Analyse

Rendez-vous en France Marseille: 19 & 20 maart 2019

Lieve Boelens, senior reporter Travel Magazine

Voor de veertiende keer op rij vond ‘Rendez-vous en France’ plaats, de top internationale B2B Trade Market voor toerisme in Frankrijk. Dit keer vond de beurs plaats in Marseille. Atout France, in samenwerking met de CRT (Comité régional de tourisme) Provence-Alpes-Côte d’Azur, Provence Tourisme en l’Office métropolitain de tourisme et des congrès de Marseille, nodigde 915 touroperators en 35 journalisten uit, afkomstig van 73 verschillende landen. Uit Frankrijk zelf waren een kleine 800 professionals uit de toeristische sector aanwezig. In totaal stonden 25.696 business  meetings van telkens twintig minuten tussen standhouders en internationale to’s gepland. Daarmee wou Atout France het ruime aanbod van de drie bestemmingen in de verf zetten. Buitenlandse to’s konden via uitstekend georganiseerde pre-tours kennis maken met de overweldigende natuur en het historische erfgoed. Maxime Tissot, directeur van het Office de Tourisme van Marseille: “Provence-Alpes-Côte d”Azur is een zeer ‘grote’ regio op een kleine oppervlakte. Je kan hem in twee uur doorkruisen maar de regio bezit een enorm potentieel en er zijn heel wat nieuwigheden waar to’s van op de hoogte moeten zijn om hun klanten goed te kunnen informeren.”  Er was voor de 26 pre-tours in de regio Paca, bestaande uit de drie wereldberoemde bestemmingen Provence – Alpes – Côte d’Azur keuze uit golfen, fietsen, MICE spirituele thema’s, wijnproeverijen, gastronomie, filmlocaties, bekende en minder bekende plekken en dorpjes,… om er een paar te noemen.

Marseille zelf, de tweede grootste stad van  Frankrijk, is omringd door heuvels, heeft 54 kilometer kust en 10.000 hectare groen. De stad met de grootste cruiseterminal van Frankrijk doet heel wat inspanningen qua urbanisatie en nieuwe projecten. Getuigen: het succesvolle Mucem (Museum van de Europese en Mediterrane beschavingen) en de levendige vernieuwde Docks.

“Voor mij is Rendez-vous en France hét professionele event van het Franse toerisme”, aldus Vincent Toulotte, directeur Atout France België. “In twee dagen tijd ontmoeten Belgische to’s een groot aantal bekende en minder bekende partners. Ze doen nieuwe ideeën op en personaliseren hun product. Zo’n beurs betekent tijdwinst en kost minder energie omdat alles zich op één plaats afspeelt. De Belgische to’s zijn sterk vertegenwoordigd, vaak door meer dan één medewerker, en niet enkel de grootsten komen, ook kleinere touroperators zijn aanwezig. Naast dit belangrijke event organiseert Atout France diverse thematische workshops zoals Green France en Duurzaam toerisme en welzijn. Frankrijk heeft het grote voordeel zowat alles te hebben: natuur, cultuur, gastronomie, zee, bergen, groen,…. Maar dat is meteen ook een beetje een nadeel. Sommige landen, denk maar aan Spanje, associeert de Belg meteen met zon en strand.  Frankrijk heeft het grote voordeel van de diversiteit: als je het land van noord naar zuid doorkruist, ontmoet je heel Europa. En over dat alles moet je als touroperator je klant goed informeren.”

Jeroen Van Haudenhuyse, contract manager Thomas Cook, is voor de 12e keer op Rendez-vous en France en vindt Rendez-vous en France erg waardevol: “Enerzijds om met bestaande partners de verkoop, de acties en promoties voor 2019 te bespreken en te bekijken wat er verbeterd kan worden. Aan de andere kant zijn er residenties en nieuwe hotels die zich aanbieden op de markt en krijg je tijdens de beurs een overzicht van wat er gaande is in het toerisme in Frankrijk (overnames, renovaties, nieuwigheden, een nieuwe strategie voor 2020,…). Marseille kampt met een slecht imago op de Belgische markt en komt iets te vaak negatief in het nieuws. Maar de ligging is dan weer fantastisch! Ik zou Marseille niet op zich verkopen, wel de regio. En die is populair bij Belgen, vooral omwille van de kust.”

