20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyses van de week

Lees deze week volgende analyses

Studiereis Misterfly: Val d’Isère

Van 3 tot 6 februari trokken tien reisagenten op uitnodiging van MisterFly naar Val d’Isère, voor een korte ski-famtrip in de Franse Alpen. Uitvalsbasis was hotel Barmes de L’ours (5*). Lees het volledige artikel hier.

Flybmi staakt vliegoperaties en vraagt faillissement aan

British Midland Regional Ltd, de in East Midlands gevestigde luchtvaartmaatschappij die opereert onder de naam flybmi, heeft vorige week zaterdagavond aangekondigd dat de vliegoperaties met onmiddellijke ingang worden gestaakt. De maatschappij, opgericht in 1987, vraagt het faillissement aan. Flybmi exploiteert 17 vliegtuigen van de types Embraer E135 en E145. Daarmee werd op 25 Europese steden gevlogen. Flybmi dat vorig jaar nog 522.000 passagiers vervoerde, verkeerde al geruime tijd in financiële problemen.

Lees hier de uitgebreide analyse ‘Flybmi: the game is over, who is next?

TOUROPERATING

TUI-top investeert in vertrouwen!

Fritz Joussen, CEO van TUI Group, kocht vorige week voor zo’n 1,9 miljoen euro TUI-aandelen. Daarnaast investeerde ook Dieter Zetsche, lid van de huidige TUI Raad van Commissarissen en voormalig CEO van Daimler, bijna een miljoen euro. Beide leidinggevenden zien hun financieel engagement als een blijk van vertrouwen in het TUI-aandeel, waarvan de aandelenkoers met meer dan 20 procent is gedaald na de recente winstwaarschuwing voor het lopende boekjaar. Begin februari noteerde het aandeel nog 13,50 euro. Momenteel vertoont het aandeel een lichte verbetering ten opzichte van de voorgaande dagen en komt het uit op een niveau van 9,74 euro.

Daarnaast heeft ook RIU Hotels & Resorts zich niet onbetuigd gelaten en verhoogt het zijn belang in TUI van 3,38 naar 3,56 procent, goed voor de aankoop van 1,1 miljoen aandelen ter waarde van zo’n 10 miljoen euro. Luis Riu, CEO van RIU Hotels & Resorts ziet het als “een investering van de ‘vierde generatie van de Riu familie’ in z’n relatie en gedeelde toekomst met ’s werelds grootste reisconcern.” De investering van RIU Hotels & Resorts hoeft op zich niet te verbazen. TUI en RIU Hotels & Resorts zijn al jarenlang trouwe business partners. RIU Hotels & Resorts is sinds 2004 aandeelhouder van TUI.

Begin februari duidde Pieter Tolk, gedelegeerd bestuurder van Selectum Vermogensbeheer, “TUI”, in De Tijd, nog aan “als één van zijn 5 favoriete aandelen.”
“Door een grotere spreiding van de activiteiten en de bestemmingen is het aandeel steeds minder kwetsbaar voor externe invloeden als terreuraanslagen en weersvoorspellingen,” aldus Pieter Tolk.

CRUISE

Toeristentaks nekt Amsterdam

© Amsterdam Passenger Terminal

Cunard en P&O Cruises schrappen vanaf volgende maand alle aanlopen in Amsterdam. Het gaat voor 2019 om tien aanlopen en 30.000 passagiers. Voor diverse calls was bovendien een overnight in Amsterdam gepland. Ook voor 2020 heeft de Carnival Corporation al vier geplande bezoeken afgelast. De beslissing heeft te maken met de invoering van een toeristentaks van 8 euro per dag per passagier. De schepen van P&O en Cunard wijken uit naar IJmuiden en in één geval naar Rotterdam. Vanuit IJmuiden zullen de rederijen wel gratis shuttlebussen inleggen naar Amsterdam. Eerder dit jaar hebben ook MSC Cruises en Cruise & Maritime Voyages (CMV) beslist Amsterdam links te laten liggen en voortaan Rotterdam aan te lopen. Bij MSC gaat het voor 2019 om tien aanlopen.

De rederijen nemen het niet dat de gemeente Amsterdam eind vorig jaar en zonder overleg met de cruisesector besliste om per 1 januari 2019 deze toeristenbelasting in te voeren. Door de laattijdigheid konden de rederijen deze extra kost niet meer doorrekenen aan de gasten. De cruiserederijen leggen hun prijzen immers twee tot drie jaar van tevoren vast. Ook de Cruise Lines International Association (CLIA Europe) heeft al geprotesteerd tegen de heffing.

2018 was voor Amsterdam een recordjaar met 180 zeeschepen. Voor 2019 stond de teller enkele maanden geleden nog op 184 aanlopen. Door de nieuwe toeristenbelasting hebben de rederijen voor dit jaar al 33 cruises geannuleerd. Voor 2020 zijn er dat intussen zelfs 48. Gespreid over twee jaar gaat het dus om 81 ‘calls’. De Passenger Terminal Amsterdam (PTA) sluit niet uit dat zeker naar 2020 nog meer rederijen zullen uitwijken. Voor het zomerseizoen 2019 is het immers niet makkelijk om op korte termijn nog een nieuwe haven te vinden en alle afspraken op logistiek vlak aan te passen.

De toeristenbelasting is volgens de gemeente Amsterdam bestemd om de stad schoon te houden. De heffing voor cruisepassagiers zou dit jaar 2 miljoen euro in het laatje brengen. Hiervan moest 1 miljoen euro van de zeecruiseschepen komen en 1 miljoen van de riviercruiseschepen. Maar dat dreigt na de annuleringen een stuk minder te worden. Bovendien blijkt uit studies dat bezoekers gemiddeld 90 euro per dag spenderen in Amsterdam. Wanneer de schepen uitwijken naar Rotterdam loopt Amsterdam ook die inkomsten mis.

