20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyses van de week

CHARTER

© Maïtrise

TM Charter Top Resa 2019

Woensdag organiseerde Travel Magazine zijn jaarlijkse charter naar IFTM Top Resa in Parijs. Een vijftiental reisprofessionals reisden aan boord van de Thalys naar Parijs. De dag stond bol van de ontmoetingen en afspraken, ’s middags was er een lunch in Mercure Porte de Versailles.

Bekijk de foto’s hier.

EVENT

TM Future Day 2019: “boeiende editie”

Paul Geyssens (Uniglobe Travel), Paola Gariglio (Amadeus), Pascal Struyve (Global Travel, Fleet & Meeting Services Director Ingersoll-Rand & director van BATM), Stephan Jacobs (general manager Belux American Express) en David Coppens (BCD Travel). © Maîtrise

‘Tech innovations in business travel’. Rond dat thema organiseerde Travel Magazine op maandag 30 september de 22ste editie van de TM Future Day, traditiegetrouw in het Radisson Blu Royal Hotel Brussels. “Travel Magazine is er op een bijzondere manier in geslaagd om een vrij theoretisch thema te vertalen naar een zeer concrete studienamiddag”, aldus één van de aanwezigen. “De praktische cases zorgden alweer voor een boeiende editie van de TM Future Day, en dat zowel voor de aanwezige reisprofessionals als voor de bachelor- en masterstudenten.” Travel Magazine kreeg bij de organisatie van de TM Future Day de ondersteuning van enkele prominente partners: BCD Travel, Hahn Air, Amadeus en American Express. De kick-off van de TM Future Day werd gegeven door Robrecht Willaert van Travel Magazine. De tweede introductiespreker was Olivier Dugardyn, advocaat en actief in de reissector sinds meer dan 30 jaar. Olivier zou tijdens de TM Future Day de balans opmaken ‘een jaar na de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)’. De actualiteit noopte ons echter om het over een andere boeg te gooien en zo deelde Olivier Dugardyn zijn kennis en visie omtrent het faillissement van Thomas Cook. Vervolgens was het de beurt aan Dirk Dom, board member van ABTO, de Association of Belgian Travel Organisers, om een update te geven over de Belgian Travel Summit. Gilles De Geyter, project manager IoT & Proof Of Concepts voor Brussels Airport Company, presenteerde enkele interessante cases omtrent IoT (Internet of Things) en artificiële intelligentie op Brussels Airport. Amadeus leverde met de Italiaanse Paola Gariglio, Head of Customer Solutions Business Travel (WEMEA), een Europese top keynote speaker af. Ook David Coppens, Executive Vice President Global Operations bij BCD Travel, was een keynote speaker van formaat. De studienamiddag werd afgesloten met een interessante paneldiscussie, gemodereerd door Robrecht Willaert, met volgende panelleden: Pascal Struyve (Global Travel, Fleet & Meeting Services Director Ingersoll-Rand & director van BATM), Paul Geyssens (Regional president, Uniglobe Belux Travel), Stephan Jacobs (general manager Belux American Express), Paola Gariglio (Amadeus) en David Coppens (BCD Travel).

TM TRAVEL AWARDS

Best Leisure Travel Agent: finalisten

In september gingen, zoals ieder jaar, onze mysteryshoppers op pad om zo’n vijftigtal reisbureaus (groot of klein, landelijk en stedelijk, zelfstandig en onderdeel van ketens) te bezoeken en te beoordelen in het kader van de jaarlijkse TM Travel Award ‘Best Leisure Agency 2019’. De uiteindelijke finalisten voor deze categorie werden deze week op de hoogte gebracht, tijd dus om het wereldkundig te maken. De finalisten kunnen zich bewijzen tijdens de finaleproef die op 10 oktober zal doorgaan op de hoofdkantoren van VVR in Brugge. Vorig jaar ging deze finaleproef door in het hoofdkantoor van Thomas Cook in Gent, het jaar daarvoor in de moderne gebouwen van Antwerp Airport.

De finalisten

De twee Vlaamse superfinalisten en de twee Franstalige superfinalisten (de twee beste deelnemers uit de finaleproef) worden uitgenodigd op de TM Travel Awards op 15 november 2019 in het Hilton Antwerp Old Town voor de spannende ontknoping. In Vlaanderen zijn de finalisten: Ellen Bracke van TUI Zelzate, Heidi Voet van TUI Oudenaarde, Nathalie De Roeck van Reizen De Lathauwer Lede, Pascale Alaers van Selectair Travel Partners Zonhoven, Kathy Demeulemeester van Selectair Inter-Sun Reizen, Lien Galle van letsbook.be in Dendermonde en Pedro Verfaillie van Voyage Unique uit St.-Martens-Latem.

In Wallonië en Brussel zijn dat: Virginie Vitabile (TUI Berchem-Sainte-Agathe), Fabienne Clinckart (TUI Enghien), Nicole Gantoise (Axess Travel, Braine-l’Alleud), Vasilios Tzicas (Nemo Voyages, Charleroi), Erik Salden (Bureau du Voyage, Bruxelles), Nancy Sacré (RTK Travel Center Heusy) et Christiane Lambin (Voyages Lambin, Bastogne).

REISINDUSTRIE

Iberostar: help cookies to a job!

Na het failliet van Thomas Cook Belgium Retail, heerst er heel veel solidariteit op de sociale media. De hotelgroep Iberostar lanceerde de Facebookgroep Jobs for Thomas Cook/Neckermann, en daarmee willen Davy Van Acker en An Reynders alle openstaande vacatures bundelen die mogelijks voor het getroffen Neckermann- en Thomas Cook personeel interessant kunnen zijn. Davy Van Acker: “Alle medewerkers van Thomas Cook/Neckermann liggen ons nauw aan het hart. Een vat vol kennis ligt voor het grijpen op de arbeidsmarkt. In plaats van een wirwar van jobaanbiedingen online te vinden, wensen we alle job opportuniteiten te bundelen op deze pagina. Heeft u een vacature? Maak dan een aparte post aan met verwijzing naar een link of een duidelijke jobbeschrijving.”

CONGRES

Selectair Congres 2019 uit de startblokken

Deze ochtend vertrekken zo’n 100 reisprofessionals (60-tal reisagenten, 20 Selectair suppliers, pers, gastsprekers, vertegenwoordigers van ABTO en VVR en het Selectair-bestuur/directie) vanuit Brussel naar Bilbao, voor het jaarlijkse Selectair Congres. Interessante sprekers en workshops met de Selectair-suppliers worden er afgewisseld met leuke activiteiten.

