20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyses van de week

Met TUI naar Mexico

Vorige week reisde een groep reisagenten met TUI en Riu Hotels & Resorts naar Cancún en Playa del Carmen, Mexico, om er het land en de hotels te gaan verkennen. Het verslag van deze gevarieerde studiereis vind je hier. Het fotoalbum kan je hier bekijken.

FlixBus/Eurolines: reactie Jean Wyns

Begin deze week haalde het transportlandschap over de weg in onze contreien de headlines met de aankondiging dat het Duitse mobiliteitsbedrijf FlixBus de langeafstandsbusservice Eurolines, onderdeel van de Franse Transdev Group, wil overnemen. Beide bedrijven starten daartoe exclusieve onderhandelingen. Momenteel heeft Eurolines operationele bedrijven in Frankrijk, Nederland, België, Tsjechië en Spanje met een busnetwerk dat zich uitspreidt over 25 landen. Binnen Frankrijk opereert Eurolines ook onder het Isilines-merk.

Naar aanleiding van het artikel dat we hierover afgelopen dinsdag, 5 maart, publiceerden via de TM website, kregen we een uitvoerige reactie van Jean Wyns, ex-voorzitter van de Eurolines Organisatie en ex-topman van FBAA. Zijn reactie leest u hier.

MSC Bellissima

Travel Magazine was aanwezig op de doop van de MSC Bellissima, de verslaggeving vind je hier. Een fotoverslag kan je hier bekijken.

Spaans toerisme: de cijfers

Fitur vond plaats van 23 tot 27 januari laatstleden. Daar werden cijfers gepubliceerd inzake het Spaans toerisme. Een volledige analyse lees je hier.

VAKBEURS

De wereld komt samen op ITB Berlijn

Een Belgische delegatie reisde samen met Travel Magazine naar ITB op donderdag 7 maart.

Deze week vindt in Messe Berlijn ’s wereld grootste toeristische vakbeurs ITB plaats. De beurs ging woensdag van start en loopt nog tot zondag 10 maart. Meer dan 10.000 exposanten uit zowat 180 landen plaatsen er de talrijke bestemmingen en producten in de kijker. Maleisië is dit jaar het gastland van de beurs en pakt uit met een prachtige stand. ITB verwacht zo’n 170.000 bezoekers, waarvan 110.000 reisprofessionals.

Op zakelijk vlak heerst op de beursvloer echter geen ‘hoerastemming’, gezien er de jongste weken qua boekingen een zekere terughoudendheid van de klant te noteren valt. De wereldwijde geopolitieke situatie, de onzekerheid over de uitkomst van de Brexit in Europa, de problematiek rond het grieven van de ‘gele hesjes’ in Frankrijk en elders, en de hyper-actuele discussie omtrent de klimaat-aanpak zijn daar natuurlijk niet vreemd aan. Benieuwd welke richting het de komende maanden uitgaat en wat de impact ervan zal zijn op de internationale toeristische industrie.

TM ITB-charter: topdelegatie reisprofessionals

Gisteren organiseerde Travel Magazine zijn jaarlijkse charter naar ITB Berlijn. In samenwerking met Brussels Airlines, Europa-Park, AHK debelux en FTI Ticketshop bracht Travel Magazine een 30-tal reisprofessionals naar de vakbeurs. De Belgische delegatie werd op de beurs meteen verwend met een heerlijk ontbijt aangeboden door Europa-Park. De charter werd vanuit België begeleid door Yannick Melsen. Robrecht Willaert, die voor het 41ste jaar op rij te gast is op ITB, en Bart Matthijs verwelkomden de groep ‘s ochtends voor het ontbijt op de stand van Europa-Park.

LUCHTVAART

Qatar Airways: 7 nieuwe bestemmingen & nieuwe economy class

© Qatar

Qatar Airways introduceert later in 2019 directe vluchten naar Lissabon, Portugal; Malta; Rabat, Marokko; Langkawi, Maleisië; Davao, Filipijnen; Izmir, Turkije en Mogadishu, Somalië. Dat maakte de luchtvaartmaatschappij bekend op een persconferentie op ITB. De nieuwe Economy Class-ervaring van Qatar Airways omvat een innovatieve, 19 graden kantelbare stoel, extra beenruimte, dubbel opklaptafeltje, 13,3 inch 4K breedbeeldscherm en snelladende USB C-aansluiting. Met de nieuwe maaltijdservice van de luchtvaartmaatschappij, ‘Quisine’ wordt de Economy Class-service in een compleet nieuw jasje gestoken. Zo is er nieuw servies, een uitgebreider menu, 25 procent grotere hoofdgerechten, 20 procent grotere voorgerechten en 50 procent grotere desserts. De maatschappij is met name trots op de nieuwe “going green with Quisine”, waarmee er aan het milieu wordt gedacht. In de nieuwe Economy Class wordt meer gebruik gemaakt van herbruikbare, recyclebare en biologisch afbreekbare producten en aanzienlijk minder vaak van producten van wegwerpplastic. Economy Class-passagiers kunnen ook gebruikmaken van een verbeterde verbinding, inclusief internet dat tot maar liefst 10 maal sneller is, evenals meer dan 4.000 entertainmentopties in Oryx One, het in-flight entertainmentsysteem van Qatar Airways.

TOUROPERATING

Britse touroperators starten prijzenoorlog in Spanje

Hoewel de toeristische sector aan de Costa Blanca begin dit jaar nog te kennen gaf dat de mogelijke Brexit geen negatief effect zou hebben op het Britse toerisme, blijkt dat nu toch niet zo te zijn. Touroperators die all-in pakketten voor Britse toeristen verkopen, eisen nu volop stevige kortingen tot 30% op de reeds afgesproken prijzen bij de hotels aan de Costa Blanca. De touroperators zeggen dat de Engelsen aarzelen om te boeken. Vorig jaar hadden de badplaatsen in de provincie Alicante al te maken met een daling van 2% van het aantal Britse toeristen. Die kozen namelijk voor goedkopere bestemmingen in Turkije en Egypte. De hoteliers willen voorlopig niet zwichten voor de aangekondigde prijzenoorlog.