REISINDUSTRIE

Brexit eist zijn tol

De Londense tak van hotelgroep Millenium & Copthorne heeft problemen om mensen aan te werven. Het bedrijf zegt dat het moeilijker is geworden om EU-werknemers aan te werven. De luxeketen zegt dat meer dan de helft van zijn personeel momenteel afkomstig is uit de EU. Het bedrijf maakte minder winst in 2018 dan in 2017 en gaf als reden de US-China trade war, het niveau van de minimumlonen en de concurrentie van Airbnb. De winst daalde in het vierde kwartaal van 2018 met 76%.

Ook het recent failliete flybmi wijst naar de Brexit. De onzekerheid op de financiële markten zorgde ervoor dat er geen wet-leases meer konden afgesloten worden en was uiteindelijk één van de redenen voor het faillissement van de Britse luchtvaartmaatschappij.

EVENEMENT

© Radisson Blu Crete

Silverjet: Travel in Style, Lunch in Style

Op dinsdag 23 april nodigt Silverjet in samenwerking met Radisson Blu Beach Resort in Kreta enkele topverkopers uit voor een gastronomische lunch in het 2* Michelin-restaurant Sea Grill. Sea Grill is het gekende restaurant van topchef Yves Mattagne, en bevindt zich in het Radisson Blu Royal Hotel te Brussel. Het Radisson Blu hotel in Kreta legt al enige tijd de nadruk op gastronomie en verwent alle Belgische gasten met een gastronomische keuken. Voor alle reservaties tot eind maart gelden nog aantrekkelijke vroegboekkortingen. De beste Silverjet verkopers uit ruime regio Brussel worden door Silverjet persoonlijk gecontacteerd voor deze lunch.

VAKANTIEVERHUUR

Interhome: sterke stijging luxe vakantiewoningen

Uit cijfers van Interhome blijkt dat Belgen in 2019 steeds vaker kiezen voor een exclusieve vakantiewoning. Vooral de ligging, het uitzicht en een privézwembad zijn belangrijke pijlers voor Belgen die tijdens hun vakantie vooral willen genieten van rust. Populaire bestemmingen zijn onder andere Kroatië, Zwitserland en Italië, maar bovenaan het lijstje blijven Spanje en Frankrijk dé topbestemmingen voor Belgische vakantiegangers.

VAKBEURS

ITB 2019: Atout France

Bordeaux

Kom kennismaken met de 51 toeristische dienstverleners en bestemmingen en met eregast – de bestemming Nouvelle-Aquitaine – van 6 tot 8 maart in het Franse paviljoen (hal 1.1, stand 201, zuidelijke ingang) op ITB Berlijn.

Nouvelle-Aquitaine is de grootste regio in Frankrijk, heeft een compleet toeristisch aanbod in petto en geniet wereldwijd bekendheid dankzij eersteklas bestemmingen als Bordeaux, de Dordogne, de Atlantische kust, de Pyreneeën, Biarritz en Baskenland. Afwisselende landschappen, bruisende steden en legendarische stranden… je beleeft het hier allemaal. Aan welke vakantie je ook de voorkeur geeft (citytrip, strandvakantie, cultuurreis, bergvakantie, gastronomische en wijntrips), je vindt hier zeker een bestemming die de verwachtingen van jouw klanten inlost.

Nieuw: Raadpleeg het afsprakenplatform om Franse exposanten te ontmoeten. Registreer je hiervoor op www.itbfrance2019.com en je ontvangt een login en wachtwoord om op elk moment je afspraken te organiseren. Een week voordat de beurs van start gaat, kun je je agenda afdrukken.

Bekijk het programma hier.

TRAVEL MAGAZINE

Malta, ook voor MICE

In TM424, dat ondertussen in uw bus is gevallen, leest u aan het einde van ons MICE-dossier een uitgebreid artikel over Malta. Het eiland heeft een ‘toegang-tot-alle-gebieden’-strategie aangenomen, wat betekent dat elke locatie kan worden getransformeerd in een formidabele evenementruimte. Ultramoderne conferentiehotels of -locaties zijn beschikbaar voor elk evenement en professionele DMC’s zorgen voor extra ondersteuning, terwijl een Engelssprekende omgeving met gastvrije inwoners en een vlotte communicatie van Malta een veilige en gepaste bestemming voor uw conferentie, sales meeting en incentive trip maken. Ten slotte zorgt Air Malta voor uitstekende vliegverbindingen tussen Brussel en de vooraanstaande Europese MICE-bestemming in de Middellandse Zee. Lees er meer over op pagina 20 van ons nieuwste magazine!

PEOPLE ON THE MOVE

FBAA & ICB: nieuwe medewerkers

Sinds vorige maandag maakt Jan Lauwers deel uit van het FBAA-team. Hij zal zich geleidelijk aan alle taken van de ledendienst eigen maken, om in de loop van het voorjaar de functie van Patrick Bois d’Enghien over te nemen. Patrick vertrekt immers binnen enkele maanden op pensioen. Jan wordt, samen met Samuel, binnenkort uw aanspreekpunt voor al uw vragen. Leden kunnen hem bereiken via jan.lauwers@fbaa.be

Ook bij het ICB (Instituut voor de autoCar & de autoBus) is er een nieuwe collega aan het werk: Maxime Bouche versterkt het team als projectverantwoordelijke. Hij werkt onder meer aan studies rond Mobility as a Service en de analyse van de effectiviteit van de opleiding van buschauffeurs. Daarnaast zal hij ook de tendensen bij busbedrijven onderzoeken. Leden kunnen Maxime bereiken via maxime.bouche@icb-institute.be

LUCHTVAART

LOT Polish Airlines: Boedapest – Brussel

© LOT

LOT Polish Airlines blijft verder uitbreiden in Hongarije. Vanaf 2 september vliegt de Poolse maatschappij van maandag tot zaterdag of twaalf keer per week tussen Brussel en Budapest Ferenc Liszt International Airport met een Embraer 195. De dienstregeling laat toe om binnen een dag tussen Boedapest en Brussel te vliegen zonder overnachting. In dezelfde periode start de Poolse maatschappij ook met een nieuwe lijndienst tussen Boedapest en de Roemeense hoofdstad Boekarest, een route die eveneens twee keer per dag zal worden gevlogen. Daardoor zal LOT vanaf het najaar zeven internationale bestemmingen aanbieden vanuit Boedapest waaronder New York (JFK), Chicago, Kraków, Londen City en Warschau.

