20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

EVENT

TM Future Day: keynote speaker BCD Travel

David Coppens

Travel Magazine organiseert op maandag 30 september de 22ste editie van de TM Future Day (13u-18u30), in samenwerking met Amadeus, BCD Travel en American Express. Deze week stellen we u graag een volgende keynote speaker voor. Het gaat om David Coppens, Executive Vice President Global Operations bij BCD Travel. Een Belg met een mondiale topfunctie bij BCD Travel. David kwam in 2002 over van American Airlines. Vanuit een klantgerichte visie leidt hij bij BCD Travel de activiteiten over de hele wereld. David’s team speelt een cruciale rol in het verbeteren van de reiservaring van de klant, en dat door middel van innovaties in service en technologie. Hij biedt klanten en prospecten strategisch inzicht in de wereldwijde consolidatie van reisprogramma’s en de praktische aspecten van de implementatie ervan. Voorheen was hij aan de slag als Senior VP Performance Solutions voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. In die functie leidde hij een team van professionals gericht op het optimaliseren van operationele processen en een doorgedreven performantie. Voorafgaand aan die rol was hij actief in het Global Business Solutions team.

Registreer ‘free of charge’

Travel Magazine organiseert de TM Future Day dit jaar onder de noemer ‘tech innovations in business travel’. Plaats van afspraak is traditiegetrouw het Radisson Blu Royal Hotel Brussels, Wolvengracht 27, Brussel. Wil jij deze TM Future Day ook niet missen? Reisprofessionals kunnen zich nu gratis inschrijven via dit inschrijvingsformulier. Bekijk het programma in detail en schrijf vandaag nog in!

LUCHTVAART

Tot 1500 jobs op de tocht bij Ryanair

Michael O’Leary © Ryanair

Ryanair-topman Michael O’Leary heeft woensdag het personeel op de hoogte gebracht dat er tot 1500 jobs op de tocht staan. In een videoboodschap zegt de ceo dat er op dit moment meer dan 500 piloten en ongeveer 400 cabinepersoneelsleden te veel zijn voor het komende winterseizoen. Ook voor volgende zomer zou men het met 600 medewerkers minder kunnen doen, aldus O’Leary. “We zullen de komende weken ons uiterste best doen om banenverlies te minimaliseren, maar sommige ontslagen zijn op dit moment onvermijdelijk”, zei O’Leary. De in Dublin gevestigde luchtvaartmaatschappij had al gewaarschuwd dat het enkele Europese bases zou sluiten en andere zou verkleinen als reactie op de B737 Max-crisis en de zorgen rond de brexit. Een zich verontschuldigende O’Leary zegt tegen het personeel dat er eind augustus meer details volgen over het aantal ontslagen en de plaatsen waar er werknemers teveel zijn. Het hoge aantal overtollige personeelsleden is gedeeltelijk te wijten aan een veel lager personeelsverloop, dat volgens de chief executive ‘bijna opgedroogd was tot nul’ in de nasleep van verbeterde loonsafspraken als gevolg van akkoorden met de vakbonden.

TECHNOLGIE

Amadeus: sterk resultaat eerste jaarhelft

Technologieprovider Amadeus zet een sterk resultaat neer in de eerste jaarhelft van 2019. Aan de basis van de groeitrend liggen solide operationele prestaties van haar distributie- en IT-oplossingen, de consolidatie van TravelClick (sinds 4 oktober 2018) en een positieve impact van wisselkoersen. Dat zorgde voor een groei met dubbele cijfers in omzet en EBITDA, terwijl de winst steeg met 9,9% tot € 666,7 miljoen, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De aandeelhouders van Amadeus stemden tijdens de algemene vergadering van juni 2019 in met een bruto dividend van € 1,175 per aandeel voor 2018. “We hebben tijdens de eerste jaarhelft het klantenbestand verder uitgebreid en een enorme veerkracht getoond, waardoor we vandaag kunnen uitpakken met een sterke groeitrend, ondanks de mindere prestatie van de reisindustrie in het algemeen,” aldus Luis Maroto, President en CEO van Amadeus. “Na de acquisitie van TravelClick en ICM blijven we verder inzetten op onze diversificatiestrategie, waardoor onze aanwezigheid in de hospitality en het luchtvaart IT-segment blijft toenemen.”

Amadeus groeide tijdens de eerste jaarhelft het sterkst in Noord-Amerika (+14%). West-Europa presteerde ook heel sterk, dankzij een toegenomen marktaandeel. Door een daling van het aantal boekingen in Pacific Azië en Midden- en Oost-Afrika kreeg de performantie er een knauw. Het vernieuwen van het distributiecontract met Etihad Airways eerder dit jaar (met een duurtijd van tien jaar) was een belangrijke mijlpaal voor Amadeus. Reisbemiddelaars, aangesloten bij Amadeus, krijgen op die manier toegang tot de volledige content van de luchtvaartmaatschappij.

