20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyses van de week

VAKBEURS

BTExpo 2019

Op maandag 28 oktober vond in Brussel de eerste dag plaats van BTExpo 2019, en op dinsdag 29 oktober vond de tweede dag plaats in Lamot te Mechelen. Zo’n vijftigtal exposanten stonden er klaar om de bezoekers te informeren over hun productgamma en hun nieuwigheden, en er waren ook enkele conferenties gepland doorheen de dag. Bekijk alle foto’s van dag 1 via deze link, en van dag 2 via deze link.

CONGRES

Travelmedia Congres 2019

Nog drie weken tot hét Travelmedia Congres op 20 november. Een dag vol inspirerende sprekers, hands-on workshops en tal van netwerkmomenten. Kom luisteren naar keynotes over AI, hoe Vlaamse regio’s met (over)toerisme in de toekomst om zullen gaan, de toekomst van touroperators en reisagenten, duurzaamheid, influencer marketing en nog veel meer. De workshops over community building en leadgeneratie zijn jammer genoeg al volzet maar er zijn nog tickets voor de acht sprekers, dus wacht niet te lang om jouw plaatsje op hét Travelmedia Congres te verzekeren. Boek jouw ticket vandaag nog via www.travelmediacongres.be

VAKVERENIGING

ATTR: zomer 2019 en reis-intenties 2020

Op woensdag 16 oktober vond bij Bowling Stones in Wemmel het ledenevent van ABTO plaats. Luc Coussement, voorzitter van ABTO, nam er de tijd om de cijfers van de zomer 2019 uit het ABTO Travel Trend Report (ATTR), uitgewerkt in samenwerking met GfK, toe te lichten. Het report – op basis van 850 respondenten – beloofde interessante cijfers, want voor het eerst is het mogelijk om te vergelijken met vorig jaar. Daarnaast gaf Luc ook een preview van de reis-intenties 2020, op basis van de nieuwe trimestriële: GFG – Travel Intentions Report. We delen graag hier enkele belangrijke resultaten uit het ATTR-onderzoek.

REISINDUSTRIE

Dries Vindevoghel

Transeurope zet zeilen bij

Met Griet De Smet, Kimberly Hessel, Celine Sarlet, Nicky Coene en Mathias Van Daele zijn er de voorbije weken vijf extra krachten van start gegaan bij touroperator Transeurope. De uitbreiding van het personeelsbestand is het resultaat van een sterke groei die de Brugse nichespeler momenteel doormaakt. “Een duidelijk signaal vanuit de markt in de richting van specialisme en onafhankelijkheid,” volgens Kevin Van Nieuwenhuyse (sales & marketing). “En een bevestiging dat er muziek zit in ons à-la-carteverhaal. Niet alleen voor Zuidoost-Azië, ook binnen Europa werken we meer en meer op maat. Onze rol als touroperator is de voorbije jaren grondig geëvolueerd. Klanten en reisagenten hebben vandaag meer dan ooit nood aan richting en zekerheid. Daarom trekken we de succesvolle werkwijze van Transasia, waarbij de inkopers zelf alle offertes voor hun rekening nemen, vanaf 1 november door naar Noord-Amerika, met Dries Vindevoghel als bestemmingsspecialist.” De oostkuststeden blijven vooralsnog de kern van het Transeurope-aanbod, maar de aankomende brochure voor 2020 telt ook enkele à la carte aanpasbare selfdrives. Ook het luxemerk Go Chic beschikt vandaag over een eigen advieslijn, bemand door Jacinta Goormans. In de belangrijke boekingsmaanden december, januari en februari zullen alle Europese inkopers rechtstreeks aanspreekbaar zijn. “Alles om reisagenten maximaal te ondersteunen in de verkoop”, besluit Kevin Van Nieuwenhuyse.

REISINDUSTRIE

American Express GBT verbindt GDS’en voor online NDC-content

American Express Global Business Travel (GBT) is met de nieuwste release van zijn eigen online bookingtool, Neo, het eerste reismanagementbedrijf dat verbinding maakt met de wereldwijde distributiesystemen voor online New Distribution Capability content. Neo maakt verbinding met Amadeus NDC-X en Sabre’s Beyond NDC via GBT’s Supply Management Platform. Er wordt gewerkt aan integratie met Travelport.

Met deze release introduceert GBT ook informatie over vlucht en voorzieningen van Routehappy in de Neo-omgeving. Gebruikers hebben zo meer inzicht in wat inbegrepen is in een vluchttarief. De eerste fase omvat productinformatie over specifieke vliegtuigen, zoals beschikbaarheid van wifi, menukeuzes en beenruimte. De volgende fase behelst ticketcomponenten, zoals toegang tot de lounge en de hoeveelheid toegestane bagage.

