20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

BEURS

Vakantiesalon Brussel

Vakantiesalon Brussel speelt ook dit jaar in op beleving!

Het Vakantiesalon van Brussel opent zijn deuren in Brussels Expo van donderdag 7 tot zondag 10 februari 2019. Het is voor de bezoekers de ideale gelegenheid om inspiratie op te doen en te dromen over hun volgende reizen.

Vandaag verkiest bijna de helft van de Belgen (46%) om hun grote vakantie te reserveren via een agentschap, zodat alles onmiddellijk in orde is. De Belgen blijken eerder avontuurlijk wat de keuze van hun vakantie betreft. 46% houdt ervan om wat variatie te brengen in de vakantiekeuze, zowel wat het land als de formules betreft. Deze trend is sterk verankerd bij mensen jonger dan 34 jaar.

De Belgen brengen veel tijd door achter hun computerscherm om zich zo goed mogelijk te informeren over hun bestemming. 7 Belgen op 10 bereiden zich trouwens voor door het lezen van online commentaren. Ook de lokale weersomstandigheden zijn een belangrijk criterium. Voor 72% van de Belgen is het zelfs een van de belangrijkste criteria voor de keuze van hun bestemming.

Gastland Italië

Elk jaar plaatst het Vakantiesalon van Brussel een land in de kijker. Dit jaar werd gekozen voor Italië. 7 op 10 Belgen brachten ooit al een vakantie door in Italië. En van de 30% die er nog nooit naartoe ging, zijn 2 op de 10 van plan om er hun volgende vakantie door te brengen.

Bezoekers aan het Vakantiesalon kunnen zich volledig onderdompelen in de vakantiesfeer. Dankzij de vele animaties tijdens de volledige duur van de beurs kunnen de bezoekers zich helemaal ter plekke van hun toekomstige reisbestemming wanen.

Travel Magazine op het Vakantiesalon

Bezoek op donderdag 7 februari, de vakdag van het Vakantiesalon Brussel, zeker ook de stand van Travel Magazine in Paleis 5, stand 12. Uw vakblad is aanwezig op de Brussels Travel Top, samen met maar liefst 20 andere B2B-partners. Wenst u een afspraak met ons, contacteer dan bart@travel-magazine.be

Na de Brussels Travel Top nodigt de Italiaanse nationale dienst voor toerisme u in de BTT zone uit voor een networking cocktail, waar u in een informele sfeer contacten kan leggen met actoren uit de toeristische sector. Het startschot voor de cocktail wordt gegeven om 18u30 en de avond wordt afgesloten om 22u00.

U kan zich hiervoor inschrijven via de online registratiemodule.

Praktische informatie
Brussels Expo
Paleis 5, BTT zone
BTT: 7/02 – 10.00u – 18.00u
Cocktail: 7/02 – 18.30u – 22.00u voor de Belgische reisindustrie.

TM-CHARTER

Charter ITB: last seats!

Dankzij onze sponsors Brussels Airlines, Europa-Park, FTI Ticketshop en AHK debelux kunnen we onze jaarlijkse charter naar ITB Berlijn aanbieden tegen het voordelige tarief van 365 euro (10 euro korting voor VVR/VLARA/UPAV-leden). Op donderdag 7 maart 2019 vliegen we in Light&Relax met een Belgische delegatie naar één van de grootste vakbeurzen ter wereld! Het ontbijt met heerlijke gevulde croissants en warme koffie wordt u aangeboden door de vrijgevige mensen van Europa-Park.

Het speciaal aanbod voor slechts 365 euro is inclusief:

– heen en terug Brussel BRU – Berlijn TXL met Brussels Airlines,
– luchthaven- en veiligheidstaksen,
– transfers van en naar de beurs
– ontbijt op de beurs, aangeboden door Europa-Park
– toegangskaart voor ITB 2019, met korting aangeboden door AHK debelux

Graag geven we jullie ook nog even de vluchturen mee:

SN2579 07MAR BRU 06u20 – 07u50 TXL
SN2590 07MAR TXL 20u45 – 22u05 BRU

Bijeenkomst op Brussels Airport om 05u10.

Inschrijven via de TM-website.

Opgelet: inschrijven kan nog tot en met donderdag 7 februari! Er zijn nog slechts enkele tickets beschikbaar.

CRUISE

‘Nieuw Statendam’: doop door Oprah Winfrey

Vrijwel op hetzelfde moment dat het Belgisch gezelschap uit Fort Lauerdale weer huiswaarts vertrekt, wordt morgenmiddag ook het nieuwe raspaardje ‘Nieuw Statendam’ in Fort Lauderdale gedoopt. De Nieuw Statendam is op 29 november opgeleverd op de scheepswerf van Fincantieri in het Italiaanse Marghera en is het 15de schip in de vloot. Afgelopen woensdag vertrok een driedaagse Girls’ Getaway’-cruise met Oprah Winfrey in het gezelschap van O, The Oprah Magazine senior-redactrice Gayle King en andere redactieleden. Zij verzorgen speciale presentaties en evenementen aan boord van het schip. Opvallend is het gezelschap op de Nieuw Statendam dat enkel uit vrouwen bestaat. Het schip gaat in mei 2019 haar thuishaven Amsterdam, en vaart een reeks cruises in Noord-Europa, de Oostzee en IJsland voordat ze in september naar de Middellandse Zee gaat voor cruises vanuit Civitavecchia.

Nieuwe reclamecampagne: ‘Waarom niet nu?’

Een vakantie op een cruiseschip is duur, formeel en ouderwets. Dat is nog steeds het idee van veel consumenten. Glenn Verhelst: “In België gaat amper 0.7% op cruise. Misschien komt dat omdat we niet zo een maritieme band hebben zoals de Nederlanders, Amerikanen en Duitsers. Om die vooroordelen weg te nemen heeft Holland America Line de campagne ‘Waarom niet nu?’ in Nederland gelanceerd. In de bewuste pub zien we twee koppels – ervaren en onervaren cruisegangers – die een cruisevakantie beleven in de Middellandse Zee en de Noorse Fjorden. Holland America Line wil hiermee ‘op een luchtige wijze het cruiseproduct dichter bij de vakantieganger brengen. Die campagne wordt nu ook in België overgenomen.”

Marlène de Wouters: nieuwe gezicht voor Holland America Line

Hoe een dubbeltje rollen kan: Marlène de Wouters (55) boekte enkele weken voor het eerst in haar leven een cruise. Dat gebeurde met Holland America Line. Ze was zodanig positief over haar reis dat er gesprekken kwamen om een eventuele samenwerking met het Belgisch reispubliek op te starten. De Wouters wordt het nieuwe gezicht van Holland America Line in België voor promotionele doeleinden. Birgit Defoort van Glenaki: “Afgelopen maandag werd het contract officieel ondertekend. Het profiel van Marlène de Wouters past perfect bij Holland America Line. Ze is stijlvol, straalt van levensvreugde en ze heeft de gemiddelde leeftijd van onze cruisegasten.” Tennis was Marlènes eerste leven en later volgde nog een loopbaan bij VTM.

PRECISERING

Precisering foto TM 423

In de jongste Travel Magazine, nummer 423 van vorige week vrijdag 25 januari, is er een kleine verwarring qua naamgeving bij de legende van de foto bij het artikel ‘Andalusië, een klassieker’, op pagina 20 van het dossier Golf & Wellness. Het is namelijk zo dat de Marbella Golf Club niet bestaat. Het is de Marbella Club Golf van het gelijknamige hotel en de Marbella Golf & Country Club. De foto bovenaan op pagina 20 is niet van hole 18 van de Marbella Club Golf. Waarvan akte.

REISINDUSTRIE

BCC Corporate wordt AirPlus

Vanaf 1 februari 2019 verandert de naam BCC Corporate in AirPlus International SA/NV. Deze naamsverandering zal het bedrijf toelaten zich beter te profileren als innovatieve en betrouwbare business travel management provider. Samen met de naam AirPlus International zal er ook een nieuwe look en feel geïmplementeerd worden in alle communicatiekanalen.

