20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

TM-CHARTER

ITB Berlijn: praktische informatie

Volgende week donderdag 7 maart organiseert Travel Magazine zijn jaarlijkse charter naar ITB Berlijn. In samenwerking met Brussels Airlines, Europa-Park, AHK debelux en FTI Ticketshop brengt Travel Magazine een 30-tal reisprofessionals naar de vakbeurs. De Belgische delegatie reist in Light&Relax en zal op de beurs meteen worden verwend met een heerlijk ontbijt aangeboden door Europa-Park. De deelnemers kregen reeds een mail met alle praktische informatie en vliegticket doorgestuurd. Maar hier nog even alle informatie op een rijtje.

Heenreis > vlucht SN 2579 BRU-TXL
Vertrek > 06u20
Aankomst > 07u50

Samenkomst op Brussels Airport, ten laatste om 05u10 aan de check-in desk van Brussels Airlines. Toegangskaarten voor de beurs worden uitgedeeld na aankomst op de bus. Deelnemers worden ook vriendelijk uitgenodigd op de stand van FTI Ticketshop voor een aperitief om 16u30.

Terugreis > vlucht SN 2590 TXL-BRU
Vertrek > 20u45
Aankomst > 22u05

Samenkomst om 17u50 aan de autocar (op dezelfde plaats als bij aankomst : Deutschlandhalle, Eingang Süd). De autocar vertrekt stipt om 18u00. Ingeschreven voor de TM-charter maar nog geen informatiemail gekregen? Contacteer Marleen via marleen@travel-magazine.be

De charter wordt vanuit België begeleid door Yannick Melsen (te bereiken via +32 4 75 28 49 82). Robrecht Willaert en Bart Matthijs zullen de groep verwelkomen tijdens het ontbijt op de stand van Europa-Park.

LUCHTVAART

Brussels Airport Aviation Awards: 12e editie

Naar jaarlijkse traditie reikte Brussels Airport Company de Brussels Airport Aviation Awards uit. Hiermee wil de luchthaven de luchtvaartmaatschappijen en partners bekronen die zich gedurende het afgelopen jaar hebben onderscheiden op vlak van de ontwikkeling van het netwerk en vracht, van milieu en veiligheid, en van punctualiteit en performantie. Zo’n 250 mensen uit de sector waren woensdag 27 februari present in het Sheraton Brussels Airport Hotel voor deze feestelijke gebeurtenis.

Bekijk alle foto’s via onze website.

En de winnaars zijn…

Network Development Award Short Haul Airline: Georgian Airways en TUI fly
Network Development Award Long Haul Airline: Cathay Pacific
Network Development Award Cargo Airline: LATAM Cargo
BRUcargo Award: WFS – Worldwide Flight Services
Logistic Provider Award: DHL Global Forwarding
Environment Award: Thai Airways International
Safety Award: Tec4Jets
Performance Award Cargo Airline: Singapore Airlines Cargo
Punctuality Award Short Haul Airline: Eurowings
Punctuality Award Long Haul Airline: ANA

De winnaars van de Brussels Airport Aviation Awards 2018.

REISINDUSTRIE

Selectair Congres 2019: Baskenland

Tijdens de jaarlijkse Algemene Vergadering van Selectair, die afgelopen zondag plaats vond in Aalst, werd de bestemming bekendgemaakt van het Selectair Congres 2019. In samenwerking met Turespaña en Brussels Airlines trekt Selectair van 4 tot 8 oktober naar Baskenland (Bilbao, San Sebastian, Rioja).

Verder werden tijdens de A.V. verkiezingen voor het Selectair-bestuur gehouden. Eén bestuurslid werd herverkozen, m.n. Pieter Demuynck van Selectair Penta Reizen (Izegem). Drie nieuwe bestuursleden treden toe, zijnde Mieke Vervaecke van Selectair Hoppetravel (Poperinge-Veurne), Tim Devuyst van Selectair Reizen Gery (Zottegem) en Veerle Van de Loock van Selectair Time To Travel (Bonheiden). De directie en de commissievoorzitters worden op de volgende bestuursvergadering van 11 maart e.k. aangesteld.

LUCHTVAART

Brussels Airlines: nieuw onboard product

© Brussels Airlines

Brussels Airlines onthult een nagelnieuw product aan boord van haar langeafstandsvliegtuigen. Met een investering van 10 miljoen euro per toestel in een volledig nieuwe Business Class, Premium Economy en Economy Class wil de maatschappij een persoonlijke ervaring aanbieden en het gevoel van een boetiekhotel recreëren op 10 km hoogte. Het interieur werd ontworpen in samenwerking met JPA Design. Met drie nieuwe reisklassen met kwaliteitsproducten en de gekende Belgische gastvrijheid, noemt de maatschappij haar nieuwe langeafstandstoestellen “een boetiekhotel in de wolken”, met dezelfde kleinschalige persoonlijke ervaring als in een boetiekhotel. Lees verder: https://travel-magazine.be/brussels-airlines-nieuw-onboard-product/

BESTEMMING

China sluit grenzen met Tibet voor buitenlanders

© Reuters

Naar aanleiding van de zestigste verjaardag van de vlucht van de Dalai Lama sluit China de grenzen met Tibet voor buitenlandse toeristen, en dit tot 1 april. De sluiting van Tibet komt er na een “bevel van de regering”, maar anderen geven ook het Tibetaanse Nieuwjaar aan als reden, dat op 5 februari werd gevierd.

Tibet ligt op een plateau tussen de 3.600 en 5.200 meter boven het zeeniveau en staat bekend als het “dak van de wereld”. Vanaf de 15de eeuw groeide het boeddhistische koninkrijk uit tot een staat met de Dalai Lama aan het hoofd en Lhasa als hoofdstad. In 1950 viel de pas opgerichte Volksrepubliek China Tibet binnen en in 1965 werd de Tibetaanse Autonome Regio gecreëerd.

De Tibetanen vreesden dat hun leider ontvoerd zou worden, waardoor een opstand uitbrak op 10 maart 1959. De nu 83-jarige Dalai Lama vluchtte toen samen met zijn volgers naar India, waar hij in ballingschap leeft.

China heeft al verschillende keren toeristen de toegang tot Tibet geweigerd bij belangrijke politieke bijeenkomsten of verjaardagen. Meer dan 100 Tibetanen hebben zich de voorbije jaren in brand gestoken om te protesteren tegen de Chinese overheersing.

Pas per 1 april dit jaar worden de vereiste formaliteiten om het land in te reizen weer verstrekt.

LUCHTVAART

Brussels Airport: skiërs & zonnekloppers verwacht

Family Lane © Brussels Airport

Brussels Airport maakt zich klaar om duizenden vakantiegangers te verwelkomen, zowel skiërs als zij die de zon opzoeken. In totaal worden er vrijdag 1 maart 75 000 passagiers verwacht, van wie 40 000 vertrekkende reizigers. Dat zijn 3000 passagiers meer dan in 2018. In totaal zullen er tijdens de tien vakantiedagen maar liefst 648 000 passagiers bij Brussels Airport over de vloer komen. De populairste bestemmingen, bij Brussels Airlines, zijn dit jaar Genève, Berlijn, Tenerife, Barcelona, Praag, Nice en Palma de Mallorca voor de shorthaul en New York, Tel Aviv, Dakar, Washington en Toronto voor de langeafstandsvluchten. Bij TUI fly blijft Spanje de favoriete bestemming van de Belgen tijdens de krokusvakantie. Maar liefst de helft van de vakantiegangers van TUI fly trekt naar het Zuid-Europese land. Op de tweede plaats komt Egypte dat de sterkste stijging in het aantal passagiers ten opzichte van de krokusvakantie van afgelopen jaar mag optekenen.

