Analyse

Ontwikkelingen Thomas Cook België: reacties uit de reisindustrie

In het jongste nummer van Travel Magazine, TM 435, leest u het artikel “Thomas Cook: laatste hoofdstuk” met daarin enkele korte reacties van prominente figuren uit de Belgische reisindustrie op het failliet van Thomas Cook België. Hieronder leest u de uitgebreide versie.

Intussen werd bekend gemaakt dat de Spaanse groep Wamos 62 Neckermann-kantoren zal overnemen, verspreid in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Hierdoor blijven zo’n 200 werknemers in dienst. Ook de afdelingen incentives, e-commerce, media en cruises kunnen hun activiteiten verder zetten. Ook 10 personeelsleden die tewerkgesteld waren in enkele ondersteunende diensten, kunnen ook aan de slag blijven. De analyse van TM-Hoofdredacteur Robrecht Willaert op de recente gebeurtenissen, leest u hier.

Redactie Travel Magazine


“Het is nu meer dan ooit belangrijk om naar de toekomst te kijken” – Koen van den Bosch


Koen van den Bosch (CEO VVR): “Voor mij persoonlijk kan ik enkel zeggen dat ik vele jaren zeer graag gewerkt heb bij Thomas Cook Belgium. Samenwerken met een heel enthousiast team met doorgedreven professionals geeft energie. Bovendien houd je er ook bijzonder fijne vriendschapsbanden aan over, banden die nog steeds bestaan en het is dan ook bijzonder jammer te moeten vaststellen dat deze Cookies plots worden meegesleurd in dit verhaal. Toch heb ikzelf op een bepaald ogenblik afscheid genomen, vooral omdat ik me niet meer kon vereenzelvigen met bepaalde beleidslijnen. Dat maakt meteen ook de brug naar de VVR. Voor de VVR was Thomas Cook Belgium uiteraard een belangrijke speler. Thomas Cook moest een tegengewicht vormen voor TUI om zo toch wat evenwicht te houden in het Belgische duopolie. Het feit dat Thomas Cook Belgium vooral de kaart van Neckermann trok en het naliet om het merk Thomas Cook te ondersteunen en de relatie met de onafhankelijke reisagent verder uit te bouwen was voor ons als VVR moeilijk te begrijpen. We hebben dan ook pogingen gedaan om hierover te praten, echter zonder succes. Het is treurig dat tijdens deze gesprekken vaak verwezen werd naar de financiële gezondheid van onze leden en de bezorgdheid hierover, dat het nu net deze financiële gezondheid is waar de Thomas Cook Group over gestruikeld is en waarin Thomas Cook Belgium is meegesleurd. Ze hadden de onafhankelijke reisagenten best kunnen gebruiken als sterke partners en ambassadeurs. Het is nu meer dan ooit belangrijk om naar de toekomst te kijken. Heel wat van onze leden zijn op zoek naar mensen om hun teams te versterken. Wel, er zijn nu plots een heel deel sterke professionals beschikbaar, ze hebben een zeer gedegen kennis en hebben in de laatste moeilijke dagen nog maar eens hun drive getoond. Hopelijk kunnen we hier de juiste matches vinden. De sector heeft ondanks enkele moeilijke momenten in de eerste ogenblikken na het faillissement en ondanks het feit dat de bepaalde media vooral speelden op het negatieve toch weer getoond dat de klant ten allen tijde centraal gezet wordt. Dat is sterk en dat moeten we nog sterker blijven uitspelen naar de toekomst toe. Enkel via een erkend reisprofessional heb je als klant de nodige bijstand en zekerheden. Je blijft niet in de kou staan.”

Pieter Demuynck (voorzitter Selectair): “Zuiver ‘contractueel’ gezien, waren onze wegen al gescheiden van sinds Sunsnacks (NUR).  Bij recente gesprekken nog, bleken onze visies te verschillend. Uiteraard werkten onze leden wel met hen, en we proberen die zo goed mogelijk te adviseren. Eens het stof zal gaan liggen, zal het slagveld overzichtelijker zijn: dan pas zal men ook beseffen wat de colateral damage is, iets wat velen zich nu nog niet ten volle realiseren. Maar er zijn ook opportuniteiten: o.a. jagen op hun klanten om onze portefeuilles te vergroten. Ook het tekort aan bekwaam personeel kan nu snel opgelost zijn.”

