20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyses van de week

TM TRAVEL AWARDS

TM Travel Awards 2019: Full House

Vanavond vindt in het Hilton Antwerp Old Town de feestelijke 22e editie van de TM Travel Awards plaats. De Belle Epoque-zaal van het hotel aan de Groenplaats zal meer dan 750 reisprofessionals verwelkomen, een absoluut record! Uit ervaring weten we dat het verkeer op vrijdagavond wel eens roet in het eten kan gooien, vertrek daarom op tijd, om niets van deze bijzondere avond te missen! De TM Travel Awards zal zoals vorig jaar opnieuw, een half uur vroeger beginnen. We verwachten u dus om 18u! Het diner start om 19u30. Naar jaarlijkse gewoonte kan u zaterdagmorgen in uw mailbox de extra TM-newsletter vinden met alle winnaars in de diverse categorieën.

#TMTravelAwards

Zij die er vanavond niet kunnen bij zijn, blijven via de TM social media kanalen op de hoogte van het verloop van de gala-avond en de uitreiking van de diverse TM Travel Awards. Volg onze stories op Instagram (@travmag). Post zelf uw foto’s van de avond met de hashthag #TMTravelAwards.

Event foto’s

De gratis tafelgroepsfoto’s die men traditioneel à la carte kan laten maken in de fotostudio, links van de lift in de foyer, kan u in de loop van volgende week in hoge resolutie downloaden via de website van de TM Travel Awards: http://www.travelawards.be/Gallery

Om als eerste de foto’s te bekijken, hou je best onze Facebook-pagina en website in de gaten. Zeer belangrijk: als u deze foto’s commercieel wil gebruiken (lees: publiceren, waar en hoe ook), dient u daarvoor de toelating te krijgen van de respectievelijke fotograaf; te contacteren via de redactie van Travel Magazine red@travel-magazine.be

TM TRAVEL AWARDS

TM Travel Awards: steun Villa Samson

In het kader van de TM Travel Awards gaat Travel Magazine een samenwerking aan met Villa Samson. Villa Samson is een VZW, één van de vele mooie projecten die onder UZ Brussel Foundation valt. Dit unieke project leeft en geeft dankzij steun en giften. En daar mag u Travel Magazine sinds kort ook bij rekenen.

Wil u ook graag een steentje bijdragen? Dat kan, want Villa Samson zal tijdens de TM Travel Awards aanwezig zijn met een stand en een donatie-box. Laat daarnaast een businesskaartje achter voor elke 5 euro die je doneert en maak zo meer kans op de Samson knuffel die om middernacht zal worden verloot. Bij een gift vanaf 40 euro (via Payconiq by Bancontact) krijg je een fiscaal attest.

Tanja Maes, ex-Allianz Assistance en sinds begin november Relatiebeheerder Fondsenwerving bij UZ Brussel Foundation (onder de vleugels van Ilona Van Hemelrijk, eveneens ex Allianz Assistance), geeft een woordje uitleg: “Villa Samson, is een Villa die bij het UZ Brussel te Jette gebouwd is in 2017. Op 1 december vieren we ons 2-jarig bestaan. Het biedt de mogelijkheid voor patiënten die gehospitaliseerd zijn om met hun eigen huisdier of één van de therapiedieren tijd door te brengen. Het bestaan van Villa Samson is enkel mogelijk dankzij de meer dan 14.000 donateurs en de hulp van meer dan 20 vrijwilligers die zich dagelijks inzetten. Maar we blijven alle steun nodig hebben.”

Er zijn vele redenen om Villa Samson te steunen. Het initiatief zorgt voor prachtige momenten, waar kinderen hun huisdier, dat ze zo erg missen, kunnen terug zien. Waar ze hun genezing meer kans kunnen geven dankzij dierentherapie en waar kinderen terug even kind kunnen zijn. “Daarom wil ik jullie voorstellen om na de uitreikingen even een kijkje te nemen bij de stand die opgesteld staat bij de vestiaire van de TM Travel Awards, waar jullie leuke gadgets kunnen aankopen en een gift kunnen doen voor dit mooie project.”

Voor meer informatie kan u Tanja Maes aanspreken tijdens de TM Travel Awards, of u kan de website van de UZ Brussel Foundation bezoeken.

