20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

LUCHTVAART

Brussels Airlines: onthulling 6de Belgian Icon

© Brussels Airlines

Na een vliegtuig te hebben opgedragen aan Kuifje in 2015, gevolgd door Magritte, de Rode Duivels, Tomorrowland en de Smurfen, presenteerde Brussels Airlines gisteren 6de Belgian Icon: een uniek vliegtuig geïnspireerd door de Vlaamse schilder Bruegel de Oude. Het resultaat is een groot kunstwerk en het meest complexe vliegtuigdesign ter wereld door de enorme gedetailleerdheid van het schilderwerk.

Omdat 2019 het Bruegeljaar is, heeft Brussels Airlines besloten om de Vlaamse Meester te eren met een Belgian Icon. Voor de gelegenheid werkte de luchtvaartmaatschappij samen met Toerisme Vlaanderen en BOZAR, Paleis voor Schone Kunsten.

Voor het vliegtuig hebben de ontwerpers een selectie elementen uit emblematische Pieter Bruegel schilderijen gekozen om een nieuwe compositie en realiteit te creëren. Het nieuwe universum dat ze creëerden integreert details en taferelen uit werken als Nederlandse Spreekwoorden (1559), Het Gevecht tussen Vasten en Vastenavond (1559), Kinderspelen (1560), De Vlucht naar Egypte (1563), Jagers in de Sneeuw (1565), De Oogst (1565) en De Boerendans (1569).

© Brussels Airlines

Het resultaat is een 37 m lange Airbus A320 die Bruegel werd gedoopt. De twee zijden van de romp hebben elk een eigen design en het duurde 19 dagen om alles met de hand te schilderen. Bruegel is dan ook het meest complexe vliegtuigdesign dat ooit werd gecreëerd, door de enorme gedetailleerdheid van het schilderwerk.

Het vliegtuig werd vandaag in aanwezigheid van Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen,  Christina Foerster, CEO van Brussels Airlines, Ben Weyts, Vlaams Minister van Toerisme, en Arnaud Feist, CEO Brussels Airport onthuld (zie foto).

TOUROPERATING

Amadeus: ‘drivers of change in hospitality’

Amadeus en InterContinental Hotels Group (IHG) pakten deze week uit met een nieuwe studie, Drivers of Change in Hospitality, omtrent de belangrijkste trends en wetmatigheden die de hospitality- en hotelsector de komende jaren flink zal doen evolueren. De studie kruipt als het ware in het hoofd van de klant, zoomt in op technologie-optimalisatie in de hotel business en de hyperpersonalisatie die zich dag na dag verder ontwikkelt. Het einde van traditionele kamertypes, robots om conciërgediensten te verlenen en het bereiken van een ‘cultstatus’ in hoofde van de klant: is dit de toekomst van de hotelindustrie? Dat is de centrale vraag in de nieuwe studie van Amadeus en IHG.

De studie werd uitgevoerd bij meer dan 7.500 klanten en specialisten over de hele wereld. Het onderzoek definieert drie trends waar de hotelindustrie zich in de toekomst zal moeten aan aanpassen, wil het blijven voldoen aan de behoeften van de klant.

Lees hier verder.

COACH TOURISM

FlixBus koopt Eurolines/isilines: onderhandelingen afgerond

© FlixBus

Internationale mobiliteitsaanbieders FlixBus en Transdev Group hebben een overeenstemming bereikt in de exclusieve onderhandelingen over FlixBus’ aankoop van de langeafstandsbus-services van Eurolines en isilines. De onderhandelingen over de verkoop begonnen op 4 maart en werden afgesloten op 30 april jongstleden. De Eurolines/isilines-merken en -ondernemingen horen nu officieel bij FlixBus.

De deal betreft de Eurolines-activiteiten in Frankrijk, Nederland, België, Tsjechië en Spanje, met een busnetwerk dat zich uitspreidt over 25 landen. Binnen Frankrijk opereert Eurolines ook onder het Isilines-merk. In de markten met Eurolines-bedrijven zullen de daar werkzame FlixBus-directeurs de respectievelijke bedrijven leiden. Transdev Group behoudt zijn B2B-busverhuuractiviteiten in Frankrijk, deze zullen worden uitgevoerd onder het Transdev-merk (voorgaand isilines).

Vanaf vandaag en gedurende de komende maanden zullen FlixBus- en Eurolines-medewerkers samenwerken met het doel om de organisaties en netwerken te integreren.

LUCHTVAART

Parkeren op de luchthaven: lenterapport 2019

In het Lenterapport 2019 ‘Parkeren op de luchthaven’ van Vliegveldinfo.nl zijn de parkeerkosten vergeleken van de zestien luchthavens die Nederlanders en Belgen het meest gebruiken als vertrekluchthaven: vijf Nederlandse, vijf Belgische en zes Duitse vliegvelden. In het rapport zijn de online tarieven van de goedkoopste parkeermogelijkheden voor de komende mei- en zomervakantie met elkaar vergeleken. Hieruit blijkt dat luchthavens steeds meer geld verdienen aan parkeren.

