20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyses van de week

TRAVEL MAGAZINE

TM 436 in de bus!

Het jongste nummer van Travel Magazine, TM 436 is nu uit! In dit nummer leest u…

… coverinterview met Harm Kreulen en Nabil Baccouche (Air France – KLM);
… dossier Exotische Winter ’19-’20;
… bestemmingsverhaal over Sri Lanka;
… een terugblik op het voorbije Selectair Congres;
… Cruise report PONANT en HANSEATIC inspiration ;
… de vertrouwde actuapagina’s: een terugblik naar de voorbije events!
… en nog véél meer!

Afspraak met het volgende TM nummer op 6 december!

TRAVEL MAGAZINE

(W)TM-charter naar Londen

Ondanks de Brexit ‘plottwisten’ zijn we met onze TM-charter, dankzij de ondersteuning van Eurostar, op dinsdag 5 november opnieuw goed en wel naar ExCel London afgereisd voor de jaarlijkse WTM vakbeurs. De Europese exit zorgt – zowel bij de organisatoren die de standhouders reeds contracten willen laten ondertekenen voor de editie van volgend jaar, als voor de exposanten die hier weifelend tegenover staan – voor enige onzekerheid. Zou de Londense vakbeurs uiteindelijk uitgroeien tot een long haul- en technologiebeurs door deze politieke ontwikkelingen? Als het aan de bezoekersaantallen ligt, zeker niet. Voornamelijk in het Europese gedeelte, aan de zuidelijke kant van de beursvloer, bleef het over de koppen lopen…

Bekijk alle foto’s via deze link.

CRUISE

Pre-inauguratie MSC Grandiosa

In de week voorafgaand aan de officiële doop van het nieuwe vlaggenschip van MSC, vond er een pre-inauguratie plaats voor de reissector. Zes bussen uit België vertrokken naar Le Havre om er het spiksplinternieuwe schip uit de Meraviglia-klasse, de MSC Grandiosa, te ontdekken. Het schip heeft de laatste technologische ontwikkelingen aan boord en is zo’n 15 meter langer dan zijn voorgangers de MSC Meraviglia en de MSC Bellissima. Het schip biedt plaats aan meer dan 6000 gasten. Het beschikt eveneens over de laatste nieuwe milieumaatregelen van MSC. Pronkstukken van het nieuwste schip zijn de met Swarovski-kristallen gevulde grote trap en de 112 meter lange LED koepel boven de binnenpromenade.

Het aanwezige team van Travel Magazine ontdekte het schip en de vele entertainment mogelijkheden. Zo zijn er verschillende eet- en drinkgelegenheden, waaronder enkele specialiteitenrestaurants en cocktail- en champagnebars. Op het schip zal je je ook niet snel vervelen, er is een casino aan boord, er zijn verschillende shows (waaronder een speciaal ontwikkelde Cirque Du Soleil-show). Daarnaast is er kinderanimatie voor alle leeftijden in verschillende categorieën, zijn er twee bowlingbanen aan boord, een speelhal, een VR-simulator, een 4D-cinema en een sportveld. Voor de snelheidsfanaten is er een erg realistische F1-simulator, dezelfde die Lewis Hamilton gebruikt om te trainen. Als je wil zwemmen kan je terecht in één van de zwembaden (binnen of buiten), en wie tot rust wil komen die gaat naar de MSC sparuimte. Je vervelen wordt moeilijk!

Bekijk alle foto’s van het aanwezige Travel Magazine team hier, foto’s van de MSC All-Stars of the Sea Awards kan je dan weer hier raadplegen.

REISINDUSTRIE

Travel Counsellors: eerste Belgische Counsellors met Gold Status!

Jeroen Adriaenssens en Tom Vleugels © Travel Counsellors

Tom Vleugels en Jeroen Adriaenssens hebben als eerste duo in Nederland en België de Gold Status van Travel Counsellors behaald. Hiermee behoren ze tot de top 10% van de 1800 Travel Counsellors wereldwijd met de hoogste omzet en commissie. In 2016 gingen deze twee oud-studenten Toerisme van start als Travel Counsellors. Jeroen met een achtergrond als reisagent en als inside sales bij een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, Tom als sales representative bij een Aziatische luchtvaartmaatschappij. Zij vonden elkaar terug op een moment waar ze allebei iets wilden doen met hun ervaring die ze hadden opgedaan. Ze kozen voor het concept van Travel Counsellors, en na minder dan 4 jaar slaagden zij in hun opzet om de Gold status te bereiken.

