20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyses van de week

TRAVEL MAGAZINE

TM 439 in de bus!

Het eerste nummer van het nieuwe jaar is een feit want vandaag zit TM 439 bij jou in de bus. In dit nummer

  • Coverinterview met Jeroen Decroos (MD Pegase) en Hans Vanoorbeek (Partner BV Capital Partners)
  • Dossier ‘Golf & Wellness’
  • Dossier ‘Zomer 2020’
  • Dossier ‘Marokko’
  • De vertrouwde actua-pagina’s
  • Bestemmingsverhalen: Schotland en Cuba
  • … en nog véél meer.

Bij TM 439 hoort eveneens een wikkel ‘All Ways Cruises’, met meer info over de Astoria, de verschillende zee-, kust- en riviercruises.

Volgende afspraak op 14 februari met TM 440!

CHARTER

Met Travel Magazine naar ITB Berlijn

Dankzij onze sponsors Brussels Airlines, Europa-Park, AHK debelux en FTI Ticketshop kunnen we onze jaarlijkse charter naar ITB Berlijn aanbieden tegen het voordelige tarief van €340 (10 euro korting voor VVR/VLARA/UPAV/CLIA-leden). Op donderdag 5 maart 2020 vliegen we in Light&Relax met een Belgische delegatie naar één van de grootste vakbeurzen ter wereld! Het ontbijt met heerlijke gevulde croissants en warme koffie wordt u aangeboden door de vrijgevige mensen van Europa-Park. Opgelet: inschrijven kan tot en met 20 februari 2020. Meer informatie en inschrijven kan via onze website.

VAKBEURS

Fitur Madrid: TM in het spoor van de Belgen

De Spaanse vakbeurs Fitur, een organisatie van IFEMA, vindt deze week plaats in de Feria de Madrid. De beurs startte woensdag al en loopt nog t.e.m. zondag 26 januari. Fitur viert zijn 40ste verjaardag en kiest niet toevallig Zuid-Korea als gastland. De 40ste editie van de beurs valt immers samen met de 70ste verjaardag van het begin van de diplomatieke betrekkingen tussen Zuid-Korea en Spanje. Duurzaamheid, technologie en specialisatie zijn de belangrijkste thema’s voor deze feestelijke 40ste editie. De eerste drie beursdagen zijn naar goede gewoonte voorbehouden voor reisprofessionals vanuit de hele wereld. Tijdens het weekend is de beurs geopend voor het grote publiek en zullen duizenden Spanjaarden op zoek gaan naar nieuwe ideeën voor hun vakanties. Dat alles moet de recordcijfers van de laatste editie overtreffen, zijnde meer dan 11.000 exposanten uit 160 landen en 253.000 bezoekers.

Travel Magazine was present op de vakbeurs en brengt in het spoor van de Belgische buyers uitgebreid verslag. In de TM-Newsletter van volgende week leest u in een analyse alvast de reacties van de aanwezige Belgische to’s.

RAIL

Eerste nachttrein ‘Nightjet’ Brussel – Wenen gearriveerd

ÖBB Nightjet ©

Maandagochtend 20 januari, om 10u55 om precies te zijn, is de eerste Nightjet vanuit Wenen aangekomen in Brussel-Zuid. Hiermee is er voor het eerst sinds 2003 opnieuw een reguliere nachttrein die halt houdt in ons land. Zondagavond vertrokken twee treinen, eentje uit Wenen en eentje uit Innsbruck, die op zondagnacht in het station van Nürnberg aan elkaar werden gekoppeld en als één trein verder naar België reed. De ÖBB-Nightjet zal twee keer per week vertrekken vanuit België, meer bepaald op maandag en donderdag. Uit Oostenrijk vertrekt de trein op zondag en woensdag.

ÖBB heeft voor dit project een samenwerking aangegaan met de NMBS. De nieuwe verbinding is in eerste instantie een proefproject van één jaar. In de zomervakantie van 2020 zal de nachttrein niet rijden. Lees meer via onze website.

TOUROPERATING

Footprints: een cruise-iale uitdaging

Gisteren, op donderdag 23 januari, werd in het Restaurant Marcus (Deerlijk) in het bijzijn van reisagenten en cruiseproviders het nieuwe logo van Footprints gelanceerd, alsook de nieuwe brochure. Eric Morren: “Bij de recente rebranding (na het stopzetten van de andere Footprints brands, nvdr.) werd besloten nog meer in te zetten op de collectie Luxury Cruises en dat gaf een geweldige boost aan de verkoop. Er zat meteen vaart in.”

“In het logo zit de golfslag die de boeg van een schip maakt bij het doorklieven van de zee (als je dat van bovenuit zou bekijken). Het zit vol dynamiek, is expressief, sprankelend, precies zoals het profiel van Footprints. Maar het straalt ook de klasse van luxe uit, met degelijkheid en verfijning.”

In de nieuwste Footprints brochure (64 pagina’s én 25 rederijen), met enkel premium- en luxecruises aan boord van kleine en middelgrote schepen, worden de cruises in vier categorieën opgedeeld : zeecruises, expeditiecruises, zeil- en yachtcruises en… nieuw voor 2020: de riviercruises.

“De samenwerking met de reisagent blijft vooropstaan bij Footprints. Maar meer nog dan de business op zich, telt bij Footprints de hechte samenwerking die door de jaren heen een Art of Friendship is geworden,’ zo klinkt het in een mededeling.”

The next level

Vanaf volgende week zullen de Footprints aanbiedingen en suggesties toekomen in een nieuwe stijl. De wekelijkse newsletters, digitale leaflets en Facebookpagina zullen er totaal anders uitzien met het nieuwe Footprints-logo en een totaal vernieuwde look&feel. In een latere fase is ook de website aan de beurt. Ontvang je de Footprints-newsletters nog niet? Geef dan een seintje via eric@footprints.be of jan@footprints.be. Alle bestaande leaflets blijven uiteraard geldig.

