20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

VAKVERENIGING

ABTO board unaniem herverkozen

Op 24 april hield ABTO haar Algemene Vergadering. Daarbij werd de ABTO Board unaniem herverkozen voor de komende twee jaar. Luc Coussement (TUI) blijft aan als voorzitter. Lees het volledige artikel hier.

LUCHTVAART

BRU: uitbreiding P3

Brussels Airport en Interparking starten werkzaamheden om 2.088 extra parkeerplaatsen te realiseren aan het parkeergebouw P3, gelegen naast de vertrek- en aankomsthal. Gedurende de uitbreidingswerkzaamheden moeten passagiers een alternatieve in- en uitrit voor P3 gebruiken. Het huidige parkeergebouw P3 biedt plaats aan 2.400 voertuigen, de capaciteit wordt dus bijna verdubbeld. Met deze uitbreiding van het parkeergebouw wensen Brussels Airport en Interparking tegemoet te komen aan de toenemende vraag van passagiers om over een parkeerplaats dicht bij de terminal te beschikken. Momenteel beschikt Brussels Airport over meer dan 8.100 parkeerplaatsen naast de terminal in de parkeergebouwen P1, P2 en P3.

REISINDUSTRIE

Davidsfonds Cultuurreizen: kerst- en eindejaarsreizen 2019

Davidsfonds Cultuurreizen lanceerde begin deze week een nieuwe reisbrochure met focus op het najaar van 2019. De brochure is goed voor meer dan 20 reizen, waaronder 7 kerst- en eindejaarsreizen. Een daguitstap naar de Koninklijke Militaire School en de NAVO, een rondreis langs de wereldgodsdiensten in België en een trans-Atlantische cruise van Hamburg naar New York zijn maar een aantal van de nieuwe reizen die Davidsfonds Cultuurreizen lanceert. De nieuwe brochure staat vooral in het teken van de kerst- en eindejaarsreizen. Zo kunnen uw klanten dit jaar Kerstmis vieren in Praag, Israël en de Palestijnse gebieden of op de Rijn. Voor Nieuwjaar pakt het Davidsfonds uit met Lyon, Venetië, Marrakech en Sint-Petersburg. “We zijn zo’n 5 jaar geleden gestart met kerst- en eindejaarsreizen en merken dat de vraag naar reizen met Kerstmis en Nieuwjaar blijft groeien. Het is niet altijd even simpel om reisleiders te vinden die net die periode een reis willen begeleiden, maar we blijven ons aanbod elk jaar uitbreiden en vernieuwen. Kerstmis en oudjaar geven aan heel wat bestemmingen een extra dimensie, die een reis op dat moment iets unieks geeft”, zegt directeur Johan Smeuninx. Omnia Travel is logistieke partner van Davidsfonds Cultuurreizen.

LUCHTVAART

Nieuwe Belgian Icon op komst

Brussels Airlines stelt op 2 mei haar zesde Belgian Icon voor, een kunstwerk dat gecreëerd werd in samenwerking met Toerisme Vlaanderen en Bozar. Met de Belgian Icon reeks brengt Brussels Airlines de wereld naar België en het beste van België naar de wereld. Na Rackham, Magritte, Trident, Amare en Aerosmurf vergroot Brussels Airlines de collectie met een zesde Belgian Icon dat opgedragen is aan een Vlaamse Meester en Iconische Belg.

PEOPLE ON THE MOVE

Baptiste van Outryve: back in (travel) business

Baptiste van Outryve (38) is aangesteld als PR & Corporate Communication Manager bij Roompot Vakanties. De Bruggeling begint op 6 mei in deze nieuwe staffunctie. Van Outryve werkte de afgelopen vier jaar als Director PR & Corporate Communication bij Carrefour België. Baptiste van Outryve maakt met de overstap zijn comeback in de reisindustrie, nadat hij van 2009 tot 2014 al aan de slag was als Corporate Communication manager & woordvoerder bij Thomas Cook België en van 2007 tot 2009 als Marketing Manager bij P&O Ferries. In zijn nieuwe functie zal hij de communicatiestrategie van de Roompot Group professionaliseren en uitbouwen. De Roompot Group bestaat uit de merken Roompot Vakanties, Hogenboom Vakantieparken en LARGO. “Na bijna vijf jaar retail keer ik enthousiast terug naar de reisbranche, een dynamische sector waar de gast centraal staat. Ik ben erg blij dat ik via deze nieuwe positie mag meebouwen aan de internationale ambities van Roompot,” aldus van Outryve.