Jeroen en Tom: “Wij zijn heel blij dat we deze mijlpaal samen bereikt hebben als duo. In onze eigen persoonlijke stijl dichtbij onze klanten proberen we elke dag een nieuwe stap te zetten in ons succesverhaal. De juiste klanten vinden die passen bij onze visie is een uitdaging die we niet uit de weg gaan. Wij geloven rotsvast in de toekomst van zelfstandige reisagenten en in de toegevoegde waarde van ‘travel as service’.”

LUCHTVAART

Iberia: overname Air Europa

© Air Europa

De Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia, die samen met Aer Lingus, British Airways, Vueling en LEVEL deel uitmaakt van IAG, neemt Air Europa over. Met de deal is een bedrag gemoeid van 1 miljard euro. Air Europa is 100% eigendom van Globalia, een reis- en toerismebedrijf dat wordt beheerd door Juan José Hidalgo. De maatschappij voert met een vloot van 45 toestellen binnenlandse, middellange en langeafstandsvluchten uit naar 46 bestemmingen. Door de overname wil Iberia meer vluchten op lucratieve routes tussen Europa en Latijns-Amerika en het Caribisch gebied aanbieden. Iberia wil Air Europa op die routes een leidende rol laten spelen. Daarbij rekent Iberia op aanzienlijke synergievoordelen in termen van kosten en omzet. IAG denkt dat de overname zich binnen vier jaar uitbetaalt als het gaat om rendement op geïnvesteerd vermogen. Wel zal Air Europa van meet af aan bijdragen aan de winst. “De overname van Air Europa voegt een nieuwe competitieve carrier toe aan IAG. We versterken Madrid als toonaangevende Europese hub”, zegt IAG-ceo Willie Walsh. Luis Gallego, ceo van Iberia, voegt eraan toe: “Dit is van strategisch belang voor de hub in Madrid, die de laatste jaren achterligt op andere Europese hubs. Door deze overeenkomst zal Madrid ook beter kunnen concurreren met andere Europese hubs door betere verbindingen naar Latijns-Amerika.” Door de overname lijkt het erg waarschijnlijk dat Air Europa de SkyTeam-alliantie zal verlaten waarvan ze sinds 2007 lid was. De meeste carriers uit de IAG-stal zijn lid van de Oneworld-alliantie. De overname wordt naar verwachting in de tweede helft van volgend jaar afgerond, afhankelijk van de gebruikelijke goedkeuringen.

TOUROPERATING

Fosun koopt alle naamrechten van Thomas Cook

De Chinese aandeelhouder Fosun heeft via zijn dochter Fosun Tourism vorige vrijdag 1 november de rechten op de merknaam Thomas Cook (met inbegrip van domeinnamen, software toepassingen, social media accounts en diverse licenties), evenals de naam van de twee hotelketens Casa Cook en Cook’s Club, gekocht voor 12,7 miljoen euro.

Fosun heeft ondertussen in Shanghai een reisorganisatie opgericht onder de naam Thomas Cook China. “Het verwerven van de merknaam Thomas Cook laat de groep toe zijn toerisme-activiteiten uit te breiden”, aldus de topman van Fosun Tourism, Qian Jiannong. “De naam Thomas Cook is in China erg bekend en de Chinese outbound markt groeit razendsnel.”

Verder valt op dat ook Thomas Cook India verder actief blijft, want het bedrijf is al sinds 2012 voor 77 procent eigendom van de Canadese Fairfax Financial Holdings (de rest van het beursgenoteerde bedrijf is verspreid over diverse aandeelhouders).

