Aviation

Nog geen beslissing over Sukhoi Superjets bij Brussels Airlines

Brussels Airlines hoopt tegen het najaar rond te zijn met de evaluatie over de Sukhoi Superjets, de vliegtuigen van Russische makelij die de maatschappij sinds maart 2017 huurt van het Ierse CityJet. Of ze definitief uit de vloot zullen verdwijnen, is nog geen uitgemaakte zaak. “We zijn aan het evalueren of de Sukhoi-operaties voldoen aan de verwachtingen”, zegt Maaike Andries, woordvoerster van Brussels Airlines. De Belgische maatschappij zet momenteel vier SSJ-100’s (twee in CityJet-kleuren en twee in de livery van Brussels Airlines) in voor regionale vluchten en ‘dunnere’ routes naar bestemmingen als Stockholm, Billund, Florence en Nantes. De vluchten naar de luchthaven Stockholm Bromma worden vanaf het najaar uitgevoerd met de eigen en grotere Airbus A319 (141 stoelen). Sinds geruime tijd moet Brussels Airlines regelmatig Sukhoi-vluchten schrappen omdat de vliegtuigen onbeschikbaar zijn. “Het zijn goede toestellen en het aantal technische problemen ligt niet hoger dan bij andere vliegtuigen,” benadrukt men bij Brussels Airlines. “Maar het is een nieuw toesteltype. Als er een probleem opduikt, worden ze daarom sneller aan de grond gehouden tot er een oplossing is gevonden.” Het contract met CityJet loopt in maart volgend jaar af. Brussels Airlines bekijkt of ze de Sukhoi’s zal vervangen. Dat kan met andere vliegtuigen van CityJet, met een andere partner, of met eigen vliegtuigen. “Maar een verlenging van het huidige contract met de Sukhoi Superjets is evenmin uitgesloten”, klinkt het. De SSJ100 (98 stoelen) was het Russische antwoord op een nieuwe generatie regionale jets zoals de Embraer 175/190 en Bombardier C-Series. CityJet is de enige West-Europese operator van de Superjet.