20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyses van de week

TRAVEL MAGAZINE

Travel Magazine: topscore online in 2019

2019 was een spetterend jaar voor Travel Magazine qua trafiek op de online platformen. Dat blijkt uit de jaarresultaten van de online portalen die Kreatix, het vaste IT- en marketingbureau van TM, ons afgelopen week presenteerde.

Korte facts & figures

  • 121.435 personen hebben de site bezocht in 2019. 80.347 deden dat in 2018.

Een stijging van 51%.

  • In totaal is er 209.518 keer naar de site gesurft in 2019, dit tegenover 156.904 keer in 2018.

Een stijging van 33,53%.

  • Artikels zijn 396.283 keer gelezen in 2019, dit tegenover 324.134 keer in 2018.

Een stijging van 22,26%.

Wat wil dit zeggen?

Het socio-demografisch profiel van de website-bezoekers in 2019 vertoont een nooit geziene diversiteit. Dit wil zeggen dat zeer veel “nieuwe lezers” in contact komen met Travel Magazine. Anders geformuleerd: artikels worden “meer” gelezen, doordat de website dynamischer is geworden en al sneller een ander relevant artikel weergeeft.

Per kanaal

  • Trafiek via Google en zoekmachines is toegenomen met maar liefst 119,60%. Dit wil zeggen dat Travel Magazine enorm gestegen is in de zoekresultaten en een stevige positie bekleedt binnen Google. Dit komt ook omdat Travel Magazine berichten meermaals zijn opgenomen in Breaking News op Google (Google News), waardoor de trafiek naar de website is gestegen.
  • Met nagenoeg 10.000 volgers op Facebook en 1500+ volgers op de @travmag Instagram verstevigt Travel Magazine zijn positie als leidinggevend B2B-medium via de sociale media. Bovendien is de trafiek via sociale media toegenomen met 26,23%. Voornamelijk Facebook zorgt voor meer lezers naar de site.
Analyse van de cijfers in samenwerking met onze partner Kreatix. Meer informatie https://kreatix.be

CHARTER

Last seats TM-Charter ITB Berlijn

Dankzij onze sponsors Brussels Airlines, Europa-Park, AHK debelux en FTI Ticketshop kunnen we onze jaarlijkse charter naar ITB Berlijn aanbieden tegen het voordelige tarief van 340 euro (10 euro korting voor VVR/VLARA/UPAV/CLIA-leden). Op donderdag 5 maart 2020 vliegen we in Light&Relax met een Belgische delegatie naar één van de grootste vakbeurzen ter wereld! Het ontbijt met heerlijke gevulde croissants en warme koffie wordt u aangeboden door de vrijgevige mensen van Europa-Park. Opgelet: er zijn nog maar enkele plaatsen beschikbaar. Inschrijven kan nog tot en met dinsdag 11 februari. Meer informatie en inschrijven kan via onze website.

PEOPLE ON THE MOVE

Pegase: nieuwe Franstalige sales

De niche-touroperator Pegase versterkt zijn team met een nieuwe Franstalige sales voor Brussel, Wallonië en het noorden van Frankrijk. Het gaat om Anita La Meir, die overkomt van Footprints. Na een uitloopperiode bij Footprints, waar ze ook al sales manager was, start ze op 15 maart bij Pegase en zal ze samen met sales manager Steven Van Oost het salesteam van Pegase uitmaken. Anita beschikt over een ruime staat van dienst en werkte als sales manager achtereenvolgens 6 jaar bij Jetair, 8 jaar bij Odysseus en 6 jaar bij Footprints.

LUCHTVAART

Air Belgium: meer vluchten naar Martinique en Guadeloupe

Vanaf de winter 2020 zal Air Belgium het aantal vluchten van Charleroi naar de eilanden Martinique en Guadeloupe verhogen. Eerder had de maatschappij al aangekondigd haar twee wekelijkse vluchten naar de Franse Antillen te verlengen. De vluchten naar Fort-de-France en Pointe-à-Pitre worden hervat voor de Allerheiligenvakantie op 31 oktober 2020 en gaan door tot het einde van het Antilliaanse winterseizoen. Vanaf 20 november 2020 zullen de huidige driehoeksvluchten plaatsmaken voor twee wekelijkse rechtstreekse retourvluchten naar Fort-de-France op woensdag en zaterdag en twee wekelijkse rechtstreekse retourvluchten naar Pointe-à-Pitre op dinsdag en vrijdag.

Naar verluidt werkt Air Belgium aan een interline-overeenkomst met Air Caraïbes om zo nog meer bestemmingen op de Antillen te kunnen aanbieden. Eerstdaags zal er ook een nieuwe bestemming worden aangekondigd. Het eiland Mauritius ligt hier in pole-position.

Binnen enkele weken publiceert Air Belgium zijn financiële resultaten van 2019. Er is sprake van een kleine winst van circa 4 miljoen euro na een verlies van 18 miljoen euro in 2018.

TOUROPERATING

Trends bij Pegase

Naar aanleiding van het Vakantiesalon (waar Pegase aanwezig is op stand nr. 5369) geeft Pegase volgende opmerkelijke trends mee.

Jacht naar ervaringen

Twee derde van de reizigers (60%) hecht meer waarde aan ervaringen dan aan materieel bezit. Daarom wordt ‘Doen’ op reis net zo belangrijk als ‘gaan’, misschien zelfs wel belangrijker. Het leven wordt er niet minder druk op, en daarom kunnen ervaringen helpen bij het streven naar een minder stressvol bestaan. In 2019 is twee vijfde van de reizigers (42%) van plan om een bestemming te bezoeken waar ze zich weer onbezorgd kunnen voelen.

Bij Pegase zien ze een opmerkelijke stijging naar ervaringen en exclusieve excursies. De tijd van enkel strandvakanties is gepasseerd: meer dan ooit zijn we op zoek naar welbehagen, een manier om onszelf te verrijken. Op Tenerife, het eiland van de eeuwige lente en bij Pegase nog steeds de grootste en meest gevraagde bestemming, is de ervaring ‘Sterrenkijken op de Teide’ een voltreffer. 20% van alle Pegaseklanten zoekt de magie op van een fonkelende hemel vanop het vulkanische landschap, onder begeleiding van een astronoom. (Bron)

Korter reizen, maar meer frequent

Meer dan de helft van de reizigers wereldwijd (53%) zegt van plan te zijn om meer weekendtrips te maken in 2019. Deze korte reizen kenmerken zich door het feit dat er meer activiteiten in kortere tijd ingepland worden.

