20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyses van de week

TUI Experience Trip Kenia
Kenia: Strand en safari, een beestig goede formule

Sudamerica Tours: Latina Experience
Latina Experience Colombia: geslaagde eerste editie!

TRAVEL MAGAZINE

TM wenst u prettige feestdagen

De TM-Newsletter gaat even met vakantie, momenteel leest u dus de laatste TM-Newsletter van 2018. Maar het nieuws gaat door, tijdens de kerstvakantie blijft de redactie dan ook actief met uitzondering van 24 en 25 december 2018 en 31 december en 1 januari 2019. Hou zeker de TM-website, de cruise– en aviation newsletter, eventuele breaking news en uiteraard onze facebookpagina en mailbox voor speciale edities in de gaten. Uw wekelijkse TM-Newsletter is terug op 4 januari 2019 met TM Newsletter 1055. Fijne feestdagen!

VAKBEURS

TM-charter naar Utrecht

Naar jaarlijkse gewoonte organiseert Travel Magazine ook dit jaar een charter naar de vakbeurs van Utrecht. Noteer alvast 9 januari in uw agenda, want dan reizen we samen met de goede zorgen van NMBS Internationaal/Thalys vanuit Brussel of Antwerpen naar Rotterdam. Sunny Cars toonde zich bereid om de Belgische delegatie te voorzien van een heerlijk ontbijt met lekker warme espresso, croissants en smoothies. Wij kunnen jullie een charterpakket aanbieden tegen een uitzonderlijk tarief van €75.Wat is inbegrepen?

  • Heen- en terugrit met Thalys vanuit Brussel-Zuid tot Rotterdam-Centraal en Intercity-trein tot Utrecht Centraal;
  • Toegangskaarten tot de beurs;
  • Ontbijt aangeboden door Sunny Cars.

Meer info en reservaties via deze link.

FORUM

Thomas More forum: zin en onzin van reisbeurzen

De opleiding Toerisme- en Recreatiemanagement van Thomas More Mechelen nodigt u van harte uit op haar tweede forum van het academiejaar, dat zal plaatsvinden op dinsdag 18 december 2018. Noteer deze datum alvast! De deelnemende sprekers proberen dit jaar enkele antwoorden te vinden op ‘De zin en onzin van reisbeurzen’. Aangezien er elk jaar vele reisbeurzen plaatsvinden, soms gericht op consumenten, soms gericht op professionelen, is het pertinent om stil te staan bij de zin (of onzin?) van deze evenementen, niet in het minst omdat er veel tijd en geld aan gespendeerd wordt. Thomas More en Travel Magazine hebben ernaar gestreefd om opnieuw een uniek debat te creëren, waarbij een brede waaier aan sprekers aan bod zal komen. Zo zetelen sprekers Frédéric François, deputy general manager FISA en organisator Vakantiesalon Brussel, Pieter Demuynck, voorzitter Selectair, Bruno De Lathauwer, zaakvoerder Live To Travel / Reizen De Lathauwer, en Jan Van Durme, sales representative All Ways Cruises in het panel en TM hoofdredacteur Robrecht Willaert is moderator van dienst. De studenten van Dominique Verbeeck, docente Hospitality, zorgen voor het goede verloop van de avond. Praktische informatie: het forum vindt plaats op de Thomas More Campus De Vest, Aula 2, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen. Aanvang is om 19u00 stipt. Het einde wordt verwacht rond 20u30. Inschrijven via deze link.

VAKBEURS

BTExpo 2018

Maandag en dinsdag 10 en 11 december kon je in Jeux d’Hiver (Brussel) terecht voor de tweedaagse vakbeurs BTExpo. Er werd door de organisatie, Bernard Philippart de Foy en Charles Bedoret, gekozen om hetzelfde beursconcept toe te passen zoals vorig jaar. Zo sloten de uren van de beurs mooi aan op de kantooruren van de reisagenten en exposanten.  Zoals elk jaar waren enkele grote namen present op de beurs, gaande van toeristische diensten zoals die van de Dominicaanse Republiek en Cuba, als touroperators (o.a. Antipodes, EasyTours, Rainbow en Sudamerica Tours), luchtvaartmaatschappijen (o.a. Air Europa), Sunny Cars en cruiserederijen zoals CroisiEurope en MSC Cruises. Ook verzekeringsmaatschappij Touring en technologieprovider Amadeus waren aanwezig. NMBS Internationaal was ook van de partij, evenals Teldar en tal van DMC’s. Kortom: ook dit jaar konden de reisagenten op BTExpo tal van exposanten ontmoeten uit de brede toeristische sector!

Bekijk de foto’s via deze link. 

Winnaar Latina Experience

Zoals elk jaar, maakte Sudamerica Tours tijdens de slotavond van BTExpo de winnaar bekend van hun jaarlijkse studiereis die in de loop van de maand november werd georganiseerd. Dit jaar werd met de Latina Experience een nieuw studiereisconcept gelanceerd, en die ging naar Colombia! De tien (vrouwelijke) kandidaten werden tijdens deze studiereis uitgedaagd in verschillende proeven rond mode, dans en gastronomie. Maar er kan maar één de winnaar zijn, en dat werd Kristin Huleu (Event Travel – Sterrebeek)! Zij wint een reis voor twee personen naar Colombia!

LUCHTVAART

AF/KL: updates

Sales director Benelux, Omar Jeroudi, bedankte de aanwezige reisagenten tijdens de eindejaarsbrunch van Air France – KLM in de Bourla Schouwburg te Antwerpen voor hun blijvende steun en verkoop ondanks de vele stakingen eerder dit jaar. Na het vertrek van ceo Jean-Marc Janaillac heeft de Canadees Benjamin Smith zijn positie aan het roer van Air France overgenomen. Het ‘Corporate Benefits Program’ (het loyaliteitsprogramma voor grote ondernemingen) werd vernieuwd. Leden krijgen o.a. altijd voorrang bij het boarden op long-haul vluchten en kunnen de naam op hun vliegticket kosteloos wijzigen. In totaal zijn er 14 voordelen, geldig op alle vluchten van Air France, KLM, HOP! en Joon. Vijf andere zijn ook al van toepassing voor vluchten die worden uitgevoerd door Delta Air Lines.

Voorts zijn de joint venture-partners in vergevorderde gesprekken met Virgin Atlantic om een nieuw en versterkt partnership aan te gaan en bieden ze met Jet Airways reeds 64 vluchten per week naar India aan vanuit CDG en AMS.

Uiteraard volgde er een update van het route-netwerk. Volgend jaar opent Air France vanuit CDG een nieuwe lijndienst naar Dallas (maart, 3-5x per week) en Joon naar Quito (mei), vliegt Delta vanuit Amsterdam rechtstreeks naar Tampa (mei, dagelijks) en zal KLM vluchten uitvoeren naar Las Vegas (juni, tot 3x per week) en Boston (juni, 3x per week).

