20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyses van de week

Van 16 tot 25 maart nam Olivier Barthez van Visit Utah een groep professionals van Del-Tour, Wings ’n Wheels, USA Travel, Connections, Joker en Delta Air Lines mee naar de staat Utah met zo’n 44 (!) staatsparken. Na een uitstekende vlucht met Delta (ex-AMS, ex-CDG), ontmoette de volledige groep elkaar in Salt Lake City, het vertrekpunt voor een reis van een 2.500-tal kilometer langs ‘The 50 shades of Utah’.

De beslissing van sultan Hassanal Bolkiah van Brunei vorige week, om de islamitische sharia wet concreet toe te passen, heeft wereldwijd een storm van protest losgemaakt. In 2011 had de sultan, die de ministaat met 440.000 inwoners al decennialang met dictatoriale hand leidt, zijn intentie om de sharia als strafwet in te voeren al bekendgemaakt. De sultan en zijn familie zijn erg omstreden omdat ze zelf een decadent leven leiden. Met een woning die groter is dan het Vaticaan, meer dan zevenduizend luxewagens (waaronder heel wat Rolls-Royces en F1 wagens) en negen vliegtuigen. Met ingang van 1 mei 2014 deed hij dat effectief ook. Maar toen bleef het internationaal protest beperkt omdat het werd afgedaan als eerder een principiële beslissing, die trouwens niet van toepassing was op buitenlanders. Maar vorige week kwam daar verandering in met de effectieve invulling van de sharia.

GOLF TROPHY

TM Golf Trophy: inschrijvingen geopend

Na een jaartje afwezigheid, organiseert Travel Magazine de 11ste editie van haar jaarlijkse TM Golf Trophy en dit op vrijdag 14 juni! Het toernooi zal doorgaan op de Golf Club d’Hulencourt te Vieux-Genappe.

Deelnemers aan het toernooi moeten lid zijn van de Koninklijke Belgische Golf Federatie en in het bezit zijn van een geldige GVB 2019. Voor hen is de maximale toegestane handicap 35. Na het golftoernooi is er nog voldoende mogelijkheid om te netwerken tijdens het diner, u aangeboden door Travel Magazine. Het evenement is uitsluitend voorbehouden voor travel professionals.

Indien u van de partij wil zijn op dit sportief networking evenement, gelieve de aanvraag tot inschrijving volledig in te vullen voor 20 mei 2019. We hanteren een first-come, first-served principe. Voor alle verdere info, contacteer Chris Geyskens via chris@onetooneconsult.be.

Nieuwe sponsors

Er zal een fantastische prijzentafel voorzien worden, aangeboden door onze topsponsors: Sofitel Quibéron Thalassa Sea & Spa, de Dominicaanse Republiek, Wallonie Belgique Tourisme en One to One Consult hadden hun deelname als sponsor reeds aan ons bevestigd. Deze week zijn daar luchtvaartmaatschappij Condor en luxe-to VIP Selection aan toegevoegd. Wilt u dit sportieve networking event helpen ondersteunen, neem dan contact op met yannick@travel-magazine.be om de mogelijke sponsorvoordelen te bespreken.

HOTELLERIE

Plopsa Hotel: eerste steenlegging

© Studio 100

Afgelopen woensdag werd in De Panne de eerste steen van het Plopsa Hotel, het allereerste hotel van de Plopsa Group, gelegd. Dit gebeurde in het bijzijn van Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts, burgemeester van De Panne Bram Degrieck, schepen van Toerisme van De Panne Cindy Verbrugge, Gert Verhulst en CEO van de Plopsa Group Steve Van den Kerkhof. De opening van het allereerste Plopsa Hotel staat gepland in de zomer van 2020 en zal zich vlak naast Plopsaland en Plopsaqua De Panne situeren. Op een totale oppervlakte van 12.000 m² zal het hotel 117 themakamers, een ruim buffetrestaurant met aanpalend buitenterras, twee bars en drie vergaderzalen tellen. Met de bouw van het Plopsa Hotel zet de Plopsa Group, de themaparkdivisie binnen Studio 100, haar eerste stappen in de hotelbranche.