Door partnerships met luchtvaartmaatschappijen, GDS’en en Routehappy, blijft GBT zich richten op samenwerking om robuuste, schaalbare oplossingen aan klanten te leveren. GBT werkt momenteel samen met American Airlines, United, Delta, Air France-KLM, International Airlines Group (IAG), Qantas en vele andere luchtvaartmaatschappijen aan gezamenlijke retail-initiatieven.

REISINDUSTRIE

Thomas Cook Nordic verkocht

Het Scandinavische filiaal van Thomas Cook is verkocht aan een consortium onder leiding van de Noorse investeerder-miljardair Petter Stordalen (Strawberry Group 40%) (o.a. eigenaar van 194 Nordic Choice Hotels in Scandinavië) en de in de UK-gebaseerde investeringsfondsen TDR Capital (40%) en Altor (20%). De investering bedraagt 6 miljard Zweedse kronen (481 miljoen pond of 617 miljoen dollar) aan cash en garantiestellingen.

De nieuwe groep werkt met zo’n 2.300 medewerkers en is eigenaar van de merken Ving, Globetrotter, Spies, Tjareborg, de carrier Thomas Cook Airlines Scandinavia (11 Airbus toestellen) en een aantal hotelbrands.

MICE

CONVENE in Vilnius

Op 12 en 13 februari 2020 vindt in de Litouwse hoofdstad Vilnius de achtste editie van de MICE vakbeurs CONVENE plaats, georganiseerd door Go Vilnius. Een jaarlijks kleinschalig, maar kwaliteitsvol tweedaags event dat in de eerste plaats de meetings- en incentivesmogelijkheden toont van de landen uit de Baltische regio, en vooral dan Litouwen, Letland en Estland. In het verleden waren ook landen als Finland, Zweden en Polen prominent aanwezig, evenals belangrijke stedelijke bestemmingen als Sint-Petersburg. De beurs speelt in op de groeiende belangstelling voor meetings, conferenties en incentives in de regio. Daarnaast wil CONVENE een platform zijn voor networking en biedt de beurs ook vormingsactiviteiten aan. Recent zijn het vooral Hi-Tech Events die in de Baltische Zee regio opgang maken. CONVENE verwelkomde dit jaar een duizendtal deelnemers, waarbij 165 buyers uit 30 landen. Meer dan 80 aanbieders uit de regio namen eraan deel. Tijdens de beurs vonden welgeteld 2640 B2B-meetings plaats, evenals 11 educatieve sessies. De helft van de buyers nam deel aan een post-event tour in de regio. CONVENE vindt plaats in het Lithuanian Exhibition and Congress Centre, LITEXPO en wordt georganiseerd door Go Vilnius. Buyers en bezoekers kunnen zich registreren via www.convene.lt. Travel Magazine is een officiële mediapartner van CONVENE 2020.

LUCHTVAART

© THAI

THAI 6e vlucht/week

Sinds 28 oktober voegde THAI Airways een extra vlucht toe aan de lijn Bangkok-Brussel. Er komt nog een vlucht op maandag, waardoor het totaal aantal vluchten per week op 6 komt te staan vanuit Brussel. Alle vluchten worden uitgevoerd met een Airbus A350-900. De ambitie is om op termijn een dagelijkse rechtstreekse vlucht vanuit Brussel naar Bangkok in te leggen.

PEOPLE ON THE MOVE

Jeroen van der Velde naar Maasmechelen Village

Jeroen van der Velde, gaat vanaf maandag 4 november aan de slag als Tourism Director bij Maasmechelen Village. Freshfield Recruitment, het headhunting kantoor van Jeroen in Diegem, gespecialiseerd in de reissector, stopt zijn activiteiten.

De jobsite voor de travel sector, blijft echter gewoon bestaan. Maasmechelen Village maakt deel uit van Value Retail dat 11 luxury shopping outlets uitbaat in Europa en China. Jeroen was eerder aan de slag als commercial director bij Carlson Wagonlit Travel en als Country Manager bij Travelport.

TECHNOLOGIE

© BCD Travel

BCD lanceert SolutionSource Developer Hub

BCD Travel introduceert SolutionSource Developer Hub. De nieuwe hub biedt technologieontwikkelaars toegang tot API’s en developer tools om zakelijke reisoplossingen op maat te maken voor klanten van BCD Travel. De lancering van de Developer Hub luidt een nieuwe fase in van SolutionSource, het platform dat in februari 2018 werd geïntroduceerd als marktplaats om klanten toegang te geven tot oplossingen van derde partijen.

“Door te investeren in API’s en ons platform open te stellen, nemen we de belangrijkste barrière voor developers van reistechnologie weg”, zegt Irina Matz, BCD Travel Senior Director van SolutionSource. “Door ontwikkelaars toegang te geven tot moderne tools en technologie, helpen we hen om oplossingen te bouwen die perfect inspelen op de behoeften van onze klanten.”