REISINDUSTRIE

American Express GBT: uitbreiding Booking.com

American Express Global Business Travel (GBT) heeft zijn online programma uitgebreid waardoor bedrijven en zakenreizigers toegang hebben tot meer dan 2 miljoen accommodaties over de hele wereld. GBT maakt deze extra content beschikbaar via het partnership met Booking.com.

Met behulp van hun online bookingtool kunnen GBT-klanten en reizigers kiezen uit een breed scala aan overnachtingsopties, waaronder grote hotelketens, onafhankelijke hotels, niet-traditionele accommodaties, opties voor verlengd verblijf, en vervoer.

GBT’s relaties met grote hotelketens en externe reispartners bieden klanten toegang tot loyalty member rates en aanvullende kortingen op de geboden content. Met de uitbreiding van het programma hebben zij nu ook toegang tot speciale Booking.com-kortingen bij duizenden accommodaties over de hele wereld. Genius-tarieven van Booking.com zijn wereldwijd beschikbaar en bieden een besparing van minstens 10% op elke boeking. Ze verschijnen in OBT’s als ‘Genius Business’.

Klanten en reizigers hebben ook toegang tot het volledige aanbod aan GBT-accommodaties door contact op te nemen met een GBT-reisconsulent.

PEOPLE ON THE MOVE

Tine Vanmoer © MSC Cruises

MSC Cruises: sales coordinator

Tine Vanmoer is bij MSC Cruises aangesteld als Sales Coordinator. “Tine is altijd al gepassioneerd geweest door de toeristische sector, ze heeft meer dan 10 jaar gewerkt voor Lagrange-vakanties en vervolgens een paar jaar ervaring in de vastgoedsector opgedaan. Nu keert ze terug naar de toeristische sector en kiest ze ervoor om haar loopbaancarrière in de cruisesector voort te zetten. Tine is overtuigd van de toegevoegde waarde van teamwork en win-win situaties met B2B partnerships en zal zich vooral richten op het ontwikkelen van nieuwe zakelijke kansen met zowel bestaande bureaus als nieuwe businesspartners. Daarnaast zal zij, dankzij haar management ervaring, het bestaande verkoopteam begeleiden en Miriam Di Girolamo, Belux Sales Director, ondersteunen,” aldus MSC Cruises. U kunt haar vanaf nu bereiken op het telefoonnummer 0470/665694 of per e-mail tine.vanmoer@msccruises.be

TECHNOLOGIE

Amadeus & Restel: samenwerking

Voortaan is ook het hotelaanbod, meer dan 150 000 hotels, van Restel te boeken via Amadeus. Amadeus is de allereerste GDS die een integratie met het Spaanse hotelplatform aangaat. Met de integratie van Restel kunnen reisagenten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika hotelreservaties van het Restel-netwerk combineren met vluchten en andere services. Door deze integratie beschikt Amadeus over 20% meer hotels.

LUCHTVAART

Boeing’s miljardenschade

Boeing lijdt een financiële schade van minstens 1 miljard dollar (892 miljoen euro) door de problemen met de B737 MAX. Dat blijkt uit de cijfers over het eerste kwartaal. De voorziening dekt de naar verwachting hogere productiekosten voor vliegtuigen en de kosten om software te herstellen en extra training te bieden aan piloten. De B737 MAX wordt wereldwijd nog altijd aan de grond gehouden. De Amerikaanse vliegtuigbouwer schrapt verder de financiële verwachtingen voor dit jaar door de onzekerheid. Boeing zegt gestage vooruitgang te boeken met het laten certificeren van een software-update voor de B737 MAX. Er werden al 135 test- en productievluchten gemaakt met de update. Nog altijd wordt de B737 MAX wereldwijd aan de grond gehouden na twee fatale crashes.

