20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

TRAVEL MAGAZINE

Laurent Versin en Margaux Descamps.

Margaux verlaat Travel Magazine

Op 31 oktober verlaat Margaux Descamps Travel Magazine. Drie jaar lang werkte Margaux op de Franstalige redactie van Travel Magazine om u informatie en artikels in het Frans te bieden, verzorgde ze verschillende coverinterviews, en was ze aanwezig op evenementen en studiereizen waar ze achteraf uitgebreid verslag over heeft uitgebracht. Ze heeft beslist op zoek te gaan naar een nieuwe professionele uitdaging, maar vooraleer ze dat doet, gaat ze een persoonlijke droom verwezenlijken door een drie maanden durende reis te maken door Zuid-Amerika. De volledige redactie van Travel Magazine wenst Margaux het allerbeste op haar avonturen en bedankt haar voor het kwalitatieve werk dat ze telkens weer afleverde. Je kan Margaux bereiken via haar privé-mailadres margaux.descamps@hotmail.be

Na het vertrek van Margaux wordt uw aanspreekpunt bij de Franstalige redactie van TM Laurent Versin, een bekend gezicht. En voor wie dat nog niet zo mocht zijn, Laurent zal aanwezig zijn op het UPAV-congres in Chantilly volgend weekend en op enkele andere events in de komende maanden.

TRAVEL RALLY

Travel Rally 2019 van start!

Deze ochtend vertrokken maar liefst 48 reisprofessionals vanuit Brussel-Zuid met Deutsche Bahn naar Berlijn voor de zevende editie van de Travel Rally! Nog tot en met zondag ontdekken ze in duo met de huurwagen Berlijn en de naburige regio Brandenburg. Aan de hand van verschillende opdrachten en checkpoints verkennen ze deze dichtbijbestemmingen: het gekende succesrecept van de Travel Rally! De Travel Rally is een samenwerking tussen Interhome, NMBS Internationaal, Sunny Cars, Touring en Travel Magazine. Het Garantiefonds Reizen is partner van het event. Volg ons via de Facebook-pagina ‘Travel Rally 2019’ of via Instagram @travmag.

TM TRAVEL AWARDS

TM Travel Awards: Avitour nieuwe sponsor

Avitour, de groepering van reiskantoren in België, heeft deze week haar deelname bevestigd aan de jaarlijkse TM Travel Awards. Zij zullen op vrijdag 15 november de TM Travel Award ‘Business Hotel Group’, onderdeel van de supplier awards categorie, overhandigen aan de winnaar. Travel Magazine is als organisator bijzonder tevreden om Avitour als partner van de TM Travel Awards te mogen verwelkomen. Avitour kwam vorige week nog onder de aandacht met de aankondiging van een structurele verandering. Zo is rtk International voortaan de enige aandeelhouder van de groep. Avitour en rtk International werken reeds jaren intensief samen, onder meer voor het aanbieden van Duitse TO’s en in een joint venture voor de franchise rtk Travel Center. rtk International neemt ook voor het franchisemerk de totaliteit van de aandelen over. Alain Kisiel en het volledige team blijven operationeel. De kantoren blijven behouden in Waterloo.

LEZERS SCHRIJVEN ONS

Reactie VVR-UPAV interview M. De Blust

“Zoals steeds lezen wij Travel Magazine met veel belangstelling. Zo lazen we ook het artikel met Michel de Blust .In dit artikel binnen het kader van zijn afscheid, na een rijkelijk gevulde carrière met heel wat verwezenlijkingen, waarvoor we hem feliciteren, lezen we Michel zijn standpunt over de Belgische situatie waarbij VVR en UPAV geen deel uitmaken van ECTAA, terwijl de ECTAA ons met open armen wil ontvangen, maar dat we eerst moeten instemmen met FIT. It takes two to tango. VVR en UPAV hebben reeds meerdere malen en via verschillende wegen gevraagd om opnieuw te kunnen en mogen aansluiten bij FIT zowel per telefoon, tijdens een face to face gesprek, per mail en zelfs per aangetekend schrijven. Ook ECTAA is hiervan op de hoogte. FIT houdt deze aansluiting vandaag echter nog steeds af en we kunnen dat enkel en alleen betreuren. We hopen dan ook dat hier snel een verandering in komt. We kijken sowieso uit naar een ontmoeting met de opvolger van Michel en hopen daar uiteraard een even goede relatie en samenwerking te kunnen uitbouwen zoals die ook reeds met Michel bestond.”

Voor UPAV: Anne-Sophie Snyers
Voor VVR: Koen van den Bosch

CRUISE

River Cruise Europe boven de doopvont gehouden

Op Seatrade Europe in Hamburg werd River Cruise Europe officieel gelanceerd. Als onderdeel van Cruise Europe wil de organisatie de havens in Noord- en West-Europa bundelen die zich toeleggen op de riviercruises. Het initiatief gaat uit van Amsterdam, Bremerhaven, Le Havre en Porto. Volgens Monic van der Heyden van Port of Amsterdam werd de lancering sinds het voorjaar voorbereid en hebben zich intussen al 23 havens aangesloten. De ambitie is havens, bestemmingen, incoming agents en touroperators samen te brengen. River Cruise Europe wil haar leden niet alleen promoten bij de riviercruiserederijen, maar ook samen overleggen over duurzaamheid en nieuwe milieurichtlijnen die de sector aanbelanden. Met een betere spreiding van de schepen in ruimte en tijd wil River Cruise Europe het overtoerisme op bepaalde bestemmingen vermijden. Dat laatste is onder meer belangrijk voor Port of Amsterdam die op jaarbasis 2.300 riviercruiseschepen ontvangt. 600 schepen lopen de haven aan in april en dat heeft uiteraard te maken met het tulpenseizoen in Keukenhof. Om tot een betere spreiding te komen wil Amsterdam nauw samenwerken met Floriworld in Aalsmeer. Deze attractie stelt vanaf het voorjaar 2020 een leuke en leerzame ontdekkingstocht door de wereld van bloemen en planten voor en kan op die manier een alternatief zijn voor Keukenhof.