TOUROPERATING

Pegase: uitbreiding partnership Iberostar

Het aanbod Iberostar Hotels & Resorts in het portfolio van Pegase, wordt verder uitgebreid. Hierdoor zijn voortaan alle Iberostar Hotels & Resorts te boeken bij Pegase! Jeroen Decroos (Pegase): “Pegase en Iberostar kennen reeds een geprefereerde samenwerking, samen bouwden we een uitstekend partnership op. Zeker gezien de recente herpositionering en de vele renovaties en heropeningen die Iberostar kent, is Iberostar bij uitstek onze partner.”
Davy Van Acker (Iberostar): “We zijn verheugd dat we samen met Pegase een formule hebben gevonden om aan de grote vraag naar onze hotels te kunnen voldoen, waarbij elke reisagent toegang heeft tot het totale aanbod en tevens beschermd is.”

Lees hier verder.

CONTACT DETAILS ON THE MOVE

ANA Benelux: nieuwe contactgegevens

Vanaf 4 november zullen de contactgegevens van ANA Benelux veranderen. Voor alle inlichtingen aangaande een reservatie kan u contact opnemen met de Customer Service Center (24/24, 7/7) op het volgende nummer:

BE > 0800-81853 (gratis)
NL > 0800-022-3158 (gratis)

Voor groepsaanvragen, gelieve een e-mail te sturen naar group.bru@ana.co.jp
Voor alle andere zaken kan u ANA contacteren op info.bru@ana.co.jp

HOTELLERIE

RIU Hotels & Resorts: Riu Party

Riu Party, het innovatieve amusementsconcept dat RIU in 2018 in Los Cabos lanceerde, blijft groeien. Het wordt al aangeboden in de hotels in Punta Cana in de Dominicaanse Republiek, Vallarta en Playa del Carmen in Mexico en Guanacaste in Costa Rica. Het zijn authentieke themafeesten met optredens van het hoogste niveau, samen met het ritme van grote dj’s uit de regio en de beste live muziek. Deze feesten draaien rond verschillende thema’s, waarvan er twee overdag en twee ’s avonds zijn (White Party, Neon Party, CocoBongo Riu Party en Pink Party).

“Riu Party komt voort uit mijn passie voor muziek, mijn interesse in innovatie en het bieden van de best mogelijke ervaring aan onze klanten. De parties kunnen vergeleken worden met shows in de meest bekende clubs, maar het uitzonderlijke kenmerk in deze sector is dat ze deel uitmaken van het All Inclusive programma van verscheidene hotels. We maken onderscheid tussen twee soorten parties, namelijk de Riu Pool Parties, die zich richten op volwassenen en de parties die mij persoonlijk het meest na aan het hart liggen, de Riu Get Together Parties”, legt Luis Riu, CEO van RIU Hotels & Resorts, uit.

De keten heeft onlangs de campagne ‘Afterbeach, there’s life after the beach’ gelanceerd om de bekendheid onder alle klanten te vergroten. Hiermee wil RIU zich richten op het publiek dat denkt dat zij alles gedaan hebben gedurende de dag, maar zich niet realiseren dat hen het beste nog wacht: de Riu Party. De kern van de campagne is een video die toont wat je overdag aan het strand kunt doen en wat je kunt ervaren na het ‘strandleven’ tijdens de Riu Party. Daarnaast zijn er verschillende videobits ontwikkeld om het ‘Afterbeach’-concept te versterken en uit te leggen wat elke party inhoudt. Beide soorten video’s zijn op de verschillende sociale media-kanalen (Facebook, Instagram, Youtube) te zien en krijgen ook een display-campagne. De campagne staat twee maanden online, tot eind november.

BESTEMMING

Sunweb: Tomorrowland Winter in Alpe d’Huez

Sunweb gaat opnieuw de samenwerking met Tomorrowland aan voor het winterfestival in het Franse Alpe d’Huez. De eerste editie van Tomorrowland Winter trok vorig jaar ruim 25.000 bezoekers. Van 14 tot 20 maart 2020 staat Alpe d’Huez in het teken van skiën, snowboarden en feesten in de magische Tomorrowland-setting. Opnieuw worden het dorp en het skigebied omgetoverd tot één groot festivalterrein met geprivatiseerde pistes en verschillende podia, die exclusief toegankelijk zijn voor de bezoekers. Het festival heeft dit jaar het thema ‘The Book of Wisdom, The Frozen Chapter’ en de line-up is inmiddels bekend: wereldberoemde dj’s als Martin Garrix, Afrojack, Armin van Buuren, Dimitri Vegas & Like Mike en Lost Frequencies staan op het podium. Bezoekers ontvangen een Tomorrowland Winter bracelet waarmee alles geregeld is, van toegang tot de pistes tot het betalen van eten en drinken. Het festival hanteert een totaalconcept waarbij Sunweb als exclusieve reispartner de volledige pakketreis van de duizenden wintersporters en festivalgangers regelt. Tim van den Bergh, CCO bij Sunweb Group: “Wij zijn trots om als exclusieve reispartner samen te werken met ’s werelds beste festival. De magische en internationale sfeer die je ervaart, is erg bijzonder. Iedereen die je tegenkomt, geniet volop van zowel het skiën als de muziek.”