Ook de wereldwijde trend van meerdere vakantietrips per jaar laat zich ook bij Pegase optekenen. Pegase ziet dat klanten meerdere reizen per jaar boeken. Voorheen hadden ze de klassieke strandvakanties die traditioneel in juli & augustus plaatsvonden en een tweetal weken duurden. Nu zien ze binnen dezelfde families & koppels, een stijging van het aantal trips per jaar. Er wordt minder lang gereisd in 1 periode, en daarvoor krijgt men meerdere trips per jaar terug. Een mooi voorbeeld van een bestemming die zich leent tot een korte getaway is Montenegro. Montenegro is een van dé opkomende bestemmingen van de komende jaren, en Pegase ziet hier een grote vraag naar. De meeste van hun klanten reizen voor een lang weekend naar Montenegro: van vrijdagochtend tot maandagavond, ideaal voor een lang weekendje zon, zee, strand en een verbluffende natuur. (Bron)

Reizen naar restaurants

Gastronomie is steeds beslissender bij het boeken van een vakantie. Pegase ziet de opmerkelijke trend van gastrotoerisme opduiken: een reis die speciaal geboekt wordt om een spectaculair restaurant te bezoeken. De toenemende bekendheid van ‘The World’s 50 best restaurants’ speelt hier zeker een rol in. Deze restaurants hebben vaak zo’n lange wachtlijst en moeten geboekt worden voor er een vliegtuigticket geboekt wordt. Daarom dat de ganse vakantie rond deze gastronomische ervaring wordt opgebouwd. Bij Pegase zien ze zo bv. een toenemende vraag naar Bangkok, waar een reservatie in restaurant Gaggan een belangrijke rol speelt in het al dan niet boeken van een verlenging in Bangkok na een strandvakantie Phuket.

Multigeneratiereizen

Multigeneratiereizen is al een tijdje een opkomende trend, en dat wordt komende zomer alleen maar bevestigd. Door de vergrijzing ziet Pegase een oudere generatie opduiken die nog erg actief is, en reisbudget beschikbaar heeft, en de jongere generatie wil laten meegenieten. Ook bij Pegasetrakteren steeds meer grootouders hun kinderen en kleinkinderen op een deugddoende vakantie in familieverband. De families verwachten een grote diversiteit in de hotels, en flexibiliteit is een belangrijke vereiste: familieleden komen op verschillende tijdstippen toe, vertrekken op andere momenten, de grootouders blijven vaak nadien nog met hun tweetjes op de bestemming…. Deze graad van diversiteit & flexibiliteit laat zich niet zo makkelijk reserveren en wordt dan ook uitbesteed aan een luxetouroperator als Pegase die hier perfect op kan inspelen. In het kader van deze multigeneratiereizen ziet Pegase een opmerkelijke stijging naar hotelproducten die op deze vraag inspelen: zo is er de Iberostar Selection Anthelia die faciliteiten biedt voor zowel jong als oud, en een breed aanbod verschillende kamertypes heeft. Multigeneratiereizen worden ook steeds vroeg geboekt: de agenda moet al vroeg gealigneerd worden, de kamertypes en de schoolvakantie periodes vereisen natuurlijk dat vroeg boeken de boodschap is.

Bleisure

De combinatie van een business trip & een leisure vakantie komt ook vaker voor. Waar vroeger zakenreizen en vakantie volledig naast elkaar bestonden, zien ze bij Pegase nu vaak dat er een combinatie gemaakt wordt. De familie reist na, een familielid komt aangevlogen uit een andere bestemming, de zakenreiziger blijft een weekendje langer om de bestemming te ontdekken. Zo boekt Pegase heel vaak combinaties en verlengingen in tropische strandbestemmingen, waarbij een of meerdere reizigers reeds een businesstrip in het Midden-Oosten of een Aziatische stad achter de rug hebben. (Zie ook hier)

CAR BROKER

Sunny Cars vroegboekactie verlengd

Omdat de vroegboekactie van Sunny Cars succesvol was, verlengen ze de actie tot 1 maart 2020. Reisbureauklanten die nu alvast een huurauto reserveren voor een huurperiode tussen 1 april en 31 oktober 2020 profiteren van gratis Flexservice. Vroegboekers zijn zeker van het gewenste type auto en hebben ook nog volop keuze uit ophaal- en afleverlocaties en tijdstippen. De klant kan dankzij de Flexservice tot vier uur voor huuringang kosteloos annuleren. De actie wordt verlengd om zo nog meer reisagenten te helpen bij het binnenhalen van vroegboekingen. “Als reisagent weet je dat het beter is om vroeg te reserveren zodat de gewenste auto voorradig is”, aldus Hans Knottnerus, Managing Director Nederland, België & Frankrijk. “Soms heeft de klant een extra zetje nodig. Die geven we met de gratis Flexservice. Hiermee kan je kosteloos van de boeking afzien tot vier uur voor huuringang. Je blijft super flexibel dus.”

PEOPLE ON THE MOVE

HAL: topfunctie voor Nico Bleichrodt

Nico Bleichrodt heeft een nieuwe functie: hij wordt de Vice President International Sales van Holland America Line. Bleichrodt wordt zo verantwoordelijk voor alle salesactiviteiten buiten de VS en Canada. Hij behoudt zijn job als Managing director Continental Europe naast zijn nieuwe opdracht. In een interview op de website van Travmagazine vertelt Bleichrodt dat zijn eerste prioriteit het halen van de internationale 2020-doelstellingen zal zijn en daarnaast is hij ook begonnen aan de fact-finding-mission in regio’s zoals Azië en Zuid-Amerika. Dit houdt in dat hij de komende vijf maanden een analyse zal uitvoeren om te achterhalen waar Holland America Line de grootste potentie heeft en welke structuur er nodig is om die landen te ondersteunen met betrekking tot staffing, support en investeringen.