LUCHTVAART

© Ryanair

Ryanair: cao Belgische piloten

De Belgische piloten van Ryanair hebben een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) met de Ierse luchtvaartmaatschappij gesloten. De nieuwe cao onder Belgisch arbeidsrecht regelt vanaf 1 februari de lonen en werktijden van de piloten voor de komende vier jaar, meldt de pilotenvakbond Belgium Cockpit Association (BeCa). Volgens BeCa hebben de in België gevestigde piloten in een geheime stemming tussen 4 en 14 februari de voorgestelde cao met een overweldigende meerderheid aanvaard. Hun uitvalsbases zijn Charleroi en Brussel. De onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden van het cabinepersoneel van Ryanair zijn nog aan de gang.

TOUROPERATING

Pegase: nog 6 dagen vroegboekvoordeel

Laat uw klant nog snel genieten van een vroegboekvoordeel. De kamerupgrade actie loopt immers af op 28 februari! Jasmien Vanneste: “Volgens onze filosofie heeft uw klant recht op de allerbeste service: op vakantie gaan moet een ervaring op zich zijn. Met het oog op de zomer gaan we nog een stap verder om aan die belofte tegemoet te komen. Leggen uw klanten vóór 28 februari 2019 hun zomervakantie (uit onze brochures vliegvakanties zomer 2018 en exotische vakanties 2018-2019) vast, dan genieten zij bovenop de vroegboekkortingen van een unieke kamerupgrade. Gezien de ongekend hoge kwaliteit van ons aanbod met bijna uitsluitend vijfsterrenhotels is deze unieke actie een echte buitenkans. Alle voorwaarden vindt u terug op www.pegase.be.

Hieronder nog even de voordelen voor snelle beslissers op een rijtje:

  • Exclusieve vroegboektarieven
  • Een exclusieve kamerupgrade bij zomerboekingen gemaakt vóór 28 februari 2019 (zie actievoorwaarden)
  • Groot en gevarieerd aanbod kamers en suites
  • Vakantie wijzigen tot 7 dagen voor vertrek
  • Er zijn nog een aantal onzekerheden? Dan kunt u altijd een optie van 7 dagen voorstellen.

Nog maar 9 dagen meer om uw klant hiermee over de streep te trekken.”

CRUISE

Star Clippers: brochure zomer 2020 beschikbaar

Star Clippers heeft voor de zomer van 2020 nog meer paradijselijke bestemmingen gevonden en nieuwe routes uitgestippeld. De brochure is nu, in het Engels en Frans, beschikbaar en kan besteld worden bij Connect2 en TWI. Het vlaggenschip Royal Clipper zal opnieuw de parels van de Westelijke Middellandse Zee opzoeken, met landen als Slovenië, Kroatië, Montenegro, Griekenland en natuurlijk Italië. Nieuwe havens zijn Stintino (Sardinië), Propriano (Corsica), Vis, Krk en Zadar (Kroatië). De vijfmaster heeft telkens Venetië en Rome (Civitavecchia) als begin- of eindhaven. Zeilen tussen de wondermooie Griekse Eilanden en de Turkse Riviera doe je met de viermaster Star Flyer, die Athene als thuishaven zal hebben. De Star Clipper is het schip dat permanent in Zuid-Oost Azië is gepositioneerd. Met de onuitputtelijke mogelijkheden van landen als Thailand, Maleisië, Indonesië. Nieuw is dat de Star Clipper koers zal zetten naar Cambodja, met een aanloop op het eiland Koh Rong met zijn jungle, hagelwitte stranden, koraalriffen en rijke fauna. Ook Sihanoukville staat op het programma, met als mogelijkheid om van daaruit een excursie te boeken naar de tempels van Angkor Wat (met overnachting in een hotel).

HOTELLERIE

C-Hotels: 2 nieuwe hotels

Xavier Vercaemst

C-Hotels lanceert binnenkort twee nieuwe hotels en breidt een bestaand hotel nog verder uit. Het splinternieuwe Upstairs Hotel bleek afgelopen jaar een schot in de roos en is ondertussen dé nieuwe vaste waarde aan de Belgische kust. Het aanbod van C-Hotels breidt ook in 2019 sterk uit. Momenteel kan je langs de Belgische kust een keuze maken uit zeven C-Hotels. Dit is goed voor een 430-tal kamers. In juni dit jaar wordt dit aantal verhoogd tot 550 units. Naast het nieuwe viersterrenhotel Cocoon in Oostende (27 mei 2019), krijgt ook De Panne er een nieuwe telg bij: C-Hotels Continental (17 juni 2019). Naast de opstart van deze twee hotels, wordt ook het bestaande C-Aparthotel Zeegalm in Middelkerke uitgebreid tot een volwaardig hotel met 20 nieuwe kamers, een nieuw receptiegebouw en een uniek natuurzwembad (15 juli 2019). Deze uitbreidingen kaderen perfect in de ambitieuze groei die de groep voor ogen heeft. Enkele hotels zijn ook via TUI te boeken. De C-Hotels groep is een gevestigde waarde aan de Belgische kust. De groep van West-Vlaming Xavier Vercaemst is uitgegroeid tot een keten met tot op heden zeven hotels, gevestigd in vier Belgische kuststeden: Andromeda, Burlington, Excelsior, Helios, Upstairs, Zeegalm en Zon en Zee. De hotels kunnen onderverdeeld worden in drie conceptuele formules: de C-Hotels, de C-Aparthotels en Upstairs Hotel. Door de nadruk te leggen op begrippen als comfort, beleving en prijs/kwaliteit onderscheidt C-Hotels zich van anderen. Deze waarden worden gerealiseerd door de dagdagelijkse inzet en het harde werk van het volledige C-Hotels team met hun 100 personeelsleden. Iedereen kan bij C-Hotels terecht, van jong tot een jaartje meer; met of zonder kinderen en dit ook voor ieders budget. Een kamer boek je vanaf 50 euro voor een overnachting. Maar ook een nachtje in een luxesuite met zicht op zee behoort tot het aanbod. Ook voor seminaries en corporate events aan zee ben je aan het juiste adres.