CRUISE

MSC Cruises: start nieuwe luxebrand

© MSC Cruises

MSC Cruises lanceert voor haar vier luxeschepen, besteld bij Fincantieri, een nieuwe brand. De naam is nog niet vrijgegeven. Op dit ogenblik is alleen duidelijk dat de rederij als suffix ‘by MSC Cruises’ meekrijgt. De luxeschepen komen vanaf 2023 in de vaart en zullen 480 balkonhutten en suites omvatten met een ratio van minstens twee bemanningsleden per drie gasten. Volgens Executive Chairman Pierfrancesco Vago dringen de MSC-gasten al langer aan op een luxueus product dat alle oceanen bevaart. Eerder circuleerden berichten dat de schepen wel eens ‘Yacht Club 1’, ‘Yacht Club 2’ enz. zouden heten. Volgens Patrick Pourbaix, MSC-directeur België, Luxemburg en Frankrijk is de Yacht Club een heel succesvol schip-in-een-schip concept, maar mikt MSC Cruises met deze superyachts op een nog hoger segment. Hij benadert wel dat de schepen niet worden gebouwd met een versterkte romp en bijgevolg geen expedities in poolgebieden zullen voorstellen. Het nieuwe ultra-luxueuze product krijgt niet alleen een eigen naam, maar ook een eigen managementteam.

REISINDUSTRIE

Sirius is dood, leve TUI Ticket Shop

Sinds 4 maart gaat Sirius Travel Service door het leven als TUI Ticket Shop. TUI Ticket Shop staat voor een ploeg van 23 gespecialiseerde medewerkers. Voortaan integreert het Sirius-team het merk TUI in hun naam en wordt Sirius TUI Ticket Shop, een extra troef om zich verder te ontwikkelen als luchtvaartbroker en zijn positie op de Belgische markt te versterken. Sirius Travel Service werd in 1996 boven de doopvont gehouden. Het is een schakel tussen luchtvaartmaatschappijen en reisagenten. Het koopt vliegtuigtickets aan bij luchtvaartmaatschappijen en onderhandelt tarieven ten voordele van de reisagent. De klantenportefeuille van Sirius telt ongeveer 1500 agentschappen in de Benelux en Frankrijk. TUI Ticket Shop biedt zijn klanten een complete en performante booking engine aan.

CONGRES

Belgian Travel Summit: schrijf je nu in!

VVR, UPAV, ABTO en CLIA hebben samen hun schouders gezet onder de eerste Belgian Travel Summit. De Summit heeft als doel om rond vier belangrijke thema’s – digitalization, education, business development en sustainability – een helder omzetbaar visiedocument te creëren voor de sector. Op deze manier beschikt men over heldere krijtlijnen voor de komende jaren. De Summit – die Engelstalig zal zijn – gaat door in Ras al-Khaimah van 28 mei tot en met 2 juni met de steun van Ras al-Khaimah Tourism Authority en Emirates.

Inschrijven kan vanaf nu via www.belgiantravelsummit.be

CRUISE

Seabourn: volgend jaar opnieuw Turkije

© Seabourn

Seabourn vaart tijdens het seizoen 2020 met vier van haar vijf schepen in Europa. De Seabourn Ovation en Seabourn Quest verzorgen in de zomer vaarschema’s in Noord-Europa. De Ovation zal daarbij onder meer vanuit Amsterdam een cruise van 14 dagen naar Noorwegen en de fjorden aanbieden. De Seabourn Encore en Seabourn Odyssey concentreren zich op de Middellandse Zee. De vier schepen bieden samen bijna 50 afvaarten aan vanuit 18 havens. De schepen bezoeken meer dan 200 bestemmingen van de fjorden in IJsland en de Noordkaap in Noorwegen tot de riviera’s van de Middellandse Zee en de Griekse eilanden. Opvallend is het grote aantal havens dat de rederij nog nooit eerder of sinds jaren niet meer heeft bezocht. Na een afwezigheid van enkele jaren keert Seabourn volgende zomer ook terug naar Turkije. Voorzitter Richard Meadows: “Elk van onze vier schepen biedt aantrekkelijke overnachtingen en nieuwe en opmerkelijke aanloophavens aan, aangevuld met onze populaire programma’s waaronder de ‘Seabourn Conversations’, ‘Shopping with the Chef’ en voor de Seabourn Ovation en Seabourn Quest in Noord-Europa ook de begeleide ‘Ventures by Seabourn’.”

TOUROPERATING

TUI: nieuwe chatfunctie app

TUI heeft geïnvesteerd in een nieuwe servicefunctie: de mogelijkheid om rechtstreeks met een medewerker van het TUI Service Center in contact te komen via de gloednieuwe direct messaging-service op de TUI app. Vragen hoe laat de bus hen ophaalt of meer te weten komen over de aangeboden excursies,… de vakantieganger kan dit doen vanuit het comfort van zijn ligzetel. De TUI app biedt een reeks mogelijkheden om voor het vertrek de vakantie te plannen en info over de bestemming te vernemen (exclusieve hotel- en resort-inhoud, weersvoorspellingen en extra services zoals seatreservering of extra’s aan boord). De nieuwe toegevoegde chatfunctie tijdens het verblijf is een waardevolle aanvulling van de reeds populaire functies van mobiel inchecken en toegang tot de instapkaart.

Cancun: Blue Diamond luxeresort

Zorgeloosheid is wat je opwacht in het gloednieuwe Royalton Suites Cancun Resort & Spa 5*, dat z’n deuren heeft geopend op 1 februari. Hier vind je een stijlvolle inrichting, luxueuze kamers met alle comfort en moderne snufjes, service van de bovenste plank en natuurlijk een fantastische ligging aan de hippe strip van Cancun. Zijn je klanten op zoek naar een nog exclusievere vakantiebelevenis? Kies dan voor een verblijf in een van de ‘Diamond Club’ juniorsuites. Je klant krijgt toegang tot onder meer een privélounge en privéstrand, en wordt op zijn wenken bediend door een butler. Ontspannen kan in een van de zwembaden op het dakterras.

TUI Sports: New York marathon boekbaar

© TUI

De marathon van New York is dé bucketlist bestemming van elke loper. Het is de grootste en populairste marathon ter wereld. 50.000 deelnemers uit meer dan 130 landen lopen doorheen de 5 bruisende wijken van de stad terwijl ze worden aangemoedigd door meer dan een miljoen juichende toeschouwers. Deze marathon is nu boekbaar bij TUI. Het aantal startbewijzen en vluchtstoelen is beperkt dus snel zijn is de boodschap!