TECHNOLOGIE

Amadeus koopt zich in bij Optym

Amadeus heeft een aandeel overgenomen van de planningsoftware van Optym. Optym is een van de vooraanstaande bedrijven voor de optimalisatie van netwerk- en vluchtplannen, volgens Amadeus. Beide bedrijven werken al drie jaar samen en leverden oplossingen in verband met planning van vluchten voor onder andere Southwest Airlines, easyJet en LATAM Airlines. De Amadeus Sky Suite is een project waar beide bedrijven aan zullen werken en 90 werknemers zullen onder leiding van Renzo Vaccari de Amadeus Sky Suite voor hun rekening nemen. Amadeus noemt de overname een belangrijke mijlpaal.

CRUISES

Karl Pojer ontvangt Special Award van Duitse horeca-industrie

Karl Pojer, CEO van Hapag Lloyd Cruises en voorzitter van CLIA Duitsland is door de Duitse horeca-industrie bekroond met de ‘Special Award’. De uitreiking gebeurde in Berlijn op een feestavond in aanwezigheid van duizend genodigden. Sinds 1990 bekroont de sector jaarlijks de meest verdienstelijke en innovatieve vertegenwoordigers van de Duitse hotel- en restaurantsector. Karl Pojer kreeg de erkenning voor zijn inspanningen om Hapag-Lloyd Cruises op de markt te positioneren met de focus op luxe en expeditie. Juryvoorzitter Rolf Westermann: “Cruisetoerisme is booming en is een van de meest innovatieve en creatieve sectoren in het toerisme. Hapag-Lloyd Cruises heeft een niche gevonden met de absolute luxe van deze drijvende hotels en is de leider voor expeditiecruises op de Duitstalige markt, terwijl de MS Europa en MS Europa 2 voor hun hoge normen regelmatig topbeoordelingen krijgen.”

Karl Pojer: “Ik ben ongelooflijk trots om deze prijs in ontvangst te mogen nemen. 2019 was het meest succesvolle jaar in de geschiedenis van Hapag-Lloyd Cruises. De prijs is de kers op de taart en een eer die ik aan mijn briljante bemanning zowel aan boord als aan wal wil opdragen. Het teamwerk en onze gedeelde toewijding om een uitstekende kwaliteit te bieden, liggen aan de basis van ons succes.”

CRUISE

WonderCruises actief op de Belgische markt

WonderCruises vervangt vanaf heden Cruisewinkel.be die in 2008 de Vlaamse markt betrad. De focus van WonderCruises ligt op het toegankelijk maken van een cruisevakantie middels een moderne website met een compleet cruiseaanbod. Als enige partij met beschikking over een boekbare website in België verwacht WonderCruises een sterke concurrentiepositie aan te kunnen nemen.

Het aanbod van WonderCruises bestaat uit ruim 5.800 cruises, 244 schepen en 22 verschillende rederijen. Een ingebouwde zoekmachine laat toe met slechts een aantal klikken op de knop de ideale cruise te zien, gefilterd op o.a. vaargebied, datum, prijs, populariteit en tal van andere handige zoekopties. Bij elke cruise worden er foto’s getoond van het schip, de bestemmingen en de vaarroute. Dankzij een live-verbinding met de rederijen wordt altijd de meest actuele prijs getoond. Daarnaast is er een eigen vluchtenmachine ingebouwd, die de bezoeker binnen enkele seconden de best passende vluchten toont in het geval van buitenlandse vertrek- en aankomsthavens. Voor wie een op-maat-gemaakt voorstel wenst te ontvangen, een reisadvies wilt of een andere vraag heeft, zit er 6 dagen per week een team van 6 cruisespecialisten klaar.

Bestuurder Patrick Cépèro: “WonderCruises is ons eerste tweetalige label in de Benelux, naast het reeds succesvolle Cruise Travel, Zeetours en Cruisewinkel op de Nederlandse markt. Met deze nieuwe stap maken wij onze innovatieve technologie en expertise ook beschikbaar voor de Waalse markt, en in hernieuwde vorm voor de Vlaamse markt.” WonderCruises is een onderdeel van E-hoi GmbH, een van de grootste aanbieders op de Duitse cruisemarkt. E-hoi werd in 2003 in Frankfurt opgericht. In 2016 werd het cruiselabel Cruisewinkel.be onderdeel van de e-hoi groep, met als doel marktleider te worden in de online verkoop van cruisereizen. Wondercruises is te bereiken op www.wondercruises.be en www.wondercruises.be/fr/

BINNENLAND

‘Fietsen door de bomen’: goud in L.A.!

© Visit Limburg

‘Fietsen door de Bomen’ in Bosland won internationaal goud twee weken geleden. Het project werd – net zoals ‘Fietsen door het Water’ in 2018 – bekroond op de International Design Awards in Los Angeles: een toonaangevende Amerikaanse designwedstrijd. Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg: “Deze award bevestigt opnieuw dat we Limburg dankzij dit soort innovaties wereldwijd op de kaart blijven zetten!” Het project van Toerisme Limburg – ontworpen door BuroLandschap samen met De Gregorio & Partners – haalde het in de subcategorie ‘Arches, bridges, viaducts and gateways’ van tegenstanders uit de Verenigde Staten en Oezbekistan. De innovatieve fietsbeleving is een hefboomproject van Toerisme Limburg in samenwerking met Provincie Limburg, LSM, Toerisme Vlaanderen, de gemeente Hechtel-Eksel, Natuur en Bos en Bosland.

TOERISME OPLEIDING

Thomas More Seminar Toerisme: “De nieuwe reiswet: praktisch belicht”

Op dinsdag 10 maart 2020 organiseert de Toerisme-opleiding van Thomas More Mechelen een Seminarie. Als senior partner van de advocatenassociatie Nelissen Grade zal meester Pascal Nelissen-Grade, gespecialiseerd in het reisrecht, deze avond een korte, kritische en theoretische analyse doen van de Reiswet. Hij zal daarbij de pijnpunten die door de praktijk in de verf worden gezet aanhalen en feiten – mede gebracht uit zijn ervaring als praktijkadvocaat waarbij hij diverse spelers uit de reissector bijstaat met juridisch advies alsook in gerechtelijke procedures waar hij onder meer als voorzitter van de Geschillencommissie Reizen opereert – toetsen aan het recht. Bovendien zal hij het standpunt van FOD Economie over bepaalde items toelichten. De avond start stipt om 19u, einde voorzien om 20u.