RAIL

Thalys: recordjaar

© Thalys

Na een recordjaar op al haar routes staat Thalys op het punt om de kaap van 7,5 miljoen reizigers, sinds januari, te overschrijden. Bovendien staan er in 2019 ook nog nieuwe  verbindingen en een gloednieuw design in de startblokken voor de rode hogesnelheidstreinen.

Op het einde van een uitzonderlijk dynamisch jaar verwacht Thalys een toename van het verkeer op haar volledige netwerk met meer dan 5% tegen eind 2018. De lijn Brussel-Parijs (inclusief IZY) won opnieuw aan populariteit, dankzij een heropleving van de aantrekkingskracht van de twee hoofdsteden (+ 5%).  Op de Duitse route heeft de hervatting van de ticketverkoop via DB-kanalen in oktober de groei van Thalys in deze markt gestimuleerd, met een stijging (van het verkeer) van + 6% eind november.

Tot slot bleek de Nederlandse route dit jaar een belangrijke driver voor Europese handel met een toename van het vervoer met + 6%.

“Onze ambitieuze aanpak om de Europese mobiliteit te stimuleren, werpt zijn vruchten af en de vele projecten die we voorbereiden voor volgend jaar zullen deze beweging verder versterken, legt Agnès Ogier, CEO van Thalys, uit. Het is de kern van onze missie om een groeiend aantal Europeanen en internationale reizigers de kans te geven zich vrij te verplaatsen binnen onze regio, over de landsgrenzen heen.”

Andere nieuwigheden

Daarnaast lanceert Thalys twee nieuwe verbindingen:

  • Amsterdam/ Schiphol/ Rotterdam/ Antwerpen/ Brussel/ Roissy-Charles de Gaulle/ Marne-la-vallée. Opening van de verkoop op dinsdag 18 december/eerste ritten op 31
  • Brussel/ Bordeaux in vier uur tijd van eind juni tot eind augustus (elke zaterdag).​

En tot slot is er de lancering van de eerste treinen met een nieuw design in de herfst van 2019. Een ambitieus renovatieprogramma voor de treinstellen, onder leiding van de Belgische ontwerper Axel Enthoven in samenwerking met de Franse designer Matali Crasset.

LUCHTVAART

TUI fly: eco-friendly

© TUI fly

De vloot van TUI Airways UK en TUI fly Duitsland zijn op wereldvlak de eerste en vierde meest efficiënte ter wereld. Dat blijkt uit de internationale ranking van het Duitse Atmosfair. Die is gebaseerd op de CO2-uitstoot van de toestellen en o.a. het efficiënt gebruik van de laad- en passagiersruimte. TUI fly België presteert hierin zelfs nog beter dankzij forse investeringen in haar vloot. Met gemiddeld 7 jaar is het de jongste vloot van België. En TUI fly was ook bij de voortrekkers door de introductie van de Boeing 787 Dreamliner en de 737 MAX. Met die inspanningen behoort de Belgische luchtvaartmaatschappij nu tot de meest ecologische ter wereld.

TUI fly realiseerde in ons land de voorbije jaren een gestage vermindering van de CO2-uitstoot. Dat was mogelijk door de systematische verjonging van de vloot met nieuwe toestellen: alleen al in 2018 kwamen er 4 Boeing 737 MAX (-14% CO2-uitstoot t.o.v. de vorige generatie) en 1 787 Dreamliner bij. De gemiddelde leeftijd van alle toestellen daalde hiermee naar een jonge 7 jaar. Tegelijk zet TUI fly in op de reductie van het gewicht van de toestellen door energiezuiniger te vliegen (zuiniger landen en taxiën) en diverse maatregelen aan boord (o.a. afvalscheiding, geen papier en minder water). Uit de jaarcijfers 2017-18 van diverse airlines blijkt TUI fly internationaal 24% CO2-efficiënter te vliegen dan de 6 grootste Europese maatschappijen. En als derde factor zet de luchtvaartmaatschappij in op het optimaliseren van de bezettingsgraad van de vliegtuigen. Die schommelt al jaren rond 90 %.

Gunther Hofman, Managing Director van TUI fly Benelux, ziet in het positieve resultaat het effect van de constante focus op vernieuwing en aandacht voor de ecologische voetafdruk: “TUI fly wil bij de beste zijn als het gaat om comfort voor de reiziger. Dat kan door vluchten aan te bieden met de meest geavanceerde vliegtuigen. Dit principe, gecombineerd met permanente alertheid over hoe we de impact op het milieu kunnen reduceren, heeft dit mooi resultaat als gevolg”.

Tegen 2023 plant TUI fly in België nog 12 extra Boeing 737 MAX toestellen in haar vloot op te nemen. De tweede luchtvaartmaatschappij in België telt op dit ogenblik 33 toestellen die 224 routes vliegen en 126 luchthavens met elkaar verbinden. TUI fly heeft ook met Tec4Jets een eigen onderhoudsafdeling op Brussels Airport. De luchtvaartmaatschappij stelt in België 1173 mensen te werk.

EVENT

ABTO Nieuwsjaarsreceptie: 7 januari 2019

Noteer alvast 7 januari in uw agenda, want dan organiseert ABTO zijn jaarlijkse nieuwjaarsreceptie in de B-House op Brussels Airport. Daar blikt ABTO terug op hun verwezenlijkingen van het afgelopen jaar en overlopen ze hun plannen voor 2019. De officiële uitnodiging volgt binnenkort in uw mailbox!

PEOPLE ON THE MOVE

BTO: Bernard Tuyttens met pensioen

Bernard Tuyttens, huidig secretaris (generaal) van BTO en FTI, gaat in februari 2019 met pensioen. Bernard was gedurende 25 jaar professioneel en achter de schermen actief binnen de politiek en kwam pas op latere leeftijd in het toerisme terecht. De voorbije 13 jaar heeft hij zich binnen BTO en FTI bijzonder verdienstelijk gemaakt. In een interview in Travel Magazine 423 van 25 januari e.k. laten we Bernard Tuyttens aan het woord. “Er is de nieuwe reiswet. Die vergemakkelijkt het leven niet. Juridisch en technisch is het geen makkie. Als reisagent of touroperator moet je toch wat studeren om te begrijpen wat je verplicht bent te doen. De consument wordt vandaag echter beschermd op de manier waarop Europa geëvolueerd is,” aldus Bernard. “In 1956 stond Europa voor nooit meer oorlog, daarna was het Europa van de multinationals en vandaag is het Europa van de burger, van de consument. Ook voor de leveranciers in het toerisme geldt de richtlijn: probeer het in je voordeel te gebruiken.” Meer hierover in Travel Magazine 423 van 25 januari e.k.