New York Marathon (01/11 – 05/11) – inbegrepen:

  • Rechtstreekse vluchten BRU – New York – BRU met Delta AirLines in Economy class
  • 4 overnachtingen in The Roosevelt Hotel 4* (kamer en ontbijt)
  • Transfers ter plaatse tussen luchthaven en hotel, en naar de start op zondag
  • Marathonpakket: gegarandeerd startbewijs, gepersonaliseerd TUI loopshirt, officieel loopshirt van de marathon, medaille.
  • TUI reisbegeleiding

Meer info via www.tui.nl/sports/hardlopen

Premier League: boekbaar

Een tijdje geleden kondigde TUI aan dat er nu ook voetbalreizen beschikbaar zijn met TUI Sports. De voetbalreizen naar Spanje zijn alvast goed van start gegaan. Vanaf nu kunnen klanten ook de Premier League boeken naar topwedstrijden van Chelsea, Arsenal, Tottenham, West Ham, Manchester United en Manchester City.

Meer info via https://www.tui.be/nl/voetbalreizen

NIEUW: fun arrangementen in Londen

© TUI

Londen is populairder dan ooit, bij hipsters, foodies, art lovers, shopaholics, fashionistas, jong en minder jong… bij jouw klant! Maar elke klant is uniek en daarom heeft TUI enkele leuke arrangementen samengesteld die jij aan jouw klant kunt verkopen. Welke is haar/zijn favoriet? Click, book and Discover Your Smile!

In het aanbod:

  • Madame Tussauds & boottocht Thames.
  • Fish & chips & boottocht Thames.
  • Harry Potter & boottocht Thames.

EVENT

Atout France workshop

Atout France: “Een plek voor natuurliefhebbers. Een plek om te herbronnen. Een bestemming met steden als Lyon die uitpuilen van culturele hoogtepunten. Een regio met een ruim pallet aan bestemmingen als de Alpen en de Mont Blanc, de Drôme en de Ardèche, de Auvergne en haar vulkanen. Dat is wat je van de Auvergne-Rhône-Alpes mag verwachten!”

Op 26 maart heb je de kans om de troeven van de streek nog beter te leren kennen, te netwerken met 7 lokale partners die speciaal voor het event meereizen en te genieten van de gastronomie waarvoor de Auvergne-Rhône-Alpes zo gekend is. Atout France verwacht je op 26 maart in het trendy Gå Nord in Antwerpen. De workshop start om 18u30 en eindigt om 21u30.

Wat mag je verwachten?

  • Verwelkomingsdrankje om 18u30
  • Presentatie over de Regio Auvergne-Rhône-Alpes
  • Workshop met met 7 lokale partners
  • Een verfijnde gastronomische walking dinner
  • Informatie over cultuur, natuur en gastronomie
  • Animaties met de gekende wijnen en kazen van de streek
  • Ontdek de partners van het event op deze pagina

Wil je ook graag deelnemen? Schrijf je dan nu in via deze link.

HOTELLERIE

Opening Pentahotel Moskow

© PENTA

Penta, het lifestyle-merk van de Rosewood Hotel Group, is na 20 jaar terug in Moskou. Het pand, dat voorheen als het ‘Moscow Olympic Penta Hotel’ onder verschillende eigendomsrechten opereerde, had zijn deuren gesloten in de late jaren ’90 en heeft nu een langverwachte terugkeer naar Rusland gemaakt met zijn nieuwste toevoeging, het Pentahotel Moskow, Arbat. Deze opening, een primeur in Rusland voor zowel Penta als voor de Rosewood Hotel Group, betekende een nieuwe mijlpaal in de wereldwijde expansie van het merk en de groep.

“Pentahotel Moskow, Arbat is een uitstekend voorbeeld van ons neighbourhood lifestyle hotelconcept, een ongeziene categorie van gastvrijheid in Rusland. Elk Pentahotel is een combinatie van de culturele kenmerken van het land waarin het zich bevindt en de unieke kenmerken van de locatie. In Moskou liggen reizigers dicht bij populaire attracties, eetgelegenheden en ervaringen die een brug slaan tussen toerisme en wonen; we willen dat onze gasten het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van de buurt, dat ze de buurt ontdekken, winkelen en interactie hebben met de lokale bevolking en de gemeenschap van Moskou, onafhankelijk of ze nu voor een paar nachten of een paar maanden verblijven”, aldus Eugène Staal, voorzitter van Penta Hotels Worldwide.

EVENT

A4E Summit: “Gebruik van internationaal luchtruim kan veel efficiënter”

Toplui van zes grote Europese luchtvaartmaatschappijen hebben in Brussel een antwoord geformuleerd op de kritiek dat vliegen nadelig zou zijn voor het klimaat. “Laat ons beginnen met een efficiënter gebruik van het internationaal luchtruim”, klonk het op een gezamenlijke persconferentie tijdens de A4E Aviation Summit woensdag. “We hebben in de Europese luchtvaart sinds 2014 al 20 miljoen ton CO2-uitstoot bespaard. Dat staat gelijk aan 1,6 miljoen Europese vluchten”, zei Johan Lundgren, ceo van easyJet. “Het is niet dat we geen inspanningen doen. We blijven verder investeren in zaken als elektrisch vliegen en biobrandstof om onze milieubelasting te verlagen.” Willie Walsh, ceo van International Airlines Group (British Airways, Vueling, Iberia, LEVEL en Aer Lingus) voegde eraan toe dat luchtvaartmaatschappijen miljarden investeren in het vernieuwen van hun vloot. “Nieuwe toestellen zijn aanzienlijk zuiniger, stiller en schoner. Het is de hoogste tijd dat nu ook de Europese overheden hun verantwoordelijkheid nemen. Er moet haast gemaakt worden met de invoering van een gemeenschappelijk Europees luchtruim. Dat zou een CO2-vermindering van 10% kunnen opleveren.” Nu nog is het luchtruim erg versnipperd. Vliegtuigen kunnen vaak niet de kortst mogelijke route naar hun bestemming vliegen. Volgens Michael O’Leary, ceo van Ryanair, zorgt dat “voor een langere reistijd en meer vervuiling”. Een hervorming van het Europese luchtruim is het beste antwoord om de milieu-impact van de luchtvaart te verminderen stellen de leden van Airlines for Europe (A4E). “De CO2 die wordt geproduceerd door inefficiëntie, is een schandaal”, zei Willie Walsh nog.