PEOPLE ON THE MOVE

Gunther Batsleer: topfunctie bij TUI Group

Gunther Batsleer © TUI

Gunther Batsleer (38) heeft een toppromotie te pakken. Per direct zal hij de functie van Group Director of Ancillaries bij TUI Group gaan bekleden. In deze functie rapporteert hij aan Jeremy Gidley en maakt in die rol deel uit van Erik Friemuth’s Group Marketing leadership team. Gunther werd in 2016 nog bekroond met de ‘Young Professional <40’ award tijdens de TM Travel Awards.

Gunther zal zich in zijn nieuwe rol focussen op het vergroten van de marge op ancillaries door o.a. de ontwikkeling van groepsbrede producten te versnellen en het optimaliseren van het boekingsgemak, de online gebruikerservaring en de prijsstrategieën in de source markets.

Hij zal in zijn nieuwe rol de Market’s Ancillaries Leads (Northern Region, Central Region en Western Region) en Function’s Ancillaries Leads (TUI DX, TUI Hotels en TUI Aviation) aansturen. De lokale leads behouden daarnaast ook hun rapporteringslijn naar hun lokale directie. Voor Western Region is dat CMO Frans Leenaars.

Voor het realiseren van de ambitieuze ancillaries-groei zullen ook Centres of Excellence opgezet worden waarin elke source market een actieve rol heeft in het bedenken en uitrollen van vernieuwingen die voor alle markten toepasbaar zijn. De procedure om een vervanger te zoeken voor zijn huidige rol – Head of TO Third Party, Ancillaries & Product Airline Western Region – zal zeer binnenkort opgestart worden.

Lees het volledige artikel hier verder.

DUURZAAM TOERISME

BCD Travel: “luchtvervuiling gevaarlijk hoog”

Een nieuw onderzoeksrapport van BCD Travel toont aan dat in 50% van de belangrijkste zakenreissteden wereldwijd de luchtvervuiling gevaarlijk hoog is. Alleen Noord-Amerika en Zuidwest-Pacific kunnen als relatief veilig worden beschouwd. In alle andere regio’s zijn er steden met een matig (Europa) tot gevaarlijk (Azië) of extreem gevaarlijk (Midden-Oosten) niveau van luchtvervuiling. BCD Travel waarschuwt travelmanagers voor de gevaren van luchtvervuiling voor zakenreizigers en adviseert hen om richtlijnen over luchtkwaliteit op te nemen in hun Travel Risk Management programma’s. In het rapport koppelt BCD Travel luchtkwaliteitsdata van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aan eigen vluchtboekingsdata. De resultaten zijn zorgwekkend. Met slechts 10% van de wereldbevolking die schone lucht inademt, is de kans dat zakenreizigers blootgesteld worden aan luchtvervuiling zeer groot. In de top 10 belangrijkste bestemmingen, waarvan de meeste in Noord-Amerika en Europa liggen, zijn er maar drie met schone lucht: San Francisco, New York en Philadelphia. Zes steden hebben een matige luchtvervuiling, waarvan Berlijn het meest. Shanghai, de enige Aziatische stad in de top 10, kampt met gevaarlijk veel luchtvervuiling met mogelijk ernstige gevolgen voor de gezondheid.

Kortstondige blootstelling aan ernstige luchtverontreiniging heeft niet alleen negatieve gevolgen voor de gezondheid, maar ook voor de economie. Gezondheidsproblemen door luchtvervuiling kosten de Europese Unie jaarlijks 62 miljard euro. Wereldwijd lopen de kosten op tot bijna $6 biljoen per jaar.

VAKVERENIGING

Benoît Dieu © Maîtrise

UPAV: ‘nieuwe’ voorzitter

Volgend op de algemene vergadering van 21 februari hield het bestuurscomité van de UPAV gisterenavond verkiezingen om een nieuwe voorzitter voor de vereniging aan te stellen. De verkiezing kwam er na het aftreden van Hedy Hafsia (Yourtravel) als voorzitter van de UPAV. Na de stemming kwam Benoît Dieu (BT Tours) uit de bus als nieuwe voorzitter en dat voor een termijn van twee jaar. Benoît was eerder ook al voorzitter van de UPAV.