Meer info via www.c-hotels.be

EVENT

Umbrië workshop op 26/02

De Italiaanse Dienst voor Toerisme van Umbrië organiseert volgende week dinsdag, 26 februari van 15u tot 20u een workshop over de Italiaanse regio met presentaties, speeddate-sessies met Italiaanse partners en een Italiaanse aperitivo met Umbrische wijnen met aansluitend diner. Het is een van de meest authentieke en budgetvriendelijke bestemmingen van Italië. Tijdens deze workshop leer je de regio kennen en maak je kennis met verschillende toeristische spelers. Plaats van afspraak is de Business Club Cercle du Lorraine – Club Van Lotharingen, Poelartplein 6 in Brussel. Indien u graag zou deelnemen stuur dan snel een e-mail naar teun@tourismmarketingconcepts.com.

EVENT

KULeuven thema-avond: “Airbnb, van vriendendienst tot deeleconomie”

De KULeuven nodigt u uit voor de thema-avond ‘Airbnb: van vriendendienst tot deeleconomie’ georganiseerd in het kader van de Master in Toerisme opleiding, dankzij het Urbain Claeys Fonds.

De thema-avond gaat door in Leuven, College DE VALK – Auditorium Zeger Van Hee op maandag 4 maart 2019 van 18:30-21:00, gevolgd door een receptie. Registreer a.u.b. voor 25 februari 2019 via deze link. Deelname is gratis, maar inschrijven is verpicht. Meer info en programma via ees.kuleuven.be/urbainclaeysfund/airbnb en bij jan.vanderborg@kuleuven.be

INCENTIVE

Emirates: win gesigneerde Real Madrid-shirts

Het Emirates Belux team lanceert een incentive voor voetballiefhebbers. Er zijn verschillende gesigneerde voetbaltruitjes te winnen van Real Madrid, AC Milan en Benfica, door Emirates-tickets te verkopen. Verder zijn er nog tickets te winnen voor PSG v. Marseille en PSG v. Monaco. Voor elk ticket dat je verkoopt bij Emirates tot 6 maart 2019 maak je kans op één van de prijzen (geen groepsboekingen, enkel Belux reisagenten). Door dit Excel-bestand in te vullen en op te sturen naar amina.kokten@emirates.com voor 6 maart 2019 maak je kans.

LUCHTVAART

KLM: beste leerling in de klas van de AF/KL Group

© Air France KLM

De groep Air France-KLM heeft het afgelopen jaar financieel minder goed gepresteerd dan het jaar voordien. Anderzijds doet KLM het vele malen beter dan Air France, zoals analisten al hadden voorspeld. Air France was goed voor 266 miljoen euro van de totale operationele winst, ofwel bijna 600 miljoen euro minder dan in 2017. Air France had veel last van stakingen in de eerste helft van 2018, die het bedrijf 355 miljoen euro hebben gekost. Vooral de stakingen bij Air France zadelden de luchtvaartcombinatie op met aanzienlijke kosten. Verder liet een hogere brandstofrekening zijn sporen na. Het totale operationele resultaat van 1,3 miljard euro betekende een daling van 591 miljoen euro op jaarbasis. De nettowinst kwam uit op 409 miljoen euro. Stakingen zorgden voor een kostenpost van 355 miljoen euro. KLM sloot het boekjaar af met een operationele winst van bijna 1,1 miljard euro. Bij Air France was sprake van een operationele winst van 266 miljoen euro, in vergelijking met een jaar eerder bijna 600 miljoen euro minder. Financieel directeur Frédéric Gagey spreekt van een ‘opvallend goed resultaat’ voor KLM. Verder viel de groei van Transavia op. De lagekostendochter verwelkomde ruim 7% meer passagiers, wat zich ook positief vertaalde in de resultaten. De totale passagiersgroei van Air France-KLM bedroeg bijna 3% en kwam uit op 101,5 miljoen reizigers. De omzet viel met ruim 26,5 miljard euro circa 2,5% hoger uit. Volgens de nieuwe topman van Air France-KLM, Ben Smith, is er de afgelopen vijf maanden ‘goede vooruitgang geboekt’ met het herstel van het vertrouwen bij het personeel van zowel Air France als KLM. Pieter Elbers werd dinsdag op de valreep herbenoemd als topman van KLM, maar lijkt binnen de groep wel macht te hebben verloren. “Pieter Elbers heeft geweldige resultaten behaald,” aldus Smith. “We hebben een goede discussie in de groep gehad over zijn aanblijven en ik ben erg tevreden dat hij hier naast me zit. De steun die hij in Nederland kreeg is indrukwekkend. Dat overkomt niet veel ceo’s in de luchtvaart, zeker niet vanwege het personeel.”

TOUROPERATING

TUI test Augmented Reality

TUI Destination Experiences, (onderdeel van TUI Group waar activiteiten, excursies en rondreizen op bestemming worden gebundeld), test op dit moment de volgende generatie ervaringen uit. Aan de hand van Augmented Reality kunnen reizigers individueel steden en interessante plaatsen verkennen tijdens hun excursies.