België blijft het duurst

Een week of 8 dagen parkeren op een luchthaven in België kost gemiddeld 74 euro (€ 73,90), daarmee zijn de vliegvelden in Vlaanderen en Wallonië beduidend duurder dan de luchthavens in Nederland (€ 57,70) en Duitsland (€ 50,90). Ons land is vooral zo duur door de hoge inrijtarieven op de regionale luchthavens. Er bestaat geen goedkoop online tarief op Oostende Brugge Airport en Luik Airport. Op Antwerp Airport is het wel mogelijk om te reserveren, maar hier liggen de vooraf geboekte prijzen zelfs hoger. Het goede voorbeeld van Brussels Airport (Discount Parking) en Charleroi Airport (P3, P4), met gunstige online tarieven, wordt vooralsnog niet opgevolgd door de kleinere luchthavens.

Hogere omzet bij Schiphol Group

Schiphol Group profiteert naast Schiphol ook van de luchthavens in Eindhoven en Rotterdam. Een lichte daling in autoparkeergelden op Schiphol (-1,6 miljoen euro) in 2018, veroorzaakt door sloop-, uitbreidings- en renovatiewerkzaamheden, werd gecompenseerd door de goede prestaties van Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Op deze vliegvelden stegen niet alleen de passagiersaantallen, ook de parkeerkosten liggen er hoger dan een jaar geleden. In 2018 steeg de omzet uit parkeren op Eindhoven en Rotterdam The Hague met 2,1 miljoen euro.

Duitse luchthavens steeds duurder

Vroeger stonden de Duitse luchthavens dicht bij de grens bekend als goedkoop alternatief, dit prijsvoordeel verdwijnt echter. De luchthavens waren al duur voor een weekend en worden steeds duurder voor langer parkeren.

LUCHTVAART

BSCA: nieuwe CEO

V.l.n.r.: Laurent Leveque, Philippe Verdonck en Patrick Lambrechts. © BSCA

Nadat hij op 28 februari 2019 door de Raad van Bestuur werd aangeduid, is Philippe Verdonck sinds donderdag 2 mei aan de slag bij Brussels South Charleroi Airport. Hij neemt de functie op van Chief Executive Officer van de luchthaven. Philippe uit Overijse studeerde in Marketing Management af aan de Antwerp School of Economics. Hij is terdege vertrouwd met de luchtvaartsector, waarbinnen hij al zowat 30 jaar actief is. Zowel in België als op internationaal niveau werkte hij voor verschillende luchtvaartmaatschappijen. Door de Raad van Bestuur van Brussels South Charleroi Airport werd hij bij eenparigheid van stemmen aangesteld als Chief Executive Officer van de luchthaven. De nieuwe CEO van Brussels South Charleroi Airport staat voor talloze uitdagingen. De luchthaven blijft immers voortdurend evolueren en groeien. Hij hoopt op een verdere diversificatie van de activiteiten en wil meer verbindingen op de luchthaven, die zo moet uitgroeien tot een belangrijke Europese en internationale draaischijf.

LUCHTVAART

BRU: actief op WeChat

Sinds kort is Brussels Airport actief op WeChat. Brussels Airport richtte een account op om gemakkelijker met haar Chinese reizigers te kunnen communiceren en hen te informeren. WeChat (微信,Weixin) is in China de grootste speler, een app van het Chinese bedrijf Tencent die in 2011 werd uitgebracht. De app is moeilijk te vergelijken met een app die we hier kennen. Het omvat verschillende apps, zoals Facebook, Twitter, WhatsApp, en betaalapplicaties in één. Met WeChat kan je dus bijvoorbeeld rekeningen, diensten en goederen betalen of aankopen, zoals een vliegtuigticket of een taxi. De app zet ook sterk in op QR-codes. Deze codes worden voornamelijk gebruikt voor het toevoegen van contacten en om je favoriete aankopen te betalen in de winkel. Chinese reizigers kunnen omwille van netwerkbeveiligingen in hun land de grootste westerse sociale mediakanalen niet altijd gebruiken. Om communicatie met deze reizigers te faciliteren, heeft Brussels Airport daarom een WeChat account aangemaakt.

Wie Chinees spreekt, of Chinese klanten heeft, kan een kijkje nemen via Brussels Airport’s WeChat QR-code!