TOUROPERATING

TUI vliegvakanties en VIP Selection: zomerlancering 2020

De zomer is boekbaar voor TUI vliegvakanties en VIP Selection. Hier lees je alle voordelen en nieuwigheden over TUI en VIP Selection zomer 2020.

Snel boeken is de boodschap! Vroege planners kunnen hun zomervakantie met afreis tussen 01/04 en 08/11 boeken met het interessante vroegboekpakket van TUI:

  • Gratis luchthavenvervoer met Billo (OP = OP)
  • NIEUW: 1 stuk gratis bagage p.p. (OP = OP)
  • Kortingen tot € 700 p.p. (OP = OP)
  • Gratis voor kids (OP = OP)
  • Extra actievoordeel: 1+1 gratis (OP = OP)

Bij VIP Selection genieten klanten van gratis privéluchthavenvervoer en een geschenkbon van € 50 voor JRE toprestaurants. Bovendien is er een gratis roomupgrade mogelijk bij een aantal deelnemende hotels. Voor beide merken kunnen klanten ook een beroep doen op de garanties: de laagsteprijsgarantie, omruilgarantie, we-lossen-het-op-garantie en de niet-goed-geld-terug-garantie.

Nieuw: Voor Zomer 2020 zal je twee nieuwe VIP Selection brochures ontdekken. Het aanbod werd zoals bij TUI opgesplitst in een brochure met vliegvakanties en een andere met exotische vakanties. Naast deze nieuwe indeling zijn de brochures stijlvol herwerkt om de klant een nog exclusiever gevoel te geven.

Nieuw in het TUI aanbod

Voor zomer 2020 heeft TUI heel wat nieuwe hotels en hotelketens in het aanbod. Zoals: Paloma Hotels, Iberostar, Porto Bay, Louis Hotels en Zeus Hotels. Naast deze nieuwigheden is er ook een nieuwe bestemming: Istrië, het grootste schiereiland van Kroatië. Verschillende baaitjes, ruige kustlijnen en gezellige haventjes kleuren hier de kustlijn. In Istrië vind je warme badplaatsen zoals Medulin en Rabac, en pittoreske stadjes zoals Rovinj en Porec. TUI fly vliegt vanaf 25 april vanuit Brussel naar luchthaven Pula op woensdag en zaterdag.

TUI en Paloma Hotels tekenen exclusieve samenwerking

De drie hotelconcepten van Paloma Hotels (Club Marvy, Paloma Finesse en Paloma Hotels) zijn zeer bekend én zeer geliefd, zowel bij de Belgische en Nederlandse reisagenten als de vakantiegangers. TUI heeft een exclusieve samenwerking getekend voor België en Nederland en zal de hotels opnemen in haar aanbod, boekbaar vanaf heden.

Paloma Hotels kan bogen op 40 jaar ervaring en gastvrijheid. Zij creëren een unieke, moderne en mediterrane atmosfeer voor hun gasten met veel aandacht voor de aanwezige natuur en de lokaal geïnspireerde keuken. Paloma Hotels heeft 9 hotels; het unieke ‘barefoot luxury’ merk Club Marvy in de baai van Kesre (Izmir), het splinternieuwe, stijlvolle luxe hotel Paloma Finesse in Side, vijf hotels in de regio van Antalya en nog twee vlak bij Izmir.

TUI BLUE

TUI BLUE wordt het wereldwijde ‘flagship’ hotelmerk van de TUI Group. De huidige hotelconcepten TUI SENSIMAR, TUI FAMILY LIFE en TUI BLUE zullen vanaf zomer 2020 onder de overkoepelende

TUI BLUE Palm Garden

merknaam TUI BLUE vallen. Daardoor versterken we onze positie in de markt en zorgen we voor meer zichtbaarheid en herkenbaarheid. Het aantal hotels groeit zo van de huidige 10 naar 100 hotels tegen 2020, waarvan 76 in het Belgische aanbod.

TUI BLUE wordt opgedeeld in TUI BLUE For All, TUI BLUE For Two (ex TUI SENSIMAR) en TUI BLUE For Families (ex TUI FAMILY LIFE). Deze benamingen zijn geen onderdeel van de titel van het hotel, maar zijn een label om te navigeren tussen de hotels en deze te vinden die het best past bij de vakantiewensen en het reisgezelschap van je klant.

