Cruise, Reisindustrie

Royal Caribbean Group geeft Silversea nieuwe toekomst

Er waait een nieuwe wind door Silversea. Een driemanschap met Andreas Nüssel als managing director Europe, Thomas Harrison als sales director Scandinavia & Europe (met uitzondering van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) en Maurits Kruytzer als sales manager Benelux, France & Monaco leidt in onze regio de verkoopactiviteiten. Daarnaast maakt Silversea voortaan deel uit van de Royal Caribbean Group. Met de financiële steun en de jarenlange ervaring van het cruiseconcern kan Silversea haar vloot zowel in het luxe- als het expeditiesegment uitbreiden. Travel Magazine sprak met Andreas Nüssel over de toekomst van Silversea en het belang van de BeLux.

Andreas Nüssel werkte van 2012 tot 2017 bij Silversea Cruises voor de Duitssprekende markt. Na een intermezzo bij Regent Seven Seas keerde hij anderhalf jaar geleden terug naar Silversea als managing director voor Europa. Hij wordt hierin bijgestaan door twee sales directors. Voor Scandinavië en Europa (met uitzondering van de Duitssprekende landen) is die rol weggelegd voor Thomas Harrison. Hij was van 1999 tot 2015 al actief voor Silversea en keerde na vier jaar SeaDream Yacht Club op vraag van Nüssel eerder dit jaar terug naar Silversea. Onder Harrison staat Maurits Kruytzer. Hij startte in 2007 MSC Cruises Nederland op en kwam in 2019 bij Silversea als business development manager voor de Benelux, Frankrijk en Monaco. Hij is het eerste contact voor de reisindustrie in onze contreien.

Andreas Nüssel: “Bij het aantreden als managing director Europe was het mijn bedoeling de sales- en marketingactiviteiten te stroomlijnen en de efficiëntie van het verkoopteam te verhogen. Ik wil op een productieve manier samenwerken met mensen die er erg op gebrand zijn het merk te verkopen en voor wie geen inspanning te veel is. Ik ben ook een grote fan van communicatie. Ik communiceer constant met Thomas en Maurits en wil samenzitten met de diverse departementen om een beter inzicht te verwerven in hun noden. Als de tradepartners vergaderen met het revenue department, dan wil ik die vergadering bijwonen, luisteren en bekijken hoe we tegemoet kunnen komen aan hun wensen.”

Belgische markt

Silversea werkt op het terrein met preferred agents. Voor de BeLux zijn dat Cruise Plus, Classix Cruises, Footprints, ATC Cruises, Cruise Selection en Thalassa/Selectair waarmee Silversea al sinds jaar en dag samenwerkt. Daar komt binnenkort nog Cruise Connection bij. Nüssel: “De Belgisch-Luxemburgse markt is voor ons superbelangrijk. We spreken bovendien over een zeer veerkrachtige markt waarin we nog meer willen investeren. Ik was er verbaasd over tijdens de Covid-pandemie nog zoveel boekingen te krijgen, terwijl de verkoop in landen als Nederland en Duitsland volledig stil viel. In de contacten met de Belgische partners viel mij tevens hun motivatie en positieve ingesteldheid op.” Volgens Nüssel moet de Belux in belang zeker niet onderdoen voor Duitsland, waar Hapag-Lloyd Cruises (die intussen via de TUI Group eveneens deel uitmaakt van de Royal Caribbean Group) als Duitstalige maatschappij het grootste deel van de koek opeist.

Bovendien heeft de Covid-pandemie de vakantiegangers aan het denken gezet. Nüssel: “In Duitsland reisden veel mensen sinds jaren met rederijen als TUI Cruises en betaalden een fortuin aan suites zonder te beseffen dat ze voor een gelijkaardig bedrag konden meevaren met luxebrands. De pandemie heeft merken als Silversea een nieuwe klantengroep opgeleverd die op zoek was naar een alternatief product met minder mensen en meer ruimte. Ik ben ervan overtuigd dat zich hier een opportuniteit aanbiedt om ons marktaandeel te verhogen.

