20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

BREXIT

TM: Brexit-feuilleton tot 29 maart (voorlopig)

De hele reisindustrie, zowel nationaal als internationaal, laat via allerlei kanalen zijn ongerustheid blijken over de impact van de Brexit – in welke vorm dan ook, ‘deal’ of ‘no deal’ – op de business voor 2019.

De bedrijven waarschuwen hun stakeholders over de mogelijke gevolgen van de diverse mogelijke scenario’s, waarbij de groeivooruitzichten permanent worden bijgesteld. Hoewel er nog steeds veel onzekerheid bestaat over de definitieve voorwaarden van de uiteindelijke Brexit, zijn er aanwijzingen dat ook de toeristische industrie zich stilaan voorbereidt op een harde Brexit. Dergelijke inspanningen betekenen directe en indirecte kosten, ongeacht de uiteindelijke inhoud van de deal.

TM ging te rade bij Belgische en internationale vakverenigingen, touroperators, coach-operatoren en andere transportmodi en ging na welke invloed de Brexit kan/zal hebben op elke specifieke sector. Welke maatregelen nemen ze vanuit hun organisatie om voorbereid te zijn op de diverse scenario’s? Nog tot vrijdag 29 maart, de dag waarop het Verenigd Koninkrijk officieel uit de Europese Unie stapt, brengt Travel Magazine u in een ‘Brexit-feuilleton’ hun reacties. Klik hier voor de eerste aflevering.

VAKVERENIGING

ABTO Nieuwjaarsreceptie

Ilse Meyers, Laurence Feneau, Pierre Fivet en Luc Coussement.

Op maandag 7 januari organiseerde ABTO, in samenwerking met de Polish Tourism Organisation en Brussels Airlines, zijn jaarlijkse Nieuwjaarsreceptie in het b.House in Zaventem. Het is voor de vakvereniging de ideale gelegenheid om de banden aan te halen met zijn leden en even terug te blikken op de realisaties van het afgelopen jaar. In zijn speech stipte Luc Coussement, voorzitter van ABTO, tegelijk de belangrijkste agendapunten aan voor het nieuwe jaar en plaatste de belangrijkste evoluties in de Belgische reissector in perspectief. Tijdens de receptie werd eveneens de ‘ABTO Star’ uitgereikt aan Pierre Fivet (VacanSoleil en ABTO Bestuurder) voor zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de vakvereniging. Lees meer over de ABTO Nieuwjaarsreceptie via deze link. Klik hier voor de foto’s!

TM-CHARTER UTRECHT

Vakdag vakantiebeurs Utrecht

Op woensdag 9 januari 2019 vond de vakdag op de Vakantiebeurs van Utrecht plaats. Op deze dag, speciaal voor de spelers uit de toeristische industrie, stonden alle standhouders klaar om sectorgenoten – met of zonder afspraak – met open armen te ontvangen. Sunny Cars verzorgde zelfs een speciale B2B-ruimte die enkel voor reisprofessionals toegankelijk was. De Vakantiebeurs Utrecht is toegankelijk voor consumenten van 10 tot en met 13 januari, daar kunnen ze land per land en stand per stand de zes hallen ontdekken. NMBS Internationaal zorgde tijdens onze TM-charter voor een vlotte heen- en terugreis met de Thalys en de Nederlandse Intercity-treinen. Wie met ons meereisde, kreeg een heerlijk ontbijt aangeboden door Sunny Cars met een verse barista-koffie of smoothie. Op de terugrit werden ze getrakteerd – zoals de traditie het bepaalt – op een heerlijk broodje kroket!

Bekijk alle foto’s van de vakdag vakantiebeurs Utrecht hier

.

EVENT

Pegase Beyond Thirty Party: schrijf nu in

2019 belooft een bijzonder jaar te worden voor Pegase, want dan viert de niche touroperator zijn 30e verjaardag! Om dit te vieren, organiseert Pegase in samenwerking met Iberostar Hotels op 31 januari de exclusieve party ‘Beyond Thirty”! Er worden zo’n 350 reisprofessionals verwacht in het stijlvolle Hôtel de la Poste, een eenvoudig te bereiken locatie nabij Tour & Taxis in Brussel. Deuren openen vanaf 19u. Dresscode: Black Tie. Genodigden mogen zich verwachten aan een optreden voor Cookies & Cream en zullen alvast kunnen proeven van gerechten van over de hele wereld. Pre-registreren doe je via deze link en kan nog tot en met 18 januari. Niet te missen!

VAKVERENIGING

Collectieve Verzekering Calamiteiten is een feit

De Collectieve Verzekering Calamiteiten is een feit, dat melden VVR/VVRO. Samen met partners Circles Group en AXA wordt op deze manier een antwoord gegeven op de grote vraag van de leden die een oplossing zochten om zich tegen het risico, dat door de wetgever op basis van de Pakketreizenwet (PRW) gecreëerd werd, in te dekken.

Door de wet van 21 november 2017 betreffende de Verkoop van Pakketreizen, Gekoppelde Reisarrangementen en Reisdiensten, beter gekend als de Pakketreizenwet (PRW) werden de verantwoordelijkheden van de organisator door de wetgever uitgebreid.

Het betreft ondermeer artikel 39 van de Pakketreizenwet (PRW) dat stelt dat indien er, als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden, niet kan gezorgd worden voor de terugkeer van een reiziger, zoals voorzien in de pakketreisovereenkomst, draagt de organisator de kosten van de nodige accommodatie, indien mogelijk van een gelijkwaardige categorie, voor ten hoogste drie overnachtingen per reiziger. Maar ook annulering ingevolge onvoorziene en buitengewone omstandigheden, zowel door de reiziger als door de organisator zelf,  worden gedekt.