Gezinnen worden steeds met open armen verwelkomd op Brussels Airport en tijdens de schoolvakanties worden ze nog extra in de watten gelegd. Ze openen opnieuw de ‘Family Lane’, om gezinnen met kinderen vlotter door de veiligheidscontrole te helpen, dit jaar in het thema skiën. En omdat de eerste dag van de vakantie samenvalt met Wereldcomplimentendag krijgen de passagiers van Brussels Airport op vrijdag wafels en stickers met complimentjes om uit te delen.

Het belooft erg druk te worden tijdens de komende vakantiedagen. Om nodeloze stress te vermijden, raad men aan om je parkeerplaats op Brussels Airport op voorhand te reserveren. Wie iemand naar de luchthaven moet brengen, kan maximaal tien minuten gratis halthouden in de drop-off zone die ideaal gelegen is aan de toegang naar de autosnelwegen.

EVENT

Thomas Cook Inspirational Journey

Sfeerbeeld van de Thomas Cook Inspirational Journey in 2018.

Op dinsdag 2 april 2019 vindt in Brussel de tweede editie van de ‘Thomas Cook’s Inspirational Journey’ plaats. Thomas Cook nodigt u uit om deel te nemen aan dit B2B evenement waar je in contact komt met de belangrijke partners (hotels, airlines, cruises, bestemmingen) van Thomas Cook. Deze tweede editie zal doorgaan in Docks Dome Brussels, een monumentale en buitengewone architectuur op het dak van het shopping district, Docks Bruxsel. Met een adembenemend uitzicht op het kanaal van Brussel en de tuin van het Koninklijk Paleis is dit één van de meest uitzonderlijke locaties in Brussel. Daarnaast is deze locatie centraal gelegen en heel makkelijk bereikbaar met de wagen alsook met het openbaar vervoer.

Het programma start om 14u00 en is opgebouwd uit een perfecte mix van business & pleasure met o.a. 60 internationale partners, verschillende inspirerende workshops, een walking diner en een party met live optredens. Bovendien geeft Thomas Cook maar liefst 40 verschillende prijzen weg (gratis vluchttickets, free stays,…)! Schrijf je nu in via deze link.

PEOPLE ON THE MOVE

Sunny Cars: nieuwe sales Brussel & Wallonië

Rafael Perez Carmona (foto) is sedert begin deze week aan de slag bij Sunny Cars als District Sales Manager voor Brussel en Wallonië. In deze rol wordt hij verantwoordelijk voor de verkoop van all-in autohuur door reisagenten in deze regio en is hij hun nieuwe aanspreekpunt. Hij zal hen helpen met het verhogen van de conversie o.a. door middel van het geven van trainingen, het meedenken over acties en andere verkoop bevorderende activiteiten. Rafael is al bijna tien jaar actief in de reiswereld en dat in diverse salesfuncties, o.a. bij touroperator Lagrange en sinds 2016 bij The Walt Disney Company Parks & Resorts als Account Manager. Onder zijn leiding is Disney gestart met het rechtstreeks verkopen aan de reisagent zonder tussenpersoon. Vanuit die positie maakt Rafael nu de overstap naar Sunny Cars. Olivier Giacomini, head of sales Belgium & France bij Sunny Cars, over de aanstelling van Rafael: “We zijn heel erg blij met Rafael als nieuwe aanwinst voor ons team. Met zijn ervaring in de reisbranche en zijn sprankelende persoonlijkheid hebben we een waardige opvolger voor Ignace Vermeylen gevonden.” De verantwoordelijkheden van Rafael bij The Walt Disney Company Parks & Resorts werden overgenomen door Kristof Heirman.

CRUISE

PONANT: voorstelling Antarctica-reis Antwerpen

© Nathalie Michel

In het clubhuis van de Royal Yacht Club België in Antwerpen stelden PONANT en Henri de Gerlache, achterkleinzoon van Adrien de Gerlache, begin deze week een uniek gemeenschappelijk project voor. Het gaat om de Antarctica-reis die begin 2020 vanuit Antwerpen vertrekt. Met aan boord ook Henri en zijn broer en zussen Astrid, Gauthier, Savina en Adélie. Het was immers in 1897 dat overgrootvader Adrien de Gerlache, een zeevaarder gepassioneerd door wetenschap en nieuwe ontdekkingen, vanuit Antwerpen koers naar het zuiden zette aan boord van het Belgische expeditieschip de legendarische Belgica. 120 jaar later nodigt PONANT haar klanten uit om van 9 tot 18 februari 2020 de herinnering aan de heroïsche wetenschappelijke expeditie van de Belgica terug tot leven te brengen.

Meer informatie over de cruise via deze link.

LUCHTVAART

OST: coffee truck in vertrekhal

De Luchthaven Oostende-Brugge zal vanaf zaterdag 2 maart 2019 een coffee truck voorzien in de vertrekhal voor haar passagiers. Hiervoor werken ze samen met Philly’s, een cateringbedrijf met reeds 35 jaar ervaring in de horeca en gastronomie. Het concept heet “My Cup On Wheels”. Het idee bestaat uit een Piaggio scooter omgebouwd tot coffee truck. Alle koffie wordt ter plaatse gemaakt om de klant de ultieme koffie-ervaring te geven. Op het Vakantiesalon in Antwerpen leerde Vanessa Flamez, marketing & communication manager van Luchthaven Oostende-Brugge, het concept kennen. “Een koffiehuis op wielen is nu eenmaal een mooie en heerlijke meerwaarde om de beleving van alle luchthavenpassagiers in Oostende op te krikken. Dit concept van “customer experience” kadert integraal in het verder uitrollen van de strategie zodat we hier volle aandacht aan besteden. Als regionale luchthaven luisteren wij – méér dan nationale luchthavens – naar de noden en wensen van de bezoekers. Zo bouwen wij verder aan ons imago van “klantvriendelijke” luchthaven. Wij denken niet alleen in termen van het verhogen van de service; wij pakken het aan en doen het.”

PEOPLE ON THE MOVE

© Maîtrise

Kurt Bostyn naar HRS

Kurt Bostyn (foto) is sinds begin februari aan de slag bij Hotel Reservation Service (HRS) als manager HRS Benelux. HRS is een hotelreserveringsportaal voor zaken- en privéreizigers. Via het portaal kunnen meer dan 300.000 hotels in 190 landen en meer dan 400.000 vakantiehuizen en appartementen in Europa gereserveerd worden. HRS heeft toegang tot alle GDS’en. Kurt was tot december 2018 aan de slag als country manager Belux bij Travelport. Voorheen was hij ook actief bij Carlson Wagonlit Travel en Uniglobe Belux Travel. Bij Travelport werd de functie van Kurt Bostyn medio december 2018 overgenomen door Erik Van Markus, die naast zijn verantwoordelijkheid als managing director voor Travelport Nederland ook België en Luxemburg voor zijn rekening neemt.

