20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyses van de week

Deze week publiceren we samen met deze newsletter 4 analyses én het inflight report van de allereerste Cathay Pacific-vlucht tussen Hongkong en Brussel. Naar aanleiding van deze eerste vlucht tussen ‘het financiële hart van Azië’ en ‘the heart of Europe’, organiseerde Footprints een studiereis naar Hongkong en Maleisië i.s.m. Cathay Pacific. Het inflight report over de vlucht in Premium Economy met de A350-900 HKG-BRU leest u hier. Meer over de studiereis en de reacties van de reisagenten, kan u hier lezen. Daarnaast kan u hier de analyse lezen over de rechtstreekse Eurostar-verbinding tussen Londen en Amsterdam, die vanaf 4 april operationeel is. Een historische stap in de geschiedenis van het internationale hogesnelheidstreinverkeer. TM zat mee aan boord van de testrit. Eind maart organiseerde de FBAA zijn lentereceptie en 4e Symposium in Evere. Meer informatie in de analyse via deze link. Tot slot nodigde TUI, i.s.m. Qatar Airways, 18 reisagenten uit voor een studiereis naar Bali. Exotisch eiland te midden van de immense Indonesische archipel… klik hier voor meer informatie!

TRAVEL MAGAZINE

Save the date!

Neem alvast even uw agenda bij de hand, en noteer volgende TM-events:

  • Top Resa 26 september
  • Future Day 1 oktober
  • TM Awards 2018 16 november

CONGRES

#BETravelcongres: programma in de kijker

Vorige week stelden we in de TM-Newsletter nog het thema en de sprekers voor van het #BETravelCongres van de VVR, van 24 tot 27 mei 2018 in Nantes. Koen van den Bosch, CEO van de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus, vertrouwde ons toe dat de inschrijvingen bijzonder vlot lopen en de kaap van de 100 deelnemers inmiddels is overschreden. Vandaag gaan we wat dieper in op het programma van het vierdaags congres. Het congres wordt geopend op donderdag 24 mei in de rooftop bar Le Nid. ’s Avonds staat een diner cruise op de Erdre op het programma. Op vrijdag 25 mei staat er een ganse dag vergaderen geprogrammeerd in CCO centrum in de Tour Bretagne. Als afsluiter volgt een begeleid bezoek aan Nantes, waarna de deelnemers vrij zijn om de stad op eigen houtje te ontdekken of om samen met collega’s en businesspartners een hapje te gaan eten. Ook op zaterdag 26 mei start het congres met vergaderen in de HAB Galerie op het île de Nantes. Vanaf de middag nemen Atout France en Pays de la Loire de Belgische reisprofessionals mee op enkele excursies in de regio (zie verder). Die avond wordt iedereen in feestkledij verwacht om het congres traditioneel af te sluiten met een gala avond. Zondag, als iedereen is uitgeslapen of net niet, gaat het opnieuw huiswaarts.

Pays de la Loire: op ontdekking

In samenwerking met Atout France en Pays de la Loire staan tijdens het congres volgende excursies op het programma om de streek beter te leren kenen.

  1. Bezoek aan Pornic en de Atlantische kust Transfer per bus naar Pornic voor een wandeling aan de kust met oesterproeverij. Begeleid bezoek en mogelijkheid om te winkelen in Pornic.
  2. Loire rivier cruise Transfer per bus naar Oudon met bezoek aan het kasteel en wijnproeverij. Cruise op de Loire.
  3. Clisson & bezoek wijngaard Transfer per bus voor een begeleid bezoek aan Clisson. Bezoek aan een Muscadet wijngaard met degustatie.

Alle informatie is beschikbaar via betravelcongres.be. Inschrijven kan via https://betravelcongres.be/inschrijven. Neem contact op het met VVR-secretariaat 050/25.00.60 of fien@vvr.be

TOUROPERATING

TUI: update paasvakantie

De Belgische vakantiegangers zullen dit jaar met Pasen nog talrijker zijn. TUI noteert een ‘double digit’ groei ten opzichte van de paasvakantie 2017. Om aan de vraag te beantwoorden werd het aantal aangeboden vliegtuigstoelen met 20% verhoogd. Brussels Airport blijft afgetekend de grootste luchthaven van vertrek (55%) en noteert een significante stijging. De regionale luchthavens zijn daarentegen de sterkste groeiers. Egypte, Tunesië en Turkije bevestigen hun herintrede en maken weer helemaal deel uit van de favoriete bestemmingen bij de Belgische reiziger. Steeds meer Belgische vakantiegangers kiezen de paasvakantie als tweede vakantieperiode van het jaar. Reisorganisatie TUI biedt een antwoord op die vraag en verhoogt het aantal vluchten vanuit elke Belgische luchthaven (+20% capaciteit vergeleken met Pasen 2017). De Belgen vertrekken meestal voor een week, waardoor de tijdwinst die een regionale luchthaven oplevert de voornaamste reden is om dicht bij huis te vertrekken. Vanuit Brussel en Charleroi vertrekken reizigers uit elke provincie. De andere luchthavens (Oostende, Antwerpen, Luik) bedienen vooral reizigers uit de provincie zelf (gemiddeld 56%). Alle luchthavens gaan erop vooruit. Luik kent de grootste stijging (+40%), gevolgd door Oostende (+37%), Antwerpen (+25%) en Charleroi (+21%). Vanuit de luchthaven van Oostende worden 4 nieuwe routes opgestart naar Djerba, Hurghada, Sharm El Sheikh en Corfu. Uit Luik kan je naar 3 nieuwe bestemmingen vliegen: Djerba, Enfidha en het Turkse Kayseri. Charleroi programmeert 2 nieuwe lijnen naar Djerba en Enfihda en 19 extra vluchten. Uit Antwerpen kan je vanaf de paasvakantie naar Firenze vliegen. Brussels Airport blijft evenwel de grootste en noteert 5% meer passagiers en 25 extra vluchten ten opzichte van Pasen 2017. Vanuit Brussel programmeert TUI ook 5 nieuwe bestemmingen : het Griekse Lesbos en Kavala, Curaçao en Aruba op de Nederlandse Antillen en Valencia. Tijdens de paasvakantie zoekt de Belg graag de zon op en reist hij dus vooral naar de vakantieoorden op lange en middellange afstand. De Costa del Sol, Tenerife en de Costa Blanca (Benidorm) zijn dan weer de favoriete vakantiebestemmingen vanuit de regionale luchthavens. Top 5 van de bestemmingen voor de paasvakantie 2018 : Spanje, Turkije, Egypte, Tunesië, Marokko.

