20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyses van de week

REISINDUSTRIE

MisterFly Benelux bestaat twee jaar!

Alexandre, Denis, Sylvie & Wouter.

MisterFly Benelux is twee jaar jong. Na de oprichting van de MisterFly Group, vijf jaar geleden, viert MisterFly Benelux zijn tweede verjaardag in 2020. Daarom nodigden ze hun trouwste partners uit om dit jubileum te vieren in hun nieuwe kantoren in Brussel.

MisterFly werd in 2015 in Frankrijk opgericht door Carlos da Silva en Nicolas Brumelot en was oorspronkelijk een ticketbroker, daarna volgden hotels, later pakketten en tenslotte voegden ze apps toe aan hun aanbod. Vanaf 28 januari werd het ook mogelijk om bij MisterFly transfers te boeken. Al snel werden er filialen geopend in Spanje, de Benelux en Italië, evenals in Canada. Met een omzet van 550 miljoen euro is de start-up-status wat achterhaald. De organisatie dekt nu meer de lading van een touroperator, dan van een makelaar of een OTA. De snelle groei van het bedrijf wordt weerspiegeld in het aantal mensen dat het bedrijf in dienst heeft. Er werken nu 439 mensen voor MisterFly Group. In 2015 waren het er slechts 10. In België kan MisterFly Benelux rekenen op een team van 10 personen. Denis Pappi is bij ons verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding, bijgestaan door zes customer supporters en ondersteund door twee verkopers, Sylvie Colson en Wouter Strobbe. Alexandre Dorrego is verantwoordelijk voor de communicatie en marketing.

State-of-the-art technologie

Technologie is ook één van MisterFly’s stokpaardjes. Ze zijn NDC approved sinds januari 2019 voor de belangrijkste luchtvaartgroepen: MisterFly heeft toegang tot de NDC-systemen van Brussels Airlines, Iberia, Transavia, AF-KL… Daarnaast is er ook nog Mobitrip, de applicatie die in april 2019 gelanceerd werd en die toelaat om een offline gids te raadplegen op basis van een reservatie en een hotel- en vluchtreferentie, om uw aangepaste reisroute te creëren, de kaart te raadplegen, of om alle attracties te bekijken die de bestemming te bieden heeft.

Wat brengt 2020?

Na een bijzonder succesvol 2019, met in totaal 19.600 reserveringen voor zo’n 39.000 pax voor vluchten, en 100.000 verkochte hotelovernachtingen, bestaat de omzet van MisterFly uit 75% vluchten en 25% hotels voor een gemiddeld prijskaartje van 1.200 euro per klant.

2020 wordt ook het jaar waarop MisterFly haar diensten zal aanbieden op de Nederlandse markt. Twee commercieel- en een marketingverantwoordelijke zullen in Nederland gestationeerd worden en vanaf het derde kwartaal MisterFly vertegenwoordigen bij onze noorderburen. Zij zullen rechtstreeks rapporteren aan Denis Pappi in Brussel en ook de klantendienst zal voor de Belgische als de Nederlandse markt fungeren.

MisterFly hecht ook veel belang aan haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en draagt bij aan verschillende goede doelen, zoals Imagine voor Margo in Frankrijk of kickcancer in België. In totaal zal MisterFly in 2019 meer dan 600.000 euro hebben ingezameld voor deze goede doelen.

HOTELLERIE

Accor bant plastic

Accor gaat als eerste hotelgroep ter wereld toetreden tot de UN Global Tourism Plastics Initiative. Hiermee tekent de hotelgroep voor het verwijderen van alle plastic wegwerpartikelen voor gasten uit alle hotels voor het einde van 2022. Accor verwelkomt jaarlijks meer dan 120 miljoen gasten en serveert elk jaar meer dan 200 miljoen maaltijden. Hierin ziet Accor een belangrijke rol als maatschappelijk verantwoorde onderneming. De afgelopen 25 jaar heeft de hotelgroep dan ook hard gewerkt aan haar duurzaamheidsprogramma ‘Planet 21’. Naast de eerdere belofte om alle plastic rietjes, roerstaafjes en wattenstaafjes te verwijderen uit de hotels, omvat de nieuwe belofte het volgende:

  • Het verwijderen van alle individuele plastic toiletartikelen en bekers uit de hotelkamers tegen het einde van 2022.
  • Het verwijderen van alle plastic voorwerpen voor eenmalig gebruik die worden aangeboden in de hotelkamers, vergaderruimten, restaurants, recreatieruimten (fitness, spa’s) tegen het einde van 2022.

Plastic voorwerpen voor eenmalig gebruik worden gedefinieerd als wegwerpartikelen. Voorbeelden zijn: rietjes, wattenstaafjes, roerstaafjes voor in de koffie, plastic bekers, plastic zakken, plastic waszakken, waterflesjes, plastic verpakkingen (voor voedsel of welkomstcadeautjes, enz.) plastic take-away bakjes, serviesgoed, verpakkingen van plastic geschenken en welkomstproducten (toiletartikelen, slippers, potloden enz.) en plastic keycards. Relevante alternatieven voor plastic zullen worden geïntroduceerd voor elk specifiek product. Hiermee wordt rekening gehouden met de levenscyclus van een product zodat het milieu zo min mogelijk belast wordt en om zo tot de beste oplossing per hotel te komen.

VAKANTIEVERHUUR

Interhome: 20% meer boekingen voor 2020

Vakantiehuis Oesterdam Resort © Interhome

Opvallend meer Belgen kiezen ervoor om tijdens hun vakantie in een vakantiewoning te logeren. Interhome noteert voor zowel zomer (+20%) als winter (+23%) 2020 een opmerkelijke stijging van meer dan twintig procent. Voor de wintervakanties blijft Frankrijk de absolute nummer één bij de Belgen, gevolgd door Zwitserland. Wat de zomerbestemmingen betreft, spant topper Spanje al jaren onveranderd de kroon. Wel blijken Belgen alsmaar meer belang te hechten aan een villa met zwembad op hun favoriete zonbestemming (+31%). Bovendien gaan ze steeds vroeger op zoek naar hun ultieme vakantiewoning en winnen reiskantoren opnieuw verrassend aan populariteit (+15%).