We noteren verder nog de voortdurende inspanningen die Amadeus levert op het vlak van IATA’s NDC (New Distribution Capability). In juli lanceerde het nog Amadeus Travel API. Met deze NDC-oplossing krijgen reisbureaus nu wereldwijd toegang tot nieuwe content en tarieven van aangesloten luchtvaartmaatschappijen via een NDC-connectiviteit. In lijn met de wereldwijde lancering waren enkele early adapters er als de kippen bij om als eerste toegang te krijgen tot de nieuwe mogelijkheden. Het gaat o.a. om belangrijke spelers zoals American Express Global Business Travel, BCD Travel, House of Travel en TUI.

LUCHTVAART

Brussels Airport: duurzaamheidsstrategie

© Brussels Airport

In het milieuverslag 2019 focust Brussels Airport Company op haar nieuwe geïntegreerde duurzaamheidsstrategie. Die is gebaseerd op de 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Met een aantal concrete acties op 5 strategische domeinen wil Brussels Airport een verschil maken op korte termijn. Op langere termijn is een duurzaamheidsambitie om nog voor 2050 geen CO2 meer uit te stoten.

“We willen de duurzaamheidsgedachte stevig verankeren in onze dagelijkse werking en die van onze partners. Door te investeren in energie-efficiëntie en hernieuwbare energieprojecten, kunnen we emissies waarover we zelf de controle hebben verder terugdringen en op termijn zelfs tot nul herleiden. Voor emissies waarover we zelf geen controle hebben, werken we nauw samen met de andere luchthavenbedrijven en externe partners om de totale impact op het milieu verder te beperken ”, verduidelijkt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. Binnen de geïntegreerde duurzaamheidsstrategie van Brussels Airport Company zijn voor de komende jaren vijf prioritaire werkdomeinen geïdentificeerd: vermindering van grondgeluid en verbetering van de lokale luchtkwaliteit, bouwen van duurzame infrastructuur, de vermindering van afval, meer diversiteit op de werkvloer en het verbeteren van de modale split. Op langere termijn heeft Brussels Airport zich samen met 193 andere luchthavens geëngageerd om nog voor 2050 geen CO2 meer uit te stoten. Het volledige milieurapport 2019 kan geraadpleegd worden via www.brusselsairport.be/milieu2019.

TOUROPERATING

Club Med: Guadeloupe en Martinique

Vanaf 7 december a.s. gaat Air Belgium wekelijks twee rechtstreekse vluchten verzorgen naar Guadeloupe en Martinique vanuit België. Club Med heeft op beide bestemmingen een resort, en stelt deze graag aan u voor.

Les Boucaniers © Club Med

Martinique – Les Boucaniers 4Ψ
Dit Resort legt de focus op watersporten en heeft een unieke creoolse sfeer. Het 4Ψ Club Med Resort ‘Les Boucaniers’ in de Caribische Zee is omringd door drie stranden die tot de mooiste van Martinique geteld worden. Watersport, creoolse party vibes en landschappen die smeken om Instagram… Wedden dat uw klanten voor de charme van de Antillen zullen vallen?

Guadeloupe – La Caravelle 4Ψ
Dit moderne Resort werd onlangs volledig gerenoveerd. Naast de renovatie van meer dan 130 kamers heeft dit Resort ook een aantal nieuwe zones. De Zen Oase ligt in de ongerepte natuur en is een echte oase van rust waar enkel volwassenen komen. In de nieuwe Spa by SOTHYS gaat het relaxen gewoon verder terwijl de kinderen zich uitleven in de nieuwe ruimtes van de kinderclubs. Dit Resort is geschikt voor gezinnen en koppels die een ontspannen sfeer zoeken in een modern en luxueus Resort.

VAKANTIEPARK

© Efteling

Efteling: uitbreiding Efteling Bosrijk

Sinds kort zijn alle 12 nieuwe groepsaccommodaties, zogenaamde Boshoeves, van Vakantiepark Efteling Bosrijk opgeleverd. Het gaat om 144 extra bedden, verdeeld over 12 hoeves die per twee verdeeld staan in het vakantiepark van de Efteling, gelegen vlak naast het attractiepark. De nieuwe Boshoeves hebben dezelfde uitstraling en inrichting als de acht reeds bestaande groepsaccommodaties, behalve dat de woningen niet te schakelen zijn tot accommodaties voor 24 personen.