BINNENLAND

De Kust: 1,3 miljoen dagtoeristen

De Kust rekent tijdens de paasvakantie op 1,3 miljoen dagtoeristen. Het verlengde weekend van Pasen wordt traditioneel de uitschieter voor het dag- en verblijfstoerisme. Ook eigenaars van een tweede verblijf komen tijdens het paasweekend graag naar zee. De paasvakantie is voor velen een jaarlijkse afspraak met de zee. Dit geldt ook voor de Franstalige Belgen die in deze periode graag een vakantiewoning huren: 36% van de overnachtingen in een vakantiewoning gebeurt in de paasvakantie door Franstalige Belgen.

LUCHTVAART

LHR-JFK: top-transatlantische route

© LHR

Met gemiddeld 7.999 passagiers per dag is de route tussen Londen Heathrow en New York JFK Airport de drukste internationale lijndienst van en naar het Europese continent, zo blijkt uit onderzoek van Routesonline en dat werd maandag ll. bekendgemaakt tijdens de Routes Europe 2019 conferentie in Hannover. Vorig jaar waren er 14.113 vluchten tussen LHR en JFK wat neerkomt op meer dan 38 per dag, gevlogen door vier luchtvaartmaatschappijen en goed voor 2.919.864 passagiers (+1,8%) in 2018. Routesonline baseert zich hiervoor op de laatste gegevens van Sabre Market Intelligence. British Airways behaalde een marktaandeel van 40,7% procent van alle aangeboden stoelen. Virgin Atlantic komt met 28,5% op de tweede plaats, gevolgd door American Airlines (20,6%) en Delta Air Lines (10,2%). Door een daling van het aantal passagiers met 16,6% naar 2.674.872 tuimelde de route London Heathrow – Dubai International (DXB) naar de tweede plaats. Op plaats drie staat de slechts 449 km lange route tussen Londen Heathrow en Dublin, in duopolie uitgevoerd door Aer Lingus en British Airways met een marktaandeel van respectievelijk 65% en 35%.

TOUROPERATING

Silverjet: incentive Etihad Airways

© Silverjet

Wim David: “Maak kans op een reis voor twee personen naar het indrukwekkende Abu Dhabi! Etihad Airways en Silverjet bieden twee vluchttickets en 3 overnachtingen (enkel geldig in het laagseizoen) aan in een luxehotel in Abu Dhabi. Hoe meer Silverjet pakketreizen, inclusief Etihad Airways vluchten, u verkoopt, hoe meer kans u maakt om te winnen! Telkens wanneer Silverjet zo’n boeking ontvangt, wordt een lot met uw naam aangemaakt. Al deze loten worden verzameld en deze zomer wordt de winnaar geloot op een zonnig Abu Dhabi afterwork evenement georganiseerd door Etihad Airways en Silverjet. De incentive startte begin deze week en eindigt op 30 juni.”

CRUISE

© Philip Plisson – PONANT

PONANT: uitbreiding vloot

PONANT heeft perfect op schema Le Bougainville in zijn vloot verwelkomd. Het schip is het derde exemplaar uit de uitzonderlijke reeks PONANT EXPLORERS. Le Bougainville verliet begin deze week Søvik in Noorwegen en is momenteel op weg naar Spanje waar het op 15 april vanuit Malaga voor zijn eerste cruise zal vertrekken. De officiële inhuldiging volgt op 4 juni. PONANT is ontzettend tevreden over de samenwerking met VARD, het Noorse filiaal van de Italiaanse scheepsbouwer FINCANTIERI. “De schepen uit de reeks PONANT EXPLORERS moeten voor mij de allerbeste expeditieschepen ter wereld worden. Le Bougainville is hier het bewijs van”, verklaart Jean Emmanuel Sauvée, voorzitter en medeoprichter van PONANT.

Slechts 92 hutten en suites

Het kleine formaat met slechts 92 hutten en suites, allemaal met privébalkon of -terras, een strak en uitgesproken ontwerp, een verfijnd design, de allernieuwste technologie, respect voor het milieu en grote vernieuwingen maken van Le Bougainville een echt symbool voor de nieuwe generatie schepen onder Franse vlag. Zoals alle schepen uit de PONANT EXPLORERS-reeks is Le Bougainville uitgerust met een wereldpremière: de ‘Blue Eye’. Deze multisensoriële onderwaterlounge geeft de passagiers de mogelijkheid om de onderwaterwereld te ontdekken, te zien, te horen en te voelen via twee ramen in de vorm van een walvisoog, met direct uitzicht op de zeebodem.

