20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

AUTOCAR

Pretcar-dag: “enorm succes”

© FBAA

Vorige week zaterdag 16 maart vond de eerste ‘Dag van de Autocar’, de Pretcar-dag, naar Disneyland Parijs plaats! ’s Ochtends vroeg vertrokken zo’n 1000 passagiers in 20 autocars van 15 busbedrijven naar Disneyland. Een actie van de FBAA om zoveel mogelijk gezinnen in België te laten ‘proeven’ van de autocar als veilig, comfortabel, betaalbaar en vooral groen vervoermiddel. De Pretcar-dag zal een jaarlijkse traditie worden, en er zal telkens voor een ander pretpark worden gekozen.

De Pretcar-dag in beeld: klik hier!

Autocar: steeds populairder

Bij de meerdaagse reizen is het marktaandeel van de autocar in België geëvolueerd van 4,7% in 2014 naar 6,8% in het vakantieseizoen 2016-2017. Eind 2017 gaat het zelfs om 7,2% marktaandeel bij alle transportmiddelen die worden ingezet voor vakanties, wat overeenkomt met 1.390.000 meerdaagse autocarreizen bij Belgen in 2017. De Belgen zetten de autocar echter op de 1e plaats voor een dagtrip. Denk aan een dagje naar zee met de vereniging, naar een concert met vrienden, naar een voetbalmatch met de ploeg, naar een Kerstmarkt met de familie of op schoolreis met de klas. In 2016 kozen meer dan 10 miljoen Belgen de autocar voor een daguitstap. De Belgische autocarbedrijven hebben in het vakantieseizoen 2016-2017 in totaal dus meer dan 11 miljoen passagiers vervoerd.

LUCHTVAART

Laudamotion: via CRL naar Wenen

© Lauda

Laudamotion, de Oostenrijkse dochtermaatschappij van Ryanair Group, plant voor het eerst lijndiensten vanuit ons land. Vanaf 27 oktober vliegt een Airbus A320 (180 stoelen) zes keer per week tussen Brussels South Charleroi Airport en Wenen. Opgericht in maart 2018 door ex-Formule 1-piloot Niki Lauda beschikt Laudamotion over een vloot van 23 toestellen in Oostenrijk en Duitsland. Daarmee wordt naar ruim 90 bestemmingen gevlogen. Met de komst van een lijndienst naar Wenen sluit Oostenrijk zich aan bij de 53 andere landen die bestemmingen hebben vanaf de luchthaven Charleroi. Op dit ogenblik vliegen zowel Austrian Airlines als Brussels Airlines meerdere keren per dag vanaf Brussels Airport naar de Oostenrijkse hoofdstad.

Laudamotion verwijdert “Motion” uit zijn naam

© Lauda

Laudamotion, heeft beslist om het woord ‘Motion’ of ‘beweging’ uit zijn naam te verwijderen. Voortaan heet de maatschappij gewoon Lauda. De naamsverandering werd woensdag meegdeeld door ceo Andreas Gruber bij de presentatie van nieuwe uniformen. Deze zijn vergelijkbaar met de uniformen van het cabinepersoneel van Austrian Airlines, alleen de rode kousen ontbreken. “We zijn gewoon rood-wit-rood, er is niet veel keuze,” vertelde Gruber aan journalisten. Op de posters, de flyers en nu ook op de uniformen siert een gebogen “L” het opschrift “Lauda”. Hoewel de wettelijke bedrijfsnaam Laudamotion GmbH blijft, is Lauda vanuit marketingoogpunt beknopter en eenvoudiger te communiceren, zei Gruber op de luchthaven Schwechat bij Wenen. Laudamotion zal zijn vloot in Wenen in het najaar uitbreiden tot 11 vliegtuigen, terwijl in het zomerseizoen 2020 nog eens 3 extra vliegtuigen op de luchthaven Wenen worden gestationeerd. Wenen wordt de grootste van de vier Lauda-bases, vóór Dusseldorf, Palma de Mallorca en Stuttgart. In de winterdienstregeling vliegt Lauda op 21 routes vanuit Wenen waaronder Athene, Birmingham, Edinburgh, Liverpool, Bordeaux, Marseille, Brussel-Charleroi, Eindhoven, Göteborg, Stockholm, Lissabon, Porto, Riga, Sofia, Tel Aviv, Oslo, Vilnius en Münster.

CONGRES

KU Leuven: UNITWIN Conference 2019 programma online

Het volledige programma staat online voor de UNITWIN-conferentie met als thema Value of heritage for tourism. Via deze link kunt u het volledige overzicht van alle lezingen en activiteiten raadplegen. Erfgoed en toerisme vormen een winnende combinatie wanneer ze goed gemanaged worden. Ook de balans en relatie tussen toerisme en conservatie is van groot belang. Hierop, en op zoveel meer wordt in detail gefocust in de vijf dagen durende conferentie aan de KU Leuven van 8 tot 12 april 2019. Er zullen meer dan 100 sprekers aanwezig zijn van over de hele wereld. De bezoekers komen uit de academische onderzoekswereld, het werkveld en uit het (toerisme-)onderwijs. Travel Magazine zal aanwezig zijn op de conferentie en brengt nadien verslag uit.

Over UNITWIN

Dominique Vanneste (congress chair, professor afdeling Geografie en Toerisme): “UNITWIN is een netwerk gelinkt aan UNESCO waarin universiteiten over de hele wereld vertegenwoordigd zijn onder het label Tourism, Culture & Development. Deze universiteiten hebben gezamenlijke projecten op het vlak van onderzoek en onderwijs.” De 6e UNITWIN-conference in Leuven kadert binnen de activiteiten van dit netwerk. Er zijn drie vertegenwoordigers van de KU Leuven: voor de Master Toerisme is dat professor Dominique Vanneste, daarnaast is er voor erfgoed & conservatie Koen Van Baelen en voor sociologie Noël Salazar.