TOUROPERATING

Thomas Cook: balans paasvakantie

Neckermann/Thomas Cook tekent een groei op van 20% voor haar vliegvakanties. Opvallend: 71% van de vliegvakanties wordt geboekt door gezinnen en 8 op 10 van deze gezinnen reist met kinderen jonger dan 12 jaar. In 2016 en 2017 was dat nog respectievelijk 59% en 60%. Dit jaar valt paaszondag zeer vroeg in vergelijking tot vorig jaar (paasvakantie 2017: 3-17 april met paaszondag op 16/4; 2018: 2-16 april met paaszondag op 01/4.) Traditioneel gaan de Belgen graag meteen het eerste weekend van de paasvakantie met vakantie. Dat deze periode dit jaar samenvalt met paaszondag deert de Belg blijkbaar niet. Neckermann noteert een stijging van 41% voor de eerste afreisdagen van de paasuittocht (van donderdag 29 maart tot en met zondag 1 april) in vergelijking tot dezelfde referentieperiode vorig jaar. De 2de week van de paasvakantie is minder populair om met vakantie te gaan. Nochtans zijn er net dan mogelijkheden om het reisbudget te optimaliseren. Verrassende koploper in de top 3 van favoriete bestemmingen voor de paasuittocht is Antalya. Het aantal boekingen voor Antalya is maar liefst verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. De bestemming aan de Turkse Rivièra laat daarmee Tenerife ruim achter zich, terwijl het vorig jaar net andersom was. Waar de Canarische eilanden en de Balearen vorig jaar nagenoeg de integrale top 5 inpalmden, levert het dit jaar een veel gemengder beeld op. Turkije is immers niet de enige bestemming die terug is van weggeweest. Ook Egypte, Tunesië en Griekenland zitten weer in de lift. Vandaag duikt Djerba (Tunesië) opnieuw op in de top 5 (vijfde plaats), waar deze bestemming vorig jaar niet aangeboden werd vanuit België. Hurghada (Egypte) klimt van een 9de naar 4de positie en Kreta staat op 3. Beide groeien elk met net geen 45%. Gezinnen kiezen voor de zon (40%) en de sneeuw (skivakantie 20%), terwijl jongere koppels het vaakst op citytrip gaan (30%) of opteren voor een vliegvakantie (30%). Bij 55+ers zijn de autovakanties (40%) iets populairder dan de vliegreizen (35%). Er tekent zich een duidelijke voorkeur af naargelang het profiel: wanneer 55+ers voor de zon kiezen, doen ze dat het liefst op de eilanden Tenerife, Madeira, Gran Canaria en Mallorca. Bij families met jonge kinderen zien we een gemengder beeld: daar zijn ook Turkije (Antalya), Egypte(Hurghada), Griekenland (Kreta) en Tunesië (Djerba) in trek. Marokko (Agadir) staat dan weer op 1 bij jongere koppels, gevolgd door Antalya. Voor de autovakanties blijft de top 4 (Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Spanje) gelijklopend met voorgaande jaren. De helft van alle gezinsautovakanties zijn skireizen.

TM BELUX

Antipodes: aanvulling Belux

We wensen graag te preciseren dat de correcte volledige benaming van de in Brussel gevestigde touroperator Antipodes als volgt is: Australian & New Zealand Holidays By Antipodes. Voor meer info: Tel. : +32 2 643 32 90 of info@antipodes.travel www.antipodes.travel Louizalaan 483  1050 Brussel