Een oplossing zoals in Nederland met een fonds bleek onder de Belgische wetgeving niet tot de mogelijkheden te behoren, dus moest men op zoek naar een verzekeraar die mee in het verhaal wilde stappen. Een niet zo eenvoudige onderneming aangezien de door de wetgever gecreëerde situatie nieuw is en er dus ook geen historiek bestaat.

Op 1 juli 2018 ging de Pakketreizenwet (PRW) dan ook in voege. Achter de schermen werd ondertussen naarstig verder gewerkt om op basis van relevante data, hiervoor werd voornamelijk naar Nederland gekeken, een antwoord te bieden. Met deze aankondiging van de Collectieve Verzekering Calamiteiten krijgen de VVR en VVRO-leden hier nu een oplossing aangereikt.

Ook de VLARA, de Vlaamse Associatie van Reisagenten, heeft zijn ‘calamiteitenverzekering’ klaar. Carl Appels, voorzitter van VLARA: “Heel wat leden hebben ons gevraagd hoe ze zich konden verzekeren tegen calamiteiten. Om zijn leden te vrijwaren van de mogelijke financiële impact van de gevolgen van de nieuwe Pakketreizenwet, heeft verzekeringsmakelaar Verheyen uit Deurne, op vraag van VLARA, zijn ‘calamiteitenverzekering’ voorgesteld. De calamiteitenverzekering van Verheyen zal in de kosten van het reisbureau tussenkomen als bepaalde situaties van overmacht zich voordoen zoals natuurrampen, terrorisme en stakingen.”

LUCHTVAART

Corendon vanaf november naar Brazilië

Corendon startte donderdag 10 januari met de verkoop van vakanties naar Brazilië. Vanaf november 2019 vliegt Corendon in circa elf uur naar Natal; de aan de oostkust gelegen hoofdstad van de Braziliaanse deelstaat Rio Grande do Norte. Brazilië is de eerste Zuid-Amerikaanse vakantiebestemming van Corendon. “We zijn erg trots dat we Brazilië kunnen lanceren als onze nieuwste winterzonbestemming,” aldus Steven van der Heijden, CEO van Corendon. “Naast de uitgestrekte witte stranden en een gemiddelde temperatuur van 30 graden gedurende onze wintermaanden, biedt Brazilië de vakantieganger ook prachtige natuur, een bruisend nachtleven en een heerlijke keuken.”

Lees verder via deze link. 

TRAVEL MAGAZINE

Krant van morgen: precisering

In de bijlage van Travel Magazine 422, de zgn. ‘Krant van morgen’ met de resultaten van de TM Travel Awards 2018, duikt de zetduivel op in de cijfers van de Niche touroperator Award. Silverjet, de winnaar van deze TM Travel Award, heeft er een totaalscore van 167 votes (125 NL en 42 FR). Op de tweede plaats prijkt Imagine Travel met 116 NL votes en 52 FR votes. In dat laatste cijfer is een foutje geslopen. Zo behaalde Imagine Travel 41 FR votes in plaats van 52, wat de totaalscore op 157 votes brengt.

WEBINAR

EurAm: Texas & Jamaica webinars

EurAm organiseert binnenkort twee webinars, rond Texas en Jamaica. Geïnteresseerden voor de webinar rond Texas op dinsdag 15 januari (10u-14u45) kunnen zich inschrijven via deze link. Nicole Conrad van Travel Texas en Vincent Hekkert (EurAm) nemen je in de webinar mee naar The Lone Star State! Je leert er alles over de ins en outs van deze staat en ontdekt aan de hand van een Populaire Journey het (vernieuwde) aanbod van EurAm. De webinar over Jamaica vindt plaats op donderdag 17 januari (10u-10u45). Hans van Wamel van de Jamaica Tourist Board vertelt vol passie over dit geweldige eiland. Vincent Hekkers laat je zien welk aanbod je op de website van EurAm kunt vinden om een onvergetelijke rondreis op Jamaica samen te stellen. Inschrijven voor de webinar over Jamaica, doe je via deze link.

PEOPLE ON THE MOVE

David Dupuis naar Edenred

David Dupuis, gedurende meer dan 10 jaar oud-collega en adjunct-hoofdredacteur bij Travel Magazine en tot 31 december 2018 Head of Marketing and Communication bij Voyages-sncf.eu, heeft na het stopzetten van de activiteiten van Voyages-sncf in België een nieuwe uitdaging gevonden. Sinds 2 januari is hij Head of Communications bij Edenred, die de uitgiften verzorgt aan bedrijven van voorafbetaalde maaltijdcheques, dienstencheques, cadeaubons en andere tickets, met merknamen als Ticket Restaurant (een merk dat in 1962 werd gecreëerd), Ticket EcoCheque en Ticket Compliments. David leidt een team van zes medewerkers en is verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie, alsook met de pers. David Dupuis is te bereiken via 02/679.55.73 en David.Dupuis@edenred.com. Travel Magazine wenst hem alvast veel succes!

Voyages-SNCF: medewerkers zoeken nieuwe uitdagingen

Zoals reeds werd aangekondigd in de TM Newsletter 1043 van 28 september, heeft de sluiting van het kantoor van Voyages-SNCF (in Brussel maar ook in andere Europese steden) geleid tot het ontslag van heel wat werknemers. Tot op vandaag zijn heel wat gekende gezichten nog steeds op zoek naar een nieuwe job, waaronder Magali De Wijngaert, Laurence Debroux, Géraldine Medou, Melody Van Eeckhoutte en Julien Bertauts. Meer informatie en de contactgegevens van desbetreffende personen via deze link.