“Rendez-vous en France is het belangrijkste event voor ons: Frankrijk is immers zeer sterk in  ons aanbod aanwezig. Hier ontmoeten we nieuwe en bekende gezichten, ontdekken we nieuwigheden en bespreken we op korte tijd interessante zaken, bijvoorbeeld extra promoties voor de reisagenten. Het is een werkbeurs die goed is georganiseerd met vaste afspraken. De partners waarmee je een afspraak maakt, maken ook echt tijd vrij”, zeggen Cristof Vega en Loïc Bimbenet, beiden TUI purchasing manager car/citytrips. “Ik heb nieuwe hotels ontdekt die nog niet in ons aanbod zaten of bij een andere to in de Benelux. Exclusiviteit is ons streefdoel en meestal lukt het om die hotels voor de Belgische en Nederlandse markt  in onze portfolio te krijgen. TUI is een serieuze groep: we bieden hoteliers zekerheid en het publiek krijgt een aanbod charmehotels van twee tot vier sterren. Daarnaast hebben we tijdens de beurs producten leren kennen die heel goed zijn voor families, onze klanten van morgen.”

Caroline Stévens, consultant Léonard Travel International kwam in Marseille hun aanbod autocarcircuits voor het jaar 2020 voorbereiden. “Ik zoek nieuwe partners in de hotelsector voor bestemmingen en circuits die we tot nu toe nog niet gedaan hebben. Daarnaast informeer ik mij over de grote evenementen in Frankrijk in 2020 die aantrekkelijk zijn voor ons publiek. Het contact met bestaande partners, hun feedback en begrijpen hoe andere en buitenlandse to’s werken is verrijkend. Na Rendez-vous en France ga ik in Marseille en omgeving op prospectie: hotels ontdekken, een bezoek brengen aan de toeristische diensten en de diverse bestemmingen,…. Ik heb tal van nieuwe hotels en circuits ontdekt. Bestaande programma’s ga ik nu aanpassen om ons aanbod nog aantrekkelijker te maken.”

“Tijdens Rendez-vous en France ontmoeten we verschillende toeristische providers uit diverse regio’s en verzamelen we nieuwe informatie om onze reizen bestemd voor het Luxemburgse publiek interessanter te maken,” aldus José Weis, verantwoordelijke groepen, georganiseerde reizen, mobility consultant Sales-Lentz Luxembourg. Daarnaast willen we de contacten met de diverse partners versterken en nieuwe hotels, restaurants, musea en andere attracties leren kennen. Nieuwe regio’s zaten er niet meteen in, maar voor de nieuwe brochures willen we prospectie doen aan de Azurenkust, Saint-Paul de Vence, Fécamp, Gourdon en het departement Yvelines. De beurs is iedere keer interessant voor de diverse contacten, maar ook om met de collega’s van ideeën te wisselen.”

Rendez-vous en France is ook voor Kurt De Vreese, ceo Transeurope en James Masson, product & contracts manager Transeurope zeer belangrijk. “We onderhouden contacten met de bestaande partners, maar we leggen vooral ook nieuwe contacten. De Franse musea communiceren niet snel en hier krijgen we primeurs, bijvoorbeeld over tijdelijke tentoonstellingen. Een ontdekking was Monnaie de Paris, een van de laatste plaatsen waar munten worden geslagen voor zo’n veertig landen. En naast Le Petit Palais met Fernand Khnoppf is er het kleinere Jacquemart-André, ook leuk om te doen. Ons hoofddoel is hotels ontdekken over heel Frankrijk. Op het salon ontdek je de mens achter de naam en gaan er deuren open. De werkbeurs is altijd een succes. Alles is hier vrij goed georganiseerd: de afspraken gebeuren punctueel en de waarde van de contacten is vrij positief. We hebben er echt veel aan met als resultaat een aantal vervolgafspraken ter plaatse.”

Noteert u alvast de volgende afspraak: Rendez-vous en France 2020 op 24 en 25 maart in Nantes.  

Comments