“Dat Belgen ervan houden om tijdens hun vakantie lekker in een privéhuis tot rust te komen is niets nieuws, zegt Thibault Van Look, Country Manager België bij Interhome, “maar de stijging van meer dan twintig procent voor zowel winter als zomer is wel bijzonder opvallend. Ook het aantal vroegboekers ligt dit jaar opmerkelijk hoger dan andere jaren. En terecht, want Belgen gaan alsmaar vaker op zoek naar een unieke vakantiebeleving en in tegenstelling tot een hotel, kun je een speciale vakantiewoning maar één keer boeken voor jouw specifieke reisdata.”

15 procent meer boekingen via reiskantoren

De boekingscijfers van Interhome ontkrachten bovendien de veronderstelling dat vakantiehuizen zich enkel online laten boeken. Zo noteert de vakantiewoningverhuurder een stijging van maar liefst vijftien procent in het aantal boekingen die gemaakt worden in reiskantoren. Thibault Van Look: “Reiskantoren zijn altijd al een voornaam en gerespecteerd verkoopkanaal voor ons geweest, maar deze boost in de verkoopcijfers toont ook het belang van de reisagent aan bij de zoektocht naar een voorkeurswoning.”

Frankrijk, Spanje en shortstays zijn absolute toppers

Qua vakantielanden houdt de Belg vast aan zijn favoriete winter- en zonbestemmingen. Frankrijk blijft de eerste plaats verdedigen in het wintersportlijstje, gevolgd door Zwitserland op nummer twee. Voor de zomervakanties blijft Spanje de absolutie favoriet. Wel opvallend is dat de Belg hier alsmaar vaker op zoek gaat naar een villa met zwembad (+ 31%). Ook de shortstays blijven aan belang winnen. Zo noteert Interhome steeds vaker boekingen voor korte verblijven, zeker in Nederland. Volgens Country Manager Thibault Van Look is dat te danken aan de sterke uitbreiding van het aanbod de laatste jaren, waardoor Interhome nu zelfs een verdriedubbeling ziet in de boekingen voor Nederland.

TOERISME OPLEIDING

Thomas More Seminar Toerisme: “De nieuwe reiswet: praktisch belicht”

Op dinsdag 10 maart 2020 organiseert de Toerisme-opleiding van Thomas More Mechelen een Seminarie. Als senior partner van de geïntegreerde associatie Nelissen-Grade zal meester Pascal Nelissen-Grade, gespecialiseerd in het reisrecht, deze avond een korte, kritische en theoretische analyse doen van de Reiswet. Hij zal daarbij de pijnpunten die door de praktijk in de verf worden gezet aanhalen en feiten – mede gebracht uit zijn ervaring als praktijkadvocaat waarbij hij diverse spelers uit de reissector bijstaat met juridisch advies alsook in gerechtelijke procedures waar hij onder meer als voorzitter van de Geschillencommissie Reizen opereert – toetsen aan het recht. Bovendien zal hij het standpunt van FOD Economie over bepaalde items toelichten. De avond start stipt om 19u, einde voorzien om 20u.

Locatie: Campus De Vest, Aula 2, Zandpoortvest 60, Mechelen (parking naast de deur/ op 8 minuten wandelafstand van het station van Mechelen).
Aansluitend wordt u uitgenodigd voor een netwerkdrink.
Inschrijven kan binnenkort, meer info via dominique.verbeeck@thomasmore.be

REISINDUSTRIE

VVR: #ReisBewust – #ReisGerust

© VVR

Afgelopen weekend gaf de VVR de aftrap van de #ReisBewust – #ReisGerust campagne op het Vakantiesalon te Antwerpen. “Gezien de enthousiaste reacties bij zowel leden als niet-leden mogen we spreken van een geslaagde lancering. Standhouders, lid bij VVR, werden voorzien van een tafelruiter/display,” klinkt het bij de VVR. “Vanuit de VVR-stand in hal 1 maakten we de reizigers bewust waarom ze in zee moeten gaan met een erkende reisprofessional. De folder die werd verspreid kan je hier downloaden en indien gewenst verder gebruiken.”

Deze week en volgende week ontvangt elk VVR-lid per post een display. “Geef ze een plaats in je kantoor of etalage en neem ze mee op opendeurdagen, infoavonden en beursstanden. Extra exemplaren kunnen aangevraagd worden via het secretariaat.”

TOUROPERATING

USA Travel & Canada Travel: nieuwe producten

© USA Travel

Elke De Winne: “Wensen uw klanten iets unieks? Dan raden wij ze aan om te logeren of een daguitstap te maken naar de ongerepte wildernis van Canada. Een verblijf in één van de berenlodges in de Great Bear Rainforest is zeker een aanrader. Uw klanten kunnen hier een package nemen of een daguitstap maken om zwarte beren, grizzlyberen, of de zeldzamere spirit bear te spotten. Of op stap gaan met de berenfluisteraar? Ook nieuw zijn glamping & wildlife packages waarbij ze kajaktochten maken om orka’s en walvissen te ontmoeten. Wij hebben de gepaste lodge, glamping ervaring en excursies voor uw klanten.”

West-USA in kleine groep

“West-USA in kleine groep? Onze Southwest Highlights biedt een actieve rondreis vol avontuur doorheen de prachtigste gebieden van het Amerikaanse Zuidwesten en het schitterende Las Vegas met een verblijf in lodges of op campings. Uw klanten ontdekken 5 nationale parken en meer parels tijdens spectaculaire wandeltochten, 4×4 rondleidingen en uitdagende excursies. Luxe ervaring in Camp Sarika by Amangiri met zijn serene tent paviljoenen? In het hart van het legendarische woestijnlandschap van Utah in Canyon Point genieten uw klanten van de prachtige zonsopgang vanop hun privé terras en zwembad. Spectaculair landschap, torenhoge mesa’s en canyons zo ver het oog reikt. Hier vinden uw klanten een ware oase van luxe en rust.”