TOUROPERATING

TUI: glamping

© TUI

De gemoedelijkheid en de natuur van een camping, maar dan met alle denkbare luxe. Domaine Presqu’île de la Franqui (Languedoc) is een autovrij domein waar jouw klanten in alle rust kunnen genieten op het zonneterras en de kinderen zorgeloos kunnen spelen. Hier vind je luxe-accommodaties, met keuze uit tent of chalet, waarbij de natuur compleet in zijn waarde is gelaten. Voor ontspanning kunnen gasten terecht in de spa, bij de vijftalige animaties of in het zwembad.

Incentive: Palladium Costa del Sol

© TUI

Begin juli opent het nieuwe Palladium Hotel Costa del Sol 4* zijn deuren in het hartje van Benalmadena. Dit roept op tot een incentive voor jullie! De 5 bestverkopende reisagenten voor dit nieuwe hotel tussen 24/01/2019 en 30/04/2019 winnen een Mediamarkt geschenkkaart van maar liefst 300 euro. Palladium Hotel Costa del Sol is ideaal voor het hele gezin, dankzij de ligging direct aan het strand en vele activiteiten, zoals miniclub, minigolf of paardrijden. Lekker tafelen kan er onder andere in het Thais à-la-carterestaurant, het Andalusisch restaurant of het Mediterraans restaurant op het strand.

VIP Selection: privétransfer

Vanaf 04/04 genieten VIP Selection klanten gegarandeerd van een rechtstreekse privétransfer op de bestemming, in plaats van de gewoonlijke directe transfer. Zo begint hun vakantie nog meer in VIP-stijl.

TUI Experiences: boekbaar

Op dinsdag 16/04 werd de nieuwe B2B tool TUI Experiences gelanceerd. Het systeem biedt oplossingen voor meer dan 45.000 excursies, toegangs- en concerttickets, wine & dine, wellness… in 90 landen. Begeleiding in eigen taal is mogelijk voor een groot aantal excursies. Er is 24/7 assistentie bij elke fase van de boeking én de reisagent geniet van 8% commissie. Registreren kan via www.tuiexperiences.com/nl-be/login/

HOTELLERIE

RIU: Playa Park op Mallorca

De keten heeft gekozen voor de sloop en nieuwbouw om de categorie te kunnen verhogen naar 4 sterren. RIU hoeft nu alleen nog Riu Concordia te renoveren om een 100% vernieuwd hotelaanbod op dit eiland te hebben. Lees het volledige artikel hier.

LUCHTVAART

Concurrentie vult leemte Jet Airways

In de nasleep van het stopzetten van de activiteiten Jet Airways op 17 april ll. haasten verschillende Indiase luchtvaartmaatschappijen zich om het capaciteitstekort in te vullen, zowel op het vlak van vliegtuigen, vluchten als personeel. Intussen kijkt Jet Airways zelf reikhalzend uit naar potentiële investeerders die de maatschappij nieuw leven willen inblazen. Toch nog toe zonder succes. De grote spelers in India zijn naast staatscarrier Air India de vroegere grote rivalen IndiGo en SpiceJet. IndiGo, wiens vloot het afgelopen jaar uitgroeide tot ruim 200 toestellen, zegt dat zijn uitbreidingsplannen op schema liggen. De maatschappij heeft orders uitstaan voor 430 Airbus A320 Neo’s waarvan er al 74 zijn afgeleverd. De levering van de resterende vliegtuigen staat gepland voor de komende vijf, zes jaar. SpiceJet, dat op zoek moest naar vervanging van zijn elf Boeing B737 Max toestellen, verwacht de komende jaren vijftig nieuwe vliegtuigen in de vloot. Ook Vistara, een binnenlandse joint-venture van Tata Sons en Singapore Airlines, plant extra vliegtuigen en vluchten. Onder meer op de belangrijke Mumbai-Bangalore – route, naast nieuwe lijndiensten naar Kolkata, Hyderabad en Goa.