SAMENWERKINGSVERBAND

Avitour en Costa Cruises gaan samenwerken

Het netwerk Avitour breidt zijn samenwerking met vertrouwenspartners uit. Costa Cruises gaat vanaf nu nauw samenwerken met Avitour en de agentschappen die lid zijn van het netwerk om hen nog meer service en toegevoegde waarde te bieden. Het is belangrijk dat elk agentschap dat lid is van Avitour, zijn klanten een gevarieerd aanbod kan bieden met partners die hun klanten in de watten leggen  en duurzaamheid van toeristische activiteiten ter harte nemen. Costa neemt binnenkort twee cruiseschepen van de nieuwste generatie in gebruik, die op zee worden aangedreven met vloeibaar aardgas (lng), de schoonste fossiele brandstof die er bestaat: de Costa Smeralda in 2019 en zusterschip, de Costa Toscana in 2021.

PEOPLE ON THE MOVE

Joeri Baczkowski (ex-TC) vertegenwoordigt Paloma Hotels

Joeri Baczkowski (32), voormalig Corporate Event Manager bij Thomas Cook, gaat aan de slag bij Paloma Hotels. Joeri neemt vanaf deze week de vertegenwoordiging van Paloma Hotels, met inbegrip van de verschillende hotelconcepten waaronder Club Marvy, voor zijn rekening op de Belgische markt. Hij wordt voor Paloma Hotels het aanspreekpunt van de reisagenten. Joeri is een bekend gezicht in de Belgische reisindustrie. Zo was hij de jongste acht jaar aan de slag als Corporate Event Manager bij Thomas Cook.

FORUM

Forum Thomas More: Belgisch to-landschap na Thomas Cook

De opleiding Toerisme- en Recreatiemanagement van Thomas More Mechelen nodigt u van harte uit op haar tweede forum van het academiejaar, dat zal plaatsvinden op dinsdag 3 december 2019. Noteer alvast deze datum! Thomas More en Travel Magazine hebben ernaar gestreefd om opnieuw een uniek platform te creëren, waarbij een brede waaier aan sprekers aan bod zal komen. Het belooft een bijzonder boeiende editie te worden, want we snijden een heel actueel thema aan: Het Belgische touroperator-landschap na Thomas Cook. Volgende panelleden maken hun opwachting: Pieter Demuynck (voorzitter Selectair), Yves Coppens (zaakvoerder Copco Travel), Eline Quintens (Accountmanager 3rd Party Retail TUI Belgium) en Ilse Meyers (Secretaris Generaal ABTO). Ook Leen Segers, ex-studente Coloma/Thomas More, maakt haar eerste publieke optreden (op enkele media-presentaties na) in de Belgische reisindustrie sinds ze aangesteld werd als sales Vlaanderen en woordvoerder bij Wamos Benelux. TM hoofdredacteur Robrecht Willaert is moderator van dienst. De studenten van Dominique Verbeeck, docente Hospitality, zorgen voor het goede verloop van de avond.

Praktische informatie: het forum vindt plaats op de Thomas More Campus De Vest, Aula 2, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen. Aanvang is om 18u30 stipt. Het einde wordt verwacht rond 20u00. Inschrijven kan binnenkort, meer info volgt via Travel Magazine.

PEOPLE ON THE MOVE

R. Van Pampus: van Aeroflot naar RateHawk

Robin Van Pampus, meer dan 8 jaar werkzaam bij Aeroflot, in zijn laatste positie als sales manager Benelux, verlaat de Russische airline. In zijn nieuwe functie gaat hij aan de slag als senior business development manager Nederland bij RateHawk, een B2B booking engine voor hotels, autohuur, transfers en andere reisgerelateerde diensten. RateHawk is onderdeel van de Emerging Travel Group en met vier merken actief in meer dan 100 landen. Travel Magazine wenst Robin heel veel succes in zijn nieuwe functie!

AUTOVERHUUR

Sunny Cars: vroegboekactie van start

Reisbureauklanten die nu alvast een huurauto reserveren voor hun zomervakantie via Sunny Cars profiteren van gratis Flexservice. “Dankzij de Flexservice kan de klant tot vier uur voor huuringang kosteloos annuleren, zonder een reden op te geven. Vroegboekers zijn bovendien zeker van het gewenste type auto en hebben ook nog volop keuze uit ophaal- en afleverlocaties en tijdstippen. Vooral voor reserveringen in het hoogseizoen of als de klant bijvoorbeeld specifiek een cabrio, een stationwagen of een minivan wil, kan vroeg boeken veel verschil maken”, klinkt het bij Sunny Cars. De vroegboekactie geldt van 1 november 2019 t.e.m. 31 januari 2020 voor alle klanten die bij een reisagent een huurauto reserveren voor een huurperiode tussen 1 april en 31 oktober 2020.

