Cruise

Reuzenkraan voor Chantiers de l’Atlantique

Chantiers de l’Atlantique heeft een order geplaatst voor een portaalkraan met een hefvermogen van 1.050 ton. Dat is zowat 50 procent meer dan de huidige kraan. De werf in Saint-Nazaire beschikt daarnaast over een portaalkraan van 1.400 ton. De Very High Gantry (VHG) zal echter 10 meter hoger zijn wat nodig is om efficiënter te kunnen werken. Ze zal vooral gebruikt worden om de hoogste onderdelen en de schoorstenen te plaatsen op de schepen. De bestaande Very Large Gantry (VLH) (foto) zal in de toekomst ingezet worden om de mega-bouwblokken te heffen en op hun plaats te zetten. Recent heeft de Franse werf de pre-assembly ruimte uitgebreid zodat nu met grote bouwblokken kan worden gewerkt. Aan de nieuwe portaalkraan hangt een prijskaartje van 35 miljoen euro. Op het orderboek van de Chantiers de l’Atlantique staan de grootste schepen in de wereld waaronder de Oasis-klasse van Royal Caribbean en de toekomstige World Class van MSC Cruises. Ook de schepen van de Edge Class van Celebrity Cruises en de Meraviglia-klasse van MSC Cruises worden in Frankrijk gebouwd. In deze reeks levert de werf in St. Nazaire deze week de MSC Grandiosa op.

© foto Chantiers de l’Atlantique

Comments