VAKVERENIGING

FBAA: nieuwe algemeen voorzitter

De FBAA (Belgische Federatie van Autocar en Autobus Ondernemers) Raad van Bestuur van woensdag 20 februari startte met de overdracht van het Algemeen Voorzitterschap van de FBAA aan Dirk Hellemans, tot dan toe de Algemeen Vicevoorzitter. Dat meldt de interne nieuwsbrief ‘Nieuws in ’t kort’ van de FBAA. Albert Hoc besliste immers om persoonlijke redenen zijn mandaten ter beschikking te stellen na tientallen jaren actief te zijn geweest in verschillende comités en raden. In lijn met de statuten zal Dirk Hellemans, ad interim, het Algemeen Voorzitterschap overnemen, alvast tot aan de volgende statutaire verkiezingen van februari 2020. De Raad van Bestuur van de FBAA besliste unaniem om Albert Hoc de titel van Erevoorzitter FBAA toe te kennen.

THEMAPARKEN

Amsterdam: Efteling-boot

© Efteling

Sinds kort vaart twee jaar lang een Efteling-rondvaartboot door de Amsterdamse grachten. Op deze manier wil de Efteling toeristen die de hoofdstad bezoeken verleiden om ook een daguitstap naar het attractiepark in Kaatsheuvel te maken. De samenwerking tussen de twee grootste attracties van Nederland ligt voor de hand, legt algemeen directeur van de Efteling Fons Jurgens uit: “De Efteling is een internationale verblijfsbestemming, maar gasten kunnen vanuit Amsterdam ook gewoon een dagje langskomen. Heel veel toeristen die Nederland willen ontdekken maken met LOVERS Canal Cruises een rondvaart door de grachten en de boten zelf zijn ook een bezienswaardigheid. Het is heel mooi om onze samenwerking op deze bijzondere manier vorm te geven.” Roodkapje maakte de eerste tocht in de Efteling-boot. Zeker tot en met 2020 vaart deze dagelijks langs de Magere Brug, het Anne Frank Huis en andere Amsterdamse toeristische trekpleisters.

VAKANTIEPARK

Holiday Suites Jabbeke: opening

Vandaag, vrijdag 1 maart opent Holiday Suites een nieuwe vakantieresidentie op recreatiedomein het Klein Strand in Jabbeke. De nieuwe vakantieresidentie telt 24 vakantieverblijven van 2 tot 6 personen. Ook deze keer blijft Holiday Suites volledig trouw aan het vertrouwde concept: nieuwe, moderne verblijven met een volledig uitgeruste keuken, flexibele verblijfsdata dankzij de digitale receptie en een kindvriendelijk domein met speelplein. Huisdieren zijn zoals altijd toegelaten en er zijn ook vakantiestudio’s voorzien die toegankelijk zijn voor mindervaliden. “We zijn heel trots dat Holiday Suites deel mag uitmaken van een vaste waarde zoals het Klein Strand”, aldus General Manager Anaë Huybrechts, “we popelen om onze klanten kennis te laten maken met het domein en de prachtige streek van het Brugse Ommeland”. Op termijn zal het vakantiedomein 250 Holiday Suites omvatten.

Met Jabbeke is Holiday Suites nu aanwezig op negen bestemmingen, voornamelijk aan onze Vlaamse kust en ook net over de Franse grens. Binnenkort komen er daar nog drie bestemmingen bij. In april wordt Nieuwpoort ook nog aan het aanbod toegevoegd. In juni komen er dan nog twee bestemmingen in Frankrijk bij: Boulogne-sur-Mer aan de Noord-Franse Opaalkust en Vence, de eerste bestemming van Holiday Suites aan de Côte d’Azur. Met deze laatste opening richt de West-Vlaamse vakantiespecialist zich voor het eerst naar Zuid-Europa.

REISBEURS

Reismarkt Brugge: 3000 bezoekers

Afgelopen zondag mocht de 34ste editie van Reismarkt in Brugge zo’n 250 reizigers-experts-informanten en 3000 bezoekers ontvangen. Volgens de organisatoren was daarvan één derde jongeren. Marjolein Puype: “Ons motto blijft nog steeds om reizigers met elkaar te verbinden en ervoor te zorgen dat reizigers eerlijke en nuttige informatie krijgen. Geen betere manier om je op een reis voor te bereiden aan de hand van informatie van voorgangers. We verkopen niets, we beperken ons tot een vrijblijvende tussenschakel tussen de reiziger en zijn uiteindelijke reiskeuze. Dit jaar zien we enkele duidelijke koplopers in interesse bij de bezoekers; namelijk Japan, Canada, Indonesië, Australië en heel wat Latijns-Amerikaanse landen als Costa Rica, Peru, Bolivië of Colombia.” De foto’s van Reismarkt kan je terugvinden op de TM-site.

CRUISE

Cptn Zeppos: reizen met cargoschip

Joris Van Bree van Cptn Zeppos in Antwerpen wil mensen vanuit Antwerpen – zijn thuishaven en wereldhaven – onbekende, unieke en authentieke ervaringen en emoties laten beleven en delen als passagier aan boord van een vracht- of cargoschip door de bestaande overcapaciteit aan cabines in te vullen: een milieuvriendelijke manier van reizen met ruimte voor tijd. Gemiddeld betaal je tussen de 75 en 100 euro per dag. Een reis per vrachtschip start vanaf zes dagen en kan maximum 119 dagen duren. Er kan steeds met reisbureaus samengewerkt worden. Onlangs won Cptn Zeppos een van de ‘Bertjes”, een jaarlijkse award die innovatieve ondernemers een duwtje in de rug geeft. Meer info op: www.cptnzeppos.com

TOUROPERATING

Club Med: opening winterseizoen 2019-2020

De opening van het winterseizoen 2019-2020 bij Club Med start op dinsdag 26 maart 2019. Gedurende 3 ongelimiteerde dagen – 26, 27 en 28 maart – geniet uw klant van tot -15% korting op alle Club Med resorts en alle cruises! Maak alvast een vhttp://preregistratieindirect.clubmed.be/orinschrijving vanaf vandaag, gratis en zonder verplichting voor de volgende vakantie van uw klanten in het winterseizoen.

HOTELLERIE

RIU: heropening Riu Tikida Palmeraie

© RIU

RIU Hotels & Resorts is het nieuwe jaar gestart met de heropening van Riu Tikida Palmeraie, gelegen op slechts zes kilometer van het oude centrum van Marrakech. Het hotel is vanaf november vorig jaar gesloten geweest om de volledige renovatie van de kamers tot en met alle gemeenschappelijk ruimtes mogelijk te maken.

Het in 2009 geopende hotel ligt midden in exotische tuinen en biedt de all inclusive service, gratis WiFi en leuke amusementsprogramma’s. Na de grondige renovatie zijn de gemeenschappelijke ruimtes visueel vergroot, waardoor er een ruimtelijke en lichte lobby is ontstaan, waar vegetatie is opgenomen wat een prachtig effect geeft en zo een binnentuin vormt. Ook de restaurants en bars zijn gerenoveerd en hebben een veel frissere stijl gekregen, zowel wat betreft de decoratie als de ligging. Het culinaire aanbod blijft de beste internationale gerechten serveren bij het buffet met thema-avonden en wordt gecompleteerd door twee restaurants, het ‘El Nakheel’ gespecialiseerd in de Marokkaanse keuken en het Italiaanse ‘La Trattoria’.