AUTOCAR

FlixBus: nu ook binnen België

Drie jaar na de start van FlixBus in België, begint het mobiliteitsbedrijf met het vervoeren van reizigers binnen België. Eind april zullen tien Belgische steden, waaronder Brussel, Antwerpen, Gent en Brugge maar ook steden zoals Luik, Oostende en Hasselt dagelijks per FlixBus met elkaar verbonden zijn. Hiermee is FlixBus de eerste privé-vervoerder in België die ook binnenlandse langeafstanden aanbiedt. Jesper Vis, Directeur Benelux: “We zijn erg verheugd over het feit dat we naast internationale reizen nu ook ritten binnen België kunnen aanbieden. Er rijden nu al enkele bussen tussen onder andere Brussel en Antwerpen. Eind april kunnen reizigers uit meer dan twintig verschillende routes kiezen.” In april 2018 zullen nieuwe internationale verbindingen vanaf België starten. Hierbij ligt de nadruk op grensoverschrijdende verbindingen naar Nederland, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Wegens groot succes zal ook het aanbod van bestaande routes naar Frankrijk, Duitsland en Nederland toenemen. André Schwämmlein, oprichter en CEO FlixBus: “Wij staan voor betaalbaar reizen en een duurzaam alternatief voor de auto. Het is ons doel om nóg meer mensen van de overstap naar openbaar vervoer te overtuigen. Bus en spoor vullen elkaar perfect aan. Het integreren van beide vervoersmiddelen is een belangrijk onderdeel van een duurzaam concept voor de mobiliteit van de toekomst.” Afgelopen jaar zijn in totaal 1,3 miljoen passagiers per FlixBus van en naar België gereisd. We verwachten een groei naar meer dan twee miljoen passagiers in 2018.

LUCHTVAART

Brussels Airport: vol chocolade!

Brussels Airport staat klaar om tijdens de Paasvakantie een recordaantal passagiers te ontvangen. In twee weken tijd zal de luchthaven meer dan 1,3 miljoen passagiers ontvangen, 5% meer dan vorig jaar. Om passagiers alvast in vakantiestemming te brengen, trakteert Brussels Airport op paaseieren en opent het lenteterras voor de vertrekhal en een speeltuin in Connector. De paasvakantie brengt naast een groot aantal passagiers ook de lente naar de luchthaven. Vanaf eind maart kunnen passagiers genieten van de Belgische zon op het fleurige buitenterras aan de vertrekhal. Brussels Airport schenkt tijdens de vakantie extra aandacht aan de gezinnen die op vakantie vertrekken. Net als tijdens andere vakanties opent Brussels Airport ook deze paasvakantie 2 aparte lijnen voor jonge gezinnen bij de controle van handbagage en personen. De luchthaven herinnert eraan dat momenteel werkzaamheden aan de gang zijn aan de drop-off zone voor passagiers. De signalisatie om de zone te bereiken is dan ook aangepast aan de nieuwe circulatie. Passagiers moeten vanaf de toegangsweg de wegwijzers “drop-off” volgen en uitkijken naar de oranje signalisatieborden om de juiste weg aan te houden.

CRUISE

Symphony of the Seas in de vaart

Symphony of the Seas meerde donderdagmorgen af in haar Europese thuishaven Barcelona. Het schip van Royal Caribbean International verliet afgelopen zaterdag de STX-werf in St. Nazaire. In Malaga scheepten dinsdag een wereldwijde delegatie van mediavertegenwoordigers in voor een pré-cruise van twee nachten. Tegelijk hield Royal Caribbean International aan boord bijeenkomsten met haar internationale kantoren en wereldwijde vertegenwoordigers. Aanstaande zaterdag, 31 maart, schepen in Barcelona de eerste betalende klanten in voor een preview cruise van vijf nachten. De daaropvolgende week start het grootste cruiseschip van de wereld zijn zomerschema van weekcruises. Gasten kunnen in het weekend inschepen in Barcelona en tijdens het hoogseizoen ook in Civitavecchia (Rome) op donderdag Lees meer over de Symphony of the Seas in de TM-Newsletter volgende week.

EVENT

Brussels Airport Roadshow: Game Night

Na Antwerpen en Brugge sloot Brussels Airport afgelopen dinsdag haar drieluik af van haar Roadshow voor Reisagenten. Telkens was er in een Kinepolis-vestiging een bijzonder geanimeerde en vooral leerrijke avond waarbij producten en bestemmingen ontdekt werden van meer dan 50 luchtvaartmaatschappijen. Ook enkele nieuwe maatschappijen die Brussel sinds kort aandoen, waren vertegenwoordigd. Tussendoor was er nog rijkelijk buffet, allerlei versnaperingen, een tombola en was er tenslotte de presentatie van de gloednieuwe film uit Hollywood ‘Game Night’, een komedie met talrijke, onverwachte plots.

TOUROPERATING

Thomas Cook: last minutes april

Momenteel deelt Thomas Cook heel wat straffe Last Minutes uit voor vertrek in april. Zo vertrekt jouw klant voordelig naar zonnigere oorden zoals Spanje, Turkije, Tunesië, Egypte, Marokko en Griekenland. Overtuig snel je klant om te reserveren, want dit is geen aprilgrap! In de Thomas Cook newsletter van deze week vind je meer informatie.

Outlet: tophotels tegen bodemprijzen

Is jouw klant op zoek naar de allerbeste vakantiedeal?  Thomas Cook stunt erop los met zijn outlet voor juli en augustus. Ontdek snel de selectie tophotels aan bodemprijzen. Hierbij geniet jouw klant uitzonderlijk van gegarandeerd de laagste prijs voor een aantal afreizen in juli en augustus. Enkele aanraders: SENTIDO Gran Canaria Princess (LPA), SunConnect Djerba Aqua Resort (DJE), PALOMA Grida Resort & Spa (AYT), Best Jacaranda (TFS) en SunConnect SUNRISE Diamond Resort (SSH). Wees er snel bij, want op=op!  In de Thomas Cook newsletter van deze week vind je meer informatie.

Citytrips New York

Droomt jouw klant van een citytrip naar New York? Dankzij de straffe deals van Thomas Cook vertrekt jouw klant tegen een zacht prijsje naar the Big Apple. Het ruime aanbod van meer dan 1000 hotels en 20 luchtvaartmaatschappijen biedt ongetwijfeld voor elk wat wils! In de Thomas Cook newsletter van deze week vind je een aantal prijsvoorbeelden om jouw klanten te inspireren.