Pieter Demuynck, Selectair-voorzitter​​​​​​​: “We zijn alweer een jaar verder en staan aan het begin van een schitterend congres. Het afgelopen jaar werd er bij Selectair allesbehalve op ‘automatische piloot’ gevlogen. Veel nieuwe gezichten bij zowel het bestuur als de directie, maar ook bij onze medewerkers. De eerste maanden van dit jaar waren van de meest turbulente onder mijn voorzitterschap, maar samen hebben we de storm getrotseerd. Meer nog: ik durf te stellen dat we op bepaalde punten nu sterker staan dan ooit tevoren! In deze context van metamorfoses is een brug naar de spreker op ons congres vlug gemaakt. Het doet mij veel plezier dat we – mede door de inbreng van onze nieuwkomers – een topspreker mogen verwelkomen: prof. Rotmans werd al een paar keer tot ‘spreker van het jaar’ gelauwerd bij onze Noorderburen. Ook in het kader van wat er zonet bij Thomas Cook is gebeurd, is het onderwerp voor onze sector enorm actueel: staan we voor een tijdperk van verandering of een verandering van tijdperk. Intrigerend, niet?”

Via de TM-Website komen we volgende week uitgebreid terug op dit congres.

PEOPLE ON THE MOVE

Anthony Piette naar Connections

Anthony Piette is sinds gisteren aan de slag als Head of Sales Retail bij Connections. De overstap komt er na het faillissement van Thomas Cook Group Plc, waar hij in zijn laatste functie Group Head of Product Long Haul was. Anthony stapte in 2015 over van TUI, waar hij sinds 2001 zijn carrière uitbouwde, naar Thomas Cook waar hij in eerste instantie manager werd van Pegase. In 2016 verliet hij de Belgische tak van Thomas Cook om voor de Thomas Cook Group een internationale functie op te nemen. Voortaan gaat hij aan de slag bij Connections, waar hij zal instaan voor de ontwikkeling en de implementatie van strategische plannen voor de groei van het retailnetwerk van meer dan 30 Connections Travel Shops. In zijn nieuwe functie zal hij rechtstreeks rapporteren aan Ronny Bayens, managing director van Connections.

LUCHTVAART

Adria Airways vraagt het faillissement aan

© Adria Airways

Maandag 30 september 2019 heeft Adria Airways bij de rechtbank van Kranj een faillissementsaanvraag ingediend. De rechtbank heeft een wettelijke termijn van drie dagen waarbinnen zij een beslissing moet nemen over de opening van een faillissementsprocedure. De maatschappij, opgericht in 1961 en lid van Star Alliance, meldt verder dat alle lijnvluchten onmiddellijk worden stopgezet vanwege de faillissementsprocedure. Adria Airways vloog dagelijks tussen Brussels Aiport en Ljubljana. Vanaf november gaat Brussels Airlines zelf vliegen op de route tussen Brussel en Ljubljana. Vanaf 4 november vliegt Brussels Airlines zes keer per week met een Airbus A319 naar de hoofdstad van Slovenië.

TOUROPERATING

Corendon: promotieactie Paloma Hotels

PALOMA Grida Resort

Corendon pakt deze week uit met een opvallende advertentiecampagne in een aantal kranten rond de Turkse familiale hotelketen Paloma Hotels. Deze ambitieuze hotelgroep, o.l.v. Ece Tonbul, was sedert jaar en dag een vaste partner van Thomas Cook België. In een telefonische reactie laat stichter Atilay Uslu van Corendon TM weten dat “deze actie op zes hotels van de groep is geaccentueerd, specifiek voor de boekingsmaand oktober (winterzon – inclusief vertrek in januari 2020) en dat er verder uitgekeken wordt naar de reacties wat de eventuele toekomstige samenwerking betreft.”

EVENT

Live To Travel: laatste kans om in te schrijven

Live To Travel bestaat 15 jaar! Daarom organiseren ze op maandag 7 oktober in de Verbeke Foundation (Kemzeke) een groot verjaardagsfeest! Vanaf 18u is iedereen welkom om er kennis te maken met de 60 exposanten tijdens een doorlopende workshop tot 21u. De aanwezigen maken kans om mooie prijzen te winnen! Wat dacht je van een volledige rondreis in Zuid-Afrika of Namibië? Een safari met strandverblijf in Kenia of een strandvakantie in Mauritius of Zanzibar, een 12-daagse campertrip in Australië,…? En het zou natuurlijk geen verjaardagsfeest zijn indien er niet voor het nodige entertainment gezorgd wordt… met een daverend optreden van cover band “Domino”. Inschrijven kan nog steeds via deze link.

Wie nog geen vervoer gevonden heeft, kan gerust een plaats reserveren op één van de shuttlebussen uit de Kempen of West-Vlaanderen! De plaatsen zijn beperkt tot 48 personen. Wens je hier graag gebruik van te maken? Reserveer hier je gratis busticket en kies een opstapplaats. Dan is jouw zitje op deze bus 100% gegarandeerd.

CRUISE

Costa Group: opsplitsing salesteams Costa & AIDA

© Costa Cruises

De Costa Group herschikt haar salesteam in de Benelux en de Nordics. Om in te spelen op de groei van de markt, splitst de groep vanaf deze maand haar commerciële teams van Costa Cruises en AIDA Cruises. Ralph Remkes leidt vanaf heden de sales- en marketingactiviteiten voor Costa Cruises als General Manager voor Nederland en de Noordse landen. Massimo Tedesco (foto) leidt als Head of Sales in België en het Groothertogdom Luxemburg de salesactiviteiten voor Costa. Beide rapporteren aan Raffaele D’Ambrosio, Vice President Northern Europe voor Costa Cruises. Dominika Lange krijgt de leiding over de sales- en marketingactiviteiten voor AIDA Cruises in Nederland, België en de Nordics als Head of International Sales & Marketing. Zij rapporteert aan Uwe Mohr, Vice President Sales AIDA. Het Groothertogdom Luxemburg valt vanaf heden onder het Duitse salesteam. Raffaele D’Ambrosio en Uwe Mohr zijn ervan overtuigd dat deze strategie, gefocused op de brands, de efficiëntie zal verhogen en de twee merken zal toelaten nog beter in te spelen op de groei-opportuniteiten. De Costa Group heeft een vloot van 28 schepen en 80.000 bedden met nog eens vijf schepen in aanbouw of bestelling die tegen 2023 in de vaart komen.

EVENT

Incredible India roadshow Antwerpen & Brussel

Voor Karim Imharref (Belma Tours), Marie van Melderen (Jetexpress), Gunther Kloeck (Joker) en Peter Wallace (Travel Counsellors) was de avond extra bijzonder, want zij gingen naar huis met een reis naar India voor twee personen.

