Inflight Report

Rwandair: Brussel – Kigali – Brussel

Carrier > RwandAir

Route > Brussel – Kigali – Brussel

Toestel >  Airbus A330-200/300

Reisklasse > businessclass

Datum > januari 2018

Achtergrond              

RwandAir (IATA-code:WB), opgericht in 2003, is de nationale luchtvaartmaatschappij van Rwanda en een van de grotere netwerkmaatschappijen in Afrika. Het hoofdkantoor bevindt zich op de internationale luchthaven Kigali. RwandAir profileert zijn diensten met de slogan ‘Fly the dream of Africa’ en vliegt naar 23 bestemmingen in Afrika, China en Europa. De vloot telt momenteel 12 vliegtuigen: een Airbus A330-200, een Airbus A330-300, twee Boeing B737-700’s, vier Boeing B737-800’s, twee Bombardier CRJ900ER’s en twee Bombardier Dash 8-Q400’s. Gezien de carrier voor 99% eigendom is van de Rwandese overheid, worden nauwelijks vervoerscijfers of financiële resultaten prijsgegeven.

Sinds november 2017 vliegt RwandAir drie keer per week tussen Brussel en Kigali. Dream Miles heet het eigen frequent flyer-programma.

Check in                  

Op Brussels Airport is er een van de twee incheckbalies gereserveerd voor passagiers die in businessclass (Dream Class) reizen. Op de luchthaven Kigali ligt voor hen de rode loper uitgerold en worden alle klanten van RwandAir aan één grote balie verder geholpen. Het onthaal is vriendelijk en efficiënt.

Lounge en boarding

RwandAir maakt in Brussel gebruik van de Diamond Lounge. Over deze lounge is al veel gezegd en geschreven. Toegegeven, de inrichting is wat voorbijgestreefd maar de stoelen/zetels en werkruimtes zijn netjes onderhouden. Niettegenstaande het bijna nachtelijke vertrekuur is er voldoende aanbod aan kranten en tijdschriften. Aan het buffet is er nog een gevarieerde keuze aan koude en warme gerechten.

Stoel                         

Afhankelijk van het type A330 waarmee RwandAir zijn lange afstandsvlucht naar Brussel/Londen Gatwick uitvoert, de -200 ‘Ubumwe’ of de -300 ‘Umurage’, staan in de business class 20 of 30 stoelen in een klassieke uitvoering. Het toestel dat me vandaag naar Kigali zal brengen, is uitgerust met een businessclass, bestaande uit vijf rijen in een zigzagsgewijze configuratie van 1-2-1 waarbij elke stoel directe toegang heeft tot het gangpad. De stoelen zijn Thompson Vantage XL, een ongelooflijk populaire, lieflat businessclass stoel die ook wordt gebruikt door Qantas, SWISS en SAS. Het is ook de stoel die zal worden gebruikt in de business class op de A350 van Delta.

De cabine heeft 20 groengekleurde stoelen, elk met een zandkleurige lederen stoffen hoes en een donker getint frame en een tafel. Airbus werkte samen met ontwerpteams van de luchtvaartmaatschappij om een ​​interieur te creëren dat trouw is aan de cultuur, authenticiteit en ‘roots’ van Rwanda. De achterwanden van elk cabinegedeelte hebben een patroon dat op heuvels lijkt, aangezien Rwanda bekend staat als het ‘Land van de duizend heuvels’. Daarnaast viel de keuze op een donkergetint zitframe en een schaal ontworpen met de afbeelding van een gorilla die zijn baby koestert. Rwanda is immers beroemd om zijn berggorilla’s.

In de middenconsole zijn er extra opbergvakken, stopcontacten en een vlot uitschuifbaar tafeltje. De amenity-kit  bevat oordopjes, een oogmasker, tandpasta, tandenborstel, lotion en sokken. De stoelen zelf hebben lederen hoofdsteunen en zitten comfortabel. Een groot donsdeken en een kussen moeten het slapen vergemakkelijken. Het televisiescherm is voldoende groot en het aanbod aan films al evenzeer.

Service                    

Het moet gezegd: een beoordeling is een momentopname. Vandaag is het cabinepersoneel  attent en voorkomend. Maar ik mis zaken die vliegtuigpassagiers doorgaans echt in hogere sferen brengen. Het zit hem in kleine dingen: geen menukaart vooraf, geen aperitief voor de maaltijd, hoewel dit alsnog kan besteld worden wanneer het voorgerecht wordt geserveerd. Maar de service is goed, meer dan behoorlijk zelfs voor een Afrikaanse maatschappij en dat verrast me in verschillende opzichten. Nu nog de ‘finishing touch’ denk ik dan.

Catering                   

Het dienblad dat op mijn tafeltje wordt geplaatst, oogt aantrekkelijk. Een fris slaatje met bijhorende dressings, gerookte zalm en garnalen, gefruite aardappeltjes, olijven en keuze uit verschillende soorten warme broodjes. Het smaakt vers en dat is ook zo voor het warme hoofdgerecht: een mals stukje vlees, groene asperges, twee wortels en bloemkoolpuree, overgoten met een heerlijke warme jus. Hoewel de keuze aan wijnen beperkt is, gaat het zowel bij de witte als bij de rode om een degelijke kwaliteit. Twee uur voor aankomst in Kigali verschijnt de crew met het ontbijt. Sinaasappelsap, yoghurt, fruitsalade, croissants, broodjes en tot slot ook nog een dichtgeklapte omelet met worstjes, gebakken aardappeltjes,… de dag kan niet anders dan goed beginnen.

De vlucht                

De Airbus A330-200 kiest vandaag de westelijke route boven de Sahara waardoor de vluchttijd wat langer duurt dan gewoonlijk, bijna 10 uur. Erg? Helemaal niet. Tot onze verrassing hebben we een Belgische captain aan boord: Nele. Samen met haar twee collega’s in de cockpit zorgt ze voor een feilloze vlucht en landing in de Rwandese hoofdstad. Onderweg konden we kiezen uit enkele filmtoppers en talloze muziekgenres.

Bagage                   

Aangezien bij aankomst heel wat formaliteiten moeten afgehandeld worden (visum, customs, etc.) arriveren we bijna een uur na de landing aan de bagageband waar de koffers in carrousel op hun eigenaars wachten.

Ons oordeel

RwandAir heeft me op tal van aandachtspunten aangenaam verrast. Ook op de terugvlucht naar Brussel was de service erg degelijk. Het tarief voor een stoel in businessclass of in de erg comfortabele economy premium class is ettelijke malen goedkoper dan bij andere carriers die deze route aanbieden. Met deze wijsheid in het achterhoofd kan ik een vlucht met RwandAir zonder schroom iedereen aanbevelen. ‘Fly the dream of Africa’

 

Luk De Wilde, senior aviation reporter TM    

Comments