Analyse

Reizen in tijden van corona

“Vorige week donderdag 12 maart, erg vroeg in de ochtend, vertrok ik met vijf reisprofessionals op studiereis* naar Tenerife, aan boord van Brussels Airlines. De situatie was op dat moment nog zo dat het openbare leven in België nog volop aan de gang was. Het was pas ’s avonds dat berichten over de sluiting van de scholen en cafés/restaurants onze richting uitkwamen. Intussen hadden we in Tenerife al twee hotels bezocht. Opvallend: weinig hotelgasten én er is maar één gespreksonderwerp: corona. De dagen die volgden, voelden we steeds meer hoe het virus onrust en onzekerheid zaaide, maar ook hoe hard de toeristische sector hierdoor wordt getroffen. De hotelbezoeken werden korter, de (letterlijke) afstand tussen de mensen werd groter.”

“Zaterdagavond besliste de Spaanse regering om in lockdown te gaan. En wat voor het vasteland telde, telde ook voor de eilanden. Hoe dit concreet in zijn werk ging gaan, was ook voor de hoteliers onduidelijk. Wat de studiereis betrof, werden de geplande activiteiten door de Toeristische Dienst geannuleerd, maar de transfers naar de hotels konden gelukkig wel nog. In het weekend kon je nog ‘zorgeloos’ flaneren over de bekende promenade aan de Costa Adeje, maar maandag patrouilleerde de politie bij de hotels en werd er streng toegekeken op de hotelgasten en de inwoners van Tenerife. Er werden geen handen meer geschud, het zwembad werd afgesloten, het strand werd verboden terrein en in één hotel mocht de lift zelfs niet meer gebruikt worden. En ook buiten de hotels doofde het openbare leven zichtbaar uit.”

“Als hotelgast werden we vanaf het weekend telkens goed geïnformeerd. Er werden brieven onder de kamerdeur geschoven of uitgedeeld (zie foto’s hieronder). Hierin stond telkens erg duidelijk te lezen welke maatregelen er werden getroffen en welke hotelfaciliteiten geopend bleven en welke niet. In realiteit konden hotelgasten zich enkel nog verplaatsen van hun kamer naar het buffetrestaurant en terug. Ondanks deze strenge maatregelen bleef het in de hotels vrij rustig en zag ik geen taferelen waarbij het buffet werd leeg geplunderd.”

“De terugreis op dinsdag 17 maart met Brussels Airlines verliep vrij normaal. In de vertrekhal van Tenerife South Airport daarentegen was het erg druk, en ook de check-in ging niet zonder slag of stoot: de computersystemen bleken niet te werken waardoor de wachttijd serieus opliep. Heel veel passagiers droegen mondmaskers, maar van ‘social distancing’ was geen sprake, hoewel in het hele luchthavengebouw werd gevraagd de gevraagde 1,5m afstand te bewaren. Verder zagen we lange wachtrijen aan snoepautomaten en slechts één geopende winkel die maximum tien klanten binnen liet. De vlucht vertrok met ruim 50 minuten vertraging om alle passagiers mee aan boord te krijgen. Het boordpersoneel van Brussels Airlines droeg mondmaskers, net als sommige passagiers, en er mochten geen wachtrijen ontstaan aan de toiletten. Terug aangekomen op een zo goed als lege Brussels Airport. “The heart of Europe” lijkt nog steeds te kloppen, maar dan wel op een veel lager tempo.”

Door Adeline Willems

* Deze studiereis werd georganiseerd door Exclusive Destinations. Later komen we hier uitgebreid op terug via onze diverse platformen.
Wanneer: 12 tot 17 maart 2020
Begeleiding: Jill Vanderhaegen (Product & Contract Manager) en Els Vanlooy (Reservations)
Deelnemers: Cheyenne De Kerf (Scheldeboorden Travel), Isabel Werbrouck (Reiswinkeltje), Melisa Cannoot (Exclusief Reizen) en Samantha Voermans (All travel)

Comments