20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyses van de week

Deze week…

TM TRAVEL AWARDS

TM Travel Awards Luxemburg: verplaatst naar 13 mei

In Luxemburg zorgt het Coronavirus voor meer werk voor toeristische organisaties, zoals de gevolgen in de hele toeristische sector voelbaar zijn. De algemene stemming is eerder bedrukt na eerder de annulatie van ITB Berlin (4 tot 6 maart) en de annulatie van de 45e editie van het Salon Mondial du Tourisme in Parijs (12 tot 15 maart). In samenspraak met zijn partners heeft Travel Magazine dan ook beslist om de 10e editie van de TM Travel Awards Luxembourg, oorspronkelijk gepland op 18 maart, te verplaatsen. Op de nieuw gekozen datum zou het stof rond het Corona-opstootje moeten gaan liggen zijn, en hopen we dat de toeristische sector terug op kruissnelheid vliegt. Neem dus uw agenda en stip 13 mei aan. Dit is de nieuwe datum waarop Travel Magazine, in samenwerking met LuxairTours en zijn andere sponsors RIU Hotels & Resorts, Cunard en American Express u verwacht voor een lenteavond waar prijzen uitgereikt worden voor de reisindustrie in het Groot-Hertogdom in restaurant ‘Le Sud’ in Luxemburg-stad.

TRAVEL MAGAZINE

Travel Magazine 441: nu in de bus!

Vanaf vandaag vindt u de jongste printeditie van Travel Magazine, nummer 441, in uw bus. In dit nummer alweer tal van nieuwigheden door en voor de reisindustrie.

In dit nummer vindt u:

  • Het coverinterview met Rafael Chamorro, directeur van Turespaña
  • De vertrouwde actua-rubriek
  • Dossier Spanje & Portugal. Met een handig overzicht van het aanbod van de touroperators, en meer
  • Het dossier citytrips & shortbreaks

Veel leesplezier!

EVENEMENT

TM Future Day: save the date

Dinsdag 6 oktober 2020. Save the date! Travel Magazine organiseert die namiddag (13u-18u30) de 23ste editie van de TM Future Day, traditiegetrouw in het Radisson Blu Royal Hotel Brussels (Wolvengracht 27, Brussel), weldra Radisson Collection Hotel. Het thema wordt naar goede gewoonte tegen de zomer bekend gemaakt. Vast staat wel dat opnieuw tal van nationale en internationale keynote speakers en panelleden hun opwachting zullen maken.

Het programma bestaat uit een drieluik: een workshop met diverse booths voor bachelor en master studenten vanaf 13u, gevolgd door de workshop voor reisprofessionals vanaf 14u, de introductional speakers om 15u, gevolgd door de keynote speakers en een paneldiscussie. Ook de alombekende ‘closing cocktail’ zal dit jaar niet ontbreken.

Stay tuned en noteer alvast dinsdag 6 oktober 2020 in uw agenda.

VAKBEURS

ITB Berlijn en SMT annulatie: update

Na de aankondiging dat ITB Berlin afgelast werd, afgelopen weekend, volgde ook het Salon Mondial du Tourisme. Op hun website laat de SMT weten: “Naar aanleiding van de beslissing van 29 februari 2020 van de Franse regering en de gezondheidsautoriteiten om elke bijeenkomst van meer dan 5.000 personen in besloten ruimtes te verbieden, wordt de 45e editie van het Salon Mondial du Tourisme en de 36e editie van het salon Destinations Nature van 12 tot 15 maart 2020, geannuleerd in overeenstemming met de instructies van de overheid.”

In de nasleep van deze feiten, en gezien de onvoorziene impact van het virus op de operaties van veel toeristische ondernemingen is ook beslist om de TM LUX Awards 2020 op een latere datum plaats te laten vinden. De nieuwe datum wordt 13 mei 2020.

ITB India uitgesteld naar april 2021

Na eerder de afgelasting van ITB Berlijn die normaal deze week zou hebben plaatsgevonden, heeft de organisatie van ITB India besloten om de beurs uit te stellen naar april 2021. Deze zal dan doorgaan van 7 tot 9 in het Bombay Exhibition Centre in Mumbai. De organisatie wil hiermee de veiligheid van de standhouders, klanten en bezoekers garanderen. De organisatoren laten ook weten dat ze de situatie op de voet zullen volgen voor mogelijke verdere ontwikkelingen.

GARANTIEFONDS

GFG: “verhoogde belangstelling calamiteitenverzekering”

Om evidente redenen stelt het Garantiefonds Reizen (GFG) een verhoogde belangstelling vast voor de calamiteitendekking. Het nieuws rond de lancering van de calamiteitenverzekering van Aon, exclusief onderhandeld voor GFG-leden, raakte zes maanden geleden wat ondergesneeuwd door het debacle rond Thomas Cook. “Gezien de huidige situatie omtrent Covid-19 komt de calamiteitenverzekering opnieuw onder de aandacht”, aldus Mark De Vriendt, general manager van GFG. Het Nederlandse ANVR stelde deze week een gelijkaardige dekking voor, weliswaar beperkter, aangezien eerst de dekking van het Calamiteitenfonds speelt.

Hoe dan ook biedt Aon deze verzekering in België exclusief aan de GFG-leden aan en dekt:

1) Annulering voor vertrek in geval van natuurrampen, molest of andere ernstige situaties op de bestemming;
2) Vergoeding van kosten voor gedwongen verlenging van reizen, als gevolg van een ramp en crisis met een maximum van 3 dagen.
Optioneel kan mits bijbetaling ook deze dekking bekomen worden:
3) Hulp en ondersteuning voor reizigers in nood- en crisissituaties door respons organisaties, inclusief kosten van repatriëring.

“Wij weten dat er reeds twee dergelijke voorstellen op de markt bestaan, maar merken toch op dat het voorstel van Aon geen franchise en ook geen globaal plafond bevat, en dat de prijszetting competitief is”, aldus Mark De Vriendt.