HOTELLERIE

Ikos Resorts: nieuwigheden

© Ikos Oceania

Ikos Resorts introduceert in 2019 opnieuw vernieuwingen in het perspectief van de luxe all inclusive vakantie-ervaring. De service van de Deluxe Collection wordt doorgedreven naar een meer individueel en persoonlijk niveau. Daarnaast biedt Ikos alle gasten gratis de vrijheid van de MINI Drive Adventure aan, om de bestemming individueel te verkennen zonder extra kosten, als deel van de luxe all inclusive beleving. Tot slot kondigt Ikos de opening aan van Ikos Aria in Kos, het vierde resort van Ikos in Griekenland.

​Deluxe Collection

Deluxe Collection gasten genieten van een verwelkoming met een fles Champagne Taittinger, een gratis spabehandeling, een privé-diner op het strand, een Deluxe Collection zwembad en gereserveerde strandzone met exclusieve service inclusief speciale snacks en cocktails, diverse privileges en exclusieve ervaringen.

Gasten die Deluxe Collection reserveren voor komende zomer bij Ikos Resorts, krijgen een ongeziene service in een all inclusive resort. Gasten beginnen comfortabel en zonder zorgen aan hun verblijf, want al voor hun aankomst worden ze persoonlijk uitgenodigd om een tafel te reserveren in de à la carte restaurants, om VIP diensten, activiteiten en kinderopvang te boeken, en er wordt gevraagd naar een speciaal dieet of bepaalde allergieën. Bij aankomst worden de koffers voor hen uitgepakt en bij vertrek ingepakt. Tijdens het verblijf worden ze dagelijks verrast met persoonlijke attenties op basis van hun voorkeuren. En ook bij het vertrek ervaren gasten dat er verrassend goed voor hen is gezorgd en dat alles voor hen is geregeld.

MINI Drive Adventure

Leuk nieuws voor komende zomer is dat alle Ikos gasten de MINI Drive Adventure aangeboden krijgen, in het kader van ‘Local Discovery’. Gedurende een dag kunnen gasten in alle vrijheid de bestemming verkennen in een gloednieuwe MINI, zonder extra kosten, als deel van de all inclusive-ervaring. Met de Ikos Mobile App kunnen ze de meest interessante plekjes van de bestemming ontdekken in Chalkidiki, Corfu of Kos.

Ikos Aria – Kos

Na de succesvolle opening van Ikos Dassia in Corfu in 2018, voegt Ikos Resorts een vierde resort toe aan zijn luxe all-inclusive hotels met de launch van Ikos Aria in Kos op 15 mei 2019.​ Het nieuwe vijfsterrenresort ligt aan de zuidwestkust van Kos aan een idyllisch privé-zandstrand dat zich uitstrekt over 20 ha en een uitzicht biedt op de Egeïsche Zee. Ikos Aria zal hoogstaande all-inclusive faciliteiten bieden op het populaire Dodecanese eiland. Het zal beschikken over 373 elegante en moderne kamers, acht restaurants en zeven bars. Gasten zullen verwend worden met à-la-carte menu’s gecreëerd door Michelin-chefs, een keuze uit 300 wijnen, indrukwekkende privézwembaden, bediening aan het fantastische zandstrand, een ruime waaier sporten, gratis kids clubs en de befaamde ‘Dine Out’-service van Ikos die hen toelaat om gratis te dineren in zorgvuldig geselecteerde restaurants op Kos als deel van hun all-inclusive verblijf.

LUCHTVAART

Oostendse luchthaven klokt af op 420.000 passagiers

Afgelopen woensdag maakte de luchthaven van Oostende-Brugge de cijfers bekend van 2018 en die waren bijzonder hoopvol. Afgelopen jaar is het aantal passagiers gestegen tot 420.000. Dat aantal benadert het aantal passagiers van 2016, maar dat was het jaar van de terreuraanslagen. Door de tijdelijke sluiting van de nationale luchthaven waren er toen vele omgeleide vluchten en gaf een wat vertekend getal van 435.000 reizigers. In vergelijking met 2017 is het aantal passagiers het afgelopen jaar met maar liefst vijftien procent toegenomen.

TUI fly

Dat succes is te danken aan vollere vliegtuigen van TUI fly en ook de vier nieuwe bestemmingen maakten die stijging mogelijk. Marketing- en communicatiemanager Vanessa Flamez van de Oostendse luchthaven: “De lancering van nieuwe bestemmingen Sharm El Sheikh en Hurghada werd bij de reizigers gesmaakt die in frequentie met vijftig procent stegen. Djerba en Enfidha stegen met twintig procent en het Griekse Chania ging met 24 procent vooruit. Enfidha en Djerba zijn twee Tunesische bestemmingen die met succes weer op actief werden gezet bij TUI fly.”