HOTELLERIE

Vlaming Stijn Oyen: ‘GM van de Europese Hotel Awards 2019’

Stijn Oyen, algemeen directeur van het W hotel in Barcelona, heeft vorige week de prestigieuze titel van ‘General Manager van de Europese Hotel Awards 2019’ ontvangen. De verkiezing en uitreiking ging door in Grand Hotel Kempinski Geneva in Genève. Zowel de jury van de European Hotel Award als Jérôme Chapman, president en oprichter van de European Hotel Awards wezen op de grote professionaliteit van onze landgenoot. Het waren immers niet altijd makkelijke tijden voor het toerisme in Barcelona, gelet op de politieke ontwikkelingen in Catalonië. Overigens zijn het einde deze maand verkiezingen in Spanje.

Van Starwood naar Marriott

Stijn Oyen heeft er, ondanks zijn nog jonge leeftijd, al een zeer mooie carrière opzitten. Hij begon zijn carrière bij Starwood Hotels & Resorts groep waar hij op verschillende posities werkte binnen de afdeling F&B in het Park Lane Hotel in Londen. Daarna ging het naar Sheraton La Caleta Resorts & Spa en Sheraton Stockholm. In 2011 werd Oyen algemeen directeur bij het Sheraton Krakow. In september 2013 stapte hij over naar Marriott International en werd hij general manager van het vijfsterren Hotel Maria Cristina in San Sebastian. De Baskische stad was in die periode Culturele Hoofdstad van Europa. Anderhalf jaar geleden kwam Stijn Oyen aan het roer van het W hotel in Barcelona, zowat het vlaggenschip van de Catalaanse hoofdstad.

SERVICE FACILITATOR

EURAM: Lower Antelope Canyon

© EURAM

De populaire excursie naar de legendarische rode gangen van Upper Antelope Canyon, nabij Page in Arizona kon je al een hele poos op EURAM.EU boeken. Op vraag van de reisprofessionals en gezien het succes van de extra producten en de stijgende vraag heeft EURAM ook werk gemaakt van de mogelijkheid om naast de klassieke Upper Canyon nu ook de Lower Canyon te kunnen aanbieden.

Lower en Upper Antelope Canyon maken deel uit van hetzelfde ecosysteem van door water geërodeerde diepe gangen in donkerrode rotsformaties. Ze liggen nabij Page, de bekende halte onderweg doorheen de parken van het Westen, dat een ideale uitvalbasis is voor het ontdekken van een aantal van de befaamde plekken van de USA.

Olivier Dewit: “De ligging: de Upper ligt hoger dan de Lower. De toegankelijkheid: de Lower vergt het gebruiken van trapjes en laddertjes, de Upper kan je zo binnenwandelen. De foto’s: ben je fan van fotografie dan zal je voor de bekende lichtstralen van de Upper willen gaan (niet permanent zichtbaar). De faam: je zal veel meer volk treffen in de Upper dan in de Lower wat ervoor zorgt dat je een veel rustigere ervaring zal beleven in de Lower Canyon.

Kortom, beide Canyons lijken sterk op elkaar en bieden een vergelijkbare en onvergetelijke ervaring.”

Andere bezienswaardigheden vanuit Page zijn:

  • Lake Powell (bootvaren, jetski, zwemmen,…)
  • Varen naar Rainbow Bridge
  • Horseshoe Bend
  • Glenn Canyon Dam

TOUROPERATING

Down2Earth investeert in Nordic Groep

© NORDIC

Down2Earth Capital II (D2E) stapt in het kapitaal van de Nordic Groep. De beide bezielers van Nordic, Maarten Raes en Brent D’Hooge, blijven de groep verder leiden. “Down2Earth Capital II neemt een belang van 50% in de nieuwe groep, de overige helft van de aandelen blijft in handen van Maarten Raes en Brent D’Hooge,” klinkt het in een mededeling. De Nordic Groep is in 2018 ontstaan door een operationele fusie van Nordic Info enerzijds en Xplore the North anderzijds. Nordic Info, sinds 2008 in handen van Maarten Raes, is gespecialiseerd in op maat gemaakte zomerreizen naar alle Scandinavische landen. Nordic Info is tevens de agent in België voor Hurtigruten. In 2015 startte Brent D’Hooge met Xplore the North (XTN), een onderneming die gegroeid is vanuit de niche van winterreizen naar Lapland. Nordic heeft vandaag ook een belang in twee toplocaties, met name Arctic Bath (Zweden) en The Northern Lights Ranch (Finland).

