Analyse

Rondvraag coronavirus: perceptie bij de klant

In december 2019 brak in de Chinese miljoenenstad Wuhan (provincie Hubei) het onbekende coronavirus uit. Het virus besmette sindsdien tienduizenden mensen, en meer dan 2.000 mensen overleden ten gevolge van het virus. De slachtoffers vielen vooral op het Chinese vasteland. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft de uitbraak van het virus uitgeroepen tot een wereldwijde noodsituatie. Hoewel de meeste besmettingen in het risicogebied (Wuhan) worden waargenomen, werd het virus ook in 28 andere landen vastgesteld. Tot nu toe zijn verschillende Chinese grootsteden onder ‘quarantaine’ geplaatst. Vlieg-, bus- en cruiseverkeer (lees ook het TM-aviation & cruise-nieuws) van en naar China werden herzien en ook buurlanden Rusland, Mongolië en Kazachstan sloten hun grenzen met China.

Travel Magazine deed een rondvraag bij enkele toeristische spelers rond het Coronavirus. “Hoe is – naar aanleiding van het coronavirus – de perceptie van de klant (in het reiskantoor) ten aanzien van reizen naar Aziatische bestemmingen?”
Een overzicht.

Door de TM-redactie

De Blauwe Vogel

“Heel Azië heeft hieronder te lijden”

Trudo Carlier: “In totaal hebben we vijf afreizen naar China moeten annuleren. Deze waren allen volgeboekt, goed voor 150 pax! We hadden eind februari eveneens een cruise met HAL vanuit China gepland, die werd geannuleerd. Alle kosten hebben we op ons genomen, en dat werd enorm geapprecieerd door de klanten. Ze kregen hun reissom integraal terug. Daarnaast merken we dat er geen enkele vraag is voor China, wat logisch is uiteraard. Maar heel Azië lijdt hier zwaar onder. Uit ervaring weten we dat het vertrouwen er heel snel terug zal zijn, eens het probleem is opgelost en er een vaccin is gevonden. Nieuwe boekingen voor Azië 2020 mogen we vergeten, hopelijk zal dit in 2021 terug in orde zijn. Maar dat is net ondernemen: ook in dit soort situaties moeten we pro actief werken en oplossingen zoeken. Op een rustige zee kan iedereen varen, het is tijdens een storm dat je je vakmanschap kan tonen! Gelukkig hebben we de hele wereld in ons aanbod. We focussen dus vanaf nu op de andere werelddelen, en dat lukt aardig!”

Selectair Penta Reizen

“De grootste impact ondervinden we bij zakenreizen”

Pieter Demuynck: “Leisure reizigers die nog moeten boeken, slaan China een jaartje over. Ik vrees dat die redenering ook stilaan wordt overgenomen voor de rest van Azië. Ik vermoed trouwens dat de epidemie veel erger is dan we tot nu toe weten, want de Chinese overheid staat niet echt gekend als het meest ‘openhartige’ regime. De impact voor de huidige reizen is nu al voelbaar op andere Aziatische bestemmingen. Zo heb ik een groep op Papoea Nieuw Guinea voor volgende week moeten verplaatsen naar voorjaar 2021 omdat ik mijn klanten door de opgeschorte vluchten via Hong Kong niet meer vlot tot in Lae krijg.  Idem voor cruisepassagiers die richting Azië zouden vertrekken in de komende periode.  Verkoop gerealiseerd voor dit jaar wordt dus ten dele al doorgeschoven naar 2021. De grootste impact bij ons zijn echter momenteel de zakenreizen. Beurzen worden geannuleerd (zelfs de Canton-fair -grootste beurs ter wereld-  zou om die reden niet doorgaan), en zakenreizigers zijn bij bepaalde leveranciers/klanten zelfs niet welkom. Ik kreeg bijvoorbeeld een annulering binnen van iemand die zijn fabriek in Indonesië niet binnen mag: verboden voor bezoekers die de laatste 2 weken een vlucht genomen hebben of op een luchthaven zijn geweest, niet alleen via China, maar vanuit gelijk welke bestemming. Al die wijzigingen/annuleringen zorgen niet alleen voor minder verkoop, maar ook voor veel extra werk dat we niet kunnen doorrekenen.  Het staat buiten kijf dat dit een flinke impact zal hebben op ons resultaat dit jaar. Een ramp is het nog niet, maar we kunnen in ieder geval nu al stellen dat 2020 geen goed jaar zal worden!”

Reizen De Lathauwer

“Geboekte reis naar China in september, maar de klant is er gerust in”

Laura Van Impe: “Onlangs had ik nog een boeking naar China gedaan voor een afreis in september. De klant was er gerust in dat het tegen dan voorbij zal zijn. Klanten die volgende maand naar Vietnam, Hong Kong… gaan, hebben wel wat vragen. Gaat de reis nog door? Zijn er bepaalde voorzorgsmaatregelen nodig? Hoe zit het met de dekking bij de verzekeringsmaatschappij? Maar die vraag komt evengoed van klanten die op cruise gaan of naar de andere kant reizen…”

BCD Travel

“BCD zorgt voor continue updates voor zijn klanten”

Jean-François De Mol: “Vanaf begin januari begonnen organisaties van elke omvang, groot of klein, hun reizen naar het getroffen gebied van de provincie Hubei te beperken. Sindsdien zijn de reisbeperkingen uitgebreid naar andere delen van China en omringende landen. BCD Travel is erop voorbereid om haar klanten te helpen hun reisbeleid uit te voeren en reizigers en travelmanagers te ondersteunen met alle middelen die wij tot onze beschikking hebben. En we blijven continu zorgen voor regelmatige updates.”