EVENT

Transeurope: eventweek in februari

De Valentijnsweek belooft gezellig druk te worden met liefst 3 events van de Transeurope-groep. Op maandag 10 februari opent de Indonesische ambassade in Brussel de deuren voor een Transasia-avond in het gezelschap van de nationale toeristische dienst, Cathay Pacific en Alila Hotels. Daarna slaat de Transeurope-karavaan de tenten op in Gent voor een Iberisch luik, met op dinsdag 11 februari een Spaanse avond bij RAY in samenwerking met de toeristische diensten van Andalusië en de Costa del Sol, en op donderdag 13 februari een Portugees showcooking event bij Illie Mangaro (Gent), bekend van het tv-programma Tweesterrenrestaurant, in aanwezigheid van 5 partnerregio’s: Centro, Alentejo, Algarve, Madeira en de Azoren. Morgen is de laatste dag waarop je je kan inschrijven voor (een van) de 3 events. Dat doe je gratis via sales@transeurope.com

FERRY

P&O Ferries: eerste beelden nieuwe superferries

P&O Ferries

P&O Ferries bracht deze week de eerste officiële beelden uit van de nieuwe generatie superferries die zullen varen tussen Groot-Brittannië en het vasteland. Het gaat om de grootste schepen die ooit tussen Dover en Calais zullen varen en die in 2023 operationeel zullen zijn. Enkele belangrijke innovaties zijn:

  • Het verminderen van het brandstofverbruik met 40 procent door een combinatie van brandstof en accu-aandrijving.
  • Het warmteterugwinningssysteem bespaart brandstof, waardoor de ecologische voetafdruk van het schip wordt verkleind.
  • Een dubbelzijdig ontwerp en twee bruggen op het schip, wat betekent dat het schip niet hoeft te draaien.
  • Buitendekken met uitkijkplatformen voor de White Cliffs of Dover.
  • Panoramisch zeezicht voor passagiers
  • Een energiemanagementsysteem om delen van het schip efficiënt af te sluiten als het niet in gebruik is.
  • Een revolutionaire nieuwe rompvorm voor het Kanaal en azimutschroeven die de wendbaarheid van het schip vergroten.

HOTELLERIE

Mercure Liège City Centre geopend

© Accor

Op 27 januari opende Mercure Liège City Centre officieel de deuren na een complete rebranding. Het viersterrenhotel is gevestigd aan de Rue Saint Léonard 182, middenin het centrum van Luik. Het pand kent een rijke geschiedenis als voormalige linnenfabriek en een 17e eeuws klooster, dat is terug te zien in de klassieke uitstraling van de 149 hotelkamers. De nieuwe branding zorgt voor herkenbaarheid en heeft te maken met een strategische keuze in aanloop naar meerdere hotelopeningen van het Mercure merk in België en de verdere groei die Accor voor ogen heeft in Europa. “Met de opening van Mercure Liège City Centre blijft Accor haar aandeel in de Belgische hospitality markt verstevigen. Op dit moment telt ons netwerk drie hotels in Luik. In totaal heeft Accor 75 hotels in België waarvan 19 Mercure hotels. We blijven vernieuwen en onze gasten verrassen in en rondom onze hotels,” aldus Thomas Dubaere (COO Accor Northern Europe).

Groei in Benelux en verder

Eerder deze maand opende in België ook het nieuwe hotel Mercure Antwerp City South naar aanleiding van een rebranding. Verder staan er voor de Benelux en met name in België nog een aantal hotelopeningen op stapel dit jaar. Maar Accor profiteert ook van een gunstige trend in Europa. Dit continent is namelijk een populaire bestemming onder toeristen. Bijna 50% van het wereldwijde portfolio van Accor is dan ook in Europa gevestigd. Accor heeft als ambitie om de komende vijf jaar in Europa flink te groeien met meer dan 320 hotels en 42.000 hotelkamers.

FLI Hospitality Management heeft met deze rebranding een derde samenwerking met Accor afgerond. In augustus 2019 vond reeds de rebranding van het huidige Mercure Antwerp City Centre plaats en in januari dit jaar startte de samenwerking met de rebranding van Mercure Antwerp City South.

TOUROPERATING

© Pegase

Pegase: verlenging incentive

In december lanceerde Pegase ter ere van zijn nieuwe reservatiesysteem een unieke vroegboekactie: naast het lanceringsvoordeel van 150 EUR p.p. voor uw klant, kon u zich inschrijven voor 2% extra commissie en een cadeaubon van 10 EUR per geboekte klant. Pegase verlengt deze actie tot en met 29 februari. Daarnaast geeft Pegase ook het nummer mee waarop u de Pegase reservatiedienst momenteel kunt bereiken: 09/346.50.61.

TECHNOLOGIE

Skyways verhoogt efficiëntie door integratie met Servico

Skyways is een samenwerking aangegaan met Servico. Door de integratie met de Servico omgeving wordt het werk voor klanten van Skyways zo efficiënt mogelijk gemaakt. Servico biedt backoffice oplossingen voor de reisagent en touroperator. Dankzij de integratie met Skyways worden de boekingsgegevens automatisch doorgestuurd naar de Servico omgeving van de reisagent. Dit biedt de reisagent en touroperator de mogelijkheid een digitaal bestand van de aankoopfactuur direct in te zien. Jeroen Martron (Director Skyways): “Wij zijn zeer verheugd dat wij onze klanten een groot efficiency voordeel kunnen bieden door de integratie met Servico en gaan ervan uit dat dit bijdraagt aan een positieve Skyways beleving.”