LUCHTVAART

Hainan Airlines bouwt verder af op Brussels Airport

Nadat bekend raakte dat Hainan Airlines vanaf 26 oktober een punt zet achter de rechtstreekse lijndienst Brussel – Shanghai (drie keer per week) blijkt uit de dienstregeling dat er volgende zomer ook niet langer dagelijks zal worden gevlogen tussen Brussel en Beijing. In tegenstelling tot afgelopen zomer zouden er tijdens het zomerseizoen 2020 nog slechts vier wekelijkse vluchten (dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag) naar de Chinese hoofdstad gaan én twee wekelijkse vluchten (dinsdag en donderdag) naar Shenzhen. Hainan Airlines is een onderdeel van de HNA Group. De groep staat sinds vorig jaar onder grote druk van de Chinese autoriteiten om de grote schuldenberg af te bouwen via de verkoop van de meeste buitenlandse deelnemingen, waaronder Swissport. Swissport, dat sinds vier jaar in handen is van de noodlijdende Chinese HNA-Group, staat al enige tijd te koop. De vraagprijs ligt daarbij rond de 3 miljard euro. Het afhandelingsbedrijf, ooit een dochterbedrijf van Swissair, werd in 2015 door HNA gekocht voor 2,5 miljard euro. Volgens de Zwitserse ‘Sonntagszeitung’ zou de 82-jarige Duitse multimiljardair Klaus-Michael Kühne, met 52% meerderheidsaandeelhouder van logistiek gigant Kuehne & Nagel, interesse hebben om een belang te nemen in afhandelaar Swissport. Hoe dan ook, luchtvaartmaatschappij Hainan Airlines zette recent ook al een punt achter de verbindingen Shenzhen – Dublin, Shanghai – Tel Aviv, Xian – Melbourne, Beijing – Calgary en Beijing – Las Vegas.

TECHNOLOGIE

Teldar Travel en TravelNote: partnership

Sinds de lancering van het platform in 2010 is Teldar TRAVEL (GEKKO Group) de grootste centrale voor hotelreserveringen geworden van thuismarkt Frankrijk, zowel voor leisure- als businesskantoren. Het hotelaanbod van Teldar TRAVEL omvat meer dan 1.000.000 accommodaties, zowel hotelketens als onafhankelijke hotels, waarbij de luxe varieert van twee tot vijf sterren, evenals meer dan 200.000 alternatieve accommodaties. Teldar TRAVEL, een vaste waarde voor de voornaamste distributienetwerken, is ook gevestigd in België, Spanje, Luxemburg en Portugal.

Mooie innovatie in het toeristisch landschap: Teldar Travel en TravelNote werken samen! Het doel? De mogelijkheid geven aan de reisprofessionals om gemaakte boekingen te importeren in hun backoffice van TravelNote.

Teldar Travel en TravelNote hebben nauw samengewerkt om een optimale oplossing te lanceren. Het backoffice systeem, gespecialiseerd in de toeristische sector, heeft de integratie met het platform van Teldar Travel mogelijk gemaakt. Dit nieuwe partnership maakt het mogelijk voor de reisagenten om gemaakte boekingen direct en volledig gratis te importeren in het backofficesysteem van TravelNote. Deze oplossing zal tijdswinst opleveren en de kans op fouten is kleiner. Kortom, de efficiëntie zal toenemen.

LUCHTVAART

© Wizz Air

Wizz Air lanceert Charleroi-Koetaisi

Wizz Air lanceerde op woensdag 11 september haar nieuwe rechtstreekse verbinding naar Georgië. Brussels South Charleroi Airport is nu verbonden met Koetaisi, de tweede grootste stad van het land, met twee vluchten per week. De twee steden, die worden bediend door een Airbus A320 met 180 zitplaatsen, worden op woensdag en zondag aangevlogen. Met de lancering van de nieuwe route Brussel-Charleroi – Koetaisi wordt een nieuwe bestemming voor passagiers aangeboden. Koetaisi, op vier uur en dertig minuten vliegen van BSCA, opent de deur naar Georgië. De Prometheus-grot en de majestueuze canyons van de regio zijn twee belangrijke bezienswaardigheden.

REISINDUSTRIE

Blue Bird Cafe

Het klinkt als een hippe jazzclub in downtown New York, maar niets is minder waar. Het Blue Bird Cafe is een bar in het Hyatt Place Al Riga in Dubai. De naam is een verwijzing naar De Blauwe Vogel en werd speciaal voor de Truiense reisfamilie Carlier gekozen. De Blauwe Vogel stuurt namelijk jaarlijks duizenden klanten naar het hotel. De (Belgische) bezoekers kunnen in het nieuwbakken café zelfs Belgische biertjes degusteren. Als je in de buurt bent, spring er dus gerust eens binnen!

HOTELLERIE

Corendon grootste hotel in Caraïben

Corendon kondigt de opening aan van een nieuw vijfsterren ultra all-in resort op Curaçao met 850 kamers. Het Corendon Mangrove Beach Resort zal na de afronding van de totale verbouwing het grootste hotel in het Caribisch gebied zijn. Bovendien zet Corendon zich in om een duurzaam hotelconcept te creëren voor het gerenoveerde resort. Zo zal het Mangrove Beach Resort zelfvoorzienend zijn en gebruikt het gefilterd zeewater voor o.a. douches en zwembaden. De opening van de eerste fase van het resort staat gepland in april 2020.

Duurzamer

Samen met Aqualectra Curaçao deelt Corendon ideeën en inzichten om innovatieve oplossingen te ontwikkelen om een duurzaam hotelconcept te creëren. Voor het Corendon Mangrove Beach Resort gebruikt Corendon zonnepanelen om 2,3 megawatt elektriciteit op te wekken en is daarmee geheel zelfvoorzienend. Daarnaast wordt water uit de zee gepompt en gefilterd om te gebruiken voor de douches, wastafels, toiletten en de zwembaden. Het afvalwater hiervan wordt voor een kwart gebruikt voor de tuinen. De resterende driekwart levert het hotel aan de boeren om zo bij te dragen aan een duurzamere omgeving.

Aquapark met Cobra glijbaan

Naast de zwembaden is er ook een glijbanenparadijs. Het aquapark van het hotel bestaat uit zes glijbanen waarvan de King Cobra het meest spectaculair is met het hoofd, kleuren en slangenpatroon van een cobra. Bovendien is de King Cobra de enige glijbaan van haar soort in het Caribisch gebied.

PEOPLE ON THE MOVE

Zwitserland Toerisme: nieuwe directeur Benelux

Per 1 januari 2020 wordt Armando Troncana directeur van Zwitserland Toerisme Benelux. Hij volgt Yves Luetolf op. Vanuit zijn nieuwe positie geeft Troncana leiding aan een team van zeven medewerkers in Amsterdam en twee in Brussel. Luetolf vervolgt zijn loopbaan in Zwitserland.

Met de aanstelling van de 48-jarige Troncana kiest Zwitserland Toerisme voor een ervaren kracht. De toerismespecialist is sinds 2006 werkzaam bij de marketingorganisatie. Hij begon er als marketingmanager in Parijs en geeft sinds 2013 leiding aan de vertegenwoordigingen in Milaan en Rome. Daarvoor heeft hij sales- en marketingervaring opgedaan bij de luchtvaartmaatschappijen Swissair, Swisswings Airlines en KLM Alps. De geboren Zwitser is deels in Italië opgegroeid en beschouwt Duits en Italiaans als zijn moedertalen. Daarnaast spreekt hij vloeiend Frans en Engels.