REISINDUSTRIE

VVR: Enquête Pakketreizenwet

VVR: “De nieuwe pakketreizenwet is ondertussen reeds tien maanden in voege en stilaan is iedereen op dreef gekomen. De boekingssystemen werden aangepast, de bestel- en info-formulieren werden opgemaakt, op de VVR-website zijn er handige documenten en tools ter beschikking om jullie te helpen en de opleidingen lopen nog volop. Jullie hebben allen weer in de top van de league mogen spelen om te voldoen aan de vereisten van de nieuwe wetgeving. Dat niet alles klaar en duidelijk is, is een understatement, vandaar dat we samen met het FOD Economie en de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en KMO, nu reeds aan tafel zitten om de herziening van de wet voor te bereiden. Deze herziening is gepland in het voorjaar van 2020 en vandaar dat we nu reeds tot bij jou komen. Deze bevraging gaat niet zozeer om de juridische kant van de zaak. Die opmerkingen en analyses laten we over aan de juristen die zich ook terdege voorbereiden. Waar we hier wel zicht op willen krijgen, is de praktische kant van de zaak. Wat is de extra workload? Welke extra kost? Welke problemen komen jullie tegen? Hoe reageren jouw klanten? Welke hiaten en (on)mogelijkheden heb je opgemerkt? Daarom heeft de VVR een enquête opgesteld. Alvast bedankt voor uw tijd en inbreng, die ons en de overheid zeker zal helpen om een degelijk dossier uit te bouwen.”

Klik hier om de enquête in te vullen.

TECHNOLOGIE

BCD Travel: virtuele betalingen

BCD Travel heeft een whitepaper gepubliceerd die onderzoekt hoe betalingsautomatisering met behulp van virtuele creditcards de veiligheid, efficiëntie en dataverzameling verbetert.

Payment: Virtual is Your New Reality biedt praktische informatie die reisinkopers kunnen gebruiken om weloverwogen beslissingen te nemen over virtuele betaalopties. De paper beschrijft vijf stappen voor zakenreisprogramma’s om van virtuele betalingen een succes te maken: selecteren, accepteren, verbinden, testen en implementeren. De whitepaper legt ook uit welke interne en externe stakeholders bij het project betrokken zouden moeten zijn om virtuele betaling met succes in zakenreisprogramma’s te integreren.

Lees de volledige whitepaper Payment: Virtual is Your New Reality hier.

STUDIEREIS

Grand Prix Sunny Cars: incentive van start!

Deze week gingen de inschrijvingen voor de Grand Prix Sunny Cars studiereis in september van start (zie kick-off filmpje). Net als vorig jaar worden de studiereisplekken opnieuw bepaald door krasloten, die op diverse manieren bij elkaar gespaard kunnen worden. De Grand Prix Sunny Cars studiereis is van 15 t/m 19 september en wordt opnieuw een trip van vier dagen vol fun, kennis en spel.

In vier teams van acht personen ontdekken de deelnemers aan de hand van GPS-opdrachten een populaire autohuurbestemming. In totaal gaan er dus 32 reisagenten mee!

Teamcaptains

De absolute topexperts in autohuur, de kwartaalwinnaars van de Smile Society Top 100, hebben hun plek al verdiend. Zij worden de vier teamcaptains. Onder de bezielende leiding van Leen Leemans, Lindsay de Groote of één van de andere teamcaptains komen de teams gegarandeerd met een smile én meer autohuurkennis thuis. En misschien ook nog wel als het winnende team van de Grand Prix Sunny Cars editie 2019! Begin mei en augustus worden de derde en vierde kwartaalwinnaars bekend gemaakt, dus er zijn nog twee plekken als teamcaptain beschikbaar.

Krasloten

In de periode van 1 t/m 31 mei kunnen reisagenten krasloten verdienen door het maken van boekingen, deelname aan de inschrijfquiz en diverse extra opdrachten. Hoe meer krasloten, hoe meer kans op een van de studiereisplekken of andere mooie prijzen. Want naast de studiereisplekken geeft Sunny Cars ook veel korting op autohuur, cadeaukaarten, Sunny trolleys, etc. weg.

Inschrijven

Om mee te kunnen doen, kun je je t/m 15 mei inschrijven via een quiz (je boekingen tellen dan wel al vanaf 1 mei mee). Tijdens de inschrijfquiz wordt meteen de kennis van Sunny Cars getest. Blijkt die in orde en is de score minimaal 80%, dan is het eerste kraslot verdiend.

PEOPLE ON THE MOVE

Travel Sensations: nieuwe sales & marketing

Travel Sensations verwelkomt Glenn Casaer als nieuwe Sales & Marketing Manager. Glenn wordt in Vlaanderen verantwoordelijk voor alle communicatie met reisagenten en partners en brengt vanuit zijn ervaring ongetwijfeld professionalisering en vernieuwing voor de Belgische marketing van Travel Sensations. Hij neemt de fakkel over van Olivier Van Wassenhove, die zich uit Travel Sensations heeft teruggetrokken om familiezaken te kunnen behartigen.