TOUROPERATING

Footprints: Cruise Master Classes

Eric Morren: “Wij hebben je heel wat te vertellen, en dat is zacht uitgedrukt. De voorbije maanden zijn we druk bezig geweest met een gloednieuw project: groepscruises met Belgische begeleiding. En het resultaat mag er zijn: een evenwichtig aanbod aan zeecruises, culinaire cruises in samenwerking met de ’33 Master Chefs of Belgium’ en expeditiecruises.

Om dat aanbod zo divers mogelijk te maken, werden ook nieuwe rederijen als Poseidon Expeditions, Noble Caledonia en Oceanwide Expeditions aangetrokken. Om de kwaliteit van onze Belgische begeleiding te garanderen, zijn we gestart met de uitbouw van een heus tourleader departement. Er beweegt dus veel bij Footprints in Blue Waters. Dit nieuwe aanbod groepscruises willen we graag met jou delen.”

Daarom houdt Footprints een aantal CRUISE MASTER CLASSES:
• Van der Valk Hotel Antwerpen op woensdag 19 juni 2019 – Luitenant Lippenslaan 66, 2140 Antwerpen
• Van der Valk Hotel Drongen op donderdag 20 juni 2019 – Baarleveldestraat 2, 9031 Drongen
• Uniglobe VDK Travel op vrijdag 21 juni 2019 – Hendrik I lei 45, 1800 Vilvoorde
Telkens van 10u30 tot 15u, lunch is voorzien.

Chris Ganseman – Cruise Brand Manager en Bart Rutten – Director Footprints nodigen je uit op één van deze sessies. Dé ideale manier om meteen alles te weten te komen over onze groepscruises. Stuur je inschrijving met aanduiding van je locatiekeuze naar Eric Morren – eric@footprints.be
Max. 2 reisagenten per kantoor, actief in de verkoop. Bij annulering op minder dan 7 kalenderdagen vóór datum worden 20 euro kosten aangerekend.”

Maartje in bevallingsverlof

De Vlaamse sales bij Footprints, Maartje van Ewijk, wordt weldra opnieuw moeder en gaat er bijgevolg even tussenuit van 01/05 tot 03/09/2019. Tijdens haar afwezigheid kan je steeds terecht bij marketingcollega Eric Morren op 03/242.82.81 of eric@footprints.be. Tevens worden al jouw mails aan Maartje automatisch doorgestuurd naar Eric.

LUCHTVAART

Loganair verbindt East Midlands en Brussel

De Schotse regionale luchtvaartmaatschappij Loganair lanceert in het najaar lijndiensten vanaf East Midlands Airport naar Brussel en naar Inverness. Op maandag 2 september wordt van maandag tot donderdag gestart met een vroege ochtend- en middagrotatie naar Brussel en een een middagdienst op vrijdag en zondag. Daarnaast komen er ook zes vluchten per week tussen East Midlands Airport (EMA) en Inverness, in het noordoosten van Schotland. De vluchten worden uitgevoerd met een Embraer 145 (49 stoelen). De vliegtijd naar en van Brussel bedraagt slechts één uur en tien minuten. De route tussen Brussel en East Midlands werden eerder geëxploiteerd door flybmi, maar die maatschappij zette op 16 februari een punt achter haar activiteiten.