LUCHTVAART

© Brussels Ailines

THE LOFT genomineerd voor World Travel Award

De World Travel Awards hebben THE LOFT lounge at Brussels Airport genomineerd als Europe’s Leading Airport Lounge 2019! THE LOFT beschikt over heel wat troeven zoals Grohe-douches, chocoladebeleving door Neuhaus, slaapruimtes, massagestoelen, gevarieerde verse en organische maaltijden en drankjes en een VIP-ruimte met een eigen keuken en meer…

Stemmen voor THE LOFT kan hier.

STUDIEREIS

Air Transat Mini Famtrip: TGV Air Services

Air Transat organiseerde van 12 tot 15 maart een mini famtrip naar Quebec voor een geselecteerd groepje trouwe klanten/partners uit België. Een korte maar krachtige trip die werd georganiseerd in samenwerking met Québec Original en de lokale toeristische dienst ‘Tourisme Laurentides’. Met deze famtrip wou de carrier de nieuwe TGV Air Service in de kijker plaatsen waarmee klanten voortaan vanuit het treinstation Brussel-Zuid naar Parijs CDG sporen om vervolgens aan boord te stappen van een rechtstreekse vlucht richting Quebec! Hierdoor kunnen de Belgische reizigers voortaan ook dit stukje Canada tijdens de winter ontdekken. Naast de hartelijke ontvangst aan boord, vielen ook de heerlijke maaltijden erg in de smaak in de Club Class tijdens de vlucht Parijs-Montréal. De groep werd begeleid door Brigitte Martens (sales manager Benelux Air Transat) en Lydia Morinaux (algemeen directeur Air Transat voor Frankrijk, Belux, Duitsland en Zwitserland). Deelnemers aan deze reis waren Evita Deroo (product manager Master Tours), Isabelle Perello (senior reisagent – Go To Canada), Petra Buelens (senior air products manager Connections) en Denis Pappi (country manager MisterFly). Meer over de bestemming leest u binnenkort in Travel Magazine. Een uitgebreid inflight-report over de vlucht leest u binnenkort op de TM-Website.

OPINIE

SQ: absoluut topproduct

© Singapore Airlines

Over de troeven van de inflightservice aan boord van Singapore Airlines (SQ) zijn de jongste jaren al vele, zoniet talloze artikels en reportages geschreven. Maar door het omnipresente geweld van de golfcarriers – zowel qua prijs, kwaliteit als route-ontwikkeling – is de gereputeerde SQ-service de jongste jaren wat ondergesneeuwd geraakt. Ook al bleef de carrier uit Singapore zich permanent als een van de beste leerlingen van de klas gedragen. Het blijft natuurlijk – ook vandaag – moeilijk, zo niet onmogelijk, de verschillende huisstijlen en aan-boord-ervaringen te vergelijken, niet alleen in dezelfde reisklasse, maar ook wat type dienstverlening bij de verschillende Aziatische top-airlines en golfcarriers betreft. TM hoofdredacteur Robrecht Willaert vloog onlangs opnieuw – na een aantal jaren afwezigheid – op de route AMS-SIN met de nieuwe, ecologische, zuinige en bijna geruisloze Airbus 350.

Het spreekt voor zich dat talrijke collega’s – en zeker de millennials van de vaste (en uitgebreide) redactie – de jongste jaren een aantal keren de wereld zijn rondgevlogen met diverse carriers, al dan niet in gezelschap van reisagent/to-collega’s of mediavertegenwoordigers. Toch was deze vluchtcombinatie aan boord van SQ in businessclass, een soort thuiskomen wat service-ervaring betrof.

De introductie van de Airbus 380 heeft dan wel weer enige veranderingen met zich meegebracht in de lange-afstandsroutes zoals met de Kangoeroeroute, nu Qantas sedert maart 2018 in één keer Australië met Londen verbindt, zonder stopover in Singapore, gevolgd door Qatar Airways dat Doha (Qatar) non-stop met Nieuw-Zeeland verbindt. Toch blijft de vluchtverbinding Europa – voor de Benelux-klanten ex-Amsterdam of andere gateway – via Singapore naar de rest van Azië en beyond, naar Down Under bijvoorbeeld, een ideale verbinding.

Kort samengevat: de flexibiliteit van de geïndividualiseerde service ten aanzien van de reizende, slapende, rustende, lezende… klant blijft via de iconische uitstraling van het stewardesskorps (de roemrijke Singapore Girl) al die jaren nog altijd onovertroffen. Ja… Enkele andere Aziatische collega-airlines komen zeker in de buurt van deze absolute topservice maar het is goed, af en toe, nog eens terug te grijpen naar deze onvervalste, authentieke klassieker die in het huidige turbulente airline-tijdperk vaak onder druk staat tegenover de nieuwe glitter-carriers.

Robrecht Willaert

EVENT

BelcoTravel & Tours: whisky festival

© Maîtrise

Reeds meerdere jaren speelt Rik Coppens (BelcoTravel & Tours, Denderleeuw) handig in op het grootste whisky-evenement van ons land: het International Malt Whisky Festival Gent, dat dit jaar op 16 en 17 maart plaats had in het ICCGhent. Op een eigen stand, samen met Begonia Reizen (Rooigemlaan Gent), stelde hij zijn programma’s voor Schotland, Ierland, Wales en Engeland voor aan de meer dan tweeduizend whiskyliefhebbers die het festival aandoen.