TOUROPERATING

TUI: stijging (+22%) minitrips in december

Het aantal korte vakanties in december (met afreis voor de kerstvakantie) ligt dit jaar 22% hoger dan vorig jaar en zelfs 60% hoger tegenover 2016. De periode net voor de jaarwisseling leent zich perfect voor een korte trip. Maar de Belg spendeert ook steeds vaker zijn laatste vakantiedagen aan een reisje naar het buitenland. Dat blijkt uit onderzoek van touroperator TUI rond het fenomeen van het toenemend aantal korte vakanties in december. Het gaat om reizen van gemiddeld 4 nachten.

De stijging van het aantal korte vakanties aan het eind van het jaar is een trend die al enkele jaren bezig is. TUI, de grootste reisorganisatie van België, merkt jaar na jaar een stijging van meer dan 20% bij het aantal minitrips (verblijven korter dan een week) in december. De redenen voor die groei liggen voor de hand: de aantrekkingskracht van grote steden – en vooral de eindejaarshopping -, de nood om even zon te tanken in de donkerste periode van het jaar, maar blijkbaar ook het opnemen van de resterende vakantiedagen. Dat blijkt uit een analyse van TUI.

Vaak reserveren loontrekkenden enkele van hun vakantiedagen voor onverwachte omstandigheden. En als blijkt dat ze die bij het einde van het jaar nog openstaan hebben, gunnen ze zich een last minute minitrip. Het zijn vaak mensen die niet op reis gaan tijdens de kerstvakantie, maar die gebruik maken van de voordeeltarieven net voor de schoolvakantie. Hierdoor kan de kost van de vliegvakantie vaak worden beperkt tot €200 à €300 per persoon, alles inbegrepen.

De traditionele Duitse kerstmarkten zijn een vaste waarde. Het dichtbijgelegen Keulen is deze winter zelfs dubbel zoveel geboekt als in december 2017. Onder de grote metropolen is London al jaren the place to be voor enkele dagen kerstshopping “in style”. Ook deze maand wordt de Britse hoofdstad weer massaal bezocht, Brexit of niet. Het aantal boekingen op Londen ligt bij TUI 50% hoger dan in december 2017.

TOUROPERATING

Imagine Travel: brochures Spanje, Portugal & Imaginations

© imagine travel

Net voor de grote boekingspiek van januari komen er nog 3 brochures –  editie 2019 –  van Imagine Travel aan. De brochures Spanje, Portugal en Imaginations (Rusland, Baltische Staten, Polen, IJsland, Lapland, Schotland en Ierland) worden in je reiskantoor geleverd tussen kerst en nieuwjaar. “Maak alvast een plekje vrij in de rekken, want als je klanten hebt die op zoek zijn naar boeiende rondreizen en à-la-carte-vakanties, dan zijn deze brochures een uitstekende inspiratiebron qua programma’s en prijzen. Wil je klant toch nog net iets anders? Geen probleem, dan passen de ervaren product managers van Imagine het programma aan tot het 100% beantwoordt aan de wensen van je meest veeleisende klant.” Wil je al eens door de brochure bladeren? Surf dan naar www.imaginetravel.be want alle programma’s staan al online en op de website kan je ook reeds door alle brochures bladeren.

CRUISE

HAL: opnieuw naar Turkije

Holland America Line zal vanaf volgend zomerseizoen opnieuw naar Turkije varen, meer bepaald naar Kusadasi. In een later stadium zal de rederij ook Istanbul aandoen. Dit liet Orlando Ashford, directeur HAL, weten tijdens de maiden voyage van het gloednieuwe cruiseschip ‘Nieuw Statendam’ dat momenteel vanuit Rome naar Fort Lauderdale vaart. Ook Travel Magazine reist mee en brengt binnenkort uitgebreid verslag.

‘We hebben de bestemming enkele jaren geleden met pijn in het hart tijdelijk uit het aanbod gehaald. Het doet me heel veel plezier dat we er nu weer terugkeren. Ik heb er zelf drie jaar gewoond, het is een prachtig land”, aldus Ashford.

PEOPLE ON THE MOVE

FBAA: nieuwe collega

Sinds begin deze maand maakt Héloïse Grégoire deel uit van het FBAA-team. Ze versterkt het secretariaat, de communicatiedienst, de autocarafdeling en het CFA-projectteam. Leden kunnen haar bereiken via heloise.gregoire@fbaa.be.

TOUROPERATING

Thomas Cook: 1+1 gratis actie

Wil je klant graag naar de zon met 2 voor de prijs van 1? Laat hem dan snel profiteren van de ‘1+1 gratis’ actie bij Thomas Cook! Deze actie is geldig op een selectie van vliegvakanties buiten de schoolvakanties. De deelnemende hotels en vertrekdata vind je op de website van Thomas Cook. Wees er vliegensvlug bij, want deze actie loopt definitief af op zondag 23 december. In de Thomas Cook newsletter van deze week vind je handig promotiemateriaal om deze actie extra in de kijker te zetten.

First Minute voordelen

Is je klant op zoek naar een vakantie voor volgende zomer? Dan is nu het moment om te reserveren! Thomas Cook heeft immers de First Minute korting verhoogd van € 150 naar € 200 per dossier. Zo geniet jouw klant bovenop de zomeracties momenteel ook van één van deze voordelen: gratis privéluchthavenvervoer (code PTAXIA of PTAXIE) of € 200 extra korting (code 200EUR). Snel zijn is de boodschap, want OP = OP!

Djerba!

Wil je klant graag eens Nieuwjaar vieren onder een stralende zon? Overtuig hem dan om een Last Minute naar Djerba te boeken! Op deze zonnige bestemming geniet je klant van heerlijk zachte temperaturen, prachtige witte stranden en een vriendelijke bediening. Ideaal om het jaar zonnig in te zetten! Bovendien pakt Thomas Cook momenteel uit met scherpe promoties op Djerba. Enkele aanraders? Iberostar Mehari Djerba (4*), Odyssee Resort & Thalasso (4*),  en Eden Star (4*).

© Club Marvy by PALOMA

PALOMA incentive

PALOMA en Thomas Cook pakken uit met een geweldige incentive op de First Minute zomerverkoop van Club Marvy én alle PALOMA-hotels. Als je van 1 december t.e.m. 31 januari minimum 15 personen boekt in Club Marvy of in een PALOMA-hotel, dan win je een gratis verblijf tijdens de Marvy Days in Club Marvy of tijdens de opening van de gloednieuwe PALOMA Finesse Side. In de Thomas Cook newsletter van deze week vind je meer informatie.