LUCHTVAART

Conflict Skeyes kost bakken vol geld

Belgische passagiers- en vrachtmaatschappijen hebben al voor zowat 10 miljoen euro schade geleden door het sociaal conflict bij luchtverkeersleider Skeyes. Dat hebben de leden van de Belgian Air Transport Association (BATA) aangegeven tijdens een gesprek met minister van Economie Kris Peeters. De twee sociaal bemiddelaars die zijn aangesteld om het conflict te ontmijnen, brengen na de middag verslag uit bij de minister. BATA verenigt de passagiersmaatschappijen Brussels Airlines en TUI fly en enkele bvrachtmaatschappijen. Zij ramen de schade door het sociaal conflict bij Skeyes, dat al wekenlang aansleept, op zowat 10 miljoen euro. “Het gaat om een ruwe schatting, gebaseerd op onder meer de kost van de vluchten die geannuleerd moesten worden door de voortdurende onderbrekingen van de dienstverlening van Skeyes”, zegt Herman Carpentier van BATA. “Daarbij komen nog imagoschade en dergelijke.”

Bij Skeyes, het vroegere Belgocontrol, heerst er al lang een sociaal conflict. Sinds de aanstelling van de bemiddelaars wordt er niet meer actief gestaakt bij Skeyes, maar de luchtverkeersleiders zien het meestal niet zitten om nog vrijwillig in te springen voor zieke collega’s. Gaten in de bezetting raken daardoor niet opgevuld. Het luchtruim moest ook de voorbije dagen nog regelmatig (gedeeltelijk) gesloten worden, vooral ’s nachts. “De acties bij Skeyes hebben een directe en indirecte impact op meer dan 63.000 werknemers en de schade van de acties loopt ondertussen al op tot bijna 10 miljoen euro”, stelt minister Peeters. “We doen er alles aan om de werking van de luchtverkeersleiding in België terug op niveau te brengen. Een luchtverkeersleiding die de klok rond functioneert, is onontbeerlijk voor de Belgische economie.” Woensdag zouden de bemiddelaars opnieuw rond de tafel gezeten moeten hebben met directie en vakbonden van Skeyes.

BINNENLAND

Eerste trambus gaat van start

Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts en De Lijn hebben de eerste ‘trambus’ van het land voorgesteld. De ‘trambus’ ontleent zijn naam aan de combinatie van het comfort van een tram en de wendbaarheid van een bus. Met veertien exemplaren van dit hybride voertuig breidt Vlaamse vervoermaatschappij De Lijn haar groene vloot verder uit. De eerste trip van de trambus reed langs Machelen en Zaventem, op een deel van het toekomstige tracé van de ‘Ringtrambus’ die vanaf september tussen Brussels Expo en Brussels Airport zal rijden. Het gaat om een dubbele primeur: de eerste trambus op de langste gecombineerde busbaan (16 km). “De trambus biedt comfort en snelheid: een verleidelijk aanbod om meer reizigers in de Vlaamse Rand naar het openbaar vervoer te lokken”, zegt Weyts.

TOUROPERATING

Club Med Palmiye

© Club Med

Palmiye Beach Club gaat van start met een nieuw concept vanaf juni 2019. De nieuwe Beach Club van Palmiye krijgt een eigentijds en comfortabel meubilair, een service die specifiek gericht is op wellness en perfecte plekjes voor de Instagram-foto’s van uw klanten (dé troef voor millennials).

Het resort beschikt over drie zones: De Zen-zone is een locatie op het strand om met een lekkere cocktail te genieten van het zonnetje, ver van de kinderen. Deze zone ligt tegenover het Zen-zwembad van het hotel, krijgt een trendy design en gaat op in de uitzonderlijke omgeving. De Lounge Bar & Family-zone is de locatie op het strand voor iedereen, voor gezinsmomenten in een gezellige sfeer. In deze zone is het heerlijk tot rust komen terwijl de kinderen pret beleven in de tipi’s. De Sport-zone ten slotte is voor de liefhebbers van watersporten: paddleboarden, waterskiën, wakeboarden, zeilen, windsurfen of kajakken, het kan allemaal!