‘Reismanagers voorspellen sterkste jaargroei in tien jaar’

Het aantal zakenreizen en de bijbehorende kosten zullen toenemen in 2019, zo blijkt uit de veertiende jaarlijkse International Travel Management Study (22 oktober 2018) van AirPlus International. Bijna de helft (45%) van de 777 reismanagers uit 24 landen die AirPlus bevroeg, voorspelt meer zakenreizen voor hun bedrijf in het komende jaar. Dat is het hoogste percentage sinds de wereldwijde financiële crisis van tien jaar geleden. Ter vergelijking: in 2018 ging het nog om 35% van de ondervraagden.

Slechts 10% van de reismanagers denkt dat het aantal zakenreizen zal afnemen bij hun bedrijf en 44% verwacht een status quo. In India is het geloof in een toename het grootst: 83% van de ondervraagden voorspelt meer zakenreizen in 2019. Aan de andere kant van het spectrum vinden we de Russische reismanagers, van wie 33% denkt dat het aantal zakenreizen zal dalen.

Bijna de helft van de ondervraagde reismanagers verwacht dat de wereldeconomie in 2019 een gunstige invloed zal hebben op de sector van de zakenreizen. Een aanzienlijke stijging ten opzichte van vorig jaar en het hoogste cijfer sinds die vraag zes jaar geleden voor het eerst werd gesteld in de studie. Amper 16 % van de reismanagers denkt dat de economie zakenreizen in negatieve zin zal beïnvloeden. Vorig jaar ging het nog om 20%.

Het optimisme bij reismanagers lijkt misschien verrassend nu een aantal factoren de wereldeconomie dreigen af te remmen in 2019. Denk maar aan de brexit, de vertraagde groei van de Chinese economie en enkele internationale handelsconflicten. Maar toen dit persbericht werd opgesteld, voorspelde het Internationaal Monetair Fonds dat het bbp wereldwijd met 3,5% zal stijgen in 2019 (minder dan in 2018 maar nog altijd een vrij hoog cijfer). Bovendien is al lang bekend dat het aantal zakenreizen en het bbp verband houden met elkaar.

Een logisch gevolg van meer zakenreizen zijn hogere kosten. En inderdaad: 51% van de reismanagers denkt dat hun bedrijf in 2019 meer zal uitgeven aan zakenreizen (tegenover 41% in 2018).

“Dat onze reismanagers een toename van het aantal zakenreizen voorspellen, toont aan hoe belangrijk dit soort reizen is geworden. Ze beschouwen zakenreizen als onmisbaar als het gaat om nieuwe klanten aantrekken en de uitdagingen van hun bedrijven aangaan – of de wereldeconomie nu een gunstig of ongunstig effect heeft”, aldus Yaël Klein, marketingdirecteur bij AirPlus. “Maar meer reizen betekent ook dat bedrijven hun toenemende uitgaven steeds beter in de gaten moeten houden. Gelukkig bestaan er heel wat geweldige tools en manieren om je reiskosten te volgen en onder controle te houden. 2019 wordt zonder twijfel hét jaar om al die handige reistechnieken te gaan toepassen of om ze te herbekijken als je reisprogramma al top is.”

REISINDUSTRIE

Vlara: infosessie nieuwe verzekeringsmogelijkheden

Vlara nodigt u, in samenwerking met Verzekeringen Verheyen, uit op informatiesessies over nieuwe ontwikkelingen op verzekeringsvlak voor de reissector. Vlara merkt dat, in het licht van de Europese reiswet, er nog veel vragen zijn over een dekking bij calamiteiten. Door deze informatiesessies wensen ze hier duidelijkheid in te scheppen en hebben ze Verzekeringskantoor Verheyen uitgenodigd. De sessies worden georganiseerd in beperkte groepen, om zo een open debat te kunnen hebben.

Praktisch

De informatiesessies zijn bedoeld voor iedereen die werkzaam is in een reiskantoor. Tijdens de sessies worden Verzekeringen Verheyen voorgesteld, gevolgd door een toelichting van de verzekeringen voor calamiteiten. De sessies vinden plaats op 19 februari om 13u30 in Hotel Vandervalk in Drongen en op 21 februari om 13u30 in Domein De Vesten te Laakdal. Vlara-leden betalen 15 euro per persoon, niet Vlara-leden 30 euro per persoon. Registreren kan tot en met 11 februari door het online formulier in te vullen en het inschrijvingsgeld over te schrijven op het rekeningnummer van Vlara BE31 7795 9043 1455 met vermelding “infosessie + datum”. Geen terugbetaling bij no-show.

HOTELLERIE

TUI Blue: derde hotel in Oostenrijk

© TUI

TUI verwacht weer een recordjaar voor wintersport in de Alpen en ook in de zomer worden de bergen steeds populairder. Tegen die achtergrond breidt TUI Group de portfolio van zijn TUI Blue lifestyle hotelmerk uit met het plannen van een derde hotel in Oostenrijk. Met TUI Blue Fieberbrunn zal de portfolio van het hotelmerk uitgroeien tot een totaal van 12 hotels voor het seizoen Winter 2019/2020. TUI Blue Fieberbrunn is de perfecte locatie voor wintersportfans die de skioorden Saalbach/Hinterglemm/Leogang/Fieberbrunn willen verkennen. Voor de zomer biedt de vallei ongeveer 400 km wandel- en mountainbikeroutes voor sportliefhebbers. Het berghotel, direct gelegen aan de skipiste, beschikt over 144 tweepersoonskamers, een restaurant, een bar met terras, een vergaderruimte en een spa. De opening is gepland tegen het einde van 2019. De kenmerken van TUI Blue zijn het moderne technologieconcept en het innovatieve Bluefit concept voor fitness, wellness en voeding. Het hotelmerk richt zich op authentieke vakantie-ervaringen in de betreffende regio.

“Met TUI Blue Fieberbrunn zullen we deze zomer een bestaand hotel restylen in de stijl van ons lifestyle-merk”, zegt TUI Blue Managing Director Artur Gerber. “Het unieke berglandschap van Tirol biedt de perfecte omgeving voor ons op beleving gericht merk. Met de opening van ons derde hotel in de Alpen is Oostenrijk, naast Turkije, een van de bestemmingen waar TUI Blue de sterkste groei doormaakt. ”

TUI Group kondigde eind september 2018 een tweede hotel van het merk TUI Blue aan in Oostenrijk. Het toekomstige hotel TUI Blue Montafon, ook perfect gelegen voor skiërs en wandelaars, beschikt over 149 tweepersoonskamers. Het nieuwe hotel staat gepland om zijn deuren te openen voor het winterseizoen 2019/2020.

Naast de twee nieuwe TUI Blue-hotels in Vorarlberg en Tirol, exploiteert TUI nog een TUI Blue-hotel in Stiermarken en vier Robinson Clubs in Vorarlberg, Salzburgerland en Karinthië.

PEOPLE ON THE MOVE

Selectair: verandering marketingafdeling

Kathy Salden verlaat straks, na haar opzegtermijn medio maart, de marketingafdeling van Selectair. “De afgelopen jaren heeft,” aldus Pieter Demuynck (voorzitter Selectair), “Kathy onder leiding van Ann Liekens als voorzitster van de marketing-commissie, een ongelooflijke boost aan Selectair gegeven. Selectair is hierdoor een echt merk geworden. Ikzelf en het ganse bestuur vinden het dan ook bijzonder jammer dat we van haar afscheid moeten nemen.”

“De Raad van Bestuur beseft de enorme uitdaging waarvoor Selectair staat, maar zal samen met Ann en Kathy uiteraard een zo goed mogelijke overgang voorzien. Elke verandering is ook de start van een nieuw begin, dat is ook zo in positieve zin geëvolueerd na de vorige wissel op onze marketingafdeling,” aldus Pieter Demuynck.