REISINDUSTRIE

Travel Counsellors: prestigieuze onderscheidingen

De onafhankelijke reisorganisatie Travel Counsellors heeft maar liefst twee prestigieuze onderscheidingen in de wacht gesleept op één avond. Travel Counsellors werd begin vorige week voor de tweede keer uitgeroepen tot ‘Growing Business of the Year’ in de categorie ‘grote bedrijven’ tijdens de

© steve@stevedunlop.com

Amazon Growing Business Awards 2018. Daarnaast kreeg de organisatie de titel ‘Best Independent Travel Agency’ tijdens The British Travel Awards 2018.

Sinds de lancering in 1999 zijn de Amazon Growing Business Awards de meest erkende en  gerespecteerde onderscheidingen in de UK voor succesvolle MKB-bedrijven en ondernemers. De juryleden prezen het bedrijfsmodel met het aanhoudende financiële succes en 12 opeenvolgende jaren met een recordgroei. De groei van het bedrijf is onder andere te danken aan de focus op mensen.

De British Travel Awards is de grootste en meest invloedrijke consumentenprijs in de vrijetijdssector. Travel Counsellors werd geprezen voor zijn focus op mensen en voortdurende investeringen in de ontwikkeling van technologische platforms, wat heeft bijgedragen aan de aanzienlijke groei. MD Fred van Eijk: “We zijn allemaal heel trots op de Amazon Growing Business Award 2018.  Een bewijs voor de succesvolle groei van alle zelfstandige Travel Counsellors in diverse landen en ook in Nederland en België. Natuurlijk ook een groot compliment voor mijn collega’s waar dan ook ter wereld voor hun effectieve ondersteuning aan onze franchisenemers. De Winnaar van de Award voor “Best Independent Travel Agency” in Groot-Brittannië is ook een prachtige onderscheiding en een bewijs hoe krachtig de klanten onze service en kennis omarmen.”

BESTEMMING

Québec: populairste winterbestemming voor de Belg

Met het oog op de kerstperiode heeft Avis Autoverhuur een Europese studie* opgezet om te ontdekken welke bestemmingen de hotspots voor het winterseizoen 2018/2019 worden.

Bergen, de op een na grootste stad van Noorwegen, voert de Europese lijst aan als populairste reisbestemming dit jaar. De top vijf wordt verder gevormd door Lapland (Finland), Québec (Canada), Phuket (Thailand) en Wenen (Oostenrijk). Bij Belgische reizigers staat Québec bovenaan de lijst, gevolgd door Wenen (Oostenrijk). Bergen (Noorwegen) en Lapland (Finland) delen de derde plaats, gevolgd door Phuket (Thailand) een zonnige winterbestemming die de Belgische top vijf afsluit.

*Avis Budget Group gaf opdracht voor een online onderzoek via onderzoeksbureau Sapio waaraan in juli 2018 14.138 consumenten van 18-66+ in heel Europa deelnamen, waaronder 1.018 Belgen.

CRUISE

MSC 2021: Worldcruise

De MSC 2021 Worldcruise drong zich op als antwoord op de momenteel haast volledig uitverkochte 2019 en 2020 MSC Worldcruises. De MSC 2021 Worldcruise-versie start op 5 januari 2021 en nodigt passagiers uit aan boord van de nieuwe MSC Poesia. Maar liefst 119 dagen lang gaat het de hele schip planeet rond. Vertrekhavens zijn Genua en Civitavecchia in Italië, Marseille en Barcelona. Als eerste etappe wendt MSC Poesia de steven richting het verre westen en steekt in één ruk de Atlantische Oceaan over, met als eerste halte de Caraïben. Vervolgens vaart zij doorheen het Panamakanaal om de Zuid-Amerikaanse westkust te bereiken. Van Costa Rica over Nicaragua gaat het verder naar Guatemala en Mexico om dan in het sublieme San Francisco voor anker te gaan.

In een tweede etappe volgt de oversteek van de Stille Oceaan richting het paradijselijke Maui en het vulkanische Hawaï. Met de eilanden van Samoa en Fidji openbaart zich dan het continent Oceanië aan de passagiers van MSC Poesia. Australië volgt met het Nieuw-Zeelandse Auckland, metropool Sydney en parels zoals de Gold Coast en natuurlijk het Great Barrier Reef. Dan gaat de beleving over in een exotisch contrast langs etnisch Papoea-Nieuw-Guinea en de postkaartstranden van de Filipijnen. Ten slotte een meditatieve zen-afsluiter met het aan wal gaan in Japan, dat op dat moment op zijn mooist is met zijn bloesemende kerselaars. Na het aandoen van Tokyo en het Chinese Shanghai kiest MSC Poesia voor nog meer authentiek Azië, met het bruisende Hong Kong, exotisch Viëtnam en het welvarende Maleisië.  Als laatste etappe gaat het dwars over de Indische Oceaan naar de parel Sri Lanka en vervolgens het futuristische Dubai. Tijdens die laatste stretch kunnen passagiers Oman en Petra bezoeken.

De wondere MSC 2021 Worldcruise loopt hierna ten einde met de doorsteek van het Suezkanaal, weer naar MSC’ Cruise’s mediterrane thuishavens.

De MSC 2021 Worldcruise-verkoop zal aanvankelijk van start gaan voor uitsluitend MSC Voyagers Club-leden en dat gedurende 1 maand. Vanaf 10 januari 2019 kunnen klanten intekenen op de MSC 2021 Worldcruise. Elk cruiseticket heeft inclusief zowel een set van 15 excursies alsook een standaard-maaltijdformule.

HOTELLERIE

Iberostar Sabila: reisagententarief

© Iberostar Sabila

Ontdek als reisagent Iberostar Sabila 5*. Voor wie dit hotel nog niet kent, zet Davy Van Acker ( Business Development Manager Benelux Iberostar Hotels & Resorts) nog even de troeven van dit hotel op een rij. “Iberostar Sabila is een compleet gerenoveerd vijfsterrenhotel met een zeer centrale ligging aan de promenade van Costa Adeje. Het is een adults only hotel met een uitmuntende keuken en een exclusief Star Prestige gedeelte. Daarenboven is het een van de best scorende hotels op Zoover met 9,3.”

Reisagenten kunnen nu een verblijf boeken in Iberostar Sábila en genieten van 75% korting voor verblijven tot 30 april 2019.

Voorwaarden:

  • Toepasbaar voor reserveringen tot 31/01/2019
  • Verblijven tot 30/04/19
  • Reeds geactiveerd in het systeem
  • Exclusief aanbod voor Staragents leden
  • Alleen van toepassing op reserveringen gemaakt via www.staragents.com
  • Beperkt aantal kamers en categorieën

Op het moment van publicatie is er nog beschikbaarheid voor: januari, februari, de eerste week van maart, laatste week april.