REISINDUSTRIE

Corendon nationaal partner Eurovisie Songfestival 2020

Corendon is één van de officiële nationale partners van het Eurovisie Songfestival 2020. De touroperator organiseert de komende maanden verschillende acties in Nederland en België waarbij klanten van Corendon tickets kunnen winnen voor het Eurovisie Songfestival in Rotterdam in mei 2020. Dick Gussen, Marketing- en Brandmanager: “We zijn er trots op dat Corendon een bijdrage mag leveren om miljoenen mensen door middel van muziek met elkaar te verbinden. Deze unieke kans om nationaal partner van het Eurovisie Songfestival te zijn, hebben we dan ook met beide handen gegrepen. Het thema van dit jaar Open Up past goed bij Corendon omdat wij onze klanten door middel van reizen, andere landen en daarmee ook andere culturen laten ontdekken. Daarnaast past deze samenwerking ook goed bij ons vanwege de diversiteit binnen onze eigen organisatie. Een doel dat het Songfestival ook nastreeft.”

Eurovisie Songfestival-vliegtuig

Via de social media kanalen en de websites maakt iedere Corendon-klant kans op tickets om in Rotterdam één van de negen shows van het Eurovisie Songfestival te bezoeken. Volgens Gussen dé manier om de Nederlandse en Belgische inzending van dichtbij te kunnen aamoedigen. “Daarnaast zijn de winnaars ook onze gast in het speciale Eurovision Village in Rotterdam om te genieten van bijzondere activiteiten.” Niet alleen de touroperator maar ook Corendon Dutch Airlines maakt deel uit van het partnerschap. “Om dit te bekrachtigen zullen wij binnenkort één van onze toestellen omdopen tot een heus Eurovisie Songfestival-vliegtuig,” zegt Gussen. Alle activiteiten van Corendon rondom het Eurovisie Songfestival zijn te vinden op corendon.be/eurovision

BEURS

Vakantiesalon Antwerpen

Gisteren, donderdag 23 januari, heeft het Vakantiesalon Antwerpen zijn deuren geopend. Nog tot en met 26 januari kan je in Antwerp Expo terecht voor heel wat inspiratie en extra informatie over je vakantie. Dit jaar stelt het Vakantiesalon Antwerpen een breed aanbod voor: van een cruise in de Caraïben, tot een citytrip in Amsterdam, een rondreis in Nepal of een motorvakantie in Amerika,… Samen met het Vakantiesalon, opent op dezelfde site ook B&B Days, Let’s Camp en Aventuria. De beurzen zijn allen toegankelijk met hetzelfde ticket.

B2B networkdrink

Voor het eerst organiseerde het Vakantiesalon Antwerpen een B2B networkdrink. Gisterenavond, 23 januari 2020, waren alle reisprofessionals uitgenodigd op deze get-together. Dit event was uitsluitend bestemd voor exposanten en professionals uit de toeristische sector. Een idee van de genodigden: exposanten, reisbureaus, touroperators, toeristische verenigingen/diensten, journalisten,… In samenwerking met de Dominicaanse Republiek, Air Europa en Peru.

Nieuw: voortaan november

Op de eerste networking drink ooit van het Vakantiesalon Antwerpen was hét onderwerp méér dan ooit dat de organisator Conceptum voortaan januari als datum laat vallen voor eind november als nieuwe periode van het Antwerpse Vakantiesalon in Antwerp Expo, meer bepaald 19 – 22 november 2020. Een en ander houdt uiteraard verband met de vroegere publicaties, lanceringen en vroegboekacties van de reisorganisatoren die sinds enkele jaren al in de herfst inzetten op het nieuwe zomerseizoen. Méér hierover in de volgende dagen op de verschillende TM-platformen.

BEURS

Vakantiesalon Brussel 2020: duurzaam reizen

De ecologische voetafdruk leeft in de reiswereld. Vier op de tien reislustige Belgen houdt dat in het achterhoofd en vooral de millennials (18- 34 jarigen) zijn bezorgd want de helft denkt eraan bij het plannen van een vakantie. Ecotoerisme en duurzaam reizen is daarom een van de belangrijkste thema’s van het Vakantiesalon 2020 in Brussel.

Meer over het Vakantiesalon Brussel 2020, met Cuba als gastland, leest u hier.

LUCHTVAART

British Airways & Iberia: NDC-overeenkomst Travix

British Airways en Iberia hebben een overeenkomst voor een wereldwijde NDC-verbinding met Travix. Dit distributiemodel maakt het mogelijk om een uitgebreid en compleet aanbod van producten en diensten van deze luchtvaartmaatschappijen aan te bieden. Een verbetering ten opzichte van de huidige systemen. Beide luchtvaartmaatschappijen werken aan een verdere uitbreiding van de exclusieve content die via dit kanaal wordt aangeboden, waarbij steeds meer tarieven uitsluitend via NDC zullen worden gedistribueerd. In december 2019 verleende de internationale luchtvaartorganisatie IATA de twee luchtvaartmaatschappijen de hoogste NDC-certificering, de IATA NDC@Scale Certification. De certificering is een bevestiging dat de twee luchtvaartmaatschappijen in staat zijn volumes via NDC-transacties te verwerken en zorg kunnen dragen voor een effectieve bediening en ondersteuning van klanten. Travix krijgt via de NDC-verbinding toegang tot exclusieve NDC-content van beide luchtvaartmaatschappijen. Klanten van Travix krijgen hierdoor toegang tot gedistribueerde handbagage tarieven en driemaal zoveel prijspunten.