Locatie: Campus De Vest, Aula 2, Zandpoortvest 60, Mechelen (parking naast de deur/ op 8 minuten wandelafstand van het station van Mechelen).

Aansluitend wordt u uitgenodigd voor een netwerkdrink.

Inschrijven kan via deze link.

TOUROPERATING

Live To Travel: nieuwe Oceanië brochure

© Tourism Australia

Live To Travel stelt de nieuwe Oceanië brochure voor! “In deze editie tref je naast de vertrouwde rondreizen en accommodaties, ook enkele nieuwigheden aan,” klinkt het bij Live To Travel. Zo introduceert Live To Travel een groepsreis die de Australische westkust van Perth naar Darwin aandoet en daarbij eveneens de ruige Kimberley regio doorkruist, een welgekozen route die het bestaande aanbod complementeert. Verder worden er negen nieuwe vier- en vijfsterrenhotels voorgesteld en lanceert de THL groep (Maui en Britz campers) een media unit met touchscreen in het dashboard van al hun kampeerwagens, ter vervanging van de afzonderlijke tablet met gelijkaardige functies (GPS, nuttige reistips,…). Bij het Nieuw-Zeeland gedeelte springen de ‘Great Journeys’ in het oog: twee pagina’s gewijd aan de Interislander Ferry tussen het Noorder- en Zuidereiland en drie iconische treinreizen – de Northern Explorer, Coastal Pacific en TranzAlpine. Deze worden vaak omschreven als de eenvoudigste manier om de rijke diversiteit en adembenemende schoonheid van het land te ervaren. Tenslotte kunnen reizigers nog steeds opteren voor een verlenging of pure strandvakantie op Fiji of de Cookeilanden, beide droombestemmingen met bountystranden, wuivende palmbomen en kleurrijke inwoners.

De brochure is geldig van 01/04/20 t.e.m. 31/03/21 en wordt de tweede helft van februari in jouw reiskantoor geleverd door Serqua, waar je ze ook kan bijbestellen. Indien je ze niet ontvangen hebt, geef dan een seintje via mimika@livetotravel.be.

ATTRACTIEPARK

Europa-Park (Rust): gastvriendelijkste bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de achtste keer de ‘Guest Review Awards’ uitgereikt. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo’n award, voor de tweede keer werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van Europa-Park, opnieuw op de eerste plaats, nog vóór andere toeristische plaatsen en grote steden als Berlijn, Hamburg en München.

EVENT

Silverjet Salesruns

Silverjet nodigt u uit in twee toprestaurants in België voor hun Salesrun. Zeven partners zullen hun high-end producten presenteren in een luxueuze setting, gevolgd door een heerlijk diner. Natuurlijk zal er ook ruimte zijn voor informele interactie met zowel de partners als het Silverjet-team. Zo wil Silverjet nog meer verkoopkansen creëren.
Tijdens deze Salesrun zullen de volgende partners aanwezig zijn:

  • The Ritz-Carlton Abama – Tenerife
  • Domes Hotels – Kreta & Corfu
  • Silversea Cruises
  • Hotel Fariones & Princesa Yaiza Suite Hotel & Resort – Lanzarote
  • Hotel Royal San Remo – Italië
  • Seaside Hotels – Gran Canaria

De Salesrun gaat door op volgende locaties:

  • 11 maart 2020 : Restaurant Horseele Ghelamco Arena, Gent
  • 12 maart 2020 : Restaurant Isabelle Arpin, Brussel

Inschrijven kan door te klikken op de inschrijvingslink in de uitnodiging van Silverjet. Enkel op uitnodiging.

TOUROPERATING

Africa by Excellence: nieuwe 2020 jaarbrochure

Deze week wordt de nieuwe brochure Africa by Excellence 2020 geleverd in de reiskantoren. Uitzonderlijk gaat het om een jaarbrochure 2020, De ‘oude’ Africa by Excellence-brochures zijn seizoenonafhankelijk en blijven dus volledig bruikbaar. “Nieuw in deze brochure is dat er voor het eerst vanaf-prijzen vermeld worden bij elk programma (internationale vluchten nog toe te voegen). Dit geeft uw klant en uzelf een idee van het prijsniveau van de gepubliceerde programma’s,” aldus Manu Donck. “Wij blijven trouw aan onze ecologische werkwijze: een compacte inspiratiebrochure met een selectie van bestemmingen en reisideeën. Het volledige aanbod aan gedetailleerde programma’s met prijzen vindt u op www.africa-by-excellence.be, een onmisbare aanvulling op uw brochure.”

De brochures kunnen worden bijbesteld via Serqua.

Interesse in de programma’s van Africa By Excellence?
Contacteer Manu, Anne, Virginie of Daniela op info@africa-by-excellence.be of op 09/395.10.20.

LUCHTVAART

Brussels Airport: prijzen te winnen

Het mag dan winter zijn, als reisagent breekt stilaan de periode van de zomerboekingen aan. Om een vliegende start te garanderen, organiseert Brussels Airport een actie waar zowel jij als jouw klanten hun voordeel mee doen. Wanneer je een familiereis boekt met vertrek vanaf Brussels Airport, heeft deze familie recht op een cadeau bij vertrek en kan je zelf prachtige prijzen winnen. Meer info? Klik op de banner hieronder.

TOUROPERATING

Imagine: nieuw ‘Caledonian Sleeper’

© Caledonian Sleeper

Al bijna 150 jaar wordt de Caledonian Sleeper erkend als een van de grote ‘Sleeper treinreizen’ en staat hij regelmatig op de lijst van de beste spoorwegavonturen ter wereld. Deze ecologische en comfortabele manier van reizen is populair bij reizigers over de hele wereld die een gevoel van magie willen toevoegen aan hun Brits avontuur.

Vanaf 20.30u kan je inchecken in je kamer of plaatsnemen op je stoel aan boord van de Caledonian Sleeper in het station van London Euston. Je hebt de keuze uit aangename Comfort seats, Classic rooms, Club rooms of een Caledonian double. Na een verzorgd avondmaal, een deugddoende nacht en een verkwikkend ontbijt sta je om 08.41u in Inverness, klaar om de rijke cultuur en prachtige natuur van Schotland te ontdekken. Onderweg zijn er een 14-tal stops voor wie niet tot het Noorden van Schotland wil meereizen.