Ook de 392 kamers van dit hotel zijn volledig gerenoveerd. De badkuipen zijn vervangen door douches en ook de vloeren en decoratie zijn volledig vernieuwd, waarbij aardetinten en hout de boventoon voeren.

De buitenruimtes die behoren tot de meest emblematische punten van het hotel, met het prachtige zwembad dat lijkt op een oase in de woestijn, zijn ook vernieuwd in de nieuwe stijl van het hotel, evenals het overdekte zwembad.

Riu Tikida Palmeraie is een van de vijf hotels die RIU in Marokko heeft. Naast drie andere in het gebied van Agadir en Riu Tikida Garden, ook in Marrakech, waarvan de renovatie gepland is voor het volgende seizoen 2019/2020. Daarnaast is dit jaar in augustus de opening van Riu Palace Taghazout gepland, het eerste van RIU op deze Marokkaanse bestemming.

THEMAPARKEN

Disneyland Paris: reisagentenweekend

Disneyland Paris heeft twee aanbiedingen gelanceerd, exclusief voor reisagenten. Van 12 tot en met 14 juli 2019 organiseert Disneyland Paris voor de 3de keer het Reisagentenweekend. Ontvang 50% korting op je verblijf in een geselecteerd Disney Hotel en kom brullen van plezier tijdens het The Liong King & Jungle seizoen in het Disneyland Park.

Kom je op zaterdag 13 juli naar de commerciële presentatie? Dan ontvang je een Ultimate FASTPASS “One Time”*. Daarnaast geniet je ook nog van andere voordelen:
– Gratis upgrade naar Volpension indien je vooraf je Halfpension hebt geboekt*
– Toegang tot een VIP zone tijdens de nieuwe show Lion King: Rythms of Pridelands*
– En nog andere exclusieve Disney Stars voordelen!
Reserveren kan t/m 15 mei 2019.

Reisagentenaanbieding

Ideaal voor wie deze zomer zelf Disneyland Paris wil gaan ontdekken! Ontvang tot -50%* op je verblijf in geselecteerde Disney Hotels & Resorts en geniet bovendien van exclusieve Disney Stars VIP voordelen zoals een welkomstdrankje, 20% korting in de Disney-boetieks en 30 euro korting op de Disney PhotoPass + service,… * Geldig voor aankomsten van 2 april t/m 30 september 2019.

*Voor alle voorwaarden en beschikbaarheid, ga naar Disney Stars of contacteer het Disneyland Paris Sales Team.

INCENTIVE

USA – Canada Travel: wedstrijd Air Transat

USA – CANADA Travel beloont de beste verkoper van Air Transat-tickets met een gratis ticket*! Voor verdere informatie, kan u USA – Canada Travel contacteren via 02/7349700 of per mail naar info@usatravel.be

*Voor elke nieuwe reservatie gemaakt tussen 26 februari en 5 april 2019. Vluchten moeten verkocht worden samen met de accommodatie. De winnaar zal persoonlijk op de hoogte worden gebracht. De vlucht vertrekt vanuit Brussel met de maatschappij Air Transat met als bestemming Canada, naargelang de beschikbaarheid in het seizoen. Het maximumbedrag voor een ticket bedraagt €600. Eventuele bijkomende kosten zijn ten laste van de winnaar.

HOTELLERIE

Accorhotels wordt opnieuw Accor

Na drie en half jaar Accorhotels wordt de groep opnieuw Accor. “Omdat we meer doen dan alleen maar hotels beheren, zelfs al blijft die activiteit de kern van onze werking,” aldus Sébastien Bazin, CEO van de groep. In 2018 zette Accor zijn transformatie verder naar een ‘asset-light’-model, met de verkoop van 65% van het kapitaal van AccorInvest. Accor is van plan om zijn positie op vlak van distributie, loyaliteit van klanten en de kracht van zijn merken te versterken. Naast de naamsverandering zal Accor ook zijn visuele identiteit bijsturen. “De verandering van de invulling van het Accor-merk weerspiegelt de transformatie van de groep. Het effent het pad naar een betere gastvrijheid waarmee de groep nog beter wil inspelen op de behoeften van de klant,” aldus het agentschap Brandimage, dat de nieuwe merkidentiteit van Accor ontwikkelde. “Het merk Accor wordt meer dan ooit een premiummerk, dat zijn leidinggevende positie in luxe, lifestyle en gastvrijheid hiermee in de verf wil zetten.”

2018: uitstekende resultaten

Accor maakte vorige week donderdag zijn jaarresultaten bekend. De groep, met meer dan dertig merken waaronder Ibis, Mercure, Sofitel, Raffles en Mövenpick, kan voor 2018 een groei van 8,8% optekenen, in vergelijking met 7,9% in 2017. De brutowinst voor 2018  bedraagt 712 miljoen euro, een recordbedrag! De geconsolideerde omzet bedraagt 3,6 miljard euro. De nieuwe activiteiten (conciërgediensten, verhuur van luxe residenties, digitale diensten voor hoteliers,…) boekten een omzet van 149 miljoen euro, een stijging van 2,4% in vergelijking met 2017. De overnames van Gekko, ResDiary en Adoria, afgerond in 2018, droegen bij aan de positieve resultaten van de groep. De verkoop van 65% van het kapitaal van AccorInvest stelde de groep in staat om een meerwaarde van 2,4 miljard euro op te nemen, resulterend in een nettowinst van 2,23 miljard euro. Sébastien Bazin, chairman en CEO van Accor: “De resultaten van Accor voor 2018 weerspiegelen een ingrijpende transformatie, met name gekenmerkt door de verkoop van onze vastgoeddivisie en talrijke overnames. Er zit duidelijk een positieve trend in onze resultaten, met een bruto-exploitatieoverschot, een toename van de cashflow en een organische ontwikkeling. In 2019 gaat de groep verder op de ingeslagen weg. Met de lancering van ALL (nvdr. een nieuw getrouwheidsprogramma) zal Accor zijn hospitality-model verder op punt stellen voor zijn klanten en partners. De ambitieuze strategie moet de merken van de Accor groep doen opleven, nieuwe klanten werven, bestaande klanten fideliseren en de prestaties op lange termijn optimaliseren.”

LUCHTVAART

Aviareps: vertegenwoordiging Loganair

De Schotse luchtvaartmaatschappij Loganair, net zoals het failliete Flybmi eigendom van Airline Investments Limited (AIL), zal vanaf 1 maart 2019 door Aviareps, als General Sales Representative, worden vertegenwoordigd op de Belgische en Luxemburgse markt. Na de stopzetting van de activiteiten van Flybmi eerder deze maand nam Loganair een vijftal routes over van Flybmi. Het gaat om drie lijndiensten vanuit het Schotse stad Aberdeen naar Bristol, Oslo, Esbjerg en Aberdeen (vanaf 4 maart) en twee routes vanuit de Engelse stad Newcastle naar het Noorse Stavanger en naar Brussel (vanaf 25 maart). De Newcastle-Brussel route zal tien keer per week (geen vluchten op zaterdag) worden uitgevoerd. Loganair zal een ochtend- en avondvlucht uitvoeren van maandag tot donderdag, een avondvlucht op vrijdag en één vlucht op zondag. Vluchten van en naar Brussel zullen worden uitgevoerd met een Embraer 145 met een capaciteit van 49 passagiers.

