20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

REISINDUSTRIE

Nationale stakingsdag: social media-actie

Naar aanleiding van de nationale stakingsdag lanceerde Ludwig Töpke van Globus Travel Management een oproep tot een ludieke actie. Met deze actie konden reisagenten op een positieve en ludieke manier hun meerwaarde voor de klant in de kijker zetten.

Enkele leuke voorbeelden van de geslaagde actie:

Axis Travel: “I am a travel agent. Helping people with their travel plans is what I do.
It’s not only a profession, it is a part of my identity.
#axistravel #wijstakenniet #readytoserveyou #nostrike #mijnwerkismijnhobby
#wijzijnervooruwreis #noworries #nostress”

Reisbureau White Sun: “Op de Nationale Stakingsdag staat team @reisbureauwhitesun ook voor jullie klaar! We hebben er een weekje hard voor gewerkt maar onze klanten die zouden vertrekken en aankomen in België zijn op hun (eind)bestemming aangekomen. Het is zeker dus een voordeel om te boeken bij een reisbureau 😉! #wijzijnervooruwreis #wecoveryourtravels #travelprosgotheextramile #wegotthis #noworries #nostress #travelagent #travel #igtravel #travelgram #mytravelgram #travelpro #travelfriendly”

Kimberly Tack (TUI Kortrijk RingShopping): “Morgen (nvdr: gepost op 12/02) is het internationale stakingsdag, maar ik staak niet mee. Super trots om deel uit te maken van TUI. Wij maken het verschil #wegotheextrasmile #TUI #TUIBelgium #internationalstrike #TrustedUniqueInspiring #wefindsolutions

Cardinal Travel: “La grève ? Même pas peur, une solution a été trouvée pour tous nos clients !
Hé oui, c’est ça la plus-value d’un agent de voyage 🤩 !
#travelagent #wegotthis #travel #travelprofessional #nostrike #fullsupport #partofmyidentity #pasengreve”

SAMENWERKINGSVERBAND

TravelXL: 17 vestigingen in België

Zoals reeds aangekondigd in TM 422 van 28 december 2018, gaat TravelXL over de grens. Om de positie in de Benelux te versterken is TravelXL met 17 vestigingen in België gestart. De reisbureaus waren eerder onafhankelijk of afkomstig van andere ketens. Hiervoor is TravelXL België cvba opgericht, een zelfstandig onderdeel binnen de TravelXL Groep.

Het Belgische team van TravelXL wordt geleid door Yves Coppens, ervaren reisprofessional met 3 eigen reisbureaus van Copco Travel, de niche-touroperator Woni Safaris (gespecialiseerd op Oostelijk en Zuidelijk Afrika) en een DMC in Kenia.

Lees het volledige artikel hier.

VAKBEURS

BTExpo in nieuw jasje

BTExpo zal dit jaar plaatsvinden in oktober in plaats van december en op maar liefst twee locaties!

  • Maandag 28 oktober in Jeux d’Hiver te Brussel van 12u tot 20u
  • Dinsdag 29 oktober in het Congres- en Erfgoedcentrum Lamot te Mechelen van 12u tot 20u

Bernard Philippart: “Naast de nieuwe data en locaties, is ook het BTExpo-team veranderd. Charles Bedoret verlaat het team, maar de naam van zijn commerciële opvolger blijft nog even confidentieel. De boekhoudkundige en financiële administratie ligt in mijn handen en de communicatie, zowel in vorm als inhoud, ligt in de handen van het Brusselse bedrijf Copyright. De twee eerste veranderingen zijn er gekomen na een peiling bij 90% van de exposanten door een extern bureau. Hieruit concludeerden we dat de toegang tot de hoofdstad een struikelblok vormt voor zowel Vlaamse als Waalse bezoekers, hoewel de spits ontweken werd met de openingsuren van het salon.”

Het afsluitend avondevenement wordt vervangen door twee walking dinners met speciale event-animatie.”

Meer over BTExpo 2019 leest u hier. 

BREXIT

Brexit-feuilleton: update

De voorbije weken heeft Travel Magazine met het Brexit-feuilleton (te lezen op onze website) meer dan 20 toeristische actoren bevraagd over de huidige situatie in het Verenigd Koninkrijk en de gevolgen voor hun business. De onderhandelingen zijn nog steeds aan de gang, maar als één iets duidelijk mag zijn, dan is het wel dat de toeristische sector niet stil staat en alvast de nodige voorbereidingen treft. Je kan alle reacties nalezen door hier te klikken. Bekijk zeker ook de website van Visit Britain. Zij hebben de voornaamste vragen die door reizigers worden gesteld, verzameld. Bekijk en deel daarom zeker ook volgende link met jullie klanten.

TRAVEL MAGAZINE

Odysseus: eindbestemming bereikt? (TM 424)

In het jongste nummer van Travel Magazine, TM 424, leest u op pagina 9 het artikel ‘Odysseus: eindbestemming bereikt?’. Op 17 december brachten we in primeur het nieuws naar buiten dat Odysseus, het luxe-merk van Etienne Van Camp – na een omzwerving van minder dan een jaar bij Mare Tours – een nieuw onderdak had gevonden bij Active Holidays BVBA. Laurent Rochtus (34) en Adriaan De Keuster (36), de yin en yang van het jonge ondernemerschap binnen het toerisme, stomen zich klaar voor de volgende stap in hun groeiproces…

Adriaan begon zijn carrière 15 jaar geleden bij – toevalligerwijs – ‘Odyssée’, een touroperator gespecialiseerd in skireizen voor studenten, maar verliet die in 2008 om zijn eigen skireizen te gaan organiseren. Hij deed dit oorspronkelijk onder een toeristische licentie van ‘Castel Tourisme’ uit Châtelet.

Adriaan: “De verkoop van skireizen op de Vlaamse markt onder een Waalse licentie was natuurlijk niet naar de zin van de VVR. Bart De Baere, secretaris-generaal, wees ons – aan het einde van een boos telefoontje – op een lijst op de website van de VVR. Hierop prijkte immers een over te nemen kantoor mét ski-organisatie.”

Zo namen Adriaan en toenmalig vennoot Koen,  Aktief Travel in Leopoldsburg op 10 december 2010 over. Na een tijdje wou Koen zich echter meer toeleggen op het bouwen van websites en ging Adriaan op zoek naar een nieuwe partner.