Hans Knottnerus, Managing Director Nederland, België en Frankrijk, over de vroegboekactie: “Met de gratis Flexservice actie bieden we de reisagent een extra verkoopargument om de klant te overtuigen de huurauto nu al vast te leggen. Als reisagent weet je dat het beter is om vroeg te reserveren zodat de gewenste auto voorradig is. Maar soms heeft de klant een extra zetje nodig. Die geven we met de gratis Flexservice.” De gratis Flexservice actie is overigens automatisch in het boekingssysteem verwerkt. Deze optie staat aangevinkt en op 0 Euro. “Ter ondersteuning van de actie is promotiemateriaal ontwikkeld dat reisagenten kunnen gebruiken om de gratis Flexservice en andere voordelen van vroeg boeken onder de aandacht van hun klanten te brengen. Er zijn banners en teksten beschikbaar voor op de website, in een nieuwsbrief of Facebook pagina.” Voor meer informatie: b2b.sunnycars.nl

TOUROPERATING

Joker: minder vliegen op 22 groepsreizen

In 2020 biedt reisorganisatie Joker 16 groepsreizen (met 22 afreisdata) aan in Europa waarbij het vliegtuig op minstens 1 traject vervangen is door de trein, (mini)bus en/of boot. Op die manier stelt Joker de schijnbaar logische keuze voor vliegverkeer op korte afstanden in vraag. Tegelijk is het een oproep om meer te investeren in betaalbaar en flexibel openbaar vervoer binnen Europa.

Deze 22 reizen in Europa krijgen het label ‘Minder vliegen’. “Op die manier willen we reizigers stimuleren om heel bewust te kiezen voor een Joker-reis die extra duurzaam is. Ook de ecologische impact wordt namelijk een pak kleiner omdat je het heen- en/of terugtraject aflegt met het openbaar vervoer of een minibus”, klinkt het bij Joker.

Toon Teugels, verantwoordelijk voor groepsreizen naar Oost-Europa en Centraal-Azië: “Het extra inzetten op reizen met het openbaar vervoer in plaats van het vliegtuig blijft een experiment. Zitten reizigers hier wel écht op te wachten? De Hongarije-reis en 2 Corsica-reizen zijn een experiment in een experiment: ze duren 1 dag langer met het openbaar vervoer. Uit ervaring weten we dat die extra dag voor vele reizigers een breekpunt kan zijn.

Het lijkt contradictorisch voor een reisorganisatie die ook vliegtickets verkoopt, maar toch hopen we dat de afreisdata met het ‘Minder vliegen’-label aanspreken en snel volzet zijn. Daarom zetten we deze extra in de kijker, zowel online als in onze brochures.”

Joker stoot bij het ‘vergroenen’ van haar groepsreizen binnen Europa echter ook op heel wat praktische moeilijkheden. “Zo konden we niet de garantie krijgen dat bepaalde treinverbindingen volgend jaar nog bestaan en is er op dit moment te weinig flexibiliteit bij het boeken van treintickets en zitplaatsen (bv. niet mogelijk om vlak voor vertrek gereserveerde stoelen gratis te annuleren). En 22 uur op een bus bleek, na een testrit, zelfs voor onze avontuurlijke groepsreizigers too much. Prima voor korte afstanden, maar te weinig comfort voor echt lange trips”, klinkt het.

SERVICE FACILITATOR

EURAM: webinars

“Er is een flinke buzz gaande in de reiswereld over EURAM’s Premium Features! De Premium Features zijn offertes en roadbooks (digitaal én PDF!) met eigen huisstijl, foto’s en bijlagen, eigen teksten & tips opslaan, eigen uitnodigingslink en vluchtinformatie. Wil jij live de Premium Features zien en ontdekken wat de meerwaarde voor jou is? Schrijf je dan snel in voor de webinar via deze link,” aldus Olivier Dewit. Praktisch: dinsdag 12 november, 10u-10u30

Webinars West-USA en West-Canada

“Wil jij kennismaken met West-USA en West-Canada? Of je kennis opfrissen over deze geweldige en populaire bestemmingen? Meld je aan voor deze webinars via deze link.” Praktisch: donderdag 14 november, 10u-10u45 (Webinar West-USA) en dinsdag 26 november, 10u-10u45 (Webinar West-Canada).