Vorige week vond de Benelux Roadshow van Indiatourism plaats in Brussel en Antwerpen. Een avond vol informatie, entertainment en ontmoetingen met het Ministerie van Toerisme en Indiase partners. Shovana Sarangi (Assistant Director Indiatourism Londen): “De Belgische markt is voor Indiatourism zeer belangrijk en wij willen de gestage groei van de afgelopen jaren vasthouden en waar mogelijk vergroten. Reden om evenementen te organiseren met als doel om Belgische reisprofessionals te informeren over het grote en veelzijdige aanbod dat in India te vinden is. De Gouden Driehoek en werelderfgoed Taj Mahal zijn breed bekend. Van safari’s tot skiën, ultraluxe treinarrangementen, ongekende gastronomie, nationale parken, uniek cultureel erfgoed en eeuwenoude tradities en religies; er kan met recht gesproken worden over Incredible India.”

Rajendra Kumar Suman (Deputy Director General) van het Ministerie van Toerisme: “De bezoekersgroei vanuit veel Europese landen is mede te danken aan de introductie van het e-visum. Zo groeide het aantal Belgische aankomsten van 36.700 in 2015 naar 44.000 in 2018. De prijs van een e-visum is $25 en in het laagseizoen slechts $10. Ook nemen steeds meer touroperators India op in hun portfolio of breiden ze dit uit met de introductie van een nieuw en divers aanbod. Daarbij stimuleert Indiatourism haar relaties vooral om aanbod naar minder bekende delen van het land te introduceren. Door de sterk verbeterde infrastructuur, zowel over land als door de lucht, is het samenstellen van rondreizen steeds makkelijker en efficiënter.”

EVENT

BTExpo: de exposanten verwachten u!

Eind oktober is het zo ver: de 16e editie van de B2B-vakbeurs BTExpo! Een vijftigtal exposanten, die samen de verschillende toeristische segmenten vertegenwoordigen, zullen aanwezig zijn. Enkele waren reeds aanwezig op Top Resa tijdens de slotdag van het UPAV-congres, de anderen wachten vol ongeduld op 28 oktober in Brussel (Jeux d’Hiver) en in het congrescentrum Lamot in Mechelen op 29 oktober. BTExpo is het perfecte netwerkmoment voor reisagenten om er de zomer 2020 te bespreken met de aanwezige partners. Alle exposanten vindt u hier. Inschrijven via deze link.

TOUROPERATING

Sensations: nieuwe brochures 2019/2020

Sensations stelt zijn nieuwe brochures voor! Om te beginnen is er een gecombineerde brochure Senegal/Kaapverdië met enerzijds strandhotels en rondreizen in Senegal. De back-cover is gewijd aan wandeltochten op de noordelijke Kaapverdische eilanden. Glenn Casaer: “De eyecatcher is de grote Sensations-brochure die maar liefst 50 pagina’s dikker is in vergelijking met de vorige. Een brochure met 167 pagina’s vol reisinspiratie voor bestemmingen en rondreizen in Afrika, Azië, Latijns-Amerika, Midden-Oosten en Oceanië.
De klassiekers zoals Argentinië, Japan, Jordanië, Peru en Tanzania gaan hand in hand met verschillende opkomende bestemmingen zoals Bolivia, Colombia, Cambodja, Ethiopië, Oezbekistan, Iran en Madagaskar…”

“De Sensations Travel Designers zetten zich al jaren in om hun expertise steeds te vergroten en uit te breiden met enkele minder evidente bestemmingen en reisroutes. Sommigen werden opgenomen in deze brochure: Filipijnen, Frans-Polynesië, Hong Kong met Maleisië, Nepal, Indonesië Torajaland, Laos, Libië, Noord-Brazilië, Tanzania Luxe, Zuid-India, Zuid-Korea en nog veel meer!”

De Sensations brochures worden sinds eind september in de reiskantoren verdeeld. Heb je er nog geen ontvangen, wil je meer info of heb je vragen, stuur dan een mailtje naar Glenn.Casaer@Travel-Sensations.com. De brochures zijn ook online te raadplegen op www.Travel-Sensations.com

VAKANTIEPARK

Center Parcs lanceert Terhills Resort

CEO Pascal Ferracci van Center Parcs en Paul Renders, Managing Director CP Nederland en België.

CEO Pascal Ferracci van Center Parcs was begin deze week te gast in Maasmechelen voor de presentatie van Terhills Resort, het nieuwe vakantiepark van Center Parcs aan de Maaskant. In totaal worden er 250 vakantievilla’s gebouwd, samen met een centrale zone met onder meer een restaurant en een binnen- en buitenzwembad. 75 villa’s zijn er al klaar in ruwbouw. Het geheel moet in het voorjaar van 2021 opengaan. Meer hierover in het volgende nummer van Travel Magazine.

LUCHTVAART

Corendon: uitbreiding Griekenland met Lefkas & Parga

© Corendon

Corendon zal vanaf volgende zomer reizen aanbieden naar Lefkas en Parga in Griekenland. Vanaf april 2020 vliegt Corendon Dutch Airlines twee keer per week vanaf Amsterdam naar de dichtstbijzijnde Griekse luchthaven Preveza (PVK). Naast de populaire vakantiebestemmingen die Corendon reeds aanbiedt, zijn ook Lefkas en Parga namelijk geliefde Griekse regio’s bij Nederlandse en Belgische reizigers. Op Lefkas biedt Corendon in de vakantieplaatsen Nidri, Lefkas-stad, Ligia, Nikiana en Geni diverse accommodaties aan, variërend van eenvoudig tot luxe én een all-inclusive hotel. Het aanbod in Parga bestaat voornamelijk uit kleinschalige typisch Griekse accommodaties.

TECHNOLOGIE

BCD Travel: lancering Connect

© BCD Travel

BCD Travel introduceert Connect, een digitaal engagementplatform exclusief voor BCD-klanten. Connect biedt een community die de waarde van zakenreisprogramma’s en samenwerking tussen BCD en klanten wereldwijd bevordert. Connect biedt niet alleen inspiratie voor discussiegroepen binnen de community, maar dient ook als bron voor best practices, productupdates en casestudy’s, onderzoek en whitepapers, industrietrends, ondersteuning, accountgegevens en meer. “Bij BCD Travel doen we veel meer dan alleen maar zakenreisprogramma’s beheren. We zijn een betrouwbare adviseur voor onze klanten. Connect biedt onze klanten een dynamische, digitale omgeving waarin ze kunnen samenwerken met BCD-experts in programma-optimalisering en technologie en collega’s met dezelfde interesses, informatie en advies met elkaar kunnen delen over onze verschillende producten en oplossingen”, aldus Yannis Karmis, Senior Vice President of Product Planning and Innovation bij BCD Travel. “Minstens even belangrijk is dat we met Connect directe feedback van onze klanten krijgen over allerlei onderwerpen. Op basis daarvan kunnen we onze best practices beter vormgeven; van technologische roadmaps en servicemodellen tot traveler engagement en program intelligence.” Connect is nu al beschikbaar voor enkele klanten en wordt de komende weken geleidelijk aan uitgerold naar alle klanten in markten met eigen BCD-filialen.