Lees het volledige artikel hier verder

LUCHTVAART

Cabo Verde Airlines in IJslandse handen

© Cabo Verde

Cabo Verde Airlines, in 1958 opgericht als TACV Cabo Verde Airlines, is rond met zijn privatiseringsproces. Loftleidir Cabo Verde is sinds afgelopen weekend meerderheidsaandeelhouder met een belang van 51% in de luchtvaartmaatschappij van de Kaapverdische eilanden. Loftleidir Icelandic, een dochteronderneming van Icelandair Group, bezit 70% in Loftleidir Cabo Verde en andere beleggers zijn goed voor de resterende 30%. Met de transactie is een bedrag van 1,3 miljoen euro gemoeid. Loftleidir Icelandic werkt sinds 2017 op consultancybasis met Cabo Verde Airlines aan de herstructurering van het bedrijf en aan de ontwikkeling van zijn strategie voor de toekomst. Jens Bjarnason, de nieuwe ceo van Cabo Verde Airlines: “We zien grote kansen in enerzijds de verdere ontwikkeling van de Kaapverdische eilanden als toeristische bestemming en anderzijds in de uitbouw van de internationale luchthaven Sal, overigens een ideaal knooppunt voor vliegverbindingen tussen de vier continenten: Europa, Zuid-Amerika, Afrika en Noord-Amerika.”

Cabo Verde Airlines leed al geruime tijd zware financiële verliezen. In het najaar 2017 werd om die reden beslist de binnenlandse vluchten te staken. Die lijnen worden nu beheerd door Binter Cabo Verde, een dochteronderneming van de Spaanse luchtvaartmaatschappij Binter Airlines. Cabo Verde Airlines opereert met drie Boeing B757’s, waarvan er twee eigendom zijn van Icelandair. De luchtvaartmaatschappij is actief met vluchten naar Boston, Dakar, Fortaleza, Recife, Salvador de Bahia, Lissabon en Parijs. De Kaapverdische eilanden liggen ten westen van Afrika in de zuidelijke Atlantische Oceaan met een traditionele band met Brazilië en Portugal vanwege het koloniale verleden. Daarom kunnen de eilanden een toegangspoort zijn tussen Europa en Zuid-Amerika.

REISINDUSTRIE

‘Vrij Uit’: merknaam verdwijnt

Thomas Cook Nederland stopt met de merknaam Vrij Uit. Het merk wordt geïntegreerd in Neckermann, aldus onze Nederlandse collega’s van TravMagazine. Om binnen het internationale reisbedrijf meer de krachten te bundelen, gaan Vrij Uit en Neckermann binnenkort als één merk verder: Neckermann Reizen. In de afgelopen maanden is de samenwerking tussen de merken intern al verder geïntensiveerd, om het samengaan zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Het volledige aanbod autovakanties van Vrij Uit is daardoor al geruime tijd bij Neckermann Reizen te boeken. De reisorganisatie is nu zover om aan te kunnen kondigen dat de merknaam Vrij Uit op 28 maart uit de Nederlandse markt zal verdwijnen. Bij het merk Thomas Cook, dat exclusief via reisbureaus is te boeken, zijn er geen wijzigingen.

“Door ons te concentreren op de merken Thomas Cook, te boeken via het reisbureau, en Neckermann Reizen, online te boeken via neckermann.nl, kunnen we onze positie als reisaanbieder op de Nederlandse markt nog verder versterken,” zegt Carola Hoekstra, Managing Director Thomas Cook Nederland.

In de jaren ’80 was Vrij Uit een volle dochteronderneming van ANWB en groeide het onder leiding van Annick Vogelaar uit tot één van de grootste reisorganisators in Nederland. Later, in 1996 meer bepaald, werd Vrij Uit partner van Jetair Auto, nog vooraleer de Oostendse touroperator met een eigen programmatie op de markt kwam. In 1997 kocht het duo Wim DesmetMarc Peeters (de twee legendarische coryfeeën van Neckermann/Thomas Cook België) het bedrijf over van ANWB Reizen. Greet Locquet was van 2000 – 2002 Managing Directeur van Vrij Uit/Thomas Cook Nederland.

EVENEMENT

Wonderful Indonesia event

Het team van ‘Wonderful Indonesia’, verantwoordelijk voor de Benelux, nodigt u uit voor een netwerk- en gastronomisch evenement in Brussel op 14 maart in het Marriott Courtyard Hotel. Toerisme-bedrijven uit gans Indonesië komen naar onze hoofdstad om hun mooie producten voor te stellen tijdens speed dates. Zo leert u alles over het tropische eiland Bali en de gelijknamige ‘10 Nieuwe Bali’s’ (opkomende, alternatieve bestemmingen) in ‘Wonderful Indonesia’. Voor inschrijvingen en info contacteert u Susan van Egmond via susan@tourismmarketingconcepts.com of +31206705211. Terima Kasih!

TOUROPERATING

Thomas Cook: turbokortingen

Geef je verkoop een extra boost dankzij de turbokortingen bij Thomas Cook! Deze kortingen lopen op tot wel €1000 per boeking en zijn geldig op alle vliegvakanties (pakket hotel + vlucht) voor deze zomer. Bovendien zijn deze turbokortingen cumuleerbaar met het gratis privéluchthavenvervoer of de €100 extra korting. In de Thomas Cook newsletter van deze week vind je meer informatie en handig promotiemateriaal om deze actie extra in de kijker te zetten.

Presa de las Niñas (Tejeda) © Thomas Cook

Canarische Eilanden: korting

Snakt je klant naar de Canarische zon? Thomas Cook pakt momenteel uit met een extra korting van €200 per dossier op alle vliegvakanties naar Tenerife, Gran Canaria, Lanzarote en Fuerteventura. Gebruik hiervoor in BTN4U de kortingscode ‘CANARB’. Meer info en voorwaarden vind je in de Thomas Cook newsletter van deze week.

Sardinië: la dolce vita

Liscia Eldi © Thomas Cook

Wil je klant deze zomer proeven van la dolce vita? Raad hem dan een vakantie aan op Sardinië! Dit Italiaanse eiland verleidt jong en oud met haar paradijselijke stranden, rijke geschiedenis en heerlijke mediterrane keuken. Geen wonder dat tal van beroemdheden er elk jaar hun vakantie doorbrengen!

Thomas Cook hoteltip? Het uitstekende viersterrenhotel Liscia Eldi. Je verblijft er in gezellige bungalows die verspreid liggen over een grote tuin. En de kids? Die beleven tijdens de zomervakantie dolle pret met de Nederlandstalige kinderanimatie. Ook Lollo & Bernie zijn dan van de partij!

RAIL

Eurostar: recordprestaties 2018

Eurostar rapporteerde begin deze week een recordomzet en recordaantal passagiers voor 2018. 11 miljoen passagiers reisden met Eurostar in 2018, wat neerkomt op een stijging van 7% ten opzichte van 2017 en het hoogste aantal reizigers ooit in een enkel jaar. Dit jaar viert Eurostar zijn 25ste verjaardag en meer dan 190 miljoen passagiers sinds de start van de treinverbinding in 1994.