Luc Coussement (voorzitter ABTO): “De Belgische reismarkt verliest door het faillissement van Thomas Cook Belgium een prominente speler, een werkgever voor heel wat reisprofessionals en een gewaardeerd lid van onze beroepsvereniging. Wij zagen Thomas Cook de laatste jaren heel wat inspanningen leveren en veranderingen doorvoeren, gestuwd door de vele uitdagingen waaraan onze sector blootgesteld wordt. Zo lanceerden zij een reeks nieuwe producten, stootten ze vliegactiviteiten af en besteedden ze een groot aantal basistaken uit aan het moederhuis. Thomas Cook slaagde er ook steeds opnieuw in om doorheen al deze veranderingen, hun producten mooi aan het publiek voor te stellen. Maar ook al werden de aantrekkelijke campagnes en mooi ogende vakantieconcepten snel door de Belgische vakantieganger opgepikt, de inspanningen mochten niet baten.  De druk van het verleden op de holdingstructuur bleek te groot. ABTO en haar leden leven mee met alle werknemers van Thomas Cook België. Het zijn één voor één echte reisprofessionals met een hart voor hun vak en toerisme. Zij vormen een hechte groep reisprofessionals, gemazeld en gepokt door hun jarenlange ervaring in onze sector. We wensen hen veel sterkte in de verdere afhandeling van deze tragische wending in de Belgische reissector en zeggen hen geen vaarwel, maar tot heel binnenkort!”


“Dit is een drama voor talloze onderaannemers: luchtvaartmaatschappijen, hotels, lokale DMC’s,…”  Jan Van Steen 


Jan Van Steen (Omnia Travel/BTO): “Voor de sector is dit een echte ramp (voor Omnia Travel als organisatie is de schade beperkt tot enkele dossiers). De impact hiervan kan vergeleken worden met de val van de bank ‘Lehman Brothers’ tijdens de financiële crisis van september 2008. Door het faillissement van de groep moeten meer dan een half miljoen reizigers gerepatrieerd worden. Daarnaast zijn er 22.000 medewerkers die hun baan verliezen. Verder is dit een drama voor talloze onderaannemers, gaande van luchtvaartmaatschappijen tot hotels én lokale DMC’s, die niet alleen een belangrijke klant verliezen maar bovendien werden velen niet betaald voor het voorbije zomerseizoen. Dit gaat vermoedelijk nog een kettingreactie teweegbrengen van andere faillissementen. De reizigers in onze sector zijn goed beschermd door het Garantiefonds Reizen maar toch zal het imago van de sector een deuk krijgen en we weten nog niet hoe klanten hierop zullen reageren. Het hele gebeuren is een belangrijke waarschuwing voor de sector.  Als wij ons niet aanpassen aan de veranderingen van het consumentengedrag en aan de nieuwe technologieën, komt onze toekomst zelf in het gedrang.”

Piet Demeyere (TUI): “Thomas Cook en TUI, de twee concullega’s bij uitstek, hebben elkaar al die jaren gedwongen om scherp te blijven en snel te reageren op uitdagingen. Deze verhouding heeft geleid tot een steeds toenemende professionalisering in de sector, waardoor de consument profiteerde van uitstekende producten en diensten. In de loop der jaren maakten werknemers ook al eens een overstap van het ene bedrijf naar het andere, waardoor veel professionals in de sector door beide merken werden gevormd. TUI wenst de getroffen collega’s een warm ‘best of luck’!”

Paul Geyssens (Regional President van Uniglobe Belux): “De teloorgang van de Thomas Cook Group is in de eerste plaats een sociaal en familiaal drama voor de honderden geëngageerde medewerkers. Ik was indertijd ook aanwezig tijdens de opening van de nieuwe kantoren in de Tramstraat, in aanwezigheid van de premier Jean-Luc Dehaene: un moment suprême! Een moment waarop iedereen wist dat er iets groots zou komen. Wim Desmet gaf de richting aan: open distributie versus gesloten distributie. Een totaal nieuw concept. Overnames en consolidatie in België waren ingezet: volume-business en een professioneel kantorennet was hét adagio. Deze evolutie bracht het grote Sunair aan het wankelen, JetAir volgde met de juiste Brackx-aanpak zijn eigen koers. En met succes. In de laatste dagen, helaas, kon dit Thomas Cook monument ook niet meer standhouden. Maar het is wellicht een opeenstapeling van gemiste kansen binnen de TC-groep. In tijden van verandering moeten soms harde beslissingen worden genomen. En de snelheid waarin nu alles verandert – maatschappelijk en technologisch – is ongezien. Voor sommigen een nachtmerrie, voor anderen een echte uitdaging. Ik hoop dat de Belgische reissector uit deze gebeurtenissen haar lessen trekt en open staat voor die veranderende wereld. Het glas is echt halfvol, ondanks alle uitdagingen. Met een eigen visie, doen wat je zegt en je medewerkers hierbij dicht betrekken, want alle oplossingen liggen binnen handbereik in je eigen organisatie. Hoe dan ook ben je diep bedroefd als je dit alles ziet gebeuren, maar een verwittigd man is er twee waard. Met heel veel respect voor al onze collega’s van ex-Thomas Cook. Veel sterkte.”