REISINDUSTRIE

Bedsonline: 15 jaar!

Bedsonline vierde vorige week zijn 15e verjaardag! Er werden maar liefst 300 reisagenten uitgenodigd voor een exclusief diner, ter ere van deze bijzondere verjaardag. Bedsonline kon tijdens deze feestlijke avond zijn marktpositie in Spanje herbevestigen. Bedsonline biedt meer dan 170.000 hotels wereldwijd, 24.000 transfer routes, 18.000 activiteiten via zijn online platform aan de klanten. Alistair Rodger (retail travel agents director Hotelbeds): “We vieren 15 jaar Bedsonline binnen het retail-segment. We begonnen in Spanje – vandaag nog steeds de belangrijkste markt – en konden onze business ook in de Dominicaanse Republiek (2004), Portugal, Mexico en Costa Rica (2005) starten. Nu boeken meer dan 50.000 reisagenten over de hele wereld via Bedsonline.” Tijdens FITUR stelde Bedsonline eveneens zijn nieuw logo voor aan het publiek, alsook het versterkt productportfolio na de overname van Tourico Holidays en GTA (TravelCube en TravelBound). Het vernieuwde boekingsplatform van Bedsonline, voorziet volgende voordelen voor de reisagenten:

  • Diverse en competitief product portfolio.
  • Gebruiksvriendelijke technologie
  • Lokale kennis (lokale sales teams) in combinatie met een globaal aanbod

REISINDUSTRIE

Travmag reisgala 2019

Het afgelopen weekend reikten onze Nederlandse collega’s van Travmagazine de Vakantie Awards 2019 uit tijdens hun jaarlijkse Reisgala, georganiseerd in het Hotel van Oranje (Noordwijk). Er waren awards in 22 categorieën, en er werden ook een Travel Talent Award, de Sustainable Travel Award en de Travel Personality of the Year uitgereikt.

De winnaars kan je hier bekijken. Het Reisgala telde dit jaar zo’n 450 gasten, en brengt de top van de Nederlandse reisindustrie samen.

TOUROPERATING

Imagine Travel: Rusland

© Imagine Travel

Leslie De Nys (product manager Rusland): “Het is duidelijk dat het WK-voetbal een goede promotiecampagne geweest is voor Rusland, want de bestemming zit duidelijk in de lift. En dat is helemaal terecht. Rusland biedt een schat aan cultuur. Momenteel biedt Imagine een promo voor een 4-daagse individuele citytrip naar Moskou of St. Petersburg tegen een hele sterke prijs. Beide promo’s zijn geldig voor reizen tot in het najaar. Wie liever in groep reist, kan beide steden combineren met de luxe-groepsreis Anastasia (8 dagen) met gegarandeerde vertrekken of 5 dagen St.Petersburg gaan verkennen met de gegarandeerde groepsreis Stravinski. Meer en meer kijkt Imagine ook verder dan de meest toeristische regio’s van Rusland. Vanaf dit jaar biedt Imagine ook de 7-daagse individueel begeleide rondreis aan ‘De Gouden Ring van Moskou’ waarin je klant graaft in het verleden van Rusland. Er is ook al heel wat vraag naar het nieuwe programma ‘Authentic Russia’, een unieke 10-daagse individueel begeleide rondreis die je naar het hart van Siberië brengt en naar de schitterende regio rond het Baikalmeer. Dit is een ideaal programma voor repeaters op Rusland of voor natuurliefhebbers. En wie tijd heeft, kan ik absoluut aanbevelen om Rusland te combineren met de Baltische staten.”

CRUISE

Star Clippers: nieuwe cruiseroutes Azië & Europa

© Star Clippers – Royal Clipper

De schepen van Star Clippers vind je in de Middellandse Zee, de Caraïben en Zuidoost Azië. In het voorjaar en het najaar steken de schepen de Atlantische Oceaan over, op zoek naar de zon. Het vlaggenschip Royal Clipper zal opnieuw de parels van de Westelijke Middellandse Zee opzoeken, met landen als Slovenië, Kroatië, Montenegro, Griekenland en natuurlijk Italië.

Nieuwe havens zijn Stintino (Sardinië), Propriano (Corsica), Vis, Krk en Zadar (Kroatië).

De vijfmaster heeft telkens Venetië en Rome (Civitavecchia) als begin- of eindhaven. Zeilen tussen de Griekse Eilanden en de Turkse Riviera doen je klanten met de viermaster Star Flyer, die Athene als thuishaven zal hebben. De Star Clipper is het schip dat permanent in Zuid-Oost Azië is gepositioneerd. Met de vele mogelijkheden van landen als Thailand, Maleisië, Indonesië etc., heeft de rederij heel wat nieuwe routes uitgewerkt. Het anker wordt voor het eerst uitgegooid op plaatsen in de Thaise, Maleisische en Indonesische archipels. Nieuw is dat de Star Clipper koers zal zetten naar Cambodja, met een aanloop op het eiland Koh Rong met zijn jungle, hagelwitte stranden, koraalriffen en rijke fauna. Ook Sihanoukville staat op het programma, met als mogelijkheid om van daaruit een excursie te boeken naar de tempels van Angkor Wat (met overnachting in een hotel).

EVENT

Silverjet Salesrun: schrijf nu in!

Ook dit jaar organiseert Silverjet een unieke Salesrun in twee toprestaurants in België. Zeven hoteliers zullen hun high-end hotels presenteren in een, zoals je dat van Silverjet mag verwachten, fraaie en sfeervolle setting. Tijdens een heerlijk diner is er ruimte voor informele interactie met zowel de hoteliers als de collega’s van Silverjet.

Tijdens deze Salesrun zullen de volgende hoteliers aanwezig zijn:

  • Ibiza Gran Hotel-Ibiza
  • Ikos en Sani Resorts-Griekenland
  • Hotel Bahia del Duque-Tenerife
  • Princesa Yaiza Suite Hotel & Resort-Lanzarote + Hotel Palais Namaskar-Marrakech
  • Nikki Beach Resort & Spa-Turkije
  • Jumeirah Group-Verenigde Arabische Emiraten
  • Vila Vita Parc Resort & Spa-Portugal

Praktisch

Woensdag 13 maart 2019: Restaurant Horseele in de Ghelamco Arena te Gent
Donderdag 14 maart 2019: Restaurant Altermezzo te Tongeren

Silverjet verwelkomt je graag tussen 18u00-18u30 en de avond zal rond 22u30 eindigen.

Gezien de exclusiviteit zijn het aantal plekken beperkt, dus gelieve z.s.m. een mailtje te sturen naar wim@silverjet.be om jouw aanwezigheid te bevestigen.

REISINDUSTRIE

Fnac Voyages stopt

Na Ryanair Holidays stopt ook de groep fnac met de verkoop van reizen in de 10 grote Fnac winkels in de regio’s Parijs, Marseille, Lyon, Bordeaux en Rijsel. Het doek valt over fnac Voyages, een activiteit die binnen fnac al 38 jaar bestaat. “Ze hadden nochtans heel wat troeven in handen: een “fnac Voyages” shop-in-shop, een groot online en offline publiek, een grote naamsbekendheid, enz… Echter, op de vraag naar sterk en gepersonaliseerd advies, het aanbrengen van mogelijkheden en alternatieven, zowel online als offline, het opvolgen van veranderingen, enz… kon men blijkbaar niet meer reageren, of toch niet op zulk een manier dat het voor fnac rendabel bleef,” klinkt het bij de VVR.