Heeft u vragen over deze polis? Dan kan u terecht bij Aon via gfg@aon.nl of via deze link: https://www.gfg.be/nl/professionals/calamiteitendekking-aon

LUCHTVAART

Flybe stopt met vliegen

© flybe

De Britse luchtvaartmaatschappij Flybe heeft uitstel van betaling aangevraagd en houdt sinds vorige nacht alle vliegtuigen aan de grond. Reizigers worden verzocht om niet naar de luchthaven te komen. De maatschappij laat op haar website weten dat er geen Flybe-toestellen meer zullen vertrekken. Voor reizigers die al een ticket hebben, kan de maatschappij helaas niets doen. Zij moeten zelf een nieuw ticket bij een andere luchtvaartmaatschappij regelen. Flybe is Europa’s grootste regionale luchtvaartmaatschappij en voerde ruim 40 procent van de binnenlandse vluchten in Groot-Brittannië uit. Op veel van die routes is Flybe de enige carrier. Het ging al langer niet goed met het bedrijf. Twee maanden geleden kondigde de Britse overheid nog een financiële injectie in de maatschappij aan. De luchtvaartmaatschappij werd vorig jaar overgenomen door Connect Airways, een samenwerkingsverband tussen Virgin Atlantic, Stobart Air en Cyrus Capital. Die bedrijven trekken nu toch de stekker uit Flybe. Hoewel dus al gevreesd werd dat Flybe het einde van het jaar niet zou halen, betekende de uitbraak van het coronavirus de genadeklop voor de maatschappij. De vraag naar vliegtickets kwam door het virus onder grote druk te staan. Ook de Brexit zorgt ervoor dat minder Britten het vliegtuig nemen. Er werken zo’n 2000 mensen bij Flybe. Vanuit Nederland vliegt de maatschappij naar Birmingham, Exeter en Londen. Vanaf Brussels Airport zijn er geen Flybe-vluchten.

MICE

Coronavirus: eventsector vraagt maatregelen

Bert Knuts © Event Masters

De 36 grootste eventbureaus, vertegenwoordigd door de Belgische koepelvereniging ACC, begrijpen de bezorgdheden inzake de verspreiding van het Coronavirus, maar vragen aan de bedrijfswereld en de overheid om gepaste maatregelen te nemen. “De evenementensector ondergaat momenteel een groot aantal annuleringen. Deze mogen niet ingegeven zijn door paniek, maar moeten een gevolg zijn van objectieve en daadwerkelijke risicoberekeningen,” aldus Bert Knuts, voorzitter Expert Center Event Marketing ACC. “Nog een groter aantal evenementen worden ‘on hold’ gezet, omdat niemand weet wat een juiste houding is t.o.v. de huidige toestand. Ondernemingen en officiële instellingen die van plan waren een evenement te organiseren weten niet welke houding aan te nemen, en worden hierin niet gesteund.”

Ondertussen nemen de eventbureaus op eigen initiatief een aantal praktische maatregelen, om de evenementen zo veilig mogelijk te laten plaatsvinden. “Tot op heden legt de overheid geen verbod op betreffende de organisatie van grote en kleine events, met of zonder publiek karakter,” gaat Bert verder. “Maar om helderheid te scheppen bij de opdrachtgevers van events en hun ongerustheid te temperen, vraagt de ACC dat de overheid dringend een duidelijke richtlijn opstelt: zijn evenementen in de huidige situatie toegestaan of niet? Bovendien is het noodzakelijk een aantal concrete maatregelen uit te stippelen die aangeven tot welke omvang en in welke condities evenementen of bijeenkomsten worden toegestaan of verboden. De ACC begrijpt de algemene bezorgdheid, maar dringt er bij de overheid op aan om enerzijds het gevaar te herleiden tot haar werkelijke proportie en de bedrijfswereld gerust te stellen. Anderzijds zijn er ook compenserende maatregelen nodig, zoals tijdelijke werkloosheid, die de toenemende schade aan de eventsector moeten compenseren.”

PEOPLE ON THE MOVE

B. Hodeige aan de slag bij FRAM België

De 45-jarige Benoit Hodeige heeft eind februari de organisator van o.a. het Antwerps Vakantiesalon, Conceptum Exhibitions, verlaten voor een nieuwe uitdaging. Hij wordt sales manager bij de bekende Franse reisorganisatie FRAM, die binnenkort zijn vakantieproducten aanbiedt op de Franstalige Belgische markt.

De groep KPF (Karavel Promovacances Fram), die de iconische to FRAM uit Toulouse in 2015-2016 overnam, wil in 2020 een omzet realiseren van 600 miljoen euro met 2 bekende brands, Promovacances en FRAM. FRAM is de tweede grootste touroperator in Frankrijk wat betreft de verkoop van verblijfsvakanties en rondreizen en dat aan een Franstalig cliënteel. 75% van het kapitaal is in handen van het Europese investeringsfonds Equistone (3 miljard euro in beheer) en 25% van het management, inclusief de oprichters.

De groep FRAM is op de Franse markt erg bekend, ook omwille van zijn diverse vakantieclubs als Framissima, Club Jumbo, etc. Al 70 jaar biedt FRAM met de nodige knowhow via haar hotels een specifiek clubconcept aan met, naar eigen zeggen, “een van de hoogste klanttevredenheidscijfers in de sector”. Onberispelijke kwaliteit tegen de beste prijs is het motto van het bedrijf.

Momenteel voert FRAM verregaande gesprekken met enkele distributiegroeperingen om via een gestructureerde overeenkomst de verkoop van de diverse FRAM producten in Franstalig België te lanceren. FRAM wil zich met de oprichting van een Belgische vennootschap als een volwaardige “Belgische to” profileren.

Binnenkort komt het FRAM-directiecomité o.l.v. Alain de Mendonça een en ander verduidelijken via een trade presentatie in Brussel, waar tezelfdertijd dan ook de nieuwe brochure 2020 gelanceerd wordt specifiek voor de Franstalige Belgische markt.

Benoit Hodeige: door de wol geverfd in het toerisme

In de Belgische to wereld is Benoit Hodeige een bekende figuur: van Voyages Wasteels (2000-2001), over Transeurope, Donatello, Club Med, Arthema en Silverjet (2015-2017), heeft hij een indrukwekkend commercieel traject afgelegd. Zijn laatste job vóór FRAM was project manager Conceptum Exhibitions als eventorganisatie (o.a. Vakantiesalon Antwerpen).