INCENTIVE

TUI Ticket Shop Superdeals: tombola & incentive

“Reserveer nog tot 10 februari fantastische promoties voor je klant bij TUI Ticket Shop en maak kans op mooie prijzen!” Elke week verloot TUI Ticket Shop een mooie reiskoffer en worden de vijf best verkopende kantoren geselecteerd. Hier alvast een overzicht van de winnaars van de tweede week:

De vijf best verkopende kantoren

  • Avitour Caro Travel
  • Mira Tours
  • TUI Shop Schoten centrum
  • TA Reizen Meyers
  • RTK Travel Center Wandre

De winnaar van de reiskoffer is Pez (Frankrijk).

Deze kantoren worden uitgenodigd op de Airline Workshop op donderdag 20 februari. Zij maken kans om met de supertombola een all-in duo ticket te winnen naar één van de wereldwijde bestemmingen, in samenwerking met de preferred suppliers. Er zitten verschillende duo-tickets in de prijzenpot. Meer info over deze Workshop vind je op tuiticketshop.be

REISINDUSTRIE

MisterFly: citytrips, the comeback

Dit is seizoen 1, aflevering 2 van de ‘Citytrips’-serie van MisterFly met SN Brussels Airlines. “Boek eender welk bestemmingspakket SN Brussels Airlines of één van de 15 citytrips steden tegen aantrekkelijke prijzen! Wil je 2 tickets winnen voor één van deze 15 citytrips steden? Je kunt winnen bij MisterFly Pro! Barcelona, Lissabon, Rome, Madrid, Nice, Praag, Wenen, Porto, Kopenhagen, Berlijn, Milaan, Venetië, Hamburg, Napels of Boedapest…,” aldus MisterFly.
Klik hier! 

Bovendien wordt elk pakket vlucht + hotel inclusief SN Brussels Airlines beloond met 500 Travelpoints op Smile Angels.

LUCHTVAART

South African Airways krijgt 239 miljoen dollar van de Staatsbank

South African Airways (SAA) kan weer even op adem komen nu de Staatsbank van Zuid-Afrika een noodlening heeft toegezegd van 3,5 miljard rand (circa 239 miljoen dollar). Op die manier kan de ineenstorting van de Zuid-Afrikaanse luchtvaartmaatschappij voorkomen worden. SAA moest de voorbije maand al enkele vluchten annuleren nadat de overheid haar belofte niet was nagekomen om met vers kapitaal over de brug te komen. Het geld was nodig om verder te kunnen vliegen binnen de voorwaarden van de faillissementsbescherming. SAA is sinds 2011 verlieslatend en kon enkel overleven voor allerlei reddingsoperaties van de overheid en staatsgaranties op externe leningen. Bedrijfsrevisors hebben nu tot eind volgende maand de tijd gekregen om een turnaround-plan op te stellen.

LUCHTVAART

Thai Airways reageert

De VVR ontving onderstaande reactie van Katrien Depauw (District Sales Manager BeLux) naar aanleiding van de recentste E-Vram waarin de VVR zijn lezers informeerde over de toestand van verschillende luchtvaartmaatschappijen (bron: Tour Hebdo).

Katrien Depauw: “Het artikel van VVR verwijst naar een publicatie in de Bangkok Post van 23 oktober 2019, over de financiële situatie van THAI. De president van THAI heeft op 23 oktober 2019 via een officieel persartikel bevestigd dat THAI niet failliet gaat en dat de maatschappij er, via een zware herstructurering, alles aan doet om uit de rode cijfers te geraken. Het verlies van THAI gedurende de eerste helft van 2019 was ongeveer 191 miljoen EUR (en niet 8,2 miljard EUR) of 6,44 miljard Thaise Bath (en niet 280 miljard Thaise Bath) zoals door VVR in hun nieuwsbrief vermeld. Onze maatschappij wordt intussen ook geconfronteerd met heel veel uitdagingen in de regio zoals de sterke Thaise Bath, de vulkaanuitbarsting in Manilla, de bosbranden in Australië, onrusten in Hong Kong en nu recent het Corona virus. Dit zijn elk situaties die zeker en vast een effect hebben op de resultaten van een luchtvaartmaatschappij.”

Business as usual

“Wij willen echter de reisagenten geruststellen en aan iedereen bevestigen dat alles bij THAI normaal verloopt. THAI heeft geen cashflow probleem en investeert in verdere groei. De route Brussel – Bangkok v.v. startte met 3 vluchten per week in november 2011 en is intussen heel sterk gegroeid. Deze winter zijn we gestegen van 5 naar 6 vluchten per week en we plannen verder te groeien naar een dagelijkse vlucht. Ook andere stations zoals Wenen, Milaan en Rome hebben afgelopen winter een stijging van de frequenties mogen verwelkomen. Verder zijn wij voor ons kantoor in Brussel op zoek naar 2 extra personen om deze groei te kunnen opvangen, allemaal signalen dat we de toekomst positief inzien. THAI is voor 51,4% onderdeel van de Thaise autoriteiten en viert dit jaar haar 60e verjaardag. Deze speciale verjaardag zal ook samen met de reisagenten in België gevierd worden.” Indien gewenst kan u contact opnemen met sales@thaiairways.be voor meer informatie.

REISINDUSTRIE

Cruise & Style: jaarboek 2020

Beckx Media, in 2020 30 jaar uitgever van glossy tijdschriften, brengt de nieuwste editie uit van het tijdschrift CRUISE & STYLE 2020-2021. Het consumentenmagazine bevat opnieuw talrijke beoordelingen over de nieuwste cruiseschepen, getuigenissen, interviews en waardevolle tips voor een eerste cruise. In deze nieuwste CRUISE & STYLE vind je reportages over diverse bestemmingen: Middellandse Zee, Noorse fjorden, IJsland, Canarische eilanden, Caraïben, Frans-Polynesië, Antarctica, Groenland en mooie riviercruises.

Rudy Beckx (Beckx Media): “Wie jarig is trakteert! Bent u een reisbureau? Mail ons uw adresgegevens en website naar rudy@cruisestyle.be en u ontvangt per post een gratis exemplaar.”

