Inflight Report

Qantas: London Heathrow – Perth

© Qantas

Carrier              Qantas
Route                  Londen Heathrow – Perth
Toestel               Boeing 787-9 Dreamliner
Reisklasse        Premium Economy
Datum                 juli 2018

Achtergrond

De Australische flagcarrier, lid van Oneworld, ging de voorbije jaren door een moeilijke periode. Vele langeafstandsvluchten werden afgeschaft, de technische stop van de roemrijke Europa-Australiëlijn –de Kangoeroe-Route- werd onder druk van helpende hand Emirates van Singapore naar Dubai verlegd, de code share-druk met de Emiratencarrier was groot. But things change. Na jaren ook commercieel wat discreter, en zelfs in de schaduw gewerkt te hebben -met Emirates dat over de schouder meekeek- herademt de Australische carrier. Wat heeft de wind doen draaien? Een cluster van nieuwigheden geeft de carrier een nieuw elan. Eerst en vooral zijn de cijfers reeds twee jaar terug goed. Grootste blikvanger is het opstarten van de non-stopvlucht Londen-Perth (14.500 kilometer), een wereldprimeur. Die route, die eind maart 2018 van start ging, is doorweven met allerlei nieuwigheden: de nieuwe Boeings 787-9, een nieuwe lounge in Londen-Heathrow T3, de nieuwe hub in Perth waar de passagiers in dezelfde terminal connecteren met het binnenlandse netwerk.

Check-in

Vanuit Brussel biedt Oneworld-partner British Airways de feeder aan. De bagage wordt meteen tot Perth gelabeld, maar de boarding card kan niet uitgegeven worden en daarvoor verwijst men me naar de transitbalie van T3 in LHR.

Boarding

De compleet vernieuwde T3 in Londen is een verademing. Geen wereldwonder, maar voor wie het oude Heathrow gekend heeft, is dit een stevige upgrade. De instapprocedure start 45 minuten voor vertrek zodat 10 minuten voor het officiële take off-tijdstip iedereen aan boord is. Er wordt een zeer duidelijk aangegeven onderscheid gemaakt tussen de verschillende reisklasses, wat maakt dat de boarding bijzonder rustig verloopt.

© Qantas

Stoel

Een parel, de beste Premium Y die ik tot nu toe ervaarde. Opgebouwd in een 2-3-2 configuratie met de juiste voorzieningen op de juiste plaats. Merken we dan op: het kantelbare kwaliteitsscherm (zodat je netjes kan blijven kijken terwijl de passagier voor je de stoel in rust zet), de vernuftig verstelbare voetbank die over een hangmat (!) beschikt zodat je je benen in volle strek kan laten rusten, de hoogkwalitatieve hoofdtelefoon, de talrijke verlichtingsmogelijkheden, het bril- en paspoortopbergvakje. De pitch bedraagt 38 inch, en de ruststand van de stoel is bijna wat men 20 jaar geleden businessclass noemde.

Service

De crew pakte deze langvlieger met grote klasse, veel logica en een attente service aan. Drankjes in Premium komen onbeperkt, en in de maaltijdservice (die bewust light werd uitgetekend) houdt men er ook een zekere flexibiliteit op na.

Vlucht

Londen-Perth is een der langste lijnvluchten ter wereld. Onze vluchttijd bedroeg 16 uur en 15 minuten. De catering was op maat, zeer verzorgd en vooral zeer gevarieerd. ‘s Middags een langgerekte lunch (eerst apero, dan weliswaar alles op één dienblad maar zeer oké), voor landing een correct ontbijt. Tijdens de ganse vlucht was er een snackcorner waar je je à la carte kon bedienen. Maar ook wie iets warm wou eten, werd op zijn wenken bediend. Opmerkelijk detail: Premium Economy is een totaal gescheiden cabine, maar heeft geen eigen toiletvoorzieningen. Je mag echter de businessclass-toiletten gebruiken. Details die Premium ook echt premium maken. Er is ook toilettasje met de essentiële amenities voorzien, net als een kwaliteits-fleecedeken en een groot hoofdkussen.

Bagage

Perth Airport bouwde een speciale terminal om deze vlucht, de transfer naar Melbourne onder hetzelfde vluchtnummer en alle andere mogelijke connecties te verwerken. Dat maakt dat alle formaliteiten snel verlopen, ook zo de bagageaflevering, die al op de carrousel lag nog voor ik de paspoortcontrole passeerde.

Ons oordeel

© Qantas

Qantas focust haar internationaal toekomstbeeld vooral op de nieuwe ultra-langeafstandslijnen en deze eerste is alvast een schot in de roos. Op korte termijn wordt gekeken naar een non-stoproute Perth-Auckland om zo ook het populaire Nieuw-Zeeland slagvaardig te kunnen aanbieden. Op termijn zal Brisbane dezelfde gedaanteverwisseling ondergaan, daar komt immers een tweede 787-basis. Als nieuwe Europese stations worden Frankfurt en Parijs genoemd. Het globale 787-product is ronduit af, de service van een good feeling-niveau. Onderlijnen we andermaal de intrinsieke kwaliteit van Premium, een volwaardige reisklasse die dichter aanleunt bij Business Class dan Economy Class en zich als een der beste in de industrie laat opmerken. Qantas vaart weer een eigen koers!

Gerrit Op de Beeck

Comments