© TUI

Hoewel de opgeheven paraplu van de gids nog steeds het beeld domineert tijdens stadsrondleidingen, zullen toeristen met een stereoscopische bril in de toekomst geen science fiction meer zijn. Een dergelijke bril stelt vakantiegangers in staat om plaatsen individueel te verkennen zonder enige interventie van een gids met kennis. Informatie, foto’s, video’s en 3D-modellen worden via de bril getoond bij de bezienswaardigheid. In de test die TUI Destination Experiences momenteel in Palma uitvoert, kunnen gebruikers bijvoorbeeld meer te weten komen over een kunstenaar wiens schilderijen ze op dat moment bekijken. Later worden ze teruggeleid naar het verleden en zien ze de beroemde draak waarvan wordt gezegd dat hij de stad destijds heeft geterroriseerd. “Augmented Reality biedt vakantiegangers een nieuwe, opwindende toegang tot historische feiten en verhalen en houdt rekening met de toenemende wens van gasten om steden op eigen houtje te verkennen”, legt Chris Carmichael, hoofd innovatie bij TUI Destinations Experiences, uit.

De proeffase, die enkele weken duurt, is bedoeld om TUI Destination Experiences inzichten te verschaffen in hoe de technologie het best kan worden gebruikt om reizigers de grootste toegevoegde waarde te bieden. Nadien gaat de productontwikkeling van start, zodat vakantiegangers het verhaal binnenkort zelf ook echt kunnen ervaren.

TUI Destination Experiences werkt samen met Mixed Reality I/O tijdens de testfase op Mallorca. Andy Gstoll, CEO van het bedrijf: “Toerisme zit vol potentieel voor meeslepende technologieën, of het nu in Virtual Reality is voor het plannen van de vakantie of in Augmented Reality tijdens het verblijf op de bestemming.”

LUCHTVAART

Qatar Airways: loyaliteitsprogramma voor bedrijven

Er is een nieuw loyaltyprogramma ontwikkeld door Qatar Airways voor kleine- en middelgrote bedrijven, dit kunt u dus voorstellen aan uw professionele klanten om te gebruiken. Het nieuwe programma maakt gebruik van de nieuwe munteenheid Qrewards en biedt voordelen voor zakenreizigers. Beyond Business by Qatar Airways zal later dit jaar wereldwijd gelanceerd worden. Met Beyond Business by Qatar Airways kunnen kleine- en middelgrote ondernemingen Qrewards verdienen waarvan de waarde kan worden ingeruild tegen vluchten naar om het even welke van de ruim 160 bestemmingen van Qatar Airways. Andere programma’s laten inruilen slechts toe voor geselecteerde vluchten op specifieke tijdstippen, terwijl zakenreizigers met ‘Beyond Business by Qatar Airways’ hun Qrewards kunnen inruilen op elke vlucht met beschikbare plaatsen. Er zijn drie nieuwe loyalty niveaus, waarmee het voor zakenreizigers mogelijk wordt om sneller te sparen en voordelen op te bouwen, zoals de fasttrack Qatar Airways Privilege Club Gold status en toegang tot de lounges.

TOUROPERATING

Exclusive Destinations: Provence

Marc Van Zeveren: “Aan de voet van de kalkheuvels van het Natuurpark Les Alpilles nestelt zich dit nieuwe pareltje van Exclusive Destinations: Hameau des Baux, 5* Luxe. Gebouwd als een authentiek Provençaals dorpje vind je er alles terug wat de Provence zo aantrekkelijk maakt: een dorpskern met platanen, een petanquebaan, de lavendelgeuren en het zomerse geluid van de krekels. De 21 kamers zijn een unieke samensmelting van moderniteit en Provençaalse herinneringen en bevinden zich in de verschillende gebouwtjes op het domein. Klanten kunnen ook kiezen voor een unieke Franse accommodatie van 6 slaapkamers met privétuin van 500 m² en privé zwembad (kan verwarmd worden). Hier kunnen tot 13 personen verblijven. Het hotel draagt cultuur hoog in het vaandel. Doorlopend zijn er verschillende tentoonstellingen, er is een kunstgalerij en het hotel heeft zijn eigen festival: ‘L’Estival du Hameau.  Het hotel heeft zijn eigen conceptstore, ideaal om een geschenkje te vinden om mee naar huis te nemen. In de zomer zijn klanten ook zeer enthousiast over de openlucht cinema. Aan sport en activiteitmogelijkheden ontbreekt het evenmin: yoga, reiki, fitness, wandelingen, tennis en allerhande massages en lichaamsverzorgingen. Uniek zijn de vintage Cabriolets van het domein; ideaal om op een unieke manier er op uit te trekken naar Les Baux-de-Provence (5 km) of zelfs naar Arles (20 km). Top of the bill is hier toch wel de gastronomie! Het restaurant Cicada kan prat gaan op 1 Michelinster en biedt een Provençaalse keuken met avant-garde toetsen. Van begin juni tot eind september gaat op het dorpsplein de ‘Camion Bleu’ open, een leuke foodtruck met een lichte keuken die kan verorberd worden rond de fontein. Een aanrader!

Aarzel niet, het hotel opent opnieuw zijn deuren op 15 maart. Klik hier voor meer informatie.

CRUISE

All-Ways Cruises: 100% Nederlandstalige cruises

© All-Ways

All-Ways was reeds bekend voor zijn 100% Belgische cruises. Nu gaat All-Ways nog een stap verder door een mooi aanbod aan cruisevakanties uit te werken enkel en alleen in het Nederlands. Dat betekent dat alle medepassagiers Nederlands als moedertaal hebben, en dat alle begeleiding, aan boord en tijdens de excursies, in het Nederlands gebeurt. Ook de gastsprekers spreken de taal van de passagiers, en als er een lokale gids onze taal niet machtig zou zijn, dan wordt er door iemand van het All-Ways team vertaald.

