Cruise

Nieuwe Azamara-eigenaar gaat verder op ingeslagen weg

Sycamore Partners, de nieuwe eigenaar van Azamara, timmert verder aan de weg die de Royal Caribbean Group de voorbije tien jaar is ingeslagen en wil de boetiekrederij nog meer uitbouwen tot een upscale bestemmingsspecialist. Dit bleek op een webinar met Gian Costa, Strategic Account Manager voor de EMEA-regio. De rederij zal in 2022-2023 70 landen bezoeken en 275 havens op zeven continenten aanlopen. Op 314 bestemmingen staan laatavondafvaarten gepland. Alles samen zullen de Azamara-schepen in 171 havens overnachten. De rederij breidt met de Azamara Onward als vierde schip haar capaciteit tegen de zomer 2022 uit met een derde. Volgens Costa is het duidelijk de bedoeling van Sycamore Partners om de vloot de daaropvolgende jaren verder te laten groeien.

Een belangrijk onderdeel in de programmatie zijn de Country-Intensive Voyages waarbij een bepaald land in de kijker staat en de schepen ook havens aanlopen die andere rederijen vaak links laten liggen. Azamara plant volgend jaar onder meer Country-Intensive Voyages in Israël, Nieuw-Zeeland, Italië, Griekenland, Japan, Frankrijk, Spanje, Australië en Zuid-Afrika. Heel belangrijk is hierbij het formaat van de schepen voor 680 passagiers. Gian Costa: “Onze schepen kunnen havens bezoeken die grotere schepen niet kunnen aanlopen en meren af aan kades in het centrum van de stad zoals San Basilio in Venetië, nabij de Kleine Zeemeermin in Kopenhagen of vlakbij de Hermitage in Sint-Petersburg.”

Uit onderzoek blijkt dat veel klanten op zoek zijn naar langere cruises. De Country-Intensive Voyages zijn meestal vaarschema’s van 10 tot 13 nachten. Bovendien zullen de Azamara-schepen nooit tijdens twee opeenvolgende cruises een zelfde vaarschema aanbieden zodat de gasten meerdere reizen aan elkaar kunnen koppelen tot een langere cruise. Door vier cruises van 10 tot 22 nachten aan elkaar de rijgen kunnen gasten tussen januari en maart 2022 op die manier in 69 dagen helemaal rond Zuid-Amerika reizen.

Uit de statistieken blijkt dat 40 procent van de Azamara-gasten Europeanen zijn. De doorsnee passagier is een 65-plusser. 80 tot 90 procent van de klanten boekt zijn cruise via een reisagent.  Costa: “Bovendien blijkt dat heel wat onder hen repeaters zijn. Dit betekent dat deze personen ook in de toekomst zullen blijven boeken.”

Op commercieel vlak verandert er in onze contreien niks. Cruise Connection blijft de gsa voor België en Luxemburg. Daarnaast kunnen reisagenten en touroperators meer info vinden en marketingmateriaal downloaden op het Travel Partner Portal, te bereiken op www.azamaraconnect.com. (24-03-2021)

© foto Azamara

Comments