EVENT

Pegase: exclusieve gastronomische ontmoeting met Yves Mattagne & Radisson Blu Beach Resort Crete

Steven Van Oost: “Na het succes van de private lunch powered by Pegase & Radisson Blu Beach Resort te Kreta in het 2-sterrenrestaurant Sea Grill te Brussel van 15 november 2018, nodigen wij op woensdagavond 24 april 2019 en donderdagavond 25 april 2019 maar liefst 25 reisprofessionals uit voor een vervolg! Céline Claeys, Pegase product manager Kreta en de heer Minos Geniatakis brengen u op de hoogte van de laatste nieuwigheden binnen het Radisson Blu Beach Resort te Kreta. Als kers op de taart beleeft u een hoogstaande culinaire ontdekkingsreis van de hand van Meesterchef Yves Mattagne. Op woensdag 24 april gaat dit evenement door  in het unieke kader van The Chocolate Nation te Antwerpen, het grootste Belgische chocolade museum ter wereld en op donderdag 25 april in restaurant Sea Grill te Brussel. Telkens om 18u30. Noteer alvast de datum in uw agenda, want de plaatsen zijn beperkt tot  2 x 25 personen. Een officiële uitnodiging volgt nog per mail.”

LUCHTVAART

Inter Gsa: vertegenwoordiging Star Peru

Sinds 1 februari vertegenwoordigt Inter Gsa Star Peru in de Benelux en Frankrijk. De luchtvaartmaatschappij uit Peru is te boeken via Amadeus en Sabre. De maatschappij heeft zijn basis op Jorge Chavez International Airport in Lima, vanwaar het regionale vluchten uitvoert. Vanuit Lima zijn er dagelijkse vluchten naar Iquitos, Tarapoto, Pucalpa en Cuzco. Star Peru heeft eveneens de opening van twee nieuwe routes aangekondigd: Cajamarca en Chiclayo, telkens vanuit Lima.

BROKER

Sunny Cars: papierloos reizen

Een nieuwe stap voor Sunny Cars: bij meer dan 100 autoverhuurpartners is het mogelijk om de voucher van de huurauto in de Apple Wallet te laden en dus mobiel mee te nemen. De mobiele voucher is zeer compact en vervangt de papieren voucher.

De eerste pagina in Apple Wallet toont alle belangrijke informatie die de klant aan de balie van een autoverhuurpartner nodig heeft. Naast deze gegevens kan de klant ook doorklikken naar aanvullende informatie over de boeking. Bijvoorbeeld het adres van de lokale wagenparkaanbieder en het betaalde bedrag. Indien de klant heeft gekozen voor pre-registratie door het boeken van één van de servicepakketten, is de link hiervoor ook in deze mobiele voucher te vinden. De mobiele voucher is te downloaden via een link op de papieren/digitale versie.

“We zijn erg blij met deze ontwikkeling. Door het integreren van alle relevante informatie in de populaire Apple Wallet app kunnen we het papierloos reizen verder versnellen”, aldus Hans Knottnerus, managing director Sunny Cars Nederland, België en Frankrijk. “Op deze manier hebben de klanten alle boekingsinformatie bij de hand wanneer ze de auto ophalen.”

CRUISE

PONANT: gratis wifi

Sinds kort garandeert PONANT gratis wifi voor alle gasten op alle cruiseschepen in haar vloot. Afgelopen dinsdag was er de voorstelling van de nu al memorabele Belgica-cruise naar Antarctica (begin 2020) en daar wist Sam Verhaegen, Business Developer BeLux bij PONANT, het nieuws aan onze redactie mee te geven. “Het gratis internet zorgt voor onze gasten aan boord voor een nog ruimer comfort, ongeacht de kajuitcategorie. Op die manier onderhouden ze nauw contact met familie en vrienden zowel op zee als aan land. We hebben daarvoor veel investeringen gedaan waaronder een nieuw wifi-systeem waardoor de dekking in alle uithoeken van de wereld is verbeterd evenals een nieuw gebruikersvriendelijk portaal.” PONANT is een uitzonderlijke Franse cruiserederij, die wereldwijd wordt beschouwd als de referentie voor luxe- en boetiekcruises.

TOUROPERATING

Exclusive Destinations: Champagne-tijd!

De eerste wijnstokken in de Champagne waarvan daadwerkelijk wijn is gemaakt, werden door de Romeinen geïntroduceerd, met de legioenen van Julius Caesar, vanuit het Middellandse Zeegebied tot Durocortorum, de stad die nu Reims wordt genoemd.

Exclusive Destinations biedt uw klanten de mogelijkheid om op een ontspannende wijze deze Champagne-streek te ontdekken aan boord van de Barge Johanna, een motorschip dat accommodatie biedt voor 6 personen. Gedurende een 7-daagse rondvaart van Reims naar Château Thierry in Picardië staan er heel wat hoogtepunten op de agenda: Reims en haar majestueuze kathedraal, bezoek aan een champagneboer, bezoek aan de kelders van Epernay, bezoek aan de champagne coöperatieve Dom Caudron,…

Alle vaarkosten, maaltijden aan boord, koffie, thee en dranken bij de maaltijden zijn inbegrepen alsook excursies met een minibus en inkomgelden. Fietsen (helm en GPS) zijn eveneens ter beschikking en zo kiezen sommige klanten ervoor te fietsen naar de volgende ligplaats. Vaar er eens op uit in een familiale sfeer te midden van natuur, cultuur en gastronomie. Meer info over de routes vindt u hier.

Mag het wat meer zijn en verkiest uw klant één en dezelfde uitvalsbasis, dan raden wij zonder aarzelen het 5-sterren Grand Luxe Royal Champagne Hôtel & Spa aan. Dit hotel onderging een complete renovatie en is een absolute aanrader om de Champagnestreek te ontdekken en bij terugkeer in stijl te kunnen onthaasten in de 1500 m² Spafaciliteiten met binnen-en buitenzwembad of u te laten verrassen door de uitzonderlijke gastronomische troeven van het hotel: 2 gastronomische restaurants (1 toprestaurant ‘Le Royal’ met 1 Michelinster) en een wijnkelder met keuze uit meer dan 300 wijnen en champagnes. Klik hier voor meer info.

SERVICE FACILITATOR

EurAm: 6X West-USA

EurAm werkt permanent aan haar productaanbod. Er worden heel de tijd nieuwe extra diensten en accommodaties aangeboden, van klassiek tot extravagant en van avontuurlijk tot relax. Via de TM-Nieuwsbrief houdt EurAm je regelmatig op de hoogte.  Deze week brengt EurAm zes budgetvriendelijke uitstappen, onder 50 euro, die je zelf vlot toevoegt aan de reis van je klant.

Here we go:

  • Dagje fietsen met ferry ticket in San Francisco
  • Entree wildpark Bearizona bij Williams, Grand Canyon
  • Walvissen spotten bij Dana Point onder Los Angeles
  • Entree Antelope Canyon bij Page, Lake Powell (let op: zeer beperkt beschikbaar in juli/augustus)
  • Dagje fietsen langs de huizen van de filmsterren in Los Angeles
  • Golden Gate Bay Cruise in San Francisco

Olivier Dewit: “Maak het verschil door digitale offertes van EURAM aan te vullen met unieke extra producten!”