All-Ways kan dit doen omdat het gespecialiseerd is in het exclusief charteren van kleine zeeschepen en rivierschepen. Naast het voordeel van het taalcomfort is er een belangrijk sociaal aspect. Aan boord nieuwe vrienden maken is veel makkelijker dan op een schip met een paar dozijn nationaliteiten. Meer info over het aanbod krijg je via mail info@all-ways.be of http://www.all-ways.be/nl

EVENEMENT

AVIAREPS Around the World 3.0: 3/04

Op 3 april 2019 organiseert AVIAREPS samen met tal van partners hun grootse Around the World workshop in Salons van Edel in Wilrijk. Op dit evenement vindt er een Travel Trade Workshop plaats met aansluitend een networking evenement. Er is ook een tombola voorzien met mooie prijzen. De ‘Host Country’ van de workshop dit jaar is Mauritius en de hoofdsponsors zijn Live To Travel, Brussels Airport en Footprints. Tickets voor de workshop kunnen verkregen worden via de Aviareps ticketshop. Het aantal plaatsen is beperkt, dus registreer je om zeker te zijn van je plaats, ten laatste op 18/03/2019 via deze link

REISINDUSTRIE

Travelport Digital en BCD Travel verlengen partnership

Travelport en BCD Travel verlengen hun partnership. Met deze nieuwe overeenkomst zal Travelport Digital verder kunnen gebruik maken van BCD Travel’s ‘digital engagement solution’ TripSource om alle aspecten van hun businesstrip te beheren. TripSource laat reizigers toe om te shoppen en vluchten, hotels, auto’s te boeken.

Will Pinnell, vice president van BCD Travel en verantwoordelijke productstrategie: “We zijn heel blij om onze relatie met Travelport te kunnen verderzetten, ze hebben dezelfde missie als wij: een eenvoudige, digitale, adaptieve en globale reizigerservaring.”

SERVICE FACILITATOR

EURAM: Italië in de kijker

La dolce vita, la vespa, vino, pasta, Toscane, Ligurië… Italië! Ook voor deze prachtige bestemming kan je aan de slag met onze prachtige digitale offertes en superhandige digitale roadbooks. Alleen al door zelf door ons aanbod te gaan, krijgen we helemaal zin in vakantie!

Deze week updaten we je met veel plezier over ons aanbod Italië, Sardinië en Sicilië

Het aanbod:

  • Volledig Italië online, incl. Sardinië, Sicilië en minder toeristische gebieden
  • 815 regio’s, steden en wijken met teksten en foto’s
  • Populaire journeys die perfect als inspiratie kunnen dienen
  • 500 accommodaties van maar liefst 7 online aanbieders tegen concurrentiële prijzen
  • Diverse accommodaties zoals meer dan 150 agriturismi, hotels, appartementen, masserie (Zuid-Italiaanse typische accommodatie) en B&B’s met online beschikbaarheid
  • Vele extra producten zoals excursies, toegangstickets voor musea zoals het Uffizi in Firenze en rondleidingen met een gids door Venetië

RAIL

Thalys: verkoop Brussel-Bordeaux gestart

© Thalys

Vanaf gisteren 9u. opende Thalys de verkoop van haar nieuwe zomerse verbinding tussen Brussel en Bordeaux. Tussen 29 juni en 31 augustus 2019 kunnen reizigers elke zaterdag op de nieuwe Zon-Thalys stappen, die de Belgische hoofdstad in slechts vier uur rechtstreeks met het wijn- en zonovergoten Bordeaux verbindt.

Bruno Dierickx, commercieel directeur bij Thalys: “We zijn erg verheugd om de parel van de Gironde toe te voegen aan de bestemmingen van onze Zon-Thalys. Op die manier kunnen we onze rode treinstellen door nieuwe passagiers laten ontdekken! De bijkomende verbinding zal ongetwijfeld bijdragen tot een toenadering tussen deze twee steden, die rijk zijn aan culinaire, historische en culturele schatten. Dat zal onze reizigers ongetwijfeld kunnen bekoren.”

Naar Bordeaux sporen met Thalys, dat is al vakantie: een recordreistijd, comfortabele zitplaatsen, een barrijtuig, wifi… en als uw klanten in Premium class reizen, dan krijgen ze er een maaltijd op hun plaats en gratis kranten en tijdschriften bovenop.

Tickets zijn te koop via NMBS Internationaal sinds 21 februari! Prijzen starten vanaf 40 euro per persoon per rit in Standard. Tot en met 27 februari lanceert Thalys een Sunshine promotie: 79 euro per persoon per rit in Premium. Aarzel dus niet om uw klanten Thalys Zon aan te bevelen. Meer informatie vindt u op www.nmbs-internationaal.com/agent.

EVENT

Brussels Airport Travel Agent Roadshow

Brussels Airport nodigt je uit voor de jaarlijkse Travel Agent Roadshow. De luchthaven organiseert drie avonden op evenveel locaties om Brussels Airport en hun steeds uitgebreidere netwerk aan je voor te stellen. De avonden beginnen met een walking dinner en workshop waarbij meer dan 50 luchtvaartmaatschappijen hun product en bestemmingen zullen voorstellen. Ook het team van Brussels Airport is aanwezig om al je vragen te beantwoorden. Daarna kan je genieten van de laatste nieuwe Hollywoodfilm. Daarbovenop loot Brussels Airport elke avond een winnaar die een leuke prijs mee naar huis mag nemen.

De Road Show trekt naar 3 verschillende Kinepolis-vestigingen in Vlaanderen:

19/03 Kinepolis Brugge
21/03 Kinepolis Brussel
26/03 Kinepolis Antwerpen

Inschrijven via deze link.