Benoit is te bereiken via bhodeige@fram.fr of 0479 43 95 25

LUCHTVAART

Brussels Airlines van TXL naar BER

© BER Airport

Op 8 november verhuist Brussels Airlines – samen met de andere Lufthansa Group Network Airlines Austrian, Lufthansa en SWISS – officieel zijn vluchten van en naar Berlijn van Berlin Tegel (TXL) naar de nieuwe luchthaven Berlin Brandenburg (BER). Om 06u50 zal de eerste vlucht van Brussels Airlines – SN2592 – opstijgen vanaf de nieuwe luchthaven. De eerste landing is gepland op 7 november ‘s avonds, wanneer SN2591 in Berlijn aankomt voor een nightstop. Een centraal georganiseerde veiligheidscontrolepost met moderne technologieën en ruimere terminals moeten voor een vlotte ervaring zorgen op de nieuwe Brandenburg Airport. Een hoogtepunt is de 1.560 vierkante meter grote Lufthansa Lounge, gelegen in het noordelijke deel van de Main Pier en met een exclusief uitzicht op de Berlijnse skyline. Op 31 oktober zullen de vluchtactiviteiten van Berlijn gedurende een week geleidelijk verhuizen van de luchthaven Tegel (TXL) naar de nieuwe luchthaven Berlin Brandenburg (BER). Tegel zal zijn deuren sluiten op 8 november 2020. De 32 wekelijkse vluchten van Brussels Airlines tussen Brussel en Berlijn zullen na de verhuizing hetzelfde uurrooster en dezelfde vluchtnummers behouden. De boekingssystemen van Brussels Airlines worden omgezet naar de nieuwe luchthaven. Klanten die een vlucht boeken voor de periode vanaf 8 november zullen niet langer Tegel als bestemming zien maar de nieuwe Brandenburg Airport (BER). Passagiers die reeds in het bezit zijn van een ticket voor een vlucht vanaf 8 november zullen worden geïnformeerd en omgeboekt naar de nieuwe luchthaven. Brussels Airlines vliegt naar drie bestemmingen in Duitsland: Berlijn, Hamburg en Hannover.

BESTEMMING

Spanje: cijfers LUX

In 2019 reisden maar liefst 2,5 miljoen Belgen naar Spanje, wat een stijging is van 1,34% in vergelijking met 2018. Dat staat vandaag te lezen in Travel Magazine 441, waarin TM een overzicht publiceert van de belangrijkste cijfers en dat in samenwerking met de Spaanse Dienst voor Toerisme. Hierbij presenteren we u ook de belangrijkste gegevens voor de Luxemburgse markt:

  • In 2019 bezochten ongeveer 200.000 toeristen uit Luxemburg Spanje.
  • 26,3% van de toeristen uit Luxemburg reisden met pakketreizen naar Spanje en 73,7% zonder pakketreizen.
  • De drie belangrijkste bestemmingen (autonome gemeenschappen) voor de Luxemburgers zijn: Catalonië, Balearen en de Canarische Eilanden.
  • Het totaal bedrag dat de Luxemburgers spendeerden in 2019 in Spanje: 301.000 euro
  • De gemiddelde dagelijkse uitgaven van de toerist uit Luxemburg in Spanje: 134 euro
  • De gemiddelde reiskost per toerist: 898 euro
  • De gemiddelde verblijfsduur van de Luxemburgers in Spanje: 6,7 dagen

CORONA

Coronavirus FOD Economie

De VVR verspreidde een bericht naar hun leden die hen attent maakt op een overzicht van de gevolgen van het Coronavirus voor de reiziger. Dat overzicht vind je hier.

HOTELLERIE

Green Key voor 5 Brusselse hotels

In februari ontvingen vijf Brusselse hotels het internationale duurzaamheidslabel Green Key, een symbool van erkenning van de milieuprestaties van toeristische bedrijven. Het gaat om Steigenberger Wiltcher’s, Hotel Bruegel, greenbizz.brussels, transforma bxl en Concept Chocolate. In totaal hebben nu 38 toeristische bedrijven in Brussel een Green Key-label. In België zijn dat er 246. Green Key is een onafhankelijk internationaal duurzaamheidslabel voor toeristische bedrijven. Het ontstond in 1994 en werd op internationaal niveau beheerd door de FEE (Foundation for Environmental Education). Het label beloont steeds meer bedrijven, momenteel 3.100 in 66 landen. In Brussel kennen GoodPlanet en Inter-Environnement Wallonie (IEW) dit label toe, in samenwerking met verschillende partners, waaronder visit.brussels, de Brussels Hotels Association en Brussels Special Venues. Door het Green Key-label uit te hangen, weten bezoekers dat het bedrijf/hotel zich inzet voor het milieu.

CORONA

RCCL-CEO Richard Fain: Coronavirus is geen reden tot paniek

In een videoboodschap aan de reisagenten zegt Richard Fain, CEO en voorzitter van Royal Caribbean Cruises dat we het coronavirus ernstig moeten nemen, maar dat er geen reden is tot paniek. De rederij heeft volgens hem al meer stormen getrotseerd naar aanleiding van de aanslagen van 9/11 tot het H1N1-griepvirus en de ebola-uitbraak, maar is deze crisismomenten telkens weer te boven gekomen. Fain is ervan overtuigd dat dit ook nu weer het geval zal zijn.

Richard Fain: “Na het lezen van de eindeloze mediaberichten over het coronavirus, lijkt het wel alsof het einde van de wereld nadert. Wel, dat is niet het geval. We zitten allemaal in een storm en het voelt alsof die nooit zal eindigen. Maar zoals bij de meeste stormen, wordt het erger vooraleer het beter wordt. Telkens zag het ernaar uit dat de storm nooit zou gaan liggen, maar dat gebeurde wel. Wij zijn een sterk en groeiend bedrijf in een sterke en groeiende industrie en dat is de weg die wij volgen. Het slechte nieuws is dat we ons in een moeilijke periode bevinden. Het goede nieuws is dat we er samen in zitten en samen zullen we deze sneller dan we denken overwinnen.”

Bekijk de video hieronder.

STUDIEREIS

Footprints: famtrip Oslo met HAL

© Footprints

Holland America Line en Footprints nodigen uit voor een famtour naar Oslo, en dit van donderdag 7 tot vrijdag 8 mei 2020. Hoofddoel is een scheepsbezoek aan de Nieuw Statendam met lunch aan boord. Dit schip werd in december 2018, als tweede schip in de ‘Pinnacle klasse’ toegevoegd aan de vloot van Holland America Line. Net als haar zusterschip de MS Koningsdam zal ook de Nieuw Statendam in het teken staan van moderne elegantie.