TOUROPERATING

Exclusive Destinations: lentetoppers

Bent u nog op zoek naar een unieke locatie voor uw topklanten, dan heeft Exclusive Destinations twee goede adresjes uitgekozen. Een prachtig bebost schiereiland op wandelafstand van 2 stranden, Sant Pol en La Conca, is de idyllische locatie van het 5 sterrenhotel Grand Luxe Hostal de la Gavina. Gemakkelijk bereikbaar aan de Costa Brava, op 30 km van de luchthaven van Girona, is dit de uitgelezen plek voor de meest veeleisende klant die niet ver wenst te reizen (1300 km van Brussel) en toch op zoek is naar uitstekende service, een goede keuken en topfaciliteiten. Zo biedt het hotel 4 restaurants, waaronder een nieuw strandrestaurant op het Sant Polstrand, een spa met binnenzwembad, een groot zoutwaterzwembad omringd door zonneterrassen en mooie tuinen en directe toegang tot het fijnzandstrand van Sant Pol. Het hotel is bovendien huisdiervriendelijk. Boek uw verblijf in s’Agaro vóór 1 april en geniet tot 15/06 van een upgrade en een gratis vierde nacht. Meer info via deze link.

Voor golfers, valt de keuze op de Costa del Sol, ook Costa del Golf genoemd. Het 5 sterrenhotel Grand Luxe Villa Padierna Palace Hotel, Marbella doet denken aan een elegant Toscaans paleis te midden van de golfterreinen. Golfers kunnen er hun hart ophalen op 1 van de 3 18 holes terreinen: Flamingos, Tramores en Alferini. Niet-golfers kunnen genieten van de 2000 m² Thermae Spa met binnenzwembad of een bezoek brengen aan het centrum van Marbella, dat slechts op 10 minuten afstand ligt. Op 1,5 km afstand, bereikbaar met een gratis shuttle, beheert het hotel eveneens de Club de Mar Villa Padierna, een beachclub met restaurant en bar en de Villa Padierna Racquet Club, 22 000 m² aan sportfaciliteiten. Het hotel heeft een zeer interessant 7 nachten golfpakket, nl. Costa del Sol Your way met 7 nachten in deluxekamer + ontbijt + 1 greenfee Flamingos Golf Club, 1 greenfee Alferini Golf Club en 3 greenfees te kiezen uit: Real Club de Golf Las Brisas, Real Club Guadalmina (North & South), San Roque Old, Marbella Club Resort, Atalaya Golf (Old & New), Santa María Golf, Guadalhorce Golf Club. De niet-golfer die de kamer deelt geniet van 1x 30 min. massage met essentiële oliën, 1x 60 min. gelaatsverzorging en 1x misting met thermaal water + manicure + pedicure. Indien u dit pakket boekt vóór 15/02 geniet uw klant bovendien van een gratis upgrade (naargelang beschikbaarheid bij check-in), 1 gratis 3-gangen diner (excl. drank) per persoon per verblijf, 1 gratis warm-up bucket practice balls op de driving range per persoon per verblijf en 1 extra gratis 18 holes greenfee per persoon per verblijf (te kiezen uit: Real Club de Golf Las Brisas, Atalaya Golf & Country Club of Real Club de Golf Guadalmina). Meer info via deze link.

Workshop & presentatie zomerbrochures

Op maandag 18 en dinsdag 19 februari stelt Exclusive Destinations zijn zomerbrochures voor, afgewisseld met korte presentaties door de aanwezige hotelpartners. De presentatie start om 19u00 maar u bent welkom vanaf 18u voor het buffet. Presentatie start stipt om 19u00. Het einde is voorzien om 22u30. Naar goede gewoonte wordt de avond afgesloten met een mooie tombola rijk aan hotelovernachtingen.

Praktisch

Maandag 18/02 > Gent-Nazareth, Van der Valk
Dinsdag 19/02 > Antwerpen, Ramada Plaza, Desguinlei 94
Inschrijven per mail: karim@exclusivedestinations.be met vermelding van uw naam/kantoor en gekozen locatie/datum.

COACH TOURISM

FlixMobility: ’s werelds grootste busaanbieder

© FlixMobility

Na nóg een jaar van forse groei is FlixBus uitgegroeid tot de grootste busaanbieder ter wereld. Het netwerk verbindt reizigers in 29 landen met meer dan 350.000 dagelijkse verbindingen in Europa en de VS – een groei van 40% in het afgelopen jaar. “Hoewel de geschiedenis van FlixMobility maar vijf jaar oud is, hebben we veel mijlpalen bereikt,” zegt André Schwämmlein, oprichter en CEO van FlixMobility. “Alleen al in het afgelopen jaar hebben we onze service in de VS geïntroduceerd, zijn we begonnen met FlixTrain in Duitsland en ‘s werelds eerste elektrische langeafstandsbussen in Frankrijk en Duitsland. Ook hebben we een nationaal netwerk in Polen opgezet en zijn nationale verbindingen in België en Zwitserland gestart. Tot slot hebben we een groot aantal innovaties in de bussen en treinen gelanceerd. We willen dit momentum vasthouden in 2019.”

In Europa werden meer bestemmingen en verbindingen toegevoegd. In de Benelux werd het netwerk verdubbeld. De eerste luchthavenbussen naar Schiphol en Brussel-Zaventem zijn gestart. Ook werden nieuwe bestemmingen aan het netwerk toegevoegd. In totaal zijn er 300 nieuwe verbindingen ontstaan en hebben 30 bestaande Nederlandse haltes er nieuwe bestemmingen bijgekregen.

LUCHTVAART

Ryanair verwerft het resterende kwart aandelen van Laudamotion

Ryanair heeft het resterende kwart van de aandelen in Laudamotion overgenomen. De Ieren hebben reeds een belang van 75% in de Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij, eigendom van de voormalige Formule 1-racekampioen Niki Lauda. “Laudamotion is nu een 100% -dochteronderneming van Ryanair Holdings plc”, aldus Laudamotion in een verklaring, eraan toevoegend dat Ryanair eind december de aankoop van het resterende kwartaal heeft afgerond voor een niet nader genoemd bedrag. Laudamotion zegt dat het met de steun van Ryanair zijn vloot deze zomer zal uitbreiden tot 25 vliegtuigen tegenover 19 toestellen de voorbije zomer. Het plan is om het aantal passagiers te doen stijgen van 4 miljoen dit jaar naar 7,5 miljoen tegen maart 2021. Er worden ook 400 bijkomende jobs gecreëerd, o.a. voor piloten, cabinepersoneelsleden en ingenieurs op de vier bases van de carrier.

PEOPLE ON THE MOVE

CLIA Europa: nieuwe voorzitter

Michael Thamm (rechts) samen met Arnold Donald (CEO Carnival Corporation).

De Cruise Lines International Association (CLIA) Europa heeft Michael Thamm, Groeps-CEO van Costa Group en Carnival Azië, benoemd tot voorzitter van CLIA Europa vanaf januari 2019. Hij volgt David Dingle op, voorzitter van Carnival UK, die sinds de zomer van 2018 voorzitter ad interim van CLIA Europa was. “Ik ben dankbaar voor mijn verkiezing tot voorzitter en vereerd door het vertrouwen op een cruciaal moment voor de groei van de cruisesector,” zegt Thamm. “Onder mijn leiding zal CLIA Europa zich nog meer engageren voor een constructieve dialoog met onze stakeholders om oplossingen te vinden voor de uitdagingen waarvoor we staan en de cruisesector in Europa verder te ontwikkelen. Ons doel is om samen succesvol te zijn, aan een duurzamere toekomst te bouwen en natuurlijk onze passagiers geweldige vakanties op zee en unieke belevenissen te blijven aanbieden.”

Thamm is een veteraan in de cruisesector, met meer dan 30 jaar ervaring. Vanaf 1993 was hij een belangrijke speler in de ontwikkeling van de Duitse cruisemarkt, waarbij hij AIDA Cruises als marktleider positioneerde. Hij was voorzitter van AIDA Cruises van 2004 tot 2012. In 2012 werd Thamm benoemd tot Groeps-CEO om de wereldwijde onderneming Costa Group te leiden, die Costa Crociere, AIDA Cruises en Carnival Maritime omvat. Daarnaast is hij in januari 2017 benoemd tot CEO van Carnival Azië om de activiteiten in die regio te leiden.