PEOPLE ON THE MOVE

Ann Liekens: verlaat Selectair-bestuur

Ann Liekens © Selectair

Ann Liekens legt haar mandaat neer als lid van het bestuur van Selectair, en dus eveneens haar voorzitterschap van de Commissie Marketing. Op de Algemene Vergadering in februari 2019 zal ze zich dus niet herverkiesbaar stellen. “Wie Selectair de laatste jaren een beetje gevolgd heeft, weet dat het samenwerkingsverband een enorme sprong voorwaarts heeft genomen op het vlak van innovatie en strategie. Ik vond het een eer en een genoegen daar vier jaar lang mijn tanden in te mogen zetten, maar nu ben ik klaar voor iets anders. Ik zetel al vier jaar (sinds oktober 2014) in het bestuur van Selectair. Alle bestuursleden van Selectair zijn verantwoordelijk voor een deel van de werking van de organisatie. Ik kreeg de Commissie IT toegewezen, die ik heb omgedoopt tot Commissie E-Commerce en Digitale Communicatie (EC-DC). Ik was vastbesloten om mijn handen uit de mouwen te steken. Voor mij is dit nooit een louter ceremoniële functie geweest. Samen met de toenmalige Marketingvoorzitter Ludo Achten en Marketingcoördinator Kathy Salden heb ik dan ook een ambitieus meerjarenplan uitgewerkt. Na Ludo’s vertrek in 2017 nam ik beide Commissies onder mijn hoede en werkte de gezamenlijke visie verder uit. Alle online tools, inclusief de website werden vervangen of gemoderniseerd, en de marketingvisie werd volledig omgegooid. Nu het project is afgewerkt, ben ik klaar voor iets anders. Ik zal mijn mandaat bij de volgende algemene vergadering dan ook niet verlengen, en maak zo de weg vrij voor een opvolger. Ondertussen heeft Selectair ook 2 uitstekende marketingmedewerkers. Ik ben ervan overtuigd dat mijn zorgvuldig uitgebouwde marketingstrategie goed zal worden bewaakt en in goeie handen is.

Zelf ben ik betrokken bij heel wat andere projecten buiten de toeristische sector (ik engageer me ook op het culturele vlak) die ook mijn aandacht verdienen. Daarnaast heb ik natuurlijk ook mijn eigen reisagentschap Selectair Insight Travel, waar ik me verder op zal toeleggen.”

HOTELLERIE

Ela Quality Resorts: Turkse gastvrijheid

Liesbeth Balthazar (Into The Sails): “Trendwatchers in toerisme voorspellen dat 2019 het jaar van Turkije zal worden. Ela Quality Resort staat bekend als een van de beste hotels van Turkije op het vlak van kwaliteit, de naam zegt het en ook de reviews van de klanten. De topservice in het vijfsterrenresort wordt op prijs gesteld door families en liefhebbers van wellness, yoga en sporten. De baseline van Ela luidt verder: ‘there is always a story to tell’. Je klanten keren dus gegarandeerd terug met een koffer vol verhalen. De stijl van het hotel is duidelijk Oosters en creëert een luxueuze vakantiesfeer, die tegelijk hartverwarmend aanvoelt. Voeg daarbij een geprivilegieerde ligging bij het mondaine Belek, vlak aan de Middellandse Zee en het fijne zandstrand, de ruime en weelderige tuin, de vele zwembaden, glijbanen, uitstekende restaurants, de vele faciliteiten voor families, alles in all-inclusive… De vakantie kan niet stuk in deze TUI-exclusiviteit! Herinner je klanten eraan dat de beste vroegboekkortingen en de beste beschikbaarheden nu gelden…

“Q City” is een nieuw activiteitencomplex speciaal ontworpen naar smaak van kinderen van 3 tot 12 jaar oud, een uitbreiding van de Everland Q Kids Club. Gedurende het hele seizoen gaan er elke dag speciale activiteiten door, in de voormiddag en in de namiddag, waarbij kinderen zich ten volle kunnen uitleven en ook nog iets bijleren. Verschillende beroepen worden volledig uitgespit en gesimuleerd samen met de kinderen. Zo is er een hospitaal, een tandarts, een bank, een modehuis, een brandweer, een space center en een ijsjesfabriek. Wie weet ontdekken de kinderen bij Ela Quality Resort wat ze later willen worden!”

LUCHTVAART

Alitalia krijgt tot eind juni 2019 om lening terug te betalen

De Italiaanse regering geeft Alitalia tot eind juni 2019 de tijd om haar lening terug te betalen. De deadline om het overbruggingskrediet van 900 miljoen euro terug te betalen is daarmee met een half jaar verschoven. De deadline lag op 15 december, maar is nu uitgesteld tot eind juni, zo laat de Italiaanse vice-premier Di Maio weten. Naar verluidt komen de Italiaanse spoorwegen, eveneens in handen van de staat, eind januari met een strategisch plan om Alitalia alsnog te redden. De ‘Ferrovie dello Stato’ is wel nog op zoek naar een partner, mogelijk is dat easyJet dat begin november een bod uitbracht op Alitalia. Ook met Delta Air Lines zouden er gesprekken worden gevoerd. Het wordt nu afwachten hoe de Europese Commissie hierop reageert. De EC startte eerder al een onderzoek naar de 900 miljoen euro die Alitalia van de Italiaanse overheid kreeg. Het onderzoek draait rond de duur van de lening en de terugbetalingstermijn.

HOTELLERIE

RIU: Riu Palaca Baja California

© RIU

RIU Hotels & Resorts heeft onlangs het hotel Riu Palace Baja California geopend, het derde in Los Cabos en het twintigste RIU-verblijf in Mexico. Het hotel biedt all-inclusive en 24-hours roomservice en is het eerste Adults Only van de keten in Los Cabos. Met het nieuwe hotel zet RIU weer een stap richting de architecturale innovatie van zijn hotels door de ligging van de pleinen, bars en restaurants te veranderen, waarbij de uitzichten op zee bepalend zijn.

Het Riu Palace Baja California heeft, net als het onlangs geopende Riu Palace Costa Mujeres, een verandering van 180º ondergaan ten opzichte van de indeling van de gebruikelijke structuur van de RIU-hotels. In beide gevallen liggen de gemeenschappelijke ruimtes, de restaurants en de overdag geopende bars op een hoger niveau recht tegenover de zee, zodat de gasten altijd zicht hebben op in dit geval de prachtige Stille Oceaan. Daarnaast zijn in het Riu Palace Baja California in totaal 32 kamers op de brug gebouwd, waardoor het een van de hotels is met het grootste aantal kamers (in totaal 82) met direct vooraanzicht op zee. De verhoogde brug in dit ontwerp loopt over het plein en heeft een gevel die op zeewaarts is gericht. Daarnaast zorgt een combinatie van zwembaden en infinity pools voor een doorlopend perspectief van water dat samenvalt met de horizon van de oceaan.