Aan boord word je in de watten gelegd door uiterst vriendelijke On Board Hosts die kunnen zorgen voor je room service en je graag tips geven voor je verblijf in Schotland of Londen. De seizoensgebonden menu’s aan boord bieden voor elk wat wils, van een Schots kaasplankje of een lichte snack tot een culinaire tour van Schotland. De uitgebreide drankenkaart biedt een breed scala aan whisky’s (hoe zou het ook anders kunnen), ambachtelijke gins, wijnen en bieren.  Als ontbijt kan je kiezen tussen een traditioneel volwaardig Highland ontbijt tot lokale gerookte zalm of zelfs maar een kom ‘porridge’, want het is de bedoeling dat je uitgerust en voldaan aankomt op je bestemming.  De Caledonian Sleeper treinen verbinden Londen rechtstreeks met enkele van de populairste en mooiste bestemmingen van Schotland en rijden 6 avonden per week in beide richtingen. Ze bereiken 48 stations, 43 in Schotland. Meer info via wouter@imaginetravel.be of telefonisch bereikbaar op het nummer 050 40 80 46

LUCHTVAART

easyJet verder samen met Amadeus

easyJet en Amadeus hebben een verlenging van een langetermijnovereenkomst aangekondigd. Dit hebben ze donderdag 30 januari bevestigd. De distributieovereenkomst zal de multi-channel groeistrategie van easyJet ondersteunen door zich te blijven concentreren op zakelijke reizigers, en te zorgen voor een gemakkelijke toegang tot het boeken van een reeks zakelijke producten van de luchtvaartmaatschappij zoals Inclusive en FLEXI Fares.

TOUROPERATING

Footprints: cruises met beleving

© Footprints

Eric Morren: “Bij Footprints maken wij van uw reis een ware beleving: met een uitgebreide collectie aan hotels & lodges, rondreizen, events… werken wij voor u een gepersonaliseerde reis uit. Wat is mogelijk? Wel, ongeveer alles. Van een romantische escapade op een paradijselijk eiland in Frans-Polynesië, tot een wijntour in Zuid-Afrika, een avontuurlijk verblijf in het Amazone regenwoud, golfen in de Algarve, een culinaire ontdekking van Singapore of een woestijnsafari in Dubai… Laat u inspireren door onze Snapshots op de volgende pagina.

Iconische hotels & restaurants

Een elegant verblijf in een iconisch luxehotel, in combinatie met het beste dat uw bestemming te bieden heeft. Genieten van een ultieme wellness escapade, een verfijnde culinaire ervaring met spectaculaire smaken, een private koloniale villa aan de azuurblauwe Caraïbische Zee… Wij zoeken het voor u uit.

Rondreizen

Zin in een avontuurlijke safari doorheen het ongetemde Afrika of een rit langsheen de Route 66 ? Of verkiest u een rondreis in het beminnelijke Sri Lanka of de inspirerende leegte van de altiplano in de Andes? We werken het graag uit als de ultieme verlenging van uw cruise.” Meer weten? Contacteer dan de Footprints cruise medewerkers

Lynn op 03/242.82.88 en Chris op 03/242.82.80 of via cruises@footprints.be of www.footprints.be en hun diverse sociale mediakanalen.

ATTRACTIEPARK

Puy du Fou en Efteling: verlenging partnership

Puy du Fou verlengt het contract met het Nederlandse themapark de Efteling met zes jaar. De ‘Raveleijn’-show van de Efteling werd in 2013 reeds vormgegeven in nauwe samenwerking met Puy du Fou. De parkshow kent nu een winterstop, maar achter de schermen in Kaatsheuvel werkt een Frans-Nederlands team van 50 artiesten, stuntmensen, ruiters en Puy du Fou valkeniers aan de voorbereidingen voor de start van een nieuw seizoen in april 2020. Het strategische partnerschap tussen de parken bevestigt de artistieke uitmuntendheid van Puy du Fou en versterkt zijn groei op wereldschaal.

HOTELLERIE

Club Med: Exclusive Collection Eco Resort Seychellen

In oktober 2020 opent Club Med in de Seychellen een nieuw Exclusive Collection Eco Resort. Het resort zal gelegen zijn op een privé-eiland van 220 ha met bergen en helderblauw water, waar klanten in Robinson Crusoë-stijl op vakantie kunnen gaan. Klanten die houden van duiken kunnen terecht in het Saint-Anne National Marine Park. De meest avontuurlijke duikers kunnen deelnemen aan ecologische activiteiten. “Deze paradijselijke archipel is ook de ideale bestemming voor gezinnen: op een speelse manier leren kinderen samen met hun ouders over de plaatselijke fauna en flora. Iedere zone vertelt een eigen verhaal en het geheel zorgt voor een moderne uitstraling waar elegantie en ontspanning hand in hand gaan,” aldus Club Med. Meer info via deze link.

Opening Club Med Michès Playa Esmeralda

© Club Med

Deze week werd de nieuwe Club Med Michès Playa Esmeralda – Dominicaanse Republiek officieel geopend in het bijzijn van meer dan 300 genodigden. Dit Club Med resort is het eerste Exclusive Collection Resort in Amerika en staat voor unieke en exclusieve belevenissen op droombestemmingen. Michès is het allereerste Resort met vier afzonderlijke eco-chique zones (Archipelago, Caribbean Paradise, Emerald Jungle & Explorer Cove). “Een buitengewone natuurlijke setting met een lang, ongerept strand langs een riante palmentuin. Ontdek de prachtige streek en bewonder de capriolen van bultrugwalvissen in de baai van Samaná. Welkom in deze getaway to paradise!” Het resort ligt op 95 km van Punta Cana en biedt een brede waaier aan land- en watersporten. Er zijn kinderclubs (4 maanden – 17 jaar), vier zwembaden, een Zen Zone voor volwassenen, wellness-ruimte,…

DUURZAAMHEID

© Hahn Air

Hahn Air Foundation: nieuwe school in Myanmar

Op donderdag 30 januari opende Nico Gormsen, Algemeen Directeur van Hahn Air, een school in Myanmar voor 228 kinderen. De ‘Hahn Air School’ was een initiatief van de Hahn Air Foundation en werd op vier maanden tijd gebouwd. De school is uitgerust met vijf leslokalen waar 228 kinderen tussen de zes en tien jaar oud school kunnen lopen. De prijs van de bouw bedroeg 30 000 euro en werd volledig betaald door de Hahn Air Foundation.