PEOPLE ON THE MOVE

S. Pauwels: International Sales Manager E-Voyages Group UK & Ireland

Sebastien Pauwels wordt International Sales Manager voor de E-Voyages Group UK & Ireland. Sebastien, ex-Thomas Cook Specialist, was jarenlang verantwoordelijk voor de rondreizen en lag mee aan de basis van de Thomas Cook Inspiratiereizen tot oktober laatstleden. E-Voyages is een leading DMC in het Verenigd Koninkrijk en Ierland die groepsreizen aanbiedt voor de leisure, MICE, sport en het luxe segment. Sebastien is te bereiken via sebastien.pauwels@e-voyages.co.uk en 0497 97 84 95

RAIL

Thalys: nieuw getrouwheidsprogramma

Thalys lanceert een nieuw getrouwheidsprogramma ‘My Thalys World’. Hiermee krijgt Thalys TheCard een volledige make-over, met nieuwe voordelen. My Thalys World beloont vanaf nu de waarde van elke aankoop: reizigers sparen naast ledenpunten die hun status bepalen ook Miles, inwisselbaar voor producten en diensten van Thalys en zijn partners. Daarnaast maken leden aanspraak op een heleboel andere voordelen en dat vanaf de eerste reis en voor elke uitgegeven euro. Het programma bestaat uit drie verschillende statussen: Explorer, Club en Club+. Leden profiteren onder andere van een voorkeursbehandeling bij de klantenservice (afhankelijk van hun status), reisbonussen met extra Miles aangeboden op de 3e, 5e en 10e reis en ontvangen een compensatie in de vorm van Miles bij vertragingen. Leden van Club+ genieten bovendien van een flexibele toegang tot treinen op dezelfde dag als hun oorspronkelijk geboekte trein. My Thalys World is volledig gratis, je hoeft enkel een account aan te maken op Thalys.com of in de Thalys-app. Daar vinden leden alle relevantie informatie terug op één plek. Bruno Dierickx (marketing & commercieel directeur Thalys): “Met dit nieuwe programma wil Thalys de relatie met zijn reizigers versterken, hen beter ondersteunen tijdens het reizen en hen belonen, zonder uitzondering en reeds vanaf de eerste reis aan boord van Thalys. Met My Thalys World bieden we een getrouwheidsprogramma dat Europa voor iedereen toegankelijker maak.”

INCENTIVE

Cruise Connection: Celebrity incentive

Boek je tussen 21/01-29/02 een Celebrity cruise, dan ontvang je voor elke boeking (enkel geldig op nieuwe individuele boekingen) vanaf € 4.000 (klantenprijs) een Sodexo cheque ter waarde van €25. Zorg dat je ten laatste tegen 6 maart een overzicht van je booking ID’s gestuurd hebt naar maartje@cruiseconnection.be en de cheques worden naar je opgestuurd of Maartje komt ze persoonlijk bij jou afgeven.

COACH

FlixBus: stijgende passagierscijfers

© FlixBus

FlixBus vervoerde vorig jaar 3 miljoen passagiers van, naar en binnen België, een stijging van 40% ten opzichte van 2018. Moederbedrijf FlixMobility blijft snel groeien in bestaande en nieuwe markten en vervoerde meer dan 62 miljoen passagiers wereldwijd in 2019, een stijging van maar liefst 37%, na een stijging van 40% in 2018. Het FlixMobility-netwerk omvat nu – mede dankzij nieuwe verworven bedrijven zoals Eurolines en Kamil Koç – 2.500 bestemmingen, te bereiken met de bussen van FlixBus en de treinen van FlixTrain. In België bleef ook het FlixBus netwerk groeien; er zijn nog meer groene bussen gaan rijden tussen de reeds bestaande verbindingen, populaire bestemmingen zijn vanuit nog meer plaatsen in België bereikbaar en er werden nieuwe haltes in België toegevoegd. Eind april vorig jaar heeft Eurolines zijn langeafstandsbusnetwerk aan FlixBus verkocht. Door de toevoeging van de lijnen van Eurolines is het Europese netwerk van FlixBus verder gegroeid. Hierdoor is het aanbod voor FlixBus reizigers in België en daarbuiten nog verder verbeterd.

Internationale uitbreiding

In 2019 kleurde FlixMobility de wegen buiten Europa nog een stukje groener met de overname van het grootste busbedrijf van Turkije, Kamil Koç. Dichter bij het FlixBus-hoofdkantoor in München werd de aanbieder van langeafstandsbusdiensten Eurolines overgenomen, waardoor het bereik van FlixMobility verder werd vergroot. In de Verenigde Staten is FlixBus sinds 2018 actief; het afgelopen jaar zijn er veel regionale uitbreidingen geweest en inmiddels verbindt FlixBus meer dan honderd Amerikaanse bestemmingen.

Het nieuwe decennium brengt meer ambitieuze uitbreiding met zich mee. FlixBus breidt uit naar Zuid-Amerika en Azië.

FlixTrain & FlixCar

Sinds de lancering in 2018 heeft FlixTrain zijn netwerk in Duitsland snel uitgebreid. Eind vorig jaar werd ook de internationalisering van FlixTrain aangekondigd. Dit jaar hoopt FlixTrain ook in Zweden groene wagons op het spoor te zetten. Net op tijd voor de kerstdrukte van 2019 lanceerde FlixMobility zijn nieuwste mobiliteitsmerk: FlixCar. FlixCar kan op dit moment worden gebruikt in Frankrijk, maar er volgen binnenkort meer landen. FlixCar is een gratis en eenvoudig te gebruiken carpooling-serviceplatform dat chauffeurs en passagiers die een ritje willen delen, met elkaar verbindt. Met de nieuwe dienst wil FlixMobility nog meer bestemmingen bereikbaar maken op een gemakkelijke en betaalbare manier die duurzaamheid bevordert.

HOTELLERIE

Accor opent 3.000e Europese hotel

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees marktleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle segment.