Naast deze zijn er nog twee labels die een andere naam krijgen: SUNEOCLUB wordt TUI SUNEO en Kids’ Club by TUI FAMILY LIFE wordt TUI KIDS’ CLUB.

STUDIEREIS

Vietnam Airlines: famtrip Bali & Ho Chi Ming City

Vietnam Airlines organiseert een exclusieve Europese studiereis voor reisagenten en touroperators met potentieel op de bestemming Bali en Ho Chi Ming City. De studiereis vindt plaats van 30 november tot 5 december 2019, vluchten in businessclass met Vietnam Airlines.

Inschrijven kan voor 5 november via pax.sales@airagencies.com.

Meer info en programma: klik hier.

LUCHTVAART

RwandAir: opening Belgisch kantoor

Deze week opende luchtvaartmaatschappij RwandAir (WB – naar eigen zeggen ‘World’s Best’) een kantoor te Brussel op de Louizalaan 279. Sales Manager Marco Van Nieuwkerk is geen onbekende binnen de luchtvaartsector en maakt onderdeel uit van een 5-koppig team, voorts bestaande uit Country Manager Charles Gashumba, Sales Executive Pulcherie Nyinawase en Sales & Ticketing Agents Beatrice Miravumba​ en Carine Ujeneza​. Ze zijn te bereiken via 02/6698268. RwandAir biedt drie rechtstreekse vluchten per week aan (dinsdag, donderdag en zaterdag) tussen Brussel en Kigali met nieuwe Airbus A330’s in een 3 klassen-configuratie (Business, Premium Economy & Economy). Voor connecties van 8 uur of meer, biedt RwandAir gratis hotelovernachtingen inclusief maaltijden, transfers en visa in Kigali. Lees verder.

EVENT

Davidsfonds Cultuurreizen & KU Leuven: Inspiratiedag erfgoed, duurzaamheid en cultuurtoerisme

Op donderdag 7 november 2019 organiseert Davidsfonds Cultuurreizen samen met de opleiding ‘Master in het toerisme’ van de KU Leuven – en met de steun van het Urbain Claeysfonds – de eerste Inspiratiedag erfgoed, duurzaamheid en cultuurtoerisme. Op het programma staan heel wat korte sessies met sprekers zoals prof. dr. Dominique Vanneste (KU Leuven), Paul Peeters (Universiteit Breda) en Isabelle Vertriest (WWF).

De Inspiratiedag is een toegepast antropologisch project onder de vorm van een congres, met als doel de reissector in het algemeen, maar ook reisleiders, reizigers en studenten een academisch kader te geven rond duurzaam reizen. Daarnaast is er ook aandacht voor cultureel erfgoed, met casussen uit Georgië en Kreta. Meer info en inschrijven hier.

ATTRACTIEPARK

© Europa-Park Snorri Touren

Europa-Park: winterwonderland!

Europa-Park is vanaf 23 november 2019 omgetoverd tot een magisch winterwonderland. Met vele extra’s en een nieuwe attractie biedt het park weer volop verrassende belevenissen. Tijdens de 19e winteropenstelling zijn alle attracties in werking, met uitzondering van de waterattracties. Liefhebbers van achtbanen komen helemaal aan hun trekken. Daarnaast zijn er vele winterse extra’s. Kinderen kunnen bijvoorbeeld langlaufen, schaatsen, rijden op een sneeuwscooter en met ski’s of banden van een sneeuwhelling roetsjen. De tentoonstelling met ijssculpturen geeft alvast een voorproefje van de attractie ‘Piraten in Batavia’ die in de zomer van 2020 opnieuw de deuren zal openen. Daarnaast zijn er sfeervolle kerstmarkten en ontelbare lichtjes, besneeuwde kerstbomen en knetterende kampvuren. Tijdens de winteropenstelling staan er diverse shows op het programma die passen bij deze romantische tijd van het jaar. Europa-Park presenteert deze winter ook een aantal nieuwigheden. Een ervan is de nieuwe darkride voor de hele familie: Snorri Touren in het Scandinavische themagebied.

STUDIEREIS

Pierre & Vacances eductour Flaine

Van 16 t/m 18 december organiseert Pierre & Vacances een studiereis voor reisagenten naar Flaine. Het betreft een opleiding voor Pierre & Vacances in de Franse Alpen. Deelname bedraagt 95 euro per persoon.

