Digitale Economie

Reistechnologie boomt

Flashback naar ITB, dat van 6 tot 10 maart plaatsvond in Berlijn. Eén grote vaststelling: het segment van de reistechnologie groeit gigantisch. De beursoppervlakte voor de technologieaanbieders en -platformen groeide dit jaar met liefst 20%. 

We trappen een open deur in: efficiënte technologische oplossingen worden steeds meer een beslissende factor in succesvolle bedrijfsmodellen voor de reisindustrie. Een diepgaande kennis van de kansen, uitdagingen en de impact van reistechnologie in elke vorm is cruciaal voor de toekomst van de reisindustrie. Met andere woorden: technologie geeft tegelijk zuurstof en ruimte voor innovatie aan een sector die jarenlang vrij traditioneel was georganiseerd.

State-of-the-art IT

“TUI bouwt digitale platformen op basis van artificiële intelligentie, algoritmes en de gegevens en kennis die we hebben van onze klanten,” liet Fritz Joussen (CEO van TUI Group) optekenen in het kader van ITB. “We ontwikkelen zo nieuwe producten en diensten die extra omzet genereren. TUI Group heeft ongeveer 27 miljoen klanten, waarvan 21 miljoen in onze Europese bronmarkt. De implementatie van state-of-the-art IT en intelligente klantsystemen genereert een aanzienlijk potentieel voor het creëren van nieuwe business en hogere omzetten. In Palma de Mallorca testen we momenteel de volgende generatie van ‘ervaringen’. Deze testfase maakt alvast gebruik van augmented reality tijdens activiteiten en excursies. TUI-gasten worden uitgerust met stereoscopische augmented reality-brillen waarmee ze de diverse hotspots individueel kunnen verkennen.”

Startups

Niet onlogisch dat ITB ondertussen vier hallen ter beschikking stelde van het voortdurend groeiende technologie-segment. Wereldwijde distributiesystemen (GDS), reserveringsplatformen, technologiebedrijven voor de hotelsector en systemen voor database management en software toepassingen specifiek voor touroperators en reiskantoren hebben er hun plaats. Op de ITB eTravel World werden innovaties en nieuwe technologieën niet alleen in de exposantenruimte gepresenteerd, maar ook op het podium in The Lab. Zowel doorwinterde technologieaanbieders als startups kregen er een platform. Thematisch sloeg het nieuwe Technology, Tours & Activities (TTA) project een brug tussen reistechnologie en avontuurlijke reizen. Een speciale ontmoetingsruimte van 500 m² was voorzien waar grote spelers en startups hun innovatieve producten uit de wereld van services op bestemming konden presenteren.

Video didn’t kill the radio star

Ook nieuw op ITB: The Virtual Reality Lab, waar aanbieders van VR- en AR-applicaties voor een tot de verbeelding sprekende showcase zorgden. Met behulp van een interactieve VR-bril kan de klant vandaag al exotische bestemmingen ervaren alsof ze er waren. Ze wandelen even rond in Central Park, New York, nemen een kijkje in het nieuwste cruiseschip en, als hetgeen ze zien hen aanspreekt, maken ze meteen een boeking. Op zich niet nieuw, maar wel een interessante tool in het verkoopproces. Wellicht gaan nu al kritische stemmen op dat virtual reality in de toekomst zo overtuigend zou kunnen worden dat sommige mensen geen zin meer hebben om te betalen voor het echte werk. Niets is echter minder waar. Het virtueel vergaderen via videoconferentie heeft het zakelijk reizen ook niet vervangen. Video didn’t kill the radio star…

Smart Tourism

Helsinki en Lyon zijn door de Europese Commissie gezamenlijk benoemd tot de Europese ‘Smart Tourism’ hoofdsteden. Hun innovatieve strategie, die tijdens ITB werd gepresenteerd, staat symbool voor een duurzaam beleid, een aparte kijk op toegankelijkheid, digitalisering, culturele actualiteit en creativiteit. De Europese Commissie koos daarnaast ook voor Oslo als Europese Groene Stad 2019. De titel wordt toegekend aan de stad omwille van haar inzet voor een duurzame ontwikkeling en aandacht voor het milieu.

The Travel Hero Podcast

ITB lanceerde dit jaar ‘The Travel Hero Podcast’. Het is een reeks van interessante gesprekken met inspirerende persoonlijkheden uit de internationale reisindustrie. Ze praten (Engelstalig) over hun carrière in de reissector, hun leven daarnaast en delen interessante tips & tricks met de luisteraars. De podcasts gaan met een reeks diepte-interviews uiteraard niet voorbij aan de huidige trends in de reisindustrie. Veel luisterplezier!

De podcasts zijn te beluisteren via https://travelhero.podigee.io

Comments