Analyse, Cruise

Officiële ingebruikneming cruiseterminal Zeebrugge

In Zeebrugge wordt vandaag, vrijdag 15 juni, de nieuwe cruiseterminal officieel ingehuldigd. De terminal aan de Rederskaai maakt deel uit van de ABC-toren (Artes Brugge Cruise). Het 38 meter hoge gebouw biedt onderdak aan het hoofdkantoor van het aannemersbedrijf Artes Depret, een bezoekerscentrum en filmzaal voor de haven, een kenniscentrum van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) en het rooftoprestaurant Njord. De beneden- en eerste verdieping met een totale oppervlakte van 2.700 m² dienen voor de ontvangst en inscheping van de cruisepassagiers en de dagbezoekers aan de schepen. Aan het totale project hangt een prijskaartje van 18 miljoen euro.

Volwaardige infrastructuur

Met deze nieuwe terminal beschikt Zeebrugge eindelijk over een volwaardige cruise-ontvangstinfrastructuur. Gasten die inschepen, geven hun bagage af aan het bagageluik bij de inkom en begeven zich in de vertrekhal vervolgens naar een van de twaalf check-in balies. Ze kunnen nog verpozen in de lounge op de eerste verdieping, passeren de beveiligde zone en worden vervolgens met een port shuttle tot aan de gangway gevoerd. In omgekeerde richting moeten de (transit)passagiers afhankelijk van de origine van het schip (Shengen of niet-Shengenzone) en van een risico-analyse zich al dan niet aanbieden aan de zes balies van de scheepvaartpolitie voor een grenscontrole. Ook een douanecontrole behoort tot de mogelijkheden. De cruiseterminal bevat verder een shop, tv-schermen met toeristische informatie en een ruimte waar bemanningsleden op het internet kunnen surfen. De volledige terminal is uitgerust met wifi. Op niet-cruisedagen kunnen de twee verdiepingen dienst doen als multifunctionele ruimte voor events, congressen en tentoonstellingen. Hiervoor zijn de nieuwste technieken op het gebied van multimedia aanwezig.

Link tussen stad en haven

Waar Brugge welvarend is geworden dankzij haar verbinding met de zee en daar op vandaag nog steeds de vruchten van plukt dankzij haar patrimonium en monumenten, vervult Zeebrugge sinds meer dan een eeuw de havenfunctie voor de stad. Niettemin heeft die havenuitbouw nooit geresulteerd in tekenen van welvaart, waardevolle gebouwen of publieke ruimtes. Zowel het architectuurontwerp als het gigantische kunstwerk van de Amerikaanse Ellen Harvey uit de collectie van het Groeningemuseum boven de incheckbalies willen de onafscheidelijke relatie van de zee en Brugge beklemtonen. Architect Olivier Salens ziet de ABC-toren en de jachthaven als een plein van water. Het geheel verwijst volgens hem enerzijds naar de typologie van het Belfort en de Markt in Brugge en anderzijds door de afwisseling van rode bakstenen en witte betonbanden naar de ringvormige opbouw van vuurtorens, een symbool bij uitstek van een stad aan zee. De publieke functie van het restaurant bovenop de toren vervult daarbij de rol als vuurtorenlantaarn.

140 aanlopen en 400.000 passagiers

Zeebrugge verwacht dit jaar 141 cruiseschepen, goed voor ruim 400.000 passagiers. Volgens gedelegeerd bestuurder Joachim Coens van de Maatschappij van de Brugse Zeehaven (MBZ) maken de Duitsers de belangrijkste groep cruisetoeristen uit. Zij zijn goed voor bijna de helft (44 procent) van de bezoekers. Dit heeft uiteraard te maken met de wekelijkse aanloop van de AIDAperla. Op de tweede plaats komen de Britten met 34 procent. De Noord-Amerikanen staan met 9 procent op de derde plaats. Uit rondvragen blijkt dat tweederde van de transitpassagiers Brugge bezoeken. Andere populaire excursiebestemmingen zijn Brussel, Gent en Ieper. Gasten die kiezen voor een kort bezoek, nemen de shuttlebus naar Blankenberge. De Brugse burgemeester Renaat Landuyt pleit in dit verband voor een grotere spreiding van de dagjesmensen en wil hiervoor samenwerken met Toerisme Vlaanderen. Op die manier wil de burgemeester de overdruk in de Brugse binnenstad verminderen.

Transit versus turnaround

Zeebrugge is vandaag vooral een ‘transit port’ voor dagaanlopen. Met de terminal heeft de haven de ambitie om een vertrek- en aankomsthaven te worden. Dat kan als ‘full turnaround’ voor kleinere schepen tot maximaal 1.000 passagiers en als ‘interporting’ of gedeeltelijke inscheping voor de grote resortschepen. Zo gebruikt All Ways Cruises de haven deze zomer al voor vijf full charters met de Berlin naar de Britse Eilanden, Noorwegen en de Baltische Staten. Ook MSC Cruises heeft elk jaar enkele interportings in Zeebrugge en wil dat aantal de volgende jaren verder uitbreiden. De rederijen zullen Zeebrugge echter nooit gebruiken als inscheephaven voor megaschepen voor 4.000 tot 6.000 passagiers. Niet alleen levert de Belux hiervoor te weinig passagiers, maar ook ontvangt Zaventem te weinig vluchten vanuit onder meer de Verenigde Staten om op vertrekdagen deze massa aan te voeren. Niettemin gelooft burgemeester Landuyt dat het inzetten op inschepingen het verblijfstoerisme in Brugge kan stimuleren omdat een aantal passagiers de stad zullen gebruiken voor een pre- of post stay. Studies van de Cruise Lines International Association (CLIA) tonen bovendien aan dat cruisepassagiers dubbel zoveel spenderen in een vertrek- of aankomsthaven dan tijdens een transit call.

Comments