Het directiecomité van CLIA Europa bestaat uit David Dingle, voorzitter Carnival UK; Pierfrancesco Vago, uitvoerend voorzitter MSC Cruises; Gavin Smith, Senior Vice President International Royal Caribbean International, Celebrity Cruises & Azamara Club Cruises; Manfredi Lefebvre d’Ovidio, voorzitter Silversea Cruises en Wybcke Meier, CEO TUI Cruises.

TOUROPERATING

Club Med: culinaire cruise Fort de France – Fort de France

Club Med presenteert een cruise in het teken van de Franse Gastronomie, speciaal voor echte levensgenieters.  Een culinaire cruise Fort de France – Fort de France, van 15 – 22 maart 2019.

Met op het programma:

  • 3 grote namen van de Franse Gastronomie : Sébastien Sanjou, Vincent Lucas, Denis Verneau
  • 3 ‘Signature Dinners’ die 2 x herhaald worden tijdens de cruise zodat alle passagiers de kans krijgen om 3 avonden van deze diners te genieten die bestaan uit 1 Happytizer, 1 voorgerecht, 1 hoofdgerecht, 1 dessert. Enkel op reservatie.
  • 1 Conferentie rond het thema Gastronomie en Oenologie door chef-koks Sébastien Sanjou, Vincent Lucas en Sommelier Denis Verneau
  • Gezellige momenten om de andere passagiers te leren kennen

LUCHTVAART

BSCA nieuw: Béziers met Ryanair

Het aantal vluchten tussen Brussels South Charleroi Airport en het zuiden van Frankrijk wordt in het hoogseizoen nog opgevoerd. Met drie extra verbindingen per week vanop BSCA, komt Béziers bovenop de 15 reeds bestaande routes richting Frankrijk (11 naar het Franse vasteland en 4 naar Corsica). In april 2019 staat Occitanië extra in de kijker. A rato van drie vluchten per week, wordt Béziers Cap d’Agde – de gloednieuwe bestemming vanop Brussel-Charleroi – door Ryanair aangedaan op dinsdag, donderdag en zaterdag. De lijn Brussel-Charleroi – Béziers, waarop een Boeing 737-800 met 189 zitplaatsen wordt ingezet, wordt op 2 april 2019 gelanceerd. Met 16 bereikte luchthavens blijft Frankrijk een van de favoriete bestemmingen voor passagiers op Brussels South Charleroi Airport.

Patrick Lambrechts (CEO Ad Interim van Brussels South Charleroi Airport): “We zijn opgetogen over die uitbreiding van het aantal vliegroutes naar het zuiden van Frankrijk. Onze passagiers hebben voortaan de keuze uit nóg meer zonnige bestemmingen op minder dan twee uur vliegen. Voor een weekend, een kortverblijf of tracking: voor elk wat wils, dankzij de aantrekkelijke uurregeling en de voordelige prijzen aangeboden door de luchtvaartmaatschappijen waarmee we samenwerken.”

TOUROPERATING

TUI Incentive: Palladium Costa del Sol

Begin juli opent het nieuwe Palladium Hotel Costa del Sol 4* (01295) zijn deuren in het hartje van Benalmadena. De 5 bestverkopende reisagenten voor dit nieuwe hotel tussen 24/01/2019 en 30/04/2019 winnen een Mediamarkt geschenkkaart van maar liefst 300 euro. Palladium Hotel Costa del Sol is ideaal voor het hele gezin, dankzij de ligging direct aan het strand en vele activiteiten, zoals miniclub, minigolf of paardrijden. Lekker tafelen kan er onder andere in het Thais à-la-carterestaurant, het Andalusisch restaurant of het Mediterraans restaurant op het strand.

SMILE ALERT: Sirius Super Deals!

De Early Sales Actie van Sirius nam een vliegende start! Reserveer nog tot 11 februari 2019 deze fantastische promoties voor je klant! Volgende luchtvaartmaatschappijen nemen hieraan deel: Aegean Airlines, Air Austral, Air Canada, Air Europa, Air Mauritius, Air Transat, Alitalia, All Nippon Airways, American Airlines, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Egyptair, El Al, Emirates, Ethiopian Airlines, Etihad Airways, Finnair, Hainan Airlines, Iberia, Icelandair, Lufthansa, Qatar Airways, Singapore Airlines, Swiss, Thai Airways International, Turkish Airlines, United Airlines. Er zijn super promoties naar onder meer Tel Aviv, Rio De Janeiro, New York, Bejing,… Alle superdeal tarieven (netto tarieven, exclusief luchthaventaks) zijn terug te vinden in Cameleon.

Vroegboekvoordeel: kinderen gratis

Het TUI Vliegvakanties vroegboekvoordeel van ‘Kinderen gratis tijdens de schoolvakanties’ loopt bijna af! Nog tot en met 11 februari kunnen klanten van dit voordeel genieten. Overtuig dus zeker je klanten die als familie op reis gaan om nu te boeken! Zo gaan hun kinderen tussen 2 en 12 jaar gratis mee op reis tijdens de schoolvakanties.

TOUROPERATING

Footprints: Belgian Boat Show Gent

De Belgian Boat Show gaat door van zaterdag 9/02 tot maandag 11/02 en van vrijdag 15/02 tot zondag 17/02/2019 in Flanders Expo Gent. En Footprints zal voor de 1ste keer aanwezig zijn met een eigen stand in hall 5 – stand 5443. Eric Morren (marketing manager): “Uiteraard spelen de 4 Footprints Brands hun beste troeven uit: inspirerende Afrika safari’s, originele strandformules, onthullende Azië-ontdekkingen en speciale cruiseprogramma’s. We zullen er niet alleen zijn, want we brengen Cathay Pacific, Hapag-Lloyd Cruises, Regent Seven Seas Cruises, Windstar Cruises, Ponant en Sea Cloud Cruises mee. Stuk voor stuk ijzersterke partners die het BBS publiek zeker zullen bekoren. Zin om langs te komen? Geef ons een seintje, dan bezorgen wij jou een downloadcode voor je gratis toegangskaart.” Mail naar eric@footprints.be

Vakantiesalon Brussel: Thailand-stand

Het Vakantiesalon van Brussel staat er aan te komen van donderdag 7/2 t.e.m. zondag 10/2. Footprints heeft, als trouwe partner van Tourism Authority Thailand (TAT), ook een balie op de Thailand stand in hall 3. Drie van de 4 Footprints Brands tekenen present: Orient, Sands en Cruises, uiteraard in het teken van inspirerende programma’s voor Thailand. Ken je de 8-daagse privérondreis “Culinair Thailand” al of de 6-daagse “Thailand Island Hopping”? Footprints heeft een paar verrassende routes van Star Clippers geselecteerd met vertrek en/of aankomst in Phuket, en dit aan heel speciale voorwaarden. De strandliefhebbers zullen zeker in hun nopjes zijn met de zorgeloze strand-escapades in Krabi, Phuket en Koh Samui, vluchten met THAI. En het mooie is, dat alles naar wens gecombineerd kan worden: rondreis + strand of cruise + strand of… u zegt het maar. Kom dus zeker even langs voor een babbel en ontdek het Thailand-aanbod op stand 3330.