Beknopte planning:

16/12/2019:

  • Vlucht Brussel – Genève
  • Verplaatsing naar Atria-Crozats met bus

17/12/2019:

  • Verplaatsing naar Flaine met bus

18/12/2019:

  • Verplaatsing naar Genève met bus
  • Vlucht Genève – Brussel

Geïnteresseerde reisagenten kunnen terecht bij Michaël sales.support.be@groupepvcp.com of Sofie sofie.vancaester@groupepvcp.com

TOUROPERATING

Club Med: Must-Try Experiences

Met de Must-Try experiences van Club Med ontdekken uw klanten de essentie van iedere bestemming en beleeft hij buitengewone ervaringen die iedere dag nog mooier maken! “Wat dacht u van waterskiën in een prachtige baai op Martinique in het Resort Les Boucaniers? Een yogales hoog in de bomen in de Dominicaanse Republiek in het Resort van Michès? Of met de fiets de 21 bochten van de beroemde Alpe d’Huez beklimmen in ons gloednieuwe Resort in de Alpen? Stuk voor stuk belevenissen die u zeker één keer in uw leven meegemaakt moet hebben,” aldus Club Med. Meer informatie gewenst? Klik op de banner!

REISINDUSTRIE

TaxiTender en Eurowings: samenwerking

Via TaxiTender kunnen Eurowings-klanten nu eenvoudig hun taxivervoer reserveren rondom vluchten en verblijf. Het wereldwijde boekingsplatform van TaxiTender is geïntegreerd in de Eurowings app, via het digitale platform Yilu (Lufthansa Group). Daarnaast kunnen reizigers, behalve in de app, binnenkort ook op de website van Eurowings in meer dan 120 landen én op efficiënte wijze veilig en professioneel taxivervoer boeken voor een vaste prijs. “We zijn erg blij dat we via TaxiTender onze klanten nog meer pasklare oplossingen kunnen bieden voor hun reisbehoeftes”, zegt Eurowings Chief Commercial Officer Oliver Wagner. “Onze digitale strategie is gericht op een duidelijk doel: wij willen onze klanten een complete reiservaring aanbieden, niet alleen de vlucht. Dus ook het vervoer naar en van de luchthaven, het hotel, een evenement of activiteit op de plaats van bestemming, noem maar op.”

DUURZAAMHEID

Sunweb Group: pakketreizen CO2-neutraal

Voortaan zijn alle pakketreizen van Sunweb Group dankzij CO2-compensatie volledig CO2-neutraal. In tegenstelling tot veel andere reisorganisaties betaalt de reiziger geen extra kosten, de reisorganisatie neemt standaard de kosten van de CO2-compensatie op zich voor de vlucht, busreis, transfer en accommodatie. Ook blijft de prijs van de pakketreizen onveranderd. De compensatie geldt voor alle vakanties binnen de merken van Sunweb Group in ieder land. Tim van den Bergh, CCO bij Sunweb Group: “We zijn ons ervan bewust dat CO2-compensatie niet de oplossing voor klimaatverandering is, maar het is cruciaal om nu actie te ondernemen in de reisindustrie.”

Sunweb Group voorspelt dat het in 2020 de uitstoot van ruim één miljoen reizigers zal compenseren. “Ons CO2-compensatieprogramma is een eerste belangrijke stap om het meest vervuilende onderdeel van onze vakanties aan te pakken en een duurzame verandering in de reisbranche op gang te brengen”, aldus van den Bergh.

De CO2-uitstoot van een pakketreis wordt berekend aan de hand van vier activiteiten; vluchten, busreizen, transfers en accommodaties. Sunweb Group ondersteunt vervolgens projecten die de CO2-uitstoot met dezelfde hoeveelheid beperken. Hiermee wordt de uitstoot van alle passagiers gecompenseerd. Eind 2020 kan het bedrijf aantonen hoeveel ton CO2 dit precies is.

EVENT

VAB: Halloweentocht voor reisprofessionals

VAB trakteert en nodigt je uit op donderdagavond 7 november voor een unieke Halloweentocht in het park van Beervelde onder begeleiding van de graaf Renaud de Kerchove de Denterghem. Aansluitend is er een halloweenbuffet met heksensoep en geestrijke dranken in het koetshuis! Inschrijven kan via deze link.

TOUROPERATING

TUI Tours

TUI tours rondreizen in groep 2020-2021

Vanaf deze week is TUI Tours rondreizen in groep 2020 boekbaar voor jou. De nieuwe brochures worden op kantoor geleverd in de eerste week van november.

Waarom TUI Tours rondreizen in groep?

  • Rondreizen zonder zorgen
  • Nederlandstalige begeleiding
  • Kleine groepen
  • Enthousiaste reisleider
  • Quality-time en privémomenten tijdens de reis

Je vindt bij TUI Tours rondreizen in groep naar de mooiste bestemmingen over de hele wereld, met uiteenlopende ervaringen. Zowel in Europa als de rest van de wereld hebben we het aanbod uitgebreid:

  • Europa: Italië, Corsica, Griekenland, Kroatië, Malta, Turkije, Montenegro en Noord-Macedonië
  • Wereld: Tanzania, Laos & Cambodja, Myanmar, Australië, Colombia en Dominicaanse Republiek. Maar ook 2 prachtige cruises naar Antarctica en Arctica.