BESTEMMING

Turkije: strategie 2023

Mehmet Nuri Ersoy.

Om het toerisme verder te ontwikkelen als belangrijke economische sector, heeft het ministerie van Cultuur en Toerisme van Turkije haar strategie voor de komende drie jaren onthuld. Deze moet leiden tot meer dan 75 miljoen bezoekers in 2023 en een omzet van $ 65 miljard. Tijdens een persconferentie in Istanbul heeft Minister van Cultuur en Toerisme, de heer Mehmet Nuri Ersoy, de aanpak geïntroduceerd en de nieuwe koers naar een duurzaam en inkomen gestuurd model bekendgemaakt. Een van de doelstellingen is om het gemiddeld aantal overnachtingen te verhogen van 9,9 naar 10 en de gemiddelde besteding per bezoeker naar $ 86 per dag. Tijdens de persconferentie toonde de minister de nieuwe promotiefilm die vanaf 2020 op de internationale markten wordt ingezet. Hierin wordt Turkije geïntroduceerd als een bestemming voor rijke en veelzijdige reiservaringen. Turkije wil haar concurrentiepositie in de reisindustrie versterken. Om de doelen te bereiken gaat het ministerie investeren in strategisch onderzoek.

Productverbreding

Turkije gaat een aantal nieuwe toeristische producten ontwikkelen om een nieuw en hoger segment aan te spreken en richt zich onder meer op verschillende thema’s zoals gastronomie, gezondheid, shopping, sport, senior, geloof, congres, festivals, evenementen, cruise- en nautisch toerisme. De toeristische infrastructuur rond steden en locaties wordt verbeterd, ook zullen een aantal nieuwe musea in Turkije worden geopend. De promotie-inspanningen zijn zowel gericht op de bestaande belangrijke herkomstlanden van bezoekers, als op de nieuwe groeimarkten in het Verre Oosten en de Pacific, zoals China, India, Zuid-Korea en Japan, die de wereldwijde groei van het toerisme stimuleren. Ook gaat er veel aandacht uit naar de ontwikkeling van markten in Centraal- en Oost-Europa.

Alle bestemmingen van Turkish Airlines zijn belangrijke focusmarkten. Daarnaast wordt gewerkt aan extra slot-afspraken met China, Japan, India en Zuid-Korea.

LUCHTVAART

Qatar Airways: Airbus A350-900 vanuit Brussel

© Qatar Airways

Qatar Airways zal vanaf 27 oktober een A350-900 Airbus toestel inzetten voor vluchten vanuit Brussel naar Doha. “Zowel in Business Class als in Economy Class hebben passagiers het comfort van extra brede stoelen en meer beenruimte, ondertussen genietend van het uitzicht door de panoramische ramen. Daarnaast genieten reizigers natuurlijk van de topklasse services van de vliegmaatschappij, zoals het Oryx entertainmentsysteem met ruim 4000 opties, en optimale connectiviteit dankzij in-flight Super WiFi en gsm-netwerken. De A350-900 is het summum van technologie,” aldus Qatar Airways. Het vliegtuig is uitgerust met Rolls-Royce Trent XWB-motoren waarmee per passagier 25% minder CO2 uitgestoten wordt dan bij de huidige generatie vliegtuigen. De A350-900 heeft tevens de laagste CO2-uitstoot van alle wide-body motoren net als de A350-1000, waarvan Qatar Airways ook de ‘launch company’ is. Het led-verlichtingssysteem in de cabine bootst natuurlijk daglicht na, wat het jetlag-effect verlaagt en zorgt voor meer comfort voor de passagiers. De A350-900 is voor 70% gemaakt van geavanceerd materiaal, bestaande uit een combinatie van composiet, titanium en moderne aluminium legeringen. Daarnaast zijn in de romp van het toestel koolstofvezels verwerkt, wat niet alleen het onderhoud vergemakkelijkt, maar ook zorgt voor brandstofbesparing en een verlaging van de bedrijfskosten met 25%.

PEOPLE ON THE MOVE

Wouter Strobbe & Sylvie Colson vormen samen het MisterFly Sales Team Belux © Maîtrise

MisterFly: nieuwe sales manager Wallonië & Luxemburg

MisterFly heeft Sylvie Colson aangesteld als hun nieuwe Sales Manager Wallonië en Luxemburg. Sylvie werkte 13 jaar bij Neckermann, als kantoorhoofd, en bij Thomas Cook als Key Account Manager. Daarna bekleedde ze een managementpositie. Sylvie is binnenkort te bereiken via +32477848009 of per mail sylvie.colson@misterfly.com

PEOPLE ON THE MOVE

foto LinkedIn

Air Transat: nieuwe marketing manager Benelux-Zwitserland-Duitsland

Tom Albrand is de nieuwe Marketing Manager bij Air Transat voor de Benelux, Zwitserland en Duitsland. Hij vervangt Anne-Laure Moerenburg. Tom Albrand vervoegt het marketing & e-commerce team onder leiding van Noémie Lacroix (marketing, communication & E-commerce Director voor Frankrijk, Benelux, Zwitersland en Duitsland) en zal nauw samenwerken met Brigitte Martens (sales rep. manager voor België, Luxemburg, Zwitserland & Duitsland) en Yvonne Halderman (sales rep. voor Nederland).

Tom Albrand is te bereiken via tom.albrand@airtransat.com – 00 33 7 86 74 40 48
Brigitte Martens kan je bereiken via b.martens@airtransat.be – 00 32 16 53 87 70 – 00 32 475 63 63 19

HOTELLERIE

RIU Hotels & Resorts: opening eerste waterpark Jamaica

© RIU Hotels & Resorts

Riu Ocho Rios in Jamaica is volledig gerenoveerd. Het resort, aan het strand van Mammee Bay, werd oorspronkelijk in 2005 geopend. De werkzaamheden bestonden uit de complete renovatie van alle kamers, restaurants, bars en gemeenschappelijke ruimtes en de uitbreiding van de faciliteiten en diensten. Het gehele entertainmentaanbod, inclusief de bars en restaurants, maakt deel uit van de gekende All Inclusive by RIU 24 Hours Service. De belangrijkste vernieuwing is de introductie van het eerste waterpark van RIU in Jamaica, een attractie waarmee de klanten van de keten in Mexico (Los Cabos, Costa Mujeres en Mazatlán) en in de Dominicaanse Republiek (Punta Cana) al met succes kennis hebben gemaakt. Bij deze renovatie stond het entertainment tot in het kleinste detail centraal voor de keten, te beginnen met de oprichting van de eerste Splash Water World in het land. Het park ligt in het uitgebreide deel van het hotel, waar ook de conferentiezaal en het kindergedeelte te vinden zijn. Dit laatste is volledig opnieuw ingericht met toevoeging van een kinderbad met glijbanen. Bovendien beschikt de RiuLand kinderclub nu over een overdekt park dat de kleintjes zal bevallen met zijn glijbanen, labyrinten en ballenbad. Naast de renovatie van de bestaande kamers zijn bij de uitbreiding van het hotel nieuwe familiekamers gebouwd en het hotel heeft nu in totaal 901 kamers. Ook het zwembadgedeelte is volledig heringericht, waardoor Riu Ocho Rios nu vijf zwembaden heeft, waarvan twee met swim-up-bar. ‘Riu4U’, de club voor tieners, vult het aanbod voor jongeren aan en het nieuwe gedeelte RiuFit geeft de gasten de gelegenheid hun sportroutines te blijven beoefenen tijdens hun vakantie.