Cruise & Style, 180 pagina’s, is verkrijgbaar in krantenshops voor € 6,95 of online via cruisestyle.be.

TOUROPERATING

TUI: Paloma Finesse

“Paloma Hotels viert haar 40ste verjaardag, met nog steeds hetzelfde enthousiasme, passie voor innovatie en hoge kwaliteit als in het begin. Paloma Hotels wil gekend zijn als een “Happy Place” die kwaliteitsvolle ambiance en exclusieve diensten biedt aan haar gasten. Er is een perfecte Paloma voor iedereen! Alle leeftijden en types gasten worden verwend in de 8 faciliteiten van Paloma Hotels. De kleinsten krijgen een onvergetelijke vakantie-ervaring dankzij de Kids Club animatie en Kids Chef buffetten.

Voor klanten op zoek naar pure luxe is er Paloma Finesse 4*, het luxehotel van Paloma aan de Turkse Riviera. Het hotel opende zijn deuren in 2019 en verwelkomt gasten meteen met een prachtige lobby waar moderne design elementen samenkomen met sculpturen. Het 80 meter lange turquoise zwembad, de 8 hectare tuinen en het 350 meter lange strand zorgen voor een luxe look & feel. Paloma Finesse heeft 299 kamers, waarvan 60 met swim-up. De ruime kamers zijn uitermate geschikt voor families, en ook gratis toegang tot het aquapark Palomaqua is mooi meegenomen,” aldus TUI.

LUCHTVAART

Brussels Airport: prijzen te winnen

Boek jij deze winter al volop reizen voor de komende zomer en zijn veel van jouw klanten gezinnen die vertrekken vanop Brussels Airport? Dan heeft Brussels Airport goed nieuws voor jou. Door je geboekte reizen te registreren op hun website geef je niet alleen je klanten een extraatje maar kan je ook zelf in de prijzen vallen. Klik op de banner voor meer info.

TECHNOLOGIE

ViaXoft actief op Belgische markt

ViaXoft, het softwarebedrijf voor reisagenten en touroperators uit Frankrijk is voortaan ook op de Belgische markt actief. ViaXoft bestaat al sinds 2008 en biedt software aan aan reiskantoren en touroperators die hen helpt met hun dagdagelijkse taken. Van offerte tot facturatie, inclusief CRM, statistieken,…: ViaXoft biedt innovatieve oplossingen om de productiviteit van de toeristische spelers te optimaliseren. Recent opende ViaXoft een kantoor in Lausanne (Zwitserland), en nu richt ViaXoft zich ook op de Belgische markt, onder leiding van Sébastien Otte. Sébastien studeerde af bij ISALT en werkte eerder binnen de luchtvaartsector. Sébastien is te bereiken via sotte@viaxoft.com

Meer info via www.viaxoft.com

EVENT

Laos Mood & Thai: lunch presentatie

Op donderdag 20 februari organiseren Laos Mood Travel (DMC) en Thai Airways Belux een Laotiaanse lunch met presentatie in Brussel. Je ontdekt er het onverwachte potentieel van Laos voor premium reizigers, met focus op incentives, groepen en gezinsreizen. Katrien Depauw, TG’s District Sales Manager België, en Laurent Granier, co-founder GM Laos Mood, verwachten u van 12 tot 14 uur voor een educatief en smaakvol moment in het Thevy Restaurant, Houba de Strooperlaan 210, 1020 Brussel. Het restaurant wordt voor de gelegenheid geprivatiseerd.

Meer informatie en inschrijvingen (vóór 10 februari) volgens first come first served principe via laurent@laosmood.com of +8562077157158 (WhatsApp). De eerste zes geregistreerde gasten ontvangen een ‘Made in Laos’ geschenk.

REISINDUSTRIE

Upgraded: overname

Vanessa & Jan © Upgraded

Jan Moons: “Na 10 jaar heb ik beslist om Upgraded over te laten in de handen van onze collega Vanessa Vandebroek. Vanessa is reeds 8 jaar één van de drijvende krachten binnen Upgraded en mede de reden waarom we vandaag staan waar we staan. Ze heeft meer dan 20 jaar ervaring binnen de sector, is een graag geziene collega zowel door het team als door onze klanten en heeft de ambitie – maar vooral de goesting en gedrevenheid – om een eigen bedrijf te runnen. Ik ben persoonlijk heel blij dat Vanessa de zaak zal verderzetten omdat ik er het volste vertrouwen in heb dat zij en het team de DNA van Upgraded zullen bewaken. Ze is dan ook als geen ander geschikt om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan met open vizier en een dynamische approach. Om Vanessa te ondersteunen in haar nieuwe rol als zaakvoerder blijf ik de volgende vijf jaar in dienst als mede zaakvoerder. Voor onze klanten verandert er niets en wordt de continuïteit gewaarborgd. Als kers op de taart mochten we onlangs Noémie Van de Perre in ons team verwelkomen, een super enthousiaste project manager die er eveneens veel goesting in heeft. Wij staan te popelen om in het nieuwe jaar te vliegen en onze klanten van dienst te kunnen zijn met vernieuwende concepten zowel op vlak van incentives als onze m+eating producten.”

TECHNOLOGIE

Travelport verkoopt 2 filiales aan WEX

WEX, een prominent Amerikaans financieel-technologisch bedrijf en aanbieder van betalingsverwerking en informatiediensten koopt eNett, een betalingsbedrijf voor reisleveranciers zoals airlines en ota’s, samen met een financieel gerelateerde filiale Optal van Travelport voor de ronde som van 1,7 miljard dollar (1,275 cash en de rest in aandelen). Deze combinatie krijgt daarmee ongeveer 20% marktaandeel in de States. De belangrijkste plus voor Wex is het binnenhalen via eNett van een sterke geografische aanwezigheid in Europa en Azië Pacific. Een van Wex’ grootste concurrenten is Worldpay, één van ’s werelds grootste online betaalbedrijven, dat vorig jaar voor 34 miljard dollar opgekocht werd door FIS (Fidelity National Information Services). Zowel eNett als Optal werken met de belangrijkste online spelers als booking.com en airlines als Air Asia samen, en realiseerden in 2019 een omzet van 155 miljoen dollar. De financiële ruimte die Travelport hierdoor krijgt, kan de technologie provider gebruiken voor de uitbreiding via technologische innovaties voor zijn diverse platformen voor luchtvaartmaatschappijen, meer dan op louter de airline distributie.