Daarnaast heeft TUI Tours voor verschillende topbestemmingen (zoals bv. Thailand, Zuid-Afrika, Vietnam, Cuba en Mexico) het aantal afreizen verhoogd om zo gedurende het ganse jaar een maximale flexibiliteit te bieden.

Tot slot bieden ze ook een mooie vroegboekkorting aan van €50 per persoon op het TUI Tours aanbod ‘rondreizen in groep’ (m.u.v. cruises). Deze korting is geldig voor alle klanten die boeken vanaf 29/10/2019 tot zolang de voorraad strekt (OP=OP) en enkel voor afreizen van 07/04/2020 tot en met 29/10/2020. Enkel geldig voor kinderen vanaf 12 jaar en volwassenen. De korting wordt bij online boekingen automatisch verrekend en kan u terugvinden in het prijsdetail van uw boeking.

DUURZAAMHEID

Flibco.com test elektrische bus

Flibco.com, testte samen met zijn partner Voyages Léonard, deze week (van 27 oktober tot 2 november 2019) een 100% elektrische bus op de lijn Brussel – Charleroi. Het gebruik van een soortgelijk voertuig is een primeur in Europa in de autocarsector. Door elektrische autobussen te gebruiken hopen beide bedrijven hun CO2-uitstoot van 127 ton/jaar per voertuig te verminderen en de trajecten van/naar Brussels South Charleroi Airport groener te maken.

PEOPLE ON THE MOVE

Quentin Muyshondt verlaat Rainbow

Quentin Muyshondt, die in de zomer van 2017 het Rainbow-team vervoegde als manager, werkt sinds begin oktober niet langer voor Rainbow. Quentin (47) heeft altijd in het toerisme gewerkt. Zijn eerste 18 levensjaren verbleef hij in de Verenigde Staten. Hierna kwam hij naar België waar hij Nederlands en Frans leerde. In 1995 maakte hij zijn intrede in de Belgische reissector: bij Avis als baliemedewerker. Hij verliet Avis om in 1997 zijn eigen onderneming te starten, gespecialiseerd in import en export. Van 1999 tot 2006 was hij Head of Marketing, Sales & E-Commerce bij Holiday Autos Benelux en lastminute.com. Hierna ging hij aan de slag bij Holiday Cars. Van 2011 tot 2013 was hij werkzaam bij Budget, later bij Carlson Wagonlit Travel als Leisure Operations Manager voor België en later als Head of Leisure voor de Belux. Tot slot was Quentin dus manager bij Rainbow, maar nu is hij op zoek naar een nieuwe professionele uitdaging.

TECHNOLOGIE

Hahn Air Technologies van start

De Hahn Air Group kondigde de lancering aan van een nieuw bedrijf, Hahn Air Technologies. Het zal distributiediensten aanbieden aan luchtvaartmaatschappijen die hun indirecte ticketsales willen uitbreiden. Bovendien zal het dienen als een innovatiecentrum en denktank voor de Hahn Air Group door het potentieel van nieuwe distributiekanalen zoals NDC en op blockchain gebaseerde providers en mobiele oplossingen te verkennen en te ontwikkelen. Het eerste product van Hahn Air Technologies is X1-Air. Door X1-Air te gebruiken, kunnen luchtvaartmaatschappijen met beperkte of geen indirecte distributieverbinding hun vluchten onmiddellijk beschikbaar maken in verschillende verkoopkanalen. Afgezien van interfaces met belangrijke GDS, zoals Amadeus en Sabre en binnenkort Travelport, omvat het servicepakket van Hahn Air Technologies en X1-Air planning, tariefinschrijving, berichten, voorraadbeheer, evenals boeking, ticketing en afrekening. Meer GDS’en zullen in de nabije toekomst aan de service worden toegevoegd.
De eerste partnerluchtvaartmaatschappijen die gebruik maken van de diensten van Hahn Air Technologies zijn Air Panama (7P) uit Panama, ASL Airline France (5O) uit Frankrijk, Azur Air Ukraine (QU) uit Oekraïne, Jam Airlink Express (J0) uit Jamaica, Mayair ( 5G) uit Mexico, Ulendo Airlink (W4) uit Malawi, Westair Aviation (WV) uit Namibië en Wildcat Touring (WC) uit de Verenigde Staten.