Rik Coppens: “Het publiek reageert fantastisch. Whiskyliefhebbers denken haast vanzelf aan Schotland en Ierland. Wij zijn een kleine to en passen perfect in deze omgeving;”

Twee weken voor het festival stuurde BelcoTravel een mailing naar alle Vlaamse reisagenten om zijn aanwezigheid op het festival aan te kondigen, maar zorgde tezelfdertijd voor een wedstrijd waarbij 25 tickets voor het festival te winnen waren.

LUCHTVAART

Brussels Airport: autisme

De beveiligingsfirma G4S heeft sinds februari zes mensen met ASS (Autismespectrumstoornis) tewerkgesteld op Brussels Airport. Het gaat om een proefproject waarbij de zes mensen met autisme instaan voor de bagagecontrole. “Het is voor mensen met autismespectrumstoornis niet altijd eenvoudig om een job te vinden op de gewone arbeidsmarkt, maar functies zoals het screenen van bagage op de luchthaven zijn hen op hun lijf geschreven”, aldus Nico De Cleen van TRplus/Passwerk die het proefproject begeleidt.

“De sterkten van mensen met autisme sluiten perfect aan bij de jobvereisten van een goede screener”, klinkt het. “Zo kunnen mensen met autisme zich erg goed concentreren, en zijn ze perfectionistisch. Ze zijn door hun detaillistische visie goed in het herkennen van onregelmatigheden en patronen.”

De screeners in spe hebben de afgelopen maanden een uitgebreide aanwervingsprocedure doorlopen. G4S en TRplus/Passwerk hebben samen met Brussels Airport bovendien een rustige werkruimte voorzien, weg van alle kenmerkende drukte van de luchthaven.

Het proefproject lijkt alvast een succes, zo blijkt nog. “De eerste weken van onze nieuwe medewerkers tonen reeds aan dat ze alle kwaliteiten bezitten om het screeningsproces snel onder de knie te krijgen”, aldus Jean-Paul Van Avermaet van G4S België.

TOUROPERATING

Africa by Excellence: Zuid-Afrika korting

Manu Donck: “Heb je klanten die uitgebreid willen kennis maken met Zuid-Afrika en ondertussen graag nieuwe vrienden maken? Dan is de 20-daagse Engelstalige groepsreis ‘De wereld in één land’ een aanrader! Tijdens deze rondreis in kleine groep van max. 14 personen ontdekt je klant alle hoogtepunten van het veelzijdige Zuid-Afrika, eSwatini (Swaziland) en Lesotho. Hij gaat op safari in de Nationale Parken, onderneemt wandeltochten in de Drakensbergen en verkent het authentieke Lesotho. Tevens verkent hij de must-sees van de Tuinroute en eindigt hij de reis in het bruisende Cape Town. Vertrek ter plaatse op 15/5, 26/6, 1/8 en 2/9 = 2de persoon – 40% korting bij boeking vóór 5/4/2019.” Meer info op info@africa-by-excellence.be of 09/395.10.20.

Senegal: riviercruise Bou El Mogdad

Manu Donck: “Wil uw klant er in mei even tussenuit tegen een klein prijsje en wil hij tevens genieten van de prachtige West-Afrikaanse natuur en cultuur?  Dan is een 8-daagse riviercruise met de Bou el Mogdad een aanrader! Deze cruise in Noord-Senegal is ideaal voor nieuwsgierigen die willen ontdekken, ontspannen en lekker eten. Het is een originele manier om het weinig bezochte noorden van Senegal te ontdekken, met zijn uniek landschap rijk aan cultuur en etniciteit. Je klant verkent de stad St. Louis en maakt een stop aan het derde grootste vogelreservaat ter wereld. Vertrek op 4/5, 1 week riviercruise tegen stuntprijzen.” Meer info op info@africa-by-excellence.be of op 09/395.10.20.

REISINDUSTRIE

Tastemotion: de ultieme lunchervaring

Met het hoogste aantal Michelin-restaurants per capita, is het niet meer dan logisch dat de Costa Brava en Girona Pyreneeën gastronomische troeven van haar regio wil tonen.

Tastemotion is bedacht door de toeristische dienst van de regio en bestaat uit een vast team van 17 personen, met eigen obers, sommelier en technische crew. Met verse ingrediënten en een eigen tourbus trekken ze Europa door om pers en reisagenten kennis te laten maken met de regio en enkele hotels. Hostal de la Gavina, het enige vijfsterrenhostel ter wereld en lid van Leading Hotels of the World, en Hotel Peralada Wine Spa & Golf met een eigen Michelin-restaurant, wijngaarden en wijnmakerij en een jaarlijks muziekfestival, tekenden present voor deze editie.

Vijf akten, met daarin vijf gerechten van Michelin-chef Quim Casellas van restaurant Casamarin Llafranc en vijf wijnen van de D.O. Empordà Wijnroute, vormen de elementen van dit zintuigelijke pad. De bestemming werd voorgesteld door middel van ‘projection mapping’, foto’s en video’s op de omringende schermen, live-commentaar, aromatische effecten en achtergrondmuziek.

VAKVERENIGING

VVR: opleiding GDPR

De VVR organiseert binnenkort de opleiding ‘General Data Protection Regulation’. Tijdens deze opleiding overloopt de VVR de verschillende stappen die je moet nemen om als onderneming GDPR-Proof te zijn.

  • Het in kaart brengen van de te verwerken gegevens en hoe je ze moet verwerken.
  • Welke beveilingsmaatregelen dien je te nemen?
  • Wat is het Register van Verwerkingsactiviteit?
  • Welke verplichte gegevens moet ze bevatten en hoe vul je ze in?
  • Wat zijn de rechten van de betrokkenen en hoe informeer je ze?
  • Wat te doen bij datalekken?