PEOPLE ON THE MOVE

Africadona: teamuitbreiding

Veerle Van Damme heeft op 1 april 2019 het team van Africadona Expertise & Luxury Travel in Africa vervoegd. In 2006 bouwt Veerle bij D&D Reizen te Gent een specialisatie van op-maat-reizen naar Afrika uit. Een bijzondere passie voor een uitzonderlijk continent was geboren…

Enkele jaren later beslist ze als reisagent een andere weg in te slaan. Als All Round Leisure Agent weet ze vaak een klant te verleiden voor een droomreis naar één van haar lievelingsbestemmingen. Het kriebelt vaak om dag in dag uit met Afrika bezig te kunnen zijn.

In juni 2015 startte Veerle als Brand Manager Africa bij Footprints. Hier kan ze opnieuw, met een persoonlijke toets, haar kennis en toewijding voor Afrika verder ontwikkelen en vervolmaken.

“Samen met het team van Africadona ontplooit Veerle zich met hart en ziel verder binnen het Sub-Sahara Afrika segment. Ze bezocht in haar carrière een groot deel van onze bestemmingen. Madagaskar en Ethiopië worden als nieuwe bestemming aan het reeds erg ruime aanbod toegevoegd. Dankzij Veerle met haar jarenlange Afrika-ervaring, zal Africadona haar positie op het tweetalige (FR/NL) luxesegment voor À la carte reizen naar Afrika zeker intensifiëren”, aldus Dona.

Veerle Van Damme is telefonisch bereikbaar op 056/52 08 21 of via email: traveldesigner1@africadona.be

TOUROPERATING

Thomas Cook: kortingen

© Thomas Cook

Wil je klant deze lente of zomer naar de zon? Overtuig hem dan om snel te reserveren, want op woensdag 1 mei lopen de volgende kortingen af bij Thomas Cook:

  • € 300 familiekorting per dossier (promocode FAMILA)
  • € 200 tophotelkorting per dossier (promocode REDUCA)

De familiekorting van € 300 per dossier is geldig voor families die een vliegvakantie boeken met vertrek in juli of augustus. De tophotelkorting van € 200 per dossier is geldig voor klanten die in april, mei, juni, juli of augustus in een van de tophotels van Thomas Cook verblijven. Meer specifiek gaat het om hotels van de merken SENTIDO, Sunprime, Casa Cook en Cook’s Club en die van hotelpartners Iberostar, PALOMA, IFA, Lopesan, Mitsis, Constantinou Bros, SUNRISE, RED SEA en Kenzi.

© Thomas Cook – SunConnect Aqua Blu Resort

SunConnect Aqua Blu Resort

Op 1 juni 2019 opent het gloednieuwe 4-sterrenhotel SunConnect Aqua Blu Resort 4* in Hurghada de deuren. Dit hotel telt maar liefst 4 zwembaden, 3 kinderzwembaden met glijbanen, 3 restaurants, 6 bars, een uitgebreid wellnesscenter, een leuke kinderclub en een gevarieerd sport- en animatieprogramma. Kortom, alle ingrediënten voor een onvergetelijke gezinsvakantie.

Maya Bay. Koh Phi Phi © Thomas Cook

Thailand

Elke maand zet Thomas Cook 1 exotische bestemming in de kijker en daar mag elke klant van profiteren! Deze maand is het de beurt aan Thailand. Voor elke boeking die tijdens de maand mei gemaakt wordt voor Thailand krijgt jouw klant € 100 korting per dossier! Gebruik hiervoor in BTN4U de kortingscode ‘SMILEA’. Meer info en voorwaarden vind je in de Thomas Cook newsletter van deze week.