CRUISE

PONANT: tijdelijke wissel marketing & communicatie

Laurence Hannon zal Aurélie Morand vervangen als Marketing & Communicatie-coördinator tijdens de afwezigheid van Aurélie. Ze zal op 7 oktober in dienst treden voor een periode van 5 maanden. Laurence is afgestudeerd in de journalistiek en communicatie aan de ULB en is al meer dan 20 jaar communicatieadviseur. Gespecialiseerd in brand marketing & corporate communication, werkte ze als account director voor verschillende PR-bureaus voordat ze zelfstandig aan de slag ging. Ze heeft een ruime ervaring in de toeristische sector. Zo heeft ze reeds in het verleden verschillende jaren de persrelaties van PONANT verzorgd en heeft ze bijgedragen aan de ontwikkeling van de reputatie van het bedrijf op de Belgische en Luxemburgse markt.

© PONANT

Privélezing voor uw klanten

Het is intussen een jaar geleden dat het flagship-pavillon van PONANT in Brussel werd geopend. Vanaf januari 2020 krijgen reisbureaus op elke laaste donderdag van de maand de mogelijkheid om hun klanten uit te nodigen voor een privélezing van een PONANT-deskundige of een spreker. Meer informatie en reserveren via Sam Verhaegen via events.bruxelles@ponant.com

Tot slot voert PONANT een reorganisatie door bij de commerciële directie in Frankrijk, Zwitserland en België. Voor Belgische reisagenten blijft Sam Verhaegen het aanspreekpunt, zijn functie verandert van business developer naar Sales Director België.

STUDIEREIS

Latina Experience: maak kennis met…

Ook deze week laten we je kennismaken met twee deelnemers aan de Latina Experience naar Panama en Ecuador. Deze originele studiereis, die zich focust op dans, mode en gastronomie, is een organisatie van Sudamerica Tours i.s.m. Air Europa, Allianz Global Assistance en de toeristische diensten van Panama en Ecuador. De Latina Experience belooft alvast een bijzondere studiereis te worden. Het programma blijft namelijk geheim waardoor de deelnemers gedurende de reis, dag per dag, verrast zullen worden door het gevarieerde programma! Travel Magazine ging alvast eens polsen bij de tien deelnemers (allemaal vrouwen!): wat verwachten ze ervan? Hoe bereiden ze zich voor? En is deelnemen belangrijker dan winnen?

Deze week maken we kennis met Géraldine Dugardin (Voyages Ligne Bleue) en An De Smedt (Archeon Travel).

An De Smedt: “Jammer genoeg heb ik vorig jaar mijn deelname moeten annuleren wegens familiale omstandigheden, en de tweede editie wou ik dus zeker niet aan mij laten voorbijgaan! De bestemmingen zijn voor mij allebei onbekend en op één week Panama én Ecuador ontdekken… dat lijkt me helemaal het einde! De reis kan sowieso al niet meer stuk, als ik met een groepje gelijkgezinden twee nieuwe landen en culturen mag gaan bewonderen. Zowel het reisconcept, het wedstrijdelement als de bestemmingen hebben me kunnen triggeren om deel te nemen. Ik zal proberen mij voor te bereiden door eens door een reisgids te bladeren om zo wat meer te weten te komen over de cultuur en de lokale gewoontes. Mocht ik winnen, dan trakteer ik de medereizigers met plezier op een drankje!”

Géraldine Dugardin: “Keep calm and Travel to Ecuador & Panama! Ik heb me ingeschreven omdat Zuid-Amerika voor mij onbekend terrein is! Het leek me een unieke kans om met Sudamerica Tours op een bijzondere trip te vertrekken naar twee landen waar de natuur nog intact is. Ik hou erg van verrassingen en nieuwe ontmoetingen, nieuwe omgevingen en verschillende culturen… ik laat alles op me af komen! Het mooiste geschenk zal zijn om dit alles te mogen beleven, maar ik zal wel mijn T-shirt met ‘Superwoman’ dragen tijdens de proeven!”

TOUROPERATING

Exclusive Destinations: incentive Noord-Amerika

Boek je pakketten en rondreizen in Noord-Amerika bij Exclusive Destinations en maak kans om een gratis 9-daagse reis voor 2 personen naar Florida te winnen! Vluchten met United Airlines, fullsize huurwagen van Alamo, 3 nachten Orlando, 2 nachten Naples en als afsluiter 2 nachten Miami Beach. Voor meer info, contacteer usacanada@exclusivedestinations.be

Wings over the West

Exclusive Destinations heeft voor september 2020 een groepsreis van max. 16 personen uitgewerkt naar het Westen van de USA. “Per minibus en privé-vliegtuig ‘hop’ je van hoogtepunt naar hoogtepunt. Verschillende trajecten tijdens deze rondreis worden uitgevoerd met een 16-persoons privé-vliegtuig. Dit betekent dat je klant meer kan zien in minder tijd. Tijdens deze rondreis ontdek je de indrukwekkende natuur van Yosemite National Park, Grand Canyon National Park, Lake Powell, Antelope Canyon, Monument Valley, Bryce Canyon en Zion National Park, de panoramische vergezichten van 17-Mile Drive, de grillige kustlijn langs de Stille Oceaan, de bruisende steden Las Vegas, San Francisco en Los Angeles en ga je wijnproeven in Sonoma Valley. Deze 17-daagse reis met vertrek op 21 september wordt ter plaatse begeleid door een Nederlandstalige gids,” aldus Marc Van Zeveren. Info en gedetailleerd programma op aanvraag via usacanada@exclusivedestinations.be