Glenn studeerde af als Japanoloog en volgde daarna een extra opleiding in Marketing en Communicatie. Na zijn studies vertrok Glenn naar China waar hij een jaar als leraar Engels werkte. Hij werd gebeten door de Azië-microbe en ging aan de slag als reisbegeleider. Hij woonde en werkte 8 jaar in China en Thailand. Hij ontwikkelde en begeleidde reizen in China, India, Japan, Thailand, Taiwan en Zuid-Korea. Na de geboorte van zijn zoon in 2012 keerde hij met zijn gezin naar België terug en werkte er vooral in sales en online marketing. Bij Travel Sensations kan hij nu zijn passie voor klantentevredenheid, toerisme en marketing combineren.

Zijn ervaring helpt hem ongetwijfeld om snel zijn weg te vinden in de Belgische toeristische sector. Glenn wil vooral nadruk leggen op een heldere en goede communicatie met de reisagenten en een modernere uitstraling van Travel Sensations.

U kunt hem bereiken op het telefoonnummer 0492/978332 of per e-mail Glenn.Casaer@Travel-Sensations.com

EVENT

Toerisme Vlaanderen: bezoekersbarometer

De verschillende uitbaters van attracties, musea en ander toeristisch vrijetijdsaanbod beschikken sinds afgelopen woensdag over een nieuw portaal: de Bezoekersbarometer. Dit platform verzamelt en vergelijkt de bezoekersgegevens van het Vlaamse toeristische vrijetijdsaanbod. Het gaat om een nagelnieuw platform waarop uitbaters van permanent vrijetijdsaanbod in Vlaanderen, na afloop van elke maand, de bezoekersgegevens van de afgelopen maand kunnen invoeren. De Bezoekersbarometer voegt de maandelijkse gegevens van alle deelnemende Vlaamse uitbatingen samen en biedt de uitbater de mogelijkheid om zichzelf te benchmarken met de rest van de sector. Dit helpt de uitbater de eigen resultaten in het juiste perspectief te plaatsen of mogelijke verklaringen te vinden voor stijgingen of dalingen van zijn bezoekers.

Opvolger van Attractiebarometer

De Bezoekersbarometer is in feite de opvolger van de verouderde Attractiebarometer. Nieuwigheden in de Bezoekersbarometer t.o.v. het oude systeem zijn: volledig nieuw design, ontworpen vanuit het standpunt van de uitbater. Eenvoud en gebruiksgemak staan centraal. Deze gloednieuwe en flexibele benchmarkmodule kan door de uitbater zelf ingesteld worden volgens de eigen behoeften en vragen.

Info op bezoekersbarometer@toerismevlaanderen.be

EVENT

Antwerp Stampe Fly In

Dit jaar vindt op de Internationale Luchthaven Antwerpen de 28e editie van Antwerp Stampe Fly In plaats, een eerbetoon aan de Belgische vliegtuigbouwers Stampe en Vertongen. Het evenement zal doorgaan in het weekend van zaterdag 1 en zondag 2 juni 2019. Dit evenement vindt plaats in (en rond) het Stampe en Vertongen Museum. Op zaterdag worden niet allen luchtdopen gegeven met de befaamde SV4-tweedekker, maar ook Fly By’s, en demonstraties. Ook op zondag zullen er shows te zien zijn en worden er formatievluchten gedaan met de Stampe SV-4’s. Bezoekers kunnen ook zelf genieten van de ultieme vliegervaring in de tweedekker. Alle bijkomende informatie is te vinden op de website www.stampe.be

TOUROPERATING

USA Travel: Utah in de winter

Elke De Winne: “Wij raden u en uw klanten aan om voor Utah te kiezen in de winter! Alle parken in Utah zijn het hele jaar open en de wegen worden sneeuwvrij gehouden. Onnodig jullie te vertellen dat Utah 5 nationale parken heeft: Bryce Canyon, Arches Nationaal Park, Canyonlands, Capitol Reef en Zion Nationaal Park en dat deze allemaal open zijn in de winter. Maar kennen jullie White Pocket, Peek-a-boo en Snow Canyon? Daarbij zijn de vluchten en hotels goedkoper omdat de klanten reizen in het laagseizoen. Geen lange wachtrijen aan de parkingang en geen drommen toeristen die de mooie foto verstoren. Het weer is koud maar zonnig, in maart is de gemiddelde dagtemperatuur 12°C, ideaal om te wandelen dus! De lucht is stralend blauw en een wit laagje poedersneeuw geeft bovendien een extra dimensie aan de foto’s! Kort samengevat: reizen naar Utah in de winter biedt alleen maar voordelen ! Een rondreis door de nationale parken kan perfect gecombineerd worden met enkele dagen skivakantie. Utah telt maar liefst 14 skiresorts, goed voor meer dan 1000 km aan pistes en poedersneeuw van de beste kwaliteit. Vanuit Amsterdam hebben de klanten ook een rechtstreekse vlucht naar Salt Lake City van waaruit ze een vlotte verbinding hebben naar de nationale parken en de skistations. Willen ze toch ook nog even naar de zon, dan is een binnenlandse vlucht naar Californië of Florida snel geregeld. Prijzen van vluchten en hotels voor de winter van 2020 zijn al gekend dus waarom nog wachten?”