Verder op het programma staan een gegidste wandeling doorheen het historische hart van Oslo. Overnachten gebeurt in het 4-sterren Clarion Collection Hotel Bastion, een klein hotel met uitstekende ligging.

Deelname per persoon bedraagt 385 euro op basis van een 2-persoonskamer en omvat de vlucht Brussel-Oslo h/t met Brussels Airlines, transfers ter plaatse, overnachting met ontbijt, begeleid bezoek in Oslo en het scheepsbezoek met lunch aan boord. Je kan facultatief opteren voor een 3-gangen diner in Restaurant DL Louise aan 80 euro pp en voor een single kamer met een toeslag van 65 euro. Wil je er graag bij zijn? Schrijf je dan in via cruises@footprints.be Vermeld duidelijk je enige echte OFFICIELE voornaam en familienaam, geboortedatum, naam van het reiskantoor en de eventuele facultatieve toeslagen. Meer info bij Chris, Lynn en Manuelle via 03/242.82.80

REISINDUSTRIE

Reisindustrie wil gecoördineerde maatregelen tegen coronavirus

Na het afgelasten van de ITB in Berlijn naar aanleiding van het coronavirus willen de Europese reisagenten en touroperators dat er gecoördineerde maatregelen worden genomen om het virus te bestrijden. Dit om de veiligheid en gezondheid van klanten en medewerkers te garanderen zonder dat de reisindustrie er onnodig onder lijdt. Pawel Niewiadomski, Voorzitter van de ECTAA: “het is noodzakelijk om de internationale en Europese wetenschappelijke instituties te steunen en nauw samen te werken met alle getroffen landen en gemeenschappen. Maar het is even belangrijk om te weten dat het opleggen van reisbeperkingen verder gaat dan wat noodzakelijk is om het verspreiden van het virus onder controle te houden, omdat dit onnodige kosten kan meebrengen voor de internationale reisindustrie.” Het coronavirus heeft onmiskenbaar een impact. “Consumenten zijn bezig met het boeken van hun zomervakanties. Met de uitbraak van het virus wacht iedereen zodat ze meer duidelijkheid krijgen over de risico’s. Dit brengt dan echter meer problemen met zich mee voor de reisagenten.” Gezien de impact en de onvoorspelbare verspreiding van het virus wil ECTAA samenwerken met alle mogelijke authoriteiten en ook de reissector om de schade binnen de toeristische sector te beperken. ECTAA wil dat de Europese Commissie een officiële werkgroep opricht waar verschillende experts, vertegenwoordigers van volksgezondheid en het WHO deel van uitmaken om de ontwikkelingen van het virus te anticiperen, enkele mogelijke oplossingen te bedenken voor de toeristische ondernemingen die het zwaarst zijn getroffen en voorwaarden opstellen voor een snel herstel. Niewiadomski: “Klanten kunnen op het advies rekenen van professionele reisbedrijven mochten ze informatie willen. De focus van reisagenten en touroperators is de veiligheid van de klant waarborgen. We zullen er alles aan doen om de klanten hun reisverwachtingen te vervullen ondanks de tijdelijke tegenslagen die we nu ervaren met het virus.”

CRUISE

All Ways Cruises introduceert nieuw yacht

© All Ways

All Ways Cruises lanceert dit voorjaar de Adriatic All Ways. Het nieuwe yacht zal plaats bieden aan 36 gasten, verdeeld over 18 buitenkajuiten. Het vaartuig zal van april tot september cruises voorstellen van tien dagen/negen nachten langs de Kroatische kusten in een combinatie van natuur en cultuur. Op het programma staan onder meer bezoeken aan het Plitvice National Park in Mostar (Bosnië) en Kotor (Montenegro), twee beschermde Unesco-sites. Intussen staat ook vast dat het expeditieschip World Explorer volgend jaar voor All Ways Cruises zal varen. Het schip vervangt de Astoria die deze zomer cruises vanuit Zeebrugge verzorgt. Het contract met Cruise & Maritime Voyages (CMV) eindigt dit najaar. Rivages du Monde, de Franse moedermaatschappij van All Ways Cruises, heeft voor 2021 de World Explorer gecharterd. Het expeditieschip kwam pas vorig jaar in de vaart. Het hybride vaartuig voor 200 personen (98 hutten) is het eerste in een reeks nieuwe schepen die het Portugese Mystic Cruises laat bouwen om ze te verhuren aan andere rederijen en touroperators. De World Explorer vaart op dit ogenblik voor Quark Expeditions die het schip in de winter inzet in Antarctica en tijdens de zomer in Arctische wateren. Die charter eindigt na het winterseizoen 2020-2021. Op dat ogenblik heeft Quark met de Ultramarine namelijk haar eerste eigen schip in dienst.

THEMAPARK

Disneyland Paris: Celebration Signature Experience & Ultimate Celebration Signature Experience

Disneyland Paris lanceert de Celebration Signature Experience en de Ultimate Celebration Signature Experience. Een gelimiteerde add-on om je klanten de mogelijkheid te bieden hun Disneyland verblijf te personaliseren op de manier die het best past bij hun verwachtingen. Deze pakketten bieden je klanten premium cadeaus en unieke gethematiseerde ervaringen. Welke speciale gelegenheid je klant ook wilt vieren, je maakt er een magisch feest van met de VIP-extra’s van de Celebration Signature Experience. Of kies voor nog meer Disney-magie met de Ultimate Celebration Signature Experience. Deze extra’s zijn in een beperkt aantal beschikbaar, dus snel boeken is de boodschap! Met de Celebration Signature Experience genieten je klanten onder meer van voorbehouden plaatsen voor de Disney Stars on Parade en snelle toegang voor een persoonlijke ontmoeting met Mickey. Met de Ultimate Celebration Signature Experience profiteren je klanten van de Ultimate FASTPASS en voorbehouden plaatsen voor de avondshow Disney Illuminations. Beide Experiences zijn te boeken voor verblijven met aankomsten van 3 april 2020 t/m 31 maart 2021. Klik hier voor meer informatie.