AIR BROKER

Sirius: super promoties

Boek vanaf 7 januari tot 11 februari super promoties naar 1 van de honderden bestemmingen. Meer info op www.siriustravel.be

CRUISE

Oceania: Allura Class

© Rendering Oceania Cruises

Oceania Cruises heeft bij Fincantieri in Italië twee schepen van de Allura Class besteld. De nieuwe generatie schepen zal plaats bieden aan 1.200 passagiers. Qua tonnenmaat en capaciteit sluit deze scheepsklasse perfect aan bij de Riviera en Marina die plaats bieden aan 1.250 gasten. Oceania Cruises borduurt dan ook verder op haar vertrouwde concept met alle elementen die haar gasten waarderen waaronder de warme huiselijke stijl, de gastronomie en het design van de hutten en suites. Frank Del Rio, CEO van de moedermaatschappij Norwegian Cruise Line Holdings: “Met onze Allura-klasse komen we tegemoet aan de grote vraag naar upscale culinaire en bestemmingsgerichte cruisevakanties over de hele wereld. De nieuwe scheepsklasse zal de gastenbeleving bovendien naar een hoger niveau tillen.” Dat gebeurt onder meer met een hoger comfortniveau en nieuwe luxueuze voorzieningen. De Allura-schepen kosten elk 575 miljoen euro. De oplevering is gepland voor 2022 en 2025.

STUDIEREIS

NMBS Internationaal: studiereis Parijs

NMBS Internationaal nodigt u – in samenwerking met Restel – uit op hun studiereis naar Parijs op donderdag 7 februari a.s. Het vertrek met Thalys is voorzien om 9u16 vanuit Brussel-Zuid, de terugreis om 18u49 (aankomst om 20u17). Na aankomst is een bezoek voorzien aan het B55 Hotel en de lunch vindt plaats in het Drawing Hotel. Geniet na de lunch van een vrije namiddag in Parijs. Schrijf in via traveltrade@b-rail.be voor 22 januari. Wees snel, want het aantal plaatsen is beperkt.

TOUROPERATING

TUI: incentive Louis Ivi Mare

Het splinternieuwe hotel Louis Ivi Mare (5*) op Paphos staat garant voor een luxueuze vakantie. De kamers zijn er voorzien van alle moderne comfort, waaronder kamertypes met bubbelbad op het balkon. Heerlijk tafelen kan in het Griekse en het Aziatische à-la-carterestaurant. De uitstekende ligging aan de Cypriotische kust en op wandelafstand van de pittoreske haven van Paphos is ook een grote troef. Er valt ook een incentive te rapen voor wie dit nieuwe hotel boekt voor zijn klanten. De 5 best boekende reisagenten voor Louis Ivi Mare tussen 02/01/2019 en 31/03/2019 winnen een geschenkkaart van Mediamarkt t.w.v. € 200.

LUCHTVAART

Eurowings: herschikking managementfuncties

© Brussels Airlines

Eurowings herschikt met onmiddellijke ingang enkele managementsfuncties na een niet al te schitterend 2018. CEO Thorsten Dirks reageert daarmee ook op de overhaaste groei. Eurowings kende vorig jaar tal van operationele problemen in het hoogseizoen. In de nieuwe managementstructuur krijgen cco Oliver Wagner en Christina Förster, ceo van Brussels Airlines, nieuwe verantwoordelijkheden. Wagner, die tot voor kort verantwoordelijk was voor alle verkoopactiviteiten, wordt Commercial Manager Europe en daarmee verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van alle vluchten op de Europese markten. Förster blijft aan het hoofd van Brussels Airlines, dat sinds vorig jaar volledig deel uitmaakt van de Eurowings-groep. Maar zij krijgt er ook de verantwoordelijkheid bij voor de intercontinentale vluchten van de groep als Commercial Officer Long Haul Eurowings Group. De Belgische luchtvaartmaatschappij is al verantwoordelijk voor de langeafstandsoperaties. Bovendien krijgt zij een stem bij de besluitvorming over de departementen financiën en human resources. Michael Klee, hoofd revenue-management en pricing en ook verantwoordelijk voor de verkoop aan touroperators, wordt directeur ground operations van de hele Eurowings Group. Zijn opvolger is nog niet bekend. Eurowings is van plan om enkele activiteiten zoals inkoop in de nieuwe structuur te centraliseren. “We willen efficiënter en flexibeler worden”, aldus een woordvoerder. De managementwissel volgt op ernstige operationele problemen in het afgelopen zomerseizoen. Een snelle uitbreiding van de vloot en routes, stakingen en andere externe factoren veroorzaakten grote problemen op operationeel vlak. Het leidde tot talloze vertragingen en annuleringen van vluchten. De stiptheid daalde tussen mei en augustus tot slechts 60%. Voor 2019 heeft Eurowings een pakket operationele maatregelen aangekondigd om herhaling van de afgelopen zomer te voorkomen. Zo zal de vloot van 185 vliegtuigen worden opgesplitst tussen toestellen die Duitse binnenlandse routes vliegen en toestellen die de internationale routes verzorgen.

TRAVEL MAGAZINE

TM 422: Singapore Airlines

In Travel Magazine 422 van 28 december jl. verscheen in het dossier PATA het artikel ‘Singapore is poort naar Zuidoost-Azië’. Daarin wordt melding gemaakt van het meerderheidsbelang van Singapore Airlines in Tiger Airways. Tiger Airways is echter al bijna twee jaar geleden geheel opgegaan in Scoot en Singapore Airlines was daarvoor al 100% eigenaar van Tiger Airways.

LUCHTVAART

Brussels Airlines: Moskou Sheremetyevo

© Brussels Airlines

Brussels Airlines vliegt vanaf 2 juni niet langer naar de luchthaven Moskou Domodedovo maar naar Moskou Sheremetyevo International Airport. Sheremetyevo is voor veel zakenlui de eerste keuze. Voor passagiers die toch naar Domodedovo Airport willen vliegen, is er een alternatief bij Lufthansa en Swiss via hun respectievelijke hubs. Sheremetyevo is ook voor vrijetijdsreizigers interessant omdat de luchthaven dichter bij het centrum van Moskou is gelegen. Naast vluchten naar de Russische hoofdstad biedt Brussels Airlines ook vluchten aan naar St-Petersburg.