REISINDUSTRIE

TC schadeclaims: 23/11 deadline

De verzekeraar binnen het dossier van het faillissement van Thomas Cook informeert dat reisbureaus nog tot uiterlijk 23/11/2019 een Thomas Cook-claim kunnen overnemen. Daarover informeerde de VVR, De Vereniging Vlaamse Reisbureaus, de reisagent afgelopen woensdag in een D-EVRAM. “De belangrijkste boodschap voor de reissector is evenwel dat een reisbureau de schuldvordering van de reiziger op het Garantiefonds Reizen kan overnemen en gebruiken als voorschot voor een nieuwe reis, evenwel nog slechts tot en met 23 november 2019,” klinkt het verder. Het nieuws werd overigens bevestigd bij monde van TUI woordvoerder Piet Demeyere: “Op 27 september deelde TUI mee dat de getroffen Thomas Cook-reizigers in onze reiskantoren een nieuwe reis kunnen boeken, waarbij de reeds betaalde sommen dadelijk in mindering worden gebracht en TUI het dossier zelf bij het Garantiefonds afhandelt. Het Garantiefonds heeft intussen een eigen claimcentrum opgericht dat de dossiers zelf zal afhandelen. Bijgevolg kan TUI deze dienst enkel nog t.e.m. 23 november aanbieden.” De reden voor de deadline ligt in het feit dat reizigers zowel via de website van de verzekeraar als via een reisbureau een claim kunnen ingediend hebben. “De verzekeraar wil vermijden dat een claim van een reisbureau te laat komt en dat de reiziger al rechtstreeks terugbetaald zou zijn door de verzekeraar. In dat geval zou het reisbureau het bedrag bij de reiziger moeten terughalen,” aldus nog de VVR. Meer info via: https://www.gfg.be/nl/professionals/thomas-cookneckermann/

REISINDUSTRIE

GfG: claims centre Thomas Cook op toerental

Inmiddels is de 16de medewerker in dienst getreden in het claims centre dat het Garantiefonds Reizen speciaal voor de afhandeling van het faillissement van Thomas Cook heeft opgericht. Daarmee is het team onder leiding van claim manager Ilse Geerinck, nagenoeg compleet.
Alle medewerkers hebben bij Thomas Cook of Neckermann gewerkt, en brengen dus zeer nuttige knowhow mee.
Terwijl de eerste zorg was om de 13.000 reizigers die op bestemming waren terug thuis te krijgen, zijn we nu bezig om alle procedures en de dossiers op punt te zetten. Intussen zijn meer dan 24.000 claims via de website www.gfg.be of per post ingediend. In totaal zou het over ongeveer 26.000 dossiers gaan met ca. 82.000 getroffen reizigers.
Aangezien Thomas Cook geen of onvolledige betalingsgegevens per dossier heeft bezorgd, blijft het moeilijk de totale schade in te schatten, maar het zal wellicht méér dan 30 miljoen euro zijn. Het exact aantal zal bekend zijn als nagenoeg alle claims zijn verwerkt.
De opstelling van de procedures om de claims te verwerken, vraagt veel tijd en expertise. Het gaat immers over zeer diverse producten (brochurereizen, enkele vluchten, incentives, onderdelen van dynamic packaging enz.) en een grote verscheidenheid aan betrokken partners in de reissector: reisbureaus die al dan niet aan dynamic packaging deden, cruisemaatschappijen, airlines…

EVENT

Visit Norway Connect op 4 december in Gent

Reisagenten en touroperators zijn op 4 december van harte welkom in Gaston in Gent, voor Visit Norway Connect. Visit Norway Connect is een jaarlijkse bijeenkomst voor Noorse aanbieders van toeristische producten of diensten, die geïnteresseerd zijn om te werken met bedrijven in Nederland en België. Voorheen stond deze workshop bekend als de ‘Noorwegen Workshop’. “Ons doel is om je te inspireren en te motiveren om samen te werken met de best passende Noorse partners: kennis opdoen, netwerken en zaken doen staan centraal tijdens Visit Norway Connect,” klinkt het.

Programma

10u30 – 11u00: Registration
11u00 – 11u30: Welkom en korte presentaties
11u30 – 15u00: Start speeddates – Lunchbuffet geopend
15u00: Einde programma

Overzicht van de aanwezige exposanten kan u hier terugvinden.
Klik hier en schrijf je in voor Visit Norway Connect! Meer info via deze link.

Inschrijven kan tot 22 november.

HOTELLERIE

Grecotel Counter Club: herlancering

Grecotel wil al zijn partners hartelijk danken voor het vertrouwen, de steun en de goede relatie gedurende de laatste jaren. “Door jouw steun blijven we groeien, innoveren en kijken we vooruit naar een veelbelovende toekomst,” aldus Eva Van Herbruggen. “Vandaag zijn we verheugd te kunnen meedelen dat de nieuwe Grecotel Counter Club klaar is voor het seizoen 2020, met een nieuwe website en meer opties en flexibiliteit voor de reisagenten! Aangezien we nu in een overgangsproces zitten, is jouw hulp essentieel voor een soepele overgang tussen het oude en het nieuwe programma.”