TOUROPERATING

Exclusive Destinations: workshop brochurevoorstelling

Exclusive Destinations organiseert op 17 & 18 februari 2020 een workshop en brochurevoorstelling. Maar er is méér! Van 18u tot 19u kunnen reisagenten aanschuiven aan een verzorgd buffet, “de ideale gelegenheid om bij te praten met het team van Exclusive Destinations en collega’s-reisagenten,” aldus Marc Van Zeveren. Van 19u tot 22u30 zijn er afwisselende presentaties van hotelpartners en boeiende tips en tricks voor uw meest veeleisende klant. “Niet alleen de nieuwe hotels komen aan bod maar ook de toppers krijgen de nodige aandacht,” klinkt het.

Er wordt een korte pauze voorzien. “Naar goede gewoonte voorzien onze diverse hotelpartners een tombola met vouchers voor een aantal hotelovernachtingen in één van hun hotels. De presentatie start stipt om 19u maar u bent reeds van harte welkom vanaf 18u.”

PRAKTISCH
Maandag 17/02 in Hotel Van der Valk Nazareth – Gent
Dinsdag 18/02 in Park Inn by Radisson Antwerp Berchem – Antwerpen

Inschrijvingen per mail aan sales@exclusivedestinations.be met vermelding van uw naam, reiskantoor en gekozen locatie en/of datum.

Famtrip Tenerife: 12 – 17 maart 2020

Exclusive Destinations nodigt u uit voor een 6-daagse trip langs de tophotels van het Canarische eiland Tenerife. Brussels Airlines zorgt voor een vlotte verbinding tussen Brussel en Tenerife South Airport. Exclusive Destinations voorziet overnachtingen op basis van dubbele kamers in volgende hotels:

Hotel Melia Hacienda Del Conde *****
Hotel The Ritz-Carlton Abama ******
Hotel Bahía Del Duque ******
Hard Rock Hotel Tenerife *****
Corales Hideaway Resort ***** GL

“Deze studiereis is een unieke kans om deze toppers uit het aanbod van Exclusive te ontdekken.” Max. 8 deelnemers. Inschrijven voor 7 februari 2020.
Voor bijkomende info contacteer Jill Vanderhaegen via jill@exclusivedestinations.be

Expo 2020

Van 20/10/2020 tot 10/04/2021 zullen de deuren van de 35e Wereldtentoonstelling ‘Expo 2020 in Dubai – UAE’ geopend zijn voor het publiek. Expo 2020 staat voor een unieke belevenis, niet alleen cultuurliefhebbers maar ook bezoekers op zoek naar vertier en architecturale pareltjes komen aan hun trekken. “Het Exclusive Destinations team boekt voor u graag de beste hotels in combinatie met directe vluchten en alle andere extra’s die uw veeleisende klanten wensen,” aldus Marc Van Zeveren. Een ingangsticket  voor 1 dag kost 30 € pp.  Voor  3 dagen betalen klanten 64 € pp. Kinderen -5j en senioren +65j zijn GRATIS.

Voor bijkomende info: reservations@exclusivedestinations.be of 09/234.07.00.

BESTEMMING

China-reizen Belgische reisorganisatoren geannuleerd

Het reisadvies van de FOD Buitenlandse Zaken luidt: “Alle reizen naar de provincie Hubei worden tijdelijk afgeraden. Bovendien wordt landgenoten aangeraden om niet-essentiële reizen naar de andere Chinese provincies (uitgezonderd Hong Kong) uit te stellen.”

De situatie met het nieuwe coronavirus verandert met de dag. ABTO wil als vertegenwoordiger van de georganiseerde reissector in België de reiziger op de hoogte houden en volgt de situatie op de voet. Onze leden reisorganisatoren passen hun programma’s aan aan het reisadvies van Buitenlandse Zaken. Lees hier verder.

In Wuhan, de hoofdstad in de provincie Hubei in China, is er sprake van een cluster van longontstekingen, die door een nieuw coronavirus, namelijk het “2019-nCoV”, veroorzaakt worden. Tussen 12 december 2019 en 21 januari 2020 waren er ongeveer tweehonderdvijftig meldingen, waarvan zes overlijdens. Er zijn zes gevallen buiten China gemeld in Japan, Thailand, Zuid-Korea, Verenigde Staten van Amerika en Taiwan, maar allen hadden gereisd naar Wuhan. Lees ‘persbericht van het Instituut voor Tropische Geneeskunde (Antwerpen) – 23/01/2020’

ABTO staat steeds in contact met Buitenlandse Zaken en informeert zijn leden pro-actief. Het reisadvies vanuit België kan u hier volgen.

LUCHTVAART

Coronavirus noopt Finnair tot herschikking China-vluchten

Finnair zal de komende weken alle vluchten vanuit Helsinki naar Beijing Daxing en naar Nanjing onderbreken. Voor de vluchten naar de Chinese hoofdstad is dat van 5 februari tot en met 29 maart en voor de vluchten naar Nanjing is dat van 8 februari tot 29 maart. De Finse maatschappij neemt die drastische maatregel nadat China alle groepsreizen heeft afgelast vanwege het coronavirus. Reizigers die al een ticket hebben, kunnen dat kosteloos omboeken of hun geld terugvragen. De routes naar Beijing Capital Airport, Shanghai, Hongkong en Guangzhou blijven wel doorgaan. Finnair zegt de situatie van nabij op te volgen en zal later een update verstrekken.