CONGRES

#BEtravelCongress: derde spreker

Het #BEtravelCongress, een organisatie van de VVR, dat van 8 t.e.m. 12 mei zal plaatsvinden in Bodrum (Lujo Hotel), kondigt een derde keynote spreker aan. Het gaat om Carole Lamarque. Ze is gespassioneerd door strategische marketing, het lanceren van innovaties en nieuwe technologieën. Carole is Founding Partner bij DUVAL UNION Innovative Marketing. Ze scherpt uw marketingplannen aan, implementeert nieuwe trends en creërt uw oneerlijke voordeel. Bij Duval Union denkt en streeft men als ondernemers en zijn ze toegewijd aan resultaten. Daarnaast is Carole trots deel uit te maken van de VRT Expert Data base en het Straffe Madammen-project. Ze is auteur van de boeken ‘Influencers’ en ‘Unfair Advantage’. Nieuwsgierig naar wat Carole je te vertellen heeft, schrijf je dan vóór 31 maart in via betravelcongress.be

Meer info en inschrijvingen via https://betravelcongress.be/

LUCHTVAART

IATA: “Schort slotregels op voor 2020 vanwege coronavirus”

Luchtvaartorganisatie IATA roept de luchtvaartautoriteiten wereldwijd op om slotregels op te schorten voor de rest van 2020 vanwege het coronavirus. Slotregels regelen de tijdsperiode waarbinnen een vliegtuig mag opstijgen of landen op een luchthaven. In deze regels is bepaald dat luchtvaartmaatschappijen in een seizoen minimaal 80% van hun slots moeten benutten. Doen ze dat niet, dan lopen ze het risico deze slots in het volgende seizoen weer te verliezen. Door de uitbraak van het coronavirus ligt het vliegverkeer naar een aantal werelddelen zo goed als plat, waardoor verschillende luchtvaartmaatschappijen het risico lopen volgend jaar slots te verliezen. De slotregels kunnen slechts onder extreme omstandigheden versoepeld worden. Volgens IATA is daar vanwege de wereldwijde uitbraak van het coronavirus nu sprake van. IATA wijst als voorbeeld naar een maatschappij die het aantal vluchten met 26% moest terugbrengen in vergelijking met 2019. Een andere carrier zag het aantal boekingen naar Italië met 108% afnemen: er kwamen geen nieuwe boekingen meer bij en een deel van de bestaande boekingen werd geannuleerd. De luchtvaart is een van de branches die het hardst wordt geraakt door de COVID-19-uitbraak. Door de virusuitbraak schrappen luchtvaartmaatschappijen wereldwijd vluchten, met name naar China. Een IATA-ambtenaar zei maandag tegen persbureau Reuters dat de organisatie verwacht dat de uitbraak de luchtvaart 1,5 miljard dollar (1,35 miljard euro) zal kosten.

PEOPLE ON THE MOVE

S. De Moor verlaat Disney

Shari De Moor, sinds vijf jaar werkzaam bij Disneyland Paris, waarvan de laatste twee als trade marketing coordinator, verlaat vandaag het bedrijf voor een nieuwe professionele uitdaging bij ZEB. Momenteel is er nog geen vervanger voor de functie, al kan u met al uw vragen tijdelijk terecht bij Pieter Rossey via Pieter.Rossey@disney.com. Veel succes!

TOUROPERATING

© Pegase

Samenwerking Pegase en Grecotel Hotels & Resorts

Grecotel staat synoniem voor kwaliteit en gastvrijheid in Griekenland. Hun filosofie sluit dan ook perfect aan bij de waarden van Pegase en wij zijn verheugd met deze hotelketen te gaan samenwerken.  De hotels zijn stuk voor stuk gelegen aan de mooiste stranden van het Griekse vasteland en van verschillende eilanden en bieden een waaier aan faciliteiten aan, een onberispelijke service en een uitmuntende gastronomie. Kortom, een uitstekend product om te genieten met de ganse familie! Bij Pegase bieden we voor zomer 2020 volgende hotels aan in ons aanbod: Grecotel Caramel Boutique Resort (Chania), Grecotel Corfu Imperial (Corfu), Grecotel Eva Palace (Corfu), Grecotel Mykonos Blu (Mykonos) & Grecotel Cape Sounio (Athene). Bij vragen, aarzel niet de Pegase reservatiedienst te contacteren via 09 346 50 61.

Evenement: Luxury Partner Forum

Pegase organiseert op 23/04 haar ‘Luxury Partner Forum’ in Stokers Antwerpen.

Een inschrijvingslink & meer informatie (o.a. over hun shuttleservice) zullen weldra gecommuniceerd worden, maar wil u er graag bijzijn, blokkeer deze datum dan alvast in uw agenda!

CORONA

Gevolgen Corona autocarsector

De FBAA reageert voorzichtig op het nieuws rond COVID-19, maar ze volgen de situatie op de voet op.

Kim Taylor, communicatieverantwoordelijke FBAA: “Gisteren nam de FBAA deel aan de bijeenkomst van de taskforce over de economische gevolgen van het coronavirus. Onze federatie werkt gestructureerd mee aan het overleg met de overheid. We zullen onze leden, de Belgische autocarbedrijven, bevragen en de evolutie monitoren. Op die manier kunnen we gepast reageren.”

Bij Rantour merken ze wel degelijk iets van COVID-19 bij hun dagelijkse werking. Kurt Rollier, general manager Rantour: “Bij ons is er absoluut een impact te merken van het Coronavirus, toch een klap voor ons. We krijgen annulaties binnen voor zowel incoming als outgoing klanten. Voor onze outgoing klanten merken we dat de geaffecteerde regio’s zoals Noord-Italië en vooral ook Duitsland gemeden worden. Niettegenstaande denk ik dat het gaat om iets dat erg opgeklopt wordt door de media. Er zijn nog altijd veel meer gevallen die de ‘normale’ griep hebben. We volgen alles nauwgezet verder op.”

TECHNOLOGIE

Amadeus & Air Europa bestendigen partnership

Air Europa zet zijn digitale transformatie verder voort. Daarom is het van essentieel belang om voor, tijdens en na elke vlucht een uitzonderlijke passagierservaring te bieden. Om dit doel te bereiken heeft de luchtvaartmaatschappij haar technologische en distributiepartnerschap met Amadeus versterkt. In een poging om de detailhandel en de betalingen te verbeteren, heeft de luchtvaartmaatschappij getekend voor Amadeus Digital Experience Suite, Altéa Inventory, Altéa Reservations Desktop Web en Amadeus B2B Wallet Partner Pay, naast het vernieuwen van haar huidige Altéa-oplossingen, Departure Control en Reservations.