TOUROPERATING

Live To Travel: studiereis Tanzania

© Live To Travel

Live To Travel organiseert van 23 november tot 1 december een beleefreis naar Tanzania! Mimika Spriet: “Met Ethiopian Airlines vliegen we via Addis Abeba naar Kilimanjaro. We gaan er op safari in de prachtige wildparken Tarangire, Lake Manyara, Ngorongoro en Serengeti en verblijven er in premium tentenkampen en lodges van Tanganyika Wilderness Camps. De deelnameprijs is 1250 EUR en omvat de internationale vluchten met Ethiopian Airlines, luchthaventaksen, vol pension + dranken (water, soft drinks en lokale dranken), alle overnachtingen in gedeelde dubbele kamer, safari’s en excursies uit het programma. Visum (50 USD kan bij aankomst betaald worden), annulatie- en bijstandsverzekering zijn niet inbegrepen.”

Deze uitnodiging geldt enkel voor reisagenten die in de verkoop staan. Het volledige programma kan u terugvinden via deze link waar u zich eveneens kan inschrijven. Wees er snel bij want de plaatsen zijn beperkt!

Last seats ‘The Lion King’

Live To Travel nodigt alle reisagenten uit op woensdag 7 augustus om 20u in Cinema Cameo in St-Truiden om samen de nieuwe Disney Live-Action versie van de film ‘The Lion King’ (Engelstalige versie – tweetalig ondertiteld) te komen bekijken. The Lion King is een musical fantasy-dramafilm geregisseerd door Jon Favreau en geproduceerd door Walt Disney Pictures. Het is een realistische computer geanimeerde remake van Disney’s animatieklassieker uit 1994. Wil jij graag aanwezig zijn samen met je gezin, schrijf je dan in via volgende link. Enkel geldig voor reiskantoren die de producten van Live To Travel aanbieden en boeken.

TOUROPERATING

TUI Group: duurzaamheidsverslag 2018

Met de duurzaamheidsstrategie ‘Better Holidays, Better World’, die in 2015 gelanceerd werd, werkt TUI Group aan het zoveel mogelijk beperken van de negatieve gevolgen van toerisme en het versterken van de positieve effecten. Met deze strategie verduurzaamt de reisorganisatie de eigen bedrijfsleiding, de vakanties die worden aangeboden en de lokale gemeenschap op de bestemmingen. In het jaarverslag 2018 zet TUI de behaalde resultaten van de eerste vier jaar op een rij; het aantal duurzame accommodaties is gestegen, meer reizigers boekten een duurzaam onderkomen, de CO2-uitstoot verminderde en het gebruik van plastic nam af. Lees het volledige verslag (in het Engels) hier.

© TUI

In een jaarverslag over duurzaamheid kan de onafhankelijke stichting van TUI Group niet onvermeld blijven. Het aantal programma’s dat gesteund wordt door TUI Care Foundation is in 2018 verder uitgebreid. Dit zijn altijd samenwerkingen en projecten die betere mogelijkheden bieden voor jongeren en bijdragen aan de ontwikkeling van vakantiebestemmingen. Zo werden er TUI Academies opgezet in landen als de Dominicaanse Republiek, Marokko en Vietnam. Met een opleiding aan de TUI Academy krijgen jongeren in de betreffende landen de kans een professionele opleiding te volgen en zo een betere toekomst op te bouwen. Daarnaast zijn er programma’s gestart die als doel hebben lokale gemeenschappen economisch te laten profiteren van het toerisme. Deze projecten zijn onderdeel van het TUI Cares programma en zijn veelal gericht op het duurzaam produceren van lokale wijnen en specerijen. Vakantiegangers kunnen bij hun boeking een donatie doen aan TUI Care Foundation. 100% van de donaties komt ten goede aan de programma’s op de bestemmingen. De administratieve kosten van de stichting worden volledig door TUI gedragen.

TOUROPERATING

Sudamerica Tours: “Magische wereld van Brazilië en Carnaval”

© Sudamerica Tours

Sudamerica Tours lanceert een nieuwe begeleide rondreis richting Brazilië. Eric Gédéon: “Het programma is speciaal ontworpen voor reizigers die een eerste bezoek brengen aan het immense Brazilië en de magie van ’s werelds grootste carnaval in Rio. Op 10 dagen maken ze kennis met o.a. het authentieke Salvador de Bahia (Unesco werelderfgoed) en haar koloniaal verleden, de adembenemende Watervallen van de Iguaçu, de bruisende metropool Rio de Janeiro bekend om haar stranden, de Suikerbroodberg (Pao de Acucar), de Corcovado met het imposante Christusbeeld en uiteraard carnaval. Tijdens deze rondreis krijg je toegang tot de Sambadrome waar je kan genieten van de carnavalsparade van de Kampioenen van het Carnaval 2020. Kortom, een programma dat cultuur combineert met natuur, ontspanning en een vleugje carnavalsgekte in een land dat zijn gelijke niet kent.” Deze rondreis gaat door vanaf twee reizigers met een totaal van maximaal 20 deelnemers. Alle vluchten en transfers zijn inbegrepen, alsook de excursies die aangeduid staan in het programma. Voor meer details over deze reis, surf naar www.sudamericatours.be.