De opleidingen vinden plaats op 3 april in Gent, op 7 mei in Wilrijk en op 4 juni in Hasselt. Leden betalen 180 euro (excl. BTW) en niet-leden 250 euro (excl. BTW). Inschrijven via deze link.

RIVIERCRUISE

CroisiEurope: 5e schip op Douro

© CroisiEurope

Op 19 maart werd de MS Amalia Rodrigues gedoopt in de haven van Porto, en is daarmee het vijfde schip dat de cruises op de Douro zal verzorgen. Dit schip dat bekroond is met 5 ankers (sterren) kan 132 passagiers herbergen in 66 kajuiten, waarvan er 58 beschikken over een balkon. Zowel het restaurant als het salon hebben grote panoramische ruiten. CroisiEurope heeft voor haar nieuwe vloot resoluut gekozen voor een modern design, met heldere kleuren en zuivere lijnen en blijft getrouw aan het all inclusive concept en de verfijnde Franse gastronomie (maar wel met gulle Portugese knipogen op het menu). De eerste afvaart gebeurt op 27 maart met 6- tot 8-daagse klassieke trajecten, maar ook met originele themavaarten zoals een Croisière Randonnée, met tochten tussen de wijnranken en natuurwandelingen. Meer informatie via www.croisiEurope.com.be/

LUCHTVAART

Parijs Orly: nieuwe terminal-namen

© Groupe ADP

Sinds 19 maart heeft Parijs Orly de namen van haar terminals, Orly Sud en Orly Ouest, veranderd. Voortaan worden de terminals aangeduid met cijfers, van 1 t.e.m. 4. De verandering komt er na respectievelijk 58 en 48 jaar. “Duidelijker en eenvoudiger voor de passagiers. De naamsverandering maakt deel uit van de vernieuwde luchthaven en terminal. Startschot van deze werken werd reeds gegeven in 2016, en in 2030 zou de vernieuwde luchthaven volledig operationeel moeten zijn,” aldus een persbericht van ADP (Aéroports de Paris). Op 16 april opent een nieuw gebouw op de luchthaven, die Orly Sud en Orly Ouest met elkaar in verbinding brengt.

De verdeling van de luchtvaartmaatschappijen per hal is voortaan als volgt:

  • Orly 1: Air France, Air France Hop, Air Malta, Alitalia, Chalair Aviation, Iberia, TAP Portugal, Vueling en Twin Jet.
  • Orly 2: Air Europa en EasyJet.
  • Orly 3: Air France, Transavia, Air Corsica, BA CityFlyer (tot mei), Level en Pegasus.
  • Orly 4: Aigle Azur, Air Algerie, Air Caraïbes, Corsair, French bee, Flybe, La Compagnie, Norwegian, Royal Air Maroc, Rossiya, TUI fly en Tunisair.

Meer info over de nieuwe terminals in deze video.

SAMENWERKINGSVERBAND

Selectair: nieuwe bestuursorganisatie

Voorafgaand aan de bestuursvergadering van maandag 11 maart werden het Selectair-bestuur en de -directie opnieuw samengesteld. Een overzicht van de taken en functies:

Voorzitter: Pieter Demuynck
Vice-voorzitter/Penningmeester: Mieke Vervaecke
Vice-voorzitter/Leden – Medewerkers: Kim Verburgh
Voorzitter  Commissie Business Travel  (CBT): Patrick Devos
Voorzitter Commissie Leisure Travel (CLT): Wim Staelens
Voorzitter Commissie ‘targets’: Lucia Paret
Voorzitter Commissie Congres & opleidingen: Veerle Van de Loock
Voorzitter Commissie Marketing/Voorzitter commissie IT (M-IT): Tim De Vuyst en Mieke Vervaecke
Voorzitter Commissie Leden en Juridische kwesties: Peter Vandevelde

LUCHTVAART

Icelandair: uitbreiding capaciteit ex-BRU

Icelandair breidt deze zomer de capaciteit uit tussen Brussel en Reykjavik. Vanaf 17/05 t.e.m. 17/09 vliegt Icelandair 10 keer per week tussen beide hoofdsteden. De dagelijkse vlucht Brussel – Reykjavik om 14u wordt uitgebreid met vluchten op dinsdag, vrijdag en zaterdag om 17u15. De dagelijkse vlucht Reykjavik – Brussel om 07u40 wordt uitgebreid met vluchten op dinsdag, vrijdag en zaterdag om 11u10. Dit resulteert in een toename van het aantal aangeboden zitplaatsen van 36% ten opzichte van vorige zomer.

De vluchten sluiten perfect aan op de vluchten naar en van de 21 bestemmingen van Icelandair in Noord-Amerika, waaronder New York, Boston, Denver, Seattle en Vancouver. Ook is het mogelijk om een Stopover te maken in IJsland onderweg naar en van Noord-Amerika – zonder toeslag op de ticketprijs. Een perfecte gelegenheid om kennis te maken met wat het land te bieden heeft, daar de meeste bekende trekpleisters in de omgeving van Reykjavik te vinden zijn.

Eveneens nieuw is de mogelijkheid tot het reserveren van een zitplaats met extra beenruimte: de More Legroom zitplaatsen (vooraan in Economy Class en bij de nooduitgang) tegen betaling.

EVENEMENT

AVIAREPS Around the World 3.0: 3 april

Sfeerbeeld van de Aviareps Roadshow 2018.