Webinar MGM resorts & Las Vegas

Donderdag 14 maart 10:00 – 10:45 uur > Viva Las Vegas! Schrijf je snel in voor de speciale webinar over de MGM Resorts en Las Vegas via deze link. “Wil jij graag weten waar je jouw klanten het best kunt onderbrengen in Las Vegas? Welk MGM Resort past bij jouw klant? En wat zijn nou die leuke plekken om met kinderen te bezoeken? Hoe is Las Vegas ontstaan en wat mag je klant zeker niet missen bij een bezoek aan deze bruisende stad? Vincent vertelt je er alles over in de webinar!”

Webinar West Virginia, Kentucky en Tennessee

Woensdag 13 maart, 10:00 – 10:45 uur. Schrijf je snel in via deze link. “Ben jij benieuwd naar de bijzondere staten West Virginia, Kentucky en Tennessee? Volg dan de webinar die EURAM organiseert in samenwerking met Travel South. Hanny Fluit van Travel South USA – Benelux deelt graag haar uitgebreide kennis over deze veelzijdige regio met jou en Vincent vertelt je over EurAm’s producten en een mogelijke route door deze staten.”

STUDIEREIS

7PLUS: Sint-Petersburg

7Plus organiseert van 10 – 13 mei een studiereis naar Sint-Petersburg in samenwerking met Brussels Airlines. Tijdens deze studiereis maakt u kennis met enkele belangrijke highlights van de stad en de paleizen van Peterhof, Pouchkine en Pavlovsk. Geïnteresseerde reisagenten betalen € 595 euro (€ 145 toeslag single). Inschrijven doe je door naam, geboortedatum, naam agentschap, GSM, licentie-nummer, telefoon en e-mailadres door te geven aan info@7plus.be

TOUROPERATING

TUI: “Belgen op winterbreak tijdens krokusvakantie”

Egypte is veruit de sterkste groeier en verdubbelt zijn aantal bezoekers tegenover vorig jaar. © TUI

De Belg hecht steeds meer belang aan de krokusvakantie. Het aantal pakketreizen (vlucht + hotel) kent bij TUI een groei van 10% ten opzichte van de krokusvakantie 2018. 55% van de reizigers vertrekt volgende week met het vliegtuig naar de zon, 33% gaat skiën en 12% kiest voor een citytrip. TUI noteert 10% meer pakketreizigers dan tijdens dezelfde vakantie, vorig jaar.

De Belg heeft duidelijk nood aan een winterbreak en kiest vooral voor bestemmingen met gegarandeerd hoge temperaturen zoals Spanje en de Noord-Afrikaanse landen. Egypte is veruit de sterkste groeier en verdubbelt zijn aantal bezoekers tegenover vorig jaar.

Maar ook de exotische bestemmingen blijven sterk in trek. De Dominicaanse Republiek zal 40% meer TUI reizigers verwelkomen. Steeds meer Belgen ontdekken ook Kaapverdië.

Door de sneeuwzekerheid tijdens deze periode van het jaar is de krokusvakantie het topseizoen bij uitstek voor een skivakantie. De meerderheid van de Belgen zoekt traditioneel de Franse skistations op. Ook dit jaar gaat meer dan 50% van de skifanaten richting Franse Alpen. De grootste groeibestemming is Oostenrijk. Eén op vier reizigers kiest voor de gezelligheid van de Oostenrijkse skigebieden.

Wie slechts enkele verlofdagen wil opnemen, kiest vaak voor een citytrip. De klassiekers doen het weer uitstekend en Londen, in 2018 al de meest bezochte stad bij de TUI reizigers, kent ook nu de grootste groei. Door de naderende Brexit en het goedkope pond is deze periode voor velen een uitstekende gelegenheid om de Britse hoofdstad op te zoeken.

TOERISTISCHE DIENST

Atout France moet besparen

Atout France, het overheidsorgaan dat instaat voor de internationale toeristische promotie van het land, moet besparen. Dat raakte bekend via een interne nota op dinsdag 19 februari. Het doel: 4 miljoen euro besparen. Het herstructureringsplan maakt deel uit van een breder kader, waarbij de Franse overheid zo’n 10 miljard euro wil besparen. Door deze maatregel, op aangeven van de Franse minister van Buitenlandse Zaken Jean-Yves Le Drian, zal Atout France zijn loonmassa tegen 2020 wereldwijd met een derde moeten laten dalen. Atout France heeft in totaal ongeveer 450 werknemers, verdeeld over de hoofdzetel in Parijs en de 32 kantoren over de hele wereld. “Sommige kantoren zullen misschien zelfs hun deuren moeten sluiten,” klinkt het bij diverse Franse vakmedia. De hoofdzetel van Atout France, gevestigd in de rue de Clichy in Parijs, zou zich in eerste instantie geen zorgen hoeven te maken. De directie van Atout France in Parijs weigert voorlopig commentaar te geven op dit besluit. Internationale waarnemers fronsen echter de wenkbrauwen, omdat het besluit haaks staat op de ambitieuze doelstellingen die het land tegen 2020 wil bereiken: 100 miljoen buitenlandse bezoekers tegenover 90 miljoen in 2018. Een aanzienlijke verzwakking van het personeelsapparaat van het orgaan verantwoordelijk voor de promotie van Frankrijk in het buitenland lijkt in die optiek enigszins tegenstrijdig, wetende dat sommige kantoren vandaag al moeite hebben om de missies die de leden hen toevertrouwen te verzekeren, ongeacht of die nu openbaar (regio’s, steden,…) of publiek (hotels, musea, parken,…) zijn.

Atout France is een zogenaamde ‘groupement d’intérêt économique’ (GIE), een economisch samenwerkingsverband dat werkt met een ledensysteem, waarmee ondernemingen hun middelen en kennis delen, zodat ze gemakkelijker toegang hebben tot nieuwe internationale markten.

EVENT

Whisky Festival Gent: BelcoTravel present

Ook dit jaar zal BelcoTravel & Tours een infostand hebben op het International Malt Whisky Festival in Gent. Dit festival vindt plaats op zaterdag 16 en zondag 17 maart 2019 in het ICC in Gent. BelcoTravel & Tours geeft vijf keer twee toegangskaarten weg (inbegrepen: inkom, proefglas en enkele bonnetjes voor de tasting). Beantwoord volgende vraag en mogelijk wint u één van de vijf duotickets:

Speyside in Schotland is een heel belangrijke regio voor Single Malt Whisky’s. Welke van de volgende Whisky’s komt niet uit die Speyside regio?

  1. Macallan
  2. Talisker
  3. Glenfarclas
  4. Glenfiddich

Stuur uw antwoord per e-mail ten laatste op 7 maart naar tours@belcotravel.com met de vermelding van naam en adres van het reiskantoor en de twee namen. De winnaars worden persoonlijk verwittigd. Veel geluk!