Adriaan: “Laurent, die ik kende via het café-voetbal en die jaarlijks onze grootste studentengroep begeleidde, was toen reeds in de running als potentiële mede-eigenaar. Toen de overhandiging geregeld was, besloten we ook om te stoppen met de organisatie van studentenreizen. Daar waren enkele redenen voor: we werden wat ouder en verloren een beetje voeling met die jongerenmarkt én we werden benaderd door de dochter en schoonzoon van Francke Lok om Landscape Ski over te nemen. Dat merk was al zeer sterk op het gebied van ski-reizen voor families, dus kwam die opportuniteit, op 27 september 2017, voor ons op een ideaal moment.

Lees het volledige artikel verder in Travel Magazine.

TOUROPERATING

Sint Maarten: 50 jaar carnaval

St. Maarten

Van 20 april tot 17 mei 2019 viert Sint Maarten de 50ste editie van het carnaval. Met 33 dagen lang spetterende shows, kleurrijke parades en concerten op wereldniveau is deze editie de langste die ooit op het eiland gehouden wordt. ‘Celebrating 50 years of life’ is het thema van de jubileumeditie. Reizigers die tijdens de carnavalsperiode op het eiland zijn, worden meegesleept op het ritme van de Soca en Jammuziek. Honderden mensen in prachtige, kleurrijke kostuums volgen swingend de parades en jump ups naar het hart van het festijn: Carnival Village.

In Travel Magazine 424 dat vandaag 15 februari verschijnt leest u op pagina 30 het artikel ‘Sint Maarten: het veerkrachtige eiland’. Travel Magazine trok op uitnodiging van het Sint Maarten Tourist Bureau (in België vertegenwoordigd door Aviareps) en Divi Resorts, naar het Nederlands-Franse eiland voor een stand van zaken.

STUDIEREIS

Beachcomber Aventure

Van 10 tot 15 maart schiet de vijfde editie van de Beachcomber Aventure uit de startblokken. Dit jaar opent Victoria Beachcomber Resort & Spa de deuren voor 12 reisagenten die in Mauritius een buitengewonde studiereis zullen beleven. De reisagenten werden gekozen aan de hand van een sales challenge (10 deelnemers) en ook via loting. In Mauritius zullen ze in twee teams strijden tegen elkaar in verschillende proeven: kajakken met een blinddoek, boogschieten, orientatie-wedstrijd… Dit jaar zijn opnieuw twee van de twaalf reisagenten Belgen: Stevy Lenoir (Gigatour Mondial Express Saint-Mard) en Monika Brzywcz (Service Voyages).

Voor het eerst reist Travel Magazine mee. Volg de avonturen vanaf 10 maart via de social mediakanalen van Travel Magazine.

PEOPLE ON THE MOVE

BCD Travel: Diederik Banken nieuwe VP  Benelux

Diederik Banken

BCD Travel voert verandering door in de verantwoordelijkheden en rapporteringslijnen binnen zijn EMEA-organisatie die ervoor moet zorgen dat hun positie in de Benelux versterkt wordt. In het kader van deze reorganisatie wordt Diederik Banken, voorheen vice president sales EMEA, nu vice president Benelux. In deze functie krijgt hij het volledige budget en de verantwoordelijkheid voor de te halen targets in de Benelux. Banken rapporteert aan het EMEA Senior Executive team in zijn nieuwe functie. Met deze nieuwe organisatiestructuur wil BCD Travel de nadruk leggen op ‘leadership’ en ‘empowerment’, het is een investering in het management die BCD Travel dichter bij de klant wil brengen. Gelijkaardige structuren zijn al succesvol gebleken in meerdere Europese landen.

PEOPLE ON THE MOVE

Travelworld: 2 nieuwe sales

Charlotte Van De Sompele en Prashant Gora. © Travelworld

Travelworld kiest voor de toekomst met de aanstelling van niet één, maar twee nieuwe Travelworld Sales. De Oostendse Verre Reizen specialist blijft groeien en beleefde in 2018 een absoluut recordjaar. Daarom werd beslist om het salesteam te versterken.

Charlotte Van De Sompele (26) wordt verantwoordelijk voor de provincies West-Vlaanderen en Antwerpen. Ze is ondertussen reeds 6 jaar in dienst bij Travelworld en is dan ook een vertrouwd gezicht bij de reisagent.

Prashant Gora (30) neemt de provincies Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg voor z’n rekening. Prashant is reeds van jongs af aan gebeten door de reismicrobe en vervoegde de Travelworld familie 2 jaar terug. Z’n bagage als AfterSales neemt hij mee op de baan in z’n nieuwe salesfunctie.

Lieven & Annelies Bossaert, eigenaars Travelworld: “Met de aanstelling van deze twee jonge snaken kiezen we voor een frisse wind. Travelworld is een dynamische TO en Charlotte en Prashant zijn de verpersoonlijking van alles waar Travelworld voor staat. We kozen bovendien voor twee mensen die intern reeds de nodige ervaring opdeden en vertrouwd zijn met het afwisselende Travelworld product. We zijn er zeker van dat ze een fantastisch parcours zullen rijden en dat onze vele honderden reisagenten hen met open armen zullen verwelkomen”.

Charlotte en Prashant zijn te bereiken via het gezamenlijke mailadres sales@travelworld.be of op hun persoonlijke mailadressen charlotte@travelworld.be of prashant@travelworld.be.