Op 3 april 2019 organiseert AVIAREPS samen met tal van partners hun grootse Around the World workshop in Salons van Edel in Wilrijk. Op dit evenement vindt er een Travel Trade Workshop plaats met aansluitend een networking evenement. Er is ook een tombola voorzien met mooie prijzen. De ‘Host Country’ van de workshop dit jaar is Mauritius en de hoofdsponsors zijn Live To Travel, Brussels Airport en Footprints. Tickets voor de workshop kunnen verkregen worden via de Aviareps ticketshop. Naar goede gewoonte vallen er heel wat mooie prijzen te winnen, en als kers op de taart verloot AVIAREPS 16 plaatsen voor een exclusieve studiereis naar Mauritius! Het aantal plaatsen is beperkt, dus registreer je om zeker te zijn van je plaats via deze link.

REISINDUSTRIE

Travelmedia lanceert Masterclasses

Travelmedia lanceerde vorige vrijdag haar nieuwste concept ‘Masterclasses’ voor reisprofessionals: professionale trainingen met veel interactie, verspreid over 5 thema’s. In de PitchArena van MeetDistrict aan de Ghelamco Arena konden we alvast theoretische ideeën vergaren over ‘videomarketing’ en ‘lead generatie’ om te leren verleiden en vertrouwen op te wekken in de mooiste sector: toerisme. Nu is het aan de deelnemers om het om te zetten in de praktijk. Er volgen nog meer Travelmedia Masterclasses dit jaar: ‘Influencer marketing’ in juni, ‘Contentplanning’ in september en ‘Doelgroepen bepalen en bereiken’ in november. Heb je zelf ideeën voor een Travelmedia Masterclass of wil je een privé-Masterclass organiseren voor jouw collega’s? Neem dan contact op met frederik@travelmedia.be

PEOPLE ON THE MOVE

Singapore Airlines: nieuwe sales manager Benelux

Met ingang van 1 april wordt Maarten ter Bogt de nieuwe Sales Manager bij Singapore Airlines voor de Benelux. Hij volgt hiermee Kardien de Werker op, die binnen Singapore Airlines de positie van Regional Offline Manager Europe gaat vervullen. Maarten is geboren in België en zal zich op 25 maart aanstaande in België presenteren. Maarten was hiervoor werkzaam op het regional hoofdkantoor van Singapore Airlines in Londen.

LUCHTVAART

Lufthansa: interesse in Condor

Volgens ceo Carsten Spohr heeft Lufthansa nog steeds interesse om de Duitse luchtvaartmaatschappij Condor geheel of gedeeltelijk over te nemen. Condor maakt deel uit van de Thomas Cook Airline Group maar Peter Fankhauser, ceo van Thomas Cook Group, liet begin februari bij de presentatie van de eerste kwartaalcijfers uitschijnen dat een verkoop van Condor niet uitgesloten wordt. Een en ander zou passen binnen de plannen om de eigen luchtvaartdivisie te herbekijken, een ‘strategische herbezinning’, zoals Fankhauser zei. De opbrengsten zou men kunnen investeren in de verdere uitbouw van de eigen hotels. Vrij snel daarna toonde Lufthansa interesse voor de Thomas Cook Airline Group, waartoe ook Condor behoort. Of er een gedeeltelijke of volledige overname komt, is ook afhankelijk van een onderzoek van de mededingingsautoriteiten. Vraag is of de positie van Lufthansa daarmee niet te dominant wordt. Condor vliegt met een vloot van 41 toestellen van zowat alle grote Duitse luchthavens naar een 90-tal vakantiebestemmingen.

CRUISE

PONANT: “reisagent centraal”

© PONANT

PONANT stelt zijn commerciële beleid voor waarbij de rederij de reisagenten centraal plaatst in haar distributiestrategie en biedt hen aangepaste aanbiedingen voor hun klanten. “Reisagentschappen zijn de motor van onze groei in een periode waarin we tegen 2020 dubbel zoveel schepen zullen hebben. De cruises van PONANT richten zich op een bijzonder gevarieerd publiek… maar een publiek dat overtuigd moet worden! Enkel goed opgeleide reisagenten weten hoe dat moet en we willen samen met hen groeien,” aldus Hervé Bellaïche (vice-algemeen directeur Commerciële zaken & Marketing). Zo loopt er een commerciële actie op meer dan 30 cruises in Centraal-Amerika waarvoor reisagenten genieten van 5% extra commissie voor elke geboekte cruise naar deze regio. Klik hier voor meer info. Daarnaast hervormt PONANT zijn eenpersoonsbeleid om individuele klanten aan te trekken. Tot slot maakt PONANT boeken eenvoudiger en verhoogt het de verkoopmogelijkheden voor reisagenten dankzij de nieuwe Air Package. PONANT startte op 14 maart 2019 met de verkoop van de Antarcticacruises voor de winter 2020-2021. Naar aanleiding hiervan presenteert de rederij haar nieuwe Air Package. Het pakket betekent dat alle reisagenten eenvoudiger kunnen boeken en dat alle passagiers met een gerust hart kunnen vertrekken.

REISINDUSTRIE

FTI Ticketshop: ontwikkelingsprojecten

FTI Ticketshop heeft naar aanleiding van de internationale vakbeurs ITB nieuwe objectieven vastgelegd inzake directe partnerships met airlines, verzekering en integrratie van de mid-offices. Samen met de geüpdatete versie van FTI farewizard+ en salescampagnes, maakt Maik Gruba, directeur-generaal bij FTI Ticketsop, een positieve balans op voor grossisten in België, Zwitserland en Frankrijk. “Als pionier in termen van directe verbintenissen en diensten zonder kosten noch GDS, zijn we een aantrekkelijke partner voor vele agentschappen. Maar ik zie nog steeds veel potentieel voor toekomstige ontwikkeling op alle markten. Bovenop de directe akkoorden met Air France-KLM en de Lufthansa Group zitten er andere akkoorden in de pijplijn. Het doel op middellange termijn is om alle grote luchtvaartmaatschappijen te verbinden.”

