Aviation

Oliver Wagner en Christina Förster krijgen nieuwe verantwoordelijkheden bij Eurowings

Eurowings herschikt met onmiddellijke ingang enkele managementsfuncties na een niet al te schitterend 2018. CEO Thorsten Dirks reageert daarmee ook op de overhaaste groei. Eurowings kende vorig jaar tal van operationele problemen in het hoogseizoen. In de nieuwe managementstructuur krijgen cco Oliver Wagner en Christina Förster, ceo van Brussels Airlines, nieuwe verantwoordelijkheden. Wagner, die tot voor kort verantwoordelijk was voor alle verkoopactiviteiten, wordt Commercial Manager Europe en daarmee verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van alle vluchten op de Europese markten. Förster blijft aan het hoofd van Brussels Airlines, dat sinds vorig jaar volledig deel uitmaakt van de Eurowings-groep. Maar zij krijgt er ook de verantwoordelijkheid bij voor de intercontinentale vluchten van de groep als Commercial Officer Long Haul Eurowings Group. De Belgische luchtvaartmaatschappij is al verantwoordelijk voor de langeafstandsoperaties. Bovendien krijgt zij een stem bij de besluitvorming over de departementen financiën en human resources. Michael Klee, hoofd revenue-management en pricing en ook verantwoordelijk voor de verkoop aan touroperators, wordt directeur ground operations van de hele Eurowings Group. Zijn opvolger is nog niet bekend. Eurowings is van plan om enkele activiteiten zoals inkoop in de nieuwe structuur te centraliseren. “We willen efficiënter en flexibeler worden”, aldus een woordvoerder. De managementwissel volgt op ernstige operationele problemen in het afgelopen zomerseizoen. Een snelle uitbreiding van de vloot en routes, stakingen en andere externe factoren veroorzaakten grote problemen op operationeel vlak. Het leidde tot talloze vertragingen en annuleringen van vluchten. De stiptheid daalde tussen mei en augustus tot slechts 60%. Voor 2019 heeft Eurowings een pakket operationele maatregelen aangekondigd om herhaling van de afgelopen zomer te voorkomen. Zo zal de vloot van 185 vliegtuigen worden opgesplitst tussen toestellen die Duitse binnenlandse routes vliegen en toestellen die de internationale routes verzorgen.