Mondrian Hotels

Accor kondigt de komst aan van twee Mondrian hotels in Frankrijk. Ten eerste zal het Cannes Grand Hotel aan de La Croisette naar verwachting openen in 2021. Het luxe designhotel telt 75 kamers verdeeld over 11 etages. Daarnaast is het voorzien van een privéstrand en heeft het een restaurant en bar met uitzicht over de tuin van maar liefst 4.000m². Een tweede hotel wordt geopend in Bordeaux in een authentiek pand uit de 19e eeuw. Dit hotel bestaat uit 97 ruime kamers van tussen de 25m² en 50m², heeft een restaurant, bar en spa en is voorzien van een groot buitenterras. Het hotel opent naar verwachting feestelijk de deuren in de lente van 2020.

PEOPLE ON THE MOVE

CSR manager bij Corendon Hotels & Resorts

Caroline Härtel en Steven van der Heijden, CEO Corendon Holding.

Caroline Härtel neemt sinds begin dit jaar de functie van Corporate Social Responsability manager op zich bij Corendon Hotels en Resorts. Härtel is al sinds maart 2014 werkzaam binnen de organisatie, m.n. als business assistant van Atilay Uslu op Curaçao. Ze stond er mee in voor het business development en ziet er o.a. toe op de nodige lokale vergunningen. Voortaan zal ze zich dus toeleggen op de algemene uitwerking van het CSR-programma van Corendon Hotels & Resorts, wat steeds meer een prominente rol gaat uitmaken binnen de organisatie. Alle acties omtrent CSR worden voortaan centraal gecoördineerd door Caroline Härtel. Voorheen werkte ze van 2007 tot 2014 bij TUI Nederland, o.a. als business assistant. Ook bij TUI was ze al bijzonder begaan met alles omtrent duurzaamheid. Zo stond ze mee aan de wieg van de TUI Care Foundation.

BESTEMMING

Atout France toont nieuwigheden zomer

Tijdens een massaal bijgewoonde workshop voor de toeristische pers in Trainworld Schaarbeek toonden Atout France en 24 partners de belangrijkste nieuwigheden voor de komende lente, zomer en herfst. En dat rond drie thema’s: vernieuwend Frankrijk, Gastronomisch Frankrijk en het Groene Frankrijk. Op het vlak van nieuwigheden is er Sedan, dat zijn erfgoedhuis opent, de heropening van de Villa Majorelle in Nancy, Rijsel als wereldhoofdstad 2020 van het design, twee nieuwe ruimtes in Nausicaa Boulogne-sur-Mer, de terugkeer van Impressionistisch Normandië, de nieuwe editie van Un Été Au Havre, een nieuwe TGV-lijn tussen Brussel en Rennes en een hedendaagse kunsttentoonstelling in deze stad, de opening van het kunsthistorisch Hôtel de La Marine in Parijs, de wereldkampioenschappen Drakenboten op het meer van de Bourget in de Savoie, de sprookjesachtige stadswandeling “Moulins en Lumière”, het tienjarig bestaan van het zeilbotenfestival in Sète, het artistiek event Manifesta 13 in Marseille, de metamorfose die de Croisière en de stad Cannes hebben ondergaan en tenslotte de in hun natuurlijke pracht herstelde stranden van Pampelonne in Saint-Tropez.

Gastronomie en natuur

Op het gebied van de gastronomie is er de Cité internationale de la gastronomie in Lyon, gastronomie en kasteelleven met drie nieuwe adressen in het departement Aisne, de restaurants en wijngaarden van Nantes, Goût de France 2020 in Centre-Val-De-Loire, de vallei van de gastronomie doorheen drie Franse regio’s (Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté en Provence-Alpes-Côte-d’Azur), de route van de Vignobles alpins, de wijnroute van de Beaujolais, de culinaire specialiteiten van Cassis en de authentieke gerechten van de Vercors. Het groene Frankrijk toont zich op zijn best rond de Puy de Dôme (een beschermd natuurgebied voor slow tourism) tijdens een fototentoonstelling aan de strandboulevard van Argèles-sur-Mer, bij de Club Ardenne Ecotourism, met de Trièves in de oostelijke Vercors, in het Geopark Beaujolais en bij het fietsen langs het Canal des Deux Mers. Tenslotte ging er ook de nodige aandacht naar een aantal bijzondere locaties en steden in Frankrijk en naar de vlieg- en treinverbindingen met onze zuiderburen.
Info: be.france.fr.

TOUROPERATING

Fosun lanceert T. Cook ‘online’ in UK

De vroegere Chinese aandeelhouder van Thomas Cook, met name Fosun uit Shanghai, lanceert normaal in juni in de UK opnieuw Thomas Cook als ‘online travel agent’. Fosun was tot september de grootste aandeelhouder van Thomas Cook, is ook eigenaar van Club Med en betaalde 11 miljoen pond vorig jaar aan de curator voor de merknaam Thomas Cook, Casa Cook en Cook’s Club, evenals diverse domeinnamen, software toepassingen, licenties, etc… Ondertussen heeft het Chinese conglomeraat al diverse senior managers van de vroegere Britse Thomas Cook groep aangeworven en gaat het straks een Atol-licentie – te vergelijken met onze licentie van het Garantiefonds Reizen – aanvragen bij de Britse overheid.

TOUROPERATING

Africa By Excellence: ‘Zuid-Afrika te voet’

© Africa By Excellence

Africa by Excellence stelt een actieve begeleide wandelreis voor in internationaal gezelschap. Manu Donck: “In een kleine groep van maximum 12 personen en begeleid door 2 Engelstalige gidsen maakt je klant op een unieke wijze kennis met het noordelijke deel van Zuidelijk Afrika. Hierbij geniet hij of zij van de verrassende combinatie van cultuur, wild spotten, avontuur, trektochten, bergen en stranden. Je klant logeert tijdens deze 15-daagse reis in eenvoudige doch comfortabele lodges. Elke dag staan wandeltochten op het programma, soms tot 5 uur per dag. Het koninkrijk van de Zoeloes wordt te voet bezocht, op de planning staan stevige bergtochten op onevenaarbare plaatsen. Maar tegelijk wordt er genoten van safari’s in het Kruger National Park en van diners onder de Afrikaanse sterrenhemel. Buitenkansje: korting van 5% op het landarrangement voor een vertrek op 6 maart.” Meer info hier en hier, of contacteer info@africa-by-excellence.be of 09/3951020.