‘1001 gratis nachten’: laatste dagen!

Is jouw klant nog op zoek naar een autovakantie? Dan is nu het moment om te reserveren, want het zijn de laatste dagen van de Thomas Cook actie ‘1001 gratis nachten’. Dankzij deze actie geniet jouw klant van heel wat gratis nachten op autovakanties naar o.a. Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk en Kroatië! Schakel dus een versnelling hoger en overtuig je klant om vóór 03/04 zijn autovakantie te reserveren. Haast en spoed zijn deze keer wel goed!

TOUROPERATING

Pegase: MS Europa 2

Met een team van reisagenten hebben onze cruise experts het genoegen de geheimen van de alom geprezen MS Europa 2 te ontdekken. Met recht en reden krijgt dit fantastische schip nog steeds 5 sterren in de Berlitz Cruise guide. Aan boord hebben ze kunnen genieten van de smaakvolle luxe, de moderne luchtige inrichting en de geraffineerde gastronomie. Voor Pegase gasten een uitstekende manier om de wereld per cruise te ontdekken. De Europese crew, die zowel Duits– als Engelstalig is, komt tegemoet aan de meest veeleisende gast. Hapag Lloyd biedt een gepersonaliseerde service aan in combinatie met een hoge mate aan comfort, zonder weelderig aan te doen. Geen zittijden aan boord van de MS Europa 2 en geen verplichte reservaties voor het grote aanbod aan restaurants. Wie graag buiten eet of geniet van een aperitief met ondergaande zon, heeft daar alle mogelijkheden toe. De MS Europa 2 kent geen all-inclusive formule, dit hoeft uw Pegase gasten zeker niet tegen te houden, de prijzen aan boord zijn zeer economisch en op verschillende tijdstippen worden cocktails aangeboden zodat een eventueel gemis zeker ruimschoots goedgemaakt wordt. Ze waren erg onder de indruk van de MS Europa 2 en kunnen dit schip van ganser harte aan uw klanten aanbevelen!

Iberostar: dubbele star-agent punten

Goed nieuws! Vanaf nu ontvangen jullie dubbele punten voor Iberostar Jardin del Sol & Iberostar Grand Portals Nous op Mallorca. De punten zijn geldig op àlle boekingen t.e.m. 30/4.

RAIL

NMBS Internationaal: positieve start 2018

De start van het nieuwe jaar heeft NMBS Internationaal alvast geen windeieren gelegd. Na bijna drie maanden in 2018 klokt de verkoop af op een groei van 7% tegenover dezelfde periode in 2017. De sterkste groei situeert zich in het zakenreissegment. De treinmarkt plukt de vruchten van een gunstig economisch klimaat. Op carriervlak gaan ze er voor al hun grote carriers (Thalys, Eurostar, TGV, ICE en de IC Brussel-Amsterdam) op vooruit.

Rebranding

Meer en meer bedrijven kiezen voor ‘groen reizen’ en het mag duidelijk zijn dat het HST-verkeer hier bijzonder goed scoort in vergelijking met de auto en het vliegtuig. Een HST-verplaatsing is gemiddeld ongeveer 9 à 10 keer minder vervuilend (kg CO2-emissie) dan dezelfde verplaatsing met het vliegtuig. Bij een aantrekkende markt en een blijvend gunstig economisch klimaat verwachten wij een verdere omzetstijging in de loop van de komende maanden. Een woord van dank aan de hele reissector om deze mooie sales te verwezenlijken. In de loop van de maand februari werd op directieniveau beslist om de visuele identiteit van het bedrijf te veranderen. De bedoeling? Een sterk merkimago creëren voor NMBS, dankzij een uniforme en coherente visuele identiteit in al de communicatietoepassingen. Concreet wil dit zeggen dat alle communicatie over het internationaal aanbod voortaan zal gebeuren vanuit NMBS Internationaal. Het gekende blauwe logo, ontworpen door Henry Van de Velde, zal op alle communicaties worden weergegeven. De URL van het reisagentenportaal is al omgezet naar www.nmbs-internationaal.com/agent. In de loop van de komende weken zullen alle communicatiedragers geleidelijk aan gewijzigd worden naar de nieuwe visuele identiteit.

REISINDUSTRIE

Travel Experts: sterke groei

Travel Experts heeft in 2017 een zeer sterke groei neergezet. Hun omzet (deel Travel Experts) is van 27 miljoen euro naar 34 miljoen euro gestegen en 2018 ziet er veelbelovend uit. Verder gaat de groep van start met enkele initiatieven; ze hebben namelijk hun eigen waarborgfonds opgericht wat dynamic packaging zal stimuleren en dusdanig ook een mooie marge genereert, een eigen intern portaal concept uitgewerkt dat uniek is, een sterk netwerk van betrouwbare lokale partners opgebouwd en een variabele commissie uitgewerkt die het zeer interessant maakt voor nieuwe toetreders. Het ruime aanbod van aangeboden diensten gaat heel ver. Wat ook essentieel is binnen deze groepering is de aandacht voor enkel kwalitatieve leden toe te laten, wat essentieel is voor de uitbouw van een degelijke merknaam.

