Analyse

Optimisme troef op Seatrade Cruise Global

© Rory Creative

In Fort Lauderdale vond afgelopen week de Seatrade Cruise Global plaats. Op de jaarlijkse cruisebeurs was optimisme troef: een record van 27,2 miljoen passagiers in 2017, 25 nieuwe zee- en rivierschepen dit jaar, een groeiende vraag naar cruisevakanties en een stijgende winst voor de rederijen. Hoewel Noord-Amerika nog steeds de belangrijkste bronmarkt is, ziet de cruisesector een forse groei in Europa en Azië. Als de huidige trend aanhoudt, is het niet uitgesloten dat er over enkele jaren meer mensen in Europa cruisen dan in Noord-Amerika en de Caraïben! Daarnaast stelt de sector vast dat er wereldwijd steeds meer millennials en gezinnen met jonge kinderen voor een cruise kiezen. Dit gegeven vormt een stevige basis voor de verdere expansie van deze vakantieformule.

“Droom werd realiteit”

© Rory Creative

Cindy D’Aoust, voorzitter en CEO van de Cruise Lines International Association (CLIA Global): “De moderne cruise-industrie is even jong als de personal computer en haar ambitie even gedurfd als deze van Apple. In veertig jaar tijd is onze droom een realiteit geworden. De CLIA-leden beschikken vandaag over een vloot van 449 schepen en ontvingen vorig jaar 27,2 miljoen passagiers. Ze stellen wereldwijd een miljoen mensen tewerk en vertegenwoordigen een economische omzet van 126 miljard USD.” Met meer dan 100 oceaanschepen in aanbouw of bestelling rekent de sector voor de volgende jaren op een verdere expansie. Op basis van deze orders lonkt tegen 2025 het cijfer van 35 miljoen passagiers. Belangrijk is daarbij ook de aanhoudende schaalvergroting waarbij de helft van de cruiseschepen tegen het jaar 2020 meer dan 3.000 passagiers zal kunnen ontvangen.

Cruises worden mainstream

Tijdens de ‘State of the Global Cruise Industry’ zaten Richard Fain (CEO Royal Caribbean Cruises), Pierfrancesco Vago (Executive Chairman MSC Cruises), Frank Del Rio (CEO Norwegian Cruise Line Holdings) en Arnold Donald (CEO Carnival Corporation) duidelijk op één lijn.

Arnold Donald: “De cruisesector is geen nichespeler meer, wij zijn mainstream geworden. Onze boodschap begint wereldwijd door te dringen. Daarom doet de sector het zo goed.”

Richard Fain: “Bovendien rust de sector niet op haar lauweren. Ze blijft innoveren en ziet nieuwe opportuniteiten.”

Frank Del Rio: “Ik ben zeer optimistisch over de langetermijn groei van onze sector. Het enige wat mij ’s nachts wakker houdt, zijn de zaken waar ik geen vat op heb zoals de geopolitieke situaties die onze ontplooiing beïnvloeden.”

Cruises en over-toerisme

De donderwolk aan de blauwe cruisehemel is de oversaturatie van de toeristische topbestemmingen. Te vaak wordt daarbij de cruisesector als boeman bestempeld. Pierfrancesco Vago: “Slechts één miljoen van de 30 miljoen mensen die jaarlijks Venetië bezoekt, zijn cruisepassagiers. Toch worden wij ten onrechte beschuldigd als de verantwoordelijke voor het over-toerisme.” Richard Fain pleitte in dit verband voor overleg tussen alle betrokkenen en een betere spreiding van de aanlopen. Dat is precies wat er in Dubrovnik is gebeurd. Arnold Donald: “Wij hebben er een zeer goed gesprek gehad met de burgemeester en beslist onze vaarschema’s beter op elkaar af te stemmen om te vermijden dat de oude stadskern van Dubrovnik straks van de Unesco-Werelderfgoedlijst wordt geschrapt. De cruises zijn niet de oorzaak van de problemen, maar zijn wel zeer visueel aanwezig. We hebben er alle belang bij te luisteren en samen met de lokale besturen naar oplossingen te zoeken.”