TOUROPERATING

TUI: incentive Baron Hotels

Bij de zomerlancering heeft de luxueuze hotelketen Baron Hotels weer een incentive klaar. De 5 best boekende reisagenten voor deze keten (TUI en VIP Selection) vanaf de zomerlancering tot 31/01/2020 winnen een Mediamarkt geschenkkaart t.w.v. € 150. Reisagenten profiteren bovendien van 25% reisagentenkorting in Baron Resort en Baron Palace! De korting is geldig op de Premium All Inclusive-prijs voor verblijven gedurende het hele zomerseizoen 2020. Aanvragen via Agent Deal/BTN.

Lancering deel 2 TUI Autovakanties Zomer 2020

Vanaf nu zijn meer dan 250 extra accommodaties voor TUI Autovakanties zomer 2020 boekbaar. Ook de eerste accommodaties voor TUI Dichtbijvakanties zomer 2020 (ca. 150 accommodaties) en TUI Citytrips zomer 2020 (ca. 250 accommodaties) zijn sedert eind vorige week boekbaar.

Welke bestemmingen lanceert TUI nu al?

  • TUI Autovakanties: Andorra, Duitsland, Frankrijk, Italië, Kroatië, Oostenrijk, Slovenië, Spanje en Zwitserland.
  • TUI Dichtbijvakanties: België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Nederland.
  • TUI Citytrips: Istanbul, Amsterdam en Rotterdam, Athene, Alicante, Barcelona, Madrid, Malaga, Sevilla en Valencia, Berlijn, Boedapest, Lissabon en Porto, Parijs, Nice en Lyon, Firenze, Milaan, Rome en Venetië, Wenen.

Nieuw in het aanbod: Falkensteiner familieclubhotels in Oostenrijk: Falkensteiner Club Funimation Katschberg (code 71989, Katschberg, SalzburgerLand/Karinthië), Falkensteiner Hotel Cristallo (code 71987, Rennweg am Katschberg, Karinthië), Falkensteiner Hotel Sonnenalpe (code 72222, Nassfeld, Karinthië) en Falkensteiner Hotel & Spa Carinzia (code 72225, Hermagor, Karinthië). Nieuwe toppers uit het autovakanties-aanbod: Adler Resort (code 71662, Hinterglemm, SalzburgerLand, Oostenrijk) en Borgo San Luigi Tuscany Resort (code 74859, Monteriggioni, Toscane, Italië).

GASTRONOMIE

Gault&Millau België 2020

Voor een publiek van meer dan 1000 restaurateurs, journalisten en partners stelden Marc Declerck en Gerald Watelet de zeventiende editie van de Gault&Millau Belux Gids voor. De titel van Chef van het Jaar 2020 gaat dit jaar naar Bert Meewis van Restaurant Slagmolen in Oudsbergen. De Gault&Millau gids is ook dit jaar veel meer dan alleen een restaurantgids. In de gids 2020 brengt de uitgever twee rijk geïllustreerde cahiers: ‘Finest Chocolatiers in Belgium and Luxemburg’ en ‘Great Cocktail Bars in Belgium’. De beste Chocolatiers werden vijf weken geleden bekendgemaakt tijdens het lanceringsevent bij Chocolate Nation. Ook deze selectie ontdekt u op www.gaultmillau.be. CEO Marc Declerck wijst er op dat Gault&Millau met 30.000 verkochte exemplaren in de voorverkoop met een grote voorsprong de Belgisch-Luxemburgse leider van de sector blijft. Hij voegt eraan toe dat Gault&Millau daarnaast met verscheidene nieuwe projecten blijft innoveren. Zo wordt het consultancy luik steeds verder uitgebouwd met verschillende projecten in de sectoren van de catering (grootkeukens, event catering en festivals), gastronomie en productontwikkeling. De Gault&Millau Belux gids 2020 ligt vanaf midden deze week in de boekhandel en kost nog steeds 29 euro. Hij kan ook worden besteld op de website shop.gaultmillau.be. Op de website www.gaultmillau.be, die aangevuld blijft met een gratis app, kan men aan de hand van diverse criteria restaurants opzoeken.