HOTELLERIE

NH Collection Antwerp Centre: benoeming

Claire Jeunhomme © NH Collection Antwerp Centre

Claire Jeunhomme is benoemd tot de general manager van NH Collection Antwerp Centre, dat in september 2019 de deuren zal openen. Claire, oorspronkelijk uit Maastricht, startte na een afgeronde hotelmanagement studie in 2000 haar carrière bij Sofitel, Novotel en Crowne Plaza in België. In 2007 begon haar loopbaan bij NH Hotel Group in NH Maastricht. Na diverse functies in front office, pre-opening en process implementatie, promoveerde Claire in 2015 tot General Manager van NH London Kensington. Nu ruilt Claire het drukke Londen in voor de diamantenstad Antwerpen. NH Collection Antwerp Centre, met 186 kamers en 242m2 aan vergaderruimtes, opent in september 2019 aan Pelikaanstraat 84, Antwerpen.

REISINDUSTRIE

VVR: analyse aantal reisbedrijven

In de meest recente (en vernieuwde) uitgave van de Hoogvlieger (juli), een publicatie van de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus vzw, laat de VVR in een interessante analyse zijn licht schijnen op het aantal reisbedrijven in Vlaanderen. Uit de geciteerde cijfers blijkt dat “op 1 januari 2019 er in Vlaanderen en Brussel (Vlaamse vergunningen) 729 hoofdkantoren en 373 bijkantoren waren. Het aantal verkooppunten bedroeg dus 1102. Het aantal hoofdkantoren bedroeg op 1 januari 2019 daarmee exact hetzelfde aantal als op 1 januari 2018, al zit het aantal Vlaamstalige reisbureaus (hoofdkantoren) al sinds 2013 (675) in de lift. Het aantal bijkantoren daalde met 17. “Dit vooral als gevolg van het faillissement van Maretours,” aldus de VVR. Verder valt op te merk dat 73% van de nieuwe reisbedrijven zijn opgestart onder een of andere vennootschapsvorm, 18% doet het als éénmanszaak en 1% kiest voor een VZW-structuur. “Opvallend is dat reisorganisatie centraal staat. Ze vertrekken vanuit de vraag van de klant, richten zich op een specifieke doelgroep en zijn meestal erg gespecialiseerd in een bepaald soort reizen of bestemmingen,” aldus de VVR.

TECHNOLOGIE

Star Alliance: partnership NEC Corporation

Masakazu Yamashina (Executive Vice President NEC Corporation) en Jeffrey Goh (Chief Executive Officer, Star Alliance).

Star Alliance en NEC Corporation gaan samen een biometrisch identificatie platform ontwikkelen dat de reisbeleving voor klanten van het frequent flyer programma van Star Alliance-leden moet verbeteren. Door gebruik te maken van gezichtsherkenning, zullen klanten zich voortaan sneller en handsfree op verschillende luchthavens kunnen voortbewegen. Natuurlijk moeten Star Alliance leden wel de toestemming geven voor het gebruik van hun biometrische gegevens. De verwerking van de gegevens door Star Alliance zal volledig GDPR-proof zijn. Klanten moeten zich slechts één keer aanmelden en kunnen dan op de verschillende luchthavens waar het identificatieplatform geïmplementeerd is, hiervan gebruikmaken. Tijdens de security check en bij de douane kunnen Star Alliance-leden wel nog gevraagd worden om hun reispas of identiteitskaart te tonen. Star Alliance hoopt het eerste biometrische platform te introduceren begin 2020.

REISINDUSTRIE

BCD Travel: uitbreiding SolutionSource

BCD Travel heeft het aantal SolutionSource-partners flink uitgebreid. Met zes nieuwe partners sinds begin dit jaar, hebben klanten nu toegang tot 19 innovatieve externe technologieproviders. Meer dan 300 klanten hebben inmiddels één of meer technologiepartners van SolutionSource in hun zakenreisprogramma opgenomen.

Met de introductie van SolutionSource in 2018 kwam BCD Travel met een compleet nieuwe aanpak om zakenreisklanten unieke oplossingen te bieden. De online marktplaats biedt travelmanagers en reisinkopers toegang tot innovatieve externe technologieën, die zakelijke reisprogramma’s helpen optimaliseren. Deze worden beoordeeld en goedgekeurd door BCD Travel, voordat ze aan het SolutionSource-platform worden toegevoegd. BCD biedt deze partners via SolutionSource toegang tot een reeks API’s en ontwikkelingstools voor een eenvoudige en veilige integratie met zakenreisprogramma’s van klanten. Klanten kunnen één of meerdere partners kiezen die het beste bij hun behoeften passen voor een programma op maat. Wilt u meer informatie over SolutionSource? Ontdek alle partners hier.