Down2Earth Capital NV is een private equity fund rond Alain Keppens (ex-Gimv) en Ivo Marechal (voormalig CEO van transportgroep H. Essers), opgericht in 2013, met als focus kleine en middelgrote transacties in België. Hoeveel Down2Earth precies in Nordic investeert, werd niet bekendgemaakt. “De instap van D2E heeft als doel om enerzijds bijkomende middelen te verschaffen die de vooropgestelde groei mee dienen te bewerkstelligen en anderzijds om als partner mee als klankbord te dienen voor verdere professionalisering van de groep,” klinkt het.

In het jaar 2017-2018 behaalde Nordic een omzet van ca. 25 miljoen euro en een EBITDA van ca. 4 miljoen euro. De laatste jaren nam de omzet telkens met meer dan 20% toe. “Deze sterke groei is mede te verklaren door het groeiend succes van Scandinavië en met uitbreiding ‘remote travelling’ in plaats van de meer traditionele vormen van reizen. De fascinerende Noorse natuur, het uitgestrekte Zweden, de Finse charme en de ruwheid van IJsland passen perfect in dit concept. Doe daar een portie middernachtzon bij in de zomer of noorderlicht in de winter en Nordic bezorgt klanten een ervaring voor het leven.”

TOUROPERATING

© Thomas Cook

Thomas Cook: Last Minutes

Thomas Cook pakt uit met kortingen tot wel 70% op tal van vliegvakanties met vertrek in april, mei en juni. Bovendien zijn deze Last Minutes cumuleerbaar met het gratis privéluchthavenvervoer (PTAXIA) of de € 100 extra korting (100EUR). Op de Thomas Cook Agentsite vind je handig promotiemateriaal om deze Last Minutes en extra voordelen extra in de kijker te zetten.

© Thomas Cook

Voordelen juli & augustus

Wil jouw klant met het hele gezin op vakantie in juli of augustus? Bij Thomas Cook profiteert hij van een straffe familiekorting van € 300 per dossier. Gebruik hiervoor in BTN4U de kortingscode ‘FAMILA’.

Thomas Cook denkt echter ook aan de koppels. Als zij in juli of augustus in een van de eigen Thomas Cook hotelmerken of partnerhotels verblijven, dan genieten ze van € 200 korting per dossier met de kortingscode ‘REDUCA’. Deze korting geldt trouwens ook voor afreizen in april, mei en juni.

Concreet gaat het om hotels van de merken SENTIDO, Sunprime, Casa Cook en Cook’s Club en die van hotelpartners Iberostar, PALOMA, IFA, Lopesan, Mitsis, Constantinou Bros, SUNRISE, RED SEA en Kenzi.

© Thomas Cook

Canarische eilanden in mei

Snakt je klant naar een flinke portie zonneschijn? Laat hem dan in mei naar de Canarische Eilanden vertrekken!
Vier redenen om in mei je koffers te pakken:

  • Je klant geniet als eerste van de zomerzon met heerlijke temperaturen van rond de 25°C.
  • De natuur staat in mei volop in bloei.
  • Dankzij de verlengde weekends hoef je niet veel verlof op te nemen.
  • Bij Thomas Cook geniet je klant momenteel van straffe promoties voor vertrek in mei.

In de Thomas Cook newsletter van deze week vind je een aantal scherpe prijsvoorbeelden.

REISINDUSTRIE

Teldar Travel Nederland: eigen sales office

Hans Bos © Gerrit op De Beeck

Teldar Travel opent een eigen sales kantoor in Nederland. Het trekt met Hans Bos ook een countrymanager voor de Nederlandse markt aan. Hij startte op 1 april in zijn nieuwe functie en wordt zo in Nederland de tegenhanger van Lionel Debel, verantwoordelijk voor de Belux markt bij Teldar Travel.