Daarom vraagt Grecotel om al jouw boekingen bij Grecotel Hotels & Resorts voor zomerseizoen 2019 voor het einde van november na te kijken, en bij ontbrekende boekingen de gegevens (klantnamen, hotel, reisdata) door te sturen naar Eva Van Herbruggen via eva.vanherbruggen@grecotel.com. “Na die datum zal het huidige programma stoppen, zal je oude puntensaldo worden vergrendeld en zal je geen reserveringen meer kunnen toevoegen. Jouw punten worden niet overgedragen naar het nieuwe systeem. Je kunt deze punten wel blijven gebruiken zoals je ze vandaag gebruikt, volgens de huidige regels. Een aanvraag voor een privévakantie met deze punten, kan vanaf 15/01/2020 ingediend worden. Al jouw reserveringen voor zomer 2020 kunnen manueel geclaimd worden na de lancering van het nieuwe platform. Hou de gegevens van elke boeking dus zelf goed bij.” Meer hierover binnenkort.

STUDIEREIS

Latina Experience gaat zondag van start

Nu zondag vertrekken de tien geselecteerde reisagenten naar Panama en Ecuador voor de tweede editie van de Latina Experience by Sudamerica Tours. Zoals steeds is het programma een goed bewaard geheim en hebben de deelnemers nog geen flauw idee welke onvergetelijke avonturen hen te wachten staan. Wat wél zeker is, zijn de verschillende proeven rond dans, mode en gastronomie. Wie volgt Kristin Huleu op, de winnares van vorig jaar? Volg onze avonturen vanaf zondag via Instagram!

De Latina Experience is een organisatie van Sudamerica Tours ism Air Europa, Allianz Global Assistance en Travel Magazine.

VAKANTIEPARK

Roompot: nieuw luxeresort

Roompot Group is in volle expansie. Precies een week na de aankondiging dat het Vakantiepark VeerseKreek aan het Veerse Meer in 2021 zal openen, bevestigt Nederlands nummer 1 dat het plannen heeft voor een luxeresort in het Zeeuwse Haamstede. Ook dit project is een realisatie met ontwikkelaar Leisure2B.

Op vrijdag 1 november jl. kondigde Roompot Group aan dat het een partnership is aangegaan met Leisure2B. Een eerste resultaat hiervan zal de opening van Vakantiepark VeerseKreek aan het Veerse Meer in het voorjaar van 2021 zijn. Precies een week later bevestigt Roompot Group dat het ook de ontwikkeling van een luxeresort in Zeeland met Leisure2B heeft getekend. In het voorjaar van 2022 wil de groep er met luxemerk Largo meer dan 200 luxe vakantievilla’s verhuren op Largo Resort Duinrand. Het zal het resort ook zelf uitbaten.

Het resort komt in het Zeeuwse Haamstede waar vroeger 2 campings waren. Het resort wordt een uitvalsbasis om te wandelen, paardrijden, hardlopen, fietsen en mountainbiken. De vorm is opgezet naar het regionaal historisch voorbeeld van Haamstede, met cirkelvormige aarden wallen en grachten. Water zal doorheen het gehele resort terugkomen. De vloeiende, golvende lijnen van de naastgelegen duinen en de zandkleur typeren verder de plannen voor het resort.

Roompot ceo Jurgen Van Cutsem zegt over het project: “Expansie staat in hoofdletters in onze strategie geschreven. We zoeken daarbij voortdurend naar nieuwe, unieke locaties waar onze gasten een fantastische vakantie zullen beleven. Resort Duinrand zal hen daarvan in alle luxe laten genieten en ons aanbod mooi versterken vanaf 2022.” De aankondiging van dit resort in Haamstede is de 6de op rij van dit jaar.

TECHNOLOGIE

MisterFly: Alitalia

MisterFly: “Travel Italian style… Always classy! Als je van kleuren en olfactorische sensaties houdt, zal je verrast zijn! Ontdek Argentinië vanuit Buenos Aires; Laat u verleiden door India vanuit New Delhi ; Wat dacht u van Chili vanuit Santiago de Chile? Leer samba dansen in Brazilië vanuit Sao Paulo en Rio de Janeiro… en niet te vergeten natuurlijk Italië en zijn onmiskenbare charme. Bovendien verwennen wij u! Probeer twee tickets naar Italië te winnen door deel te nemen aan de e-learning: http://bit.ly/2ZcOGHA

TOUROPERATING

TUI: G-producten aan 8%

De verkoop voor Zomer ’20 bij TUI is twee weken geleden van start gegaan.
Naast de vele vroegboekvoordelen voor de klant heeft TUI we voor de reisagent extra commissie voorzien. Voor alle zomerboekingen gemaakt t.e.m. 06/01/’20 trekt TUI de commissie op G-producten op van 4% naar 8%.
Meer omzet maken in de G-producten is tweemaal raak: dubbele commissie op de G-producten, en hogere commissie op de A/E-producten (+50.000 euro = +0,25%).
De aanpassing van de commissie zal een maand na afreis geregulariseerd worden. Meer info in de TUI e-flash.