De omzet steeg met 12% (989 miljoen Britse pond 2018: 880 miljoen Britse pond 2017) en het bedrijf rapporteert vandaag een voorlopige niet-geauditeerde bedrijfswinst van 96.6 miljoen Britse pond in 2018.

De zakenreismarkt groeide in 2018 met 12%, een bewijs van de aanhoudende populariteit van de Business Premier-service van Eurostar, die reizigers volledige flexibiliteit biedt en de mogelijkheid om tot tien minuten voor vertrek in te checken, samen met een reeks van duurzame menuopties tijdens de reis, in samenwerking met Michelinsterrenchef Raymond Blanc.

Het aantal reizigers uit de VS dat gebruik maakt van Eurostar tijdens hun reis door Europa, nam ook toe in 2018. Het passagiersaantal uit de VS groeide jaar-op-jaar met 9%.

Het vrijetijdsverkeer werd vorig jaar gestimuleerd door het succes van de nieuwe route van Eurostar tussen Londen en Amsterdam. De hogesnelheidstreinverbinding tussen Londen en Nederland, die volgende maand haar eerste verjaardag viert, heeft sinds de lancering in april 2018 meer dan een kwart miljoen passagiers vervoerd.

TOUROPERATING

Footprints: GP Formule 1 in Monaco

© Footprints

Footprints heeft de laatste plaatsen voor de super 9-daagse yachtcruise aan boord van de Crystal Esprit van Crystal Cruises met vertrek op 25 mei 2019 vanuit en naar Nice. Dit is de route: Nice (overnight) – Monte Carlo (overnight) – San Remo – Santa Marharita – Carrara – Calvi – Cavalaire sur Mer – Cannes – Nice. Er is een overnight voorzien in Monaco en dat geeft de unieke kans om de GP Formule 1 van Monaco op zondag 26 mei mee te maken. Crystal Cruises voorziet tribuneplaatsen op de Grandstand K, dichtbij de vertrek- en aankomstlijn. Heb je klanten voor deze Grand Prix yachtcruise van Crystal Cruises? Contacteer dan snel Footprints in Blue Waters via cruises@footprints.be

BESTEMMING

Aruba bant wegwerpplastic

© Aruba Tourism

In Aruba is op 1 januari 2019 het verbod op alledaags wegwerpplastic ingegaan. In 2017 kondigde de Arubaanse regering reeds een totaalverbod op het gebruik van plastic tassen aan waardoor de hoeveelheid afval in zee dramatisch afnam. De impact van deze maatregel leidt nu tot een verbod op plastic dat voor eenmalig gebruik bedoeld is, zoals plastic bekers en milieubelastende zonnecrèmes. Het verbod is ingegaan met een transitieperiode van een jaar, waarna in 2020 een totaalverbod van kracht gaat.

“Aruba ontvangt jaarlijks 2 miljoen toeristen. Die willen tijdens hun vakantie genieten van een schoon eiland en een schone zee dus moeten we ervoor zorgen dat deze zo weinig mogelijk belast worden met vervuilende producten”, aldus Minister Otmar Oduber van Ruimtelijke Ontwikkeling, Infrastructuur en Milieu.

Het verbod betreft onder meer plastic bekers, borden, bestek, roerstaafjes, piepschuimdozen en wegwerpkoelers. Als dat soort materiaal in de natuur terechtkomt blijft het in bomen hangen, vervuilt het stranden of verstikt het koraalriffen. Volgens de Coral Restoration Foundation behoren de koraalriffen op dit moment zelfs tot een van de meest bedreigde ecosystemen ter wereld. Daarom gaat Aruba nog een stapje verder en verbiedt het eiland ook het gebruik van zonnecrèmes die oxybenzone, een chemisch/synthetisch UV-filter, bevatten waardoor de koraalriffen zichzelf niet kunnen beschermen en vernieuwen.

Minister Otmar Oduber wil via een voorlichtingscampagne aan de bewustwording werken, zowel van de eigen bevolking als van de toeristen. “We gaan consumenten en ondernemers bovendien informeren over alternatieve producten, want die zijn er volop. We kunnen makkelijk zonder al die schadelijke producten.” Zo verkopen lokale winkels bijvoorbeeld zonnecrème die uit ingrediënten bestaat die allemaal biologisch afbreekbaar zijn en dus geen gevaar vormen voor het koraalrif.

Het verbod is ingegaan op 1 januari 2019, maar sancties volgen er pas vanaf 2020 zodat ondernemers de kans krijgen hun inkoopbeleid aan te passen. Het verbod geldt voor de invoer, de productie en de verkoop van vooraf bepaalde producten. Een volledige lijst zal binnenkort gepubliceerd worden en kan in de toekomst worden uitgebreid met andere producten die milieuschadelijke stoffen bevatten.

LUCHTVAART

Brussels Airlines & Brussels Philharmonic partnership

Brussels Airlines en Brussels Philharmonic kondigen een nieuwe samenwerking aan die het orkest toelaat om meer internationale kansen te grijpen. De samenwerking is een primeur in de klassieke muziekwereld en effent het pad voor internationale expansie en een meer op maat gemaakt repertoire. Brussels Philharmonic werkt aan een sterk internationaal profiel om een toonaangevend orkest te worden in de wereldwijde muziekscene en een trotse klassieke muziekambassadeur voor België. Daarom investeert het Belgische orkest voortdurend in zijn internationale tournees en in vooraanstaande gastartiesten van over de hele wereld. Brussels Philharmonic werkt samen met de befaamde muziekdirecteur Stéphane Denève en vergaarde internationale bekendheid voor haar opnames, waaronder een Academy Award en een Diapason d’Or de l’année. Een gloednieuwe samenwerking tussen Brussels Philharmonic en Brussels Airlines effent de weg voor een revolutie in het toeren: in plaats van voor een langere periode van locatie tot locatie te reizen, bestaat de samenwerking uit eendaagse reizen naar specifieke locaties of festivals, met Brussel als uitvalsbasis. Deze ‘touring 2.0’ maakt een tijds- en kostenefficiënte aanpak mogelijk, waarbij de artistieke doelstelling van zowel concertuitvoerder als concertorganisator altijd voorop wordt gesteld. Dit maakt het ook mogelijk om een project van hoge kwaliteit op maat van elke zaal te realiseren.