Ik maak graag de vergelijking met de lemmingen. Een knaagdier loopt voorop en de rest volgt de leider. Met de pandemie slaat een handvol van deze woelmuizen aan het denken of ze wel aan boord van een schip met 5.000 mensen willen reizen of liever kiezen voor een kleiner schip met minder gasten en een grote space-ratio. Bij luxerederijen spreken we niet over een schip-in-een-schip, maar een volledig schip met suitevoorzieningen. Het is aan ons nu om deze mensen aan te spreken en samen met onze tradepartners gerichte campagnes op te zetten. Silversea bevindt zich bovendien in een bevoorrechte positie want we zijn al goed gekend op de Europese markt. We komen tegemoet aan wat de klant verwacht van zijn vakantie. Ik ben geen fan van loze beloften. Beloof minder en lever meer! Dat is ook de visie van onze Chief Commercial Officer Barbara Muckermann.

De Belgische reiziger is bereid om geld uit te geven aan een vakantie. Als hij een schip als de Silver Moon boekt, verwacht hij het beste. Wat hij zich na afloop zal herinneren zijn niet in de eerste plaats de excellente kwaliteit van de maaltijden, het propere schip en de perfecte service. Die zaken zijn vanzelfsprekend. Waar alles om draait is dat de klant op de eerste plaats komt en kan rekenen op een gepersonaliseerde dienstverlening. Daarom zijn onze personeelsleden de belangrijkste schakel. Zij moeten contact leggen met de klant, vernemen wat hen gelukkig maakt en hun verwachtingen overtreffen.”

Ruggensteun van Royal Caribbean

Silversea Cruises maakt sinds drie jaar deel uit van de Royal Caribbean Group. Met de steun van het cruiseconcern wil de luxe- en expeditierederij de volgende jaren haar vloot uitbreiden van tien naar minstens 15 schepen. Nüssel: “Wij zijn zeer dankbaar deel te kunnen uitmaken van de Royal Caribbean-familie. Om te overleven is het in het huidige klimaat heel belangrijk tot een krachtige groep te behoren. Royal Caribbean heeft zwaar in Silversea geïnvesteerd om ons te brengen waar we vandaag staan. Daarnaast kunnen we een beroep doen op de jarenlange ervaring en het new build-team van de groep.

Ik denk daarbij aan de Silver Origin, de Silver Moon en uiteraard de toekomstige projecten die het mogelijk zullen maken dat Silversea de volgende jaren verder groeit. Voor de Evolution Class is momenteel één schip bevestigd, met een optie voor twee zusterschepen. Daarnaast zijn er eveneens plannen om de expeditievloot uit te breiden. Die projecten werden naar aanleiding van de Covid-pandemie tijdelijk in de koelkast gestopt. We zien vandaag een groeiende vraag naar nieuwe luxe- en expeditieschepen. Wellicht zullen we ook in die richting de volgende jaren een uitbreiding kunnen aankondigen.”

Na de Silver Moon deze zomer volgt in november de Silver Dawn als derde en laatste eenheid van de Muse-klasse. Volgens Andreas Nüssel verwachten de gasten enkele nieuwigheden, maar willen ze tegelijk het vertrouwde Silversea-product terugvinden. Op de Silver Moon was de grote nieuwigheid het Sea And Land Taste-programma (SALT) dat authentieke regionale smaken en producten in de kijker zet.

“Het is de bedoeling dit concept uit te breiden naar andere schepen, te beginnen met de Silver Dawn. Daarnaast hebben we naar de leden van de Venetian Society (nvdr het getrouwheidsprogramma van Silversea) geluisterd om enkele verbeteringen door te voeren in de lounges. Op Silver Dawn lanceren we een nieuw wellness-concept. De bedoeling is wellness aan te bieden, zoals iedereen dat voor ogen heeft. Gasten in de hammam of spa zullen bijvoorbeeld van druiven, chocolade of champagne kunnen genieten. Het wordt een totaal nieuwe beleving. Silver Dawn steekt na de oplevering meteen de Atlantische Oceaan over, keert in het voorjaar van 2022 terug en zal volgende zomer in de Middellandse Zee opereren. Silver Moon zal tijdens het zomerseizoen in Noord-Europa varen.”

In 2023 loopt het eerste schip van de Evolution Class van stapel. Eind september geeft de rederij de eerste details over deze scheepsklasse vrij. Nüssel: “Op dit ogenblik kan ik enkel verklappen dat het schip iets groter wordt en er helemaal anders zal uitzien. Het wordt een evolutie naar een volgend niveau met een nieuwe look en feel. Tevens gaat heel wat aandacht uit naar de milieuvriendelijkheid en duurzaamheid van het vaartuig.”

© foto’s Silversea Cruises & Travel Magazine

Patrick Parez

Senior Cruise Editor

Comments