HOTELLERIE

Hotel Indigo: botanisch-geïnspireerd hotel in Brussel

Hotel Indigo opent binnenkort een nieuw hotel in Brussel. Dit hotel zal volledig opgetrokken worden rond het thema ‘Botanische Tuinen’. De locatie van het hotel is op het Rogierplein en zal 284 kamers tellen met drie verschillende thema’s verspreid rond tuinen. Benjamin Tenius, Algemeen Directeur: “Wij zijn blij dat we een hotel kunnen openen in zo’n belangrijk deel van Brussel. Indigo Hotel wil een unieke ervaring creëren met dit concept. Niet alleen onze kamers zijn ingericht naargelang het thema, maar ook onze openbare plekken en zelfs de buitenmuur van het hotel hebben een groot aanbod aan verschillende planten.”

TOUROPERATING

TUI: Salt of Palmar

© TUI

Salt of Palmar 5* (Mauritius) is een milieuvriendelijk hotel. Regel 1 hier is geen plastic, geen afval! Badkamerproducten worden bewaard in navulbare flesjes, strandtassen zijn gemaakt van gerecycleerd plastic en zonnepanelen zorgen voor de elektriciteit. De restaurants serveren maaltijden die 100% bio, gezond en lokaal gekweekt zijn. Een unieke culinaire ervaring! Bovendien kan je klant hier genieten van een lekker à-la-carteontbijt, in plaats van een buffet, zo is er minder voedselverspilling. Hier ontdekt je klant de échte Mauritiaanse cultuur. Salt of Palmar ligt net aan het strand, wat ideaal is om watersporten te beoefenen! Waterskiën, snorkelen of kayaks zijn gratis beschikbaar vanuit het hotel.

Extra Smiley’s Baia Kemer Club

Er vallen extra Smiley’s te rapen! Per geboekte klant in het hotel Baia Kemer Club ontvang je 10 Smiley’s (= 5 euro). Dit geldt voor boekingen vanaf 01/02 t.e.m. 29/02.

Baia Kemer Club 5* (Turkse Riviera) is nieuw in het TUI-aanbod en is het zusterhotel van het Baia Lara. Het hotel biedt heel wat sportactiviteiten en heeft een nieuw aquapark. Het animatieteam haalt hier ook alles uit de kast om je klanten te entertainen, met activiteiten overdag en spectaculaire shows ‘s avonds. Het hotel bevindt zich in een groene omgeving, gelegen tussen het Taurusgebergte en de Middellandse Zee.

BUSINESS

BCD Travel neemt Italiaanse partner Ventura Spa over

De overname van de Italiaanse partner Ventura Spa maakt deel uit van een voortdurende wereldwijde groeistrategie van BCD Travel. Ventura Spa en BCD Travel zijn al jaren lang partners van elkaar. Stewart Harvey, President EMEA bij BCD Travel: “Ik ben bijzonder blij om de werknemers van Ventura Spa bij BCD te mogen verwelkomen. Door onze jarenlange samenwerking, weten we dat ze een uitstekende service leveren, met een hoge klanttevredenheid als resultaat. We kijken samen uit naar de vele ontwikkelingsmogelijkheden, zowel in deze belangrijke Europese markt als in de rest van de wereld.”

PEOPLE ON THE MOVE

Coosemans naar Exclusive Destinations

Charlie Coosemans, voormalig productie-assistent bij Footprints in the Orient, is deze week aan de slag gegaan als reservatiemedewerker bij Exclusive Destinations. Zijn specialisatie is het uitwerken van à-la-carte-aanvragen en hij brengt uiteraard heel wat kennis over Azië met zich mee naar de luxe-to uit Sint-Martems-Latem.

CRUISES

CLIA Benelux: bezoek Meyer Werft Papenburg

Op 12 en 13 maart bezoekt CLIA de scheepswerf Meyer Werft in Papenburg, Duitsland. Deze activiteit is voorbehouden voor CLIA-leden. Vanwege de afstand naar de scheepswerf heeft CLIA een samenwerking opgezet met NMBS Internationaal om per Eurostar vanuit Brussel-Zuid naar Amsterdam te reizen en van daaruit samen met Nederlandse en Engelse collega’s per bus naar Duitsland te rijden. Op vrijdag 13 maart verwelkomt de scheepswerf het gezelschap om een overzicht te geven van hun nieuwste projecten, een rondleiding in het Engels of Duits door het bezoekerscentrum en – exclusief voor CLIA – een rondleiding door de constructiehal zelf. Eén van de schepen op de scheepswerf is de Odyssey of the Seas van Royal Caribbean International, het eerste schip uit de “Quantum-Ultra” -klasse. Ook deze schepen zijn op de scheepswerf, maar pas in de eerste fases van hun bouw met voorziene oplevering in 2021: AIDAcosma en Disney Wish van Disney Cruise Lines.

Interesse in deze trip? Mail naar blinfo@cruising.org
Lid worden van CLIA kan hier.

LUCHTVAART

Hainan Airlines stopt Shenzhen ex-BRU

De Chinese luchtvaartmaatschappij Hainan Airlines vliegt wegens het coronavirus vanaf deze week woensdag 5 februari niet meer tussen Brussels Airport en de Chinese stad Shenzhen. Op de route tussen Brussel en Beijing wordt de zondagvlucht geschrapt. De wijzigingen gaan onmiddellijk in en zijn voorlopig voorzien tot einde maart. Hainan Airlines vliegt nog wel de komende week enkel op dinsdag, donderdag en zaterdag van ex-BRU naar Beijing, maar dat aantal kan ook nog verminderen door de gevolgen van het coronavirus.