PEOPLE ON THE MOVE

Selectair: nieuwe marketing-coördinator

Vanaf 11 maart verwelkomt Selectair een nieuwe marketing-coördinator in het team. Saar Van Den Bergh heeft meer dan 16 jaar ervaring in diverse marketingfuncties in nationale en internationale omgevingen. Bovendien is ze meer dan 5 jaar Marketingverantwoordelijke geweest bij Markant vzw en zodoende vertrouwd om te werken voor een groep van zelfstandigen. Werken voor Selectair is voor haar een ‘match made in heaven’ gezien ze haar passie voor marketing kan combineren met haar oude liefde, toerisme, waarvoor ze met succes een Bacheloropleiding heeft gevolgd. Pieter Demuynck (Selectair voorzitter): “Er waren veel kandidaten voor deze functie en we zijn dan ook extra streng geweest in onze selectie. Saar heeft een ijzersterk profiel en gaf meteen blijk van een groot enthousiasme. We zijn fier om haar in ons team te mogen verwelkomen.”

VAKBEURS

Vakantiesalon Brussel in cijfers

Het Vakantiesalon Brussel maakte begin deze week enkele opmerkelijke cijfers openbaar over de laatste editie van het Vakantiesalon Brussel, dat dit jaar van 7 – 10 februari plaatsvond in Brussel.

  • In totaal bezochten 100.117 mensen het Vakantiesalon in Brussel, voornamelijk komen de bezoekers uit Vlaams Brabant (21%) en Brussel (20%).
  • Absolute topdag was zondag 10 februari, met maar liefst 30.935 bezoekers over de verschillende paleizen.
  • De helft van de bezoekers is tussen de 51 – 70 jaar oud. De jongere generatie (21-30 jaar) was met 9041 bezoekers vertegenwoordigd, ofwel 9%.

Noteer alvast ook de data voor 2020! Het Vakantiesalon Brussel zal plaatsvinden van donderdag 6 tot en met zondag 9 februari 2020 in de hallen 3, 4 en 5 van Brussels Expo! Meer informatie volgt…

BUSINESS TRAVEL

BCD Travel award & Internationale Vrouwendag

Forbes en FlexJobs erkenden BCD Travel eerder al voor inzet rond gendergelijkheid en werk-privébalans. Nu heeft zakenreisorganisatie BCD Travel zelf zijn eerste ‘Travel Women of Distinction’ award uitgereikt aan Kathy Jackson, Executive Vice President, Global Program Management & Advito. De award werd uitgereikt tijdens BCD’s directiebijeenkomst afgelopen week.

“We reiken deze award uit om buitengewone vrouwen in onze organisatie te eren,” zegt John Snyder, President en ceo van BCD Travel. “Door rolmodellen in de schijnwerpers te zetten, hopen we mensen in de hele organisatie te inspireren tot mooie prestaties en innovatie.”

Kathy Jackson werkt al meer dan 37 jaar bij BCD Travel. Ze begon haar carrière als reisagent en maakte al snel de overstap naar een leidinggevende functie. In haar huidige functie is ze verantwoordelijk voor het global program management-team en voor BCD’s consultingdienst Advito. Ze is ook de drijvende kracht achter het wereldwijde duurzaamheidsprogramma van BCD Travel.

Naast deze ‘Travel Women of Distinction’ award, ondersteunt BCD Travel ook actief de gelijke behandeling van mannen en vrouwen, een van de centrale punten in het UN Global Compact. BCD is de eerste zakenreisorganisatie ter wereld die deel uitmaakt van het UN Global Compact en ondersteunt de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, waarbij gendergelijkheid op nummer 5 staat in de lijst van 17.

TOUROPERATING

‘Tribu’ by Club Med

‘Tribu’ by Club Med is een specifiek aanbod voor families van 8 tot 30 personen als antwoord op een groeiende vraag naar intergenerationele vakanties, speciaal om tijd te maken voor elkaar.
Ter gelegenheid van een bijzondere verjaardag of een ander familiefeest gaan grootouders, ouders en kinderen allemaal samen op vakantie. Speciale services: transfer in groep, kamers bij elkaar in de buurt, eigen tafel in het restaurant, enz.

TECHNOLOGIE

SpiceJet kiest voor Amadeus

SpiceJet, India’s tweede grootste budgetcarrier, kondigt een nieuw distributie-akkoord aan met Amadeus. Door het akkoord krijgen professionals die met Amadeus Travel Platform werken toegang tot de verschillende tarieven en het aanbod van SpiceJet. Voor de carrier is het de eerste keer dat er een samenwerkingsverband wordt afgesloten met een distributieplatform. Door dit te doen wordt de afzetmarkt van SpiceJet uitgebreid. De airline voert dagelijks 516 vluchten uit naar 59 bestemmingen, waarvan 8 internationaal. Binnenkort zal de airline ook vliegen op Jeddah, wat het aantal internationale bestemmingen dan op 9 brengt.

PEOPLE ON THE MOVE

Debby Joossens verlaat Travel Counsellors België

Debby Joossens stopt als Sales Manager bij Travel Counsellors België. Ze besloot in onderling overleg om het bedrijf te verlaten zodat ze zich kan toespitsen op een andere professionele uitdaging. Debby begon bij Travel Counsellors in april 2017 en was daarvoor werkzaam bij NMBS Europe.

Managing Director Fred van Eijk: “Wij willen iedereen verzekeren van het feit dat we met het volste vertrouwen en energie vanuit Den Haag en M<span class=”text_exposed_show”>anchester verder zullen bouwen aan de Belgische tak van onze onderneming. Wij hebben de afgelopen maanden verder gebouwd aan een professioneel team op het gebied van coaching, relatiebeheer en recruitment. En met dit centrale team zijn wij overtuigd een nog betere ondersteuning aan onze Belgische Travel Counsellors te kunnen bieden. Ook ervaren wij meer en meer overeenkomsten tussen beide markten en een overkoepelend management is dan ook een goede stap voorwaarts.”

PEOPLE ON THE MOVE

Gwendoline De Bruycker © Master Tours

Gwendoline De Bruycker naar Master Tours

Gwendoline De Bruycker start als sales manager voor de reismerken van Master Tours. Dat meldt de reisorganisatie zelf via zijn Facebookpagina. Gwendoline zal voortaan voor de beide merken van Master Tours, namelijk anders dan anders en tooku, de sales-bezoeken aan de reiskantoren in België en Nederland op zich nemen. Gwendoline was voorheen 15 jaar aan de slag als sales manager bij Travelworld maar is voortaan te bereiken via gwendoline.debruycker@master-tours.com. Guy Geens, CEO Master Tours: “Onze klanten centraal plaatsen is een topprioriteit. Vinger aan de pols bij de reisagent is daarom super belangrijk. Met Gwendoline hebben we een uitstekende persoonlijkheid in huis gehaald voor anders dan anders en tooku.”