LUCHTVAART

Corsair verkocht aan INTRO Aviation

© Fran Jurado

De Duitse luchtvaartinvesteerder INTRO Aviation (in het recente verleden ook nog aandeelhouder van DBA, LTU & VLM Airlines) verwerft een meerderheidsbelang (53% aandelen) in de Franse iconische vakantieairline Corsair. Corsair werd in 1981 opgericht en was voornamelijk sterk in etnisch verkeer, maar vloog al jarenlang met verlies. Het Corsair’s Employee Trust Fund (20%) en de TUI Group (27%) behouden een minderheidsbelang. Volgens TUI is dit een “verdere mijlpaal in de implementatie van de strategie van TUI in alle bedrijfssegmenten.” Daarenboven heeft zowel INTRO Aviation als TUI de garantie gegeven dat zij hun respectievelijke aandelen in de moederholding Diamondale gedurende de eerst komende drie jaar blijven aanhouden. Deze financiële operatie omvat ook een herkapitalisering van Corsair door TUI voor een bedrag van 35 miljoen euro en de volledige overname door het bedrijf van de drie Boeings 747.

Lees het volledige artikel hier.

CRUISE

Costa Smeralda op LNG

Met het openen van de sluisdeur van het droogdok kreeg de Costa Smeralda voor het eerst water onder de kiel. De bouw van het nieuwe vlaggenschip van Costa Cruises komt daarmee in de finale fase. Langzaam zal het immense bouwdok van de Finse afdeling van de Duitse Meyer scheepswerf met zeewater gevuld worden, tot het nieuwbouwschip begint te drijven. De oplevering van de Costa Smeralda is gepland voor oktober 2019. Gedurende de volgende maanden worden alle interieurs minutieus afgewerkt. Bovendien staat nog een proefvaart op het programma, waarbij alles extreem getest wordt. Het unieke aan de Costa Smeralda is het gebruik van de meest milieuvriendelijke fossiele brandstof die momenteel beschikbaar is: LNG. LNG staat voor Liquified Natural Gas, of kortweg vloeibaar aardgas.

LUCHTVAART

EasyJet trekt zich terug uit bod op Alitalia

EasyJet is niet langer betrokken bij de overname van Alitalia. De Britse lagekostemaatschappij vormde samen met de Italiaanse spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato Italiane en Delta Air Lines een consortium. Alitalia is sinds mei 2017 virtueel failliet maar dankzij noodkredieten van de Italiaanse overheid wordt er verder gevlogen en tegelijk ook werk gemaakt van een herstructurering. Het afgelopen jaar trokken ook Lufthansa en Ryanair zich terug uit het biedingsproces. EasyJet liet zijn aandeelhouders maandag weten dat het “het besluit werd genomen om zich terug te trekken uit het proces.” Een reden werd niet meegedeeld. Wél zegt EasyJet dat Italië nog steeds een belangrijke markt is voor de carrier met jaarlijks ongeveer 18,5 miljoen passagiers die van en naar Italië reizen en daar 1.400 piloten en bemanningsleden tewerkstelt. “We blijven investeren in onze drie bases in Milaan, Napels en Venetië”, klinkt het. In een verklaring zegt Delta Air Lines dat men in gesprek blijft met Ferrovie dello Stato Italiane voor een overname van Alitalia. De Italiaanse regering heeft de bedrijven tot eind maart de tijd gegeven om met een reddingsplan voor Alitalia te komen.

HOTELLERIE

Grecotel: tijdelijk via Aviareps

De Griekse hotelketen Grecotel Hotels & Resorts kondigt aan dat het haar vertegenwoordiging in België en Nederland tijdelijk toevertrouwt aan Yorg Bonami van Aviareps tijdens het zwangerschapsverlof van Eva Van Herbruggen, de Marketing & Sales Consultant. Vanuit de kantoren van Aviareps, zal Yorg de missie van Eva voortzetten om de kwalitatieve dienstverlening van Grecotel te blijven garanderen. Eva: “Ik ben blij dat ik mijn klanten en partners aan Yorg en Aviareps kan toevertrouwen tijdens mijn afwezigheid. Ik kijk er alvast naar uit jullie weer te ontmoeten vanaf september.” Je kan Yorg contacteren via benelux@grecotel.com, op 0032 468 31 93 69 of via de Facebook groep.

TOUROPERATING

7PLUS: Olympisch Japan

De organisatoren van de Olympische Spelen 2020 hebben woensdag in Tokio de Olympische toorts, die een jaar lang door Japan zal reizen, voorgesteld aan het publiek. Met de typische vorm van een kersenbloesem staat het symbool voor vernieuwing en vrede.  De toorts is vervaardigd uit aluminium, met het oog op duurzaamheid en werd gerecycleerd uit de woningen van de slachtoffers van de aardbeving in 2011.  Dit symbool van hoop zal de 47 Japanse provincies doorkruisen. 7PLUS biedt u de mogelijkheid om de Olympische vlam van dag tot dag te volgen, en dit zelfs ter plaatse! Laurence Daniels: “Het is bijvoorbeeld mogelijk om Hokkaido te bezoeken in juni, de ideale tijd om van de weelderige natuur en langere dagen te genieten. Of ontdek de regio van Kyushu (binnenkort op de 7PLUS-website) waar de vlam van 24 april tot 13 mei 2020 zal branden. Dit is de perfecte gelegenheid om kennis te maken met dit eiland van mysteries en legenden. Laurence, 7PLUS specialist Japan, was hier vorige maand en zij stelt u binnenkort een nieuw programma voor om deze wondermooie regio te ontdekken!” Meer info op de website van 7PLUS.