TOUROPARTING

Silverjet: incentive

UNICO 20°N 87°W Riviera Maya is een adults only hotel dat direct aan een ongerept strand ligt. Hier geeft men een geheel nieuwe betekenis aan het all-inclusive concept door juist het onverwachte aan te bieden! Het is ontstaan uit het verlangen om een geheel nieuw all-inclusive concept te creëren waarbij ontspanning in luxe gecombineerd wordt met culturele ervaringen op een bijzondere locatie, in de baai van Kantenah. Uw verblijf omvat alle voorzieningen van een luxe vakantie: van selecte Spa- en schoonheidsbehandelingen tot excursies, golf en vele extra’s. De luchthaven van Cancun ligt op ca. 87 km. Incentive: bovendien profiteert u als reisagenten van de Silverjet-incentive, waarbij u een Colruyt Surprise Cheque ter waarde van €25 per reservatie ontvangt!

ATTRACTIEPARK

Disneyland Signature: nieuwe arrangementen

Disneyland Paris lanceert de Signature Celebration en Marvel Arrangementen. Een limited-edition collection om je klanten de mogelijkheid te geven hun Disneyland verblijf te personaliseren op de manier die het best past bij hun verwachtingen. Deze pakketten bieden je klanten premium cadeaus en unieke gethematiseerde ervaringen, bovenop het hotelverblijf en de toegangstickets. Heeft je klant iets te vieren? Dan is er het Signature Celebration Arrangement, dit omvat:

  • Het verblijf in één van de zeven Disney Hotels en toegangstickets voor beide Disney Parken – Een VIP FASTPASS die je klant 1 dag lang onbeperkt snelle toegang geeft tot enkele van de meest populaire attracties
  • Een exclusieve theeparty met Disney Figuren die je klant persoonlijk feliciteren – Een cadeautas vol Disney goodies
  • Een Disney PhotoPass+TM om je foto’s in de attracties en met figuren digitaal te bewaren.

Daarnaast is er het Signature Marvel Arrangement en dit omvat:

  • Een verblijf in één van de zeven Disney Hotels en toegangstickets voor beide Disney Parken
  • Een Marvel diner met een Amerikaans buffet en ontmoetingen met Captain America, Thor en Black Widow
  • Een exclusieve ontmoeting met Spider-Man – Een cadeaubon van €60 om te besteden in de boetieks
  • Een Disney PhotoPass+TM om je foto’s in de attracties en met figuren digitaal te bewaren.

De twee arrangementen zijn nu boekbaar en beschikbaar voor aankomsten tussen 10 juni en 30 september 2018. Voor meer info en voorwaarden, bezoek Disney Stars.

PEOPLE ON THE MOVE

Ronny De Clercq verlaat LuxairTours

Ronny De Clerq (58 jaar), VP Hotelpurchasing, Product and Destination Management, beeïndigt vandaag, vrijdag 30 maart, zijn carrière bij Luxair Tours. Hij genoot een opleiding als vertaler en begon zijn carrière in 1979 als reisbegeleider voor de Brussels touroperator Airtour alvorens in 1984 bij Jetair aan de slag te gaan waar hij samen met Annemie Brackx instond voor de hotelcontracten. Hierna begon hij bij Necerkmann/Thomas Cook waar hij tot voor zijn vertrek de functie van VP Destination Management and Hotel Purchasing voor Europa opnam – op de hoofdzetel in Oberursel. Hij verliet Thomas Cook en ging bij de to Alltours (Duisburg) aan de slag om later, in maart 2011, bij LuxairTours aan de slag te gaan. Hierover werd hij in Jubileumnummer TM 400 van 11 augustus 2017 nog geïnterviewd: “De sterkte van LuxairTours is dat ze een perfect product willen afleveren.” Om op dit elan verder te gaan, werkte hij nog enkele maanden samen met zijn opvolger Markus Leutner, die de functie van Director Digital Contracting & Product Development opneemt. Het is vanzelfsprekend dat een persoon als Ronny zijn rol op het toeristische toneel nog niet is uitgespeeld, en de hele redactie van TM wenst hem veel succes! Foto: René Steinhauss, ceo ad interim lux-Airport, geeft  de award ‘Best Touroperator’ aan Ronny De Clercq en Markus Leutner tijdens de laatste editie van de TM Travel Awards Luxemburg.

Allianz Global Assistance: benoeming

Tania Maes is sinds 19 maart Business Developper E-travel & Corporate bij Allianz Global Assistance. Voordien was Tania Key Account Manager bij Thomas Cook Belgium, waar ze in 2011 haar carrière begon en aan de slag was als reisagente en op de touroperator-afdeling (Auto/City). Sinds eind 2015 was ze werkzaam als TC-sales voor Limburg, Vlaams-Brabant, Luik, Namen en Luxemburg.

REISINDUSTRIE

Uniglobe: nieuw kantoor

Uniglobe Belux opent vanaf 1 april een nieuw Uniglobe-verkooppunt in Waregem. Het betreft de overname van het handelsfonds van MARS Travel door het bestaande Uniglobe-kantoor Uniglobe Temptation Travel uit Meise. Het kantoor in Waregem is zowel gespecialiseerd in zakenreizen (hoofdactiviteit van Uniglobe keten in Belux) als in een uitgebreid leisure aanbod. Uniglobe wenst hierdoor haar positie in de Belgische markt verder te versterken en de consolidatie in de zakenreissector verder vorm te geven. Uniglobe kent een belangrijke groei in de voorbije jaren en wenst deze evolutie verder te zetten. Meer informatie via Gery De Wolf, 02 270 45 77 en gdewolf@temptationtravel.be