Prioriteitsmarkt Benelux

Voor Zwitserland Toerisme vormt de Benelux een van de belangrijkste marktgroepen binnen de EU. Na een paar lastige jaren vertonen de overnachtingscijfers uit de Benelux sinds 2016 een voorspoedig herstel. Nederland en België tellen respectievelijk 663 000 en 610 000 hotelovernachtingen in Zwitserland. Dit komt overeen met een groei van 3,9% en 4,5%. Belangrijk om te weten is dat een groot aantal vakantiegasten uit de Benelux overnacht in vakantiewoningen en op campings. Als deze logeernachten bij de vorige cijfers worden opgeteld, genereren gasten uit de Benelux-markt in totaal meer dan 3,5 miljoen overnachtingen.

Duurzaamheid en digitalisering

De dynamiek en het innoverende karakter van de markt spreken Armando Troncana in het bijzonder aan. “Op het gebied van maatschappelijke trends en digitale innovatie zijn de ogen vaak op de Benelux-landen gericht. Zo staat het thema ‘duurzaam reizen’ hier sinds enige tijd in de schijnwerpers en komen veel initiatieven op dit gebied uit de Benelux. Ook trends op digitaal vlak ontstaan vaak in de ‘lage landen’, of worden er snel opgepakt. Het is niet voor niets dat grote online partijen in de reisbranche hun wortels in Nederland hebben. Het lijkt mij boeiend om deze trends en ontwikkelingen van dichtbij te volgen en te bekijken hoe Zwitserland Toerisme daarop verder kan inspelen. Yves Luetolf en zijn team hebben de afgelopen jaren innoverende digitale projecten doorgevoerd. Ik kijk ernaar uit om in te stappen op die golf en hoop de positieve ontwikkeling voort te zetten.”

Yves Luetolf: van Amsterdam naar Graubünden

Yves Luetolf, de huidige directeur van Zwitserland Toerisme Benelux, keert na bijna vier jaar terug naar Zwitserland en vervolgt zijn loopbaan bij Graubünden Ferien, de toeristische organisatie ter promotie van het kanton Graubünden. Hij begint per 1 november 2019 aan zijn nieuwe functie als Directeur Marketing and Sales. “De bergen roepen, daar kan ik als Zwitser geen nee tegen zeggen”, aldus Luetolf. “Ik heb een geweldige tijd in Nederland gehad en zal dit nooit vergeten. Zwitserland is weer terug als geliefde vakantiebestemming voor gasten uit de Benelux. Ik heb er het volste vertrouwen in dat mijn opvolger samen met het team deze basis gebruikt om de promotie van Zwitserland succesvol voort te zetten.”

EVENT

Live To Travel: Afrika Brochures 2020

Deze week worden de vijf nieuwe Live To Travel-brochures – Zuid-Afrika, Namibië, Afrika, Droomstranden en Drifters –bij de reisagent geleverd! In deze brochures mag je rekenen op praktische informatie, groepsreizen met vaste vertrekdata in internationaal gezelschap, individuele rondreizen en tal van accommodaties in verschillende prijsklassen. Naast een grondige opknapbeurt besloot Live To Travel dit jaar alles in te zetten op het thema beleving. Wat kan je als reiziger ervaren, proeven en bewonderen wanneer je een bepaalde regio in Afrika bezoekt? Ontdek het in de nieuwe Live To Travel-brochures.

STUDIEREIS

Latina Experience: maak kennis met…

Ook deze week laten we je kennismaken met twee deelnemers aan de Latina Experience naar Panama en Ecuador. Deze originele studiereis, die zich focust op dans, mode en gastronomie, is een organisatie van Sudamerica Tours i.s.m. Air Europa, Allianz Global Assistance en de toeristische diensten van Panama en Ecuador. De Latina Experience belooft alvast een bijzondere studiereis te worden. Het programma blijft namelijk geheim waardoor de deelnemers gedurende de reis, dag per dag, verrast zullen worden door het gevarieerde programma!

Travel Magazine ging alvast eens polsen bij de tien deelnemers (allemaal vrouwen!): wat verwachten ze ervan? Hoe bereiden ze zich voor? En is deelnemen belangrijker dan winnen?

Deze week maken we kennis met Sofie Verresen (Travel Zone) en Laurie Chartz (We Love To Travel).

Sofie Verresen: “Mijn collega’s wezen me op deze studiereis en vonden dat het concept ‘dansen, mode en gastronomie’ helemaal op mijn lijf is geschreven. Snel inschrijven was de boodschap! Ik verwacht om tijdens de studiereis de prachtige natuur van beide bestemmingen te verkennen aan de hand van een origineel programma. De Latina Experience is voor mij de eerste kennismaking met Zuid-Amerika. Ik kijk er dan ook enorm naar uit om in één klap twee landen van dit bijzondere continent te mogen bezoeken! Voorbereiden? Helemaal niet, ik zal mijn enthousiaste zelve zijn! Of ik win of niet, maakt niet echt uit. Deel mogen uitmaken van deze unieke reis, is al winst op zich.”

Laurie Chartz (We Love To Travel): “Ook voor mij is het een eerste kennismaking met Zuid-Amerika! En door het bijzonder interessante concept van deze reis, ontdek ik de bestemmingen aan de hand van drie leuke thema’s. Erg origineel! Het spreekt voor zich dat ik dan ook ongelofelijk enthousiast ben om in november met Sudamerica Tours op stap te gaan! Hopelijk heerst er een goede sfeer in de groep, maar voor mij is deelnemen véél belangrijker dan winnen. Mocht ik met de hoofdprijs aan de haal gaan, zou ik daar natuurlijk ontzettend blij mee zijn! Momenteel ben ik me nog niet echt aan het voorbereiden…”

INCENTIVE

All Ways Cruises incentive reisagent

Boek tussen 01/09 en 25/10 de winterzon cruises van All Ways Cruises en krijg een trolley, een restaurant-bon en je eigen cruise.

De Winterzon Cruises:

  • De koninklijke Mekong: van 26 november tot 8 december 2019
  • In het hart van Myanmar (Birma): van 11 januari tot 23 januari 2020
  • Laos, onbekende parel: van 07 maart tot 20 maart 2020

Incentive voor de reisagent

  • Voor 1 verkochte kajuit* ontvang je een gloednieuwe All Ways trolley**.
  • Voor 2 verkochte kajuiten* ontvang je een waardebon t.w.v. 120 euro in het gerenommeerde restaurant ‘Les Larmes du Tigre’ in Brussel**.
  • Voor 3 verkochte kajuiten* ontvang je 1 kajuit cruise only voor 2 personen**.

Voor meer informatie en reservaties: bel gratis naar 0800 82 530 of mail naar infoagent@all-ways.be

* Kajuit op basis van een dubbele bezetting
** Incentive voor alle boekingen gemaakt van 01/09/2019 t.e.m. 25/10/2019 op volgende cruises : Birma, Laos, Mekong. Bij 3 of meer verkochte kajuiten wordt een cruise only aangeboden aan de reisagent en zijn medereiziger. Dit is niet overdraagbaar. Vliegtickets en transfers zijn niet inbegrepen. Cruise only geldig voor: Birma, Laos, Mekong volgens beschikbaarheid en voor een vertrek tussen november 2019 en maart 2020.

