Cruise

Patrick Pourbaix: succesvolle heropstart MSC Cruises, protocol werkt

Patrick Pourbaix heeft met zijn gezin vorige week meegevaren met de MSC Grandiosa en overliep tijdens een virtuele persconferentie het veiligheidsprotocol van de rederij. Volgens de MSC-directeur voor België, Luxemburg en Frankrijk volgen de gasten de nieuwe veiligheidsmaatregelen zeer nauwgezet op. “Zoals het protocol het voorzag hebben wij binnen de 72 uur vóór de dag van inscheping een PCR-test moeten ondergaan. Deze regel geldt voor passagiers uit onder meer België en Frankrijk waar de gemiddelde risicofactor meer dan 20 besmettingen per 100.000 inwoners bedraagt. In de terminal wordt de lichaamstemperatuur van elke inschepende passagier gemeten en moet iedereen een immunologische test ondergaan. Mijn hele gezin werd dus een tweede maal getest. Binnen het uur is het resultaat gekend en wie negatief test, kan in kleine groepen inschepen. Wie positief blijkt, moet in de terminal een nieuwe PCR-test ondergaan. Is ook die positief, dan wordt de toegang tot het schip definitief geweigerd.”

Pourbaix wijst er met aandrang op dat de testen die de rederij in de inscheephaven organiseert, de Belgen niet ontslaat van een voorafgaande PCR-test. Tijdens een van de eerste afvaarten konden mensen niet deelnemen aan de bustransfer tussen de luchthaven in Nice en de cruiseterminal in Genua omdat ze geen negatieve PCR-testresultaten konden voorleggen of de test niet binnen de termijn van 72 uur werd uitgevoerd. Om die reden verplicht MSC Cruises iedereen een reisverzekering af te sluiten die de repatriëring dekt. De rederij biedt in samenwerking met Europ Assistance zelf een Covid-contract aan. Die verzekering kost 18 euro per persoon.

Ook tijdens de cruise blijft de rederij de passagiers opvolgen. Pourbaix: “Het dragen van het mondmasker is verplicht wanneer de passagier zich verplaatst doorheen het schip. De sfeer aan boord is trouwens zeer sereen en iedere passagier respecteert het protocol. Eenmaal de persoon neerzit in het restaurant, in een bar of op het zonnedek, mag het masker uit. De bemanning meet elke morgen en avond de temperatuur van elke passagier bij het betreden van het restaurant of buffet. In het buffetrestaurant zijn de aanrechten afgeschermd met plexiglas en mogen de gasten zich niet zelf bedienen. Voor mij mag MSC Cruises dit systeem permanent aanhouden. Het is aangenamer en verloopt misschien zelfs vlotter dan voorheen.”

Verder zijn alle themarestaurants open. De spektakels zijn behouden met telkens vier in plaats van twee voorstellingen om de afstand tussen de passagiers te respecteren. Er is animatie aan boord en de kids clubs, het aquapark, alle bars en zelfs de discotheek zijn open. De passagiers die de voorbije weken zijn meegevaren, hebben volgens Pourbaix duidelijk genoten van hun vakantie. Dit blijkt ook uit de reacties op de sociale media.

In de transithavens moeten de passagiers die aan land willen, verplicht deelnemen aan de door het schip georganiseerde excursies. Op elke bestemming biedt MSC Cruises vier tot vijf verschillende uitstappen aan. Het is Patrick Pourbaix wel opgevallen dat meer dan de helft van de passagiers op het schip blijft. De MSC Grandiosa loopt op haar huidige vaarschema ook Malta aan dat voor de Belgen momenteel rood gekleurd staat. Pourbaix: “De Belgen mogen het schip daar niet verlaten. Ze ontvangen van de kapitein wel een document dat stelt dat ze in Valletta aan boord zijn gebleven. Zo hoeven ze na hun terugkeer niet in quarantaine.”

Step by step

Patrick Pourbaix geeft toe dat de cruises met de MSC Grandiosa met een bezetting onder de 50 procent momenteel niet rendabel zijn, maar hij ziet wel dat het aantal passagiers week na week stijgt. Op dit ogenblik ligt het plafond op 70 procent van de capaciteit. Na de heropstart van de MSC Grandiosa in de westelijke Middellandse Zee wil MSC Cruises de capaciteit de volgende maanden geleidelijk optrekken. Vanaf 26 september vaart MSC Magnifica terug naar de oostelijke Middellandse Zee. Pourbaix: “Het is vandaag nog wat koffiedik kijken, maar naarmate het passagierscijfer stijgt, willen we meer schepen in de vaart brengen om uiteindelijk tot een bijna normaal winterseizoen te komen. Er lopen ook onderhandelingen met alle betrokken instanties om Marseille zo snel mogelijk te heropenen. We hebben aangetoond dat ons sanitair protocol functioneert. En eerlijk gezegd, als je onze maatregelen vergelijkt met wat er aan land gebeurt, dan gaat MSC Cruises een stuk verder. We hebben alle argumenten in handen om aan te tonen dat we Marseille kunnen aanlopen. In een eerste fase zullen in Frankrijk misschien enkele honderden passagiers inschepen.”

Voor Pourbaix is vandaag geen enkel toeristisch product zo veilig als de cruises. “Ik weet heel goed wat er begin dit jaar met de Diamond Princess in Japan is gebeurd. Op dat ogenblik wisten we nog heel weinig over het coronavirus. Vandaag zou alles anders verlopen. Als er een passagier besmet zou geraken, zal hij meteen worden geïsoleerd en geëvacueerd. Er zijn hierover afspraken gemaakt met alle havens die we aanlopen.”

Meer dan 25 procent van de mensen die hun afvaart de voorbije maanden geannuleerd zagen, hebben intussen al een cruise in 2021 vastgelegd. Slechts 6 procent van de getroffen landgenoten heeft een terugbetaling gevraagd. “Dit toont aan dat zeer veel passagiers het vertrouwen in MSC Cruises behouden, mede omdat we ons zeer transparant en flexibel hebben opgesteld. Voor de mensen die hun cruise overzetten, hebben we een dubbel mechanisme opgezet waarbij enerzijds de klanten genieten van tegoedbonnen en in 2021 kunnen vertrekken tegen hetzelfde tarief als dit jaar en anderzijds de reisagenten een bijkomende commissie van 5 procent ontvangen voor het extra werk met het omboeken van de dossiers. Ik benadruk hier nogmaals dat 90 procent van de boekingen bij MSC Cruises via de reiskantoren gebeuren,” besluit Pourbaix.

© foto MSC Cruises

Comments