LUCHTVAART

De laatste levering van de superjumbo A380 staat voor 2021 gepland, zo maakte vliegtuigbouwer Airbus donderdagmorgen bekend. Volgens de Europse onderneming heeft luchtvaartmaatschappij Emirates het aantal orders verminderd. Daardoor is er niet meer voldoende vraag, en is het niet haalbaar om de productie op gang te houden. De laatste levering is in 2021. De A380 was het antwoord van Airbus op het grote succes van de Boeing B747. Het dubbeldekvliegtuig is het grootste toestel ter wereld en biedt plaats aan 500 tot 800 passagiers naargelang het type. Veel luchthavens moesten aanpassingen doen om het enorme vliegtuig te kunnen ontvangen. Emirates werd de grootste afnemer. De maatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten beschikt inmiddels over zo’n honderd A380’s. Maar het verwachte succes van het toestel bleef uit, omdat luchtvaartmaatschappijen de voorkeur geven aan kleinere vliegtuigen. Ook Emirates paste onlangs een order aan en bestelde meer kleinere toestellen en minder A380’s. Dat is de reden voor Airbus om in 2021 de stekker uit de productie te trekken. Tot die tijd worden nog 17 toestellen geproduceerd. Daarvan zijn er veertien voor Emirates en drie voor de Japanse maatschappij ANA. Dat de stekker uit de A380 wordt gehaald is een enorme klap voor Airbus. En Emirates is teleurgesteld dat Airbus stopt met de productie van de A380, maar heeft er wel begrip voor. De maatschappij heeft zijn naamsbekendheid voor een groot deel aan het enorme toestel te danken. Volgens sjeik Ahmed bin Saeed Al Maktoum, de topman van Emirates, is zijn maatschappij altijd een grote fan van het vliegtuig geweest. “Voor ons is de A380 een prachtig vliegtuig waar onze bemanning en onze klanten van houden. Het vliegtuig is voor Emirates een onderscheidende factor.” Hij verwacht dat de A380 zeker de komende 15 jaar de pijler van de vloot zal blijven.

TOUROPERATING

TUI Group kwartaal 1: cruise- en hotel-resorts-tak doen het goed

TUI Group heeft zijn financiële resultaten bekend gemaakt voor het eerste kwartaal van 2018. De omzet steeg met 4,4% in vergelijking met het jaar ervoor, naar 3,70 miljard euro. Er is een sterke toename in de opbrengsten uit het cruiseverkeer, het EBITA (Earnings Before Interests, Taxes and Amortisation) steeg van 37,5 miljoen euro in kwartaal 1 van 2018 naar 47 miljoen in kwartaal 1 van 2019. Een stijging van 25,3%. De hotels– en resortstak van de TUI Group was eveneens goed voor een stijging. Het EBITA-cijfer steeg in het eerste kwartaal van 2019 met 27,5% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2018, naar 68,7 miljoen euro. De ‘Markets & Airlines’-tak doet het slechter. In het eerste kwartaal van 2019 is er een negatief EBITA van 83,6 miljoen. Fritz Joussen, ceo van de TUI group: “De globale trends in het toerisme blijven intact. TUI is financieel sterk met een goede strategische en operationele positie in de markt. We zetten ook onze transformatie voort als bedrijf met een sterk digitaal platform.”

HOTELLERIE

Franse hotelprijzen blijven stijgen

De hotelprijzen in Frankrijk zijn in 2018 met 4,2% gestegen in vergelijking met het jaar voordien. Dat blijkt uit een analyse van hotelportaal HRS. Parijs kroont zich tot duurste Franse regio. Daar kost een hotelovernachting gemiddeld 144 euro.

HRS, een hotelportaal met meer dan 300.000 hotels, analyseerde de mondiale hotelprijzen van het afgelopen jaar. Daaruit blijkt dat de hotelprijzen in Frankrijk er ook in 2018 stevig op vooruit gingen. Gemiddeld betaalt u 125 euro voor één nachtje in een Frans hotel, wat neerkomt op een stijging van 4,2% in vergelijking met 2017.

Dankzij een stijging van 5,9% neemt Parijs de titel van duurste hotelregio in Frankrijk over van Cannes. In de badstad legt u gemiddeld 142 euro neer, in de hoofdstad betaalt u al gauw euro 144 per nacht per kamer. Ook Roissy-en-France (+10,9%, 122 euro), Lyon (+2.8%, 112 euro), Nice (-6,1%, 107euro) en Strasbourg (+1%, 104 euro) ronden de kaap van 100 euro.

Europa en de rest van de wereld

Terwijl Moskou er dankzij de Wereldbeker voetbal van afgelopen zomer met 9,5% op vooruit gaat en een gemiddelde kamerprijs per nacht van 104 euro bereikt, krijgt Barcelona de meeste klappen. Daar betaalde je in 2018 120 euro per nacht, 7,7% minder dan in 2017. Het Zwitserse Zürich blijft met 177 euro de duurste stad van Europa, maar de globale top kleurt Amerikaans. In New York kost een nachtje op hotel gemiddeld 249 euro, in Washington DC ben je 207 euro kwijt. Sydney vervolledigt de top drie met 180 euro per kamer per nacht.

Meer info via deze link.

CRUISE

St. Maarten: meer dan 1,5 miljoen cruisepassagiers in 2018

De haven van St. Maarten verwelkomde in 2018 in totaal 1.487.101 cruisepassagiers op 489 cruises. Dit is een stijging van 29% in bezoekersaantallen op jaarbasis. De veelgeprezen cruisehaven kende een stijging van 30,3% van mei tot juli, wanneer cruisebezoeken aan het eiland doorgaans wat minder zijn.

“St. Maarten’s cruisehaven is altijd één van de beste in het Caribisch gebied geweest. Deze aankomstaantallen weerspiegelen niet alleen dit feit, maar benadrukken ook hoe snel het eiland hersteld is”, aldus mevrouw May-Ling Chun, directeur van Toerisme van St. Maarten.

In de tweede helft van 2018 kwamen er meer cruisepassagiers aan in de haven dan voor orkaan Irma. De haven van St. Maarten verwelkomde van september tot en met december 646.431 passagiers. Dit is een stijging van 17,87% voor aankomsten uit dezelfde periode in 2016, een jaar voor Irma.

TOUROPERATING

Sudamerica Tours: interactieve brochures

Sudamerica Tours heeft twee nieuwe brochures gepubliceerd die deel uitmaken van een reeks van vijf over de verschillende regio’s in Latijns-Amerika. De touroperator breekt hiermee met de traditie om één enkele traditionele brochure uit te brengen die alle bestemmingen beschrijft. Met het nieuwe format wil Sudamerica Tours een groter publiek aanspreken voor reizen naar het Zuid-Amerikaanse continent. De nieuwe brochures hebben niet alleen een nieuwe vormgeving (in liggend formaat), maar presenteren de reizen ook op een vernieuwende manier. De brochures zijn ontworpen als echte inspiratieboeken met heel wat visuele elementen zoals de uitgestippelde route van de reis, aangevuld met adembenemende landschapsfotografie. Alle details en prijzen zijn beschikbaar op sudamericatours.be. Wie interesse heeft in een bepaalde reis kan eenvoudigweg de bijhorende QR-code scannen met zijn smartphone. Deze technologische vernieuwing maakt het voor de reizigers mogelijk om op elk moment de actuele informatie en prijzen van hun droomreis te raadplegen. De eerste brochure in de nieuwe reeks bevat de bestemmingen Brazilië, Argentinië, Chili en Antarctica. De tweede, die ook begin 2019 van de pers rolt, richt zich op de pracht en praal van Ecuador, Bolivia, Colombia en Peru.