TOUROPERATING

Footprints: Blue Waters portfolio

© Footprints

Footprints voegt een belangrijke collectie toe aan haar ‘Blue Waters’-portfolio: groepscruises. Een samengestelde selectie van 4 ontdekkings-, 8 expeditie-, 3 culinaire cruises en 1 wijncruise, onder begeleiding van een Footprints tourleader. Voor de culinaire cruises en de wijncruise werkt Footprints samen met Regent Seven Seas Cruises, Oceania Cruises, Hapag-Lloyd Cruises en SeaDream Yacht Club.

Het werd een uitgelezen aanbod van 3 culinaire topcruises in de Middellandse Zee en Zuid-Afrika/Namibië, exclusief voor Footprints, omkaderd door één van de 33 Masterchefs van België die mee aan boord gaat. Een prachtige wijncruise langs gerenommeerde Toscaanse wijnhuizen met tal van proeverijen maakt de lijst compleet. De Masterchef staat garant voor een welkomst cocktail, show Cooking, kookworkshops met onze chef in het Culinary Center van het schip, exclusief diner met onze chef in één van de à la carte restaurants, wijnproeverij door onze chef, begeleid door de sommelier aan boord en culinaire excursies, uitgewerkt in samenspraak met onze chef.

  • MS Europa 2: Malta – Lissabon van 15/9 – 24/9/’20
    Chef Lieven Demeestere (Restaurant Arenberg – Heverlee)
  • Oceania Marina: Rome – Monte Carlo van 4/11 – 11/11/’20
    Chef Koen Devos (La Cravache – Rekkem)
  • Regent Seven Seas Voyager: Zuid-Afrika/Namibië/Mozambique van 8/12 tot 22/12/’20
    Chef Bert Recour (Pegasus – Poperinge)
  • Seadream I: Nice – Rome van 26/9 – 3/10/’20 wijncruise

Meer weten over deze groepscruises? Contacteer dan Lynn op 03/242.82.88 en Chris op 03/242.82.80 of via cruises@footprints.be

Marketingactie met rode paprika!

In het kader van de lancering van de separate ‘culinaire groepscruises’ brochure verspreidde de touroperator deze week via de sociale media een video waarin Jan Van Durme, sales & marketing director bij Footprints, het concept van deze productinnovatie presenteert. Het oog van de TM-redactie viel deze week op deze originele marketingactie. Volgende week wordt de brochure van culinaire groepscruises, inclusief een ‘rode paprika’ die symbool staat voor de actie, geleverd bij de reisagent. “Let op deze brochure want ze is uniek,” aldus Jan Van Durme. Travel Magazine ontving alvast zijn exemplaar van de nieuwe culinaire groepscruises brochure uit handen van Jan Van Durme.

TOUROPERATING

Thomas Cook: vroegboekacties winter & zomer

© Thomas Cook

Zit je klant al met zijn gedachten bij zijn winterzonvakantie? Laat hem dan snel profiteren van de strafste vroegboekvoordelen bij Thomas Cook voor winter 2019-2020:

  • Kortingen tot 50%
  • Gratis privéluchthavenvervoer (PTAXIA) OF € 100 extra korting per persoon (TC100A) OF de actie ‘je leeftijd in korting’ (RED55A t.e.m. RED55Q).

Is je klant een hele vroege vogel? Goed nieuws, want ook heel wat hotels voor zomer 2020 zijn nu al boekbaar! Hierbij profiteert je klant eveneens van scherpe vroegboekkortingen en gratis privéluchthavenvervoer, € 100 extra korting per persoon of de actie ‘je leeftijd in korting’.

Bovendien is ook de ‘Kinderen gratis’ actie terug van weggeweest voor zomer 2020. Hierbij zijn zowel het hotel als de vluchten gratis voor de kinderen van je klant. Enkel een vast bedrag van € 99 per kind wordt aangerekend voor luchthaventaksen, reisleiding, stoelkeuze, bagage, annuleringsgarantie, Fuel Protection Program en transfers.

In de Thomas Cook newsletter van deze week vind je een overzicht van alle boekbare hotels voor zomer 2020 en een lijst van de hotels die deelnemen aan de ‘Kinderen gratis’ actie.