Het bedrijf is een onderdeel van de Franse groep Gekko-Accor en werd tot nog toe door GSA ITSC (International Travel Support Centre) gecommercialiseerd op de Nederlandse markt. Hans Bos is geen onbekende figuur in de Nederlandse én Belgische reisindustrie. Hij was gedurende meer dan zeven jaar aan de slag als National Sales Manager voor Bedsonline (tot voor kort onderdeel van de TUI’s Hotelbeds Group), een functie waartoe ook de Belgische markt behoorde. Ook Yvon Winters (sales manager België & Nederland) is niet langer werkzaam bij Bedsonline. Thierry Bridoux is voortaan het nieuwe aanspreekpunt voor Belgische reisagenten. Thierry is te bereiken via tbridoux@bedsonline.com en +32 4 86 67 91 80.

Stevige ambitie

Dat AccorHotels begin vorig jaar aandeelhouder werd van de Gekko Group is geen onbelangrijk detail. Met de instap van AccorHotels was een valorisering gemoeid van 100 miljoen euro voor de filialen Teldar Travel, HCorpo, Infinite Hotel en het loyaliteitsprogramma Miles Attack. De oprichters, Olivier Delouis en Stéphane de Laforcade, blijven echter belangrijke aandeelhouders, zonder de operationele controle uit handen te geven. Met de instap van AccorHotels als nieuwe aandeelhouder, een jaar geleden, wil de Gekko Group wereldleider worden in de B2B-hoteldistributie, dankzij de ondersteuning en de synergiën met de hotelgroep. De opening van een eigen kantoor in Nederland moet in dat kader gezien worden. Naast zijn Franse, Belgische, Spaanse, Portugese, Zwitserse en Nederlandse vestigingen, wil de groep ook verder uitbreiden buiten de Europese grenzen.

TOUROPERATING

© TUI

TUI: Pretparken

Zoeken je klanten een cadeau om indruk te maken op de grootste waaghals van de familie, de dochter met een eindeloze fantasie of het neefje met een hart voor dieren? Kijk uit naar TUI’s pretparkaanbiedingen (verblijf + toegangstickets) en bezorg een onvergetelijk cadeau! Ontdek alle pretparken hier.

Vliegvakanties: extra product voor Z19

© TUI

TUI heeft een extra product in Funchal (Madeira) toegevoegd aan het aanbod Zomer 2019, namelijk Florasol Residence 3* Dit appartementencomplex met studio’s en appartementen ligt midden in de toeristische hotelwijk van Funchal (Lido-wijk). Florasol Residence is ideaal voor wie in alle vrijheid tegen een gunstige prijs wil verblijven in een frisse en vernieuwde studio. Ontdek dit hotel hier.

TUI fly winter ‘19-‘20 boekbaar

Het winteraanbod 2019-2020 van TUI fly is boekbaar. Vanuit België biedt TUI fly tijdens de winter maar liefst 75 routes aan, uit 5 vertrekluchthavens, naar meer dan 50 bestemmingen.

HOTELLERIE

Augustinessenklooster wordt hotel

Op de recent ontwikkelde site van het voormalige Militair Hospitaal in Antwerpen wordt een voormalig Augustinessenklooster een hedendaags toevluchtsoord voor zowel Antwerpenaren als buitenlandse bezoekers. August breekt met zijn gesloten verleden en nodigt gasten uit om te genieten van een bar en restaurant, wellness met zwemvijver, verborgen tuinen, een shop, en 44 hotelkamers. August bestaat uit vijf verschillende gebouwen, naadloos samengevoegd onder leiding van de legendarische Belgische architect Vincent Van Duysen in zijn eerste hotelproject. Het restaurant en de bar –vlakbij The Jane– staan o.l.v. de bekende sterrenchef Nick Bril. De opening is vandaag vrijdag 12 april.

TOUROPERATING

Club Med: definitieve sluiting Méribel l’Antarès

© Club Med Méribel l’Antarès

Het huurcontract van de Club Med Méribel loopt binnenkort af en wordt niet verlengd. Het Resort opent niet meer voor het seizoen Winter 2020.

Welk alternatief voor uw klanten? Club Med stelt volgende resorts voor:

“Val d’Isère (4T met 5T Zone): Het Club Med Resort van Val d’Isère ligt op 1850 meter hoogte, aan de voet van de pistes en heeft een immens terras dat uitkijkt over het skigebied van Val Tignes. ‘Le Refuge’ is een wereld apart die het ontdekken meer dan waard is. Deze exclusieve 5T zone met privéruimtes biedt een adembenemend zicht op het Solaise-massief.