Eric Gédéon, directeur van Sudamerica Tours, over het nieuwe brochureconcept: “Vandaag is het belangrijker dan ooit om op te vallen, een persoonlijke relatie met de klant op te bouwen en hen te voorzien van nauwkeurige en actuele informatie. Met onze nieuwe brochures kunnen we volledig inspelen op deze trends. De inspirerende brochures in combinatie met onze website geven ons de vrijheid om onze producten constant te verbeteren en eventueel aan te passen met nieuwe hotels of seizoensgebonden programma’s. De prijs die de reizigers online vinden, is ook wat ze betalen. Voor onze verkoop blijven we rekenen op ons netwerk van reisagenten, onze enige distributeurs. Deze brochures geven hen nu ook de mogelijkheid om hun klanten te voorzien van inspirerende documentatie over de gekozen bestemming. De verwachtingen van reizigers zijn namelijk helemaal verschillend per bestemming. Wie bijvoorbeeld richting Patagonië trekt, heeft heel andere verwachtingen dan zij die ervan dromen om in de voetsporen van de Maya’s te treden. Tenslotte dragen we met deze nieuwe brochures ook ons steentje bij aan het verminderen van de papierberg. Zo hoeft geen aparte prijskatern gedrukt te worden en blijven de brochures langer actueel.” De eerste twee brochures zijn nu al beschikbaar in het Frans en Nederlands. U kunt ze bestellen bij Connect2.

PEOPLE ON THE MOVE

Dietmar Fauser © Lukas Barth-Tuttas

Amadeus: D. Fauser gaat TPE leiden

Dietmar Fauser is aangesteld bij Amadeus als senior vice president Technology, Platforms & Engineering (TPE). Fauser vervoegt ook het executive committee van Amadeus. Voorheen was Fauser actief als vice president Core Platforms en Middleware (CPM) bij Amadeus, hij heeft in die functie een belangrijke rol gespeeld in het ondersteunen van senior vice president Wolfgang Krips in het uitbouwen van een nieuwe organisatie onder TPE. Fauser verenigde de teams van Engineering en Operations onder Technology, Platforms & Engineering. Fauser was eveneens verantwoordelijk voor Amadeus’ cloud- en technologieplatformen en het verbeteren van hun performantie. Wolfgang Krips zal de rol op zich nemen van senior vice president Corporate Strategy. Hij zorgt in zijn nieuwe functie voor de evolutie van de strategie en toekomstige groei(kansen).

CRUISE

Princess Cruises: PrincessMedallion

Regal Princess, het tweede schip van Princess Cruises is klaar voor PrincessMedallion. Vanaf 17 februari 2019 hebben alle gasten aan boord van de Regal Princess volledig toegang tot dit programma tijdens hun cruise in het Caribisch gebied.

De draagbare medaille, formaat van een euromunt, werkt volledig automatisch en heeft geen zichtbare technologie zoals een aan- en uitknop of oplaadfunctie. Enkele mogelijkheden van de medaille:
–  Snellere in- en ontscheping bij de havens
–  Sleutelloos toegang tot de hut
–  Sterk verbeterde interactie tussen bemanning en gasten, doordat het personeel weet wat de voorkeuren qua eten en drinken zijn van de passagier
–  OceanCompass helpt de gasten eenvoudig hun familie en vrienden te lokaliseren en de juiste route aan boord te vinden
–  Een real-time kijkje op de bestemmingen via portals aan boord
–  Toegang tot het interactieve entertainment aan boord

De 3140 gasten tellende Caribbean Princess is het eerste schip met volledig Medallion toegang. Zij is het volledige jaar gestationeerd in de Caraïben.

“We hebben uitstekende feedback ontvangen zowel van onze gasten als het personeel die de Medallion hebben ervaren op de Caribbean Princess”, aldus Tony Roberts, vice president van Princess Cruises Europa. “De meer gepersonaliseerde service die wij nu kunnen bieden komt onze gasten ten goede vanaf het moment dat zij voet aan boord zetten. De Medallion verbetert zoveel; van snelle inscheping tot in contact blijven met vrienden en familie, van de weg vinden aan boord tot drankjes bestellen”.

De Medallion is in 2017 onthuld door Arnold Donald, CEO van de Carnival Corporation. Het programma zal gefaseerd worden uitgebreid over de gehele Princess Cruises vloot.

LUCHTVAART

Qantas: transformatie distributiemodel

Qantas evolueert het eigen distributiemodel door een modernisering van de manier waarop reisagenten tarieven boeken en gepersonaliseerde ervaringen aan klanten leveren.

Het Qantas Channel is onderdeel van een bredere digitale strategie voor het verbeteren van de boekingssystemen van Qantas en is een nieuwe overeenkomst tussen de luchtvaartmaatschappij en reisbureaupartners. Het is te gebruiken vanaf 1 augustus 2019 en biedt toegang tot het meest uitgebreide aanbod van Qantas-tarieven, producten en informatie voor reisagenten. De aankondiging volgt de lancering van het Qantas Distribution Platform (QDP) in 2018, waarmee de nationale luchtvaartmaatschappij van Australië vooroploopt in de regio Azië-Stille Oceaan door optimaal gebruik te maken van de waarde die de New Distribution Capability (NDC) van IATA kan leveren aan luchtvaartmaatschappijen, handelspartners en klanten. Reisorganisaties die zich inschrijven voor het Qantas Channel krijgen de mogelijkheid om klanten een groter aanbod aan tarieven en nieuwe inhoud via het NDC-geschikte Qantas Distribution Platform te kunnen bieden. Dit is momenteel niet beschikbaar via traditionele indirecte boekingssystemen. Qantas is trots op de aankondiging van de samenwerkingsverbanden met de grootste Global Distribution Systems, Sabre, Amadeus en Travelport. Dit maakt het mogelijk om het Qantas Channel wereldwijd aan reisbureaus te kunnen bieden via deze kanalen. Daarnaast werkt Qantas samen met andere regionale GDS-partners aan het leveren van het kanaal. De reisagenten die zich niet registreren voor het Qantas Channel moeten waarschijnlijk een Channel Fee betalen en hebben daarnaast niet langer toegang tot de breedste reeks traditionele tarieven die via indirecte kanalen of nieuwe inhoud vanaf 1 augustus 2019 beschikbaar zijn via het Qantas Distribution Platform.