HOTELLERIE

Banja Luka: Marriott

Republika Srpska ligt in het hart van de Balkan en is een van de twee entiteiten van Bosnië en Hercegovina. Het grenst aan Kroatië, Servië en Montenegro en heeft een oppervlakte van 25.052 km2, zowat de helft van België. Hoofdstad Banja Luka heeft een breed scala aan accommodaties, van privékamers en hostels tot 4* hotels. Deze zomer zal het “Courtyard by Marriott” als eerste internationale hotelketen zijn deuren openen in de hoofdstad. Mogelijk het begin van nog meer hotels, want Banja Luka is een van de kandidaten voor ‘Culturele Hoofdstad van Europa’ in 2024, een van de meest prestigieuze titels op het gebied van cultuur, welke door de Europese Commissie toegewezen wordt.

BESTEMMING

New York verpulverde alle records

De drukste toeristische periode in New York is traditioneel tussen kerst en nieuw. Dit jaar werden alle records met voorsprong geklopt. Op Times Square werd er elke dag een record van gemiddeld 353.540 voetgangers geteld, een stijging van bijna 7 procent tegenover het recordjaar 2017. Het Whitney Museum besloot om dit jaar, tegen haar gewoonte in, niet te sluiten op 1 januari vanwege de massale belangstelling voor de Andy Warhol tentoonstelling die nog loopt tot 31 maart. Het Metropolitan Museum kreeg een gemiddelde van 30.000 tot 40.000 bezoekers over de vloer. Op zaterdag voor Kerstmis sloot de politie de Brooklyn Bridge zelfs voor een half uur omdat de massa gevaarlijk groot was geworden. Fietsers konden die zaterdag en zondag vaak niets anders doen afstappen en voetje voor voetje meeschuiven met de wandelaars.

Januari of februari

Het bureau van toerisme, NYC&Company, spant zich al een aantal jaren in om binnenlandse en buitenlandse toeristen aan te moedigen om de stad te bezoeken tijdens rustiger maanden zoals januari en februari. “De hotels zijn dan goedkoper”, zegt haar woordvoerder Christopher Heywood, “de rijen aan de musea zijn dan korter en er is meer plaats in de restaurants”. Voorlopig hebben de bezoekers er geen oren naar. Zelfs de gietende regen op oudejaarsavond hield honderdduizenden mensen niet tegen om uren opeengepakt op Times Square te staan wachten om de fameuze kristallen bol om middernacht naar beneden te zien glijden.

VAKANTIEPARK

Sunparks De Haan: overname afgerond

Home Invest Belgium, Belfius Insurance en de infrastructuurinvesteerders TINC en DG Infra Yield verwerven 51,43 procent van de aandelen van Sunparks De Haan NV. De nieuwe aandeelhouders willen het park de komende maanden grondig renoveren. De overname, die reeds eerder in oktober 2018 aangekondigd werd, omvat de verwerving van 51,43 procent van de aandelen. Het saldo van de aandelen in Sunparks De Haan NV wordt verworven door een Frans privéfonds, beheerd door Atream, een Franse vastgoedfondsenbeheerder.

Opwaardering tot Center Parcs village met 4 ‘birdies’

Sunparks De Haan NV is eigenaar van een toeristisch leisure complex met gemeenschappelijke infrastructuur. De site geniet van een unieke ligging vlakbij de zee. Het leisure complex zal grondig gerenoveerd worden waarna het verder uitgebaat zal worden door Sunparks Leisure NV (onderdeel van de vakantiegroep Pierre & Vacances) op basis van een ‘triple net’ huurovereenkomst voor een initiële periode van 15 jaar en een geïndexeerde huurprijs. De transactiewaarde ligt in lijn met de reële waarde en bedraagt voor de Belgische partijen circa 75 miljoen euro (na renovatie). Het bedrag wordt gefinancierd door eigen middelen van de aandeelhouders in combinatie met bankkredieten. Het complex zal volledig worden opgewaardeerd tot een Center Parcs village met 4 ‘birdies’.

BESTEMMING

De Kust: positieve cijfers kerstvakantie

De toeristische sector aan de Kust kijkt tevreden terug op de kerstvakantie. Westtoer schat in dat zo’n 550.000 dagtoeristen de Kust bezocht hebben gedurende de twee vakantieweken. Topper voor de hotels was eindejaar met een bezetting van circa 90 procent. De vele evenementen in alle kustgemeenten hebben gezorgd voor een unieke vakantiesfeer. “Meer dan ooit houden de Belgen in de kerstvakantie van de Kust. De feestdagen zijn een goeie reden voor een korte vakantie. Met de zee als authentiek decor presenteert de toeristische sector telkens opnieuw een bijzonder mooi aanbod”, aldus Stefaan Gheysen, algemeen directeur van Westtoer.

THEMAPARKEN

Winter Efteling: +21%

© Efteling

Voorbije kerstvakantie mocht de Efteling 21% meer Belgen verwelkomen dan tijdens de kerstvakantie vorig jaar. Fons Jurgens, Algemeen Directeur bij de Efteling: “Onze inspanningen om meer Belgische bezoekers aan te trekken, zowel uit Vlaanderen als uit Wallonië, lonen. Zo is het aanbod van de parkrestaurants steeds meer afgestemd op internationale smaken, wordt er bij bewegwijzering en thematisering ook gericht op anderstalige gasten en investeren we voortdurend in verblijfsaccommodatie, zoals recent nog met de nieuwe Raveleijn Suite in het Efteling Hotel. Al heeft het zachte winterweer natuurlijk ook een positieve invloed op de groei van het aantal Belgen in het park tijdens de kerstvakantie.”