HOTELLERIE

Sudamerica Tours: 3e interactieve brochure

Guatemala

Deze maand stelde Sudamerica Tours een nieuwe brochure voor die zich toespitst op Belize, Guatemala en Mexico. Het is de derde brochure in een reeks van vijf. De eerste brochure is toegewijd aan Brazilië, Argentinië, Chili en Antarctica, en de tweede aan Ecuador, Bolivia, Colombia en Peru. Sudamerica Tours breekt hiermee de traditie om slechts één enkele traditionele brochure uit te brengen die alle bestemmingen omvat. Met het nieuwe formaat wil Sudamerica Tours een groter publiek aanspreken voor reizen naar het Zuid-Amerikaanse continent. De nieuwe brochures hebben een nieuwe vormgeving (in liggend formaat), en presenteren de reizen op een vernieuwende manier. De brochures zijn ontworpen als inspiratieboeken met heel wat visuele elementen zoals de uitgestippelde route die de reis aandoet, aangevuld met adembenemende landschapsfotografie. Alle details en prijzen zijn beschikbaar op sudamericatours.be. Wie interesse heeft in een bepaalde reis kan eenvoudigweg de bijhorende QR-code scannen met zijn smartphone. Deze technologische vernieuwing maakt het voor de reiziger mogelijk om op elk moment de actuele informatie en prijzen van hun droomreis te raadplegen.

Eric Gédéon, directeur van Sudamerica Tours, over de nieuwe brochures: “De reisagenten en hun klanten waren lovend over de eerste twee brochures die we eerder dit jaar uitbrachten volgens dit nieuwe concept. Deze nieuwe brochure met bestemmingen in Centraal-Amerika brengen we op het ideale moment uit voor de komende zomervakantie. Met de nieuwe brochures kunnen reisagenten zichzelf onderscheiden en hun klanten voorzien van gedetailleerde en correcte informatie. Het laat ons ook toe om onze programma’s constant te verbeteren door nieuwe producten, hotels of seizoensgebonden excursies toe te voegen. De nieuwe reeks van vijf brochures geeft reisagenten, de juiste middelen om de bestemmingen te verkopen bij hun klanten. De brochures zijn bovendien ook bijzonder duurzaam en maken komaf met onnodige papierverspilling. Zo dragen we ons steentje bij aan een betere leefomgeving voor iedereen.”

De drie nieuwe brochures zijn beschikbaar in het Nederlands en Frans. U kunt ze bestellen via Connect 2.

TOUROPERATING

Belgische hotelsector gooit hoge ogen

De Brusselse hotels lieten in 2018 met 74,75% een record optekenen qua bezettingsgraad. Dat blijkt uit een recent rapport van vastgoedconsultant en dienstverlener Cushman & Wakefield Belgium. Ook het aantal overnachtingen in België bereikte vorig jaar met 41,6 miljoen een ongeziene piek. Een mooi resultaat, zeker omdat het toerisme in België het hard te verduren kreeg na de aanslagen van 22 maart 2016. Onder meer in de hotelsector waren de gevolgen voelbaar, maar twee jaar later lijkt de sector er opnieuw te staan. De groei van de hotelsector bedroeg 7,46%. Ook de themaparken doen het goed. De sterkste groei (20%) was weggelegd voor recreatieparken.

SERVICE FACILITATOR

EURAM: Dear Lisbon Houses

© Dear Lisbon Hotels

Dear Lisbon Houses is een familiehotelketen in Lissabon. Het biedt charmante accommodaties doorheen de hele stad. De familie is gepassioneerd doorhaar woonplaats, Lissabon, en wil deze liefde delen met haar gasten. Hun brief aan de klanten vertaalt perfect de geest van de 5 aangeboden etablissementen.

“Dit is een liefdesbrief aan ons liefste Lissabon. Het is onze bijdrage aan de stad die ons heeft zien geboren worden en groeien. Als familiebedrijf vertalen we deze  passie en waarheid in elk detail van onze huizen. Als een vader die zijn zoon inspireert verder te gaan, een moeder die altijd het beste advies geeft, een grootmoeder die er altijd is om de lekkerste maaltijden te koken. Wij zijn gepassioneerd door Lissabon en willen deze passie met u delen. Van familiegeheimen via verborgen steegjes, tot de beroemde heuvels en onze anonieme buren. We zijn er trots op de ambassadeurs te zijn van ons geliefde Lissabon, het Lisboa, waarvoor niet iedereen de kans krijgt om het te zien en te ervaren. Geen enkele trend of mode zal onze filosofie veranderen; die van je op de ouderwetse manier te ontvangen, met open armen en met de glimlach. Kom deel uitmaken van ons verhaal. ”