TOUROPERATING

Transeurope: famtrip Monaco

Het is intussen een jaarlijkse traditie dat Transeurope in maart een studiereis naar het prinsdom Monaco organiseert, een steeds populairder wordende stadsbestemming bij de Brugse niche-TO. Dit jaar staat de studiereis gepland van 28 tot en met 30 maart. Kevin Van Nieuwenhuyse: “Vandaag is de laatste dag waarop je je voor de studiereis kan aanmelden. Dat doe je via sales@transeurope.com. Het programma volgt in grote lijnen de succesformule van de voorbije jaren, met een evenwichtige mix van stads- en hotelbezoeken en – zoals dat hoort bij een ‘glamour’ bestemming – de transfers per helikopter tussen de luchthaven van Nice en het prinsdom aan de Côte d’Azur. Alle deelnemers overnachten in een singlekamer.”

Charming Benelux-Duitsland

Met Benelux-Duitsland verscheen midden februari de laatste nieuwe Charming brochure voor het seizoen 2019-2020. Product manager Tom strikte zo maar even 18 nieuwe hotels, met even veel Charming+ arrangementen. Hij belicht ze in detail tijdens de voorstellingsavond van Transeurope op 12 maart bij Mezzo in Beringen. Er wordt die avond ook dieper ingegaan op het stedenaanbod van de Brugse TO. Wat heeft Valletta in de nasleep van Europese culturele jaar voor je klanten in petto? Welke mogelijkheden biedt Eurostar voor hun citytrip naar Amsterdam? Antwoord op deze vragen, en nog vele andere, op dinsdagavond 12 maart. De voorstelling wordt gevolgd door een heerlijk dinerbuffet. Inschrijven kan nog tot en met maandag, gratis via sales@transeurope.com.

Alle Rembrandts

Op cultureel vlak staat er zowel in Duitsland als Nederland heel wat te gebeuren in 2019. Duitsland viert 100 jaar Bauhaus en Nederland de 350ste sterfdatum van Rembrandt van Rijn. Orgelpunt is een sublieme overzichtstentoonstelling in het Rijksmuseum in Amsterdam. Tot en met 10 juni zijn alle schilderijen, etsen en tekeningen van Rembrandt uit de eigen collectie van het museum te bewonderen. Een unicum gezien de kwetsbaarheid van sommige stukken. De tentoonstelling is opgebouwd rond thema’s en beeldt de Hollandse meester weergaloos af als kunstenaar, mens en verhalenverteller. Bij Transeurope kan je skip the line toegang voor je klanten regelen, samen met een ruime kamer in een kunstzinnig designhotel.

Extra aanbod op Corsica

Als aanvulling op het aanbod in de Charming France brochure zette Transeurope vijf extra logeeradresjes op Corscia online. Met deze uitbreiding wil de charmespecialist reisagenten een maximum aan flexibiliteit geven bij het samenstellen van een rondreis voor hun klanten. Concreet gaat het om Le Subrini (3*), een budgetvriendelijk hotelletje met mooie uitzichten op de baai van Porto vanaf de kamers en het terras, Domaine de l’Oriu (4*), een groen paradijsje genesteld in het natuurpark van Scandola (werelderfgoed) bij Porto, Artemisia (3*), een eigentijds kleinschalig adresje met prachtige decorstukken midden in de bergen, Casa Murina (4*), het eerste 100% ecologische charmehotel op Corsica dicht bij de zee in het zuiden en Les Jardins de Mathieu (4*), een unieke chambre d’hôtes (slechts 4 kamers) met een luxueuze afwerking. Naast deze adresjes met vaste, genegotieerde TO-tarieven vind je online ook een selectie van hotels aan variabele dagprijzen en scherpe vluchttarieven vanuit Charleroi met Air Corsica bij Transeurope.

De Portugese ‘Route 66’

De Estrada Nacional 2, ook wel eens de Portugese ‘Route 66’ genoemd, verbindt Chaves bij de Galicische grens met Faro in het zuiden en snijdt Portugal doormidden. De route wordt door Frommers, de Amerikaanse variant van Lonely Planet, aangestipt als ‘must do’ in 2019. Het boetiekhotel Convento da Sertã is een van de drie mooiste overnachtingsplekken onderweg. Zowel het hotel als de route zijn bij Transeurope in het aanbod te vinden.

PEOPLE ON THE MOVE

Brussels Airlines: nieuwe managing director operations

© Brussels Airlines

Vanaf 15 april zal de Zwitserse Edi Wolfensberger (37) de Management Board van Brussels Airlines vervoegen als Managing Director Operations. Hiermee neemt hij over van Thibault Demoulin, die in het bedrijf zal blijven werken als full-time captain Airbus A330. Edi Wolfensberger zal samen met CEO Christina Foerster en CFO Dieter Vranckx rechtstreeks rapporteren aan de Board of Directors van SN Airholding.

Na zijn studies aan de universiteit van Aarau (Zwitserland) als industrieel ingenieur, begon Edi Wolfensberger zijn carrière in 2007 als Sales and Distribution Controller in de Hiestand Food Company in Zwitserland.

Zijn eerste professionele ervaring was in de auto-industrie met zijn stage bij de AMAG Automobil und Motoren AG Utoquai in Zürich (Zwitserland) in 1997 en met ConiTech S.A. in San Luis Potosi (Mexico). Sinds 2001 heeft Edi Wolfensberger zijn licentie als privé piloot met verschillende ratings. Gedurende zijn carrière in de luchtvaart bouwde hij een uitgebreide expertise op, op het gebied van pilot training, onderhoud, controle en sales activiteiten. Het is in 2008 dat hij in de luchtvaartsector terecht kwam als Manager Controlling Technics bij Swiss International Air Lines, waar hij tot 2015 verschillende functies heeft uitgevoerd, zoals Head of Commercial Controlling, Director of Market Communication and Pricing, en Head of Channel Management. In juni 2015 heeft Edi Wolfensberger de Airline Training Center Arizona (Phoenix, USA) geïntegreerd, als Director Finance, HR & Administration en lukte het hem om de turnaround van het bedrijf met succes te behandelen. Sinds januari 2017 bekleedt hij de positie van Managing Director Lufthansa Aviation Training Switzerland AG, waar hij, met efficiënte klantgerichte processen, de samenwerking tussen de onlangs gefuseerde bedrijven binnen de Lufthansa Aviation Training group heeft opgericht

TOUROPERATING

Thomas Cook: Noord-Macedonië & Montenegro

Avala Resort & Villas © Thomas Cook

Wil je klant eens iets anders? Laat hem deze zomer dan de verborgen parels van de Balkan ontdekken! Noord-Macedonië verrast jong en oud met haar felblauwe meren, sprookjesachtige steden en imposante bergen. Een absolute blikvanger is het meer van Ohrid. Het is dan ook geen toeval dat alle Thomas Cook hotels aan dit meer liggen. Je kan er wandelen, fietsen of met een kano het meer verkennen. Ook telt het land verschillende nationale parken. Cultuurliefhebbers bewonderen dan weer vooral de vele historische gebouwen en kerken in het stadje Ohrid. Bovendien is Noord-Macedonië erg interessant voor de portemonnee! Thomas Cook hoteltip? Het viersterrenhotel Bellevue aan de oevers van het meer van Ohrid. Ook Montenegro vormt al jaar en dag een vaste waarde in het Thomas Cook aanbod. Je vindt er voornamelijk rust en een ongerepte natuur: majestueuze bergen die steil uit de zee oprijzen, verborgen baaien en eilanden met oude kerken en kloosters. De middeleeuwse stad Budva mag zeker niet op het lijstje ontbreken. De gezellige strandpromenade en het oude centrum zullen je zeker bekoren. Thomas Cook hoteltip? Het viersterrenhotel Avala Resort & Villas in Budva.