LUCHTVAART

IATA lanceert campagne tegen ‘vliegschaamte’

© IATA

International Air Transport Association (IATA) gaat een campagne starten als antwoord op ‘vliegschaamte’. Er is namelijk een zwakkere vraag naar vliegreizen door de groeiende groep milieuvoorvechters die het vliegen afraadt vanuit duurzaamheidsoverwegingen. Vooral in het noorden van Europa, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland heeft de oproep tot minder vliegen effect. Bijna 300 luchtvaartmaatschappijen uit 120 landen zijn aangesloten bij IATA. De sectororganisatie wil met de campagne de reputatie van de luchtvaart proberen te herstellen. “We gaan een zeer, zeer grote campagne starten om uit te leggen wat we hebben gedaan, wat we doen en wat we willen gaan doen in de toekomst”, aldus IATA-voorzitter Alexandre de Juniac. De voorzitter noemt de boodschappen van activisten “misleidend”. Het is nog niet bekend wanneer de campagne van start gaat. Commerciële vliegreizen zijn goed voor zo’n 2,5 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Sinds 1990 heeft de industrie met technologische verbeteringen de CO2-emissie gehalveerd.

TOUROPERATING

Club Med rondreizen

“De Club Med Rondreizen staan garant voor een premium vakantie ver van het massatoerisme. Beleef unieke ervaringen tijdens een all-inclusive ontdekkingsreis.

Maak vanaf 19 november gedurende drie dagen onbeperkt gebruik van de Happy First-vroegboekkorting. Gegarandeerd de beste prijs van het jaar op alle Rondreizen, en zonder quota op de reservaties. Na deze drie dagen is de Happy First-korting nog van toepassing op een selectie van data en Rondreizen tot 31 maart 2020,” aldus Club Med.

Club Med stelt de volgende thema’s voor:

  • Rondreizen ‘Natuur’: ontdek uitzonderlijke fauna en flora
  • Rondreizen ‘Onvergetelijke Ontmoetingen’: authentieke ervaringen met de plaatselijke bevolking
  • Rondreizen ‘Geheime Routes’: focus op geschiedenis en cultuur
  • Rondreizen ‘Cultuur’: verlaat de gebaande paden en verdiep u in het rijke erfgoed

Club Med somt alvast enkele redenen op waarom jouw klanten voor ‘Rondreizen by Club Med’ moeten kiezen.

  • Het vertrek is 100% gegarandeerd
  • Kleine groepen met maximaal 16 deelnemers
  • Team van ervaren begeleiders en gidsen
  • Hulpverlening 7d/7, 24u/24, overal ter wereld
  • Volpension
  • Volledige reiskit

Meer info via www.clubmedpartners.be

IN MEMORIAM

Antoine Rollier (88) overleden

Antoine Rollier, stichter van Reizen Antoine, en het latere Rantour en Restaurant Loanton, is op 88-jarige leeftijd overleden, dat meldt de familie. Antoine was de stichter van het gelijknamige busbedrijf Reizen Antoine, dat bescheiden begon als busbedrijf dat reizen naar Lourdes  inlegde, en later uitgroeide tot een grote speler. De dagelijkse leiding is nog steeds in handen van de familie Rollier en werd overgenomen door de kinderen (en kleinkinderen) van Antoine. Tegenwoordig voert Rantour o.a. busreizen en transfers uit voor RSC Anderlecht en de Rode Duivels. De uitvaartplechtigheid vindt plaats in de Onze-Lieve-Vrouw-Bezoeking te Essene op zaterdag 9 november 2019 om 11.15 uur. Travel Magazine betuigt zijn deelneming aan de familie.

TOUROPERATING

Corendon: dierenwelzijnsbeleid

© Corendon

Corendon lanceerde eind vorige week zijn speciaal dierenwelzijnsbeleid voor haar excursies. Het is een charter opgesteld in samenwerking met World Animal Protection (WAP), en is gebaseerd op belangrijke elementen uit de ANVR richtlijnen voor dierenwelzijn. “Wij dragen de wereld een groen hart toe en voelen ons medeverantwoordelijk voor de  duurzame ontwikkeling van vakantiebestemmingen en het behoud van een leefbare wereld. Door zelf verantwoorde keuzes te maken met respect en begrip voor mensen, dieren en natuur en onze klanten mee te nemen in het belang van verantwoord reizen, proberen wij te waarborgen dat volgende generaties óók van al die prachtige plekken op aarde kunnen genieten,” klinkt het bij Corendon.