GARANTIEFONDS

GFG: Calamiteitenverzekering Aon

Mark De Vriendt general manager GFG: “Het Garantiefonds Reizen heeft het genoegen u de calamiteitenverzekering van Aon voor te stellen.

Deze bescherming is exclusief voor de GFG-leden onderhandeld, en dekt:
1) Annulering voor vertrek in geval van natuurrampen, molest of andere ernstige situaties op de bestemming;
2) Vergoeding van kosten voor gedwongen verlenging van reizen, als gevolg van een ramp en crisis met een maximum van 3 dagen.
Optioneel kan mits bijbetaling ook deze dekking bekomen worden:
3) Hulp en ondersteuning voor reizigers in nood- en crisissituaties door respons organisaties, inclusief kosten van repatriëring.
Wij weten dat er reeds twee dergelijke voorstellen op de markt bestaan,

maar merken toch op dat het voorstel van Aon geen franchise en ook geen globaal plafond bevat, en dat de prijszetting competitief is.
Alle informatie vindt u in de folder via deze link.
U kan met alle vragen over deze nieuwe polis terecht bij Aon via mail: gfg@aon.nl.
Deze actie is een bijkomend (facultatief) ledenvoordeel, naast

1) de verplichte B2C-garantie,
2) de B2B-dekking en
3) de gunstige BA-verzekering bij Allianz.”

PATA

PATA voorzitter stapt op

Peter Semone stapt na vijf jaar op als voorzitter van de PATA Foundation. De Foundation is een stichting die als onderdeel van de Pacific Asia Travel Association de toeristische ontwikkeling ondersteunt in kwetsbare en minder ontwikkelde gemeenschappen. En dat onder meer met opleidingsprojecten en door het ondersteunen van economische, sociale en milieu-initiatieven. Om die doelstellingen te realiseren, gaat de stichting op zoek naar financiële middelen. Het ontslag van Semone volgde na een aantal kritische vragen van leden van de beheerraad om meer klaarheid te scheppen over de relaties tussen de executive board van PATA en de PATA Foundation. Vragenstellers waren Bill Calderwood, een voormalige interim CEO van PATA, en Luzi Matzig, chairman van Asian Trails, beiden lid van de executive board van PATA. Peter Semone is stichter en voorzitter van Destination Human Capital, een internationaal adviesbureau voor de ontwikkeling van human resources in toeristische bestemmingen en vooral dan in landen met een economie die nog in volle ontwikkeling is.

Hij is ook in Europese reis- en PATA middens geen onbekende. Zijn vader, John Semone, was tot 2001 directeur van PATA Europe.

Reactie

Travel Magazine vroeg Peter Semone om een reactie naar aanleiding van zijn ontslag.

“Ik kreeg in 2014 de eer en de verantwoordelijkheid van het voorzitterschap van de PATA Foundation. Ik meen dat we gedurende die vijf jaar heel wat belangrijke dingen hebben gerealiseerd. Zoals het bijeenhalen van driehonderdduizend dollar op een gala-event voor het goede doel in Macao. We hebben ook een strategie en een actieplan gerealiseerd om de relevantie van de Foundation te bewaren in een veranderende zakenwereld. We zorgden voor een sterkere en meer update identiteit van de stichting en ontwikkelden sterke projecten. En we zorgden voor de uitbreiding van de beheerraad met bekwame en gemotiveerde mensen en stelden een nieuwe managing directeur aan.”

“Het is voor mij nu tijd om de leiding van de PATA Foundation in andere handen te geven. Ik hoop dat de persoon die mij opvolgt het evenwicht zal kunnen brengen tussen een transparant beheer enerzijds en innovaties anderzijds. Want de PATA Foundation kan enkel zijn doelstellingen realiseren door een dynamische aanpak. Voor mezelf moet ik nu even nadenken over de manier waarop ik mijn engagement in PATA kan veranderen.”

De toekomst van PATA

De Pacific Asia Travel Association is in 1951 opgericht met de bedoeling als katalysator te fungeren voor een duurzame ontwikkeling van het toerisme in de Pacific-Asia regio. In 1994, exact 24 jaar geleden, telde PATA vele duizenden full members en vele goed werkende chapters. Waaronder een PATA Benelux chapter met honderden leden uit de professionele reissector. In 1999 verhuisde het hoofdkwartier van San Francisco naar Bangkok, daarmee inspelend op de steeds sterker wordende positie van Azië in het wereldtoerisme. Vorige maandag, 16 september, lanceert Azië specialist en onderzoeksjournalist Imtiaz Muqbill in zijn online magazine Travel Impact Newswire een open vraag over de opkomst en de val van PATA. En publiceerde hij tevens de globale ledenlijst van 1994 (www.travel-impact-newswire.com/2019/09/have-your-say-the-rise-and-fall-of-pata/). Vandaag is het aantal leden immers teruggelopen tot minder dan duizend en in vele landen bestaan er geen plaatselijke PATA chapters meer. Ook niet meer in de Benelux. Euopa telt nog amper zeven landen met een chapter. Momenteel maakt PATA zich op voor nog maar eens een herstructurering. De vraag is of deze een verdere teloorgang zal kunnen verhinderen.

STUDIEREIS

Transasia: sluipweg naar Dubai

Heb je er altijd al van gedroomd om tussen de meest duizelingwekkende wolkenkrabbers van de wereld te staan? De weg naar de werkelijkheid is korter dan je denkt. Transasia en Visit Dubai nodigen je uit voor een studiereis met alles erop en eraan van 9 tot en met 13 december. Wat moet je doen om mee te gaan naar Dubai? Eenvoudig: de data vrijmaken in je agenda, het Dubai Expert Program doorlopen en het attest van je e-learning met je kandidatuur meesturen naar info@transasia.com. Je krijgt een bericht terug met daarin alles wat je over de studiereis moet weten. Het Dubai Expert Program stoomt je op een speelse manier klaar voor de bestemming. Liever privé naar de Emiraten? Maak tot 15 november zoveel mogelijk boekingen bij Transasia met Emirates als vervoersmaatschappij en je wint misschien wel een gratis 6-daagse combitrip Dubai-Abu Dhabi voor twee personen op basis van vijfsterrenhotels, vluchten heen en terug, transfers, een panoramische vlucht boven Dubai en tickets voor een visueel spektakel van Franco Dragone. Bij Transasia kan je naast Dubai en Abu Dhabi terecht voor de emiraten Ajman en Ras Al Khaimah. Ook stopovers op weg naar een verdere bestemming uit het Transasia-aanbod tellen mee voor de eindrangschikking!