HOTELLERIE

Corendon: Boeing 747 in hoteltuin

In het weekend van 8 tot 10 februari laat reisorganisatie en hotelier Corendon een Boeing 747 in de tuin van haar gloednieuwe Corendon Village hotel plaatsen. Hiervoor zal de autosnelweg A9 ter hoogte van Schiphol gedurende een aantal uren volledig afgesloten worden. Zowel vrijdagnacht als zaterdagnacht opent het Corendon Village Hotel de SKYBAR 747 voor journalisten. Ook Travel Magazine zal erbij zijn. De jumbo jet is ex-KLM, ‘City of Bangkok’, maar ondertussen al in de Corendon-kleuren gespoten. Voor de verplaatsing moeten vier bruggen gebouwd worden, vier kanalen gedempt en 28 verlichtingspalen verwijderd, net als tien verkeerslichten. Bovendien moet de drukke A4-autoweg gedurende 20 minuten afgesloten worden. En dat alles voor een totale afstand van in vogelvlucht slechts 500 meter. “We noemen het de grootste nieuwe Deltawerken van Nederland”, zegt Corendon-topman Atilay Uslu daarover. “Over die halve kilometer zullen we veertien uur doen, uiteraard ’s nachts, zodat het ongemak door het sluiten van de autoweg tot een minimum beperkt wordt.”

TOUROPERATING

Africa by Excellence: Zuidelijk Afrika ‘the adventure way’

Manu Donck: “Er bestaan heel wat reisorganisaties waarmee je Zuidelijk Afrika op een avontuurlijke wijze kan ontdekken per safaritruck. Een superleuke formule. Maar de ene organisatie is de andere niet. Tijdens mijn frequente reizen door Zuidelijk Afrika kom ik vaak dergelijke trucks tegen met grotere  groepen vaak jonge lui, de badhanddoeken hangen uit de ramen van de trucks, de groep wordt door slechts 1 chauffeur-gids begeleid…. Je klant zal maar op zo’n reis verzeild geraken. Kortom niet zoals wij het zien bij ABE.

Africa by Excellence biedt avontuurlijke rondreizen aan gericht op volwassenen jong van geest. Deze internationale reizen laten maximum 12 personen per afreis toe en er gaan steeds 2 begeleiders mee. Het publiek is qua leeftijd gevarieerd en richt zich zeker niet specifiek op jongeren. Neem een kijkje op www.africa-by-excellence.be en vink in de zoekmotor op de homepage de zoektermen ‘groepsreizen’ en ‘avontuur’ aan en je krijgt onmiddellijk het overzicht van ons avontuurlijke reisaanbod op Zuid-Afrika, Namibië, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Malawi en Mozambique. Meer info op info@africa-by-excellence.be of op 09/395.10.20.”

Vakantiesalon Antwerpen: ervaringen

Africa by Excellence stond de voorbije week op het vakantiesalon van Antwerpen om uitleg te geven over het Afrika-aanbod en om maximaal geïnteresseerde klanten door te verwijzen naar de reiskantoren. De organisatoren telden bijna 80.000 bezoekers, een stijging van 8% tegenover vorig jaar, een geslaagde editie zeg maar. Twee zaken vielen op.

• Een ongelofelijke interesse voor familiereizen naar verre bestemmingen. De grote stock brochures 4 Kids was tegen zondagmiddag volledig uitgeput (bij alle 4 Travel by Excellence touroperators). ABE noteerde bijzonder veel vraag naar de Zuid-Afrika, Senegal, Kenia en Zuid-Marokko 4 Kids programma’s.
• Verder viel het op hoeveel interesse er was voor self-drives door Zuid-Afrika: dit hoeft niet te verwonderen natuurlijk. Zuid-Afrika heeft een enorm toeristisch potentieel en is bovendien een comfortabel land om door te reizen. Daarbij mogen we niet vergeten dat de Zuid-Afrikaanse Rand historisch laag staat wat het verteer ter plaatse nog eens extra goedkoop maakt. De wegen, de signalisatie en de hotels in Zuid-Afrika zijn van een uitstekend niveau en maken het voor de reiziger zo makkelijk om zelf door dit prachtige land te reizen. Wegens de grote interesse zullen de goede accommodaties wellicht ook sneller vol geraken dan normaal. Raad dus uw klanten aan om tijdig hun Zuid-Afrika self-drive of groepsreis te boeken.

Raadpleeg de programma’s op www.africa-by-excellence.be of contacteer AbE op info@africa-by-excellence.be of op 09/395.10.20.

Africa by Excellence staat van 7 tem 10 februari op het Vakantiesalon van Brussel, op stand nr. 3230 in hal 3 op de Heizel. Gratis toegangskaarten te verkrijgen via manu@africa-by-excellence.be

LUCHTVAART

Air Transat: TGV Air-service

Air Transat is gestart met de verkoop van de nieuwe TGV AIR-service, in samenwerking met de SNCF, en dit op al haar platformen. Passagiers van de luchtvaartmaatschappij kunnen nu gebruik maken van het TGV-netwerk in Frankrijk én van Brussel naar Parijs, om vervolgens naar Canada te vliegen met dagelijkse vluchten Air Transat. Deze service is eenvoudig en voordelig in verschillende opzichten: één reservering, één prijs en één ticket.

TGV Air is beschikbaar vanuit Brussel, Lille en zeventien andere Franse vertreksteden naar Parijs-Charles de Gaulle. Met TGV AIR kunnen de Belgische en Franse passagiers van Air Transat dankzij de TGV genieten van een gemakkelijke en directe verbinding naar Canada via de luchthaven van Parijs-Charles de Gaulle. Tijdens de zomerperiode, vanaf 3 mei tot eind oktober, zijn er eveneens 3 rechtstreekse vluchten per week van Brussel naar Montreal.

Met TGV Air zijn er voortaan dus het hele jaar door dagelijkse verbindingen voor Belgische reizigers die naar Canada willen reizen.

HOTELLERIE

Iberostar Anthelia: beste ‘all in’ Spanje

TripAdvisor heeft de winnaars bekendgemaakt van zijn Travellers’ Choice 2019-awards, waar Iberostar sterk opvalt als een leider in het ‘All Inclusive’-segment in geheel Spanje.

Met 6 hotels in de top 10 domineert Iberostar Hotels & Resorts meer dan ooit de All-inclusive ervaring in Spanje, dit dankzij de meningen van de miljoenen gebruikers van het platform. Voor het zevende opeenvolgende jaar werd Iberostar Anthelia gekozen als het beste All-inclusive hotel in Spanje, gevolgd door twee andere Iberostar-vestigingen in Cádiz (Iberostar Royal Andalus) en Lanzarote (Iberostar Lanzarote Park) die het podium voltooien.

  1. Iberostar Anthelia 5* – Tenerife
  2. Iberostar Royal Andalus 4* – Andalucia
  3. Iberostar Lanzarote Park 5* – Lanzarote
  4. Iberostar Playa de Muro Village 5* – Mallorca
  5. Iberostar Las Dalias 4* – Tenerife
  6. Iberostar Isla Canela 4* – Andalucia

Travellers ‘Choice toont “the best of the best” op het gebied van service, kwaliteit en klantentevredenheid. De bekroonde hotels zijn gebaseerd op de kwaliteit en kwantiteit van opmerkingen en beoordelingen die op TripAdvisor worden gepresenteerd voor een periode van 12 maanden. Iberostar Hotels & Resorts ontvangt deze erkenning na een jaar waarin het een ambitieus project van verantwoord toerisme heeft ontwikkeld, waarbij duurzaamheid de ruggengraat van haar bedrijfsfilosofie is geworden onder impuls van The Wave of Change. (http://waveofchange.com)

BESTEMMING

Brugge: +1,8 miljoen bezoekers

Het stadsbestuur van Brugge pakte woensdag 23 januari uit met de toerismecijfers van 2018 en daarbij waren alleen maar stralende gezichten te zien. Meer dan 8,3 miljoen bezoekers kreeg de historische binnenstad van Brugge afgelopen jaar op bezoek. Dat zijn er maar liefst 900.000 meer dan het jaar voordien, en eventjes 1,85 miljoen meer dan in het rampjaar 2016. Door de aanslagen in Zaventem nam het aantal bezoekers dat jaar een stevige duik met horeca en musea die aan de alarmbel trokken. De statistieken werden opgedeeld in dagrecreanten, dagtoeristen (bezoekers van buiten de aangrenzende gemeenten) en verblijfstoeristen. Ten opzichte van 2017 gaat elke categorie er fors op vooruit.

