20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyses van de week

Deze week leest u de volgende analyses samen met de Travel Magazine Newsletter:

TM TRAVEL AWARDS

TM Travel Awards 2018: Full House

Vanavond vindt in het Hilton Antwerp Old Town de feestelijke 21e editie van de TM Travel Awards plaats. De Belle Epoque-zaal van het hotel aan de Groenplaats zal meer dan 700 reisprofessionals verwelkomen. Vergeet zeker jullie boarding pass niet! Uit ervaring weten we dat het verkeer op vrijdagavond wel eens roet in het eten kan gooien, vertrek daarom op tijd, om niets van deze bijzondere avond te missen! De TM Travel Awards zal dit jaar een half uur vroeger beginnen. We verwachten u dus om 18u! Het diner start om 19u15. Naar jaarlijkse gewoonte kan u zaterdagmorgen in uw mailbox de extra TM-newsletter vinden met alle winnaars in de diverse categorieën.

#TMTravelAwards

Zij die er vanavond niet kunnen bij zijn, blijven via de TM social media kanalen op de hoogte van het verloop van de gala-avond en de uitreiking van de diverse TM Travel Awards. Volg onze stories op Instagram (@travmag). En post zelf uw foto’s van de avond met de hashthag #TMTravelAwards.

Event foto’s

De gratis tafelgroepsfoto’s die men traditioneel à la carte kan laten maken in de fotostudio, links van de lift in de foyer, kan u in de loop van volgende week in hoge resolutie downloaden via de website van de TM Travel Awards. Om als eerste de foto’s te bekijken, hou je best onze Facebook-pagina en website in de gaten. Zeer belangrijk: als u deze foto’s commercieel wil gebruiken (lees: publiceren, waar en hoe ook), dient u daarvoor de toelating te krijgen van de respectievelijke fotograaf; te contacteren via de redactie van Travel Magazine red@travel-magazine.be

VAKBEURS

BTExpo: 15e editie!

Brussels Travel Expo, beter bekend onder de naam BTExpo, is aan zijn 15e editie toe! Op 10 en 11 december kunnen reisprofessionals terecht in Jeux d’Hiver in Brussel voor de bijzondere verjaardagseditie van de enige professionele reisbeurs in België! Bezoekers mogen zich alvast opnieuw verwachten aan het nieuwe, innoverende beursconcept dat vorig jaar voor de eerste keer werd gelanceerd.

Praktische info

Wanneer: 10 (17u-22u) & 11 december (14u30 – 19u). Afscheidsfeestje op 11/12 vanaf 20u.
Netwerklunch op 11 december, om 12u30 in het restaurant van Jeux d’Hiver. Meer info via www.btexpo.com
Waar: Jeux d’Hiver (Ter Kamerenbos, Brussel) – Croquetweg 1, 1000 Brussel
Parking is gratis en erg makkelijk te bereiken via openbaar vervoer (tram 7, 93 en 94 en bus 38).

HOTELLERIE

© RIU

Riu Palace Tropical Bay (Negril): heropening

RIU Hotels & Resorts heropent het grondig gerenoveede Riu Palace Tropical Bay in Negril, het eerste hotel van de hotelketen op Jamaica. De veranderingen in het hotel zijn vooral opvallend in de lobby, een ruimte die dankzij de grote ramen helderheid en ruimtelijkheid heeft gekregen. Riu Palace Tropical Bay heeft nu 452 kamers waarvan de nieuwe stijl de klassieke verfijning van de Riu Palace-lijn combineert met meubels met eenvoudige lijnen en lichte tinten met turquoise elementen. Voor meer comfort voor de gasten zijn alle badkuipen vervangen door grote inloopdouches.

Een ander nieuw kenmerk van het hotel is de integratie van de kinderclub RiuLand in het kindergedeelte. In dit gebied is ook een zwembad voor hen, groter dan het vorige, en een speeltuin. Het hotel heeft ook drie grote buitenzwembaden, waarvan één met swim-up bar en er is een complete fitnessruimte die gerenoveerd is, net als het spa gedeelte.

Ook de restaurants zijn allemaal gerenoveerd en hebben een eigentijds ontwerp in overeenstemming met de rest van het hotel. De bars zijn ook volledig gerenoveerd en bieden de 24-uurs service in de lobbybar en in de loungebar. Het hotel heeft het aanbod uitgebreid met het nieuwe ijssalon en de koffiebar ‘Capuchino’.

Ambitieus uitbreidingsplan

Het RIU-concern heeft een ambitieus uitbreidingsplan voor de komende vijf jaar, met een sterke inzet op nieuwe bestemmingen. Vooral in Azië en grote wereldsteden waar Riu de Plaza-stadshotels wil implementeren. De hotelketen, met meer dan 65 jaar geschiedenis, kenmerkt zich door een sterke betrokkenheid bij hun bestemmingen en investeert in langlopende projecten waarbij de lokale gemeenschap wordt betrokken via het inkoop-, werkgelegenheids- en duurzaamheidsbeleid. RIU investeert ook in de ontwikkeling en verbetering van de duurzaamheid van de bedrijfsvoering en bij alle projecten is respect voor het milieu en de lokale omgeving en cultuur leidend.