STUDIEREIS

MisterFly: Atlantic Joint Venture

Atlantic Joint Venture & MisterFly zijn terug met een nieuwe actie. In het kader van de Europese week van de mobiliteit, die begint op maandag 16 september tot zondag 22 september, willen we het verschil maken door ons in te zetten voor een groenere planeet!

Voor diegene die het niet zouden kennen, Atlantic Joint Venture is een alliantie van 7 luchtvaartmaatschappijen bestaande uit United Airlines, SN Brussels Airlines, Lufthansa, SWISS, Air Canada, Austrian Airlines & Eurowings. Deze alliantie dekt alle Noord-Atlantische routes en zijn verdere connecties. Hierdoor biedt ze 10.000 vluchten per dag aan op bijna 570 bestemmingen in Europa en Noord-Amerika (USA & Canada).

“Om dit onder de aandacht te brengen, hebben we beslist om twee elektrische steps aan te bieden (die beantwoorden aan de ecologische normen). Hoe? Boek één van de 7 luchtvaartmaatschappijen van de Atlantic Joint Venture & doe mee aan de e-learning tussen maandag 16 september en zaterdag 16 november!”

Kick Cancer & Misterfly

De oprichters van MisterFly, Nicolas Brumelot en Carlos Da Silva, geloven diep in de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de ondernemer en een bedrijfsmodel dat winstgevendheid combineert met ethische bedrijfsvoering. Dit vertaalt zich, onder meer, in een diep solidariteitsengagement.

In Frankrijk raakte MisterFly al snel betrokken bij de organisatie Imagine For Margo – Children without cancer om de boodschap van het leven van de kleine Margo te brengen :

“Go, fight, win! Ga je gang, grijp de kansen die zich voordoen en maak je dromen waar! Vecht in moeilijke tijden… Win, doe de dingen die je wil en probeer altijd een betere persoon te worden.”

Denis Pappi (Country Manager) & zijn MisterFly BeLux team hebben gekozen voor de Belgische tegenhanger, Kick Cancer. Maar, wat is Kick Cancer !?

Kick Cancer, is het verhaal van Delphine Heenen (CEO) en haar familie die hard getroffen zijn door de kanker van één van hun kinderen, Raphaël, die toen amper negen jaar oud was.  Hervallen na een jaar behandeling en een terugval slechts twee jaar later, was het een wens om te kunnen genieten van geruststellende innovaties voor kinderen met kanker, daaruit werd op een mooie dag Kick Cancer geboren. De stichting steunt innovaties op het gebied van kinderkankers door, niet enkel, klinische proeven te financieren teneinde nieuwe geneesmiddelen voor volwassenen en voor kinderen te laten testen maar, eveneens, fundamenteel onderzoek om beter de oorsprong en werking van deze kankers te begrijpen om, op termijn, nieuwe medicijnen te vinden die speciaal voor kinderen ontwikkeld zijn.

Waarom dit doel eerder dan een ander ? Omdat kinderen onze toekomst zijn en de wereld van morgen vormen. Het is dus onze plicht hen te beschermen tegen kwaad. Tegenwoordig is kinderkanker de grootste doodsoorzaak bij kinderen in Europa (35.000 nieuwe gevallen van kanker werde bij kinderen vastgesteld en, jammer genoeg, sterven er elk jaar 6.000). Bij gebrek aan Europees onderzoek in de oncologie, wordt (huidige en toekomstige) vooruitgang mogelijk gemaakt dankzij sensibiliseringsacties en fondsenwerving zoals Kick Cancer & Imagine For Margo.

LUCHTVAART

Passagiers blijven luchthaven Charleroi trouw

Brussels South Charleroi Airport verwelkomde in augustus 809.396 passagiers, opnieuw een lichte stijging vergeleken met vorig jaar. Over het hele seizoen (juli-augustus) kozen ruim 1,6 miljoen mensen voor een vlucht via de Waalse luchthaven, een stijging met 2% ten opzichte van de resultaten van 2018. Deze verkeerstoename is constant gebleven, zowel voor vertrekken als voor aankomsten. De gemiddelde bezettingsgraad bedroeg 90.36%. De rangschikking van de populairste bestemmingen is in augustus 2019 enigszins gewijzigd. Italië behield zijn eerste plaats op het podium van de landen die de meeste passagiers aantrokken. Spanje wist zijn tweede plek te behouden en wordt gevolgd door Frankrijk en Marokko. Op de vijfde plaats gaf Polen zijn plaats af aan Roemenië.

LUCHTVAART

TUI BLUE naar Vietnam

© TUI

TUI BLUE, het toonaangevende hotelmerk van TUI breidt uit in Azië. Er komt een TUI BLUE Nam Hoi An in maart 2020, een joint venture met het bedrijf TMG. Hiermee wordt de groei van het belangrijke hotelmerk van TUI doorgezet. Het hotel wordt een ‘TUI Blue for All’. Thomas Pietzka, Managing Director TUI Hotels & Resorts. “We zien veel potentieel voor TUI BLUE in Azië en we hebben verdere groeiplannen in Zuid-Oost-Azië. De hotels in deze regio kunnen het hele jaar rond open blijven en zijn zo minder onderhevig aan de schommelingen van de klassieke vakantieperiodes.

Het TUI BLUE Nam Hoi An zal beschikken over 318 kamers en ligt aan een fijnzandstrand Tam Tien langs de centraal-Vietnamese kust en valt perfect te combineren met een bezoek aan de stad Hoi An.

STUDIEREIS

USA Travel: studiereis Utah

USA Travel organiseert vanaf 25 oktober een 8-daagse studiereis naar Utah! Reisagenten die een grote verkoop realiseren op deze bestemming, maken kans een plekje te winnen voor deze reis. Tijdens de reis ontdekken de reisagenten The Mighty 5. Arches, Capitol Reefs, Bryce, Zion, en de vele andere verborgen schatten van de staat staan op het programma. Een Utah representative reist mee en deelt zijn insiders tips. Inschrijven kan door een mail te sturen naar info@usatravel.be, deelname kost 590 euro.

Lees meer over Utah (als winterbestemming) in de volgende Travel Magazine, 434, op vrijdag 27 september bij u in de bus.

EVENT

Selectair cruise-event

Op zondag 22 en 29 september organiseer Selectair zijn jaarlijkse cruise event voor de reisagenten en hun klanten. De gratis info-sessie op 22 september vindt plaats in Kinepolis Gent; op 29 september is UGC Mechelen aan de beurt. Beide events starten om 9u en eindigen om 13u.

Progamma

9u: Selectair-reisagenten – ‘wegwijs in de wereld van de cruises’
9u20: Holland America Line – ‘De Noorse Fjorden en cruises met vertrek vanuit Nederland’
9u55: Seabourn – ‘Ultra-luxueuze cruises & expedities’
10u25: pauze
10u40: MSC Cruises – ‘Een cruise voor de hele familie’
11u15: Star Clippers – ‘Zeilcruises in de Caraïben en Zuidoost-Azië’
11u45: CroisiEurope – ‘Specialist in riviercruises’
12u15: Vragenronde + verloting prijs

Deelname is gratis, maar inschrijven is verplicht via deze link.