TOUROPERATING

Exclusive Destinations: gastronomische ontmoetingen

Exclusive Destinations nodigt u graag uit voor een leerrijke thema-avond op 28 maart in samenwerking met Emirates en de Dienst voor Toerisme van Mauritius. Geert Van De Velde: “Laat u onderdompelen in deze boeiende bestemming met schitterende hotels! Ontdek tijdens deze avond de mooiste hotels van Mauritius en de Verenigde Arabische Emiraten. Het is de ideale bestemming voor zowel koppels, families met kinderen, honeymooners als golfers.”

Praktisch
Waar?
Restaurant De Lozen Boer – Lochristi
Reisagenten zijn welkom vanaf 18u15 en de aanwezige partners starten hun presentatie stipt om 19u.
Inschrijving per mail via sales@exclusivedestinations.be met vermelding van voornaam/naam + reisbureau

Villa Sainte-Maxime: beschikbaarheden in juli en augustus!

La Bastide de Sainte-Maxime 5*L biedt 280 m² luxe en gezelligheid op een domein van 8 ha. Met haar 5 slaapkamers en 5 badkamers, ruime leef- en eetruimte kan de villa tot 10 personen ontvangen. De keuken is volledig uitgerust met ijskast, diepvries, wasmachine, Nespresso,… en er is zelfs een wijnkelder. Het terras is zuidwaarts gericht en biedt een (te verwarmen) zwembad van 6 op 12 meter en een verlichte petanquebaan.

Aan de villa is er een garage voor 2 wagens. En dit op slechts 2 km van het stadscentrum, de haven en de stranden van Saint-Maxime… Er is nog steeds plaats van 13 juli tot 27 juli en de laatste weken van augustus! Voor meer informatie en de uiterst aantrekkelijke prijzen, surf naar de website van Exclusive Destinations!

Park Hyatt Mallorca: de uitgelezen plek voor gastronomen!

Vanaf 8 maart maakt de bistro ‘Café Sa Placa’ van het 5 sterren Grand Luxe hotel Park Hyatt Mallorca plaats voor het nieuwe gastronomische restaurant ‘Voro’. Dit restaurant op het gezellige Plaza de la Torre wordt geleid door de Michelin-chef Álvaro Salazar en zal de kers op de taart zijn van het reeds vermaarde gastronomische aanbod van dit hotel. Het restaurant is adults only en enkel ’s avonds open van woensdag tot zondag. Voor meer info, contacteer reservations@exclusivedestinations.be of 09/234.07.00

LUCHTVAART

Brussels Airport: elektrische bussen

© Brussels Airport

Sinds begin deze maand zullen passagiers op Brussels Airport de nieuwe elektrische bussen, ingezet voor het transport van passagiers op de tarmac, kunnen ontdekken. De luchthaven levert voortdurend inspanningen om de impact op het milieu te evalueren en zoveel mogelijk te beperken. Er worden dus veel maatregelen genomen, ook met betrekking tot het wagenpark. Na de investeringen in dienstvoertuigen op aardgas vervangt Brussels Airport nu de passagiersbussen voor transport tussen de terminal en het vliegtuig door modernere elektrische modellen. Deze bussen zijn op meer dan één punt voordelig. Ze rijden bijna geluidsloos, zijn milieuvriendelijker (geen CO2-uitstoot) en zijn uitgerust met moderne installaties. Passagiers kunnen genieten van gratis Wifi aan boord en van USB-poorten. Zij krijgen ook toegang tot digitale informatie over hun vlucht en zien de veiligheidsinstructies op schermen aan de binnen- en buitenzijde.

“Het project van de elektrische bussen maakt deel uit van de ambitie van Brussels Airport om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40% te verminderen ten opzichte van 2010. Bij de aanschaf van nieuw materiaal zoeken we milieuvriendelijke oplossingen die tegelijk meer comfort aan onze passagiers bieden. Naast de afwezigheid van fijn stof en CO2-uitstoot zijn de elektrische bussen bovendien stil en met de meest moderne faciliteiten uitgerust zoals gratis Wifi en USB-poorten. Dankzij deze bussen verbeteren we nog het comfort voor onze passagiers”, legt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company, uit.

LUCHTVAART

Air Transat: Eco-Tarieven

Air Transat heeft als doel passagiers een comfortabele reis naar Canada te bezorgen. Daarom heeft de maatschappij sinds 2016 de Eco-Tarieven in het leven geroepen. De tarieven zijn in oktober 2018 aangepast tot drie verschillende tariefklassen (zowel voor trans-Atlantische vluchten en binnenlandse vluchten). De passagiers bepalen zelf welke services ze werkelijk nodig hebben. Zo kunnen vakantiegangers kiezen of ze wel of geen ruimbagage mee willen nemen en hun vlucht gratis of tegen een vast bedrag te annuleren of wijzigen.

Het Eco Budget is het laagste tarief, waarbij wijzigen of annuleren niet mogelijk is en ruimbagage niet inbegrepen is. Met het Eco Standaard tarief, het meest gunstige tarief voor het grootste deel van de vakantiegangers, kan een vlucht tegen een toeslag gewijzigd of geannuleerd worden, is er één stuk ruimbagage inbegrepen en heeft de passagier gratis keuze van een standaardstoel. Het Eco Flex tarief heeft de meeste flexibiliteit. Passagiers wijzigen of annuleren hun vlucht gratis. Daarnaast mogen zij twee stuks ruimbagage meenemen en krijgen zij priorityservice op de luchthaven. Ze hebben vrije stoelkeuze, op basis van beschikbaarheid. Klik hier voor de voorwaarden van het Eco-Tarief.

Vluchtschema zomer 2019

Vanaf 3 mei biedt Air Transat 3 directe vluchten per week aan vanuit Brussel naar Montreal. Belgische reizigers kunnen verder vliegen naar Quebec, Toronto, Vancouver of Calgary na een korte overstap in Montreal om nog meer van Canada te zien! Vanaf Amsterdam biedt Air Transat ook directe vluchten naar Toronto, Calgary en Vancouver aan.

