Aviation

Qantas wil langste route vliegen met een Airbus A350-1000

Qantas heeft zijn keuze laten vallen op de Airbus A350-1000 om het project Sunrise vorm te geven. Project Sunrise is een plan van Qantas om non-stop commerciële vluchten uit te voeren van de oostkust van Australië naar Londen, New York, Parijs, Frankfurt en bestemmingen in Latijns-Amerika en Afrika, zoals Kaapstad en Rio de Janeiro. De Australische luchtvaartmaatschappij, die al een rechtstreekse vliegverbinding heeft tussen Perth en Londen Heathrow met een Boeing 787-9 Dreamliner, streeft ernaar om premium passagiers te winnen van concurrerende luchtvaartmaatschappijen die stopover-hubs hebben in het Midden-Oosten en Azië. Twee jaar geleden daagde Qantas Airbus en Boeing uit om jets te ontwerpen die verder kunnen vliegen dan 17.000 km, zowat 20 uur in de lucht. De carrier wil 12 vliegtuigen kopen voor levering in de eerste helft van 2023 wanneer het deze ultralange afstandsvluchten wil gaan exploiteren. Na een uitgebreide evaluatie van de Boeing 777X en de A350, heeft Qantas voor de A350-1000 gekozen. Dat toestel beschikt over Rolls Royce Trent XWB motoren. Airbus zal ook een extra brandstoftank toevoegen en het maximum vertrekgewicht verhogen zodat het vliegtuig kan worden ingezet voor de ultralange routes.