HOTELLERIE

​Cabrits Resort & Spa Kempinski opent deuren

​Het Cabrits Resort & Spa Kempinski opende in oktober de deuren. Het nieuwste vijfsterrenresort van Dominica ligt in Douglas Bay aan de noordwestkant van het eiland. Het resort koppelt de Caribische gastvrijheid aan de tijdloze Europese elegantie van Kempinski.

​Het Caraïbische eiland Dominica biedt een indrukwekkende verscheidenheid aan fauna en flora en is de thuishaven van enkele zeldzame planten, dieren en vogelsoorten. Met drie nationale parken, twee bosreservaten en het Syndicate Parrot Reserve wordt Dominica beschermd door een uitgebreid natuurparksysteem.
Avonturiers kunnen via talloze wandelpaden de prachtige omgeving bewonderen, terwijl natuurliefhebbers dieren kunnen observeren in hun natuurlijke habitat. Verder is het op Dominica  genieten van 365 rivieren, watervallen en adembenemende stranden, variërend van suikerwit tot vulkanisch zwart. Langs de kustlijnen en koraalriffen kun je ook duiken of snorkelen.

Het Resort beschikt over 151 luxueuze kamers en suites van Cabrits Resort & Spa Kempinski bieden een uitzonderlijk uitzicht op de bergen of de oceaan. Of je nu verblijft in de superior kamers of de ruime suites en villa’s, elk interieur is geïnspireerd op de natuurlijke schoonheid van het eiland. Het rustgevend palet van kustkleuren en natuurlijke, houten accenten brengen de prachtige omgeving naar binnen. Er is 1700m² aan spafaciliteiten en vier buitenzwembaden omringd door regenwoudbomen.

HOTELLERIE

RIU Palace Zanzibar heropent na renovatie

RIU Hotels & Resorts presenteert het gerenoveerde Riu Palace Zanzibar hotel, gelegen aan de noordkant van Unguja, het hoofdeiland van de Zanzibar archipel op minder dan een uur van de luchthaven en de hoofdstad, Zanzibar City. Het was het eerste hotel dat RIU heeft verworven op deze bestemming, waarmee, in de woorden van CEO Luis Riu, ingezet werd op het consolideren van hun aanwezigheid: “Zanzibar is een zeer aantrekkelijke bestemming voor onze klanten en daarom doen we een forse investering in het uitbreiden van onze aanwezigheid. Naast de renovatie hebben we het aantal plaatsen in het hotel uitgebreid. Het ligt direct naast het onlangs verworven La Gemma dell’Est, waarvan de start van de renovatie is gepland in de komende maanden”.

RIU heeft vorig jaar Riu Palace Zanzibar gekocht en heeft het met deze renovatie dichter bij de normen van haar merk gebracht. Het hotelbedrijf heeft gekozen voor een volledige verbouwing, met inbegrip van een uitbreiding met 100 kamers, waardoor er nu in totaal 200 kamers zijn. Het ontwerp hiervan is geïnspireerd op de flora en fauna van de omgeving, zodat de gasten zich midden in de jungle wanen met alle comfort van een 5-sterren hotel. Speciaal voor hen die graag op zichzelf zijn tijdens hun vakantie zijn er villa’s met een privé-zwembad.

De nieuwe gebouwen van het vernieuwde Riu Palace Zanzibar hebben opvallende gevels die prachtig afgestemd zijn op de typische stijl van de Afrikaanse architectuur van de bestaande gebouwen. Binnenin zijn de gemeenschappelijke ruimtes, zoals de lobby, uitgevoerd in aardetinten en exotische kleuren. In de buitenruimtes biedt het hotel een spectaculaire tuin die samen met de onmetelijkheid van het prachtige blauw van de zee het hotel omringt.

Het complex behoudt zijn exclusieve Adults Only by RIU-lijn. Het hotel beschikt over vier restaurants: het hoofdrestaurant, Promenade, het fusion restaurant Krystal, het Beef Steak House en het romantische restaurant Open Air. Maar ook in de Grillbar Pepe’s Food, gelegen bij het zwembad. Het hotel biedt drie bars, een aan het zwembad, een aan het strand en de coffee bar Ginger.