Meer info via info@usatravel.be of 02/7349700.

REISINDUSTRIE

Touring: vakantiebarometer 2019

Net als de voorgaande jaren peilde Touring ook dit jaar naar het reisgedrag van de gemiddelde Belg. Het reisgedrag is de laatste jaren redelijk stabiel gebleven. Zo blijft Frankrijk de populairste bestemming van de gemiddelde Belg en is het favoriete vervoermiddel nog altijd de auto. Toch gaan Belgen minder met de auto op reis. Dit verlies wordt door een combinatie van verschillende voertuigen gecompenseerd. Zo doen de trein, fiets, autocars en autobussen het beter dan voorgaande jaren.

Het fenomeen van de citytrips is al lang geen hype meer en kennen daarom een lichte terugval. De grote verliezer is de klassieke strand- en zwembadvakantie. Reizen naar het strand blijven populair, maar Belgen zoeken steeds vaker het binnenland op. Ook wordt er in plaats van platte rust tijd gemaakt om rond te trekken en nieuwe regio’s te verkennen.

Europa blijft de favoriete vakantiebestemming van de gemiddelde Belg gevolgd door Noord-Amerika, Azië en Afrika. Binnen Europa ziet de top 3 er lichtjes anders uit. Frankrijk behoudt haar eerste plaats. Nederland neemt op haar beurt de tweede plaats van Spanje over.

Bezienswaardigheden ter plaatse, de kostprijs, de warmte en de zon zijn bij de Belg doorslaggevende factors bij het kiezen van een bestemming.

De belangrijkste reden om niet op vakantie te vertrekken is een gebrek aan financiële middelen. Daarnaast zijn er ook Belgen die bewust niet vertrekken of die geen zin hebben om naar het buitenland te reizen.

Daarenboven is de gemiddelde Belg ook minder bezorgd op reis. De angst voor ziektes, ongevallen en slecht weer is verminderd ten opzichte van de vorige jaren. Tegenover deze bekommernissen staan de mogelijkheden die reizigers hebben om zich in te dekken tegen reisperikelen en zo hun reisbudget te vrijwaren. Zo is er nog veel ruimte voor verbetering wat betreft annulatie-, bijstand- en bagageverzekering.

TOUROPERATING

© Thomas Cook

Thomas Cook: kinderen gratis (hotel + vlucht)

De ‘Kinderen gratis’ actie is terug van weggeweest bij Thomas Cook. Laat je klant dus snel profiteren van deze familieactie op een selectie van hotels en kamertypes in juli en augustus. Zowel het hotel als de vluchten zijn gratis voor de oogappels van je klant. Enkel een vast bedrag van € 99 per kind wordt aangerekend voor luchthaventaksen, reisleiding, stoelkeuze, bagage, transfers, Fuel Protection Program en annuleringsgarantie. Meer info en voorwaarden vind je in de Thomas Cook newsletter van deze week.

Voordelen zomer/winter

Thomas Cook maakt de voordelen voor hun klanten nog interessanter. Zo genieten ze zowel voor deze zomer als volgende winter van één van de volgende voordelen: gratis privéluchthavenvervoer (code PTAXIA) of € 50 extra korting per persoon (code 050EUR, NIEUW). Deze € 50 extra korting per persoon vervangt de € 100 korting per dossier en is meteen een pak voordeliger voor families. Zo geniet een gezin van 5 bijvoorbeeld van maar liefst € 250 extra korting per dossier.

© Thomas Cook

Leeftijd in korting

Thomas Cook lanceert opnieuw de actie ‘Je leeftijd in korting’ voor 55+’ers die een vliegvakantie boeken voor deze winter. Deze korting wordt berekend door de leeftijd van de 2 oudste deelnemers op te tellen en af te ronden tot het volgende veelvoud van 10. Zo krijgt een koppel van bv. 55 en 56 jaar samen € 120 korting op hun dossier. In de Thomas Cook newsletter van deze week vind je meer info over deze actie.

TOUROPERATING

Pegase: winter ’19-’20

De hotels uit het winteraanbod van Pegase zijn boekbaar. “Vroeg reserveren biedt uw klant de opportuniteit om in alle gemoedsrust af te tellen naar een welverdiende vakantie,” aldus Pegase. “Vroeg boeken biedt ook verschillende voordelen. Zo kan je klant kiezen uit een ruim aanbod aan kamertypes en beschikbaarheden, hij kan tot zeven dagen voor vertrek afreisdata, bestemming en hotel kosteloos wijzigen (m.u.v. lijnvluchten) én er zijn vroegboekkortingen tot 800 euro per persoon!”