HOTELLERIE

Best Western: overname WorldHotels

Amilla Fushi Maldives

Best Western Hotels & Resorts kondigde deze week de overname aan van het gerenommeerde wereldwijde hotelmerk WorldHotels, dat een verzameling van ongeveer 300 hotels en resorts vertegenwoordigt over de hele wereld.

“Er is een geweldige synergie tussen Best Western en WorldHotels. Door de krachten te bundelen in deze nieuwe samenwerking, zullen we concurrentievoordelen creëren voor beide bedrijven, “aldus David Kong, President en CEO van Best Western Hotels & Resorts. De overname van WorldHotels werd vorige week afgerond. Het WorldHotels merk zal een cruciale rol spelen bij het versterken van het portfolio van Best Western door het upper upscale en luxury segment in het hotelportfolio op te nemen. Best Western heeft de afgelopen jaren een enorme transformatie doorgemaakt. Alleen al in het laatste jaar werd Best Western door Fast Company uitgeroepen tot een van ‘s werelds meest innovatieve bedrijven, breidde het portfolio uit tot 13 dynamische merken die nieuwe gasten in nieuwe segmenten bereikten en won het bedrijf een recordaantal industriële onderscheidingen. De acquisitie is een bewijs van het streven van Best Western naar groei, modernisering en voortdurende vooruitgang, waardoor de positie van het bedrijf als een vertrouwde leider in de wereldwijde hotelindustrie wordt versterkt.

“In de komende maanden zullen we ons richten op het tonen van de potentie van WorldHotels door de inkomsten richting de hotels te verbeteren en tegelijkertijd de onafhankelijke identiteit te waarborgen. We zijn ervan overtuigd dat de WorldHotels van ons platform en onze revenue engines zullen profiteren en dat meer onafhankelijke, kwalitatieve hotels zich aangetrokken zullen voelen om zich bij het merk WorldHotels aan te sluiten. We zijn zeer verheugd dat Geoff Andrew zal aanblijven als ceo van WorldHotels,” concludeert Kong.

CRUISE

Oceania Cruises: route wereldcruise 2021 bekend

Oceania Cruises heeft de route van de 180-daagse wereldcruise van de Insignia in 2021 bekendgemaakt. Tijdens deze reis worden 100 havens aangedaan in 44 landen, 6 continenten, 3 oceanen en 44 zeeën. Het vertrek van de Insignia staat op 9 januari 2021 gepland in Miami en eindigt in New York op 9 juli 2021. Hoogtepunten zijn de dagen waarop je meerdere dagen in de haven verblijft, zoals in Myanmar en Istanbul (beide 3 dagen) en 2 dagen in onder andere Bora Bora, Cairns, Mumbai, Luxor en Jeruzalem. Uniek zijn ook de exclusieve Shoreside Events waar cruisereizigers getrakteerd worden op bijzondere evenementen en/of optredens. In Livorno ontmoet je Matteo Bocelli (zoon van Andrea Bocelli) op het familie strandresort en in Dublin zie je de wereldberoemde Riverdance dansers.

De wereldcruise leidt je door het uitgebreide Panamakanaal van Miami naar San Francisco. Vervolgens maakt de Insignia de overtocht richting Hawaii en eilanden zoals Pago Pago en door naar Nieuw-Zeeland en Australië. Via Indonesië en Hongkong vaar je onder andere naar Thailand en Myanmar waar je zelfs een aantal dagen verblijft. De Insignia bezoekt daarna het Midden-Oosten en via Egypte en Israël wordt de Middellandse Zee bereikt. Uniek voor deze wereldcruise is de tocht richting het Westen van Europa, IJsland en Groenland. Op 9 juli eindigt de cruise via Noord-Amerika in New York.

Klik hier voor de volledige route van de 2020 wereldcruise met de Insignia en meer informatie.

TOUROPERATING

TUI: vervoers- en kortingsacties weldra afgelopen

Ela Quality © TUI

De voorraad gratis privéluchthavenvervoer en de vroegboekkortingen als vroegboekvoordeel van VIP Selection, loopt op zijn einde. Klanten genieten nog t.e.m. 28/02 van dit voordeel als ze hun VIP Selection zomervakantie boeken. Neem dit mooie en bijna afgelopen voordeel dus zeker mee om je klanten te overtuigen! Ook de vroegboekkortingen van TUI Vliegvakanties lopen nog tot en met 28/02.

Vliegvakanties: Ela Quality Resort wint award

Het familieresort Ela Quality Resort Belek 5*, Turkije, wint een belangrijke prijs met zijn nieuwe kinderparadijs ‘Q City’. Eind 2018 is het resort in Turkije verkozen tot “Best managed children’s event hotel” in de Quality Management Awards, de belangrijkste Turkse toerisme-awards. Bij TUI klinkt het: “In Ela Quality Resort staan service en kwaliteit voorop in het beleid van het hotel en wordt er uitermate aandacht besteed aan families. ‘Q City’ is een nieuw activiteitencomplex dat in 2018 werd geopend in het resort, speciaal ontworpen naar de smaak en voorkeuren van kinderen tussen 3 en 12. Er zijn speciale activiteiten georganiseerd waarbij verschillende beroepen gesimuleerd worden samen met de kinderen, vb. een ijsjesfabriek, tandarts of brandweer. Daarnaast vind je er ook een zwembad met glijbanen, avonturenpark, hobbykeuken en kids-exclusive restaurant. Ela Quality Resort is dus het ideale hotel voor gezinnen, maar ook voor liefhebbers van gastronomie, wellness en yoga. Gasten kunnen er genieten in een 4500 m² prachtige Oosterse wellness-oase en worden gastronomisch verwend met de beste gerechten uit de Turkse en internationale keuken.”