Atilay Uslu, oprichter van Corendon, aan Travmagazine in Nederland: “Excursies zijn belangrijk voor de toerismesector en vakantiegangers; qua beleving en qua inkomstenbron. Het nieuwe dierenwelzijnsbeleid van Corendon heeft daardoor op een groot aantal bestemmingen grote impact. Wij nemen daarom een jaar de tijd om deze excursies uit te faseren en ondersteunen de bestemmingen bij het opstellen van een alternatief excursieaanbod. Naast het feit dat we ons steentje willen bijdragen aan minder dierenleed op vakantiebestemmingen hopen wij een signaal te geven aan onze klanten en de buitenwereld.”

De richtlijnen van het dierenwelzijnsbeleid zijn een ondersteuning voor de productmanagers, reisleiding, lokale agenten en klanten om de juiste keuzes te maken als het gaat om het aanbieden of boeken van een excursie met wilde of gedomesticeerde dieren. Meer info over het dierenwelzijnsbeleid via https://bit.ly/36zbQse

Corendon voor het eerst geland in Brazilië

Vorige week zondag zijn de eerste Corendon-reizigers vertrokken vanaf Schiphol naar Natal in Brazilië, de nieuwste verre bestemming van Corendon. Vlucht CND8811 is om 15u40 lokale tijd in Natal geland en daarmee is de rechtstreekse verbinding Amsterdam-Natal officieel in gebruik genomen. Het vliegtuig werd feestelijk verwelkomd met een watersaluut van de luchthavenbrandweer. Aanwezig waren de gouverneur en de burgemeester van Natal. Corendon vliegt tot en met december elke zondag en vanaf januari elke donderdag naar Natal.

LUCHTVAART

Thomas Cook Airlines Scandinavia gaat verder als Sunclass Airlines

Thomas Cook Airlines Scandinavia verandert zijn naam in Sunclass Airlines. Zoals vorige week aangekondigd in de wekelijkse TM Newsletter heeft Petter Stordalen, een flamboyante Noorse zakenman en hotel- en vastgoedontwikkelaar, en twee private equity-bedrijven, het in Stockholm gevestigde Altor en de TDR Capital in Londen, Thomas Cook Noord-Europa, ook bekend als Ving Group, overgekocht. Het winstgevende Scandinavische bedrijf van de ingestorte Thomas Cook Group bestaat uit Thomas Cook Airlines Scandinavia, de touroperators Ving, Globetrotter, Spies en Tjareborg, plus verschillende hotelmerken.  Terwijl Thomas Cook Nordics zijn hoofdkantoor heeft in Stockholm, is Thomas Cook Airlines Scandinavia een Deense chartermaatschappij gevestigd in Kastrup-Kopenhagen die acht A321-200’s, één A330-200 en drie A330-300’s exploiteert. De carrier hervatte zijn vluchten op 24 september, daags nadat Thoms Cook plc. instortte en zijn activiteiten werden opgeschort.

HOTELLERIE

NH Hotel Group: nieuwe director of Revenue

Jacqueline Kanits © NH Hotels

Jacqueline Kanits (53) is met ingang van 25 oktober 2019 de nieuwe Director of Revenue bij NH Hotel Group. Daarmee leidt ze de Revenue-afdeling van de Business Unit Northern Europe, die 127 hotels in België, Duitsland, Groot-Brittannië, Hongarije, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Slowakije, Tsjechië en Zwitserland omvat.

