Cruise

P&O’s Iona (eindelijk) opgeleverd

De Meyer Werft heeft de Iona overgedragen aan P&O Cruises. Het nieuwe vlaggenschip van de Britse rederij biedt plaats aan 5.200 passagiers en is uitgerust met motoren die zowel op scheepsdiesel als op vloeibaar aardgas kunnen varen. Het wordt daarmee het eerste Britse cruiseschip dat LNG als brandstof gebruikt. Blikvanger is de SkyDome, een glazen koepel van 970 m² die zich uitstrekt over het recreatiedek. Iona is het eerste van twee schepen die P&O Cruises heeft besteld bij de Meyer Werft. Het zusterschip volgt in december 2022.

Managing director Jan Meyer: “Het schip is heel bijzonder voor ons om meerdere redenen. Dat heeft niet alleen te maken met de coronacrisis, maar ook omdat het precies twintig jaar geleden is dat we Aurora opleverden voor P&O Cruises. Iona vormt een nieuwe mijlpaal in onze samenwerking met deze rederij.”

Iona zou oorspronkelijk afgelopen lente worden gelanceerd en de hele zomer lang tussen Southampton en de Noorse fjorden varen. Het coronavirus en de tijdelijke sluiting van de werf hebben daar anders over beslist. Iona komt nu in het voorjaar van 2021 in de vaart en zal vanuit haar thuishaven tijdens het eerste seizoen cruises verzorgen naar Noord-Europa, het Iberisch schiereiland en de Canarische Eilanden.

© foto Meyer Werft

Comments