EVENT

All-Ways Cruises infoavonden

Kristof De Smet: “In naam van All Ways Cruises heb ik het genoeg u uit te nodigen op één van onze infoavonden dit najaar. Wij verwelkomen jullie graag voor het aperitief, gevolgd door een korte presentatie. Deze presentatie zal jullie laten kennismaken met ons ruim aanbod aan Nederlandstalig begeleide cruises. Dit zowel op zee als op de rivieren, in Europa, maar ook in Azië. Of wat dacht u van een cruise die vertrekt en/of aankomt in Zeebrugge? Kortom, een uniek product op de Belgische markt!

Net als aan boord van onze schepen vinden wij het culinaire aspect zeer belangrijk. We sluiten de avond dan ook gepast af met een driegangendiner en aangepaste wijnen.

Programma

18u30: Verwelkoming en aperitief
19u00: Presentatie
20u15: Diner
22u00: Einde

Data en locatie

  • Woensdag 20 november 2019: Biznis Hotel – Zelebaan 100 – 9160 Lokeren (vlakbij de E17)
    Deadline inschrijving (voorbij): 12 november
  • Woensdag 27 november 2019 : Hotel Weinebrugge – Leikendreef 1 – 8200 Brugge
    Deadline inschrijving: 19 november
  • Woensdag 4 december 2019 : Leuven (locatie: to be confirmed)

Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen via kristof.desmet@all-ways.be.”

ATTRACTIEPARK

Efteling Hotel: update themasuites

Vanaf begin deze maand worden twee themasuites in het Efteling Hotel opgeknapt en krijgen zij een waardige update. Het gaat om de ‘Doornroosje Suite’ en de ‘Wolf en de Zeven Geitjes Suite’. Beide themasuites krijgen een frisse opknapbeurt zodat ze er weer jaren tegenaan kunnen. Zo krijgt de Doornroosje suite nieuw tapijt, extra brede bedden, een nieuw gestoffeerde zithoek en worden verschillende elementen opnieuw geschilderd. “In de themasuite van de Wolf en de Zeven Geitjes krijgt de zithoek een ruime rondlopende bank, zodat gasten daar lekker op kunnen uitrusten, komt er een extra bureautje in de kamer en wordt ook het decor opgeknapt, waaronder de fotolijstjes van de geitjes, de klok en het schilderwerk. Beide suites krijgen een gloednieuwe moderne badkamer. Ook krijgen de twee themasuites een extra opklapbed erbij waardoor deze suites ook geschikt zullen zijn voor maar liefst vijf personen”, klinkt het bij het Efteling Hotel.

De twee themasuites zullen gereed zijn vóór de kerstvakantie om nieuwe gasten te mogen ontvangen. De jaarlijkse opknapbeurten van twee themasuites is inmiddels een traditie geworden. In de afgelopen jaren zijn onder andere de Fata Morgana Suite, Hans en Grietje Suite, Carrousel Suite en de Coca Cola Suite vernieuwd. De Theater Suite heeft plaats moeten maken voor de Sprookjesboom Suite, en de Noorderlicht Suite heeft vorig jaar het veld moeten ruimen voor de populaire Raveleijn Suite.

BESTEMMING

TAT en THAI vieren 60e verjaardag

Op 12 november 2019 hebben de Tourism Authority of Thailand (TAT) en Thai Airways International Public Company Limited (THAI) een gezamenlijke persconferentie gehouden om verdere samenwerking tussen de twee organisaties op het gebied van toerisme en luchtvaart aan te kondigen. De gezamenlijke persconferentie werd voorgezeten door de heer Yuthasak Supasorn, TAT-gouverneur, en de heer Sumeth Damrongchaitham, THAI-president, op het THAI-hoofdkantoor op Vibhavadi Rangsit Road. Ter gelegenheid van hun 60e verjaardag van de activiteiten in 2020, zullen campagnes worden opgezet voor doelgroepen zoals Silver Age, Millennials en Gen X om het inkomende toerisme naar Thailand te stimuleren.

De heer Yuthasak Supasorn, TAT-gouverneur, zegt dat TAT zeer verheugd is om met THAI samen te werken bij hun aanstaande 60e verjaardag in 2020, omdat ze allebei hetzelfde doel hebben om het inkomend toerisme te stimuleren en Thaise mensen aan te moedigen lokaal te reizen om meer nationaal inkomen te genereren.

TOUROPERATING

Silverjet: specials

Wim David: “Het is al weer november; dat wil zeggen donkere dagen en lagere temperaturen. Hebt u klanten die dat nu net willen ontduiken en op zoek zijn naar een zonnige luxe vakantie? Denk dan zeker aan ons. Ons aanbod heeft een ruime selectie aan zonzekere bestemmingen, in Europa en ver daarbuiten. Verrassend scherp geprijsd door onze exclusieve Silverjet specials. Vanaf vorige week zijn ook onze tarieven voor zomer 2020 beschikbaar. Neem gerust contact op met ons reservatie-team voor een op maat gemaakte offerte.”