Soirée Seychelles 24 oktober

Exclusive Destinations nodigt u uit voor een presentatie in samenwerking met Constance Hotels, Resorts & Golf en l’Office du Tourisme des Seychelles. In aanwezigheid van onder meer Laetitia Martin (Senior Sales Manager – Constance Hotels, Resorts & Golf) en Jennifer Dupuy (Chargée de Promotion de l’Office du Tourisme des Seychelles) worden de bestemming Seychelles en de Constance Hotels Seychelles voorgesteld. Praktisch: donderdag 24 oktober in Restaurant Homard-Bizarre in Sint-Martens-Latem. Aanvang 18u00, presentatie start stipt om 19u00. Einde voorzien om 23u00. Wil je erbij zijn? Stuur dan snel een e-mail naar sales@exclusivedestinations.be

LUCHTVAART

Icelandair & Air Iceland Connect: CO2-calculator

Reizigers van Icelandair en Air Iceland Connect kunnen vanaf nu eenvoudig de CO2-voetafdruk van hun vliegreizen compenseren met de nieuwe CO2-calculator. Bij het boeken van vluchten naar alle Icelandair en Air Iceland Connect bestemmingen krijgen passagiers de mogelijkheid om een extra bijdrage te betalen om de CO2-voetafdruk van hun reis te compenseren. Icelandair en Air Iceland Connect hebben in samenwerking met Klappir Green Solutions de gemiddelde vluchtemissies voor alle unieke vliegroutes bepaald. Bijdragen van passagiers aan CO2-compensatie van hun vlucht gaan volledig naar het Iceland Carbon Fund (ICF), ook bekend als Kolvidur. Bijdragen worden gebruikt om bossen in IJsland te cultiveren.

SERVICE FACILITATOR

EurAm: Bear and Wildlife Viewing Lodges in Canada

EurAm werkt permanent aan haar productaanbod. Er worden heel de tijd nieuwe extra diensten en accommodaties aangeboden: van klassiek tot extravagant, van avontuurlijk tot relax. Via de TM Newsletter houdt EurAm je hier regelmatig van op de hoogte.

Olivier Dewit: “Bear and Wildlife Viewing Lodges in Canada 2020 rates staan live!”

Voor de beste beschikbaarheden raden we aan om de lodges zo snel mogelijk te boeken, al van zodra de prijzen voor 2020 beschikbaar zijn!

  • Grizzly Bear and Wildlife Watching at Knight Inlet Lodge in Campbell River, BC

Dagelijkse vertrekken tussen 21 mei – 14 oktober 2020.

  • Grizzly & Black Bear Viewing and Wildlife Watching at Farewell Harbour Lodge in Telegraph Cove, BC

Dagelijkse vertrekken vanaf 1 juni tot 6 oktober 2020

  • Grizzly and Black Bear Viewing at Great Bear Lodge in Port Hardy, BC

Specifieke vertrekdagen tussen 7 mei – 16 oktober 2020

  • Grizzly and Spirit Bear Viewing at Spirit Bear Lodge in Vancouver, BC

Vertrekken tussen 1 juni – 9 oktober 2020. Pakket van drie nachten op vrijdag. Eveneens pakketten van 4 en 7 nachten mogelijk, vertrek op maandag.

  • Grizzly Bear Safari at Tweedsmuir Park Lodge in Bella Coola, BC

Dagelijkse vertrekken vanaf 1 september tot 13 oktober 2019/2020

Webinars in het najaar

“Neem deel aan één van de boeiende webinars die we dit najaar hebben gepland over de nieuwe offertes die je kunt maken via Planisto of volg de bestemmingswebinars, speciaal voor collega’s die hun kennis willen opfrissen of wellicht nog niet zo bekend zijn met deze populaire bestemmingen. Een EurAm-webinar behoeft geen voorbereiding noch installatie, je volgt hem gemakkelijk vanop je pc,” aldus Olivier.

Aanmelden doe je via deze link.

  • Dinsdag 8 oktober, 10:00 – 10:45 Webinar West-USA
  • Donderdag 10 oktober, 10:00 – 10:45 Webinar offerte via Planisto
  • Donderdag 17 oktober, 10:00 – 10:45 Webinar Route 66
  • Dinsdag 29 oktober, 10:00 – 10:45 Webinar West-Canada
  • Dinsdag 5 november, 20:00 – 20:45 Webinar offerte via Planisto
  • Donderdag 14 november, 10:00 – 10:45 Webinar West-USA
  • Dinsdag 26 november, 10:00 – 10:45 Webinar West-Canada

TOUROPERATING

Transeurope: wintert(r)ips

© Transeurope

Volgende week brengt Transeurope een nieuwe reeks etalageposters uit met kant-en-klaar verkoopbare aanbiedingen voor het najaar en de winter. Een van de eyecatchers is Monte-Carlo, en met reden. Vanaf 1 januari zijn er opnieuw helikoptertransfers van én naar de luchthaven van Nice voorzien als onderdeel van het Monte-Carlo paspoort. Dat krijgen klanten van Transeurope gratis en voor niets bij een verblijf van minimum 3 opeenvolgende nachten in de maanden januari, februari en maart. Het paspoort biedt hen naast de helikoptertransfers nog andere exclusieve voordelen, zoals gratis toegang tot de belangrijkste musea en bezienswaardigheden en attenties in de hotels. In combinatie met de voordelige hotelprijzen is Monte-Carlo uitgegroeid tot een van de populairste winterbestemmingen bij Transeurope. Als aanvulling op de poster staan er nog meer aanbiedingen online met – alleen bij Transeurope in België – ook in november en december van dit jaar twee trajecten per helikopter.

LUCHTVAART

Daxing International Airport: ’s werelds grootste luchthaven open

Hufton + Crow

Daxing International Airport, de nieuwe luchthaven nabij de Chinese hoofdstad Beijing, is sinds deze week open. In vijf jaar stampten de Chinezen de grootste luchthaven ter wereld uit de grond. Alleen al de terminal is ruim honderd voetbalvelden groot. Het hele terrein, inclusief de vier startbanen, is bijna zevenduizend voetbalvelden groot. De luchthaven heeft vanuit de terminal vijf grote, naar buiten stekende gates. Vanuit de lucht lijkt het gebouw op een feniks of een zeester. Kosten noch moeite zijn gespaard. Het hele project kostte omgerekend net geen 58 miljard euro. De verwachting is dat in 2021 jaarlijks 45 miljoen passagiers gebruikmaken van de nieuwe luchthaven. In 2040 moet dat oplopen tot honderd miljoen. Zo veel reizigers maakten vorig jaar ook gebruik van de oude luchthaven van Peking, die ver over zijn capaciteitsgrenzen heen zit. De oude luchthaven blijft wel nog in gebruik.