TOUROPERATING

Club Med: sneeuwpret voor het hele gezin!

“Laat uw klanten in maart en april profiteren van een heerlijke wintersportvakantie. Het blijft langer licht, het is minder druk op de pistes en de temperaturen worden aangenamer. Het perfecte moment om met het hele gezin te gaan skiën in de Alpen.”

De Club Med Ervaring
“Uw kinderen zetten hun eerste stapjes op de skipiste en winnen zelfs een medaille. Samen met de professionele instructeurs van de nationale skischolen leren ze skiën op hun eigen ritme. Hier worden skikampioenen geboren!”

U wilt ook leren skiën of uw techniek verbeteren?
“Lessen voor beginners en gevorderden zijn inbegrepen in het verblijfsarrangement en alle deelnemers in uw groep hebben hetzelfde ski- of snowboardniveau. Een leuke gelegenheid om nieuwe mensen te leren kennen en samen de bergen te verkennen.”

“Een authentieke sneeuwwandeling op sneeuwschoenen, Nordic Walking, langlaufen,… Er zijn nog zoveel andere sneeuwactiviteiten in de bergen! Bij ons zit u goed om ze allemaal uit te testen.”

Uw lichaam vraagt om rust en ontspanning?
“Verwarmde zwembaden, spa, hamam, yogalessen en nog zo veel meer,… Wij hebben alles om u te helpen ontspannen.”

Skiën in de lente: ‘Ecran Total’ verzekering

Met Club Med kan je skiën in de lente zonder zorgen, dankzij de ‘Ecran Total-verzekering’.

  • Inclusief kosten voor reddingsactie op en buiten de pistes.
  • Als uw klanten niet kunnen skiën (bijvoorbeeld als ze geblesseerd zijn), worden ze vergoed voor de dagen waarop ze de pistes niet op kunnen.
  • Als het skimateriaal dat uw klanten gehuurd hebben bij Club Med beschadigd of gestolen wordt, zijn ze gedekt door de verzekering en hoeven ze niets te betalen. Bovendien leent Club Med hen ander materiaal voor de rest van hun verblijf.

Sneeuwgarantie

Dé exclusieve garantie van Club Med is de sneeuwgarantie. Deze gaat nog verder en verzekert uw klanten zelfs als er te weinig sneeuw ligt.

  • Vóór het vertrek: annulering van de vakantie bij onvoldoende sneeuw.
  • Tijdens het verblijf: als minder dan de helft van alle pistes open zijn, ontvangen uw klanten een waardebon van € 500 die gebruikt kan worden voor een volgende vakantie bij Club Med.

De volledige voorwaarden vindt u op www.clubmed.be

HOTELLERIE

RIU: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Het jaar 2019 is een kantelpunt voor de belangrijke rol die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) heeft gekregen binnen de keten. RIU wil MVO op een eerlijke manier benaderen en deze principes integraal implementeren in de hele organisatie. Daartoe heeft het bedrijf een nieuwe methodologie ontwikkeld die helpt om sociale investeringsbeslissingen te nemen in bestemmingen op basis van objectieve en wetenschappelijke criteria. Daarnaast heeft het een aanzienlijke verhoging van de investeringen in sociale en milieuprojecten doorgevoerd, die in 2020 zullen oplopen tot 2.270.000 euro. De investeringen in sociale ontwikkeling in elk land  zijn gekoppeld aan de omzet in de bestemmingen, waardoor een criterium van evenredigheid wordt toegepast.  Deze methode werd voor het eerst gebruikt in Costa Rica in 2018, wat leidde tot de oprichting van het project Kinderziekenhuis Artola, dat sinds september 2019 loopt en tot doel heeft de zorg voor kinderen tussen 0 en 14 jaar in de provincie Guanacaste op zich te nemen.

De hotelketen blijft zich inzetten om de beste service aan haar klanten te bieden en tegelijkertijd relevante ontwikkelingsmogelijkheden te genereren voor de gemeenschappen waarin zij investeert. RIU heeft 2019 afgesloten met 99 hotels in 19 landen met in totaal 47.982 kamers en 95.970 bedden. Het personeelsbestand van RIU bestaat uit 31.270 medewerkers die meer dan 4,9 miljoen klanten hebben bediend. De omzet bedroeg 2,24 miljard euro.

CRUISE

© rendering MSC Cruises

MSC investeert 2 miljard euro in nieuwe milieuvriendelijke schepen

Begin deze week hebben MSC Cruises en Chantiers de l’Atlantique hun langetermijnpartnership uitgebreid met een aantal strategische aankondigingen tijdens een ceremonie in Matignon, de officiële residentie van de Franse premier. De ceremonie werd bijgewoond door Édouard Philippe, premier van Frankrijk, Gianluigi Aponte, oprichter en voorzitter van MSC Group, Pierfrancesco Vago, voorzitter van MSC Cruises, en Laurent Castaing, algemeen directeur van Chantiers de l’Atlantique. Lees verder op onze website.

CRUISE

RCL straks onder dak bij Hapag-Lloyd Cruises?