Let’s Book

“Bij Let’s Book is de impact tot op heden zeer miniem”

Lien Galle: “Wij zien persoonlijk geen wijziging of afkeer van klanten naar Aziatische bestemmingen toe. De klant is ook wijs en beseft dat het Corona-virus niet meer is dan een zware griep – niet dodelijker dan een standaard infectie. Eventuele annuleringen door klanten hebben wij dan ook nog niet gehad, annuleringen van congressen in deze bestemmingen wél. Maar bij ons op kantoor is de impact tot op heden zeer miniem.”

Copco Travel

“Geen verschil in offerteaanvragen”

Gregory Lamoot: “Wij hebben enkele cruisedossiers gehad met vertrek in Shanghai die door de rederij werd overgezet naar vertrek in Singapore en mits enkele bestemmingswijzigingen hebben de klanten dit probleemloos aanvaard. Verder merken wij in onze offerteaanvragen geen verschil. Er werden de laatste weken evenveel offertes aangevraagd dan normaal. Terwijl ondergetekende deze vraag aan het beantwoorden is, komt er net een klant binnen voor een rondreis in Thailand en ook deze stelt mij geen enkele vraag omtrent Corona. Ik vermoed dat klanten wél met China als bestemming moeite hebben, maar dat probleem stelt zich hier niet.”

Het Reiswinkeltje (Avitour)

“Veel hangt af van hoe het virus in de media aan bod komt”

Shana Devrieze: “Op dit moment hebben wij zeer weinig mensen die naar de Aziatische bestemmingen afreizen. Sommige klanten laten het terloops wel eens vallen, maar de meesten hebben voor andere bestemmingen geen schrik. Ik hoop dat de epidemie over is en dat snel alles terug in orde komt. We moeten ook rekening houden dat ook aan griep jaarlijks mensen sterven. Vooral voor mensen die verzwakt en ouder zijn, is het riskanter. Daar China een groot land is, zie ik voor de omringende landen niet direct problemen. Veel hangt af hoe het verder in de media besproken wordt…”

Omnia Travel

“Het reisgedrag blijft onveranderd”

Dominique Hardeel: “Onze klanten hebben niet meteen schrik om richting het verre Oosten te reizen. Afgelopen zaterdag hebben we nog een aanvraag gehad voor de zomermaanden naar Indonesië en ondertussen ook al een aantal voor Thailand. We hebben ook tot op heden de vraag tot annulering nog niet gekregen voor bestaande dossiers naar Corona-gebieden. Ook de cruiseklanten stellen geen vragen, desondanks er sommige cruiseschepen in de media zijn gekomen. Ook onze business-klanten vertonen geen andere reisgedrag en de reizen gaan gewoon door. Kortom, wij hebben tot op de dag van vandaag niet veel ongemakken van Corona ondervonden.”

“2020 wordt een moeilijk jaar”

Jan Van Steen: “We zijn het jaar goed gestart, maar het Coronavirus heeft roet in het eten gegooid. Omnia Travel heeft een 5-tal groepen moeten annuleren en er zijn er nog een 3-tal die op de helling staan. Daarnaast werden ook veel zakenreizen naar het oosten geschrapt en nieuwe boekingen naar die regio blijven uit. Door de nieuwe reiswet worden de reizigers goed beschermd, maar de kost hiervoor wordt deels naar de reisagent verschoven. We kunnen het niet genoeg in de verf zetten, maar de consumenten zijn wel erg goed verzekerd door te boeken bij de georganiseerde reissector. Het is nu al duidelijk dat 2020 een moeilijk jaar gaat worden om de verliezen die we geleden hebben te recupereren.”

VVR

“Onze leden tonen opnieuw hun meerwaarde voor de betrokken reizigers”

Koen van den Bosch: “Uit de feedback van onze leden blijkt dat de meeste reizigers zeer pragmatisch reageren op de gehele situatie. Mensen die naar China wilden afreizen, stellen hun vakantie wel een jaartje uit. Iedereen hoopt dan ook dat de situatie snel onder controle komt en dat een en ander ook snel opgelost geraakt. Indien we einde maart nog steeds onder hetzelfde reisadvies dienen te opereren en indien de verschillende leveranciers zoals luchtvaartmaatschappijen, cruiserederijen, enzovoort hun huidige positie handhaven, vrezen we dat de impact verder zal uitbreiden naar heel Azië. Onze leden tonen opnieuw hun meerwaarde voor de betrokken reizigers. Ze informeren de reizigers maximaal op basis van de beschikbare informatie, passen de routes waar nodig aan en doen er alles aan om hun klanten ondanks de situatie een zorgeloze vakantie te bezorgen.”

 

 

Comments