SERVICE FACILITATOR

EurAm: Spanje in de kijker

© EurAm

EurAm werkt permanent aan haar productaanbod. Er worden heel de tijd nieuwe extra diensten en accommodaties aangeboden, van klassiek tot extravagant, van avontuurlijk tot relax,… via de TM-Newsletter houdt EurAm je regelmatig hiervan op de hoogte.

Olivier Dewit: “Tapas, costa’s, de Gypsy Kings, Flamenco, witte dorpjes, Dali, Gaudi, de Canarische eilanden, Ibiza, Salamanca, Sevilla, het Alhambra, het Alcazar, de Ramblas,… E viva Espana! Ook voor deze prachtige bestemming kan je aan de slag met onze prachtige digitale offertes en superhandige digitale roadbooks. Alleen al door zelf door ons aanbod te gaan krijgen we helemaal zin in vakantie! Deze week updaten we je met veel plezier over ons aanbod Spanje, Canarische eilanden en de Balearen.

Het aanbod

  • Heel Spanje staat online, incl. aanbod op minder toeristische gebieden (Extremadura, Baskenland,… )
  • 650 regio’s, steden en wijken met teksten en foto’s
  • 15 Populaire Journeys die perfect als inspiratie kunnen dienen

5.750 accommodaties van maar liefst 7 online aanbieders tegen concurrerende prijzen

  • Accommodaties incl. alle Paradores (live prijs & beschikbaarheid!), appartementen, cortijo’s, hacienda’s en finca’s + vele extra producten zoals excursies, toegangstickets voor monumenten zoals het Alhambra in Granada en rondleidingen met een gids door Sevilla.”

Webinars

EurAm organiseert de komende weken vier opleidingen. Olivier Dewit: “Volgende week bieden we jullie een webinar over de zuidelijke staten en een over de MGM hotels en Las Vegas. De week erop volgen 2 webinars voor beginners. Je leert sowieso heel wat bij!”

Een EURAM webinar behoeft geen voorbereiding nog installatie, je volgt hem gemakkelijk vanop je pc.

Ben jij benieuwd naar de bijzondere staten West Virginia, Kentucky en Tennessee? Volg dan de webinar die EURAM organiseert in samenwerking met Travel South. Hanny Fluit van Travel South USA – Benelux deelt graag haar uitgebreide kennis over deze veelzijdige regio met jou en Vincent vertelt je over EurAm’s producten en een mogelijke route door deze staten.

Wil jij graag weten waar je jouw klanten het beste kunt onderbrengen in Las Vegas? Welk MGM Resort past bij jouw klant? En wat zijn nou die leuke plekken om met kinderen te bezoeken? Hoe is Las Vegas ontstaan en wat mag je klant zeker niet missen bij een bezoek aan deze bruisende stad? Vincent vertelt je er alles over in de webinar!

Wil jij in 45 minuten leren hoe je zelf een rondreis met EurAm’s website samenstelt? Wil je leren hoe je een digitale offerte verstuurt? Wil je zien hoe uitgebreid EurAm’s aanbod voor Europa is? Schrijf je dan snel in voor deze Webinar.

EVENEMENT

Woni Safaris: ‘The Lion King’

Woni Safaris nodigt op donderdag 18 juli honderd reisagenten en hun kinderen gratis uit voor de première van “The Lion King”. Deze geheel nieuwe Disney Live Action film van regisseur Jon Favreau is een hoogstaand stukje baanbrekende filmtechniek. Woni Safaris heeft voor de reisagenten en hun kinderen een comfortabele bioscoopzaal in UGC Mechelen gehuurd om samen in première te genieten van deze film, maar ook van Afrika. Uiteraard kan iedereen ook genieten van gratis drankjes en popcorn!
Tevens stelt Woni Safaris op dit evenement een nieuwe brochure voor, met het nieuwe logo.

Wat moet je doen om mee te gaan? Allereerst de avond van 18 juli vrijmaken in je agenda uiteraard! Verder dien je de Facebookpagina van Woni Safaris Belgium te liken via deze link.

Reisagenten die ten minste 1 reservatie maken bij Woni Safaris voor 1 mei 2019 zullen sowieso automatisch uitgenodigd worden.
Meer info via sales@wonisafaris.be / Reservaties & offerte aanvragen via info@wonisafaris.be

THEMAPARK

Elysium City: ‘Las Vegas’ in Spanje

Europa’s Las Vegas komt in de regio Extremadura, een van de dunbevolkste streken van Spanje, op zowat 2,5 uur rijden van Madrid. Elysium City wordt gebouwd door het Amerikaanse Cora Global van de voormalige directeur bij Disney, John Cora. Het project werd afgelopen weekeinde in Mérida in aanwezigheid van de regiopremier Guillermo Fernández Vara voorgesteld. Als alles naar wens verloopt, moet Elysium City in 2023 openen na een investering van zo’n 3,5 miljard euro. Het eerste jaar na de opening hoopt men al 4,5 miljoen bezoekers aan te trekken en werk te verschaffen aan 3.000 inwoners van Extremadura, die de voorkeur krijgen voor de nieuwe banen. Op een terrein van 1.200 ha moet een enorm geheel van complexen komen waaronder verschillende hotels, meerdere casino’s, een golfterrein, zwembaden, sportcentra, een stadion met een capaciteit van 40.000 bezoekers, een water- en avonturenpark, een eigen heliport, verschillende wegen en een toekomstige AVE-hogesnelheidstreinstation op de route Madrid-Lissabon.

LUCHTVAART

Vlnr: Vincent Schepens (ANA), Cédric Callenaere (Aux Armes de Bruxelles), Yoshimi Ishibashi (ANA), Gunther Sleeuwagen (Ambassadeur in Japan) en Thierry Scheers (Aux Armes de Bruxelles)

ANA: Culinaire week in Tokyo

ANA (All Nippon Airways), IHG (InterContinental Hotel Group) en restaurant Aux Armes de Bruxelles sloegen in februari de handen in elkaar en organiseerden een Belgische culinaire week in Tokyo. Chef Cédric Callenaere nam een rechtstreekse ANA-vlucht tussen Brussel en Tokyo, waar hij vervolgens een op-en-top Belgisch menu maakte die werd geserveerd tijdens de gala-avond op 21 februari in hotel The Strings by InterContinental. De drie partners hebben er hun activiteiten voorgesteld aan Japanse to’s en bedrijven. Vervolgens konden de genodigden proeven van het viergangendiner én Belgische bieren! Ook de Belgische ambassadeur was aanwezig.