VAKVERENIGING

VLARA: nieuwe BTW-regeling

VLARA heeft de nodige stappen ondernomen bij FOD Financiën om de bezwaren van haar leden te verdedigen. VLARA heeft ook de specifieke problemen van de zelfstandige reisagenten besproken met FOD Financiën opdat ze een beter beeld zouden krijgen over gans de problematiek. VLARA verdedigt steeds de belangen van de zelfstandige en onafhankelijke reisagent & niche-TO. VLARA heeft ook samen met de andere beroepsfederaties (ABTO, BTO, UPAV en VVR) samengewerkt om een gezamenlijk standpunt te verdedigen bij FOD Financiën i.v.m. wijziging btw-reismargeregeling. U wordt uiteraard verder op de hoogte gehouden.

Een derde speler voor insolventieverzekering

Sinds enkele maanden is er een derde speler om u een insolventieverzekering aan te bieden. Verzekering Verheyen biedt, naast de gekende verzekeringsmaatschappijen Amlin & GFG nu een insolventieverzekering aan. Verzekering Verheyen biedt ook een calamiteitenverzekering aan. Interesse? Contacteer secretary@vlara.be

TOUROPERATING

7PLUS: nieuwe brochures

Laurence Daniëls:De brochures volgen elkaar op en zijn elk uniek! We hebben vele weken aan onze brochures gewerkt en voor elke bestemming is er wel iets nieuws. De volgende brochures heb je al ontdekt: Egypte (onze bestemming), met het zeer complete programma: “Toetanchamon, de jonge farao”. Afrika met niet alleen een nieuwe rondreis, maar met een volledig nieuwe bestemming: Namibië! Het Midden-Oosten en Marokko, beiden veel gevraagd. Aan de andere brochures wordt momenteel de laatste hand gelegd en dagelijks worden er prijzen online gezet…  Ook in Latijns-Amerika stellen we een nieuwe bestemming voor: een gegarandeerde reis in Ecuador waarbij je de Galapagos Eilanden ontdekt; aan jou de keuze, een cruise of één vaste verblijfplaats! In de brochure Azië bieden we een nieuw programma aan in Zuid India, waarbij je kennis maakt met de lokale bevolking.  Europa wordt uitgebreid met niet één maar meerdere nieuwe bestemmingen!  Om te beginnen stellen we je een rondreis door de Baltische Staten voor en over de andere nieuwigheden geven we snel meer informatie. Bezoek regelmatig onze site, we voegen dagelijks nieuwigheden, programma’s en prijzen toe: www.7plus.be

EVENT

Live To Travel 15 jaar

Live To Travel bestaat 15 jaar en viert dit graag met haar toegewijde partners en klanten! Op maandagavond 7 oktober ben je als reisprofessional dan ook van harte welkom in de ‘Verbeke Foundation’ te Kemzeke (centraal tussen Antwerpen en Gent), waar zo’n 60 exposanten uit binnen- en buitenland en het voltallige Live To Travel team je met veel genoegen zullen ontvangen.

Het wordt een gezellige avond vol boeiende gesprekken met leveranciers uit binnen- en buitenland, een interessante presentatie met allerlei nieuwigheden en lekker tafelen in een gezellige omgeving op een uitzonderlijke locatie. Wie vertrouwd is met de producten van de to kan van de gelegenheid gebruik maken zijn of haar kennis bij te schaven. Voor wie Live To Travel nog niet kent, is dit de uitgelezen kans kennis te maken met wie ze zijn en wat ze doen. Wie deelneemt aan de workshop van 18u tot 21u maakt bovendien kans om met één van de vele schitterende prijzen naar huis te gaan. En het zou natuurlijk geen verjaardagsfeest zijn indien er niet voor het nodige entertainment gezorgd wordt… Kortom: dit wil je niet gemist hebben! Inschrijven kan door hier je gratis inkomticket te boeken.

VAKBEURS

Laatste dagen inschrijven ANVR-Congres Belfast

Van 21 tot en met 24 november 2019 strijkt het ANVR Congres neer in de bruisende, Noord-Ierse stad Belfast. Je kunt je – net als de bijna 200 deelnemers die jou al voorgingen – nu nog aanmelden, maar wees er snel bij, want de inschrijving sluit eerstdaags. Fantastische sprekers, een centraal gelegen hotel, aparte meeting-locaties, excursies om Belfast beter te leren kennen én alle tijd om met collega’s te netwerken. Meld je vandaag nog aan op www.anvrcongres.nl en zorg dat je erbij bent.

COACH

FlixMobility gaat voor het klimaat

FlixMobility, het moederbedrijf van wereldwijde mobiliteitsplatformen FlixBus en FlixTrain, heeft een klimaatactieplan aangekondigd dat streeft naar 100% CO2-neutraliteit. Uiterlijk 2030 wil FlixBus alle bus- en treinreizen, en alle zakelijke processen, CO2-neutraal maken. In de meeste landen is een FlixBus of FlixTrain nemen de meest klimaatvriendelijke manier om over lange afstanden te reizen. Gezien de urgentie van klimaatverandering wil FlixMobility nog meer doen, met de steun van overheden, bedrijven en de samenleving in het algemeen.

Klimaatactieplan 2030

  • Zorgen voor de meest brandstofefficiënte, schone en hightech voertuigen
  • Investeren in klimaatneutrale technologieën, zoals elektrische bussen, brandstofceltechnologie (waterstof) en bussen die op biogas rijden
  • Een ‘fair model’ ontwerpen voor de resterende CO2-uitstoot
  • Duurzaam bedrijfsbeheer, groen reisbeleid & compensatie van zakenreizen

Meer dan een kleur
Groen is niet alleen de kleur van de bussen en treinen van FlixMobility, die meer dan 100 miljoen mensen in Europa en de Verenigde Staten hebben vervoerd. De FlixTrains en de e-bus in Duitsland rijden nu al voor 100% op groene stroom. Wat veel mensen niet weten, is dat de ‘conventionele’ FlixBussen ook ongelooflijk efficiënt zijn. Bovendien biedt FlixMobility zijn passagiers de mogelijkheid om de exacte CO2-uitstoot van hun reis te compenseren. Daarvoor heeft FlixMobility een langdurige samenwerking met atmosfeer, een internationaal gerenommeerde organisatie die projecten aanbiedt die door de VN zijn erkend met de zogenaamde Gold Standard. Oprichters van FlixMobility Daniel Krauss, André Schwämmlein en Jochen Engert tillen hun duurzame inspanningen nu naar een hoger niveau.