LUCHTVAART

SIA en ANA: boost tussen SIN en Tokio

All Nippon Airways (ANA) en Singapore Airlines (SIA) hebben een raamovereenkomst ondertekend voor een joint venture die de samenwerking tussen de twee Star Alliance-luchtvaartmaatschappijen nog verbetert. De joint venture moet reizigers een naadloze vluchtverbinding bieden bij de twee carriers waardoor ze ook een groter aantal bestemmingen en vluchten kunnen aanbieden. Het gaat dan vooral om de vluchten tussen Singapore en Tokio maar ook naar andere belangrijke markten zoals Australië, India, Indonesië en Maleisië.

LUCHTVAART

ANR & OST: aanhoudende pax-toename

De luchthaven van Antwerpen zet de spectaculaire groei van de voorbije maanden verder. Zo sloot de luchthaven de eerste maand van 2020 af met een passagiersgroei van 28,8%. Bijna 20.000 passagiers reisden via Antwerpen ten opzichte van 15.464 in januari 2019. De groei is naar eigen zeggen het gevolg van de succesvolle zakenbestemming Londen City Airport. Een tweede belangrijke factor is de betere bezetting van de toestellen van TUI fly. Ondermeer de verbinding van Antwerpen naar Innsbruck doet het uitstekend. De luchthaven Oostende kon de eerste maand van 2020 afsluiten met 21.115 passagiers ten opzichte van 19.207 reizigers in januari 2019, een toename van 10%.

TOUROPERATING

TUI Ticket Shop Superdeals: tombola & incentive

“Laatste kans om in de prijzen te vallen! Reserveer nog tot 10 februari fantastische promoties voor je klant bij TUI Ticket Shop en maak kans op mooie prijzen!” Elke week verloot TUI Ticket Shop een mooie reiskoffer en worden de vijf best verkopende kantoren geselecteerd. Hier alvast een overzicht van de winnaars van de derde week:

De vijf best verkopende kantoren

TUI Shop Gent Sterre
The Road Trip
TA Omega Reizen
Selectair De Reisboetiek
Selectair Frank Devos Reizen

De winnaar van de reiskoffer is Voyages HGO.

Deze kantoren worden uitgenodigd op de Airline Workshop op donderdag 20 februari. Zij maken kans om met de supertombola een all-in duo ticket te winnen naar één van de wereldwijde bestemmingen, in samenwerking met de preferred suppliers. Er zitten verschillende duo-tickets in de prijzenpot. Meer info over deze Workshop vind je op tuiticketshop.be én in de mailing van Travel Magazine van 5 februari.
De winnaars van de laatste week, week 4, worden volgende week bekend gemaakt!

CRUISE

Celebrity Apex start proefvaarten

© Celebrity Cruises

Celebrity Apex heeft de Chantiers de l’Atlantique verlaten voor haar zeetesten. Deze proeven waren al gepland voor begin januari, maar werden eerst uitgesteld door de slechte weersomstandigheden en daarna door stakingsacties in Saint-Nazaire. Het nieuwste schip van Celebrity Cruises blijft tot eind deze week op zee om alle systemen uit te testen. De oplevering van de Celebrity Apex is gepland voor 20 maart. Het schip wordt daarna aan de reisindustrie voorgesteld en op 30 maart in Southampton gedoopt. Meter van het vaartuig wordt Reshma Saujani, een Amerikaanse politica en juriste, auteur van de bestseller ‘Brave, Not Perfect’ en stichter van de vzw Girls Who Code. Deze organisatie wil met haar alumni van universiteitsstudenten tegen 2027 de genderkloof in nieuwe banen in de informatica dichten. In 2019 werd Girls Who Code uitgeroepen tot de nummer 1 non-profit onderneming op de lijst van meest innovatieve bedrijven van het zakenmagazine Fast Company.

Celebrity Apex heeft dezelfde eigenschappen en afmetingen als Celebrity Edge. Wel breidt Celebrity Cruises de luxueuze voorzieningen verder uit met nieuwe bars en restaurants, wordt de schouwburg hertekend met hoogtechnologische snufjes en gaat ze voor het wellnessgebeuren voor het eerst scheep met OneSpaWorld. Nieuw is er onder meer F45 Training, een van de snelst groeiende fitnessnetwerken in de wereld. Celebrity Apex verzorgt dit voorjaar een miniseizoen in Noord-Europa met onder meer drie aanlopen in Zeebrugge. Tijdens de zomer varen zowel Celebrity Apex als Celebrity Edge in de Middellandse Zee.

Intussen is de scheepswerf in Saint-Nazaire gestart met het staalsnijden voor Celebrity Beyond. Het derde schip van deze scheepsklasse heeft als werfnaam ‘Edge Jumbo’ , zal plaats bieden aan 3.000 passagiers en 20 meter langer zijn dan de eerste twee van de Edge Series. De lancering is gepland voor het najaar van 2021. In 2022 en 2024 volgen nog twee zusterschepen.

EVENT

Uitgelichte training van het USA Discovery Program

Het USA Discovery Program is een e-learning portaal waar je, aan de hand van een aantal quizzen, een expert kunt worden op vlak van de Verenigde Staten. Maandelijks kan je een badge winnen en wie 60 badges heeft gewonnen maakt kans op een reis naar de Verenigde Staten. De badge van deze maand gaat over gastronomie. De gastronomische badge laat je vragen beantwoorden over gerechten in het Westen, de Midwest, South West, South East, North East en in de Pacific met op het einde een uitgebreide quiz over eten en drinken verspreid over de hele regio. Brand USA, de marketing-organisatie voor reizen naar de VS, is deze week trouwens aanwezig op het Vakantiesalon in Brussel. Klik hier om het portaal te raadplegen of bezoek de website https://usadiscoveryprogram.com/

LUCHTVAART

AnadoluJet ex-BRU naar Istanbul

Einde maart neemt AnadoluJet, de lowcost-versie van Turkish Airlines, een groot aantal routes over van de moedermaatschappij. Het gaat om de vluchten die Turkish momenteel nog zelf uitvoert vanaf de luchthaven Istanbul Sabiha Gokcen naar Brussel en Amsterdam Schiphol. Momenteel vliegt Turkish Airlines vier keer per week op de route. Vanaf 29 maart wordt dat AnadoluJet met een B737-800. Nog vanaf eind maart zet AnadoluJet een forse uitbreiding in met maar liefst 26 internationale routes naar 16 landen. Het gaat wel voornamelijk om routes die nu nog gevlogen worden door Turkish Airlines. Doordat de vliegtuigen van AnadoluJet alleen maar een economy class hebben, ligt de capaciteit 22% hoger en kunnen meer passagiers vervoerd worden tegen lagere kosten.