LUCHTVAART

SWISS: premium economy

SWISS introduceert in het voorjaar van 2021 een nieuwe premium economy-class in de langeafstandsvloot. De nieuwe stoelen zullen eerst worden geïnstalleerd in de Boeing B777-300ER’s van de Zwitserse luchtvaartmaatschappij. Nadien komt de rest van de vloot aan bod. Aan boord van de B777-300ER komen er 24 stoelen, verdeeld in een 2-4-2 configuratie, in economy is dat 3-4-3. Volgens SWISS hebben de stoelen in premium economy 20% meer pitch dan de economy seats, zijn ze 10% breder en kunnen ze tot 25% meer achterover hellen. De stap wordt gezet na succesvolle, vergelijkbare uitbreidingen van het premiumproduct bij zustermaatschappijen Lufthansa en Austrian Airlines. De vernieuwing gaat van start in het winterseizoen 2021, de eerste stoelen zullen ergens in het voorjaar in gebruik kunnen worden genomen. SWISS heeft momenteel 10 Boeing B777-300ER’s.

PEOPLE ON THE MOVE

Odysseus: nieuwe sales

Na drie maanden wordt het team van Odysseus versterkt. Thomàs Asselberg (ex. Exclusive Destinations) is naast Laurent en Adriaan sinds 11 maart de nieuwe Sales & Reservations Manager bij Odysseus in Antwerpen. “Thomàs heeft heel wat ervaring met individuele luxereizen en heeft een diepgaande kennis over Vietnam, Thailand en het Midden-Oosten,” aldus Adriaan de Keuster. Daarenboven zal Thomàs ook persoonlijk reisagenten bezoeken om zo voeling te houden met wat dagelijks leeft bij de reisprofessionals. Thomàs is bereikbaar op thomas@odysseus.be en op 011/340.149.

TOUROPERATING

Thomas Cook: Last Minutes mei en juni

Om het begin van de lente te vieren, pakt Thomas Cook uit met Last Minutes met kortingen tot -60% op alle vliegvakanties met vertrek in mei en juni. Bovendien zijn deze Last Minutes cumuleerbaar met het gratis privéluchthavenvervoer (code: PTAXIA) of de € 100 extra korting (code: 100EUR). In de Thomas Cook newsletter van deze week vind je handig promotiemateriaal om deze actie extra in de verf te zetten.

© Thomas Cook

Familiekorting: juli & augustus

Thomas Cook trakteert alle families op € 300 korting per dossier als ze een vliegvakantie reserveren met vertrek in juli of augustus. Gebruik hiervoor in BTN4U de kortingscode ‘FAMILA’. Ook deze actie is cumuleerbaar met het gratis privéluchthavenvervoer of de € 100 extra korting.

“Korting tophotels”

Als kers op de taart lanceert Thomas Cook een korting van € 200 per dossier op heel wat eigen hotelmerken en partnerhotels met vertrek in het laagseizoen. Concreet gaat het om vakanties in alle hotels van de merken SENTIDO, Sunprime, Casa Cook en Cook’s Club en die van hotelpartners Iberostar, PALOMA, IFA, Lopesan, Mitsis, Constantinou Bros, SUNRISE, RED SEA en Kenzi. Je geeft hiervoor in BTN4U de kortingscode ‘REDUCA’ in. Net als bij de andere twee acties is deze korting cumuleerbaar met het gratis privéluchthavenvervoer of de € 100 extra korting.

PALOMA: waterpret

© Paloma Orenda Resort Aquapark

Zijn de kinderen van je klanten echte waterratten? Raad hen dan een verblijf aan in het volledig gerenoveerde vijfsterrenhotel PALOMA Orenda Resort. Dit hotel deelt samen met PALOMA Finesse Side een fantastisch aquapark met tal van spannende waterglijbanen en toffe waterattracties. Zo beleven de kinderen dolle waterpret in de family slides, racer slides, extreme slides, de looping rocket, de body slides, de Splash World, de Splash Bucket en de Splash Cabin. Andere troeven van dit hotel zijn de fantastische locatie aan het strand, de heerlijke keuken en de uitgebreide sportfaciliteiten.

VAKANTIEPARK

Center Parcs Domaine Les Trois Forêts: Deep Nature Spa

© CP

Center Parcs Domaine Les Trois Forêts, in het Franse departement Moselle, opende in september 2018 de deuren van de grootste Spa Deep Nature van Frankrijk. De bezoekers kunnen er terecht voor een unieke wellness-ervaring in een wereld van planten, mineralen en water, in een ruimte van wel 1.600m². Center Parcs Domaine Les Trois Forêts is gelegen te midden van de natuur, in een uitgestrekt bos met torenhoge bomen en is één grote oase van rust. Sinds vorig jaar kunnen gasten genieten van pure luxe, met de Exclusive-cottages en de Forest Lodge. Onder een grote glaskoepel kan de bezoeker genieten van sauna’s, een warme stenenpad, een hamamruimte met jacuzzi en een peelingruimte. Ook een zoutcabine en een zoutwaterbad behoren tot de mogelijkheden, terwijl een groot overdekt bubbelbad pure ontspanning brengt. En wie wil kan ook terecht in de acht verzorgingscabines voor één persoon en twee cabines voor twee personen. Buiten is het dan weer zalig vertoeven in de sauna, jacuzzi of het verwarmde zwembad, waar gasten het hele jaar door van een prachtig uitzicht over het bos kunnen genieten.