“Met de stijgende temperaturen en het toenemende aantal reizen per auto en vliegtuig, staat de hele mobiliteitsindustrie voor een enorme uitdaging”, aldus André Schwämmlein. “We erkennen onze verantwoordelijkheid en zullen deel uitmaken van de duurzame oplossing. We zullen helpen de toekomst van mobiliteit vorm te geven en we zullen de groenste mobiliteitsaanbieder ter wereld worden. Tegen 2030 zal reizen met FlixBus of FlixTrain oftewel geen CO2-emissies veroorzaken of gecompenseerd worden door middel van CO2-compensatie. We roepen beleidsmakers op om ons te ondersteunen in deze belangrijke missie en de nodige voorwaarden te creëren om innovatieve bedrijven de mogelijkheid te geven om in duurzaamheid te investeren.”

Naast overheden en bedrijven heeft FlixMobility ook de steun van reizigers nodig. Momenteel wordt 6% van alle FlixBus-reizen wereldwijd gecompenseerd. Schwämmlein: “We streven ernaar dit percentage te doen stijgen en moeten als bedrijf beslissen wat we in de toekomst extra kunnen bijdragen.”

SERVICE FACILITATOR

EURAM: webinars in petto

EURAM heeft in het najaar nog enkele webinars in petto. Neem deel aan één van de boeiende webinars die EurAm dit najaar heeft gepland over de nieuwe offertes die je kunt maken via Planisto of volg de bestemmingswebinars, speciaal voor collega’s die hun kennis willen opfrissen of nog niet zo bekend zijn met deze populaire bestemmingen.

Een EURAM webinar behoeft geen voorbereiding noch installatie, je volgt hem gemakkelijk via je pc.

Aanmelden doe je via deze link: http://bit.ly/webinarsnajaar2019

  • Donderdag 26 september, 10:00 – 10:45 Webinar offerte via Planisto
  • Maandag 30 september, 10:00 – 10:45 Webinar Costa Rica
  • Dinsdag 8 oktober, 10:00 – 10:45 Webinar West-USA
  • Donderdag 10 oktober, 10:00 – 10:45 Webinar offerte via Planisto
  • Donderdag 17 oktober, 10:00 – 10:45 Webinar Route 66
  • Dinsdag 29 oktober, 10:00 – 10:45 Webinar West-Canada
  • Dinsdag 5 november, 20:00 – 20:45 Webinar offerte via Planisto
  • Donderdag 14 november, 10:00 – 10:45 Webinar West-USA
  • Dinsdag 26 november, 10:00 – 10:45 Webinar West-Canada

INCENTIVE

Hahn Air verjaardagswedstrijd

Hahn Air heeft een wedstrijd aangekondigd voor reisagenten over de hele wereld. Het doel van de wedstrijd is om ‘Martin de slimme reisagent’ terug te vinden. Zo maak je kans op een vliegticket ter waarde van 5.000 euro, te gebruiken voor een reis naar waar jij wil! De wedstrijd is begonnen op 16 september. Reisagenten kunnen deelnemen tot 22 september. Om deel te nemen aan de trekking moet je het spelletje op de website van Hahn Air spelen. De algemene voorwaarden staan ook vermeld op de website van Hahn Air. Deelnemen kan via www.hahnair.com/games. Reisagenten die nog geen account hebben, kunnen er meteen een aanmaken. De winnaar wordt op 26 september bekendgemaakt.

INCENTIVE

Travel2Sports: nieuwe brochure

Travel2Sports pakt voor het seizoen 19/20 uit met zijn meest complete brochure ooit. Het aanbod strekt zich uit van pakketten naar voetbalwedstrijden in Engeland, Spanje, Italië, Duitsland, Frankrijk en Portugal tot Formule 1, Moto GP, NBA, tennis, rugby… Wegens fel fluctuerende valuta’s en de grote belangstelling voor sportwedstrijden waardoor de wet van ‘vraag en aanbod’ een belangrijkere rol speelt, werkt Travel2Sports al diverse jaren met het Flexible Pricing Principe. Op de website www.travel2sports.be vindt men alle informatie en bijhorende prijzen. Daarnaast zijn er ook dit jaar weer de fietsreizen naar Mallorca, de Costa Blanca, de Costa Del Sol en de Canarische Eilanden! Op Mallorca heeft Travel2Sports zelfs 3 begeleide groepsreizen. Er zijn ook pakketten voor de mountainbikeliefhebbers, alsook een ruim gamma aan sportkampen (voetbal, tennis, atletiek, basketbal, padel… ) voor groepen in o.a. Spanje & Portugal.

Incentive 2019/2020

Voor het nieuwe seizoen lanceert Travel2Sports binnenkort een nieuwe incentive: De twee best verkopende reiskantoren winnen elk een pakket voor 2 personen naar een match van de Rode Duivels in de groepsfase van het EK 2020! Boekingsperiode tussen 01/06/19 & 31/05/20. Meer info volgt.

EK voetbal 2020

In 2020 wordt het Europees Kampioenschap voor de 1e maal over heel Europa gespeeld, in maar liefst 12 speelsteden. Zo wordt er o.a. in Londen, Kopenhagen, Rome en Boekarest gespeeld. Travel2Sports zal hiervoor pakketten uitwerken, uiteraard ook voor de wedstrijden van de Belgen. Reiskantoren met klanten die interesse tonen voor dit evenement, kunnen ons nu al contacteren. Travel2Sports legt graag alle mogelijkheden uit!

INCENTIVE

Thomas Cook: beste winterzonbestemmingen

Punta del Papagayo © Thomas Cook

Heel wat Belgen snakken in de winter naar een flinke portie zonneschijn. Vooral in januari willen velen genieten van een deugddoende relaxvakantie en een flinke dosis vitamine D.

Maar op welke bestemmingen is het warm in januari? Hier alvast 5 aanraders:

  • Tenerife: Met een gemiddelde temperatuur van 22°C is het heerlijk vertoeven op het grootste Canarische Eiland. Naast brede zandstranden stuit je er ook op machtige kliffen, authentieke dorpen en een spectaculair maanlandschap.
  • Cabo Verde: Op het Kaapverdische eiland Sal lopen de temperaturen in januari op tot een zalige 25°C. De prachtige stranden en de Kaapverdische gastvrijheid krijg je er gratis bovenop.
  • Lanzarote: Dit Canarische Eiland staat vooral bekend om zijn surfhotspots en adembenemende stranden zoals Playa de las Conchas en Playa de Papagayo. En de temperaturen? Die bereiken een mooie 21°C.
  • Hurghada: De populairste badplaats aan de Rode Zee tovert zich in januari om tot een oase van rust. Ga snorkelen in een van de vele huisriffen van de luxeresorts, breng een bezoek aan de levendige vismarkt of werk aan je bruin kleurtje op het strand bij zo’n 23°C.
  • Gran Canaria: Laat je verrassen door de veelzijdigheid van dit eiland: je vindt er zowel gouden zandstranden, uitgestrekte duinen, gezellige kustplaatsen alsook een imposant berglandschap. En dat alles onder een stralende zon bij zo’n 21°C.