Meer informatie over het Qantas Channel en het registratieproces is te vinden op QantasAgencyConnect.com

TOUROPERATING

Hotelsector: 5 trends in 2019

Education Summit, de groep voor hoger onderwijs van de toonaangevende hotelmanagementscholen Glion Institute of Higher Education en Les Roches Global Hospitality Education, heeft een rapport gepubliceerd met de belangrijkste trends van de hotelindustrie in 2019. Voortbouwend op de expertise van de faculteit van Sommet Education, onderzoekt het rapport “Top Trends in Hospitality for 2019” veranderingen in consumentengedrag en opkomende trends op vijf belangrijke gebieden:

Innovatie: De meest effectieve innovatiestrategieën zullen die zijn welke voldoen aan de uiteenlopende behoeften en verwachtingen van de hedendaagse reizigers in de wereld. Gedeelde ruimtes en sociale ervaringen zullen essentieel zijn voor het aantrekken van Millennials en Generation Z reizigers, terwijl drukke zakenreizigers en digitale nomaden op zoek zijn naar de integratie van tijdbesparende technologieën.

Technologie: Artificiële intelligentie, gezichtsherkenning en objectconnectiviteit verbeteren de klantenservice, samen met loyaliteitsprogramma’s en blockchain-platformen die nieuwe mogelijkheden voor klantinteractie creëren. Deze opkomende technologieën hebben het potentieel om de sector te transformeren op een manier die we ons nog niet hebben voorgesteld.

Luxe: Geconfronteerd met een steeds diverser wordend klantenbestand, moeten luxemerken een evenwicht vinden tussen erfgoed en innovatie om relevant te blijven en hun identiteit naar de toekomst te beveiligen. Luxemerken maken gebruik van hotelcodes om online en offline ervaringen te koppelen die menselijk contact en klantenloyaliteit in stand houden.

Duurzaamheid: Transparantie en verantwoordingsplicht worden steeds belangrijker, generatie Z-reizigers sporen wereldwijd bedrijven aan tot een meer holistische benadering van duurzaamheid. Dit onder meer door het verminderen van kunststoffen voor éénmalig gebruik tot het ontwikkelen van fairtrade concepten.

Food and Beverages: Gemotiveerd door milieu- en gezondheidsoverwegingen, maar ook door een verlangen naar authenticiteit en plezier, verkennen consumenten over de hele wereld lokale smaken, een plantaardige keuken en culinaire concepten van boerderij tot op de tafel, terwijl de visuele presentatie van voedsel een nieuwe dimensie krijgt via sociale media.

De impact van bovenstaande trends op de toekomst van de hotel- en dienstensector wordt verder geanalyseerd in het volledige rapport, dat hier beschikbaar is.

Voor meer informatie: http://www.sommet-education.com

TECHNOLOGIE

BCD Travel: SAP Customer Data Cloud

BCD Travel introduceert een nieuwe versie van haar identiteitsbeheersysteem voor reizigers op basis van de toonaangevende SAP Customer Data Cloud. Dit transformeert BCD’s bestaande TripSource Profile Manager tot een digital-first oplossing met drie unieke functies in één platform: Traveler Identity Management, Traveler Consent Management en Traveler Profile Management.

Het SAP-ondersteund systeem biedt reizigers vele voordelen zoals meer gepersonaliseerde service en support, naadloze en veilige toegang tot tools voor reismanagement, en geavanceerde meervoudige verificatie (MFA) en verificatieopties. Een ander voordeel is de klantgerichte toestemmingsoplossing, die reizigers meer zicht en controle geeft over het gebruik van hun persoonlijk gegevens dan wat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR in het Engels) minimaal vereist.

“In een tijdperk waar alles draait om een gepersonaliseerde service is het belangrijk om te investeren in open, cloud-based technologieën. Dankzij onze samenwerking met SAP kunnen we onze klanten en reizigers de nieuwste digitale technologie bieden”, zegt Yannis Karmis, Senior Vice President, Product Planning and Development bij BCD Travel. “Met onze investering in de SAP Customer Data Cloud nemen we het voortouw in onze sector. We bieden nu één wereldwijd systeem met uitgebreide, bruikbare profielinformatie dat elk servicekanaal van BCD en klanten omvat.”

BCD-klanten zullen in de tweede helft van 2019 de voordelen van het nieuwe profielsysteem gaan ervaren.

PEOPLE ON THE MOVE

Avitour: uitbreiding team

Om beter te beantwoorden aan de vraag van zowel de leden (reiskantoren) als de partners (leveranciers) verwelkomt Avitour Lara Beaupère. Zij zal de nieuwe marketing- en communicatiestrategie verzorgen. Hiermee vervult de groep een van de doelstellingen voor 2019: een betere en efficiënte communicatie met de leden, de partners en de sector in het algemeen. Dit in combinatie met de uitwerking en verdere ontwikkeling van de reeds bestaande marketingtools zoals de B2B en B2C newsletters, Facebook-campagnes, CRM,… Daarnaast staan er een paar nieuwe projecten in de steigers. Lara was voordien tewerkgesteld bij “Justine For Kids”, de organisatie van ex-wereldkampioene tennis Justine Henin, die zich ontfermt over zieke en gehandicapte kinderen.

CRUISE

MSC Cruises: MSC World Cruise 2021

Verkoop een MSC World Cruise 2021 aan boord van de MSC Poesia en win tot 3000 euro commissie. Reisagenten die de World Cruise 2021 verkopen, genieten van drie voordelen. MSC Cruises: “WIN aanzienlijke commissies, dankzij de aanlokkelijke basisprijs van 12.999 € p.p. BOUW een nieuwe klantenkring uit en spreek een nieuw vermogend publiek aan.