Dalmatië in de kijker

smartline Bluesun Neptun

Is je klant op zoek naar een veelzijdige bestemming? Raad hem dan een vakantie aan in Dalmatië! Deze Kroatische regio is gezegend met de mooiste stranden van Europa, tal van gezellige steden en een ongelooflijke natuurpracht. Enkele must do’s zijn zonder twijfel Krka Nationaal Park en de kuststeden Split, Trogir en Dubrovnik. Enkele Thomas Cook hoteltips in Dalmatië zijn alvast smartline Bluesun Neptun 3* en Gava Waterman Milna Resort 4*.

Norwegian Cruise Line: gratis ‘Free at Sea’ pakket

Wil je klant graag het water op? Als hij vóór 31/08 zijn cruise met Norwegian Cruise Line bij Thomas Cook boekt met vertrek tussen 01/08/2019 en 30/10/2020, dan krijgt hij het ‘Free at Sea’ pakket t.w.v. € 99 gratis daarbovenop! Hierbij kiest je klant 2 gratis extra’s uit de volgende keuzevoordelen: premium drankenpakket, dinerpakket voor de ‘specialty dining restaurants’, wifipakket of $ 50 excursietegoed per kajuit per haven.

Is je klant al met NCL op cruise geweest? Dan krijgt hij t.e.m. 30/09 nog eens 20% extra korting op zijn vakantie! Meer info en voorwaarden vind je in de Thomas Cook newsletter van deze week.

Tip: ook singles profiteren bij Thomas Cook en Norwegian Cruise Line van extra scherpe prijzen. Zo vind je op de Norwegian Escape, Epic, Breakaway, Getaway & Pride of America aangepaste single studio’s en exclusieve lounges.

REISINDUSTRIE

Touring reisbijstand: 28% meer infecties door hittegolf in Europa

Reisbijstand Touring noteerde voor de maand juli 19.500 oproepen, ongeveer hetzelfde als vorig jaar. “Het aantal tussenkomsten op het terrein steeg wel met 3% van 5.992 tot 6.195.” Opvallend: het aantal medische tussenkomsten steeg met liefst 24%. Door de aanhoudende hitte in grote delen van Spanje, Griekenland, Italië, Oost-Europa en Zuid-Frankrijk noteert de reisbijstand van Touring een sterke stijging van het aantal tussenkomsten voor maag- en darmproblemen bij de vakantiegangers. “Het aantal infectieproblemen steeg met 28% tegenover de eerste 4 vakantieweken van vorig jaar. En het aantal mensen met een zonneslag stijgt van 101 naar 121”. De stijging van het aantal infectieproblemen is al enkele jaren aan de gang. “Ook andere zogenaamde kleine kwaaltjes komen steeds meer voor omwille van het nonchalant omspringen met de hygiëne op de vakantiebestemming.” Een ander opvallend fenomeen is de stijging van het aantal mensen met luchtwegenklachten.

Een algemene misvatting, aldus Touring, is te stellen dat infectieziekten enkel in tropische landen voorkomen. “De manier waarop men reist en logeert spelen een grote rol. Een goede voorbereiding, voorzichtigheid, een goede hygiëne en een dosis gezond verstand doen de kans voor het oplopen van een gezondheidsprobleem aanzienlijk dalen.”

Bij oproepen geven de Touring medewerkers van de medische centrale onder meer informatie over verzorging en hygiëne, over welke vaccins in welk land verplicht of nuttig zijn, over de ter plaatse identieke of vergelijkbare aangeboden medicijnen. Veel medicamenten die we hier kennen, dragen vaak een andere naam of verpakking in het buitenland, alhoewel het om hetzelfde gaat. Indien nodig wordt er medicatie vanuit België nagestuurd. Een diagnose wordt nooit per telefoon gegeven. Daarvoor regelen ze een interventie ter plaatse.

TOUROPERATING

Exclusive Destinations: gastronomische ontmoetingen  9 & 10/9

Reeds meer dan 15 jaar organiseert Exclusive Destinations ‘Gastronomische Ontmoetingen’ voor de reisagent. Je maakt er niet enkel kennis met het ED-team, maar ook met een fijne selectie van hoteliers. Op maandag 9 september staat ’t Aardsparadijs in Merendree op de agenda, dinsdag 10 september kiest Exclusive Destinations terug voor Restaurant Kommilfoo aan het Antwerpse Zuid. Reisagenten zijn welkom vanaf 18u15, de aanwezige hotelpartners starten hun presentatie stipt om 19u00. Inschrijving per mail naar  sales@exclusivedestinations.be met vermelding van: voorkeur datum/locatie + voornaam/naam + reisbureau (1 persoon/kantoor).