REISINDUSTRIE

EGFATT wapent zich tegen faillissementen van luchtvaartmaatschappijen

EGFATT (European Guarantee Funds Association for Travel and Tourism) heeft op 7 juni laatstleden in Dublin zijn achtste algemene vergadering gehouden, sinds de stichting van EGFATT in 2011. Deze associatie speelt een belangrijke rol in de coördinatie van Nationale Garantiefondsen, in de nasleep van de vele grensoverschrijdende faillissementen. Ook hebben ze een goede verhouding met de Europese instanties en acteren ze als erkend intermediair. In 2017 zorgde de associatie voor een databank met meer dan 11.000 reisagentschappen en touroperators die zich verzekerd hebben tegen financieel onvermogen bij hun lokale garantiefonds (GFG, APST, SGR, CAR, ATT&ATOL, ABTA, RGF, FGS). EGFATT spoort de Europese Commissie aan, in het kader van de lopende revisie van het Europese verordening CE 261/2004 ‘Air Passengers Right’, om het geweer van schouder te veranderen om ervoor te zorgen dat de nodige maatregelen getroffen worden om passagiers en getroffen klanten van failliete luchtvaartmaatschappijen beter bij te staan. De lijst van failliete airlines in 2019 dikt aan: XL Airways, Aigle Azur, Jet Airways, Avianca Brazilië, flybmi, Germania…

Reisagenten en touroperators zijn reeds verplicht om zich aan te sluiten bij een garantiefonds tegen hun eigen insolvabiliteit volgens de Europese directieve voor reizen van 1990, gereviseerd en geüpdatet door de directieve 2015/2302 van 25 november 2015. Er is geen reden om twee maten en twee gewichten te blijven hanteren. In beide gevallen (bij airlines en bij touroperators & reisagenten) moeten de klanten beschermd worden. Voor meer info over dit onderwerp: mail@egfatt.eu

TOUROPERATING

Corendon: minder plasticvervuiling

Corendon is één van de 100 bedrijven en organisaties uit de toerismesector die de International Tourism Plastic Pledge ondertekenden. De touroperator en luchtvaartmaatschappij zet zich hiermee in voor het verminderen van plasticvervuiling op vakantiebestemmingen en in vliegtuigen. Voor de 600.000 single use plastics die Corendon jaarlijks aan boord van haar vliegtuigen en binnen de organisatie gebruikt, is een duurzaam alternatief gevonden. De touroperator reduceert hiermee het gebruik van plastic in 2019 met 90% en werkt toe naar 100% in 2020. Daarnaast is het gebruik van plastic aan boord van vliegtuigen al geringer omdat een à la carte menu wordt gehanteerd.

De Plastic Soup Foundation voerde samen met Corendon een scan uit om het plasticgebruik van de organisatie in kaart te brengen. Anne Jet Niermeijer, MVO Manager bij Corendon: “Wij voelen ons ook verantwoordelijk voor wat er verder nog in de keten gebeurt. Hiervoor is samenwerking nodig met alle betrokken partijen. Het tekenen van de Plastic Pledge is de eerste stap. Belangrijker is dat we daadwerkelijk actie ondernemen en ook hotels en andere samenwerkingspartners hierin meenemen. Bewustwording van onze hotelpartners wat de impact is van het vele plasticgebruik is daarbij essentieel. Maar ook dat wij laten zien welke besparingen het verminderen ervan kan opleveren, in geld en milieu-impact.”

REISINDUSTRIE

Boone Travel verhuist na 32 jaar

Na 32 jaar Smedenstraat verhuist Boone Travel uit het centrum van Brugge even verderop naar deelgemeente Sint-Andries en daarmee verdwijnt een stukje Brugse geschiedenis. Vanaf maandag 7 oktober opereert zaakvoerster Martine Van Walleghem aan de Torhoutsesteenweg 16 in Sint-Andries. Martine startte destijds als jongste (24) zelfstandige reisagent van België en vorig jaar werd ze nog door Travel Magazine genomineerd als beste reisagent van België: “De reden voor onze verhuis is dat de panden in de Brugse binnenstad qua huur de jongste jaren echt de pan uitswingen. Bovendien voldeed het bestaande pand energetisch niet meer aan de huidige normen’, aldus Martine Van Walleghem. Samen met haar medewerkster Sharona Cool ziet Martine het echt zitten en op het einde van de maand (vrijdag 25 oktober) staat er op het nieuwe adres een speciale opendeurdag op het programma.

CRUISE

MSC Cruises: duurzaamheidsbeleid

MSC Grandiosa © MSC Cruises

Het nieuwe cruiseschip van MSC Cruises, de MSC Grandiosa, die op 9 november in Hamburg wordt ingewijd zal bij de inwijding een van de meest duurzame en energiezuinige schepen zijn op zee. Het schip van MSC Cruises zal op 31 oktober in gebruik worden genomen. Hiermee implementeert de rederij twee nieuwe belangrijke installaties aan boord, die toegevoegd worden aan de bestaande, uitgebreide reeks van geavanceerde milieutechnische systemen die op alle schepen van de vloot aanwezig zijn: hypermoderne installaties voor Selectieve Katalytische Reductie (SCR) en een geavanceerd afvalwaterzuiveringssysteem. Het nieuwste vlaggenschip van MSC Cruises voldoet dus aan de meest strikte standaard ter wereld, die van de IMO, de ‘International Maritime Organization’, die ervoor zorgt dat de impact op het milieu in deze gebieden nihil is. Hierdoor kan MSC Grandiosa officieel toestemming krijgen om te varen in kwetsbare gebieden zoals de Baltische Zee en Alaska. MSC Grandiosa behoort tot de Meraviglia-klasse, de derde klasse van schepen die aan de vloot van MSC is toegevoegd en het eerste schip van de Meraviglia-Plus-klasse. Het schip wordt het vijfde nieuwe schip van MSC Cruises dat in een tijdsbestek van 30 maanden in gebruik wordt genomen en maakt deel uit van een plan om 17 uiterst innovatieve en milieuverantwoorde cruiseschepen te bouwen tussen 2017 en 2027.

TRAVEL MAGAZINE

Aanvulling TM434: winterbestemmingen Pharos Reizen

Door een technisch euvel werd Pharos Reizen van ANWB niet opgenomen in het winterdossier in TM434. Hieronder leest u over hun winternieuwigheden en -trends.