HOTELLERIE

Nana Golden Beach: renovatie

© Nana Beach Resort

Nana Golden Beach’ weerspiegelt perfect de nieuwe stijl en luxe identiteit. Het familie resort tilt het verblijf, de culinaire ervaring, de all inclusive beleving en de aangeboden service naar een hoger niveau. Nana Golden Beach streeft ernaar het sterkste aanbod binnen het luxe all inclusive segment voor het ganse eiland Kreta neer te zetten.”

Alle 500 kamers, verspreid over het hoofdgebouw en de bungalows, werden van kop tot teen gerenoveerd en ook een groot stuk verruimd. Dankzij de samenwerking met de Griekse Michelin sterrenchef Lefteris Lazarou wordt ook de all inclusive ervaring naar een hoger niveau gebracht. “Daarnaast kunnen de gasten zich heerlijk laten verwennen in het spacentrum dat ook een complete make-over kreeg.” Nana Golden Beach richt zich bij de heropening in mei 2020 nog verder op familievakanties binnen het luxe segment en kan gereserveerd worden via Corendon.

DUURZAAMHEID

Duurzaam reizen belangrijk voor kwart Belgen

Volgende week vindt het 62ste Vakantiesalon in Brussel plaats, met Cuba als gastland. Een van de thema’s van het vakantiesalon is ecotoerisme. Naar aanleiding daarvan liet Eliza was here, onderdeel van de Sunweb Group, een onderzoek uitvoeren naar het belang dat Belgen hechten aan duurzaamheid bij reizen. Uit het onderzoek blijkt dat duurzaamheid voor meer dan een kwart (28%) van de Belgen een belangrijke rol speelt op vakantie. Bovendien juicht de meerderheid (65%) toe dat reisaanbieders zich hier meer mee bezighouden.

41% bereid tot financiële bijdrage

Reizigers staan volgens het onderzoek open voor een financiële compensatie ten behoeve van het milieu, zo blijkt. Bijna de helft (41%) zegt bereid te zijn om een kleine bijdrage te doen tijdens het boeken van een reis, die besteed kan worden aan een milieu-gerelateerd initiatief. Millennials (25 – 34 jaar) zijn hier het vaakst toe bereid (46%) gevolgd door 55-plussers (39%). Vanaf de leeftijd 65 jaar zakt dit weer aanzienlijk (33%). Als gevraagd wordt waaraan men denkt bij een vakantie waarbij reizigers zelf iets bijdragen aan het milieu, noemt 26 procent een vakantie met de auto. 19 procent noemt het compenseren van de CO2-uitstoot van een vlucht. Ook denkt men aan een fietsvakantie (21%) en een vakantie met de trein (18%). Tenslotte noemt 11 procent een vakantie via een duurzame reisorganisatie en 9 procent een verblijf in een klimaatneutraal hotel.

EVENT

Groupe Barrière: event 12 maart

Op 12 maart organiseert de hotelgroep Barrière Hotels in de Maison Grand Place in Brussel zijn jaarlijkse informatiemoment voor reisprofessionals. Elke bestemming zal vertegenwoordigd zijn. Reisprofessionals zijn welkom vanaf 17u voor de workshop gevolgd door een cocktail en een tombola waarbij mooie hotelverblijven te winnen zijn. Inschrijven en meer info via Béatrice Hoisne: bhoisne@groupebarriere.com

PEOPLE ON THE MOVE

Costa: benoeming

© Costa Group

Rossella Carrara is sedert 14 januari Costa Group Vice President Externe Betrekkingen en Duurzaamheid. In haar nieuwe rol zal Rossella Carrara toezicht houden op de communicatie, duurzaamheid en public affairs voor het merk Costa Cruises in Europa, waarbij zij rechtstreeks rapporteert aan de voorzitter Neil Palomba.

Rossella Carrara heeft meer dan 20 jaar ervaring als strategisch adviseur die grote multinationale ondernemingen in verschillende sectoren ondersteunt, van scheepvaart tot technologie, van detailhandel tot consumptiegoederen, van toerisme tot gezondheidszorg. Voordat ze bij Costa kwam, was Carrara adjunct-directeur van APCO Worldwide in Italië, waar ze verantwoordelijk was voor public affairs, stakeholder engagement, bedrijfsverantwoordelijkheid en communicatieactiviteiten, zowel nationaal als internationaal. Voor APCO was ze Senior Director van Burson Marsteller, met name gericht op crisiscommunicatie.

Tijdens haar carrière heeft Rossella Carrara een gedetailleerde kennis van Costa en de cruise-industrie opgedaan. Zij heeft de afgelopen 15 jaar nauw samengewerkt met het bedrijf op het gebied van diverse communicatie- en public affairs projecten. Ze heeft ook de kans gehad om te werken met enkele partnerbedrijven van Costa, zoals Fincantieri, San Giorgio del Porto, Chantier Naval de Marseille, en met brancheorganisaties zoals CLIA en Confitarma.

PEOPLE ON THE MOVE

Manu De Smeth: back in business

Sedert begin dit jaar is Manu De Smeth de nieuwe product-coördinator DGI bij skeyes (ex-Belgocontrol) in Steenokkerzeel. Hij was in 2019 4 maanden actief als sales manager bij het Parker Hotel Brussels Airport en voordien bekleedde hij sales functies bij Jet Airways (2016-2018) en 8 jaar bij Malaysia Airlines in Brussel.

HOTELLERIE

Romantik België & Nederland: drie nieuwe aanwinsten

Sedert begin dit jaar zijn in België en Nederland twee nieuwe hotels en één luxe B&B toegetreden tot Romantik Hotels & Restaurants. Inmiddels zijn in totaal 200 individuele bedrijven lid van de organisatie, waarvan zeven in België en vijf in Nederland. De nieuwe leden zijn het recent geopende Romantik Hotel Mondragon in Zierikzee en Romantik Boutique Hotel ‘t Fraeyhuis in Brugge. Ook het luxe B&B Zonnehuis in de Belgische kustplaats De Haan sloot zich nieuw bij Romantik aan.