Volgens een exclusief bericht deze week in het doorgaans erg goed geïnformeerde Duitse vakblad FVW uit Hamburg, lopen er dezer dagen onderhandelingen om de Amerikaanse rederij Royal Caribbean Cruises (RCL) die vandaag de helft van de aandelen van de joint-venture TUI Cruises bezit, een honderd procent dochter van TUI, met name Hapag-Lloyd Cruises, over te nemen. Volgens commentaar uit Hannover en Hamburg hoopt men een nieuwe joint-venture rond te hebben tegen eind februari. De huidige constellatie TUI Cruises – waarbij zowel RCL als TUI – elk 50 procent bezitten, dateert van 2008, en is erg succesvol en rendabel. Onder leiding van de vroegere TUI hotelchef Karl. J. Pojer die sinds 2013 een enorme positieve turnaround realiseerde, is Hapag-Lloyd Cruises met afstand marktleider bij de luxe- en expeditiecruises in Duitstalig Europa. Volgens analisten draait Hapag-Lloyd Cruises jaarlijks zo’n 50 miljoen winst op een omzet van 320 miljoen euro. De vloot telt met Europa en Europa 2, expeditieschip Hanseatic Nature en Inspiration en Bremen, vandaag 5 schepen. Het MS Bremen expeditieschip gaat begin mei ’21 naar de Zwitserse rederij Scylla, wanneer het derde nieuwe expeditieschip van de Hanseatic-klasse, Spirit, de vloot versterkt.

Waarnemers gaan vandaag uit van een kapitaliseringswaarde van Hapag-Lloyd Cruises van zo’n 1 miljard euro, en in de nieuwe joint-venture zou TUI opnieuw 50% behouden. Alle Hapag-cruises zijn volle eigendom van het TUI concern. In de nieuwe joint-venture zouden alle namen, merken en distributie, onvervalst verder geleid worden door het Hapag-Lloyd management. RCL is met de brands Royal Caribbean International, Celebrity Cruises, Azamara en Silversea, na de Costa en Aida-moeder Carnival, het tweede grootste cruiseconcern ter wereld. RCL heeft naast de 50% van de TUI Cruises ook nog 45% van het Spaanse bedrijf Pullmantur Cruceros. Alle merken samen gaat het hier om 63 schepen met 15 in bestelling.

TOUROPERATING

Corendon naar Kaapverdië

Corendon is gestart met de verkoop van pakketreizen naar Kaapverdië. Vanaf november 2020 vliegt Corendon Dutch Airlines in zes uur twee keer per week vanaf Amsterdam en één keer per week vanaf Maastricht naar het eiland Sal. Deze nieuwe vakantiebestemming is de vijfde Afrikaanse bestemming die de touroperator aanbiedt naast Marokko, Tunesië, Egypte en Gambia. Kaapverdië is zonzeker en de temperaturen zijn er het hele jaar aangenaam, wat het een uitstekende winterzonbestemming maakt.

Atilay Uslu, oprichter van Corendon: “Kaapverdië stond al heel lang op ons verlanglijstje als vakantiebestemming. Het is echt een relax-bestemming met een bijzondere mix van Afrikaanse en Braziliaans-Portugese invloeden. Het visserseiland Sal staat vooral bekend om de witte stranden en de azuurblauwe zee. Onze ambitie is om binnen een paar jaar de grootste touroperator op deze bestemming te worden. Met als eyecatcher het spiksplinternieuwe hotel Royal Horizon Ponta Sino en het prijsniveau dat klanten van ons gewend zijn, moet dit zeker slagen.”

THEMAPARK

Efteling: banen ‘Max & Moritz’ compleet

© Efteling

De laatste twee baandelen van de nieuwe familieachtbaan Max & Moritz zijn geplaatst. Na het bevestigen van bijna 5000 bouten en moeren, werden het 59e en 60e baandeel gemonteerd. Daarmee zijn beide banen van Max & Moritz compleet. Op de plek waar Efteling-klassieker de Bobslee ooit stond, zijn nu twee verschillende banen van elk 300 meter lang zichtbaar. Na het compleet maken van de banen, wordt het tijd om het Alpenlandschap rondom de familie-achtbaan in te richten. Later arriveren de treinen van Max & Moritz en wordt het stationsgebouw gethematiseerd. Vanaf dit voorjaar kunnen gasten kennis maken met de kwajongensstreken wanneer zij de familie-achtbaan voor het eerst beleven in de Efteling.

PEOPLE ON THE MOVE

CEO Martin Wittwer verlaat TUI Zwitserland

Martin Wittwer, ceo van TUI Zwitserland, verlaat het bedrijf. De topmanager wil een nieuwe uitdaging aangaan. Martin Wittwer nam in 1999 de leiding van het voormalige ITV (Imholz-TUI-Vögele) over en leidde het bedrijf met succes uit het rood. Door nieuwe systemen en processen te implementeren en het stroomlijnen van het merkenportfolio introduceerde hij het meest succesvolle reismerk in Zwitserland onder het huidige TUI Zwitserland. “TUI Zwitserland is zeer succesvol, gezond en goed gepositioneerd. Er is geen beter moment voor mij om me te heroriënteren en een nieuwe professionele uitdaging te zoeken”, verklaart Wittwer.

TOUROPERATING

TUI: laatste dagen vroegboekvoordelen

Alle vroegboekvoordelen van TUI en VIP Selection zijn nog 1 week geldig. T.e.m. 31 januari profiteren klanten nog van dit vroegboekpakket bij TUI:

  • Kids gratis
  • Kortingen tot € 700 p.p.
  • 2de persoon gratis

Ook VIP Selection klanten genieten nog even van deze voordelen:

  • Gratis privéluchthavenvervoer
  • Kids gratis
  • Kortingen tot € 700 p.p.
  • Geschenkbon van € 50 bij Jeunes Restaurateurs d’Europe restaurant
  • Gratis kamerupgrade

Cruisepakketten

Een zorgeloze relaxvakantie terwijl je naar nieuwe plekken wordt gebracht; dat zijn cruisevakanties in een notendop. Riviercruises, begeleide cruises of mediterrane steden, er is zoveel keuze. Een paar cruisepakketten uitgelicht, waar vluchten en transfer inbegrepen zijn samen met de cruise:

Begeleide cruise langs de Middellandse Zee – Costa Deliziosa

  • 8-daagse cruise in volpension
  • Nederlandstalige begeleiding
  • Vlucht van Brussel naar Venetië
  • Bestemmingen: Argostoli, Santorini, Mykonos, Katakolon, Bari
  • Vertrek op 26/09/2020 tot 03/10/2020

Riviercruise op de Volga langs Moskou en Sint-Petersburg – MS Rublev of MS Surikov

  • 11-daagse riviercruise in volpension
  • Vlucht van Brussel naar Moskou en van Sint-Petersburg naar Brussel
  • Bestemmingen: Moskou, Uglich, Yaroslavi, Goritsy, Kizhi, Mandrogi, Sint-Petersburg
  • Russische cultuur en geschiedenis

Cruise Middellandse Zee met Ibiza – Mein Schiff 2

  • 11-daagse cruise in All Inclusive Premium
  • Vlucht van Brussel of Antwerpen naar Palma de Mallorca
  • Bestemmingen: Ajaccio, Civitavecchia (Rome), La Spezia, Cannes, Marseille, Barcelona, Ibiza
  • Sportieve excursies

WK Wielrennen

© TUI

Net zoals bij alle andere edities kan je met TUI opnieuw naar het WK Wielrennen in september (code 29340). De regenboogtrui bij de mannen zal op zondag 27 september uitgedeeld worden op het heuvelachtige parcours in het Zwitserse Martigny. Op donderdag 24 september vertrekt de reis vanuit Brussel richting Genève. De ideale uitvalsbasis om het WK van dichtbij te volgen is Lausanne, de internationale sporthoofdstad en tevens de stad van het Olympisch Comité, het Hof van Arbitrage van de Sport en de Olympische Jeugdwinterspelen van 2020. Hier verblijven klanten in het fantastische Agora Swiss Night Hotel 4* in het centrum van de stad. Op zondag zien ze de grote finale live van dichtbij. Met TUI zit je dus echt op de eerste rij!

Inbregrepen in de prijs: vluchten met TUI fly, transfers op bestemming, 3 nachten in Agora Swiss Night, supportersgadget, TUI begeleiding, 10kg handbagage.

PEOPLE ON THE MOVE

Ignace Vermeylen ook bij Belambra Clubs

Belambra Clubs doet voortaan beroep op de diensten van Ignace Vermeylen, die reeds ook als zelfstandige werkzaam is bij BTEXpo en Antipodes Voyages. Ignace is nu verantwoordelijk voor de promotie van Belambra Club bij de Franstalige reisbureaus en dient het merk in België te versterken. “Zijn diepgaande kennis van de Franstalige Belgische markt en zijn vele initiatieven in onze sector zijn belangrijke elementen om de ambities van de Belambra Groep in België te dienen”, aldus Sophie Marquier (Internationale Key Account Manager en commercieel contact in België). Ignace: “Ik kijk ernaar uit om de verkoop van de 58 Belambra Clubs, die naar mijn mening in de mooiste regio’s van Frankrijk gevestigd zijn, te kunnen promoten.” Ignace is te bereiken via ignace@ignacetravel.be en op +32 497 53 38 54. Sophie Marquier is bereikbaar via sophie.marquier@belambra.fr en telefonisch op +33 7 72 32 09 89.

HOTELLERIE

Relais & Châteaux: negen nieuwe leden

Relais & Châteaux heeft negen nieuwe leden. “Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers,” klinkt het in een persbericht. De nieuwe leden zijn: Chatham Inn, Cap Cod (Verenigde Staten), Secret Bay (Dominica, Caraïben), Cirqa (Arequipa, Peru), Bora Bora Pearl Beach Resort & Spa (Bora Bora, Frans Polynesië), Grand House (Algarve, Portugal), Monaci delle Terre Nere (Sicilië, Italië), Castello Banfi – Il Borgo (Toscane, Italië), Château Roslane (Meknes, Marokko) en Gaon (Seoul, Zuid Korea).

REISINDUSTRIE

Trip.com koopt Travix met merken CheapTickets en BudgetAir

OTA Travix, onderdeel van de BCD Holding, en in België bekend met de merken CheapTickets.be en BudgetAir.be wordt overgenomen door het Chinese trip.com. Dat meldde John Mangelaars, directeur van Travix, afgelopen week op de Nederlandse radiozender BNR Nieuwsradio. Travix is een onderdeel van de BCD Holding, eigendom van John Fentener van Vlissingen (die op de jongste TM Travel Awards een Lifetime Achievement Award in ontvangst mocht nemen). Travix is onder verschillende merknamen actief, waaronder CheapTickets, BudgetAir, Vayama, Vliegwinkel in Nederland en Flugladen in Duitsland. Lees hier verder.

INCENTIVE

TUI Ticket Shop Superdeals: tombola & incentive

“Reserveer nog tot 10 februari fantastische promoties voor je klant bij TUI Ticket Shop en maak kans op mooie prijzen!” Elke week verloot TUI Ticket Shop een mooie reiskoffer en worden de vijf best verkopende kantoren geselecteerd. Hier alvast een overzicht van de winnaars van de eerste week:

  • RTK Travel Centre Wandre wint de reiskoffer
  • De vijf best verkopende kantoren zijn:
    • Pez (Frankrijk)
    • U Travel / Mercury Travel
    • Selectair Joly Travel
    • Avitour Heide Travel
    • Go South Travel

Deze kantoren worden uitgenodigd op de Airline Workshop op donderdag 20 februari. Zij maken kans om met de supertombola een all-in duo ticket te winnen naar één van de wereldwijde bestemmingen, in samenwerking met de preferred suppliers. Er zitten verschillende duo-tickets in de prijzenpot. Meer info over deze Workshop vind je op tuiticketshop.be

REISINDUSTRIE

Sunny Cars: nieuwe editie ‘On your way’

Deze week ontvangen reisbureaus en ZRA’s de derde editie van het inspiratiemagazine On your way. Dit magazine, uitgegeven door Sunny Cars, zit boordevol reisinspiratie voor een roadtrip en handige tips & tricks om met een huurauto op vakantie te gaan. Ook lees je alles over de all-in formule van Sunny Cars. On your way werd in 2018 gelanceerd als alternatief voor de traditionele brochure. Het magazine is bedoeld om vakantiegangers te inspireren en om te laten zien hoeveel leuker een vakantie wordt met een huurauto.