BESTEMMING

Venetië: toegang betalen

Venetië mag binnenkort een taks heffen op alle toeristen die de stad maar voor een dag een bezoek brengen, zo werd bepaald in de Italiaanse begroting. Tot nu toe moesten enkel bezoekers die in de Dogenstad overnachten een taks betalen, maar voortaan geldt die ook voor dagjesmensen. De taks zal tussen de 2,50 en 10 euro bedragen en vervangt de huidige toeristentaks. Jaarlijks rekent men op 50 miljoen euro aan inkomsten. De jongste jaren kreunt Venetië onder het alsmaar toenemend aantal toeristen. De betalende toegang tot het historische stadscentrum moet het gemeentebestuur toelaten om de aanzienlijke kosten van het onderhoud van een toeristische trekpleister te helpen dragen. De stad heeft amper 55.000 inwoners, maar telde vorig jaar zo’n 10 miljoen overnachtingen. Het aantal eendagstoeristen ligt zelfs dubbel zo hoog. Velen arriveren per bus of cruiseschip en zullen voortaan dus entreegeld moeten betalen.

THEMAPARK

Europa-Park: bezoekersrecord

Met meer dan 5,6 miljoen bezoekers heeft Europa-Park afgelopen jaar het record van 2017 opnieuw weten te verbreken. 2018 stond in het teken van enkele grote bouwprojecten. De achtbaan CanCan Coaster en het vernieuwde Franse themagebied zijn al in gebruik genomen, dit jaar zal het tweede park en het zesde themahotel de deuren openen.

Om een verdere groei mogelijk te maken, werkt Europa-Park aan de uitbreiding van het aanbod. Op een steenworp afstand van het attractiepark opent in het voorjaar van 2019 het zesde themahotel ‘Krønasår’ en eind 2019 het waterpark ‘Rulantica’. In het attractiepark zal in de loop van het seizoen het Scandinavische themagebied weer opengesteld worden en ook op andere plekken presenteert Europa-Park weer diverse nieuwe belevenissen. Intussen is ook begonnen met de heropbouw van de attractie ‘Piraten in Batavia’ welke in 2020 zal openen. Daarnaast bouwt men achter de schermen extra woningen voor medewerkers en enkele nieuwe logistieke voorzieningen.

LUCHTVAART

Atlantic Airways ex-CDG naar Faeröer

Vanaf aankomende zomer kunnen reizigers vanuit Parijs CDG met Atlantic Airways vliegen naar de Faeroër, de thuisbasis van Atlantic Airways. Eerdere berichten waarbij Atlantic Airways vanuit AMS naar de Faeroër zou vliegen, lijken hierdoor voorlopig van de baan. De route zal drie keer per week worden gevlogen, en dat vanaf 1 juli. Na het zomerseizoen, vanaf 1 oktober, wordt dat twee keer per week.

LUCHTVAART

b.inspired: nieuw inflightmagazine SN

Om haar reizigers in 2019 te inspireren, vernieuwt Brussels Airlines haar inflight magazine b.inspired. De nieuwe versie van het magazine met een Belgische touch, bevat nog meer verhalen en foto’s van inspirerende reiservaringen. b.inspired is het maandelijkse inflight magazine van Brussels Airlines, uitgegeven door ‘s werelds grootste reismediabedrijf Ink en verdeeld aan boord van alle vluchten van de luchtvaartmaatschappij en in haar lounges op Brussels Airport. Sinds juli 2015 heeft Ink 43 edities van het magazine gepubliceerd. Brussels Airlines wil met het vernieuwde magazine reizigers inspireren door hen een minder traditionele kant van de bestemmingen te tonen, met nieuwe reistrends en frisse verhalen over de lokale cultuur en mode, de plaatselijke keuken en interviews met lokale ondernemers. In 2018 won de designer van het magazine de “Best Designer” award met een b.inspired cover op de prestigieuze Eddie & Ozzie awards in New York.

TOUROPERATING

Transeurope verwelkomt Griekenland

Mythic Summer © Transeurope

Net voor het jaareinde lanceerde Transeurope een gloednieuwe Charming-brochure rond Griekenland. “Een verlengstuk van onze strategische beslissing om alle Go Chic resorts in de Charmings te integreren”, aldus brand manager Kevin Van Nieuwenhuyse. “Na Italië en Portugal was Griekenland al de sterkst vertegenwoordigde bestemming binnen Go Chic, in termen van aantal resorts. Voor de eerste editie van Charming Griekenland vulden we die aan met even veel drie- en viersterrenhotels, zowel op het Griekse vasteland (Atheense Rivièra, Peloponnesos, Halkidiki) als op de eilanden Kreta, Mykonos, Santorini, Rhodos en Corfu.” Huisspecialist Aaron Vandoorne stippelde ook 2 rondreizen uit: ‘Kreta in een notedop’ en ‘Eilandhoppen in stijl’ – een combinatie van Athene, Mykonos en Santorini, inclusief alle (boot)transfers. Alles samen 68 pagina’s inspiratie voor reisagent en eindklant. Speciaal voor de lancering zette Transeurope ook een Lucky Deal online met het hotel Mythic Summer (4*) aan de Olympische Rivièra, exclusief bij hen in portefeuille op de Belgische markt. “Lucky Deals zijn een nieuw soort tijdelijke promoties waarop je als reisagent 15% commissie én drievoudige bonuspunten ontvangt. We hielden ze in cadeautjestijd boven de doopvont, maar onze bedoeling is om er het jaar rond mee uit te pakken: 2019 moet hét geluksjaar van de reisagent worden”, besluit Kevin Van Nieuwenhuyse. Brochures kunnen bijbesteld worden op www.connect2.be.