Het nieuwe complex biedt gratis parkeergelegenheid voor de gasten, moderne faciliteiten en een verfijnde inrichting in overeenstemming met het Riu Palace-merk van RIU. Luxe hotels die worden ontworpen om er op een ontspannen manier te genieten. Het Riu Palace Baja California heeft 602 comfortabele en elegante kamers waarin lichte kleuren en hout domineren, het biedt gratis WiFi, airconditioning, een drankendispenser en een minibar.

Het nieuwe Riu Palace Baja California heeft vier zwembaden, waarvan twee met een swimup-bar. Het hotel is perfect uitgerust voor gasten die willen ontspannen dankzij de Renova Spa die meerdere schoonheidsbehandelingen en massages biedt. Met Deze inauguratie heeft RIU al een twintigtal hotels in Mexico, met in totaal bijna 12.000 kamers verdeeld over Playa del Carmen (6), Cancun (4), Costa Mujeres (2), Los Cabos (3), Riviera Nayarit (3), Mazatlan (1) en Guadalajara (1).

De RIU Group hanteert de komende vijf jaar een ambitieuze expansiestrategie met de focus op nieuwe bestemmingen, met name Azië en grote wereldsteden waar zij Riu Plaza stadshotels wil vestigen.

TOUROPERATING

TUI: Barut Collection

De Barut-keten in Antalya viert in 2021 zijn 50-jarig bestaan en speciaal daarvoor werd het Barut Collection concept voorgesteld. Zo genieten je klanten nog meer van hun vakantie dankzij een uitgebreider drankenmenu met lokale en internationale dranken, onbeperkte toegang tot de à-la-carterestaurants, langere openingsuren van de miniclub, en zoveel meer!

Ontdek de Barut Collection hotels: Kemer Barut Collection (5*), Arum Barut Collection (5*), Lara Barut Collection (5*), Acanthus & Cennet Barut Collection (5*).

© TUI

European Best Destinations: skiresorts

120.000 reizigers verkozen wereldwijd tussen 5 en 15 november 2018 de Beste Europese Skiresorts voor ‘European Best Destinations’ (sinds 2009), waaruit volgende top 5 is ontstaan: Avoriaz, Alpe d’Huez, Zermatt, Chamonix Mont-Blanc & Crans-Montana.

Ontdek het TUI-aanbod gelegen in deze top 5! TUI’s TOP-TIPS met uitstekende klantenbeoordelingen:

  • Hotel Club Sélection Belambra Les Cimes***, Avoriaz
  • Residence & Spa CGH Le Cristal De L’alpe, Alpe d’Huez
  • Hotel Antares****, Zermatt – Wallis
  • Dormio Resort Les Portes du Mont Blanc, Chamonix – Savoie Mont Blanc
  • Hotel Crans Ambassador*****, Crans-Montana – Wallis

LUCHTVAART

Air France: nieuwe topvrouw

© AF

Air France krijgt voor het eerst een vrouw aan het hoofd: de 49-jarige Française Anne Rigail. Rigail neemt de functie over van Air France-KLM-topman Ben Smith. Hij had tijdelijk ook de leiding over de Franse tak in afwachting van een nieuwe ceo voor de Franse luchtvaartmaatschappij. Rigail is al 27 jaar in dienst. Momenteel is ze lid van de raad van bestuur en eerder gaf ze de leiding aan de afdeling die verantwoordelijk is voor klantencontact. Ze begint op 17 december. Smith stelt “vertrouwen te hebben dat Rigail de noodzakelijke transformatie binnen Air France” zal brengen. Het is een van de eerste grote aanstellingen van Smith sinds hij in september de leiding kreeg over de Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie. Het lukte de Canadees om kort na zijn aanstelling de cao-onderhandelingen met het personeel recht te trekken. Eerder was de kwestie voor zijn voorganger Jean-Marc Janaillac aanleiding om te vertrekken.

TECHNOLOGIE

Teldar Travel: nieuw platform

Dankzij een nieuwe functionaliteit bij Teldar Travel kunnen klanten die reisagent zijn op het platform van B2B-hotelreserveringen toegang krijgen tot gecontroleerde beoordelingen en reviews van reizigers en ook hun eigen mening geven over de accommodaties die in de lijst staan. Tijdens of na een reis geven veel klanten commentaar op het internet en/of social media. Meningen van reizigers kunnen waardevol blijken, maar het vraagt ook alertheid, want ze worden versterkt zonder enige vorm van objectiviteit. Vanuit die constatering is Teldar Travel op zoek gegaan naar een manier om de klanten/reisagenten doeltreffend te informeren op basis van serieuze gegevens. De beoogde doelstelling is een betrouwbaarder alternatief bieden voor TripAdvisor. “We wilden professionals uit het toerisme gecontroleerde beoordelingen en reviews doorgeven, maar ook de gelegenheid bieden om hun eigen reviews achter te laten,” aldus Fabrice Perdoncini (VP Sales Teldar Travel). Om dit platform te verwezenlijken, werd een contract getekend met het bedrijf TrustYou, wereldmarktleider op het gebied van het verzamelen en analyseren van beoordelingen en reviews van reizigers waarvan al talloze grote spelers op de markt als Kayak, Skyscanner of Google gebruik maken. Teldar Travel heeft de door zijn partner versterkte gegevens opgenomen in de gloednieuwe functionaliteit die beschikbaar is op het platform voor hotelreserveringen. Voortaan ziet elke reisagent die zoekt naar beschikbare kamers de reviews van ieder hotel verschijnen, rechtstreeks op de resultatenpagina.

ZAKENREIZEN

BCD Travel: 2019 is het jaar van de zakenreiziger (en van het varken)

In de Chinese astrologie is 2019 het jaar van het varken: een tijd van overvloed en geluk. Volgens zakenreisorganisatie BCD Travel wordt volgend jaar ook het jaar van de zakenreiziger. Ontwikkelingen zoals hulpvaardige robots, reizen zonder cash, gepersonaliseerde ervaringen en smart cities zullen de reizigerservaring aanzienlijk verbeteren.

BCD blikt kort terug op drie belangrijke primeurs van 2018 en identificeert zes trends die zakenreizigers in de gaten moeten houden voor 2019. Een voorproefje van de ontwikkelingen die zakenreizigers volgend jaar zullen ervaren:

Interactie met robots

Artificial intelligence (AI) zie je in de reiswereld tegenwoordig overal. Van chatbots achter de websupport van luchtvaartmaatschappijen tot spraakassistenten in hotels bij wie je op elk moment van de dag een maaltijd kunt bestellen. Met steeds meer leveranciers die experimenteren met robottechnologie, is de kans groot dat zakenreizigers er in 2019 mee in aanraking komen. Denk maar aan een robot op de luchthaven die helpt met auto’s parkeren, de juiste gate vinden of een restaurant aanbeveelt. AI en Internet of Things zullen ook een belangrijke rol spelen in de manier waarop het verkeer wordt geregeld. Denk aan verkeerslichten die zich automatisch aanpassen aan de verkeersdrukte. Het resultaat? Minder verkeersopstoppingen, minder vervuiling en minder frustratie voor zakenreizigers.