Sanur © Thomas Cook

Exotische bestemming van de maand: Indonesië

Elke maand zet Thomas Cook 1 exotische bestemming in de kijker. Deze maand is het de beurt aan Indonesië. Alle klanten die tijdens de maand maart 2019 een vakantie reserveren naar Indonesië krijgen een mooie korting van € 100 per dossier! Gebruik hiervoor de kortingscode ‘SAMBAL’ in BTN4U.

Cruise-acties: laatste dagen!

Overtuig je klant om nog snel zijn cruise te reserveren, want het zijn de laatste dagen van de cruiseacties bij Thomas Cook, zoals ‘2e persoon gratis op cruise’, ‘2e persoon aan -50%’ en gratis drankenpakket. Deze acties zijn nog geldig t.e.m. zaterdag 9 maart. Bovendien zijn het ook de laatste dagen van de incentive. Hierbij verdien je per boeking van Costa Cruises & Aida Cruises een Zalando-voucher ter waarde van € 10.

CRUISE

Roald Amundsen: succesvolle 1e proefvaart

© Tor Erik Kvalsvik/Kleven/Hurtigruten

De Roald Amundsen, het eerste hybride cruiseschip van Hurtigruten, voltooide het voorbije weekend haar eerste proefvaart. De testen gebeurden in de wateren rond de Kleven Yard in Ulsteinvik, tegen een decor van de Sunnmøre-alpen. Volgens de werf was de bouw van het vaartuig zeer complex en zit het schip vol duurzame innovaties. Het is dan ook belangrijk dat al deze systemen grondig worden uitgetest. In principe volgt over enkele weken nog een tweede vaarproef. De Roald Amundsen is intussen terug op de werf voor de verdere afwerking. De lancering is gepland voor de lente. Het schip zal deze zomer in Noorwegen, Spitsbergen en Groenland varen, de Noordwest Passage doorkruisen en vervolgens zuidelijk varen naar Antarctica. Het groene expeditieschip biedt plaats aan 530 gasten.

TOUROPERATING

TUI: Grifid Hotels Bulgarije

Grifid Hotels, de kwaliteitsketen aan de Goudkust van Varna, pakt naar jaarlijkse gewoonte weer uit met tal van nieuwigheden en extra’s voor hun klanten. Zo wordt de Grifid Vistamar 4* volledig gerenoveerd volgens een vernieuwd hotelconcept. Ook het schitterend gelegen en recente Grifid Encanto Beach 4* biedt al haar klanten voor zomer 2019 gratis toegang tot een selectie van de Spa faciliteiten in het unieke en innovatieve Spa- en Wellness centrum.

Nieuw op Mallorca: Portblue Club Pollentia Resort

Nieuw in het TUI aanbod van Mallorca voor zomer 2019 is Portblue Club Pollentia Resort & Spa 4*. Dit kwalitatieve clubhotel is rustig gelegen aan een mooie baai en in een uitgestrekt groen domein. Door de uitgebreide combinatie van sportfaciliteiten, outdoor activiteiten, amusement voor jong en oud, aparte faciliteiten voor volwassenen en uitgebreid spa-en wellnesscentrum is dit clubhotel geschikt voor een breed publiek. Dankzij het professionele fietscentrum is dit clubhotel tevens een ideale uitvalsbasis om de omgeving per fiets te ontdekken.

Autovakantie: TUI SENSIMAR My Arbor

Het reeds gekende adults only-concept van TUI SENSIMAR maakte nu ook haar intrede bij TUI Autovakanties. En meteen met succes! In het splinternieuwe hotel (2018) TUI SENSIMAR My Arbor 4*sup vinden singles en koppels rust, ruimte en tijd voor zichzelf in de nieuwe ‘place to be’ in Zuid-Tirol. Heerlijk cocoonen en uitslapen doen klanten vast en zeker het liefst in deze enorme, houten deluxe-blokhut in ruime nestsuites met bergzicht. Zelf op stap gaan of ter plaatse genieten van de veelzijdige animatie, zwembaden en wellness met panoramavenster,… Alles valt uit te drukken in superlatieven, maar laat het de klant vooral zelf ontdekken!

CRUISE

CLIA: singles

Dat cruises aanvankelijk vooral voor stellen bestemd waren, had te maken met het economisch model van de cruisemaatschappijen. Om de prijs te drukken werden schepen alsmaar groter. “Economy of scale” heette dat in vakjargon. Tickets werden goedkoper maar een deel van de winst moest komen van wat aan boord werd gespendeerd, in winkels, restaurants, bars, etc. Daarom was het belangrijk dat voor elke hut twee passagiers gereserveerd werden. Grote, beursgenoteerde rederijen genereerden 30% van hun winst aan boord. Een schip dat half vol zit, rendeert niet. Daarom moesten singles vaak een toeslag betalen om het verlies aan inkomsten te compenseren. Soms werd gewoon 100% extra gerekend, alsof betaald moest worden voor een virtuele passagier.

Een voorloper in het ‘anders denken’ was wellicht het Britse Fred. Olsen Cruises, dat altijd een aantal single hutten had op hun relatief kleine schepen.

© CLIA

De echte pionier is Norwegian Cruise Line, dat rond de eeuwwisseling het idee lanceerde om grote schepen te bouwen met daarin een speciale zone voor alleenreizenden. De tamelijk kleine hutten hadden een sexy design. Ze werden ‘studio’s’ genoemd. Het bed was een twijfelaar, want je weet maar nooit wat er op vakantie gebeurt. De bewoners van dit gedeelte van het schip hadden een gemeenschappelijke lounge, waartoe enkel maar zij toegang hadden. Als je daar iemand tegenkwam, wist je meteen dat hij of zij alleen was. Dat vergemakkelijkte het contact.

De laatste vijf jaar zien we heel wat rederijen die initiatieven nemen om singles aan het cruisen te krijgen. Toen Royal Caribbean International de Quantum of The Seas lanceerde (in 2014) was dit hun eerste schip met accommodatie voor alleenreizenden. Vanaf toen had elk van hun nieuwe schepen singlehutten. Ook de renovatieprogramma’s voorzien eenpersoonshutten op de oudere schepen.

Holland America Line is een ander voorbeeld. Wat aanvankelijk een traditionele rederij was – met het tweepersoonsverdienmodel – is nu een moderne cruise-aanbieder met hutten voor singles.

Met de komst van meer dan 100 nieuwe cruiseschepen in de volgende vijf jaar zal het aantal faciliteiten voor singles nog toenemen. Tegelijk worden heel wat inspanningen gedaan op prijsniveau. Wie alleen reist, kan nu vaak genieten van speciale afvaarten waarbij de single supplementen geschrapt werden, of sterk verminderd. Ook aan boord merkt men nieuwe initiatieven om mensen die alleen reizen met elkaar in contact te brengen. Excursies zijn vaak een mooie gelegenheid om vlugger andere gasten te leren kennen. Verschillende gespecialiseerde reisorganisaties bieden groepsreizen aan, wat ook een mogelijkheid is om zich omringd te voelen.