STUDIEREIS

Exclusive Destinations: famtrip Catalunya Premium

De provincie van Catalunya komt hier in België wat negatief in het nieuws, toch blijft deze regio bijzonder aantrekkelijk voor de Exclusive Destinations-reiziger. Dus trekken ze er van 19 april 2018 tot 23 april 2018 op uit om deze regio te herontdekken. Exclusive heeft in samenwerking met de plaatselijke toeristische diensten een gevarieerd programma samengesteld met hotelbezoeken, culturele bezoeken en een sportief intermezzo. Uiteraard bezoeken ze Barcelona en meer bepaald de Casa Vicens, het eerste belangrijke bouwwerk van de architect Antoni Gaudí dat samen met andere werken van Gaudí, door UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst werd. Ook Girona wordt een stopplaats. Deze zogenaamde Stad der Vier Rivieren herbergt een prachtig historisch centrum gedomineerd door een imposante kathedraal, middeleeuwse gebouwen en de sporen van Romeinen, Moren en Joden. Een uitstap in de mooie badplaats Sitges ontbreekt ook niet in het programma. Om het culturele met het sportieve te combineren is er ook een fietstocht tussen de historische dorpjes van Gualta en Peratallada voorzien. En dit allemaal gecombineerd met bezoeken en overnachtingen in de hotels uit de Exclusive Destinations brochure. Interesse? Klik dan door naar de nieuwsbrief. Plaatsen zijn beperkt, inschrijven kan tot 4 april door een mail te sturen naar toffe-studiereizen@exclusivedestinations.be of 09/234.07.00

HOTELLERIE

Gulde Schoen: nieuwe suitehotel Antwerpen

Op 22 maart 2018 opende Suitehotel Gulde Schoen aan de Melkmarkt in Antwerpen haardeuren: een historisch gebouwcomplex dat verwijst naar een gouden schoen kon geen wellicht treffender eigenaren vinden dan Rode Duivel Moussa Dembélé, zijn moeder Thilly en zus Assita die het gedurende een grondige restauratie omtoverden tot het high-end Suitehotel Gulde Schoen. Wie vandaag het pand betreedt, ziet een elegante versmelting van oud en nieuw. Het  gebouwcomplex  verkreeg  doorheen de  tijd  bijzondere  en  kenmerkende bouwkundige  elementen,  zoals  traptorens, meerdere  binnenkoeren,  een  zuilengalerij, muurschilderingen,  volumineuze  kelders  en een monumentale toegangspoort in barokstijl. Om een uitgesproken bijzondere ervaring voor de gast te bereiken werd veel aandacht besteed aan alle interieur elementen in de 9 suites; een poëtisch gestileerde open haard, een badkamer in de traditie van de thermen en, in de meeste suites, een functionele kitchenette. Er werd gekozen voor natuurlijke en exclusieve materialen zoals natuursteen, marmer en massieve houtsoorten. Iedere Suite is uniek en de gast kan zelf via de website bepalen welke suite zijn ‘thuis’ in Antwerpen zal worden.

HOTELLERIE

MEININGER: 2de hotel in Amsterdam

De MEININGER Group heeft op 25 maart haar tweede hotel in Amsterdam geopend. Het nieuwe gebouw ligt vlakbij het Amstel station en heeft 186 kamers (verspreid over 6 verdiepingen) en 806 bedden.Dankzij de locatie direct naast het Amstel treinstation, is het perfect verbonden met het lokale en lange afstandsverkeer. Het interieur design van het MEININGER Hotel is gebaseerd op het thema ‘zeeniveau’. In de openbare ruimtes neemt een panoramisch behang de hotelgasten mee naar de onderwaterwereld van Amsterdam. Her en der zijn er comfortabele zit-eilanden geplaatst om de gasten uit te nodigen om te blijven ‘hangen’. In de gangen en kamers werd het element water op een speelse manier ingewerkt. Alle openbare ruimtes, zoals de receptie, lobby, lounge, ontbijtruimte en bar, alsook de gastenkeuken en de game zone, die typische MEININGER kenmerken zijn, liggen allemaal op het gelijkvloers van het gebouw. Verder zijn er een 20-tal on-site parkeerplaatsen voor hotelgasten. Het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel is al het tweede hotel van de MEININGER Group in Amsterdam. In 2012, ging het eerste hotel open aan het Sloterdijk station met toen 219 kamers, maar in de afgelopen jaren uitgebreid naar 321 kamers met in totaal 1.177 bedden.

TOUROPERATING

Sudamerica Tours: het échte Cuba

Sudamerica Tours presenteert met trots hun nieuwe rondreis met huurauto in Cuba. Laat je klanten kennis maken met de onontdekte kant van dit Caribisch eiland tijdens de 14-daagse rondreis met vertrek gegarandeerd vanaf twee personen. Uiteraard maken ook de absolute musts zoals het karaktervolle Havana of het kleurrijke Trinidad deel uit van het parcours. Maar je ontdekt er eveneens het authentieke en gastvrije Cuba, een land in volle ontwikkeling. Zo beleef je in Havana hoe het eraan toegaat in het dagelijkse Cubaanse leven. Volgens de voorkeur van de klant en de beschikbaarheid, bezoekt hij een dokterspraktijk, een staatswinkel, een gemeenschapsproject, een lokale markt… en dat alles met het openbaar vervoer. Vervolgens worden je klanten verwacht bij een Cubaanse familie om samen een maaltijd klaar te stomen. Of leer je liever een andere ambacht, zoals de eeuwenoude kunst van het sigarenrollen in Viñales? De keuze ligt bij je klant! De rondreis gaat ook dwars door de prachtige natuur van het eiland: bergen, een canyon en duizelingwekkende watervallen staan je te wachten. Ook maak je kennis met Cuba’s bekendste figuur, Che Guevara, tijdens een bezoek aan zijn mausoleum. Een culturele verrijking mét ontspanning, want onderweg geniet je van wat welverdiende rust op de heerlijke witte zandstranden van Cayo Jutias. Of wat dacht je van een verfrissende duik in de cenotes van Saturno of Bellamar. Meer informatie of reserveren kan via het team van Sudamerica Tours op info@sudamericatours.be of 02 772 15 34.