De Digital Experience Suite stelt luchtvaartmaatschappijen in staat om verbinding te maken met Amadeus en derde partijen om technologie te ontwikkelen en te delen op een eenvoudige en flexibele manier. In combinatie met de nieuw ondertekende Altéa-modules en het gebruik van de bestaande Altéa-technologie zal de luchtvaartmaatschappij haar retailmogelijkheden verder uitbreiden door middel van een meer gepersonaliseerd aanbod en het verbeteren van de back-end efficiëntie.

Amadeus: double digit groei

Amadeus IT Group S.A. handhaafde in 2019 een positieve financiële evolutie, ondersteund door de solide operationele prestaties van haar activiteiten, met name in IT Solutions, de consolidatie van TravelClick (sinds 4 oktober 2018) en positieve wisselkoerseffecten. Al deze factoren zorgden voor een tweecijferige groei van zowel de omzet als de EBITDA en een gecorrigeerde winst van 1.270,2 miljoen euro, 13,4% meer dan het voorgaande jaar.

Luis Maroto, president & ceo van Amadeus: “Amadeus heeft weer een jaar van groei achter de rug. In de divisie Distributie hebben we in alle regio’s, behalve Azië-Pacific, het marktaandeel zien toenemen. Op het gebied van IT-Solutions kenden onze passagiers een gezonde groei. We hebben ook vooruitgang geboekt in onze Hospitality Business en hebben ons bereik verder uitgebreid, zowel op het gebied van Airport IT als op het gebied van Payments. Onze activiteiten hebben in 2019 blijk gegeven van veerkracht door voortdurende innovatie, diversificatie en het versterken van onze bestaande activiteiten. De uitbraak van het Coronavirus zal echter een impact hebben op onze sector en onze activiteiten in 2020, met een sequentiële heropleving, als het een herhaling is van eerdere crises.”

Distributie

De reisagentschapboekingen voor luchtvaart bleven in het vierde kwartaal dalen, wat leidde tot een algemene daling van 0,9% in 2019 (met uitzondering van boekingen in India, die over het algemeen status quo bleven). Noord-Amerika en Centraal-, Oost- en Zuid-Europa lieten een groei zien, terwijl West-Europa, Azië-Pacific en het Midden-Oosten en Afrika een neerwaartse knik vertoonden, die werd beïnvloed door verschillende effecten, waaronder de situatie in India, geopolitieke spanningen en de branden in Australië. Latijns-Amerika bleef over het algemeen stabiel gedurende die periode.

De niet-luchtvaartboekingen stegen dan weer met 5,1% in 2019, vooral door hotel-, rail en autoverhuur-boekingen. Hierdoor nam het cijfer van de travel agency bookings over het jaar 2019 toe met 0,5%. Dit leidde tot een omzetstijging van 4,2% in dit segment. Goed voor 3.130,6 miljoen euro.

CRUISE

MSC Cruises bagegeophaling

Na een succesvolle test vorig jaar heeft MSC Cruises onlangs een nieuwe Europese bagage-afleveringsdienst gelanceerd. Bagage kan nu bij de gasten thuis worden opgehaald, over de weg, per spoor of door de lucht naar de inschepingshaven worden vervoerd en in hun scheepshut worden afgeleverd, zodat gasten kunnen genieten van een meer comfortabele reis door de terminal van de vertrekhaven voordat ze aan hun vakantie beginnen. De koffers kunnen nu zelfs rechtstreeks van de kajuit naar het thuisadres van de gasten worden gebracht aan het einde van een cruise.

De dienst kan worden geboekt vanaf 60 dagen voor de afvaart tot 72 uur voor vertrek via https://msccruises.bagexpress.eu/en/. Alle vertrekkende bagage wordt door de bevoegde handhavingsautoriteiten in alle inschepingshavens aan een veiligheidscontrole onderworpen en het proces wordt beheerd door Bag Express.

Francesco Butturini, hoofd van Ground Services: “De vraag naar de bagagedienst was vorig jaar groot bij de testfase tijdens onze allereerste World Cruise in 2019 met de MSC Magnifica. Door de rompslomp van het inchecken van bagage weg te nemen, niet alleen in de inschepingshaven, maar mogelijk ook op een luchthaven wanneer klanten vliegen naar het cruiseschip, hopen we nog een extra service te kunnen bieden om ervoor te zorgen dat hun reis van begin tot eind stressvrij verloopt”.

PEOPLE ON THE MOVE

Lisa McKenzie © BCD Travel

BCD Travel benoemt nieuwe SVP Sales EMEA

BCD Travel heeft vandaag de benoeming van Lisa McKenzie tot Senior Vice President Sales EMEA bekendgemaakt. In deze rol rapporteert zij aan Jorge Cruz, Executive Vice President Global Sales & Marketing. Lisa McKenzie heeft meer dan 30 jaar ervaring in zakenreizen, meetings en events en een diepgaande kennis van de zorg- en farmaceutische sector. In haar functie zorgt Lisa ervoor dat bedrijven het grootste rendement uit hun reisinvestering halen en hun reizigers een eenvoudige en intuïtieve reiservaring bieden. Lisa McKenzie is gevestigd in Londen en leidt het EMEA salesteam en de activiteiten om nieuwe klanten te winnen. Ook helpt ze bestaande klanten die in de complexe wereld van zakenreizen hun reisprogramma’s willen uitbreiden en optimaliseren.

HOTELLERIE

ibis Styles Liège opent deuren

bar ibis styles Liège Guillemins © Accor

Deze week opende het nieuwe ibis Styles Liège Guillemins haar deuren in Luik. Het kleurrijke designhotel is gunstig gelegen pal naast het Internationale treinstation Luik-Guillemins aan de Rue des Guillemins 135. Striptekeningen vormen het centrale thema dat is doorgevoerd in het hotel. De 102 comfortabele kamers zijn voorzien van speelse tekeningen van bekende Belgische striptekenaars. Dit maakt van het nieuwe hotel een inspirerende plek om je creatieve brein een boost te geven.