The Ritz-Carlton Abama Tenerife

Vanaf nu is The Ritz-Carlton Abama op Tenerife boekbaar bij Pegase. “The Ritz-Carlton Abama bevindt zich in het rustige Guía de Isora. Het resort, dat gekenmerkt wordt door zijn Moorse architectuur, de aardekleurige muren en zwembaden omringd door weelderige tropische tuinen, mag zich met recht en reden een van de beste hotels van Spanje noemen. De kamers zijn een mix van rustgevende tinten en een snuifje hedendaagse kunst,” aldus Pegase. “Met een panoramische kabelbaan daal je af naar het enige goudkleurig zandstrand dat het Canarische eiland rijk is, en waar een Beach Club en natuurlijke zwembaden in zee zorgen voor een jetset-sfeertje. De 12 restaurants, waaronder twee die bekroond werden met een Michelinster, serveren het beste uit de wereldkeuken. De excellente spa is ingericht in Out of Africa-stijl en biedt een uitzicht op het prestigieuze 18 hole-golfterrein, de absolute trots van dit hotel.”

BESTEMMING

Altea en Vilafranca: culturele hoofdsteden 2019-2020

De Spaanse autonome regio Comunidad Valenciana duidt sinds 2016 twee culturele hoofdsteden aan, voor gemeenten die minder dan 5.000 inwoners tellen. Sinds afgelopen zondag zijn dat de steden Altea en Vilafranca. Deze twee gemeenten volgen Sagunt en Potries op die vorig jaar de regionale culturele steden waren. De regionale autoriteiten waarderen de diversiteit en kwaliteit van het culturele aanbod van Altea dat zijn toeristische kant verenigt met een breed scala aan beeldende kunst, muziek, shows, podiumkunsten, literatuur en erfgoed. Vilafranca onderscheidt zich op haar beurt door het bestaan ​​van een cultureel aanbod dat wordt aangeboden als samenwerking tussen de gemeente en verschillende verenigingen.

CRUISE

PONANT: culinaire themacruises

© PONANT – Francoi Lefebvre

Al meer dan 30 jaar doorkruisen de schepen van PONANT, wereldleider in luxe expedities en de enige Franse cruiserederij, alle oceanen ter wereld. De Franse keuken is één van de speerpunten van deze Franse cultuur en krijgt op de schepen van de rederij dan ook de aandacht die ze verdient. Aan boord tonen de chef-koks van PONANT hun passie voor gastronomie. Het gastronomische aanbod aan boord van de schepen berust op drie principes: “Gezond. Heerlijk. Elegant.” PONANT werkt sinds 2016 nauw samen met Ducasse Conseil, het gastronomisch adviesbureau van Ducasse Paris. Deze ontwikkelden voor alle schepen een culinair aanbod, begeleiden de opleiding van het personeel en doen aan regelmatige kwaliteitscontrole.  Voor fijnproevers biedt PONANT elk jaar echter ook een aantal gastronomische themacruises aan. Ontdekkingstochten naar locaties met een rijk cultureel erfgoed, met aan boord (gala)diners met bijzondere aandacht voor wijnen… Tijdens deze cruises vertoeft uw klant bovendien in het gezelschap van beroemde gasten en sterrenchefs (van Maison Ducasse Paris), uitmuntende sommeliers of culinaire journalisten die hun passie voor gastronomie delen via proeverijen, workshops en boeiende lezingen.

Klik hier voor info over de cruise ‘Saveurs, Vignes en Océans’ (Portugal-Frankrijk) en hier voor ‘Panama en de precolumbiaanse schatten in Latijns-Amerika’.

TOUROPERATING

‘Tijd voor TUI!’

Het is tijd voor TUI! Klanten profiteren nu van last minutes voor mei, juni, juli én augustus, voor zowel vliegvakanties als autovakanties. TUI heeft interessante vanaf-prijzen en daarboven nog een interessante kidsactie: tot -70% korting per kind voor vliegvakanties en kinderen gratis voor autovakanties.

© TUI

Nieuw: aquapark in The Xanthe Resort & Spa

The Xanthe Resort & Spa 5* (Turkse Riviera) is nieuw in het TUI aanbod. Dit hotel is uitstekend geschikt voor een familievakantie, dankzij de ruime familiekamers. Ook de interessante all inclusive formule, leuke activiteiten en de vele zwembaden doen de familievakantie van je klant ongetwijfeld slagen. NIEUW: vanaf nu is er ook een aquapark, wat voor nog extra plezier zorgt!

Hoteltips Mauritius: Tamassa en LUX* Grand Gaube

© TUI

In Mauritius kunnen je klanten het hele jaar door heerlijk relaxen op witte zandstranden in een warm klimaat, want er is niet echt een winter en er is maar weinig regen aan de kust. Dit tropisch bountyeiland heeft naast lange zandstranden ook het helderblauwe water van de Indische Oceaan als troef. Hier kan je heel wat watersporten beoefenen, duiken en snorkelen. Zeker in Trou d’Eau Douce, een traditioneel vissersdorpje, en het nabij gelegen eilandje Île aux Cerfs. Het schiereiland Le Morne heeft dan weer een rijke geschiedenis en is uitgeroepen tot UNESCO Werelderfgoed.