Bovendien profiteert je klant momenteel bij Thomas Cook van vroegboekkortingen tot € 600 per persoon en € 150 extra korting per persoon (150TCA) of gratis privéluchthavenvervoer (PTAXIA).

Inspiratiereis ‘De wonderen van Egypte’

Temple of Hatshepsut © Thomas Cook

De perfecte mix van zon en cultuur? Dat is zonder twijfel de Thomas Cook inspiratiereis ‘De wonderen van Egypte’. Tijdens deze 15-daagse reis combineer je namelijk een indrukwekkende Nijlcruise met een zalige strandvakantie in Hurghada.

De Nijlcruise van 7 dagen voert je langs eeuwenoude tempels en statige monumenten, zoals de Vallei der Koningen, de tempel van Luxor en de Kolossen van Memnon. Daarna verblijf je een week in all-inclusive in het vijfsterrenhotel SUNRISE Garden Beach Resort in Hurghada waar je lekker kan relaxen aan het strand en de batterijen kan opladen.

Vertrekdata: 20/11/2019, 27/11/2019, 04/12/2019, 15/01/2020 en 12/02/2020.

Meer info vind je in de Thomas Cook newsletter van deze week en in de Thomas Cook inspiratiereizenbrochure.

BUSINESS TRAVEL

BCD Travel voorspelt stijging hotel- en vliegtarieven

Volgens de 2020 Industry Forecast van BCD Travel zullen wereldwijde hotelprijzen in 2020 stijgen met 1% tot 3%, en vliegtarieven met 1% tot 2%. De hogere hotelprijzen zijn het gevolg van een sterke vraag, waardoor de bezettingsgraad in de meeste regio’s hoog blijft. In Azië zullen de prijzen zelfs meer stijgen, met name in Japan, waar de Olympische Zomerspelen van 2020 plaatsvinden, en Vietnam. Reden hiervoor is de sterke vraag naar zowel vrijetijds- als zakenreizen. Luchtvaartmaatschappijen zullen de gemiddelde tarieven in de meeste markten verhogen om de hogere brandstof- en personeelskosten te compenseren. Verwacht wordt dat de gemiddelde ticketprijzen in 2020 met 1% tot 2% zullen stijgen.

LUCHTVAART

Skeyes en FOD lanceren uitgebreide Droneguide

skeyes en de FOD Mobiliteit en Vervoer lanceren een uitgebreide versie van de Droneguide-app. Professionele dronegebruikers zijn vanaf heden verplicht om hun vluchten via de app te melden.

Vorig jaar kwam de eerste versie van Droneguide uit, samen met de website www.droneguide.be. Recreatieve dronegebruikers vinden er alle regelgeving en nuttige informatie over het gebruik van drones. Ze kunnen er ook nagaan waar ze met hun drone al dan niet mogen vliegen. Droneguide kent veel succes, want maandelijks maken ongeveer 18.000 droneliefhebbers (unieke bezoekers) er gebruik van.

Johan Decuyper, ceo van skeyes: “Met de Droneguide-app waren we al pioniers. Deze uitgebreide versie is niets minder dan een wereldprimeur: nergens anders ter wereld kunnen vluchten of afwijkingen aangevraagd worden via een gelijkaardige toepassing. skeyes heeft van bij het begin het economisch belang van de dronesector en de maatschappelijke waarde van vele praktische toepassingen onderkend. Wij ondersteunen de sector in zijn ontwikkeling en zullen dat blijven doen. Onze rol is altijd om de veiligheid van het luchtverkeer te blijven verzekeren, ook voor onbemande luchtvaartuigen. Informatie en praktische hulpmiddelen zoals Droneguide, zijn daarbij een belangrijke eerste stap.”

DUURZAAMHEID

TUI Group: 26 miljoen minder plastic voorwerpen

© TUI

De vijf luchtvaartmaatschappijen van TUI Group streven er met verschillende initiatieven naar om tegen 2020 het aantal wegwerpplastics  met 40 miljoen te verminderen. Sinds 2018 werden er al 26 miljoen items verwijderd. Deze maatregel draagt bij aan het doel van TUI Group om in 2020 in totaal 250 miljoen plastic voorwerpen te hebben verwijderd.

Reizigers die de voorbije zomer met één van de vijf maatschappijen van TUI Group gevlogen hebben, zullen het verminderd gebruik van plastic voorwerpen aan boord zeker opgemerkt hebben. Inderdaad, sinds 2018 werden er al 26 miljoen plastic voorwerpen voor eenmalig gebruik verwijderd. Dit past binnen het streven van  TUI Aviation  om  vluchten op een zo duurzaam mogelijke manier uit te voeren.  Volgens de index atmosfair Airline 2018 werd TUI reeds erkend als minst vervuilende luchtvaartmaatschappij.

Voorbeelden van maatregelen die aan boord werden getroffen: het bestek is niet langer in plastic verpakt,  het plastic omhulsel van headsets werd sterk gereduceerd en reisdekentjes worden voorzien van een papieren wikkel in plaats van een plastic verpakking. Voor de taxfree aankopen aan boord worden geen  plastic zakken meer gebruikt. Ook de activiteitenkits voor kinderen op lange vluchten worden binnenkort enkel nog uit karton vervaardigd. In deze kits zitten ook spelletjes met een ecologische boodschap die kinderen en hun ouders aanmoedigen om afval tijdens hun vakantie zoveel mogelijk te beperken.

Met het plasticreductie-programma heeft TUI Group als doel om eind 2020 in totaal 250 miljoen wegwerpplastics te hebben verwijderd. Naast de initiatieven bij TUI Aviation, wordt ook bij andere onderdelen van de reisorganisatie gewerkt aan plasticreductie. Hotels worden aangemoedigd om richtlijnen te volgen voor een milieuvriendelijkere aanpak en er is een ambitieus programma voor afvalvermindering opgesteld voor TUI Cruises. Dit alles is onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van TUI Group: ‘Better Holidays, Better World’.

“TUI is op het moment in de positie om het vakantieaanbod steeds milieuvriendelijker te maken. TUI Airlines is een van de meest milieu-efficiënte airlines in Europa, waarmee onze vloot hoog eindigt  in de ranglijst van meest milieuvriendelijke luchtvaartmaatschappijen. TUI Cruises en Hapag-Lloyd Cruises hebben de modernste vloot onder de cruisemaatschappijen en we blijven deze moderniseren. Onze hotels zetten zich in voor een efficiënte bedrijfsvoering en 81% van de TUI hotels & Resorts heeft inmiddels een duurzaamheidscertificaat. Hier houdt het niet op. We blijven nieuwe klimaatgerichte initiatieven ontwikkelen in onze nieuwe duurzaamheidsstrategie 2020-2030”, zegt Thomas Ellerbeck, lid van TUI Group Executive Committee, verantwoordelijk voor de  duurzaamheidsstrategie van TUI Group.