Olivier Rouma, General Manager van ibis Styles Liège Guillemins vertelt over de opening: “Ik ben zeer trots op de opening van ons nieuwe ibis Styles hotel Liège Guillemins. Ik ben 25 jaar werkzaam voor ibis. Dat ik nu dit nieuwe hotel in mijn geboortestad ga leiden, is voor mij een geweldige stap. Het is een bijzonder en inspirerend hotel dankzij de samenwerking met bekende Belgische striptekenaars. De bekende striphelden zijn te vinden door het hele hotel, wat het voor gezinnen met kinderen een onvergetelijk verblijf maakt. Maar ook creatievelingen kunnen hun hart ophalen aan de kleurrijke designs. Ik ben zeer verheugd om de eerste gasten, zowel zakelijk als leisure, te mogen verwelkomen in ons nieuwe hotel en hen te laten genieten van de gastvrijheid van ibis Styles”.

TOUROPERATING

TUI: Small & Friendly

Vakanties met het label TUI Small & Friendly staan voor couleur locale op z’n best in een boutique hotel, een herenhuis in belle-époquestijl of een kleinschalig landhuis weg van de massa. Het zijn unieke vakanties met authentiek karakter, persoonlijke touch en weg van de drukte. Deze karaktervolle hotels heeft TUI in 2 nieuwe brochures gebundeld: TUI Small & Friendly Vliegvakanties en TUI Small & Friendly Autovakanties.

Twee hoteltips. Torralbenc 4* op Menorca is nieuw in het aanbod. Het is een hotel in uniek kader met authentieke elementen, midden in de natuur. In Pitztal, Oostenrijk vind je Hotel Venetblick 4*, een hotel waar een familiale sfeer heerst en met uitgebreide all-in formule.

Nieuw bij TUI Autovakanties: Costa Cálida

Costa Calida © TUI

Stel eens de minder bekende Costa Cálida voor. Deze 250 km lange kust in regio Murcia is op veel plaatsen beschermd als natuurpark. Rotsen, smalle inhammen met palmbomen en zandstranden wisselen elkaar af en vormen de ideale vakantieplek voor zonnekloppers, watersporters en natuurliefhebbers. De 22 km lange landtong La Manga met stranden en binnenzee Mar Menor vormen dé trekpleister van deze aantrekkelijke regio. De TUI hoteltips: Hotel Principe Felipe 5* en Hotel Alegría Dos Playas 4*.

TUI Experiences paaspromotie

TUI: “De paasvakantie staat voor de deur en daarmee de start van het zomerseizoen. Perfect voor je klant om al eens te denken aan zijn vakantie en wat hij er zoal zal doen. Stel TUI Experiences eens voor. Op dit platform boek je vooraf uitstappen, koop je tickets voor musea, optredens en sportwedstrijden. Reserveer je alvast een tafel in een restaurant of boek je een wellness behandeling in die heerlijke spa. Kortom, alles wat de vakantie nog leuker maakt, boek je voortaan makkelijk vooraf.

Je klant geniet van 5% korting op alle TUI Experiences geboekt tussen 01/03/2020 en 20/03/2020, met vertrek vanaf 03/04/2020. Dit geldt op alle bestemmingen van TUI Vliegvakanties, Autovakanties, Dichtbijvakanties en Citytrips. Je verkrijgt deze korting met de code BUNNY-5. Voor alle TUI Experiences in Barcelona is er zelfs 10% korting voor alle boekingen tussen 01/03/2020 en 31/03/2020. Kortingscode: BARCELONA10.

Via TUI Experiences kan je ook exclusieve belevingen van TUI Collection boeken. TUI Collection staat voor unieke, authentieke en verantwoorde belevingen. Allemaal met een local touch en speciale aandacht voor duurzame aspecten zoals goede werkomstandigheden, kinderrechten, dierenwelzijn en impact op het milieu.”

TOUROPERATING

Club Med: grootoudervakantie

Yaël Vrancx: “Grote vakantie met de grootouders: de kleinkinderen beleven een avontuur om nooit te vergeten. Samen op vakantie naar Frankrijk of een andere Europese bestemming dichtbij om de kleinkinderen te laten ontdekken waar oma en opa van houden: naar de bergen voor de frisse lucht, het zachte weer en de rust, of naar de Atlantische kust voor de mooie stranden, prachtige landschappen en cultuur van de streek. Ze zien hun oogappels uitblinken in een nieuwe sport, zich ontpoppen als artiest of de show stelen tijdens een optreden… Stuk voor stuk momenten om terecht trots op te zijn en waar ze jaren later nog over spreken! Tijdens dit soort vakantie ontstaat een hechte band tussen grootouders en kleinkinderen: samen nieuwe spelletjes spelen, geheimpjes delen, wilde avonturen beleven… Kinderen vinden deze formule geweldig, want bij oma en opa mogen ze altijd net iets meer. Aan zee, in de natuur, in de bergen… Bij Club Med wordt ieder familiemoment een onvergetelijke herinnering.”

LUCHTVAART

A4E: “Airlines vrezen dat daling ticketverkoop nog even aanhoudt”

De luchtvaartsector ziet vooral een daling in de zakenreizen omdat Europese bedrijven door het coronavirus hun werknemers minder vaak naar het buitenland sturen en er ook veel conferenties geannuleerd zijn. Hoewel Corona, officieel Covid-19, niet op de agenda staat van de Aviation Summit van Airlines for Europe (A4E), gingen de ceo’s van de vijf grootste Europese luchtvaartgroepen: Ben Smith (Air France-KLM), Carsten Spohr (Lufthansa), Willie Walsh (IAG met o.a British Airways, Iberia en Aer Lingus), Michael O’Leary (Ryanair) en Johan Lundgren (easyJet), spontaan in op vragen rond de huidige crisis die o.m. de luchtvaart hard treft. De A4E-summit vond deze dinsdag plaats in Brussel. Michael O’Leary ziet, afhankelijk van de verdere ontwikkeling van de crisis, een stagnatie van de ticketverkoop tot na de paasvakantie. Willie Walsh verwacht op termijn een ‘volledig herstel’ al zal de impact van corona veel langer duren dan eerdere crises, zoals 9/11, aldus Walsh. Lufthansa-topman Carsten Spohr vreest dat de verminderde vraag naar vliegreizen nog even zal aanhouden.