Val Thorens Sensations (4T): Midden in het skigebied ‘Les 3 Vallées’ verwelkomt dit Resort uw klanten op 2300 meter hoogte in een verbluffend decor. Uitzonderlijk skiplezier en geweldige après-ski gegarandeerd; een must voor iedere skifanaat.

Chalets Grand Massif Samoëns Morillon (4T): Midden in het skigebied Grand Massif ligt dit unieke concept dat de traditionele bergsfeer combineert met moderne elementen. Dé bestemming voor een onvergetelijke vakantie met familie of vrienden.

Pragelato Via Lattea (4T): Voor een ontspannen vakantie vol authentieke bergcharme kiest u voor de Chalets van dit Italiaanse Resort op 1600 meter hoogte. Skiliefhebbers halen hun hart op in het prachtige skigebied Via Lattea.”

TOUROPERATING

Transeurope: Charming Greece

© Transeurope

“Afgaand op de vele positieve reacties en de boekingen die we tot dusver hebben gekregen, mogen we stellen dat de toevoeging van Griekenland aan ons Charming aanbod een schot in de roos is geweest”, vertelt Kevin Van Nieuwenhuyse (Transeurope). “Met een relatief bescheiden selectie van 40 hotels en 2 rondreizen voor het eerste seizoen hebben we de vraag naar een toegankelijk charmeproduct vanuit de markt duidelijk beantwoord. We voelen ons dan ook gesterkt in ons voornemen om er nog harder op in te zetten richting 2020.” In de tussentijd laat Transeurope 10 reisagenten kennismaken met een stuk van het huidige aanbod. Van 3 tot en met 8 juni organiseert de touroperator namelijk een famtrip naar Athene, de Atheense Riviera en de Peloponnesos in samenwerking met Grecotel, Westin en Brussels Airlines. Reisagenten die erbij willen zijn, kunnen zich tot en met 25 april aanmelden via sales@transeurope.com. In zijn huidige constellatie is Charming Griekenland een mix van kleinschalige, betaalbare charmehotelletjes en luxueuze vakantieresorts (al dan niet met Go Chic label), vrij te combineren tot een afwisselende vakantie met (ferry)transfers of huurauto en vluchten erbij. Transeurope biedt zowel het Griekse vasteland (Atheense Riviera, Peloponnesos, Halkidiki) als de eilanden Mykonos, Santorini, Corfu, Rhodos en Kreta aan. Vooral de cultuurhistorische regio’s zijn volgens Kevin Van Nieuwenhuyse in trek bij Transeurope: “In een straal van 100 kilometer rond het strakke designhotel Arcadia (3*) liggen alle belangrijkste sites van de Peloponnesos. Op een steenworp van het kasteel van Methoni vonden we het bijzonder gemoedelijke hotel Achilles (3*) met slechts 13 kamers. Petradi Beach Lounge (3*) is een eigentijds aparthotel met een strategische ligging bij Rethymnon, een van de best bewaarde stadjes uit het Venetiaanse tijdperk op Kreta. Drie voorbeelden van sterk scorende logeeradresjes in hun categorie dankzij hun verhouding prijs/kwaliteit/ligging, allemaal exclusief bij ons in de brochure opgenomen. Tegelijk zorgen bewezen toppers als Ikos Oceania (5*) en Elounda Mare (5*) voor een constante vraag. Voldoende verscheidenheid en flexibiliteit binnen ons aanbod”, besluit Kevin Van Nieuwenhuyse, “om elk type klant optimaal te bedienen”.

LUCHTVAART

Best Airlines Rep: nieuw netwerk

Een groep van vijf luchtvaartvertegenwoordigers uit Europa en Amerika bundelen hun krachten en lanceren het nieuwe internationale sales netwerk Best Airlines Rep. “Best Airlines Rep gaat zowel internationale als nationale maatschappijen vertegenwoordigen met kostefficiënte sales- en marketingactiviteiten, waaronder een uitgebreid aanbod aan scherp geprijsde B2B-services voor airlines zoals ticketing, back-office administratie en PR,” aldus de kersverse organisatie in een mededeling.

De groep wordt aangevoerd door Enlloy Aviation (Spanje en de VS), Friends Touristik Marketing (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), Inter GSA (Benelux en Frankrijk), Network GSA (VK en Ierland) en Spazio GSA (Italië).

