Aviation

Nieuw probleem houdt B737 MAX mogelijk langer aan de grond

De geplaagde Boeing B737 MAX staat al sinds maart wereldwijd aan de grond, maar nu heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA weer een nieuw softwareprobleem bij het toestel ontdekt. Ook dit mankement, dat aan het licht kwam bij een simulatievlucht, kan de neus van het toestel automatisch omlaag drukken. Mogelijk staat de MAX hierdoor nog langer aan de grond. Eerder crashten twee toestellen van dit type in Indonesië en Ethiopië, wellicht ten gevolge van een storing aan een nieuw stuk software van de automatische piloot. Het automatische Maneuvering Characteristics Augmentation System, kortweg MCAS, moet voorkomen dat de neus van het vliegtuig op volle snelheid te veel omhoog komt te staan: het zogenaamde overtrekken. Op beide rampvluchten kregen de piloten deze automatische, en mogelijk foutieve, correctie niet onder controle, waardoor beide vliegtuigen verongelukten. Boeing heeft een update voor het MCAS-systeem, dat het voor piloten eenvoudiger maakt de automatische piloot te overrulen, inmiddels klaar en kondigde aan na goedkeuring van de FAA eind deze maand te kunnen gaan testen met het toestel. Het nieuwe probleem moet nu eerst worden aangepakt, voordat het tot een test komt. Ook nu gaat het om een euvel dat ertoe kan leiden dat de neus van het toestel omlaag gaat. Experts zeggen niet te weten of het probleem met aangepaste software kan worden opgelost of nieuwe processoren behoeft. De vliegtuigbouwer erkent dat de FAA nieuwe eisen heeft gesteld. “Boeing stemt in met de beslissing van de FAA en werkt aan de vereiste software om aan de eisen van de FAA te voldoen’’, laat Boeing weten. De FAA heeft geen tijdspanne genoemd.