Budgetvriendelijke hotels

Exclusive Destinations heeft voor jouw klant een selectie gemaakt van meer dan 75 Europese kwaliteitshotels met een uiterst betaalbaar prijskaartje (zelfs in het hoogseizoen). Er is voor elk wat wils: Franse châteaux met charme, Golfhotels in Spanje en Portugal, stijlvolle klassiekers in Italië en luxe resorts in Griekenland. En nog heel wat hotels waarvan je niet onmiddellijk weet dat Exclusive Destinations die in de aanbieding heeft! Ontdek de lijst op de banner van de website www.exclusive-destinations.be of bel het reservatieteam 09/234.07.00.

REISINDUSTRIE

Opportunity Travel: “business as usual”

Op maandag 8 juli verscheen in het Belgisch Staatsblad de opening van het faillissement (op 28 juni) van Ycare Opportunity BVBA, met vestiging op de Louizalaan 51 te Brussel. De procedure werd ingezet door de Franstalige Ondernemingsrechtbank van Brussel. Alain Henderickx werd aangesteld als curator in de zaak. De betreffende vennootschap werd in 2005 geregistreerd te Leuven, toen nog onder de naam ‘Aux Pieds Des Anges’, door o.a. Yannick Bertels die door de jaren heen zou opereren als general manager. In 2005 werden de statuten van de vennootschap gewijzigd, waardoor de bedrijfsnaam wijzigde naar Ycare Opportunity. Tot slot werd in 2018 de maatschappelijke zetel gewijzigd van de Stuivenbergstraat 19 naar de Louizalaan 51 te Brussel.

Voor de goede orde: Ycare Opportunity BVBA staat los van de merknaam Opportunity Travel, dat ressorteert onder een andere vennootschap (Management & Consulting Organisation) van general manager Yannick Bertels en directeur Nils Kok, waarvan de reizen worden gecommercialiseerd onder de licentie (1054) van Jetexpress, eveneens gevestigd op de Louizalaan 51 te Brussel. Opportunity Travel is onder meer gespecialiseerd in citytrips (o.a. Londen en New York), groepen en schoolreizen. Eind maart organiseerde Opportunity Travel nog een studiereis voor een 50-tal reisagenten waarin de combinatie New York en Philadelphia werd gepresenteerd. Opportunity Travel biedt reizen aan tegen bodemprijzen en rekent voor de verkoop op de reisagent. “Gisterenochtend vertrok nog een groep van Opportunity Travel richting New York, vandaag staat een afreis naar Londen gepland. Alle geplande reizen vinden gewoon plaats, business as usual,” klinkt het in een telefonische reactie bij Opportunity Travel.

TOUROPERATING

Imagine Travel: programma’s 2020

Paul Ryckaseys: “De productmanagers van Imagine hebben de voorbije maanden niet stil gezeten. Zij hebben gewerkt aan de nieuwe programma’s en brochures voor 2020. De programma’s van de brochures Egypte, Nabije Oosten en Azië staan nu reeds online op www.imaginetravel.be en de brochures zelf worden volgende week gedrukt. Drie brochures met bestemmingen die zich veelbelovend aankondigen voor het komende jaar met een ware revival voor het Nabije Oosten en zeker voor Egypte! In Dubai worden de laatste voorbereidingen getroffen voor de Wereldexpo in 2020 en in Japan bereidt men zich voor op een superjaar met de Olympische Spelen. En daarbovenop wordt 2020 trouwens een heel speciaal jaar voor Imagine dat zijn 10e verjaardag viert! Het magische 2020 start vanaf vandaag reeds bij Imagine.”

TOUROPERATING

TUI: ‘steeds meer tieners vertrekken zonder ouders op vliegvakantie’

TUI vroeg zijn 400 reisagenten via een enquête naar het profiel  van de reizende tiener (t.e.m. 19 jaar). 90% van de TUI-reisagenten beamen dat ze elk jaar meer jongeren over de vloer krijgen die een reis zoeken voor zichzelf, zonder ouders. Voor 40% onder hen is op reis gaan in familieverband verleden tijd. 60% neemt wel nog deel aan de gezinsreis, maar zoekt nog een tweede reis zonder ma en pa. In 2 op de 3 gevallen gaat het om een reisje onder vrienden naar een badplaats die bekend staat om een hoog percentage jongeren onder de vakantiegangers, zoals  Playa de Palma (Mallorca) of Lloret de Mar (Costa Brava). Toch kiest 1 op 5  voor een romantisch reisje met de vriend(in), terwijl 10% onder broers/zussen de zon gaat opzoeken.

Wie denkt dat jongeren ‘trekkers’ zijn die vooral een goedkoop ticket boeken en ter plaatse wel zullen improviseren, moet zijn mening herzien: liefst 73% van de <20-jarigen boekt een pakketreis. Ook een citytrip naar een niet te dure bestemming zoals Boedapest of Praag valt bij 10% in de smaak. Voor 90% onder de jongeren is 1 week vakantie genoeg en hun gemiddelde budget bedraagt € 550.