Met haar team, bestaande uit zeven Regional Directors of Revenue, is Kanits verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling en uitbreiding van de revenue management functie en voor het verhogen van de totale omzet van NH Hotel Group. Jacqueline Kanits rapporteert aan Maarten Markus, Managing Director Business Unit Northern Europe. Hij is verheugd over de komst van de ervaren directeur. “Met haar jarenlange ervaring op het gebied van revenue management brengt ze de ideale knowhow mee en is ze een echte aanwinst voor het team. Samen gaan we succesvolle prijsstrategieën voor de komende jaren opstellen, met als doel onze totale omzet nog verder te laten stijgen.” In totaal was ze twaalf jaar werkzaam bij Starwood Hotels & Resorts Worldwide, waarvan elf jaar als Regional Director of Revenue Management, East & Central Europe. Na de fusie van Starwood en Marriott ging Kanits op zoek naar nieuwe professionele uitdagingen. Als zelfstandig consultant werkte ze ongeveer twee jaar voor individuele hotels, die ze ondersteunde bij het ontwikkelen van succesvolle revenue-strategieën.

LUCHTVAART

BSCA: promotie Charleroi Métropole

Brussels South Charleroi Airport werkt samen met Charleroi Métropole om het toerisme te ontwikkelen in de regio waar de luchthaven gevestigd is. Als transitplatform wil de luchthaven een belangrijke speler worden van waaruit de reizigers Charleroi Métropole kunnen ontdekken. Via samenwerkingen met de Toeristische diensten die zich inzetten voor de promotie van de regio worden de passagiers verschillende opties aangeboden in functie van de tijd waarover ze beschikken. Er werd in september vorig jaar trouwens al voor het eerst samengewerkt met Ryanair met het oog op de promotie van de toeristische sector van Charleroi Métropole.

IN MEMORIAM

Georges Gutelman overleden

De Belgische zakenman Georges Gutelman, die voornamelijk actief was in de luchtvaartsector, is deze week op 81-jarige leeftijd overleden. Hij woonde sinds enkele jaren samen met zijn vrouw in Tel Aviv. Georges Gutelman werd geboren in 1938, in een gezin van Poolse immigranten. Georges Gutelman studeerde voor ingenieur aan de Université de Liège alvorens zelf van start te gaan met het organiseren van vliegreizen. In 1971 richtte hij Trans European Airways (TEA) op. Georges stond eveneens aan de wieg van de luchtvaartmaatschappijen EuroBelgian Airlines en City Bird. Hij stelde in de jaren ’80 de toestellen van TEA ter beschikking tijdens “operatie Mozes”, om zo duizenden joden uit Ethiopië te repatriëren naar Israël, via Sudan, om ze te redden van de hongerdood in 1984-1985. Meneer Gutelman werd bekroond met de titel “manager van het jaar” door Trends-Tendances. Travel Magazine wenst zijn deelneming te betuigen aan de familie.

Lorenzo Stefani (oud-collega van Georges bij City Bird): “Meneer Gutelman was diplomatisch, bescheiden en discreet. Hij dwong respect af. Hij was een zakenman die met iedereen een interessant gesprek kon aangaan. Hij heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van het toerisme. Hij kon bedachte risico’s nemen. Door hem en door Victor Hasson leerde ik bij City Bird volgend adagium: “Het succes is in verhouding met de risico’s die men neemt.”  Hij heeft me ook geleerd dat je soms eens een stap achteruit moet zetten om vervolgens sneller vooruit te kunnen gaan en vooral om nooit op te geven. Ik wens zijn echtgenote en kinderen, alsook zijn familie erg veel sterkte toe in deze moeilijke periode.”

PEOPLE ON THE MOVE

VRT journaliste wordt woordvoerster Brussels Airport

Ihsane Chioua Lekhli ruilt eind dit jaar de VRT in voor Brussels Airport waar ze aan de slag gaat als woordvoerster. Lekhli begon in 2008 bij de VRT als redacteur bij “Vlaanderen vakantieland”, later werkte ze ook op de redactie van het programma “Volt”. De kijkers kennen haar vooral van haar reportages voor “Het journaal” en van het zondagse debatprogramma “De zevende dag” dat ze vier jaar lang, van 2013 tot en met 2017, mee presenteerde. De laatste jaren was ze vooral actief als politieke journalist. Bij Brussels Airport wordt ze vanaf 6 januari een van de gezichten van de communicatie voor de nationale luchthaven. ”Ik kijk er naar uit om nu eens aan de andere kant van de journalistiek te staan, als woordvoerder van Brussels Airport”, zegt Lekhli. “De vele boeiende ervaringen zullen mij zeker van pas komen als woordvoerder voor de grootste luchthaven van het land.”