Twee hoteltips in Mauritius:

Tamassa 4*

  • Uitgebreide all inclusive formule
  • Dynamische en feestelijke sfeer, met een foodtruck, 4 zwembaden en bars
  • Heel mooi zandstrand

LUX* Grand Gaube 5*

  • De nieuwe hotspot van Mauritius
  • Gezellig en trendy sfeer, vb. met bioscoop in het hotel
  • Gelegen dicht bij hoogtepunten van het eiland
  • Adult Only zone
  • 6 uitstekende restaurants, o.a. Turks, barbecue, Zuid-Amerikaans

Sneeuwvakanties winter ’19-’20: boekbaar

Sinds deze week zijn de eerste bestemmingen voor TUI Sneeuwvakanties winter ’19-’20 boekbaar! TUI lanceert nu al Frankrijk, Duitsland, Italië, Oostenrijk en Zwitserland. Je kan tijdens het verkoopgesprek alvast enkele troeven gebruiken om je klant te overtuigen. Zo bieden heel wat residenties een extra Early Booking van 10% (bij boekingen van min. 7 nachten vóór 9/7), vroegboekkortingen,…

CRUISE

Hanseatic nature: klaar voor eerste gasten

© Hapag Lloyd – Hanseatic Nature

Hanseatic nature, het nieuwe expeditieschip van Hapag-Lloyd Cruises heeft in Noorwegen de voorbije dagen met succes haar proefvaarten voltooid en is klaar om aanstaande zondag haar eerste gasten te ontvangen. Het schip moest aanvankelijk al midden april in de vaart komen. Vertragingen in de afwerking noopten Hapag-Lloyd Cruises om de eerste twee afvaarten af te gelasten. De Hanseatic nature wordt nu op 5 mei in Hamburg gelanceerd. Na een zomerseizoen in Noord-Europa vaart het schip vanaf september zuidwaarts via de Atlantische eilanden en West-Afrika naar Montevideo en vervolgens Ushuaia voor zijn eerste winterseizoen in Antarctica. Hanseatic nature is een ééntalig Duits schip. Op 13 oktober wordt in Antwerpen de Hanseatic inspiration, het tweetalige zusterschip gedoopt.

LUCHTVAART

Boeing B737 MAX nog even op stal

Het duurt nog minstens een maand vooraleer er weer vliegtuigen van het type Boeing B737 MAX weer de lucht in kunnen. Volgens Boeing zal de software-update – waaraan de Amerikaanse vliegtuigbouwer werkt om incidenten te voorkomen – deze of volgende week door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA tijdens een testvlucht bekeken worden. Dat heeft een woordvoerder van Boeing maandag gezegd in de marge van een aandeelhoudersvergadering van Boeing in Chicago. De B737 MAX staat sinds midden maart wereldwijd aan de grond, nadat er op een paar maanden tijd twee dodelijke crashes mee waren gebeurd. Daarbij kwamen bijna 350 mensen om het leven. De topman van Boeing, Dennis Muilenburg, herhaalde tijdens een persconferentie dat er ‘gestage vooruitgang’ wordt geboekt met de software-update waaraan sindsdien gewerkt wordt. Een woordvoerder voegde daar nadien aan toe dat de FAA de update deze week of volgende week zal testen. Op 23 mei zou de FAA de luchtvaartautoriteiten van verschillende andere landen informeren, waarna de update snel goedgekeurd zou moeten worden. Een precieze timing is er nog niet. Pas na het groen licht voor de software-update kan het nodige gedaan worden om de vliegtuigen weer de lucht in te krijgen. Analisten verwachten dat er pas nà de zomer weer MAX-en in de lucht zullen worden toegelaten.

TOUROPERATING

Footprints: ‘Musification’ Silver Wind

De renovatie van de Silver Wind van Silversea is achter de rug. Het werd een ingrijpende ‘Musification’ van de publieke ruimtes en de suites. De bedoeling was om het interieur en de voorzieningen van dit schip in lijn te brengen met de Silver Muse, het zeer succesvolle vlaggenschip van Silversea. Intussen staat ook al vast dat de Silver Shadow begin 2019 het volgende schip wordt dat een verjongingskuur krijgt.

Footprints nodigt enkele reisagenten uit om dit vernieuwde schip te ervaren op 14 juli in Zeebrugge.

Het bezoek start om 10u00 in de hal van de nieuwe cruiseterminal van Zeebrugge.

“Om 10u30 schepen we samen in voor een rondleiding, presentatie en lunch. Ontscheping om 14u00. Wil je er graag bij zijn? Schrijf je dan snel in want de plaatsen zijn erg beperkt,” aldus Eric Morren.

Mail naar Eric via eric@footprints.be met vermelding van je officiële naam en voornaam, geboortedatum, IDkaart- of paspoortgegevens (vermelding type document paspoort of IDkaart), IDkaart- of paspoortnummer – geldigheidsdatum – plaats van uitgifte en je mobiel nummer voor de dag zelf. Onvolledige inschrijvingen komen niet in aanmerking.