OVERTUIG nieuwe klanten met interesse in dit soort cruises door het voorstellen van de STATUS MATCH.”

Uw klanten daarentegen genieten van een unieke ervaring van vier maanden. Op 119 dagen tijd, verkennen ze 53 bestemmingen in 33 landen. Deze nieuwe cruise, MSC World Cruise, geeft uw klanten de mogelijkheid hun droom te kunnen beleven en elke hoek van de wereld te ontdekken in het comfort en de elegantie van een kajuit met zeezicht.

Meer informatie via het call center 02/401 89 20 of op mscbook.com

LUCHTVAART

C. Mueller weg bij Emirates, op weg naar Europa

Christoph Mueller, sinds 2016 chief digital and innovation officer bij Emirates, verlaat de luchtvaartmaatschappij uit het Midden-Oosten. Hij heeft aangekondigd dat hij in augustus opstapt. De voormalige ceo van Aer Lingus en Malaysia Airlines had bij Emirates de taak toezicht te houden op een “groepsbrede transformatie” gericht op het migreren van back-officesystemen naar digitale platforms. Mueller bevestigt zijn beslissing om af te treden en voegt eraan toe dat hij nauw samenwerkt met het managementteam van Emirates om een soepele overgang te bewerkstelligen. Waarom Mueller in Dubai opstapt, is niet bekend. Lange tijd werd aangenomen dat hij op termijn de opvolger zou worden van sir Tim Clarck, de huidige president en ceo van Emirates. Dat Mueller (57) Dubai verlaat en naar Europa wil terugkeren, voedt dan weer de speculaties dat hij op een topfunctie aast bij een Europese luchtvaartmaatschappij. Vaak gehoorde namen zijn Ryanair, Norwegian maar ook Eurowings, de dochtermaatschappij van Lufthansa waarin Brussels Airlines wordt geïntegreerd. België is alvast geen onbekend terrein voor Mueller waar hij de laatste ceo (1999-2001) was van het failliete Sabena.

TOUROPERATING

Club Med: Amazing Weeks

Barbara Kantor: “Van maart 2019 tot juli 2019 kunnen onze G.M.s uitzonderlijke ervaringen beleven in een selectie van resorts en op bepaalde data. Met de Amazing Weeks van Club Med snijden we 4 grote thema’s aan: sport, fotografie, wellness en een muziekfestival. Tijdens de Amazing Weeks, stellen we telkens een ander programma voor aan de G.M.s: exclusieve ontmoetingen met experts en topatleten, kennismaking met nieuwe activiteiten… Ieder thema is gebaseerd op een partnership met een sterk referentiemerk uit de sector.”

Meer info via deze link.

SERVICE FACILITATOR

EURAM: East Coast met de fiets

EURAM werkt permanent aan haar productaanbod. Er worden heel de tijd nieuwe extra diensten en accommodaties aangeboden, van klassiek tot extravagant, van avontuurlijk tot relax, via de TM-Nieuwsbrief houdt EurAm je regelmatig op de hoogte.

Olivier Dewit: “Verras uw klanten door ze eens wat anders aan te bieden, niets is leuker dan  van de vele fietspaden van de Amerikaanse steden te profiteren en zo op het gemak te ontdekken. We bieden jullie enkele voorbeelden langs de oostkust om jullie te inspireren. EURAM biedt vrije verhuur en begeleide fietstochten in de volgende steden.”

Boston

City Hybrid Bike Rental

Huur een elektrische fiets en geniet van de stad in je eigen tempo

Guided Bike Tour – City View Tour

Deelnemers ontdekken de historische wijken van Boston, de leukste en meest fietsvriendelijke buurten, van het Italiaanse North End tot Fenway Park! Een klassieke tour voor mensen die kennis willen maken met Boston. Tijdens dit bezoek leert u meer over de stad, haar sites en wijken. Je ontdekt het unieke karakter en de charme van elke gemeenschap op een manier die enkel al fietsend mogelijk is.

Washington

Day Bike Rental

Verken Washington DC met de fiets en volg je eigen route. Neem je fiets naar een Smithsonian museum, rijd langs de Potomac of neem een van de vele fietspaden in de omgeving.

Guided Bike Tour – Capital Sites Tour

De fietstocht langs de belangrijkste bezienswaardigheden is de beste manier om een bezoek aan Washington DC te beginnen. Ontdek sites zoals Capitol Hill en de National Mall, maar ook het Capitool, de Library of Congress, het Supreme Court, Union Station, het Smithsonian Castle, verschillende Smithsonian Museums, het Washington Monument, de Memorial to the Second World War, het Veteranenmonument van de Koreaanse oorlog en Vietnam en tenslotte het Lincoln Memorial.

In de zelfde trend:

  • Guided Bike Tour – Monuments@Nite Tour
  • Guided Bike Tour – Monuments Tour
© EURAM

New York City

Comfort Bike Rental

Met de meer dan 400 km fietspaden inclusief stukken vrij van verkeer, zal je dolgelukkig worden van fietsen in NYC! Stop wanneer je wil, geniet van de vrijheid in het gevarieerde landschap van New York. Een autoloze, leuke en gemakkelijke tour langs de schilderachtige groene wegen van de waterkant en parken van de stad. EURAM voorziet u van kaarten en hangsloten, zodat u eenvoudig toegang heeft tot alle onmisbare sites van New York. Je zult bij elke bocht iets nieuws en spannends ontdekken aan eigen tempo.

Guided Bike Tour – Secret Streets

Bereid je voor om te worden ondergedompeld in het hart van de stad. Ontdek Union Square, de plaats van alle evenementen, van de meest klassieke tot de meest bizarre. Vervolgens, Greenwich Village en de Stonewall Inn, het symbool van de Gay Liberation-beweging. Vanuit “the village” volg je de “Green Lanes” van Hudson Greenway tot Wall Street. Je begeeft je naar Ground Zero, passeert Brooklyn Bridge en leert de geschiedenis van dit architectonisch wonder kennen. Eenmaal in Brooklyn ervaar je de rust, het kleurrijk leven, de spectaculaire uitzichten en het verbazingwekkende verhaal van een clandestiene spoorweghalte. Je doorkruist Chinatown en je eindigt met wat eens het hele grote “Little Italy” was.