Silver Friday

Wim David: “Noteer alvast vrijdag 22 november in uw agenda! Een weekje voor de Black Friday gekte, gaat onze Silver(jet) Friday actie van start. Elke boeking gemaakt vanaf Silver Friday tot en met Black Friday (22nov-29nov) levert een Colruyt cheque op t.w.v 25 euro! Deze cheques zijn geldig bij alle Colruyt partners (Bio Planet – Colruyt – Collishop – Dreamland).”

INCENTIVE

Disney incentive Frozen

Disneyland Paris lanceert een incentive speciaal voor reisagenten om kans te maken op filmtickets voor Frozen 2!

Hoe maak je kans?

Alle kantoren die tussen 5 november 2019 en 2 december 2019 een verblijf verkopen met aankomst tijdens het gloednieuwe Frozen Celebration seizoen (11 januari – 3 mei) maken kans. De tien kantoren die de meeste dossiers hebben verkocht ontvangen 4 tickets. De winnaars worden ten laatste op 6 december 2019 bekendgemaakt en zullen persoonlijk gecontacteerd worden.

Frozen Celebration in Disneyland Paris

Ga samen met Elsa, Anna en hun vrienden op een betoverend avontuur, waar de magische natuurkrachten je de Frozen legende doen beleven zoals nooit tevoren. De beste momenten uit Frozen, tijdens Frozen Celebration in Disneyland Paris van 11 januari t/m 3 mei 2020.

– Ontdek de wondere wereld van Frozen 2: Een betoverende reis. Ga samen met Anna, Elsa, Kristoff en Olaf op een zelfontdekkingsreis tijdens deze nieuwe promenade in het Disneyland Park.
– Zing en oefen je magische bewegingen tijdens Frozen: A Musical Invitation, zing samen met Anna en Elsa.
– Krijg een hartverwarmende knuffel van Olaf. Maak je klaar voor een unieke meet ’n greet met Olaf, de vriendelijkste sneeuwman in heel Arendelle, voor de eerste keer in Disneyland Paris.

REISINDUSTRIE

72Hours Reload: van vrouwen voor vrouwen

© Joke Emmerechts

Drie jaar geleden richtten Elke Jeurissen (47) en Veerle Pappaert (49), beiden uit Lennik en actief in de wereld van de adviesbureaus 72Hours Reload op, waarbij reisbelevenisreizen van vrouwen voor vrouwen worden aangeboden. Elke Jeurissen: “Samen met 30 tot 50 ‘inspiring ladies’ die actief zijn in de zakenwereld, cultuur, politiek, advocatuur, proffen, sociale ondernemingen, enz., trekken we 72u. uit om te herbronnen, geest, lichaam en ziel opnieuw op te laden en dit via unieke ontmoetingen en unieke ervaringen. De leidraad is dat je dingen doet en mensen ontmoet die je nooit zou ervaren als je op eigen houtje naar de bestemming zou trekken. Op de bestemmingen connecteren wij graag en veel met de plaatselijke bevolking, maar evenzeer met de natuur, waarbij we lichaam en geest activeren door yoga, surfen, wandelen, en zo meer. We hebben er ondertussen een achttal buitenlandse ‘missies’ op zitten, goed voor in totaal zo’n 300 deelneemsters en we zijn steevast teruggekeerd met een lading nieuwe energie, flink wat nieuwe inzichten en een nog groter netwerk. Mensen verbinden, daar gaat het ons voornamelijk om. Voor veel vrouwen die met ons op 72Hours Reload-reis trekken, gaat een compleet nieuwe wereld open en uiteindelijk krijgen ze flink wat terug. Er wordt meer dan eens een serieuze boom opgezet over het leven en tijdens de reizen worden zonder twijfel vriendschappen voor het leven gesmeed. Voor eind januari 2020 staat alvast Lapland op de agenda.”

In het decembernummer van Hoogvlieger (het vakblad van de VVR) leest u een uitgebreid interview met Elke Jeurissen en Veerle Pappaert van 72Hours Reload.

Meer info bij Elke Jeurissen, tel. 0476/50.54.54 en www.72hoursreload.com

LUCHTVAART

EasyJet betaalt 42 miljoen euro voor TC slots

EasyJet betaalt 36 miljoen pond of 42 miljoen euro voor de Thomas Cook Airlines slots op Gatwick en Bristol Airport. Dit bedrag is driemaal zoveel als de 11 miljoen pond die het Chinese conglomeraat Fosun betaalde voor de brand Thomas Cook. EasyJet won vorige week de ‘battle of the slots’ t.o.v. een aantal andere carriers die niet graag genoemd worden. De deal bevat 12 zomerslots en 8 winterslots op Gatwick en 6 zomerslots en 2 winterslots op Bristol. Een grote partij slots blijft nog te verkopen op Manchester Airport. Ondertussen heeft de nummer twee in de UK, Jet2.com vorige week andere Thomas Cook slots gekocht op Birmingham, Stansted en Manchester Airport. Hierbij werd de verkoopprijs niet bekend gemaakt. De UK is het enige land in Europa dat commercieel zijn luchthavenslots verhandelt.