Reizen zonder cash

We veranderen steeds meer in een papier- en geldloze samenleving. Bedrijven zoals Uber zijn koplopers met een hele nieuwe manier van betalen, waarbij gebruikers geen cash of creditcard bij zich hoeven te hebben. En met steeds meer bedrijven die hetzelfde model overnemen, wordt de technologie elke dag beter. Volgens de Evening Standard wordt de helft van alle metroritjes in Londen nu al contactloos betaald. Het systeem is zo succesvol, dat steden zoals New York en Boston het voorbeeld volgen.

Gepersonaliseerde ervaringen

In 2019 zullen de voorkeuren van reizigers een veel grotere rol spelen in reizigersservice en -tevredenheid. Volgens Forrester’s Age of the Consumer-onderzoek verwacht 72% van alle consumenten dat bedrijven hun unieke verwachtingen begrijpen. Zakenreizigers verwachten dezelfde gepersonaliseerde, eenvoudige en naadloze ervaring die ze van consumentenmerken krijgen en zijn bereid om persoonlijke informatie te delen omwille van gemak en service. Leveranciers verzamelen op hun beurt steeds meer relevante data over merkvoorkeuren van reizigers, boekingsgedrag en reispatronen. Ze combineren die informatie met het zakelijke reisbeleid om uitgavebeslissingen tijdens het reizen te beïnvloeden en service te verbeteren.

Lees hier meer over de zes trends voor zakenreizigers in 2019.

LUCHTVAART

El Al: promo

Geniet van de nieuwe promotie van El Al naar bestemmingen in het Verre Oosten en Zuid-Afrika (HKG, BJS, BKK, BOM en JNB) vanuit Brussel via Tel Aviv. Geldig voor vluchten in business class tot 31 maart 2019 en 2 gratis stops in de bruisende stad Tel Aviv inbegrepen. El Al biedt u het comfort van echte business class seats, service met een glimlach en zorg voor de kleine details. Het groepsdepartement zal snel antwoord en flexibele voorwaarden bieden voor groepen van minstens 10 passagiers. Ga voor meer informatie naar de website www.elal.com of neem contact op met de reservatiedienst 0032-2-2310103.

REISINDUSTRIE

Travel Counsellors: Travel Academy

Travel Counsellors lanceert de Travel Academy die speciaal is ontworpen voor kandidaten zonder ervaring in de reisindustrie, maar met een passie voor reizen en een sterke drive om te ondernemen. De eerste Travel Academy deelnemers starten al op 28 januari 2019 en worden in 32 weken klaargestoomd om hun eigen succesvolle onderneming als zelfstandig reisadviseur bij Travel Counsellors te runnen.

Het programma duurt in totaal 32 weken, maar al na twee weken intensieve training op het hoofdkantoor in Den Haag kunnen de deelnemers van de Travel Academy als Travel Counsellor aan de slag. Met de ondersteuning van een team van experts kunnen de nieuwe Travel Counsellors dus al snel hun eerste klanten helpen met het samenstellen van reizen en gaan ze inkomsten genereren. Na de in-house training zullen de Travel Academy Counsellors een online trainingsmodule volgen en intensieve persoonlijke begeleiding krijgen.

Fred van Eijk, Managing Director Travel Counsellors Nederland en België: “In het Verenigd Koninkrijk en in Dubai zijn wij al jaren zeer effectief met onze eigen Travel Counsellors Academy. Een aantal van de meest succesvolle Travel Counsellors ter wereld hebben deze investering gedaan en het uitgebreide programma gevolgd. Ik ben daarom heel verheugd deze Academy nu in Nederland en België te kunnen introduceren en ben er persoonlijk zeer bij betrokken. Het begeleiden en stimuleren van reisondernemers is het mooiste van mijn baan. Nu kunnen ook reisliefhebbers met ondernemersdrang en een goed netwerk met volle overtuiging samen met ons aan de slag. Een bewezen concept en de beste investering in je eigen succesvolle onderneming als zelfstandig reisadviseur.“

Debby Joossens, sales bij Travel Counsellors: “We zijn heel blij dat we in januari met een eigen TC Academy gaan starten, zo kunnen we toekomstige Travel Counsellors nog beter klaar stomen voor hun start van hun eigen onderneming als zelfstandig reisadviseur. De opleiding is tailor made ontwikkeld en behandelt alle onderdelen die nodig zijn om als Travel Counsellor aan de slag te gaan. Wij kunnen ons dan nog beter richten op de ondernemende reisfanaten met verkoopervaring en een goed netwerk die graag een eigen reisonderneming willen starten en daarbij de beste ondersteuning willen hebben.”

REISINDUSTRIE

BATM: Travel Professional of the Year

Ann-Sofie Van Wonterghem en Pascal Struyve

Ann-Sofie Van Wonterghem, Procurement Responsible indirect spend bij Barco, is door de Suppliers van de Belgian Association of Travel Management (BATM) verkozen tot Travel Professional of the Year 2018.

“Ann-Sofie is een vaste waarde geworden binnen Barco,” zegt Supplier Ruud Brosens, Associate Director Belgium and Luxemburg bij AirPlus International. “Sinds haar start bij het bedrijf elf jaar geleden, werkt ze voortdurend aan de verbetering van het reisprogramma. Daarbij verliest ze haar reizigers niet uit het oog: Ann-Sofie automatiseert het volledige end-to-end proces om het reizigers zo gemakkelijk mogelijk te maken én gebruikt de nodige duty of care tools om haar reizigers veilig te houden.”

Ann-Sofie Van Wonterghem startte haar carrière bij Starwood Hotel Brussels, waar ze Sales & Marketing Assistant was. Na een passage bij Bombardier Transportation en Secretary Plus Direct Team als Executive Assistant, ging ze in 2007 aan de slag bij Barco, een Kortrijks bedrijf gespecialiseerd in beeldschermen. Daar bekleedde ze achtereenvolgens de functie van Travel Coordinator en Contract Buyer, en is ze nu Procurement Executive.

BATM verbindt al meer dan vijftien jaar de Belgische travel managers en telt meer dan 150 leden. De vereniging organiseert vier conferenties per jaar waarop ze nieuwe technologieën en trends binnen de zakenreissector toelicht. Ook krijgen travel managers er de kans ideeën uit te wisselen over de pijnpunten en uitdagingen van hun beroep. “Zo hebben we dit jaar bijvoorbeeld een conferentie georganiseerd over big data en het heruitvinden van reisprogramma’s,” zegt BATM-voorzitter Pascal Struyve. “Doordat de zakenreisindustrie zo snel verandert, is het belangrijk voor travel managers om mee te blijven met de nieuwste ontwikkelingen. Daar spelen wij op in met onze conferenties: deelnemers konden bijvoorbeeld tijdens de conferentie over reisprogramma’s brainstormen over concrete ideeën om het reisprogramma van hun bedrijf opnieuw uit te vinden.”