Wim Desmet (stichter Neckermann België): “Een kind verliezen is zeer erg. Het klinkt misschien overdreven emotioneel, maar het “onnodige” einde van Thomas Cook Belgium en Neckermann Belgium doet intens veel pijn. Ik weet het, niet alleen voor mijzelf, maar voor al die collega’s en medewerkers van vroeger en nu, die met hart en ziel aan en voor dit bedrijf en zijn verschillende concepten gewerkt hebben. De tsunami die vanuit Groot-Brittannië over gans Europa is uitgedijd, is een regelrechte schande. Niet alleen verliezen enkele tienduizenden mensen hun werk, honderdduizenden klanten zijn nodeloos getroffen. Om niet te spreken over al die partners en hun medewerkers op de diverse bestemmingen.  Hoteliers, logistieke bedrijven, en zowaar kleine restauranthouders en toeristenshops zien hun toekomst gehypothekeerd. Schuldigen zijn er zeker, maar het is niet aan mij om een oordeel te vellen. Maar dat het om veel meer gaat dan enkel cijfers, is duidelijk een feit. Toekomstvisie, verantwoordelijkheden nemen, zin voor ondernemerschap, respect voor markten, egotripperij. Er zijn zo veel oorzaken die aan de basis liggen van dit bloedbad. Je zou voor veel minder woest worden. Mijn tijd zit er al meer dan 10 jaar op. Ik kan met veel fierheid zeggen een soort “levenswerk” te hebben achtergelaten dat “futureproof” was. Opgebouwd en ontwikkeld met vele waardevolle collega’s. Ik wens elkeen en eenieder die het goed voor had met Thomas Cook en Neckermann het allerbeste. Hopelijk mogen deze 2 ijzersterke merknamen gewapend met toekomstgerichte strategieën en de juiste technologische ondersteuning terug herrijzen in de wereld van reizen, vakanties en vrije tijdsbesteding.”


“We zijn een illusie armer. Too Big to Fall bestaat ook in de reisindustrie niet.” – Antoon van Eeckhout


Antoon van Eeckhout (VVR): “In de week van 23 september 2019 was het faillissement van de Thomas Cook Groep groot nieuws. Vandaag is dit al teruggezakt tot een “fait divers”, behalve voor de wereldwijd meer dan 20.000 werknemers die moeten uitkijken naar een nieuwe job en vooral de partners van Thomas Cook die met gigantische bedragen aan onbetaalde facturen achterblijven en tenslotte de reissector in haar geheel, die nog maar eens een illusie armer is geworden, met name dat “too big to fall” ook in de reiswereld niet bestaat. In mijn meer dan 50-jarige carrière heb ik de voorbije week nog maar zelden zoveel onzin gehoord en zoveel figuren zien opdraven die zo weinig kennis en inzicht hadden in een sector die tot de belangrijkste ter wereld behoort. Vakbondsafgevaardigden, toeristen, beursanalisten, transport (niet reis-) economen, hostessen, een minister en vele anderen legden niet terzake of onjuiste verklaringen af. De belangenvereniging van Belgische touroperators (ABTO) waar Thomas Cook tot voor kort het tweede belangrijkste lid was en Toerisme Vlaanderen werden blijkbaar niet gevraagd of hulden zich in (strategisch) stilzwijgen. De Vereniging van Vlaamse Reisbureaus werd in elk geval niet gesolliciteerd door de belangrijkste media  (VTM en VRT). Het begon al met de eerste zin van het eerste nieuwsbericht: de oudste reisorganisator ter wereld gaat over kop! De Thomas Cook die op 23 september 2019 in Londen de boeken neerlegde heeft, behalve de naam, niets te maken met de figuur en zijn bedrijf (Thomas Cook &  Son) die op 5 juli 1841 een georganiseerde (ééndags) reis op de markt bracht. Wat betreft de oorzaken van het faillissement zullen er in de toekomst wel vele bladzijden worden gevuld. Ik zal daar ook mijn bijdrage toe leveren.

Voorlopig heb ik enkel wat vrijblijvende bedenkingen:

  • TUI had in de voorbije dertig jaar 3 CEO’s, Thomas Cook tientallen!
  • In het verleden is in elke markt de tweede grootste speler, ofwel failliet gegaan, ofwel opgeslorpt
  • De marges in de reissector zijn zo dun, dat de minste verstoring van de markt MOET leiden tot catastrofes
  • Wie afhankelijk geraakt van de banken, importeert meteen een dodelijk virus in zijn bedrijf
  • De CEO’s van de mega-bedrijven beschouwen zich als multi-competent en hebben geen enkele emotionele binding, noch met hun bedrijf, noch met hun sector. Zij zijn te vergelijken met de leiders van de huurlingen die van slagveld naar slagveld trokken en zich met de schatkist uit de voeten maakten als de nederlaag in zicht kwam.”

Eric Dubois (Gigatour): “Thomas Cook kon rekenen op competent en positief ingesteld personeel. Jammer genoeg was het management van Thomas Cook niet voldoende opgewassen voor de vele uitdagingen van morgen. Dit leidde tot minder vertrouwen bij de kantoren, en al zeker wanneer Thomas Cook besloot om enkel nog te focussen op het eigen merk Neckermann, en afscheid te nemen van de onafhankelijke kantoren.”

Comments