In de zelfde trend:

  • Guided Bike Tour – The Delights of Brooklyn
  • Guided Bike Tour – The Ethnic Apple Tour

TOUROPERATING

Thomas Cook: 5000 vakanties met gratis vluchten

Bij Thomas Cook loopt nog steeds de actie ‘5000 vakanties met gratis vluchten’. Zo vertrekt je klant tegen een extra zachte prijs naar tal van zonnige bestemmingen zoals Spanje, Griekenland, Kroatië, Marokko en Italië. Deze actie blijkt een schot in de roos, want heel wat Belgen hebben ondertussen al van deze actie geprofiteerd. Raad je klant dus aan om snel te reserveren, want deze actie is enkel geldig voor de eerste 5000 boekingen!

Zomervoordelen

Omwille van de grote vraag lanceert Thomas Cook opnieuw de actie van het gratis privéluchthavenvervoer voor boekingen voor zomer 2019. Klanten die geen gebruik wensen te maken van het luchthavenvervoer kunnen ook kiezen voor € 100 extra korting op hun dossier. Je gebruikt hiervoor in BTN4U de code ‘PTAXIA’ voor het gratis privéluchthavenvervoer of ‘100EUR’ voor de € 100 extra korting. Bovendien zijn deze voordelen geldig bovenop de actie ‘5000 vakanties met gratis vluchten’. In de Thomas Cook newsletter van deze week vind je meer info over deze zomervoordelen.

Iberostar hotels: kwaliteit en service

© Iberostar Costa Del Sol

Hecht je klant veel belang aan een uitstekende service, een gastronomische keuken en een prachtige ligging van zijn hotel? Raad hem dan een verblijf aan in een Iberostar hotel. Bij Thomas Cook geniet je klant momenteel van extra scherpe prijzen in de volgende hotels aan de Portugese en Spaanse zuidkust (FAO/AGP):

  • Iberostar Lagos Algarve (5*): modern en rustig gelegen resort met uitgebreide sport- en ontspanningsmogelijkheden. De ideale uitvalsbasis om te genieten van de Portugese natuurpracht en de heerlijke streekwijnen.
  • Iberostar Isla Canela (4*): schitterend familiehotel in typisch Moorse stijl aan de Costa de Huelva met chill-out bar in de duinen.
  • Iberostar Costa del Sol (4*): familievriendelijk hotel met waterglijbaan, speeltuin, miniclub en kindermenu’s. Het hotel ligt direct aan het strand en beschikt over een uitgebreid wellnesscenter.
  • Iberostar Malaga Playa (4*): aangenaam familiehotel met uitstekende ligging aan de promenade en het strand. Het hotel voorziet uitgebreide animatie voor groot en klein met professionele shows en muziek.

Cruiseacties en incentive

Momenteel geniet je klant bij Thomas Cook van hele straffe cruiseacties, zoals ‘2e persoon gratis op cruise’, ‘2e persoon aan -50%’ en ‘gratis drankenpakket’. Ondertussen zijn sommige afreizen uit de cruisekrant al volzet. Wacht dus niet langer en overtuig je klant vandaag nog met de exclusieve prijzen i.s.m. MSC Cruises en Costa Cruises.

Bovendien werden de volgende acties nog verlengd t.e.m. 28/02/2019:

  • Holland America Line: gratis Signature Beverage package
  • Celebrity Cruises: gratis Classic Beverage package

Vergeet ook niet dat er nog een incentive loopt bij Thomas Cook t.e.m. 09/03/2019. Voor elke boeking bij Costa Cruises of AIDA Cruises verdien je een ZALANDO-voucher ter waarde van € 10 per boeking. In de Thomas Cook newsletter van deze week vind je een voorlopige tussenstand.

REISINDUSTRIE

Villages Nature Paris: Action Factory

Villages Nature Paris stelt een overdekt speel- en klimparadijs voor. De gloednieuwe Action Factory is goed voor 800 m² klim- en speelplezier. Deze tempel vol bijzondere ervaringen langs de Lakeside Promenade weet iedereen te bekoren die op zoek is naar spanning en sensatie. Op het programma: 15 klimblokken, het 35 meter lange ‘Ninja’-hindernissenparcours voor een mythische race tegen de tijd, twee laserparcours in het donker, simulatiespellen waarin avonturiers plaatsnemen op de rug van een vleermuis of de diepzee in duiken… Meer info via www.centerparcs.be

LUCHTVAART

TUI fly: niet langer naar Miami vanuit Brussel

TUI fly zet na de zomer een punt achter zijn lijndienst tussen Brussel en Miami. Volgens een woordvoerder heeft het schrappen van de route te maken met een herschikking van de lange afstandsvloot. TUI fly België opereert momenteel twee Boeing B787-8 Dreamliners en een Boeing B767. Deze laatste wordt ook ingezet vanuit Nederland. Op de website zijn er nog vluchten naar Miami te boeken tot eind augustus 2019. De route wordt momenteel nog twee keer per week (dinsdag en zaterdag) gevlogen. TUI fly, toen nog Jetairfly, vliegt sinds Pasen 2014 (4 april) vanuit Brussel naar Miami. Verder raakte bekend dat TUI fly ook afziet van de eerder aangekondigde lijndienst tussen Charleroi en Montpellier. De luchthaven bij de Franse badplaats zou normaal gezien tussen 7 april en 24 oktober elke dinsdag, donderdag en zondag worden aangevlogen. Maar nog voor de eerste vlucht plaatsvindt, wordt de route weer opgedoekt. Volgens de maatschappij omdat het voorziene vliegtuig niet zal worden ingehuurd.

TOUROPERATING

TUI: Incentive van Bahía Príncipe

Bahía Príncipe hotels en TUI bieden je een mooie incentive! De 5 best boekende reisagenten voor de Bahía Príncipe hotels tussen 07/02/2019 en 31/03/2019 winnen een geschenkkaart van Mediamarkt ter waarde van € 200. Twee hotels op Tenerife in de kijker. Fantasia Bahía Príncipe 5* is een gloednieuw hotel met swim-upkamers en een waterpark voor kinderen. Sunlight Bahía Príncipe Costa Adeje 4* is een aangenaam resort met een levendige sfeer. Geniet er van de landschapszwembaden en de ligging op slechts 2,5 km van Costa Adeje.

