Cruise

Patrick Pourbaix (MSC): Ons klaarmaken voor het postcorona-tijdperk

Patrick Pourbaix, directeur MSC Cruises België, Luxemburg en Frankrijk, denkt dat we met de Covid-vaccinaties geleidelijk aan ons normaal leven zullen terugvinden. De lente moet volgens hem een keerpunt worden. De rederij is alvast van plan om vanaf april terug te keren naar een fysieke aanwezigheid op haar kantoren. Volgens de directeur zien ook de vakantiegangers stilaan weer perspectieven en groeit de bereidheid om deze zomer en zeker volgende winter opnieuw te reizen.

Niettegenstaande de lockdowns en reisbeperkingen, lanceerde MSC Cruises de jongste weken acties in het raam van de traditionele boekingsmaanden. In januari werd daarbij voor het zomerseizoen 65 procent geboekt van het cijfer dat de maatschappij realiseerde in dezelfde periode van 2019, het jongste normale jaar. Voor de winter 2021-2022 bedroeg het boekingspercentage in januari zelfs 85 procent. Pourbaix noemt het resultaat bemoedigend, temeer daar vandaag nog niet duidelijk is of de schepen tijdens de zomer op volle capaciteit kunnen uitvaren. MSC Cruises is alvast van plan om vanaf april geleidelijk meer schepen in te zetten om tegen de zomer haar volledige Europese vloot te ontplooien. Dat betekent vijf schepen in zowel de Oostelijke als de Westelijke Middellandse Zee alsook diverse vaartuigen in Noord-Europa. De rederij is er echter nog niet uit of ze een vaccinatieplicht zal invoeren voor de bemanningsleden en de passagiers.

MSC Cruises was afgelopen zomer de eerste grote rederij die opnieuw is uitgevaren na de corona-uitbraak. Pourbaix benadrukte dat intussen bijna 40.000 gasten onder het strikte gezondheids- en veiligheidsprotocol hebben meegevaren met de MSC Grandiosa. “De reacties van de gasten waren zeer positief. Veel mensen hebben deze cruises gezien als een mogelijkheid om te ontsnappen aan de moeilijke situatie waarin we verkeren en even min of meer normaal te kunnen leven en te genieten van bars, restaurants, shows en animatie. Ik noem dit gegeven een ‘unique selling point’.” Pourbaix geeft toe dat deze cruises voor de maatschappij dusver niet winstgevend waren. Het was wel een manier om te tonen dat de cruisesector er staat en op een veilige manier kan opereren.

MSC Virtuosa

Patrick Pourbaix maakte deze opmerkingen tijdens een virtuele persconferentie naar aanleiding van de oplevering van de MSC Virtuosa begin deze week. Het nieuwe vlaggenschip van de maatschappij komt op 16 april in de vaart en krijgt na enkele cruises in de Middellandse Zee tijdens de zomer Kiel als thuisbasis voor reizen in Noord-Europa. MSC Virtuosa zal alle voorzieningen van haar zusterschepen bieden, aangevuld met enkele nieuwigheden waaronder twee nieuwe restaurantconcepten en de eerste humanoïde barman. Details over deze innovaties volgen binnenkort. Pourbaix gaf wel al vrij dat deze technologie een hele stap verder gaat dan de robot-barmannen die we al enkele jaren kennen. Zo zal het heel bijzondere personeelslid onder meer over twee armen beschikken om de drankjes te serveren.

MSC Virtuosa wordt ook het meest milieuvriendelijke schip binnen de MSC-vloot en het laatste schip op scheepsdiesel dat bij de Chantiers de l’Atlantique van stapel loopt. De volgende zusterschepen en generatie vaartuigen die de werf in Saint-Nazaire voor MSC Cruises bouwt, zullen varen op vloeibaar aardgas en worden uitgerust met batterijen. Op die manier wil de rederij een eerste stap zetten in de richting van een nuluitstoot.

Pourbaix: We noemen onszelf actieve transitionisten op het vlak van milieuprestaties. Te vaak wordt alleen gepraat over de vervuiling die de scheepvaart veroorzaakt en wordt amper aandacht besteed aan de inspanningen die maatschappijen aan de dag leggen om hun uitstoot te beperken. Het doel van MSC Cruises is op termijn helemaal emissievrij te varen. We zijn dan ook bereid op onze schepen tientallen miljoenen te investeren om nieuwe innovatieve systemen te installeren om dit doel te bereiken.”

© foto MSC Cruises

Comments