LUCHTVAART

Air Transat TGV AIR 2019: boekbaar

Air Transat biedt haar klanten vanaf januari 2019 in samenwerking met SNCF een nieuwe service aan die trein en vliegtuig combineert: TGV AIR. Deze nieuwe dienst combineert trans-Atlantische Air Transat-vluchten met vertrek vanuit Parijs (CDG) met een treinreis per hogesnelheidstrein vanuit België en is vanaf nu boekbaar via de GDS’en.

De dienst wordt aangeboden door Air Transat en SNCF en vereenvoudigt en vergemakkelijkt de hele opzet voor de reiziger: slecht één reservatie, één tarief en één ticket. Elke gewenste wijziging aan de reis kan in één keer doorgevoerd worden. En de passagiers reizen zonder zorgen: in geval van vertraging van de vlucht of trein worden er automatisch plaatsen gereserveerd op de volgende vlucht of in de volgende beschikbare trein.

De TGV AIR-dienst biedt een snelle en efficiënte treinverbinding (ongeveer 90 minuten) tussen het station Brussel-Zuid in België en de luchthaven Parijs-Charles de Gaulle (TGV-station Parijs-CDG 2) in Frankrijk. Bij aankomst in Parijs hebben reizigers een gegarandeerde aansluiting op de rechtstreekse Air Transat-vluchten naar Montreal (dagelijks), Quebec, Toronto en Vancouver.

Zo hebben Air Transat passagiers in 2019, afhankelijk van de afreisdatum, de keuze tussen een rechtstreekse vlucht van Brussel naar Montreal tijdens de zomerperiode of een vlucht uit Parijs met de bijhorende TGV AIR-dienst vanuit België het hele jaar door.

BESTEMMING

Wallis boven in Aspen-Wilrijk

Op de indoor-skipiste ‘Aspen’ in Wilrijk (Antwerpen) kun je het hele jaar door op de latten of op het snowboard naar beneden glijden op échte (kunst)sneeuw. Bij de opening een jaar geleden was er nog maar 1 eerder vlakke piste, maar inmiddels heeft ‘Aspen’ een stevige upgrade gekregen: de rechterhelft van de piste is uitgebouwd met ‘ramps’ en andere hobbels en bobbels voor waaghalzen of speelvogels op de latten, terwijl je links nog altijd rustig kunt leren skiën. In je eentje of onder deskundige begeleiding.  De skipiste wordt gesponsord door het Zwitserse kanton Wallis, dat met de hoogst gelegen skipistes van Zwitserland ook het meeste sneeuwzekerheid biedt. Speciaal voor de gelegenheid kwamen enkele skileraars uit Wallis – die wel het Nederlands machtig zijn – overgevlogen. Op het programma: ski-initiatie, een cursus ‘omgaan met lawinegevaar’, maar ook een les toerskiën: met mohair-vellen onder de latten én speciale bindingen en schoenen de berghellingen opwandelen, om dan zonder vellen weer naar beneden te glijden. “Dat is de ideale afwisseling tijdens een skivakantie”, zegt David Kestens, sales manager van de Aletsch Arena in Wallis. “Een dag weg van de onderhouden pistes om er op uit te trekken in de diepsneeuw, een magische ervaring in de maagdelijke sneeuw. Bij ons kun je dat zelfs onder begeleiding van een gediplomeerde skileraar doen. Dan zit je zeker safe. “En dan moe maar tevreden afronden met een Zwitserse raclette-avond: de gesmolten kaas afschrapen en die draperen over je aardappelen met uitjes en augurken. En een Zwitserse wijn erbij. Heerlijk.”

HOTELLERIE

Brugse hotelvereniging: eindejaarsreceptie

De Brugse hotelvereniging Hotels Regio Brugge VZW hield op zondag 9 december haar exclusieve, jaarlijkse Get Together eindejaarsreceptie. Het was een groot succes met bijna 200 aanwezigen vanuit de sector, partners en stakeholders. Voorzitter Thierry Lemahieu opende de avond met een terugblik op het voorbije jaar. Het jaar 2018 was het jaar van initiatieven zoals de Triennale, de aankondiging van een congresgebouw en nieuwe museumsite, en innovatieve marketingcampagnes. Hierna hield Horeca Vlaanderen-CEO Matthias Decaluwé een toespraak waar hij het belang van de sector in de nationale economie aantoonde en hamerde op daadkracht in het beleid. Daarna werden de eetstanden (gesponsord door lokale restaurants) feestelijk geopend met muziek van de live band.

MICE

Tiende award voor FCM Travel Solutions

Voor de achtste keer op rij is MICE-operator FCM Travel Solutions bij de uitreiking van de World Travel Awards uitgeroepen tot Leading Travel Management Company. De uitreiking van de World Travel Awards, beschouwd als de meest prestigieuze toerisme-trofee, vond dit jaar plaats in Lissabon en was aan zijn 25ste editie toe. FCM Travel Solutions haalde het van sterke concurrenten als American Express Global Business Travel, BCD Travel, Carlson Wagonlit Travel en Corporate Travel Management. FCM staat bekend als een innoverende organisatie. Zo is SAM, de “Smart Assistant for Mobile” een baanbrekende tool voor de zakenreiziger. Het bedrijf stelt wereldwijd zesduizend personen te werk en is actief in 97 landen. FCM heeft in België kantoren in Antwerpen, Zaventem, Genk en Lasne en in Canach in het Groot Hertogdom Luxemburg. Info: www.be.fcm.travel.

BINNENLAND

Permanent zand- en chocoladesculptuurconcept in Brugge

Brugge krijgt vast zand en…chocoladesculpturenconcept in de binnenstad. Na maanden onderhandelingen tussen het stadsbestuur van Brugge heeft de organisator van het Brugse IJssculpturenfestival en het jaarlijks zandsculpturenfestival in Oostende, Alexander Deman, een overeenkomst om in het centrum van Brugge een permanente tentoonstelling over zand- en…chocoladesculpturen te houden. Dat zal gebeuren in de voormalige Man at Work winkel in de Mariastraat. Dat pand is beschermd, maar heeft een opvallend grote binnenruimte en centraal in het pand kunnen er beelden gebouwd worden tot maar liefst drie meter hoog. De naam van het museum wordt passend Musea Sculpta. Bij de opening – over enkele maanden al – zal de tentoonstelling Leonardo Da Vinci als thema krijgen.