Klantenbeleving

Een betere spreiding komt ook de tevredenheid van de cruisepassagiers ten goede. De klantenbeleving, zowel aan boord van de schepen als in de transithavens, was trouwens een van de hoofdthema’s van het congres. De moderne cruisepassagier wil actief zijn en gaat op zoek naar nieuwe belevingen. Via het internet en de sociale media wordt hij steeds vaker een doe-het-zelver en knutselt hij zijn eigen landprogramma in elkaar. Hoe kunnen de rederijen en de lokale touroperators in deze omgeving een meerwaarde bieden? Het antwoord ligt bij een segmentatie en personalisatie: een ruim aanbod van activiteiten die minder makkelijk individueel kunnen worden geboekt, kleinere groepen en plaatselijke gidsen die de platgetreden paden verlaten. Belangrijk is daarbij telkens het rechtstreeks contact met de lokale bevolking.

113 landen vertegenwoordigd

Seatrade Cruise Global is de belangrijkste cruisebeurs in de wereld. 11.000 deelnemers en 700 exposanten uit 113 landen stelden er hun producten en diensten voor. Even belangrijk als de beurs is de conferentie met 30 sessies, verdeeld over vier dagen. Daarin kwamen thema’s aan bod zoals de groeimogelijkheden en uitdagingen binnen de diverse vaargebieden, de gastenbeleving, de mogelijkheden om reizigers van de landvakanties naar de cruises te lokken en de geopolitieke situaties die een duidelijke impact hebben op het succes van een bestemming. Denken we onder meer aan de problemen in de oostelijke Middellandse Zee. Maar ook de spanningen rond Noord-Korea, het Catalaanse referendum en het reisverbod van de Amerikaanse president Trump laten duidelijke sporen achter.

Cruiseterminal Zeebrugge in juni open

© Travel Magazine

Port of Zeebrugge nam haar aanwezigheid op Seatrade Cruise Global te baat om haar nieuwe cruiseterminal te promoten. De infrastructuur nabij de Zweedse Kaai opent op 15 juni officieel de deuren. Met deze terminal wil Zeebrugge zichzelf nog meer op de cruisekaart zetten, niet alleen als transithaven, maar ook als (gedeeltelijke) inscheephaven voor kleine en middelgrote schepen. Brussels Airport gaf al aan met Zeebrugge te willen samenwerken om ons land te promoten bij de cruisetoerist. Het ambitieuze plan omvat onder meer de mogelijkheid om de passagiers en bagage in te checken zowel op de luchthaven als in de cruiseterminal. Als verkoopargument wordt daarbij gewezen op de rechtstreekse vluchten vanop Brussels Airport naar Noord-Amerikaanse bestemmingen waaronder New York, Washington, Atlanta, Chicago, Montréal en Toronto, maar ook de rechtstreekse verbindingen op China met Shanghai, Beijing, Shenzhen en Hongkong.

Terug naar Miami

Fort Lauderdale fungeerde vorige week een laatste keer als gastheer voor Seatrade Cruise Global. Door verbouwingswerken aan het Miami Convention Center moest de cruisebeurs drie jaar lang uitwijken naar Fort Lauderdale. Volgend jaar keert het evenement terug naar Miami met als nieuwe datum 7 tot 10 april 2019. Met deze aanpassing vermijden de organisatoren dat Seatrade Global samenvalt met ITB Berlijn, maar ook met alle feestelijkheden rond spring break. Die jongerenfeesten zorgen in de badplaatsen in Florida voor een zeer grote verkeersdrukte. Deelnemers aan de beurzen hadden soms tot een uur nodig om van het Fort Lauderdale & Broward County Convention Center tot bij hun respectievelijke hotel te geraken. Dit leidde bij de delegates dan ook tot heel wat wrevel, en zelfs tot ongenoegen voor heel wat deelnemers die daardoor vast afspraken gemist hebben.

Patrick Parez, Senior Cruise Editor

Comments