RAIL

Eurostar 25 jaar en duurzame initiatieven

Eurostar benadrukt sinds zijn oprichting de milieuvoordelen van de hogesnelheidstrein en heeft de overstap naar duurzame manieren van transport altijd aangemoedigd. Met zijn milieuprogramma ‘Groene Reis’, dat al in

© Eurostar

2007 werd opgezet, heeft Eurostar zijn koolstofvoetafdruk met meer dan 40% verminderd. Eurostar viert vandaag zijn 25-jarig bestaan met ambitieuze nieuwe engagementen die zijn positie als de meest duurzame keuze voor korteafstandsreizen in Europa verder versterken.

Plasticvrije trein

Als teken van Eurostar’s engagement voor milieuvriendelijk reizen reed gisteren de allereerste plasticvrije Eurostar-trein tussen Londen en Parijs. Deze trein, waaruit alle single-use plastics zijn verwijderd, bevestigt de ambitie van Eurostar naar een milieuvriendelijke ervaring tijdens de reis.

De trein die om 10u24 vertrekt van Londen naar Parijs en om 16u13 terugkeert van Parijs naar Londen, is voorzien van nieuw houten bestek, recycleerbare blikjes water, glazen wijnflessen, koffiebekers op basis van papier en milieuvriendelijke verpakkingen voor al het voedsel dat aan klanten wordt geserveerd. In het barrijtuig biedt Benugo een nieuw assortiment aan, met onder meer salades, broodjes en snacks die voortaan beschikbaar zullen zijn in de Eurostar-treinen.

Derde ster van de Sustainable Restaurant Association

Als erkenning voor zijn engagement om duurzaam en verantwoord voedsel in de trein te serveren, heeft Eurostar nu de hoogste waardering van drie sterren gekregen van de Britse Sustainable Restaurant Association (SRA). Eurostar had sinds 2012 al een tweesterrenrating. De driesterren-accreditatie van de SRA vereist een zeer hoge standaard van duurzaamheid met ingrediënten die seizoensgebonden, fairtrade of biologisch zijn, niet vervoerd via de lucht en afkomstig van landbouwers met hoge milieu- en welzijnsnormen.

Een boom voor elke trein

Om zijn engagement voor het milieu verder te versterken en consumenten aan te moedigen om voor de trein te kiezen boven het vliegtuig, heeft Eurostar zich ertoe verbonden om vanaf 1 januari 2020 een boom te planten voor elke Eurostar-trein die in de dienstregeling is opgenomen. In samenwerking met de Woodland Trust, ReforestAction en Trees for All worden er jaarlijks 20.000 nieuwe bomen geplant in bossen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België en Nederland.

Mike Cooper, ceo Eurostar: “De afgelopen vijfentwintig jaar hebben we het voortouw genomen in reizen per hogesnelheidstrein over het Kanaal en hebben we een revolutie teweeggebracht in de verbinding tussen het Verenigd Koninkrijk en het vasteland van Europa. We hebben altijd een sterk gevoel van verantwoordelijkheid voor het milieu gehad, maar nu de vraag naar duurzaam reizen steeds crucialer wordt, geloven we dat we de lat nog hoger kunnen leggen. Met onze milieuambities en ons boomplantprogramma bieden we een aantrekkelijk en milieuvriendelijk alternatief voor de luchtvaartmaatschappijen.”

LUCHTVAART

Quid Air Europa-IAG?

Het voorstel van de luchtvaartgroep IAG (holding van o.a. BA, Iberia en Vueling) om de Spaanse derde airline, Air Europa van de groep Globalia, over te nemen voor 1 miljard euro stuit hoe langer hoe meer op verzet van diverse partijen en overheden. Zowel Spaanse als EU antitrust overheden kijken met argusogen naar dit voorstel aangezien IAG al de twee grootste maatschappijen, Iberia én Vueling, bezit. Ook Ryanair’s CEO Michael O’leary vraagt dringend actie van de diverse instanties om monopolievorming te vermijden op Madrid Barajas, want op Latijns-Amerika alleen al zou het marktaandeel van 19 tot 26% stijgen. IAG bevestigt dat ze de Globalia groep 40 miljoen euro compensatie zou betalen indien de overname niet zou doorgaan.