TOUROPERATING

Imagine Travel: Nijlcruises

Bij Imagine stellen ze vast dat de vraag naar Nijlcruises terug pijlsnel stijgt. Meer en meer cruiseschepen komen terug in de vaart en stilaan herneemt het gewone leven zich langs de oevers van de Nijl, tussen Luxor en Aswan. Daarom lanceert Imagine voor de maand mei een superpromotie (voor nog geen €1000) voor één week cruise in vol pension aan boord van de M/S Farah, één van de luxeschepen met een onberispelijke service. EgyptAir zorgt voor de vluchten met een vlotte connectie in Cairo, zowel op de heen als op de retour. Info op de website van Imagine of via magali@imaginetravel.be

CRUISE

MSC: artificiële intelligentie

MSC gaat als onderdeel van MSC for Me het digitale innovatieprogramma van de onderneming, een digitale persoonlijke assistent, voor zijn gasten invoeren. Deze nieuwe dienstverlening aan de gasten is ontwikkeld via een partnership met HARMAN International (dochteronderneming van Samsung). De virtuele persoonlijke assistent voor MSC Cruises-gasten is een spraakgestuurd stuk innovatieve artificiële intelligentie (AI) die kan communiceren, leren en op een intelligente manier de behoeften van de klanten voorspellen en op basis daarvan relevante suggesties formuleren. Deze nieuwe en unieke mogelijkheid biedt hun gasten informatie op maat om hun verblijf te vergemakkelijken en hun vakantie-ervaring met MSC Cruises te optimaliseren, met snelle en gemakkelijke antwoorden op vragen over het comfort van hun hut. Deze unieke dienstverlening is de nieuwste optie in MSC for Me, een digitale meerkanaalservaring die is ontworpen om gasten tijdens hun vakantie te connecteren door middel van een baanbrekende technologie. Ze omvat onder meer de MSC for Me-app, geconnecteerde televisie in de hut en de interactieve informatieschermen overal op het schip. De spits voor dit digitale project zal worden afgebeten op de MSC Bellissima, die momenteel op de scheepswerf STX France in Saint-Nazaire op stapel staat. MSC Cruises laat ook weten dat de MSC Bellissima, het toekomstige vlaggenschip van de rederij, op 2 maart 2019 zal worden gedoopt in de haven van Southampton.

TOUROPERATING

TUI: WK Wielrennen Innsbruck

TUI biedt wielerfanaten opnieuw de kans om het WK Wielrennen van op de eerste rij mee te maken. De beste wielrenners ter wereld zakken af naar Tirol: wordt het opnieuw Peter Sagan of zwaait er deze keer iemand anders met de gouden plak? De beklimming van de Gnadenwald, naar Igls en de steile Gramartboden zullen alvast voor de nodige spanning zorgen. TUI biedt twee 5-daagse arrangementen aan waarbij je klanten alle wegwedstrijden kunnen bekijken (juniores heren, juniores dames, beloften heren, elite heren en elite dames). Een 5-daags arrangement met verblijf in Hotel Krumers Post (4*SUP) (Seefeld, code 37819): kamer met ontbijt van 26/09/2018 tot 30/09/2018. En een 5-daags arrangement met verblijf in Hotel Seefelderhof (4*) (Seefeld, code 37816): verblijf in kamer met ontbijt van 26/09/2018 tot 30/09/2018. Inbegrepen in deze arrangementen zijn: rechtstreekse vluchten Brussel-Innsbruck-Brussel met TUI fly, luchthaventaksen en BTW, transfer van/naar luchthaven Innsbruck – hotel in Seefeld, 4 overnachtingen, TUI begeleiding, transfer naar Innsbruck centrum op zondag 30 september. Meer informatie: klik hier.

Sol Principe: extra korting

Klanten genieten nu van 20% extra korting op Sol Principe 4* (TUI Vliegvakanties, 01215) aan de Costa del Sol in Torremolinos. Deze korting geldt op alle kamertypes en voor boekingen tussen 20/03 en 30/04. Dit all-inclusive hotel weet al met zijn ligging alleen te scoren: direct aan het strand én op wandelafstand van het gezellige centrum van Torremolinos. Sol Principe staat gekend voor zijn goede service en scoort goed bij kinderen met heel wat animatie en de miniclub. Gasten kunnen er ook aan lasershooting of minikarting doen. Het hotel heeft bovendien prachtige zwembaden en ruime kamers.

Luik: voordelig vertrek

Klanten die op vakantie vertrekken uit de luchthaven van Luik, genieten vanaf deze week van mooie promoprijzen bij TUI. Er is nu tot € 100 extra korting op pakketreizen naar Mallorca, Kos, Enfidha, Heraklion en Rhodos. Vliegen uit Luik heeft zo zijn voordelen: klanten genieten er van een snellere check-in en betaalbare parking.

