Aviation, Newsflash

Opnieuw wissels aan de top bij VLM Airlines

Bij luchtvaartmaatschappij VLM Airlines heeft de Nederlander Carl Runge, chief operations officer, ontslag genomen als bestuurder van SHS Aviation, de vennootschap achter VLM. In zijn plaats kwam Anja Poštrak, een Sloveense. Dat is meegedeeld aan de Kruispuntbank van Ondernemingen en werd ook zo opgenomen op 28 maart 2018 in een bijlage van het Belgisch Staatsblad.

Het Nederlandse moederbedrijf SHS Aviation BV is ook niet langer eigenaar van Aerodrom Maribor, de tweede grootste luchthaven in Slovenië. De nieuwe luchthaveneigenaar in Maribor is sinds 29 maart jl. Villa 1 L.L.C., eigendom van de Chinese zakenman Lingkun Meng. Door de wissel is ook Boris Bobku aan de kant geschoven en VLM Airlines niet langer gelieerd aan de eigenaren van Maribor Airport. Op de website van VLM is het wel nog mogelijk om tickets te boeken voor de twee vluchten per week (woensdag en vrijdag) vanuit Antwerpen naar Maribor via München.

Nieuwe CEO

Omdat elke luchtvaartmaatschappij over een ‘Accountable Manager’ (de verantwoordelijke ten aanzien van het Directoraat-generaal Luchtvaart) moet beschikken, werd deze functie bij VLM toegewezen aan Mia De Laet, die ook Quality Manager en Emergency Manager is bij VLM Airlines.

Volgens welingelichte bronnen dient er zich eerstdaags opnieuw een wissel aan de top aan bij de maatschappij. De functie van CEO en accountable manager gaat naar Johan Maertens, bijgestaan door technisch directeur Serge Vrancken.

Zowel Maertens als Vrancken hebben een lange staat van dienst in de luchtvaart. Johan Maertens was tot voor kort Deputy CEO en Chief Operations Officer bij ECAir (officieel Equatorial Congo Airlines SA), de in oktober 2016 ter ziele gegane nationale luchtvaartmaatschappij van Congo-

Johan Maertens.

Brazzaville met thuisbasis in de hoofdstad Brazzaville. De maatschappij voerde regionale, intra-Afrikaanse en intercontinentale lijnvluchten uit.

Maertens, een jurist, was voordien CEO van AirDC, een in 2007 opgerichte joint-venture van Brussels Airlines en Hewa Bora Airways. De bedoeling was dat beide maatschappijen een gezamenlijke Congolese luchtvaartmaatschappij zouden oprichten voor binnenlandse vluchten, maar door administratieve, politieke en operationele problemen kwam dat project nooit van de grond.

Tussen 2005 en 2007 was Johan Maertens directeur ‘Special Projects Africa’ bij Brussels Airlines. Nadien werkte hij als consultant voor Lufthansa Consulting. Serge Vrancken was tussen 1998 en 2004 werkzaam bij Sabena Technics. Nadien werd hij directeur Maintenance & Engineering bij TNT Airways in Luik.

Terug naar VLM Airlines. Daar wordt in opdracht van de Chinese investeerders het financieel beleid gemanaged door Rui Yang. Na de Nederlander Harm Prins en de in Luxemburg wonende Ier Karl Rickard wordt de Belg Johan Maertens de derde CEO van SHS Aviation en dus van VLM Airlines Regional Antwerp, zoals de maatschappij ingeschreven staat bij Directoraat-generaal Luchtvaart.

Luk De Wilde, TM Aviation Newsletter

Comments