RIU vroegboekactie

RIU lanceert een nieuwe 3e vroegboekactie. De 10 best verkopende reisagenten in de maand februari, worden beloond met een Decathlon waardebon ter waarde van € 50 per persoon. De incentive loopt voor alle reserveringen uit het RIU aanbod (zowel winter 2018-2019 als zomer 2019) gemaakt tussen 01/02/2019 en 28/02/2019. Begin maart worden de 10 winnaars via de TUI E-flash bekend gemaakt.

Gambia: boekbaar paasvakantie

Is je klant op zoek naar een budgetvriendelijke exotische vakantie tijdens de paasvakantie van 2019, dan is Gambia een ideale bestemming. Je vindt er tropische, zonovergoten stranden bij exotische temperaturen: het hele jaar door is het er rond de 30 graden. Geniet er van betoverend mooie natuurparken, kleurrijke natuur (tip: markt van Banjul!) en de vriendelijke bevolking aan de ‘Smiling Coast of Africa’.

Kroatië: cruise

Weinig landen hebben zo’n adembenemende en magnifieke kustlijn als Kroatië. Met honderden kleine en iets grotere eilanden is dit het ideale land om op een cruise te ontdekken. Via Dubrovnik naar Split en terug maak je tussenstops op verschillende eilanden. Cultuur, natuur en pure ontspanning in een reis. Zo heeft TUI de 8-daagse cruise “Pearls of the South Adriatic”. Klanten hebben de keuze tussen de zeilboot Otac Nicola of de jacht Solaris, intieme boten met maximale capaciteit van 32 en 38 personen. Op Solaris bieden we een promoprijs aan voor afreis op 04/05, 18/05 en 25/05.

LUCHTVAART

Alitalia: straks bij Delta en easyJet?

Delta Air Lines wil een samenwerking aangaan met easyJet om een belang te nemen in Alitalia. Dat schrijft de Italiaanse krant Corriere della Sera op basis van bronnen rond de gesprekken. Delta en easyJet deden allebei in november vorig jaar definitieve biedingen voor een belang in Alitalia, de Italiaanse luchtvaartmaatschappij die in 2017 bijna failliet ging en sindsdien draaiende wordt gehouden dankzij geld van de Italiaanse overheid. Samen zouden Delta en easyJet een belang van 40% nemen, terwijl staatsspoorbedrijf Ferrovie dello Stato namens Italië de grootste aandeelhouder zou blijven. Ferrovie voert de onderhandelingen rond Alitalia. Mogelijk komt er deze week meer nieuws over de biedingsstrijd rond Alitalia. Naar verluidt heeft de Italiaanse regering voorkeur voor Delta, omdat het Amerikaanse voorstel gemakkelijker door te voeren zou zijn en minder jobverlies zou vergen.

TOUROPERATING

Exclusive Destinations: 10e hotelpartner Ibiza

Ibiza blijft bijzonder populair bij de klanten van Exclusive Destinations en daarom bieden zij vanaf deze zomer het gloednieuwe lifestyle beach resort Bless Hotel Ibiza aan. Marc Van Zeveren: “Dit 5 sterren GL hotel is een nieuwe topper op het eiland.  Het ligt in Es Canar, op 1,9 km van Nikki Beach Ibiza en op 1,5 km van de hippiemarkt Punta Arabi. Een hippe locatie dus of 4,5 km van de haven van Santa Eulalia. Het interieur van het hotel is verbluffend. Zo vertoont de Vermouth-bar een elegante sfeer met houten toetsen, geïnspireerd door de Londense industriële stijl en heeft het dakterras duidelijke Coco Chanel elementen.”

Het hotel telt twee restaurant waaronder Etxeko dat onder leiding staat van de bekende chef Martín Berasategui die maar liefst 10 Michelin sterren onder zijn naam heeft staan. Prijzen op aanvraag. Meer info via deze link.

Golffinale

Elk jaar organiseert Exclusive Destinations een aantal golfwedstrijden en worden de winnaars uitgenodigd voor de finale in het buitenland.  Dit jaar vindt de finale plaats in één van de meest exclusieve hotels in Europa, The Ritz-Carlton, Abama 6* in Tenerife. Uiteraard kunnen uw (golf)klanten deelnemen en zich inschrijven voor deze golffinale. Daarenboven is er een uniek voorstel om u als reisagent (en eventuele partners) tegen een ongelooflijke nettoprijs te laten genieten van een sublieme 5 daagse (4 nachten) in één van de meest exclusieve hotels in Europa.

Belangrijk:
U kan uw verblijf verlengen tot 7 nachten en gebruik maken van uw gratis reisbudget voor de extra nachten.
U kan tevens dit pakket reserveren voor uw klanten. Gezien ook hier de ongelooflijke scherpe prijzen (& nettotarieven), biedt Exclusive Destinations een vaste commissievergoeding aan. Voor meer info reservations@exclusivedestinations.be

© Radisson Blu Beach Resort Crete

Incentive: Radisson Blu Beach Resort Crete

Exclusive Destinations en Radisson Blu Beach Resort Crete nodigen zes reisagenten uit voor een exclusieve lunch op 24 april 2019 in restaurant Sea Grill (Brussel, 2 Michelinsterren).  Marc Van Zeveren: “Dit aanbod is geldig voor een aantal van onze beste reisagenten (volgens het omzetcijfer in 2018) op voorwaarde dat ze via Exclusive Destinations minstens 1 reservatie boeken voor dit hotel tussen 01/01 en 10/04. Maar ook reisagenten die tussen 01/01 en 10/04 het meest aantal reservaties boekten via Exclusive Destinations voor dit hotel, kunnen deelnemen aan deze incentive.”

“Dit aantrekkelijke strandresort ligt zeer rustig vlakbij het pittoreske vissersdorpje Milatos. Het biedt een uitzonderlijke waaier van faciliteiten aan: o.m. 2 privé zandstranden, een privé domein van 190 000 m², 5 zwembaden + waterpark, 6 bars, 7 restaurants, kinderclub, Spa en 318 elegante kamers met alle comfort, gratis wifi en balkon of terras met zeezicht. Het gastronomisch restaurant staat onder de supervisie van de 2* Michelinchef Yves Mattagne (Sea-Grill Brussel).”

Meer info via reservations@exclusivedestinations.be