Ook deze derde editie gaat in op punten waar zowel de reisagent als de consument écht iets aan hebben. “We hebben ons verdiept in welke vragen het meeste binnenkomen op onze klantenservice”, vertelt Suzanne Al (Director of Marketing Netherlands, Belgium & France). “Op basis daarvan zijn we gaan schrijven, om zo antwoord te geven op de punten waar huurders het meest tegenaan lopen.” Voorbeelden van deze onderwerpen zijn links rijden, autohuur met kinderen en wat je precies moet doen bij schade of een boete.

Daarnaast staat natuurlijk de nodige reisinspiratie centraal, zowel uit eigen hand als vanuit klanten van Sunny Cars. De derde editie van On your way komt deze week uit. Reisagenten ontvangen een fysiek magazine en kunnen meer exemplaren bijbestellen via TWI.

TOUROPERATING

Italiaanse touroperator filiale TUI stopt per 15 maart

Per 15 maart 2020 zet de TUI Group zijn touroperatoractiviteiten in Italië stop, dat meldt Marco Amos, ceo van de Italiaanse tak van TUI, in een bericht. Amos schrijft over TUI Italië (het vroegere ‘I Viaggi del Turchese’): “De traditionele touroperator business blijkt erg volatiel, en de activiteiten van de TUI Group moeten in de toekomst verder geharmoniseerd en gestandaardiseerd worden. In het licht daarvan werd na evaluatie tot de conclusie gekomen dat er geen verdere positieve duurzame ontwikkeling mogelijk was voor TUI Italia srl, er is dan ook beslist om de onderneming vrijwillig te liquideren.”

Alle reizen met terugreis tot en met 15 maart worden uitgevoerd zoals voorzien, reizen met retourdatum na 15 maart worden niet uitgevoerd maar worden geannuleerd en terugbetaald.

Bij de touroperator TUI Italia werken zo’n 50 mensen. De omzet in 2018 bedroeg iets meer dan 55 miljoen euro. De TUI Group kwam op de Italiaanse markt in 2007 bij de fusie met First Choice, dat eigenaar was van I Viaggi del Turchese, touroperator gespecialiseerd in Egypte. In 2018 nam het merk TUI Italië de plaats in van Viaggi del Turchese, na een grote rebrandingcampagne, met als topbestemmingen Egypte, de Rode Zee, Jordanië, Israël, Turkije, Griekenland, Tunesië, Marokko en Italië.

De TUI Group blijft wel nog aanwezig op de Italiaanse markt met zijn incomingactiviteiten, hotels en andere merken zoals Musement, dat TUI in 2018 overnam. Musement is actief in excursies en uitstappen en heeft zo’n 35.000 tour- en excursieproducten in 1.100 steden over de hele wereld.

LUCHTVAART

LOT een van de drie geïnteresseerden in Duitse Condor

Er zijn drie bedrijven geïnteresseerd in een mogelijke overname van de in Frankfurt gevestigde Duitse vakantieluchtvaartmaatschappij Condor. Volgens het Duitse weekblad Der Spiegel behoren tot de potentiële kopers het in New York gevestigde Apollo Global Management, de Britse investeringsmaatschappij Greybull en LOT Polish Airlines. De drie geïnteresseerde partijen hebben nu tot het einde van deze week de tijd gekregen om bindende biedingen in te dienen voor de failliete Duitse luchtvaartmaatschappij. Dat Condor vandaag nog steeds operationeel is, komt omdat de Duitse overheid dankzij een vangnet in de insolventiewetgeving geld kon lenen aan de Duitse arm van de ter ziele gegane Britse touroperator Thomas Cook. Na de ineenstorting van Thomas Cook afgelopen zomer kreeg Condor een lening van zes maanden van 380 miljoen euro van de Duitse overheid waarmee het bedrijf kon blijven opereren. Condor telt op jaarbasis bijna 7 miljoen klanten en vliegt naar 80 bestemmingen over de hele wereld.

LUCHTVAART

‘Air France-KLM broedt op belang in Malaysia Airlines’

De noodlijdende luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines (MAS) komt wellicht in andere handen. Air France-KLM zou net als een aantal andere bedrijven een concreet bod hebben ingediend, zo meldt persbureau Reuters dat er aan toevoegt dat Air France-KLM een belang overweegt van 49% in Malaysia Airlines te kopen. Het bedrijf is nu nog in bezit van de Maleisische overheid en lijdt sinds 2010 verlies. De Maleisische luchtvaartmaatschappij kampt met de nasleep van twee vliegrampen. Vlucht MH17 werd in 2014 boven Oekraïne uit de lucht geschoten. Een paar maanden eerder was vlucht MH370 boven de Indische Oceaan plotseling van de radar verdwenen. Ook Japan Airlines (JAL) zou interesse hebben om een kwart van het bedrijf te kopen. Daarnaast hebben lokale luchtvaartmaatschappijen biedingen gedaan, maar volgens persbureau Reuters genieten buitenlandse bedrijven de voorkeur. Air France-KLM zou hebben voorgesteld een hub voor onderhoud, reparatie en revisie in Maleisië op te zetten. De luchtvaartmaatschappij heeft vooralsnog geen reactie gegeven op het bericht. Eerder hadden ook Qatar Airways en China Southern Airlines hun oog laten vallen op het noodlijdende Malaysia Airlines (MAS).