TOUROPERATING

TC Duitsland sluit

Thomas Cook Duitsland stopt als reisorganisatie per 1 december alle activiteiten. M.a.w. alle reizen met vertrekdatum volgend jaar zijn geannuleerd, ook wanneer deze geheel of gedeeltelijk betaald zijn. Eind vorige week hoopten de curatoren nog twee TC-filialen, Oger Tours en Bucher Reisen, te redden via geïnteresseerde overnamekandidaten, en op die manier de helft van zo’n 2.100 jobs in Duitsland te redden, maar dit is begin deze week ‘nog niet’ mogelijk gebleken. Onzeker blijft nog het statuut van de hotel franchisegroep SENTIDO en SMARTLIVE. Torenhoog probleem in Duitsland blijft de hoogte van de wettelijke garantiestelling ten belope van 110 miljoen euro terwijl insiders het over een bedrag hebben tussen de 250 en de 400 miljoen euro.  Thomas Cook Duitsland ontstond in 2000 wanneer het Duitse Neckermann fuseerde met de Condor-airline om eerst Condor & Neckermann (C&N) te worden en later Thomas Cook tout court. Van de Duitse reisbureaus van Thomas Cook zijn er na de faling in september 2019 zo’n 700 overgenomen door rtk.

LUCHTVAART

Miles & More vereenvoudigt getrouwheidsprogramma

De Lufthansa Group vereenvoudigt haar getrouwheidsprogramma en biedt een eenvoudiger systeem voor het verzamelen van kilometers om het niveau van Frequent Traveller, Senator en HON Circle te bereiken en te behouden. In de toekomst zullen de luchtvaartmaatschappijen ook hun passagiers levenslang de status van Frequent Traveller en Senator kunnen toekennen als erkenning van hun jarenlange loyaliteit. Alle wijzigingen in het statusprogramma zijn van toepassing op vluchten op of na 1 januari 2021. Een overzicht van de belangrijkste veranderingen vanaf 2021.

  • Een puntensysteem in plaats van statusmijlen: De diversiteit van de zogenaamde miles, die vandaag nog onder verschillende vormen bestaan, zal aanzienlijk worden verminderd. De huidige status en HON Circle miles na een vlucht zullen in de toekomst plaats maken voor punten. Het aantal punten dat op een vlucht kan worden verzameld, hangt slechts af van twee criteria: de reisklasse en of de vlucht continentaal of intercontinentaal is.
  • Frequent flyer status voor trouwe klanten: Net als voordien kunnen punten worden verdiend op alle Star Alliance luchtvaartmaatschappijen. Om als frequent reiziger het niveau van Frequent Traveller of Senator te bereiken, zal een deel van de vluchten met Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa en SWISS of de partnerluchtvaartmaatschappijen verplicht zijn.
  • Cumulatieperiode en -duur: In de toekomst zal de geldigheidsduur van de status minimaal één jaar en maximaal 26 maanden bedragen. De periode om de vereiste punten voor alle niveaus van frequente reizigers te verzamelen is één kalenderjaar. Het Miles & More bonusprogramma blijft ongewijzigd.

Meer informatie via www.miles-and-more.com

LUCHTVAART

Air Transat: nieuwe contactgegevens

Air Transat biedt reisagenten geüpdatete contactgegevens aan. Het sales- en marketing team beantwoordt al uw vragen met betrekking tot het Air Transat aanbod, maar ook voor reservaties, groepsboekingen en samenwerkingsmogelijkheden, kan u bij hen terecht.

Het Sales team – Air Transat

Brigitte Martens
Sales Manager Belux, Zwitserland & Duitsland
Air Transat (Aviareps BE)
brigitte.martens@airtransat.be
+32(0)16 53 87 70
Jan Emiel Mommaertslaan 18B,
1831 Machelen
België

Yvonne Halderman

Air Transat (Aviareps NL)
Sales Manager Nederland
Yvonne.Halderman@airtransat.nl
+31 (0)6 154 642 99
Capellalaan 121,
NL- 2132 JM Hoofddorp
Nederland

Het Marketing team – Air Transat

Tom Albrand
Air Transat (Air Consultants France)
Marketing Manager Benelux, Zwitserland & Duitsland
tom.albrand@airtransat.com

+33 (0)7 86 74 40 48
13 Avenue du Général Leclerc
94700 Maisons Alfort
Frankrijk

Vragen, boekingen en groepsaanvragen:

Boekingen
B2C: 00800 872 672 83
B2B: 00800 872 672 84
B2C & B2B: airtransat@aviareps.com (Nederlandstalig)
B2C & B2B: airtransat.FR@aviareps.com (Franstalig)

Groepsboekingen
airtransat.groups@aviareps.com

00800 872 672 84