Cruise

Norwegian zwaar in het rood, hopelijk heropstart tegen de zomer

Na de Royal Caribbean Group heeft nu ook Norwegian Cruise Line Holdings haar jaarresultaten gepubliceerd. NCLH verbrandde vorig jaar tot 190 miljoen USD per maand. In dit bedrag zitten de jongste maanden ook de kosten om de schepen opnieuw te bemannen en de gezondheidsprotocollen te implementeren in de aanloop tot de heropstart die alsnog op zich laat wachten. Het concern sloot 2020 af met een nettoverlies van 4 miljard USD. Haar schuldenberg steeg tot 11,8 miljard USD (bijna 10 miljard euro).

Norwegian Cruise Line Holdings heeft de opschorting van haar cruises onlangs verlengd tot eind mei. Op de conference call drukte CEO Frank Del Rio de hoop uit dat de afvaarten in juni of juli kunnen hervatten. “De verspreiding van het virus is de beste indicator om in te schatten wanneer we weer kunnen cruisen. We zien de jongste weken een aanzienlijke daling van het aantal besmettingen en meer vaccinaties, wat erop wijst dat de prevalentie afneemt.”

Eenmaal de rederij haar activiteiten kan hervatten, verwacht de topman elke week een bijkomend schip in dienst te nemen. Op die manier zou tegen eind 2021 de volledige vloot opnieuw in de vaart zijn. Wel zal in de opstartfase maar de helft van de passagierscapaciteit worden benut. Hij gaf ook toe dat de voorwaarden van de Amerikaanse gezondheidsdiensten voor de testcruises en de commerciële afvaarten veel moeilijker zijn dan de sector had geanticipeerd.

Del Rio deelde verder mee dat de boekingen voor 2022 voor Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises en Regent Seven Seas Cruises zeer bemoedigend zijn. Circa 40 procent van de capaciteit voor volgend jaar is vandaag al verkocht. Dat cijfer ligt hoger dan de voorbije jaren. Net als Carnival sluit ook Norwegian Alaska-cruises vanuit Seattle deze zomer nog niet uit. Niet alleen de cruise-industrie maar ook de Amerikaanse regering vraagt Canada om technische stops op haar grondgebied toe te laten. Zoals eerder gemeld, bant Canada tot het voorjaar van 2022 alle cruiseschepen. Deze technische stop, zonder dat er passagiers aan wal gaan, moet de cruiseschepen in staat stellen te voldoen aan de Amerikaanse cabotagewetgeving. Maar ook de Verenigde Staten zouden een tijdelijke opschorting van deze wet kunnen goedkeuren. Hierop dringt onder meer Alaska aan.

© Foto NCLH

Comments