TOUROPERATING

TUI: Big Smile Weeks

Vanaf vrijdag 15/3 t.e.m. 4/4 zijn het bij TUI terug Big Smile Weeks! Gedurende 3 weken genieten je klanten van kortingen tot -50% op zowel TUI Vliegvakanties (laagseizoen: vertrekken t.e.m. 31 mei) als TUI Autovakanties (juli en augustus)! Bovendien lanceert TUI voor het aanbod TUI Autovakanties een promotiekrantje vol straffe aanbiedingen voor zomer 2019. Klanten die een van deze aanbiedingen boeken, krijgen nog een waardebon van €100 voor een volgende vakantie! Alle info en voorwaarden vind je in het krantje.

TUI FAMILY LIFE Turkije

TUI FAMILY LIFE staat voor vakanties met veel aandacht voor elkaar, maar ook voor tijd voor jezelf. Iedereen kan er doen waar hij zin in heeft, met het ruime aanbod aan sporten en entertainment. Kinderen en jongeren houden zich bezig in de clubs per leeftijd, terwijl volwassenen hun energieniveau weer op peil kunnen brengen met yoga of pilates. ‘s Avonds zit iedereen weer met elkaar aan tafel, met elk een eigen verhaal. Ken je de TUI FAMILY LIFE hotels in Turkije al? TUI licht er graag drie voor je uit: TUI FAMILY LIFE Tropical Resort (4*), TUI FAMILY LIFE Side (5*), TUI FAMILY LIFE Ephesus (5*).

SERVICE FACILITATOR

EurAm: Portugal in de kijker

EurAm werkt permanent aan haar productaanbod. Er worden de hele tijd nieuwe extra diensten en accommodaties aangeboden: van klassiek tot extravagant, van avontuurlijk tot relax,… via de TM-Newsletter houdt EurAm je regelmatig op de hoogte. Deze week: Portugal! Lissabon, Porto, de Algarve, de Douro, Vinho Verde, surf, strand, pasteis de nata, kruispunt van culturen en werelden,… Portugal is zoveel bestemmingen in één!

Deze week update EurAm je over het aanbod Portugal, Madeira en de Azoren.

Het aanbod omvat:

  • Heel Portugal online, incl. aanbod op Madeira, de Azoren en minder toeristische gebieden,
  • 250 regio’s, steden en wijken met teksten en foto’s in het Nederlands,
  • 10 Populaire Journeys die perfect als inspiratie kunnen dienen,
  • 1.400 accommodaties, inclusief Pousada’s, appartementen en quinta’s van maar liefst 7 online aanbieders tegen concurrerende prijzen.

Ook diverse extra producten zoals museumkaarten, excursies, hop on hop off, fado shows, fietstours, winetours,… kunnen via EurAm worden gereserveerd. Meer info via Olivier Dewit – olivier.dewit@euram.eu

HOTELLERIE

Hilton Amsterdam: 50ste verjaardag Bed-in for Peace

Dit weekeinde is het precies een halve eeuw geleden dat Beatle John Lennon en Yoko Ono hun legendarische Bed-in for Peace in Hilton Amsterdam aan de wereld openbaarde. De beelden van hun zevendaagse verblijf in bed gingen de hele wereld rond. Het Amsterdams hotel wil deze verjaardag van 22 tot en met 31 maart vieren met een tentoonstelling van de meest iconische foto’s die toen werden genomen én mensen die komen vertellen over de legendarische protestactie voor de wereldvrede. John Lennon en zijn bruid Yoko Ono kozen kamer ‘Vrijstaat Amsterdam’ voor hun honeymoon. Zeven dagen verbleef het illustere liefdeskoppel in kamer 902 (nu suite 702). Wie de kamer wil boeken, doet dat liefst een jaar op voorhand.

Doop ‘Peace’ Tulp

Een witte tulp werd tijdens de Bed-in for Peace een vredessymbool. Komende donderdag 28 maart wordt, ter gelegenheid van de opening van het Tulp Festival Amsterdam, de Peace Tulp gedoopt. Hiermee wil Hilton Amsterdam de legendarische actie voor de wereldvrede levendig houden. De witte tulp is gedurende de maand april te bewonderen voor de ingang van het Hilton Hotel aan de Apollolaan 138 in Amsterdam. Op zondagmiddag 31 maart interviewt Gijs Groenteman van 12 tot 14 uur de alom gerespecteerde Beatle-biograaf Mark Lewisohn, als aanloop naar het herinneringsconcert dat op 3 april in het Koninklijk Concertgebouw plaatsvindt.

HOTELLERIE

Banyan Golf Club Hua Hin: 10 jaar

Banyan Golf Club Hua Hin vierde in februari zijn 10e verjaardag. De voorbije tien jaar wist de golfclub zijn plekje te veroveren. Het begon in 2009 toen ze de award ‘Best New Course in Asia Pacific’ in ontvangst mochten nemen. Maar ook de daaropvolgende jaren bleef de club verder werken om de klanten een nog betere golfervaring te bieden. One to One Consult van Chris Geyskens is organisator van verschillende golfevents in Hua Hin en Vietnam. Meer informatie via www.banyanthailand.com en chris@onetooneconsult.be

ATTRACTIEPARK

Puy du Fou: internationale ambities

Puy du Fou, staat bekend voor zijn unieke model, een combinatie van artistieke perfectie met technisch vernuft. 2019 wordt een nieuwe mijlpaal in zijn geschiedenis met een ambitieus programma: een nieuwe, originele creatie in Frankrijk, ‘Het eerste koninkrijk’, de opening in Toledo van Puy du Fou España met een eerste groot avondspektakel, ‘El Sueño de Toledo’, een nieuwe samenwerking met Compass Group France om zijn culinaire aanbod volledig opnieuw uit te denken, en toekomstige ontwikkelingen in China en wereldwijd om in de komende 10 jaar een Puy du Fou op te richten op alle continenten.