TOUROPERATING

Footprints: Kenia tegen lenteprijzen

Footprints heeft momenteel 3 speciale Kenia-aanbiedingen (met gratis nachten). Vandaag stellen ze je de eerste voor: 7 night special – The Sanctuary at Ol Lentille & Cottar’s. Deze unieke combinatiereis brengt uw klanten naar twee bijzondere en intieme safariresorts “off the beaten track”. In Laikipia verblijft de klant 4 nachten in de exclusieve safari lodge, The Sanctuary at Ol Lentille, waar hij in alle vrijheid en privacy kan deelnemen aan een uiteenlopend scala boeiende activiteiten. Dit gecombineerd met een verblijf van 3 nachten in de iconische Maasai Mara, waar het Cottar’s 1920s Camp u trakteert op de authentieke en warme atmosfeer van de safari’s van weleer. Sanctuary at Ol Lentille is één van de meest exclusieve safari lodges in de Laikipia, een gebied zo’n 75 kilometer ten noordwesten van Mount Kenya gelegen. De private concessie vormt de thuishaven van de bedreigde Afrikaanse wilde hond en het leefgebied van olifanten, Grevy’s en Burchell’s zebra’s, kudu’s, luipaarden, cheetah’s, hyena’s en klipspringers om er maar enkele op te noemen. The Cottar’s 1920s Camp staat voor “Vintage luxe” op zijn best. Het kamp werd midden de jaren negentig door Calvin en Louise Cottar opgericht en werd meerdere malen bekroond met titels zoals “Best Tented Camp in the World” en “Top Guides of Africa”. Dit kamp wordt al meer dan vijf generaties familiaal gerund, ligt in een ongerept privaat natuurgebied, grenzend aan de beroemde Maasai Mara National Reserve en biedt schitterende en weidse uitzichten over de uitgestrekte, bijna eindeloze savanne. Alle info op www.footprints.be en bij de collega’s van Footprints in Africa op africa@footprints.be

Supporteren voor een straffe Belg

Footprints en Etihad Airways zetten een unieke samenwerking op poten om een aantrekkelijk 6-daags programma (22/11-27/11/2018) rond de GP Formule 1 van Abu Dhabi te lanceren. Zeg nu zelf, de races van de Formule 1 bijwonen op een exotische locatie waar attracties als Ferrari World en Yas Waterworld vlakbij liggen, zal elke sportliefhebber met een jong hart doen watertanden. Dit arrangement omvat 4 overnachtingen in de Novotel Abu Dhabi Gate 4 of in de St. Regis Abu Dhabi, transfers, privébezoek aan Abu Dhabi met Engelstalige gids, tickets voor de race, toegangsticket voor Ferrari World Abu Dhabi en voor Yas Waterworld en de vlucht h/t met Etihad. Om de hype rond onze Belgische piloot Stoffel Vandoorne helemaal volledig te maken krijgen de Footprints klanten bij vertrek naar Abu Dhabi een officiële McLaren Honda Stoffel Vandoorne Cap cadeau om voluit te gaan supporteren. Footprints volgt de races op de voet en zal erover berichten via de sociale media kanalen. Info: orient@footprints.be en www.footprints.be

LUCHTVAART

TUI fly: 2e Dreamliner ‘Pearl’

OO-JDL ‘Diamond’, de eerste Boeing B787 Dreamliner van TUI fly, krijgt er binnenkort een zusje bij. Vanaf vrijdag 13 april zet de Belgische maatschappij een tweede Dreamliner in met als koosnaampje Pearl. Het toestel dat de registratieletters OO-LOE heeft, vloog de afgelopen drie jaar voor zustermaatschappij Thomson Airways/TUI Airways UK en zal door TUI Benelux samen met de ‘Diamond’ ingezet worden voor lange afstandsvluchten vanuit zowel België als Nederland. De 18 jaar oude Boeing B767-300 (OO-JNL), met als roepnaam ‘Sunshine’, blijft in de TUI fly-vloot.

TOUROPARTING

Club Med: resultaten

Club Med heeft mooie resultaten neergezet in 2017. Het aantal klanten groeide in 2017 naar het hoogste aantal sinds 2000, een stijging van 6,6% tot 1,34 miljoen Club Med klanten. Van deze 1,34 miljoen verbleef 80% in 4 of 5 Trident resorts. Dit goede resultaat is deels te verklaren door de populariteit van bergbestemmingen en resorts op verre bestemmingen. De verwachtingen voor 2018 zijn eveneens positief op alle vlakken. De omzet in 2017 is toegenomen met 4,4%. De netto inkomsten voor belastingen zijn gestegen met 20%. Alle clubdorpen bleven uit de rode cijfers en de operationele winst van de clubdorpen wereldwijd is gestegen met 16,6%. Deze groei werd mogelijk gemaakt door een grotere investering van 86 miljoen euro meer ten opzichte van 2016. Dit geld werd in nieuwe resorts gepompt, maar ook in het onderhouden van reeds bestaande resorts en er werd in digitalisering geïnvesteerd. Henri Giscard d’Estaing, ceo van Club Med, reageert opgetogen: “Dankzij de globale groei op alle markten, een verdere toename in het aantal klanten en een toename in winstgevendheid deed Club Med het erg goed in 2017. Dit goede resultaat is te wijten aan de volle steun van de aandeelhouders, Fosun en de implementatie van de driedelige strategie: ‘upscale, global & happy digital’.”