Aviation, Newsflash

Qatar Airways: redder in nood voor Jet Airways?

De tijd dringt om Jet Airways van de ondergang te redden nu Etihad Airways heeft aangekondigd dat het zijn belang van 24% in de Indiase luchtvaartmaatschappij wil verkopen aan de State Bank of India (SBI). Ook Qatar Airways wordt genoemd als mogelijke overnemer van het belang. Ongeveer 80 van de 119 toestellen van Jet Airways staan aan de grond en de maatschappij kan sinds december de lonen van haar piloten nauwelijks betalen.

Naresh Goyal © Jet Airways

Jet Airways kampt met een schuld van bijna 900 miljoen euro. Niet alleen piloten hebben te maken met achterstallige betalingen, ook de rest van het personeel, leveranciers, lease-maatschappijen, e.a. wachten op geld. De komende dagen worden cruciaal voor het voortbestaan van wat ooit werd omschreven als de meest beloftevolle luchtvaartmaatschappij van Zuidelijk Azië.

Er wordt vooral uitgekeken naar Naresh Goyal, met 51% de hoofdaandeelhouder van Jet Airways. Is de wat koppige zakenman bereid zijn meerderheidsbelang te laten varen om het zwalpende schip van de ondergang te redden?

Etihad Airways

Om zijn bedrijf er weer financieel bovenop te krijgen moest hij in 2013 al 24% van zijn aandelen verkopen aan Etihad Airways. Maar de carrier uit Abu Dhabi verkeert zelf in slechte financiële papieren met een geaccumuleerd verlies van ruim 7 miljard euro over de voorbije drie jaar.

Etihad stelt als voorwaarde dat topman Goyal opstapt om met vers geld over de brug te komen.

En dat wil ook de Tata Group, een Indisch industrieel conglomeraat dat sinds 2015 samen met Singapore Airlines voor 51% eigenaar is van Tata SIA Airlines Limited, opererend als Vistara, een Indische binnenlandse luchtvaartmaatschappij met 21 vliegtuigen. Met een mogelijke overname van Jet Airways kan Vistara zijn uitbreidingsplannen versnellen.

De sleutel ligt wellicht bij de Indiase staatsbank die door de overheid gevraagd is om in ruil voor aandelen de schuld van Jet Airways te verminderen.

© Jet Airways

Alsnog een reddingsplan?

Volgens uitgelekte gesprekken zou eigenaar Naresh Goyal in zulk scenario bereid zijn om zijn belang tot 22% te verminderen. Met de verkiezingen in India in zicht zit echter niemand te wachten op een faillissement van Jet Airways en zijn 23.000 werknemers.

De komende uren en dagen al moet duidelijk worden of een reddingsplan de ondergang van Jet Airways kan voorkomen. Maar om nieuwe investeringen aan te trekken zal eerst Naresh Goyal het veld moeten ruimen. Daar bestaat volgens ingewijden nauwelijks nog twijfel over.

Indien er geen overeenkomst komt met de banken lijkt een faillissement de enige uitweg.

Qatar Airways

Dat Qatar Airways in dit vroege stadium een reddingsboei naar Jet Airways zou uitgooien wordt in het licht van de geopolitieke spanningen in West-Azië en de onzekerheid over de toekenning van extra verkeersrechten aan het land, weinig waarschijnlijk geacht.

Niettemin liet ceo Akbar Al Baker van Qatar Airways zich op dinsdag ontvallen dat zijn bedrijf op het punt staat om een belang te nemen in een andere luchtvaartmaatschappij.

Welke dat is, wou hij niet kwijt. Dat de Arabier het zorgenkind van Etihad én Goyal alsnog uit het slop zou willen halen, stemt in elk geval niet overeen met zijn professionele en vaak innovatieve visie op de internationale luchtvaart.

In Europa vliegt Jet Airways vanuit Delhi, Mumbai, Bangalore, Chennai en Toronto naar Amsterdam Schiphol, Londen Heathrow, Manchester (deze route wordt op 22 maart gesloten) en Parijs Charles de Gaulle.

In maart 2016 verhuisde de maatschappij haar zogenaamde Europese scissor hub van Brussels Airport (de Europese tussenstop op Brussels Airport werd gelanceerd in 2007) naar Amsterdam Schiphol, van waar de intercontinentale vluchten sindsdien plaatsvinden in codeshare met KLM en Delta Air Lines.

Luk De Wilde

Comments