Cruise

NYK Group bestelt LNG-cruiseschip op Duitse werf

De Japanse NYK Group heeft op de Meyer Werft een order geplaatst voor de bouw van een luxeschip voor 744 passagiers en 470 bemanningsleden. Het zal worden aangedreven door vloeibaar aardgas. Het schip is bestemd voor de Japanse markt en komt in 2025 in de vaart. NYK is vooral gekend als containerrederij. Sinds 1990 beschikt de groep met de Asuka II al over een eerste cruiseschip.

In een reactie noemt de Meyer Werf het order belangrijk voor de werf en de hele cruise-industrie. De Duitse scheepsbouwer is de eerste in de wereld die een contract voor een nieuw schip binnenhaalt sinds de uitbraak van de Covid-pandemie. NYK is tevens een nieuwe klant voor de werf.  Managing director Jan Meyer noemt het contract een volgende stap in het veiligstellen van de toekomst van de werf.

Door de crisis hebben de rederijen het voorbije jaar geen nieuwe schepen meer besteld. In het orderboek zakt het jaarlijks bouwvolume van 420.000 brutoton tegen 2025 tot slechts 182.000. “De huidige nieuwbouwopdracht is geen ommekeer in onze moeilijke situatie. Papenburg is ontworpen voor de serieproductie van zeer grote cruiseschepen. Nu bouwen we een prototype van een klein schip zonder de optie van zusterschepen. Daarom omschrijven we dit order als een volgende stap in de vele noodzakelijke maatregelen,” aldus Jan Meyer.

© rendering NYK – Meyer Werft

Comments