LUCHTVAART

NH Collection Antwerp Centre opent juli 2019

© NH Collection

Op vrijdag 15 februari jl. hebben toekomstige gasten kennis kunnen maken met NH Collection Antwerpen Centre. De genodigden konden tijdens deze exclusieve sneak peek proeven, ruiken, zien en horen wat het toekomstige NH Collection Antwerp Centre op het gebied van service, interieur en gastronomie zal bieden. Het publiek kon tevens de in aanbouw zijnde lobby, restaurant, ontbijtruimte, vergaderruimtes en toekomstige hotelkamer bezichtigen. Maarten Markus, Managing Director Northern Europe bij NH Hotel Group zegt: “Ons premium merk NH Collection groeit. Na Brussel krijgt nu ook Antwerpen een NH Collection hotel. Het derde in België en het eerste in de grootste stad van Vlaanderen. Eindelijk, want Antwerpen behoort wat betreft het aantal overnachtingen en aankomsten tot de top drie van bestemmingen in België en trekt zowel verblijfs- als zakelijk toerisme aan. Een uitstekende kans voor ons. Het hotel in Antwerpen is een ware toevoeging op het bestaande hotelportfolio van de stad en onze Noord-Europese business unit.”

TOUROPERATING

Thomas Cook: extra vroegboekkorting

Thomas Cook pakt uit met de straffe vroegboekactie ‘500 euro korting per boeking’ op alle vliegvakanties (pakket hotel+vlucht) voor deze zomer. Deze korting van 500 euro per boeking is berekend op basis van 2 volwassenen. Per deelnemer krijgt je klant dus 250 euro korting. Bovendien is deze korting cumuleerbaar met het gratis privéluchthavenvervoer of de 100 euro extra korting. Snel zijn is de boodschap, want deze actie is slechts geldig zolang de voorraad strekt. In de Thomas Cook newsletter van deze week vind je meer info over deze nieuwe actie.

Cook’s Club: korting per dossier

Zoekt je klant een trendy zonvakantie met urban vibes? Dan zijn de Cook’s Club hotels hem op het lijf geschreven! Dit nieuwe hotelconcept is speciaal ontworpen voor een nieuwe generatie reizigers op zoek naar een modern hotel met een heerlijke keuken, uitstekende cocktails en de perfecte beats aan het zwembad. Bovendien deelt Thomas Cook momenteel 100 euro extra korting uit per dossier! Gebruik hiervoor in BTN4U de kortingscode ‘COOKSC’. Deze korting is cumuleerbaar met de actie ‘500 euro korting per boeking’. Meer info en voorwaarden vind je in de Thomas Cook newsletter van deze week.

Mei & juni: kortingen tot 50%

Ben je op zoek naar een straffe vakantiedeal voor je klanten? Thomas Cook lanceert scherpe kortingen tot wel 50% op een selectie van vliegvakanties met vertrek in mei en juni. De deelnemende hotels en vertrekdata vind je gemakkelijk terug op de Thomas Cook website. Ook in het aanbod cruises en autovakanties vind je trouwens kortingen tot 50%.

© Iberostar Founty Beach

Iberostar Founty Beach 4*

Wil je klant graag met z’n tweetjes naar de zon? Of liever met het hele gezin? Raad hem dan een verblijf aan in het prachtige viersterrenhotel Iberostar Founty Beach in Agadir. Koppels waarderen enorm de verfijnde keuken, de verschillende sportmogelijkheden en het uitgebreide wellnesscenter. Families genieten dan weer volop van de grote familiekamers, het animatieprogramma en de miniclub. De schitterende locatie aan het strand maakt het plaatje af!

LUCHTVAART

Brussel – Newcastle nu via loganair

De Schotse luchtvaartmaatschappij Loganair, net zoals het failliete Flybmi eigendom van Airline Investments Limited (AIL), gaat een vijftal routes overnemen van Flybmi. Het gaat om drie lijndiensten vanuit de Schotse stad Aberdeen naar Bristol, Oslo, Esbjerg (vanaf 4 maart) en twee routes vanuit de Engelse stad Newcastle naar het Noorse Stavanger en naar Brussel (vanaf 25 maart). Volgens managing director Jonathan Hinkles van Loganair kunnen daardoor ook enkele piloten, cabinepersoneelsleden en technisch ondersteunend personeel van Flybmi worden overgenomen.

CRUISE

Hapag-Lloyd lanceert ‘study wall’

© Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd lanceert op zijn expeditieschepen een nieuw concept om digitaal bij te leren. Er worden ‘study walls’ geïnstalleerd op de schepen van Hapag-Lloyd. Aan boord van de HANSEATIC nature, de HANSEATIC inspiration en de HANSEATIC spirit komt er een dergelijke bijleermuur met schermen. Met innovatieve touch-technologie en een aantrekkelijk design, nodigt de muur van 6 op 1,8 meter uit om de schermen aan te raken en op ontdekking te gaan over de bestemmingen. Op de muur vol informatie vinden de opvarenden meer dan 250 onderwerpen rond oceanografie, etnografie en geologie, maar ook regionale informatie over de plaatsen die bezocht worden. Door deze vernieuwing kunnen klanten zich nog verder verdiepen in hun expeditiecruise, wanneer en hoe ze dat willen.

BINNENLAND

Choco Story Museum: verhuis

Meer symbolisch kon de datum amper gekozen zijn: op Valentijnsdag nam ‘Choco Museum Brussel’ zijn nieuwe intrek in de Stoofstraat in Brussel. Het museum van de families Van Lierde en Van Belle wordt er de nieuwe buur van ‘Manneke Pis’ en verruimt er over een oppervlakte van 1.800 m2 het museumaanbod in onze hoofdstad. Het vernieuwde chocolade- en cacaomuseum neemt jaarlijks meer dan 75.000 bezoekers uit binnen- en buitenland mee op interactieve en pedagogische reis in de wereld van de chocolade. Choco Story werkt samen met Visit Brussels, Visit Flanders en Wallonie Belgique Tourisme. Het museum is dagelijks open van 10-18 u en bevindt zich in de Stoofstraat 41 in Brussel.