TOUROPERATING

Rantour: nieuwe brochure

Volgende week wordt de nieuwe brochure van Rantour geleverd bij de reisagenten. Deze steekt in een volledig nieuw jasje onder de vorm van een herfst-en winterkrant. “De nieuwe brochure omvat onder meer exclusieve primeurs met uitzonderlijke kortingen, interessante vroegboekkortingen bij vliegvakanties en meer dan 20 nieuwe bestemmingen. Om onze goede samenwerking met de reisagenten te benadrukken, krijgen alle klanten die reserveren via een reiskantoor een geschenkje,” aldus Rantour.

LUCHTVAART

Air Antwerp’s eerste vliegtuig

Air Antwerp, de regionale luchtvaartmaatschappij die binnenkort vanuit Antwerp Airport lijnvluchten zal aanbieden, heeft een eerste vliegtuig. De Fokker 50 vloog deze week van Malmö naar Antwerpen. Air Antwerp heeft een aanvraag voor een vliegvergunning (AOC) lopen bij de federale overheidsdienst Mobiliteit. De Fokker 50, met registratie OO-VLS, zal enkele dagen in Antwerpen vertoeven in het kader van die procedure. “Qua logo hebben we gekozen voor een design dat een hand symboliseert, waarvan de vingers als het ware een vleugel vormen”, aldus Johan Maertens, CEO van Air Antwerp. “Het is op dit ogenblik nog niet mogelijk te zeggen wanneer we precies onze AOC zullen ontvangen. Het vervullen van de nodige formaliteiten verloopt evenwel mooi volgens plan. Ons team werkt naarstig verder aan de voorbereidingen voor de opstart van de eerste vluchten.” Air Antwerp, de nieuwe vliegtuigmaatschappij die gevestigd is op de Antwerpse luchthaven, hoopt in het najaar met lijnvluchten van start te kunnen gaan. De aandeelhouders zijn KLM en het Ierse CityJet. De maatschappij wil een aantal nichemarkten bedienen. Air Antwerp gaat ook zelf tickets verkopen. Vanaf wanneer dat het geval zal zijn en om welke bestemmingen het gaat, heeft Air Antwerp nog niet bekendgemaakt. Bij Air Antwerp zijn op dit ogenblik o.a. enkele gewezen werknemers van VLM aan de slag. Zij helpen bij de voorbereidende werkzaamheden.

BESTEMMING

De Kust: tevreden over juli

De toeristische sector aan de Kust is tevreden over de maand juli. De voorbije maand scheen de zon 280 uur aan de Kust, gemiddeld 9 uur per dag. “Het zomerseizoen begon uitstekend met een prachtig weekend eind juni. In juli bezochten circa drie miljoen dagtoeristen de Kust. De hotels noteren een bezetting van gemiddeld 80 procent. Ook de sectoren van de vakantiewoningen en campings kijken tevreden terug op de maand juli. De toeristische sector is optimistisch voor augustus”, aldus Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde en voorzitter Westtoer.

CRUISE

Petitie tegen cruiseschepen in Palma

© Ports de Balears

Meer dan 11.000 mensen hebben een petitie ondertekend voor een beperking op het aantal cruiseschepen in Palma de Mallorca. Elk jaar meren zo’n 500 megaschepen af in de Balearen, goed voor 2 miljoen passagiers. De tegenstanders willen dat cijfer terugbrengen tot één schip en een maximum van 4.000 passagiers per dag. Op dit ogenblik bezoeken soms tot vijf schepen en 15.000 passagiers gelijktijdig Palma de Mallorca. In het manifest zeggen 25 NGO’s en bewonersgroeperingen dat deze massa onhoudbaar is en de leefbaarheid van Palma in het gedrang brengt. Bovendien stellen de ondertekenaars vragen bij de lucht- en waterverontreiniging veroorzaakt door de uitlaatgassen en de lozing van zogenaamd ‘grijs water’ van zwembaden en wasinstallaties. Dit laatste gebeurt op minstens zes kilometer buiten de kustlijn. De restanten van schoonmaakproducten en zonnebrandolie in het water zijn volgens hen nefast voor het mariene leven. Daarnaast stellen ze zich vragen bij de economische return van de cruisepassagiers.

Volgens een recente studie van het havenbestuur van de Balearen zijn de aanlopen op jaarbasis evenwel goed voor een omzet van 256 miljoen euro en een tewerkstelling voor 5.000 personen. Middenstandsorganisaties, taxibedrijven en lokale touroperators pleiten dan ook voor een verdere uitbouw van het cruisetoerisme. Zij zijn niet te spreken over het protest en voeren op hun beurt actie met pamfletten en T-shirts met het opschrift ‘Si a los cruceros’ (Ja aan de cruiseschepen).