Aantal overnachtingen: +10%

De bezoekers uit de omliggende gemeenten (9,3 procent meer dagrecreanten) zijn terug van weggeweest na een daling vorig jaar. Daarnaast vestigde Brugge een record voor de dagjestoeristen (13,1 procent meer). Nooit eerder bezochten zo veel dagjestoeristen Brugge of bijna zes miljoen bezoekers. Het aantal overnachtingen steeg met bijna 10 procent (9,6%). Vooral de terugkeer van de Britten en de verdere groei van het toerisme uit Duitsland, Spanje en Italië dragen bij tot de mooie resultaten. De toeristische minibusjes en de rondvaartbootjes deden het ook enorm goed, en er is nog een andere opmerkelijke vaststelling. Brugge beleefde in 2018 een lange en prachtige zomer, maar het toeristische hoogtepunt kreeg nog een bonus in de kerstperiode waar ook alle records sneuvelden.

TOUROPERATING

Thomas Cook: Kenzi Club Agdal Medina

Restaurant Gusto – Kenzi Club Agdal Medina

Onlangs werd het vijfsterrenhotel Kenzi Club Agdal Medina in Marrakech uitgebreid met maar liefst 3 themarestaurants: het Italiaanse restaurant GUSTO, het Spaanse restaurant VAMOS en voor de Marokkaanse keuken kan je terecht in L’ORANGERIE.

Krijgt je klant niet genoeg van de Italiaanse, Spaanse en Marokkaanse keuken? Raad hem dan het ‘All Inclusive Premium Package’ aan. Dit pakket omvat diners in de 3 à-la-carterestaurants (met reservering en volgens beschikbaarheid) én geeft onbeperkte toegang tot de hamam en fitness.

Exotische bestemming van de maand: Thailand

Elke maand zet Thomas Cook 1 exotische bestemming in de kijker en daar mag elke klant van profiteren! Deze maand is het de beurt aan Thailand. Alle klanten die in de maand februari een vakantie naar Thailand boeken, profiteren van een korting van 100 euro per dossier. Je gebruikt hiervoor in BTN4U de kortingscode ‘SMILEA’. Meer info en voorwaarden vind je in de Thomas Cook newsletter van deze week.

TOUROPERATING

Pegase: hotel in de kijker

Jasmien Vanneste (Luxury Travel Advisor): “Puente Romano Marbella is de trotse eigenaar van een nieuwe ster! Op 21 november, tijdens het Michelin Gala, kreeg restaurant Dani Garcia de derde Michelin-ster. Dani Garcia, gelegen in het hart van het gastronomische centrum van Puente Romano, La Plaza, is nu het enige 3-sterrenrestaurant in de provincie Malaga. Deze onderscheiding – tijdens de gerenommeerde Spaanse chef-kok zijn 20e jaar in de industrie – is een echt bewijs van zijn buitengewone vaardigheden en culinaire innovatie. Dit vervolledigt de unieke eetervaring bij de Puente Romano, die naast Dani’s twee restaurants een breed scala aan gastronomische ervaring aanbiedt.”

TOUROPERATING

Live To Travel: Oceanië brochure

Sydney Harbour

Marjolijn Bauters: “De gloednieuwe Oceanië brochure van Live To Travel ligt binnenkort in jouw reiskantoor! Naar goede gewoonte mag je je verwachten aan tal van rondreizen en excursies, aangevuld met huurwagens, campers en hotels in alle prijsklassen, geldig van 01/04/19 t.e.m. 31/03/20. De acht extra pagina’s zorgen niet alleen voor een opfrissing van het reeds bestaande aanbod, maar brengen ook enkele nieuwigheden met zich mee. Live To Travel tracht – met een knipoog naar hun Afrika Collectie – in te spelen op de toenemende vraag naar luxereizen. Dat doen ze onder meer met vijf nieuwe groepsreizen in klein internationaal gezelschap (20 tot 24 pers.) met verblijf in topaccommodaties én twee nieuwe selfdrives in Australië en Nieuw-Zeeland. Opvallend is ook de nieuwe individuele rondreis door Nieuw-Zeeland van maar liefst 43 dagen, die de kans biedt deze bestemming zo intens mogelijk te beleven. Tot slot kan een strandverlenging in Oceanië voortaan zowel op Fiji als de Cookeilanden. Met kristalhelder water, witte zandstranden en gastvrije inwoners is deze archipel een pure oase in de Stille Oceaan. De brochure wordt eind februari in jouw reiskantoor geleverd door Connect2, waar je ze ook kan bijbestellen. Heb je ze niet spontaan ontvangen? Geef dan een seintje via mimika@livetotravel.be.

De vernieuwde Groepsreis Australië Nederlandstalig van Live To Travel is bijna volledig uitverkocht in 2019! Wil jouw klant dit jaar nog vertrekken? Dan kan hij of zij nog aansluiten op het vertrek van 24 september. Raadpleeg de rondreis via de website of vraag Live To Travel naar de flyer die je kan printen en meegeven. Contacteer ze via info@livetotravel.be.

Wil je zelf Australië verkennen om het nóg beter te kunnen verkopen? Met wat geluk reis jij er eind november met Live To Travel naartoe! Meer info betreffende deze studiereis maken ze binnenkort bekend.”

BESTEMMING

WOI Herdenkingstoerisme: 3 miljoen bezoekers

In 2018 telde de Westhoek ruim 540.000 WOI-herdenkingsbezoekers. Het slotjaar van ‘100 jaar Groote Oorlog’ was het op één na drukste herdenkingsjaar. Voor de volledige periode 2014-2018 noteerde het Kenniscentrum van Westtoer in totaal 2,8 miljoen herdenkingsbezoekers in de Westhoek. Het beeldjesproject CWRM in Ieper meegerekend, noteert de regio drie miljoen bezoekers in de voorbije vijf jaar. Dit is een half miljoen bezoekers meer dan vooropgesteld. “De respectvolle manier waarop de Westhoek de Eerste Wereldoorlog vijf jaar lang heeft herdacht, zorgde nationaal en internationaal voor ruime weerklank. Ook de tevredenheid van bezoekers scoorde hoog. De regio blikt meer dan tevreden terug maar kijkt tevens naar de toekomst”, aldus gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu.

De binnenlandse markt was in 2018 goed voor een marktaandeel van 45%. De meeste Belgische bezoekers van het Wereldoorlog I erfgoed in de Westhoek zijn Vlamingen (93%). Tegenover 2017 nam de binnenlandse markt in de Westhoek in 2018 toe met 6%. Het aantal buitenlandse bezoekers nam verder toe (+4% t.o.v. 2017). Het marktaandeel van de buitenlandse bezoekers in de Westhoek is groot (55%). Het Verenigd Koninkrijk blijft het belangrijkste buitenlandse land van herkomst. De Britse markt noteerde in 2018 een toename van 11% ten opzichte van 2017. Het marktaandeel van de Britten in 2018 bedroeg 36% van het totaal aantal herdenkingsbezoekers. Het aantal Britse individuele bezoekers nam verder toe en ook de Britse scholen kenden in 2018 een positieve evolutie. De toename van de Britse markt deed zich vooral voor bij het verblijfstoerisme in de regio.

Nederland blijft de tweede buitenlandse markt voor het herdenkingstoerisme in de Westhoek.

TOUROPERATING

TUI: ‘feiten en cijfers over online gedrag’

Het jaar 2018 was andermaal een jaar met toenemende online activiteit voor het opzoeken en boeken van een reis. TUI geeft graag inkijk in het profiel van de reislustige Belg en hoe die zich online beweegt. Op zondag en weekdagen vanaf 17 uur is de TUI-website het drukst bezocht. De helft van de opzoekingen en boekingen gebeurt via de smartphone. En het zijn vooral jongeren (18-24) die hun vakantie via het internet vastleggen.