TOUROPERATING

Club Med: nieuwigheden uit Punta Cana!

© Club Med Punta Cana

“Ons Resort in de Dominicaanse Republiek wordt steeds mooier! We leggen momenteel de laatste hand aan de renovatiewerken om onze G.M.s deze zomer in de beste omstandigheden te ontvangen:

  • ‘Tiara’ Suites in de ‘Exclusive Collection’ Zone: schilderwerken, nieuwe tegels in de badkamers en nieuwe sanitair-accessoires. Deze werken werden uitgevoerd van 26 maart tot 15 april 2019.
  • Restaurant Hispaniola: nieuwe wandbekleding, nieuwe tegels en nieuwe keukentoestellen. Deze werken zijn voorzien van 13 mei tot en met 1 juni 2019. Het restaurant zal in deze periode gesloten zijn.

Bovendien stellen wij een gloednieuwe activiteit voor: Pickleball. Maar wat is dat eigenlijk?

Deze nieuwe sport is een combinatie van tennis, badminton en tafeltennis en wordt gespeeld met een racket, een geperforeerde plastic bal en een soort tennisnet. Deze activiteit is vanaf nu beschikbaar op 4 terreinen met vrije toegang.”

PEOPLE ON THE MOVE

BCD Travel: nieuwe SVP Global Hotels

© BCD Travel

BCD Travel heeft April Bridgeman aangesteld als nieuwe Senior Vice President Global Hotels. April behoudt naast deze rol haar leidinggevende functie als managing director bij Advito, een rol die ze al meer dan vijf jaar vervult.De nieuwe positie maakt deel uit van BCD Travel’s uitgebreide hotelstrategie. April’s team zal zich volledig toewijden aan hoteloplossingen die aan de behoeften van bedrijven en reizigers voldoen. Het team gebruikt daarvoor zowel BCD’s hotelplatformtechnologie die toegang geeft tot wereldwijde accommodaties en tarieven, als Advito’s expertise op het gebied van hotelconsultancy.

TOUROPERATING

Exclusive Destinations: famtrip Algarve 1-5 juni

Exclusive Destinations nodigt u, in samenwerking met Brussels Airlines uit voor een korte roadtrip in de Algarve van 1 – 5 juni 2019. Overnachten doet de groep in verschillende tophotels, zoals Anantara Vilamoura Algarve Resort, Vila Vita Parc Resort & Spa, Martinhal Sagres Beach Family Resort en Hotel Quinta do Lago. Deze studiereis is een mooie kans om deze hotels uit het aanbod van Exclusive Destinations te leren kennen. Max. 8 deelnemers, op basis van dubbele kamers. Voor meer info: sales@exclusivedestinations.be of 092340700

Avaton Luxury Villas resort: nieuwe kamertypes

Patricia Schaumans (contracting manager): “Avaton Luxury Villas Resort, lid van de prestigieuze hotelgroep Relais & Chateaux, is een stijlvol en modern resort onmiddellijk aan het strand met zicht op de eindeloze turquoiseblauwe Egeïsche Zee rondom het schiereiland Athos in Halkidiki, Griekenland. Het bestaat uit een exclusieve collectie van 16 villa’s en suites. Het gebruik van heldere, natuurlijke kleuren in het interieur in combinatie met de donkere houttinten stralen een natuurlijke rust en luxe uit. De meeste villa’s en suites hebben een privézwembad met ingebouwde ligbedden, zodat je volop kan relaxen middenin de mediterrane tuinen. De restaurantmenu’s van Relais & Chateaux en de luxueuze champagnebar zorgen voor een fantastische gastronomische ervaring tijdens je verblijf. Je kan zalig nietsdoen in het resort, maar het is ook de ideale uitvalsbasis voor het ontdekken van Mount Athos. Deze heilige berg wordt vermeld op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO en is een bezoek meer dan waard.

Dit resort is geschikt voor koppels en families. De kids kunnen hun hartje ophalen in de nieuwe kidsclub, terwijl de volwassenen kunnen genieten van een heerlijke massage in de Sparuimte. Het hotel lanceert 2 nieuwe kamertypes voor 2 personen. De 1 slaapkamersuites zeezicht heeft een oppervlakte van 60 m². Op de 1e verdieping is er een woonkamer, keuken, minibar en mooi balkon met panoramische uitzichten op zee. Op de 2e verdieping is er een grote slaapkamer, een zithoek met grote panoramische ramen en een badkamer met douche.

De 1 slaapkamer pool suite ligt op de benedenverdieping, is slecht 40 m² groot maar biedt een mooi privé zwembad. Avaton is een verborgen juweeltje en staat garant voor persoonlijke gastvrijheid, stijlvolle luxe, een geweldig zandstrand, heerlijk eten en tal van lokale activiteiten. Meer info en reservaties via deze link.