CRUISE

Lancering Costa Smeralda opnieuw uitgesteld

© Costa

De Meyer Werft in Turku heeft de oplevering van de Costa Smeralda opnieuw uitgesteld. Het nieuwe vlaggenschip van Costa Cruises zou oorspronkelijk begin november in de vaart komen. Midden oktober liet de Finse scheepswerf weten dat ze het eerste schip voor Costa Cruises aangedreven door vloeibaar aardgas, een maand later zou opleveren. Zopas heeft de werf Costa Cruises op de hoogte gesteld dat ze ook deze nieuwe termijn niet haalt. In plaats van 30 november zal de eerste cruise van de Costa Smeralda nu pas op 21 december aanstaande vanuit Savona vertrekken. De route tot 16 mei 2020 wijzigt niet. De Costa Smeralda zal vanuit de Italiaanse haven weekcruises aanbieden in de Westelijke Middellandse Zee. Ze bezoekt op deze zevennachtencruise Savona (zaterdag), Marseille (zondag), Barcelona (maandag), Palma de Mallorca (dinsdag), Civitavecchia (donderdag) en La Spezia (vrijdag). In een reactie betreurt Costa Cruises ten zeerste dit nieuwe uitstel. De rederij contacteert deze week de reisagentschappen en gasten die een cruise hadden geboekt op de Costa Smeralda in de periode van 30 november tot 20 december 2019.

DUURZAAMHEID

Brussels Airlines: e-newspapers vervangen papieren kranten

Vanaf 27 oktober krijgen passagiers van Brussels Airlines geen gedrukte krant meer, maar een digitale variant. Door de papieren kranten weg te halen op haar meer dan 250 vluchten per dag, transporteert de Belgische maatschappij ruim 115 ton minder per jaar, met als resultaat een lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot. De overstap van papieren naar digitale kranten op al haar vluchten is een logische keuze voor Brussels Airlines, dat niet alleen een antwoord wil bieden op de steeds toenemende digitalisering, maar ook continu op zoek is naar manieren om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Met de overstap vermijdt de maatschappij 115 ton getransporteerd gewicht per jaar en daalt bijgevolg het brandstofverbruik, met als resultaat 35 ton minder CO2-uitstoot.

Niet alleen aan boord, maar ook vóór het instappen, wordt papier vervangen door digitale alternatieven. In 2018 gebruikte 52% van alle Brussels Airlines passagiers een digitale instapkaart op hun smartphone om aan boord te gaan en die aantallen blijven stijgen. De maatschappij vernieuwt zichzelf continu om zich klaar te maken voor de digitale wereld van morgen. In dat kader lanceert ze ook een nieuwe versie van haar mobiele app, die het nu toelaat om ook een mobiele instapkaart te gebruiken wanneer de passagier niet via zijn of haar smartphone incheckt.

BESTEMMING

Fins Lapland: groeicijfers

Het noorden van Finland heeft een van de langste wintersportseizoenen van Europa. Van oktober tot juni kan je er wintersport beoefenen. Om het skigebied te boosten, investeerde de Europese regering in samenwerking met Ruka ski resort maar liefst 15 miljoen euro in nieuwe pistes, een snelle skilift en marketingcampagnes voor internationale bekendheid, waardoor het aantal toeristen in dat gebied met 30% steeg. Fins Lapland is een ideale wintersportbestemming: skiën, snowboarden, rendiersafari’s, huskytochten, ijsvissen en het mysterieuze Noorderlicht. De afgelopen jaren zijn er miljoenen geïnvesteerd in Fins Lapland, met name in de toeristische regio Ruka-Kuusamo. Dit met als doel om het gebied aantrekkelijker te maken voor zowel toeristen als investeerders en daarnaast om nieuwe banen te creëren. Volgens Mökki Travel, aanbieder van reizen naar Fins Lapland, ligt het achterblijven van Nederlands en Belgisch toerisme zeker niet aan de ontwikkelingen die het gebied doormaakte: ‘grote vakantieaanbieders focussen meer op andere landen en gespecialiseerde partijen worden niet altijd gevonden.’

DUURZAAMHEID

Oad gaat ook CO2 compenseren

Oad gaat met ingang van het komende zomerseizoen voor al haar busreizen de CO2-uitstoot compenseren. Arjan Koster, directeur Oad: “Reizen is fantastisch, maar heeft helaas ook een negatief effect op het klimaat. Ondanks dat reizen per touringcar al één van de minst vervuilende vormen van transport is, vinden wij het als reisorganisatie belangrijk om onze verantwoordelijkheid te nemen wanneer het gaat om duurzaam reizen.”
Oad is hiermee de eerste busreisorganisatie in Nederland die al haar busreizen standaard aanbiedt met compensatie voor CO2-uitstoot. Hiermee maken we dus de keuze voor de klant zonder dat ze er extra voor hoeven te betalen. Zo kan onze klant onbezorgd en verantwoord op reis.
Hiervoor is de samenwerking aangegaan met GreenSeat, onderdeel van Climate Neutral Group. GreenSeat heeft op de compensatie van de totale uitstoot van alle busvervoer van Oad berekend. Met het bedrag dat hiermee gemoeid is, worden een drietal projecten financieel ondersteund welke huishoudens in ontwikkelingslanden toegang geven tot duurzame energie.