Zondag is de absolute topdag wat betreft het aantal online bezoekers. Niet onlogisch, want geen betere dag om alles rustig uit te zoeken en bovendien zijn de reisbureaus gesloten. Op weekdagen is er een grote piek rond de middag en toenemend van 17 tot 20 uur; dit laatste ook tijdens het weekeinde. De Belg surft dus tijdens zijn vrije tijd en liefst nog nadat de dagtaak er volledig op zit. Bij campagnes of vroegboekacties is het de laatste dag van de actie steeds bijzonder druk. ‘Nu of nooit’ zet vele Belgen dus tot actie aan.

Bij TUI komen 60% vrouwen en 40% mannen hun informatie zoeken. Het is algemeen bekend dat het vaker de vrouw is die zich over de voorbereiding van de reis ontfermt. Mannen beslissen evenwel sneller: gemiddeld ligt de conversiesnelheid (het effectief boeken) bij de mannen 50% hoger dan bij vrouwen.

Er zijn behoorlijke verschillen tussen generaties of naargelang de gezinssamenstelling:

Jongeren (16-24 jaar) vertegenwoordigen 16% van de bezoekers en 12% van de boekers en zijn de snelste beslissers. Ze bezoeken de website nagenoeg enkel vanop hun smartphone. Jongeren zoeken in verhouding het meest op basis van een land en de promoties. De topmaand onder deze groep is juli, de beste periode voor een interessante last minute tijdens de schoolvakantie die vaak slechts enkele dagen op voorhand wordt uitgezocht en meteen geboekt.

De generatie tussen 30 en 50 jaar, vaak in een gezinssituatie, beslist het langst op voorhand. Voor een vakantie in juli/augustus zijn zij van bij de start van het boekingsseizoen in november al op zoek naar de beste deals met een vroegboekkorting. Familiekamers of communicerende kamers zijn ook snel volgeboekt waardoor snelle actie vereist is. Bij deze generatie houden desktop, tablet en smartphone elkaar in evenwicht.

De oudere generatie (50+) gebruikt de website meer als informatiebron, maar boekt uiteindelijk liever in een reisbureau. Hun zoektocht is specifieker: ze hebben reeds een concrete bestemming in gedachte en zoeken de beste verhouding prijs/kwaliteit. Waar juli voor de jongeren de topmaand is, gebruikt de 50+er deze periode minder vaak voor een reisje: wellicht te warm, te duur en te druk. Voor deze groep is januari de topmaand, gevolgd door mei. Hun zoektocht begint meestal 2 maanden voor afreis, maar de beslissing valt het vaakst een 4-tal weken voor vertrek, bij de start van de last minute kortingen. Deze leeftijdscategorie boekt nog voor meer dan 50% via de klassieke desktop, maar de tablet is nergens zo goed ingeburgerd als bij de 50-plusser (20%).

BESTEMMINGEN

Luxemburg: gratis openbaar vervoer 2020

Vanaf 1 maart 2020 kan je volledig gratis met de trein, tram en bus rijden in Luxemburg. Elke dag pendelen zo’n 200.000 mensen uit Duitsland, Frankrijk en België met de trein naar hun werk in Luxemburg. Ook voor hen zal het openbaar vervoer gratis zijn. Treintickets die in België werden aangekocht, zullen enkel de kosten tot aan de grens met Luxemburg dekken. Volgens de regering wordt Luxemburg het eerste land met openbaar vervoer dat volledig gratis is. Zij ziet dit vooral als een sociale maatregel.

SERVICE FACILITATOR

EURAM: productupdate

EurAm werkt permanent aan haar productaanbod. Er worden heel de tijd nieuwe extradiensten en accommodaties aangeboden, van klassiek tot extravagant, van avontuurlijk tot relax, via de TM-Nieuwsbrief houdt EurAm je hier regelmatig van op de hoogte.

Bovenop de klassieke dolfijn- (en soms zelfs walvis) cruises rond de baai van Santa Barbara biedt EURAM nu ook een aantal aangename ervaringen en uitstappen langs de Pacific.

Wateractiviteiten:

  • Refugio State Beach Kayak Tour – 4 hour kayak tour
  • Santa Barbara Harbor Kayak Tour – 3/4 hour kayak tour
  • Fun Paddle Kayak Tour – 2 hour kayak tour, perfect for beginners
  • Stand Up Paddleboard Lesson – 2 hour lesson

Fietstours:

  • ​Seaside Bike Tour – 5 hour bike tour
  • Mountains to the Shore Downhill Bike Tour – 5 hour bike tour, great for all skill level

‘Innovatieprijs’

Afgelopen zaterdag had het Nederlandse team van EurAm het genoegen om de innovatieprijs te ontvangen op het TravMagazine gala. Deze award die voorheen door KLM en het ANVR werd uitgereikt, is nu voor de eerste keer op de gala avond van TravMagazine uitgereikt. EurAm: “We zijn erg vereerd dat wij deze prijs uit handen van niemand minder dan Frank Oostdam van het ANVR mochten krijgen. Wij zijn zeer trots en verheugd met deze prijs en danken u allen voor uw waardevolle steun!”

LUCHTVAART

Norwegian: klaar voor nieuwe kopers

Norwegian heeft een winstwaarschuwing gegeven. De Scandinavische lagekostenmaatschappij verwacht een lagere winst nu de overname door IAG niet doorgaat en ze geeft nieuwe aandelen uit ter waarde van 3 miljard kronen, omgerekend zo’n 300 miljoen euro. Topman Bjørn Kjos zegt dat zijn onderneming “een periode van aanzienlijke groei heeft doorgemaakt”. Maar nu dreigen er zware verliezen en hoge schulden. Hij geeft ook aan dat Norwegian open staat voor andere potentiële kopers. “Ik kan niet zeggen wie, maar wel dat meerdere geïnteresseerden contact met ons hebben opgenomen”, aldus de topman tegen Bloomberg. Het Duitse Lufthansa sprak vorig jaar al eens met Norwegian over een overname. Twee weken geleden meldde de maatschappij al dat ze bases op Mallorca, Gran Canaria en Tenerife gaat sluiten. Ook wordt een deel van de vliegroutes naar de VS en het Midden-Oosten geschrapt. Naar verwachting zal Norwegian volgende maand een omzet van 40,3 miljard kronen (4,1 miljard euro) en een verlies van 3,8 miljard kronen (390 miljoen euro) presenteren.

SERVICE PROVIDER

MisterFly & Eurostar

Na Bookmark (de mogelijkheid om meerdere hotels te selecteren voor je klant) heeft MisterFly een nieuwe tool op zijn B2B website. Vanaf nu kunnen Belux-reisagenten Eurostar ticketten reserven via www.misterflypro.be. Laat je klanten Londen ontdekken met de Eurostar vanuit Brussel of Rijsel. Om toegang te krijgen tot het aanbod, moeten reisagenten zich enkel aanmelden op de website en een verzoek indienen. De reservatie wordt onmiddellijk bevestigd en de ticketten zijn als e-tickets beschikbaar via ‘Menu’.

LUCHTVAART

Air France: stopt met HOP!

Na Joon zou Air France naar verluidt ook haar merk HOP! uit de markt willen halen. Volgens de Franse zakenkrant La Tribune wordt de regionale dochtermaatschappij ondergebracht bij Air France zelf. Een en ander zou moeten blijken uit een interne presentatie van de Franse onderneming. Het aparte merk voor korte vluchten is de onlangs aangetreden topman Ben Smith van Air France-KLM al langer een doorn in het oog, schrijft de krant. Volgens hem zaait de naam verwarring onder passagiers die van Air France moeten overstappen op een vliegtuig van HOP!. De maatschappij werd zes jaar geleden opgericht om drie andere dochters van Air France in onder te brengen. Smith snoeit sowieso in de verschillende merken van Air France-KLM, eerder raakte al bekend dat lagekostendochter Joon opgaat in Air France. Het laten voortbestaan van Joon zou de kracht van het merk Air France te veel verzwakken.