Cruise

Nooit geziene groei expeditiecruises

De expeditiecruiserederijen verwachten de volgende jaren een enorme groei. Dit bleek maandag op Seatrade Cruise Virtual, een tweedaags event rond expeditiecruisen. Roberto Martinoli, CEO Silversea Cruises: “Dit jaar komen 14 nieuwe expeditieschepen in de vaart. Daarnaast bouwen Silversea en Hurtigruten nog eens 4 vaartuigen om tot poolschepen. Op basis van de huidige orders staan tegen 2023 maar liefst 27 nieuwbouwprojecten en 4 verbouwingen op het programma, goed voor een investering van 3,8 miljard USD. 16 bestaande en nieuwe rederijen zullen op die manier 7.300 bijkomende bedden aanbieden, wat neerkomt op een groei van de passagierscapaciteit met maar liefst 140 procent! Bovendien zetten de rederijen meer en meer in op duurzaamheid om deze unieke en kwetsbare regio’s die ze bezoeken te beschermen.”

Volgens Martinoli creëert deze markt een zeer hoge return on investment en hoge dagprijzen. Bovendien profiteert de volledige sector van deze nichemarkt. Expeditierederijen brengen vakantiegangers naar gebieden die alleen per schip zijn te bezoeken. Daarnaast ontdekken vaak mensen, die niet meteen gewonnen waren voor deze vakantieformule, de vele voordelen van een cruise. Dat bevestigde ook Geoffrey Kent, stichter van Abercrombie & Kent. “De meeste reizigers die terugkeren van een expeditiecruise zeggen dat de reis hun stoutste verwachtingen overtrof. De doorsnee expeditiereiziger is vandaag een welopgeleid persoon tussen de 45 en 60 jaar die wil leren over de bestemmingen die hij bezoekt.” Ook Asta Lassesen, CEO Hutigruten Expedition ziet een duidelijke evolutie in de expeditiereiziger. Die wil volgens haar niet alleen leren over de bestemmingen, maar ook de lokale bevolking ontmoeten en zich onderdompelen in alle aspecten van deze gebieden.

Sven-Olof Lindblad, CEO van Lindblad Expeditions stond op de uiteenzetting wel septisch tegenover de fenomenale expansie van de expeditiecruises. Zal de capaciteitsgroei niet leiden tot een prijzenoorlog en een overdrukte op de beperkte landingsites in Antarctica? Lindblad Expeditions opteert daarom voor schepen die voldoen aan de Polar Code 5-voorschriften (PC5). Dit type schepen laat toe buiten het hoogseizoen in de poolgebieden te varen en meer afgelegen, moeilijker bereikbare locaties aan te lopen.

Ponant gaat met haar hybride poolexploratieschip Le Commandant Charcot (PC2) nog een stap verder. Het poolexploratieschip zal de geografische Noordpool kunnen bereiken en door ijs met een dikte tot 3 meter varen. Maar Chief Sales en Marketing Officer Hervé Bellaïche gaf wel toe dat het bevoorraden van het schip met vloeibaar aardgas in deze afgelegen gebieden geen evidente zaak is. “Veel mensen willen deze unieke gebieden bezoeken die er door de opwarming van de aarde straks misschien niet meer zullen zijn. Le Commandant Charcot is voor deze zomer volledig uitverkocht.” Bellaïche ontkent dat de expeditiemarkt te snel groeit. Op een totale cruisemarkt van 29 miljoen passagiers vertegenwoordigt het expeditiesegment amper 300.000 passagiers. Hij is ervan overtuigd dat het aantal gasten binnen deze nichemarkt de volgende jaren zal verdubbelen.

Comments