Nu beschikbaar:

  • Dear Lisbon Bordalo House
  • Dear Lisbon Charming House
  • Dear Lisbon Gallery House
  • Dear Lisbon Palace Chiado
  • Dear Lisbon Living House

TOUROPERATING

Exclusive Destinations: Forte Village Resort in de kijker

Geert Vandevelde (Exclusive Destinations): “Forte Village ligt in een domein van 47 hectare met prachtige tuinen langs een wit zandstrand op de zonnige Zuidkust van Sardinië, op slechts ongeveer twee uur vliegen van Brussels Airport. Dit resort is een bestemming op zich met een ongeëvenaarde keuze aan exclusieve hotels en restaurants, een unieke Acquaforte Thalasso & Spa, een ongelooflijke waaier aan sporten en ontspanningsmogelijkheden, een charmante piazza met modeboetieks met ‘s werelds meest prestigieuze modemerken en avondentertainment met internationale artiesten. De afgelopen 4 jaar heeft dit buitengewone Italiaanse resort meer dan 50 miljoen euro in nieuwe  voorzieningen, renovatie en innovatieve diensten geïnvesteerd. In 2019 zijn er ook nog 2 luxe villa’s, een nieuw “one-of-a-kind” restaurant en een ander zwembad bijgekomen. Bovendien werden de executive kamers van Hotel Castello en sommige suites grondig gerenoveerd.

Forte Village, ongetwijfeld het beste “multigeneration” resort in Europa, biedt een uitgebreid scala aan activiteiten voor koppels en gezinnen. Met zijn 21 restaurants die variëren van restaurants gehost door Michelin sterrenchefs, over restaurants met etnische of klassieke Italiaanse keuken, biedt Forte Village een gastronomische reis van geuren en smaken. Ook kids beleven hier de tijd van hun leven met activiteiten als Children’s Wonderland, Mario’s dorp, het Barbie House, Leisureland met een Go-Kartbaan, het Acquapark met waterspelen, 7 eindeloze waterglijbanen en een piratenschip met waterkanonnen. Het resort biedt tal van sportacademies aan. Volwassenen en kids kunnen er trainen met internationale kampioenen: voetbal met Chelseaspelers tennis met Novacek, basket met Ettore Messina, schaken met de Russische schaakmeester Karpov… Dankzij dit ruim aanbod biedt Forte Village waar voor je geld!” Klik hier voor info, prijzen en promo’s.

BESTEMMING

Kust was op zijn paasbest

© Westtoer

De toeristische sector aan de Kust is tevreden over de voorbije paasvakantie. Ongeveer 1,2 miljoen dagtoeristen brachten een bezoek aan de Kust, dat blijkt uit de snelle monitoring van provinciebedrijf Westtoer, in samenwerking met Proximus en hun mobiele telefoniedata. De start van de paasvakantie was wisselvallig, maar door het prachtig lenteweer zijn de tweede week en het verlengde paasweekend voltreffers geworden.

“De helft van de dagtoeristen kwam tijdens de laatste vijf zonnige dagen. In het paasweekend genoten zo’n 375.000 dagtoeristen van het mooie weer aan zee, de helft meer dan tijdens het paasweekend van 2018. Deze prachtige afsluiter van de paasvakantie is een opsteker voor de komende weekends van het voorseizoen”, aldus Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde en voorzitter Westtoer. De NMBS heeft van vrijdag tot en met maandag 30 extra treinen ingezet naar de Kust, goed voor meer dan 25.000 extra zitplaatsen.

Ook voor het verblijfstoerisme was de paasvakantie een goeie start van het toeristisch seizoen. De tweede vakantieweek en het paasweekend zijn de toppers. Dankzij het mooie weer noteerden de hotels veel last minute reservaties. De gemiddelde bezetting voor het verlengd weekend van Pasen bedroeg 85 tot 90 procent. Vooral het eerste weekend en de midweeks in de paasvakantie hebben nog groeipotentieel.