Eric Serrarens: “Pharos Reizen van ANWB heeft voor iedere wintersporter een passende wintersportvakantie. Van knusse, kleinschalige wintersportgebieden op maat voor beginnende skiërs en/of jonge kinderen tot grote wintersportgebieden met een veelzijdig piste-aanbod voor de liefhebbers van uitdagingen en gezelligheid. Je hoeft geen doorgewinterde wintersporter te zijn om op wintervakantie te gaan en te genieten van die speciale wintersfeer. De Scandinavische landen zijn bijvoorbeeld zeer geschikt om dat echte wintergevoel te ervaren! Zo is er voor de avonturiers een sneeuwscootersafari, maar ook ijsvissen is een bijzondere winterervaring! Nieuwe wintersportbestemmingen in Noorwegen zijn Norefjell en Trysil. Het grote voordeel van deze 2 nieuwe bestemmingen is dat ze op relatief korte afstand van Oslo liggen: binnen 2,5 uur na aankomst met de ferry van Color Line in Oslo ben je op je wintersportbestemming. Ook nieuw dit jaar is ons kerstarrangement tussen de Noorse fjorden, in Myrkdalen. Een 8- of 10 daags- arrangement inclusief skipas en halfpension-verzorging.  Skiën en kerstgevoel in een van Europa’s mooiste landschappen! We zien ook steeds meer vraag naar onze noorderlichtreizen: “Op zoek naar het Noorderlicht” met de Hurtigruten en onze winterreizen naar Fins Lapland. De 8-daagse winterarrangementen naar IJsland doen het ook heel goed mede dankzij de rechtstreekse vlucht vanuit Brussel.”

TOUROPERATING

Footprints met Hapag-Lloyd Cruises op Cruise Event

Footprints en Hapag-Lloyd Cruises nodigen u uit op hun expeditiestand tijdens het Cruise Event op 12 en 13 oktober 2019 in de Waagnatie in Antwerpen tussen 10u en 17u.

Stap mee in de zodiac en laat je meeslepen door de verhalen van Davy Van Acker. Het Footprints-team staat klaar om u meer informatie te geven over hun aanbod expeditiecruises met Hapag-Lloyd Cruises. De selfiemirror zorgt dan weer voor een ludiek aandenken.

Je kan ook presentaties meepikken op volgende momenten:

Zaterdag 12 oktober
Footprints 13u10-13u40
Hapag-Lloyd Cruises 16u30-17u00

Zondag 13 oktober
Footprints 14u55-15u25
Hapag-Lloyd Cruises 13u10-13u40

Kom gerust langs en breng wat klanten mee. Zij ontvangen een kortingsvoucher van 250€, geldig bij reservatie vóór 31/10/2019 van een expeditiedossier van Hapag-Lloyd Cruises bij Footprints. Footprints zorgt voor een gratis inkomticket, aan de deur kosten ze € 10. Kies via de link de tickets naar wens. Klik op “In winkelmandje” en ga naar afrekenen. Voer kortingscode FOOTPRINTS19 (code is niet hoofdlettergevoelig) in, het ticket wordt nu gratis. Na invoeren van je gegevens ontvang je per mail je toegangsticket. Mocht dat niet het geval zijn, check dan ook even de spambox.

Verre Reizen Event

Footprints heeft ook een stand op het Verre Reizen Event, dat doorgaat op 12 en 13 oktober 2019 in de Waagnatie in Antwerpen tussen 10u en 17u. Gastbestemming is Japan. Wie langskomt, weet meteen alles over de Japan programma’s met ANA (All Nippon Airways) bij Footprints. En je krijgt nog een Japans proeverssetje aangeboden met sake en sushi! Gebruik deze link voor je gratis inkomticket, aan de deur kosten ze € 10.

Klik op “In winkelmandje” en ga naar afrekenen. Voer de kortingscode FOOTPRINTS19 (code is niet hoofdlettergevoelig) in, het ticket wordt nu gratis. Na invoeren van je gegevens ontvang je per mail je toegangsticket. Mocht dat niet het geval zijn, check dan ook even de spambox.

Thailand Cooking Happening

Footprints nodigt je uit op de Thailand Cooking Happening in Eethaven Gent op donderdag 28 november; vanaf 18u30. De Footprints-partners Thailand Tourism, Thai Airways, Six Senses Hotels Resorts Spas, Windstar Cruises en Banyan Tree Phuket laten je kennismaken met het brede gamma aan vakantiemogelijkheden in Thailand. Footprints stelt er, in primeur, zijn allereerste gastronomische boetiekrondreis voor in Thailand met begeleiding van een tourleader én van Tom Vandenberghe van Eethaven Gent met vertrek op 17/10/2020. Een 9-daagse ontdekking van de culinaire veelzijdigheid van dit land.

Tom Vandenberghe is een professionele straatschuimer met een passie voor streetfood en steeds op zoek naar nieuwe smaken en gerechten. Ondertussen schreef hij zes kookboeken over streetfood. Het is dan ook logisch dat deze culinair begeesterde persoon de begeleidende chef-kok wordt tijdens de 9-daagse culinaire ontdekking van Thailand.

Na de presentaties laat Tom ons zelf proeven van Thailand tijdens een kookworkshop. Je hoeft geen keukenprins of -prinses te zijn om mee aan de slag te gaan.

Wil je er graag bij zijn? Stuur dan een mailtje naar maartje@footprints.be

CRUISE

Hapag-Lloyd in de prijzen in Berlitz Cruise Guide 2020

© Hapag-Lloyd Cruises

Hapag-Lloyd Cruises sleept de belangrijkste prijzen in de wacht in de Berlitz Cruising & Cruise Ships 2020 gids die volgende week verschijnt. De bekende cruisegids roept de Europa 2 andermaal uit tot het beste schip in de wereld met een score van 1.864 punten op 2.000. Het zusterschip Europa kan pronken met 1.852 punten. De twee luxeschepen van Hapag-Lloyd Cruises verdedigen hun plaats als de beste schepen in de categorie van de Top 20 Small Ships. Douglas Ward, auteur van de Berlitz-cruisegids: “In de jongste editie konden slechts twee schepen de norm en de punten behalen die vereist zijn voor de exclusieve categorie van de vijf sterren plus: de Europa 2 en de Europa. Het is geweldig om op beide schepen te varen. De kenmerken van de schepen zijn de royale ruimte per persoon, de publieke ruimtes met hoge plafonds, de exclusieve selectie restaurants met een brede scala aan culinaire specialiteiten alsook de attente, vriendelijke en toch discrete service.”

Nieuw in de gids is de HANSEATIC nature die afgelopen voorjaar werd gelanceerd. Het eerste in een reeks van drie nieuwe expeditieschepen voor de Duitse rederij krijgt vijf sterren en mag zich meteen het beste boetiekschip noemen. CEO Karl Pojer: “We zijn er trots op dat we de top drie in de segmenten van de luxe- en expeditiecruises kunnen claimen. In onze ogen betekent een vijfsterrenkwaliteit niet alleen topservice, uitzonderlijke kwaliteit en een ongeëvenaarde ruimte per passagier, maar ook een effectief milieubeheer. In die zin zal vanaf juli 2020 de hele vloot van Hapag-Lloyd Cruises wereldwijd alleen nog varen op scheepsbrandstof met een lage vervuilingsgraad.”