Eric Gédéon, algemeen directeur van Inter GSA in Benelux en Frankrijk: “Dit is het resultaat van vele maanden onderhandelen. Het was onze doelstelling om de allerbesten op het gebied van luchtvaartvertegenwoordiging bij elkaar te brengen en daar zijn we in geslaagd. Deze evolutie betekent dat we nu naadloos kunnen samenwerken op vlak van communicatie, sales, marketing en back-officesystemen.”

Best Airlines Rep vertegenwoordigt in totaal 18 luchtvaartmaatschappijen met lijnvluchtoperaties in Europa, Azië, de Verenigde Staten, Zuid-Amerika en Afrika. Het samenwerkingsverband richt nu haar pijlen op nieuwe groeimarkten in het Midden-Oosten, India en Australazië.

AWARDS

visit.brussels awards

Voor de vijftiende keer werden vorige week de visit.brussels awards uitgereikt. Met de awards bekroont visit.brussels negen opmerkelijke culturele en toeristische initiatieven die in 2018 in Brussel liepen. En die bijdragen aan de internationale reputatie van de hoofdstad van Europa De winnaars worden gekozen door het brede publiek en een vakjury uit de toeristische sector. Het evenement vond plaats in KANAL, Centre Pompidou. Uit 86 projecten selecteerde het publiek drie finalisten per categorie. De toeristische vakjury duidde de winnaars aan op basis van volgende criteria: impact van de projecten op het toerisme in Brussel, internationale uitstraling, originaliteit, duurzaamheid en toegankelijkheid voor minder mobiele bezoekers.

© Visit Brussels Awards

De negen winnaars van de visit.brussels awards 2019 zijn:

Evening Experience: Festen
Most noted exhibition: Smurf experience
International event: Festival UP! Internationale circusbiënnale
International congres & fair: TALES@home – Talking about Language and EmotionS at Home
Best gastronomic concept: De wereld rond in 183 gerechten
New event & touristic location: KANAL – Centre Pompidou
Hotel newcomer: Harmon House
Public initiative: renovatie van het metrostation Beurs
Unexpected & original concept: Magritte – Atomium meets surrealism

LUCHTVAART

Qatar: Tripadvisor-prijzen

© Qatar

De Travellers’ Choice Awards zijn bekroningen die door TripAdvisor worden toegekend op basis van reviews van reizigers. Qatar Airways is trots op de uitslag van de TripAdvisor Travellers’ Choice Airline Awards 2019 en de in de wacht gesleepte titels: ‘World’s Top 10 Airline’, ‘World’s Best Business Class’, ‘Middle East Best Airline’, ‘Middle East Best Major’, ‘Middle East Best Business Class’ en ‘Middle East Best Economy Class’.

De Group Chief Executive van Qatar Airways, Zijne Excellentie de heer Akbar Al Baker, zei: “Wij bedanken alle passagiers voor deze zes Travellers’ Choice Awards. Wij vinden het fantastisch dat ons voortdurende streven naar excellentie zo wordt gewaardeerd door TripAdvisor-reizigers over de hele wereld. Dit is een echte erkenning voor het harde werk van onze teams om de klanten zo goed mogelijk te bedienen.”

HOTELLERIE

Beachcomber Resorts & Hotels: recordjaar 2018

Beachcomber Resorts & Hotels heeft het boekjaar 2017/2018 op 30 september 2018 afgesloten met een omzetcijfer van 153 miljoen euro, een stijging van 9%. Een recordjaar dat de groep in de toekomst wil overstijgen. Rémi Sabarros (algemeen directeur België en Luxemburg) aan onze collega’s van Quotidien du Tourisme: “Het begin van boekjaar 2018 – 2019 belooft alvast veel goeds. De vooruitzichten wat overnachtingen betreft zijn erg positief. De groep doet het goed en blijft ook zijn hotels vernieuwen. Beachcomber Resorts & Hotels, dat 15% van de hotelcapaciteit van Mauritius in handen heeft, heeft meer dan 50 miljoen euro geïnvesteerd om de acht resorts met 4 en 5 sterren in de loop van de vier komende jaren te renoveren. En in 2020 staat de opening van een negende resort op de planning.”