VAKANTIEPARK

Roompot koopt 2300 nieuwe fietsen

Op alle Roompot Vakantieparken staan vanaf komend seizoen duizenden Gazelle stadsfietsen en e-bikes klaar voor verhuur aan de gasten. In totaal levert Gazelle 2.300 fietsen aan Roompot, die ze in eigen beheer opneemt, waarbij FietsNed de service verleent. Roompot vervangt hiermee een groot deel van het bestaande fietsenpark en breidt het aanbod uit met maar liefst 1.000 fietsen.

INCENTIVE

De eilanden van Guadeloupe: studiereis

‘De eilanden van Guadeloupe’ is een samenwerking tussen de bestemming, de luchtvaartmaatschappij Air Belgium en ‘des hôtels & des îles’. Speciaal voor reisagenten is er een challenge op poten gezet om een plaats voor de studiereis te versieren van 17 tot 20 juni 2020 met vertrek vanuit Charleroi. De e-learning loopt op de pro-site van ‘des hôtels & des îles’ tot 16 maart 2020. Er worden 10 reisagenten uitgeloot. De e-learning vind je hier.

VAKBEURS

IT&CM en CTW China uitgesteld

Het doublebill event IT&CM China en CTW China, dat van 24 tot 26 maart zou plaatsvinden in het Shanghai Convention & Exibition Center, wordt verschoven naar 3 tot 5 augustus. Rekening houdend met de crisistoestand rond het Coronavirus, willen de organisatoren in het belang van alle betrokkenen en de deelnemers aan het event geen risico’s nemen. Organisatoren TTG Asia Events en het in China gebaseerde CITS MICE volgen daarmee het advies op van de WHO en de autoriteiten om geen grootschalige evenementen, tentoonstellingen en conferenties te organiseren. TTG zal ondertussen contact opnemen met al wie al geregistreerd is voor IT&CM-CTW. Meer info op www.itcmchina.com/

LUCHTVAART

Aegean online training course

Alle reisagenten die deelnemen aan de nieuwe Aegean e-learning course tot 15 februari 2020 maken kans om mooie prijzen te winnen. Dit naar aanleiding van de twintigste verjaardag van de luchtvaartmaatschappij. Er zijn onder andere tickets naar Athene, filmtickets en andere Griekse goodies te winnen. Deelnemen aan de training course kan via www.aegeanexpertsbe.com

AWARDS

Stemming visit.brussels Awards is open

Vanaf nu en tot en met 1 maart 2020 kan iedereen op www.awards.brussels stemmen voor de visit.brussels Awards. Er werden 57 kandidaturen ingediend verdeeld over acht categorieën. Dat zijn de volgende, alle van toepassing op het voorbije jaar 2019: Evening experience, Most noted exhibition, International event, Best gastronomic concept, New event & touristic location, hotel newcomer, public initiative en tenslotte, als nieuwe categorie, sustainable initiative. Een bijkomende categorie, die enkel door de jury wordt beoordeeld, is International congres & fair 2019.

Zodra de drie finalisten in elke categorie bekend zijn, zal een jury van professionals uit de Brusselse toeristische sector de winnaars kiezen. De jury zal daarbij vooral letten op de impact van de kandidaten op het toerisme in Brussel. Andere criteria zijn de internationale uitstraling, originaliteit, het aspect duurzaamheid en de toegankelijkheid voor minder mobiele bezoekers. De bekendmaking van de laureaten en de prijsuitreiking vinden plaats tijdens de visit.brussels Awards & Networking Night op 2 april 2020. Stemmen kan op www.awards.brussels

EVENT

© Jamaica Tourist Board

Reggae Month in Jamaica

Deze maand begint Reggae Month in Jamaica. Dit is een jaarlijks initiatief van de Jamaicaanse regering ter ere van Reggae-icoon Bob Marley, die werd geboren op 6 februari 1945. Tijdens de maand februari kan je dus over het hele land naar live-optredens gaan kijken van huidige Reggae bands.
Meer info: https://www.jariajamaicamusic.com/

BESTEMMING

Estrel bouwt hoogste hotel Duitsland

Estrel Berlijn is met 1125 kamers het grootste hotel van Duitsland. Het hotelcomplex, verspreid over een oppervlakte van 25.000 vierkante meter, voert als slogan meetings, sleeping & entertainment under one roof. In het congrescentrum van Estrel vinden jaarlijks zowat 1600 meetings en events plaats. En last but not least is er een groot entertainment center met een uitgebreid aanbod aan muzikale evenementen. Maar Estrel wordt nog groter. Zojuist is bekendgemaakt dat in de herfst van dit jaar tegenover het huidige hotel de bouw start van een nieuwe, 175 meter hoge Estrel Tower. Deze zal plaats bieden aan nog eens 750 kamers en suites. Met daarnaast nieuwe restaurants, een nieuw fitness- en wellness-center en helemaal boven een Skylounge met open terras. Naast de toren komt er ook nog een parkeergarage met vijfhonderd plaatsen. Meer info via www.estrel.com

CRUISE

Viking lanceert Viking Expeditions in 2022

© rendering Viking Expeditions

Na Viking River Cruises en Viking Ocean Cruises lanceert de maatschappij met Viking Expeditions in 2022 een derde brand. Stichter en voorzitter Torstein Hagen kondigt de lancering aan van de Viking Octantis en Viking Polaris met opties voor nog twee zusterschepen voor de daaropvolgende jaren. De schepen worden gebouwd volgens de Polar Class 6 Code en zullen plaats bieden aan 378 passagiers en 260 bemanningsleden, inclusief een expeditieteam. Viking Expeditions zal reizen  van 8 tot 44 dagen voorstellen in de poolgebieden en de grote meren van Noord-Amerika alsook Grand Journeys. De lancering van de Octantis is gepland voor 12 januari 2022. Polaris, het eerste zusterschip volgt op 16 augustus 2022. Aan de opmars van Viking Cruises komt blijkbaar geen einde. De vloot bestaat op dit ogenblik al uit 72 rivierschepen en 6 zeeschepen. Nog eens 6 schepen zijn in bestelling of aanbouw.