Franse avond

Op donderdag 31 januari verwacht Transeurope groot en klein in restaurant Fleur De Lys in Lochristi – aangeprezen door Gault & Millau – voor de eerste voorstellingsavond van het nieuwe jaar. Letterlijk groot en klein, want in de kijker staan de Franse regio’s Occitanie, samengesteld uit de Midi-Pyrénées en de Languedoc-Roussillon, en de Elzas. Benieuwd naar wat ze in petto hebben voor je klanten en naar de favoriete logeeradresjes van product manager Kurt? Meld je dan gratis aan via sales@transeurope.com. Aanvang om 18.15 uur met het aperitief, einde van de avond omstreeks 22.30 uur.

LUCHTVAART

Garuda nu non-stop ex-LHR op DPS

Garuda Indonesia start per 22 januari met non-stop vluchten vanaf London Heathrow naar Bali. Deze non-stop vlucht vanaf London Heathrow is onderdeel van de aangepaste route van Jakarta – London Heathrow – Bali – Jakarta.  Dit in de plaats van de huidige retourvlucht tussen Londen en Jakarta. De iets meer dan 15 uur durende vlucht naar Bali vertrekt om 21.55 uur en komt de volgende dag aan om 21.15 uur in Denpasar.

Op de route naar Bali zet Garuda Indonesia een Boeing 777-300ER in met een twee klasse configuratie. Aan boord van dit toestel is plek voor 26 Business Class passagiers en 367 Economy Class passagiers. Garuda Indonesia heeft de route naar Indonesië gewijzigd om een unieke verbinding naar Bali aan te bieden in de groeiende markt van het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast biedt Garuda een snellere verbinding aan dan voorheen naar o.a. Sydney en Melbourne, met een stop-over mogelijkheid op Bali.

CRUISE

MSC Cruises: 2e persoon -50%

Deze zomer varen uw klanten extra voordelig met MSC Cruises, want op bepaalde cruises krijgt de 2e persoon 50% korting. Boek nu voor uw klant afvaarten van maart tot december 2019 met het aanbod van -50% voor de 2e persoon. Dit aanbod is eveneens beschikbaar met ‘easy drankenpakket’ tegen een speciale prijs. Deze aanbieding is geldig tot 28 februari 2019 voor vertrekken van maart tot december 2019. Boeken en meer informatie vindt u via www.mscbook.com

LUCHTVAART

Reisagententarieven Aeromexico

De Mexicaanse luchtvaartmaatschappij Aeromexico heeft de agententarieven voor 2019 bekendgemaakt. Reisagenten betalen met de speciale tarieven zo’n 200 euro minder voor een retourticket Amsterdam – Mexico Stad in de economyclass. De tarieven gelden echter lang niet alleen voor een vlucht naar Mexico-Stad. Reisagenten vliegen extra voordelig naar alle Mexicaanse bestemmingen van Aeromexico, alsmede diens bestemmingen in de VS, Canada, Centraal-Amerika, de Caraiben en Zuid-Amerika. De speciale reisagententarieven zijn terug te vinden via deze link.

TOUROPERATING

Club Med: Happy Family

Vanaf 27 april 2019 verwent Club Med volgende zomer alle gezinnen in zijn zonresorts met de nieuwe Happy Family aanbieding.

  • Tot 6 jaar: GRATIS VERBLIJF* in al de Club Med Resorts op zonbestemmingen, het hele jaar door, zonder uitzonderingen (exclusief vervoer)
  • Tot 2 jaar: OOK GRATIS VLUCHT
  • 6/11 jaar: TOT -50%* korting op de prijs van het verblijf
  • 12/17 jaar: TOT -20%* korting op de prijs van het verblijf
* Zie voorwaarden op www.clubmed.be

Club Med sneeuwgarantie

Wat houdt de Club Med sneeuwgarantie precies in? Dankzij de sneeuwgarantie worden uw klanten vergoed of kunnen ze hun reis annuleren bij te weinig of te veel sneeuw. Deze optionele verzekering is betalend. Raadpleeg de algemene voorwaarden voor meer informatie. Hoe maakt u gebruik van de sneeuwgarantie?

Als uw klanten graag een sneeuwgarantie willen om in alle rust te gaan wintersporten, belt u een van de Club Med-medewerkers op het nummer 070 666 333 of 02 709 70 90. Zij staan klaar om al uw vragen te beantwoorden en de sneeuwgarantie toe te voegen aan het dossier.

LUCHTVAART

MisterFly: geen GDS toeslag BA, IB & AF-KL!

MisterFly rust niet op zijn lauweren en gaat zelfs een stap verder. Na de vijf maatschappijen van de Lufthansa Group integreert MisterFly nu ook ‘Direct Connect’ met British  Airways-Iberia & Air France-KLM. “We verzekeren aan onze Belgische en Luxemburgse reisagenten de directe tarieven (zonder GDS-toeslag) van deze luchtvaartgroepverzameling. Remember: hard werk loont altijd en MisterFly doet zijn uiterste best om u en uw klant de beste technologische oplossing aan te bieden om uw dagelijks werk te vereenvoudigen.”