IN MEMORIAM

R.I.P.: GM Hotel Cipriani

© gastroenophile.co.uk

Eind vorige week overleed in Italië op 88-jarige leeftijd de iconische hotelier Natale Rusconi. Hij was meer dan 30 jaar general manager van het legendarische Cipriani Hotel in Venetië (op het Giudecca-eiland. Het hotel telt vandaag nog altijd het enige Olympische openluchtzwembad (50m) in de Dogenstad). Hij werd in 2017 wereldwijd verkozen door het prestigieuse vakblad HOTELS als dé onafhankelijke hotelier van de wereld. Rusconi was begin jaren ’60 assistent-directeur van het Venetiaanse Gritti Hotel (toen onderdeel van de historische CIGA Hotel Group) toen Sir James Sherwood, eigenaar van Sea Containers en later eigenaar van de Simplon Orient Express (en hotels) hem naar de Cipriani haalde om o.a. de nu legendarische Harry’s Bar nieuw leven in te blazen. Wat hij meer dan voortreffelijk deed.
Rusconi ging in september 2013 op 81-jarige leeftijd met pensioen als gm van het Cipriani Hotel. In de internationale hotelindustrie staat Natale Rusconi op een eenzame hoogte met hotelfiguren als Kurt Wachtveitl van de Oriental in Bangkok, een Kurt Ritter van de SAS Radisson Hotels of een Frank Bowling van de Bel Air in Los Angeles.

HOTELLERIE

Aman Resorts lanceert een nieuwe “zuster” brand: Janu

Het gebeurt niet iedere dag dat de gereputeerde luxe-hotelketen Aman Resorts een nieuwe brand lanceert. Maar na 2 jaar van voorbereidend werk wordt Janu als een ‘light’ zusterbrand gelanceerd. Op dit ogenblik staan er 3 hotels in de steigers met als opening Montenegro in 2021 en Tokio en Al Ula, Saudi-Arabië in 2022. Volgens Roland Fasel, chief operating office (coo) van de groep komen er verder twee in Azië en een in Europa in een later stadium. De prijsstructuur van een dergelijk hotel (traditioneel met zo’n 120 kamers) zal zo’n 25 à 30% lager liggen dan de traditionele 1000 dollar plus voor de bekende Aman-resorts. ‘Janu’ betekent in het Sanskriet ‘ziel’, als een naam met veel energie en nadruk op actieve F&B (sharing ervaringen), lounges en wellness componenten.

De hotelgroep werd in de jaren ’80 gecreëerd door de bekende Indisch-Singaporeaanse hotelier Adrian Zecha en telt vandaag zo’n 32 eenheden in 20 landen.

LUCHTVAART

ANR: +22%

Antwerp Airport noteerde vorige maand een sterke groei. Het aantal reizigers dat via de luchthaven Deurne reisde, steeg met 22,2% tot 18.827 passagiers. “De stijging is vooral te danken aan de succesvolle zakenvluchten naar Londen City met Air Antwerp, die uitsluitend opereert vanuit de luchthaven van Antwerpen”, aldus Antwerp Airport. “Daarnaast konden we profiteren van het positieve effect van de krokusvakantie. De Belg houdt vast aan een break in die periode en daarom bleven ook de vluchten van TUI fly het erg goed doen.” De groei zou nog sterker geweest zijn als enkele voorjaarsstormen niet hadden gezorgd voor uitwijkingen en annulaties. “Voor de komende maanden blijven we voorzichtig. Het coronavirus heeft immers een impact op het passagiersvervoer. Zo merkt de sector op dat er een algemene daling is van de vraag naar het aantal tickets binnen Europa”, klinkt het.

Ook de luchthaven van Oostende heeft een prima maand achter de rug met 21.409 passagiers ten opzichte van 19.159 in dezelfde maand vorig jaar. Dat is een stijging van 11,7%.

CRUISE

Hapag-Lloyd Cruises opent Europa 2-boekingen tot september 2022

Hapag-Lloyd Cruises opende de boekingen voor de Europa 2 voor haar seizoen 2021-2022. De nieuwe brochure bevat 27 cruises van 5 tot 95 dagen tussen oktober 2021 en september 2022. Naast de populaire bestemmingen stelt de rederij met het vijfsterrenplusschip nieuwe bestemmingen voor zoals het Paaseiland tijdens een cruise in de Stille Zuidzee en tien steden aan de Amerikaanse westkust tijdens een reis van 19 nachten tussen San Francisco en Colon (Panama). Ook zal het schip opnieuw Istanbul en Marmaris aanlopen. In februari 2022 stelt de Europa 2 vier afvaarten in Hawaii voor. Modeliefhebbers kunnen in juni 2022 inschepen op een speciaal vijfnachten-event Fashion2Night. Wie over heel wat vrije tijd beschikt kan zes cruises aan elkaar koppelen en op die manier in 95 dagen de helft van de wereld rondreizen. Hapag-Lloyd Cruises lanceerde de tweetalige (Engels-Duits) Europa 2 in 2013. Sinds zijn ingebruikneming kan het vijfsterrenplusschip voor 500 passagiers in de Berlitz-cruisegids pronken met de titel van beste cruiseschip in de wereld. Reisagenten kunnen de nieuwe brochure bestellen op www.hl-cruises.com/catalogues

PEOPLE ON THE MOVE

Michael Qualantone © American Express

AmEx GBT benoemt CRO

American Express Global Business Travel (GBT) kondigt vandaag de promotie aan van Michael Qualantone tot Chief Revenue Officer. Hij zal rechtstreeks rapporteren aan CEO Paul Abbott. Qualantone’s meest recente rol was die van EVP, Global Supplier Relations, waarin hij leiding gaf aan zowel de supplier relations als de meetings & events teams. Abbott: “Als drijvende kracht achter onze leveranciersstrategie heeft Mike fantastisch werk geleverd. Tegelijkertijd heeft hij de waarde en de besparingsmogelijkheden voor klanten aanzienlijk vergroot. Hij heeft een sterk team opgebouwd, werkt effectief binnen GBT en het leverancierslandschap en vervulde een leidende rol toen GBT overging van een onderdeel van American Express naar een afzonderlijke joint venture. Als bestuurslid heb ik Mike altijd zeer gerespecteerd, en als CEO zal ik hem blijven steunen nu hij deze grotere rol op zich neemt.”