BEURS

Fiets- en Wandelbeurs 2020

© Yel Ratajczak

Op zoek naar inspiratie voor het nieuwe fiets- en wandelseizoen? Op zaterdag 15 en zondag 16 februari presenteert de Fiets- en Wandelbeurs in Flanders Expo in Gent een compleet programma voor iedereen die graag in de buitenlucht actief is. Inmiddels is de beurs aan haar negende editie toe. Twee infomarkten, 30 beeldreportages, tal van bestemmingen dichtbij en ver weg, fietsen, kleding, wandelschoenen… Alles wat fietsers en wandelaars nodig hebben, is te vinden in Flanders Expo. Wederom werkt de Fiets- en Wandelbeurs samen met twee andere events: E-bike Challenge en Mount Expo. Op het grote parcours van de ‘Challenge’ kun je naar hartenlust e-bikes testen van 30 merken, zonder hinder van weer en wind. Met 1 ticket kun je alle drie de events bezoeken.

VARIA

Mag ik ook bij jou komen sneeuwen!?

Van Yves Slabbinck verscheen zopas een poëziebundel met als titel ‘ik sneeuw over je droeve ogen’. Yves is als redacteur van Travel Magazine een bekend gezicht in de reissector. In zijn carrière was hij achtereenvolgens aan de slag bij De Brugsche Gazette, Het Brugsch Handelsblad, Het Laatste Nieuws, Travel Magazine en de VVR Hoogvlieger.

In 40 gedichten probeert hij liefde, emoties, teleurstellingen, vreugde, (on)geluk, leed, verwachtingspatronen, (roekeloze) passie en andere malheuren in tekst te vangen. Vertrekkend vanuit de zekerheid dat het frisse en speelse van koude sneeuw sowieso soelaas moet brengen over een lichaam dat probeert in het reine te komen met een al dan niet zelf veroorzaakte portie droefenis, werd de titel geboren.

Voel je je aangesproken en wil je die portie sneeuw ook in jouw hoofd voelen en zelfs laten smelten, dan kan je jouw exemplaar nu reeds vrijwaren door 15 euro (verzendingskosten inbegrepen) over te schrijven op: BE78 0010 4659 9886 – Yves Slabbinck – Kartuizerstraat 9 – 8310 Brugge

Contact: yves.slabbinck@gmail.com – 0475482890

LUCHTVAART

Air India: opnieuw te koop

De voorbije jaren heeft de Indische overheid al verschillende keren de nationale carrier Air India willen verkopen. Nu staat Air India opnieuw te koop met een verplichte overname van 3,2 miljard dollar schulden. De deadline is 17 maart voor de mogelijke geïnteresseerden en die moeten, zoals gezegd, 3,26 miljard dollar schulden van een totale 8 miljard dollar (580 miljard rupees) schuldenlast absorberen. Air India vervoerde in 2019 18,36 miljoen binnenlandse passagiers en 4 miljoen internationaal en kreunt al jaar en dag onder een endemisch bureaucratisch management en politieke interferenties. Het is al sinds de fusie in 2007 met een andere binnenlandse carrier Indian Airlines, verlieslatend. De nieuwe eigenaar krijgt een vloot van 121 Air India toestellen en 25 van Air India Express.

ImagineTravel: reis van de maand

© ImagineTravel

ImagineTravel stelt voor: Wine & dine in Solares, logeren bij Portugese families (9-daagse rondreis met huurwagen). Paul Ryckaseys: “Logeren in Solares is de ideale manier om een deel van Portugal te ontdekken met een ‘personal touch’, want je klanten logeren er bij Portugese families. Solares zijn karakteristieke 17e en 18e-eeuwse huizen, meestal in Noord-Portugal, die vaak al honderden jaren eigendom zijn van dezelfde familie. De huizen zijn nog allemaal privé-bezit en traditioneel ingericht. Dankzij de Solares blijft een deel van het Portugese erfgoed en oude architectuur bewaard en als reiziger is dit een aangename en ongedwongen manier om kennis te maken met de rijke cultuur, geschiedenis en regionale tradities van Portugal. Deze rondreis van 8 nachten/9 dagen Wine & Dine, met Porto als vertrek- en eindpunt is een rustige trip met afstanden die beperkt blijven tot maximum 200 km per dag. Je logeert telkens 2 nachten op dezelfde plaats en in elk van de Solares is een welkomstdrankje en 1 diner inbegrepen.

In Ponte de Lima, logeer je 2 nachten in het statige landhuis Paço de Calheiros waar al 3 generaties lang vinho verde, een witte, licht sprankelende wijn geproduceerd wordt. Dit is de ideale uitvalsbasis om niet alleen Ponte de Lima, maar ook de architecturaal mooie stad Viana do Castelo te verkennen of het nationale park Peneda-Gerês. Het schitterende landhuis Casa de Sezim in Guimarães biedt je onderdak voor de volgende 2 nachten. Ook hier wordt sinds 1930 vinho verde verbouwd. In deze prachtige, groene Minho-streek kan je 2 van de oudste steden van het land bezoeken: Guimarães, de eerste hoofdstad van Portugal en Braga.

De volgende etappe is Quinta da Veiga, de familie die je hier ontvangt is producent van port- en Dourowijnen. In deze regio ontdek je de unieke landschappen van de Douro-vallei met steile oevers en duizenden terrassen en statige quinta’s. De laatste 2 nachten logeer je in het karaktervolle landhuis Casa de Mogofores in Anadia. Bezoek van hieruit zeker de universiteitsstad Coimbra en het magische woud van Buçaco, deels bos en deels arboretum. Ook de kuuroorden Luso en Curia zijn een bezoek meer dan waard.”

Meer info via deze link.

Wedstrijd ‘Reis van de maand’

Wie de meeste Portugal-dossiers boekt bij ImagineTravel in de loop van februari, wordt beloond met 10 flessen champagne!