TOUROPERATING

Thomas Cook: First Minute voordelen verlengd

Thomas Cook verlengt alle First Minute voordelen nog eenmalig t.e.m. zondag 13 januari. Spoor je klant dus aan om nog deze week zijn zomervakantie te reserveren, want nu zondag lopen volgende voordelen definitief af: vroegboekkortingen tot € 600, actie ‘Kinderen bijna gratis’ tegen 149 euro per kind, kortingen tot 50% in het laagseizoen en € 200 extra korting vanuit BRU (code 200EUR) OF gratis privéluchthavenvervoer (code PTAXIA/PTAXIE). Snel zijn is de boodschap!

© Thomas Cook Cruises

Nieuwe cruisekrant: voordelen

Naar jaarlijkse gewoonte brengt Thomas Cook in januari weer een nieuwe cruisekrant uit met als hoofdactie ‘2de persoon gratis op cruise’, een actie in samenwerking met Costa Cruises en MSC Cruises. Deze actie loopt van 7 januari t.e.m. 9 maart 2019. Bovendien pakt Thomas Cook ook uit met andere interessante acties, zoals ‘2de persoon aan -50%’ en ‘Gratis dranken’. Ter gelegenheid van deze nieuwe cruiseacties lanceert Thomas Cook een persoonlijke incentive. Hierbij verdien je Zalando-vouchers t.w.v. 10 euro per boeking van Costa Cruises en AIDA Cruises. Meer info en voorwaarden vind je op de Thomas Cook Agentsite.

Costa Dorada

Is je klant op zoek naar een vakantie onder de Spaanse zon? Raad hem dan de Costa Dorada aan. Op nog geen 2 uur vliegen biedt deze fantastische streek niet alleen uitgestrekte gouden stranden, maar ook brede wandelpromenades en bruisende steden zoals Salou en Cambrils. Ook het themapark PortAventura bereik je gemakkelijk vanuit Salou.

Nood aan wat actie? Klim dan op je zadel en verken de ruime omgeving vanop een van de vele mountainbikeroutes. Wist je trouwens dat de Costa Dorada gekend staat voor haar gastronomie? Van gezellige marktjes tot chique sterrenrestaurants, je vindt het er allemaal.

Bovendien telt Salou sinds kort enkele nieuwe rooftopbars, the place to be om heerlijk te relaxen en te genieten van een lekkere cocktail in een trendy setting. Een van de bekendste rooftopbars is SUMMIT in het viersterrenhotel Olympus Palace. Is het voor je klant moeilijk kiezen? Raad hem dan het Aparthotel Blaumar aan in Salou. Dit geliefd viersterrenhotel ligt vlak aan de strandpromenade en staat gekend voor haar heerlijke keuken.

BUSINESS TRAVEL

RoomIt van CWT gaat samenwerking aan met SiteMinder

RoomIt by CWT, de hoteldivisie van Carlson Wagonlit Travel, en SiteMinder, het wereldwijde acquisitieplatform voor de werving van hotelgasten, kondigen een strategische samenwerking aan binnen de  zakenreisketen. De twee bedrijven integreren hun diensten en bieden hotels toegang tot RoomIt-reizigers binnen de wereldwijde zakenreisorganisatie.

De nieuwe samenwerking geeft SiteMinder-klanten toegang tot een breed scala aan hotels via RoomIt, dus meer keuzemogelijkheden. “RoomIt verbindt hotels met zakenreizigers en zakenreizigers met de juiste kamers,” aldus Yvon Abad, Vice President Suppliers van RoomIt by CWT. “We zijn zeer verheugd over deze samenwerking met SiteMinder, het wereldwijde acquisitieplatform voor hotelgasten. Hotels willen meer geboekte kamers en zakenreizigers willen meer keuze hebben; het is een win-winsituatie.”

WINTERSPORT

Les Arcs opende adembenemende loopbrug op 3 km hoogte

Vorige week werd ‘La Passerelle de l’Aiguille Rouge’, letterlijk én figuurlijk het toppunt van Les Arcs-Peisey-Vallandry, geopend. Woorden schieten tekort voor dit verbijsterende 360°-panorama op 3226m hoogte. Skiërs, niet-skiërs en ook kinderen krijgen heel vlot toegang via de cabine van de kabelbaan naar de Aiguille Rouge. Die kreeg voor de gelegenheid een fraaie make-over: de helder rood geschilderde cabine springt meteen in het oog. De Passerelle (een loopbrug van 35m) is op de uiteinden van elk overhangend element versterkt met een glazen reling. Het uitzicht is er ronduit adembenemend: aan de ene kant geniet je van een betoverend panorama met de Mont Blanc en de hele bergketen van de Alpen tot de uitlopers van de Jura, aan de andere kant bewonder je Mont Turia, Mont Pourri en het natuurreservaat Les Hauts de Villaroger met zijn prachtige, beschermde flora en fauna.

50-jarig bestaan: twaalf maanden feest

Les Arcs viert zijn 50e verjaardag, en tot december 2019 zullen tal van feestelijkheden alle hoogtepunten van deze verbazingwekkende evolutie in het zonnetje zetten. Een greep uit het aanbod: de Ski Shows ‘50 jaar’ van 16 februari tot 11 maart, de week van de Belgen (liefhebbers bij uitstek van Les Arcs) van 2 tot 9 maart, een XXL-concert in maart, maar ook zomerse activiteiten in het teken van architectuur en design. Afsluiten doen we in schoonheid op 14 december 2019: de feestelijke ingebruikname van de nieuwe rijtuigen op het kabelspoor tussen Bourg Saint Maurice en Arc 1600.