DUURZAAM TOERISME

Center Parcs: duurzaamheid steeds belangrijker

Voor 8 op de 10 Belgische gasten van Center Parcs geldt dat duurzaamheid een grote rol speelt bij hun keuze voor een vakantiebestemming. En de Belgen zijn niet de enige vakantiegangers die duurzaamheid belangrijk vinden: toeristen uit onze buurlanden laten dit steeds zwaarder meewegen in hun keuze voor een vakantiebestemming. Bij de keuze voor een vakantiepark speelde tien jaar geleden vooral de vraag of de vakantieparken schoon waren en of accommodaties zich in een natuurlijke omgeving bevonden. Dat is in 2018 nog steeds belangrijk, maar nu kijken gasten ook naar de milieu-impact. Zo vinden zij het belangrijk dat er aandacht is voor mens en milieu, zodat ook toekomstige generaties kunnen genieten van de natuurlijke rijkdom. “Duurzaamheid zit in het DNA van Center Parcs en speelt een belangrijke rol in alles wat we doen. Dat betekent onder meer dat we heel zorgvuldig omgaan met alle flora en fauna in onze vakantieparken. Het is onze missie om de natuurlijke rijkdom in onze parken te koesteren en goed te doen voor de mensen om ons heen. Het streven is dat in 2021 diverse parken CO2-neutraal zijn en ook worden op dit moment energieneutrale cottages ontwikkeld in twee van onze parken”, vertelt Erwin Dezeure, Director Corporate Social Responsibility van Center Parcs Europe.

Duurzame voorzieningen in alle parken

Center Parcs streeft ernaar dat 60 procent van alle energie die in haar vakantieparken wordt gebruikt tegen 2021 duurzaam is. Zo zijn de cottages van Center Parcs voorzien van allerlei ‘groene’ faciliteiten, zoals energiezuinige apparatuur, slimme thermostaten die ervoor zorgen dat de cottage niet onnodig warmte vraagt als er geen gast aanwezig is en waterbesparende douchekoppen, kranen en toiletten. Ook zijn in alle parken voorzieningen aanwezig om afval te scheiden en krijgt gebruikt meubilair een nieuwe bestemming bij goede doelen. Bijzonder is dat de lampenkappen in de cottages zijn vervaardigd van gerecycled plastic en verbruikte houten materialen worden gebruikt als verwarmingsbron. Ook zet Center Parcs de laatste technologie in om de milieu-impact tot een minimum te beperken. Zo heeft het zwemparadijs Aqua Mundo maar liefst 90 procent minder chloor nodig dan reguliere zwembaden, doordat biologische filters en UV-technologie worden ingezet.

THEMAPARK

Disneyland Paris: uitbreiding FASTPASS-assortiment

Disneyland Paris biedt sinds kort nieuwe soorten FASTPASS-tickets aan. De reeds bestaande gratis FASTPASS blijft bestaan en werd aangevuld met twee nieuwe betalende tickets: Super FASTPASS en Ultimate FASTPASS. Met een FASTPASS verkort je de wachttijden bij een aantal van de populairste attracties, zoals Peter Pan’s Flight en Star Wars Hyperspace Mountain. Bezoekers moeten hun ticket scannen bij de automaat van de FASTPASS-attractie en ontvangen een kaartje met daarop het tijdstip waarop ze via de speciale FASTPASS-ingang sneller toegang krijgen tot de attractie. De FASTPASS-service is inbegrepen in de prijs van het verblijf.

Nieuw: super & ultimate FASTPASS

Vanaf slechts € 30 per persoon en per dag krijgt de bezoeker een snelle en flexibele toegang tot de topattracties zonder een toegewezen tijdslot! Elke dag zijn er een beperkt aantal Super FASTPASS- en Ultimate FASTPASS-tickets beschikbaar. Bezoekers boeken ze dus bij voorkeur op voorhand bij de reisagent. Hieronder vind je een handig overzicht van de Super en Ultimate FastPass-tickets (foto). Bij het boeken van een verblijf in een Disney Hotel of Disney Nature Resort krijgt de klant een ongelimiteerde Ultimate FASTPASS voor de prijs van een eenmalige! Voor alle voorwaarden en geldigheidsperiodes van de verschillende FASTPASS-tickets, ga naar DisneyStars.com.

LUCHTVAART

Brussels Airlines: uitbreiding getrouwheidsprogramma LOOP

Brussels Airlines voegt nieuwe voordelen toe aan haar getrouwheidsprogramma LOOP, ontworpen voor het toenemend aantal klanten dat met Brussels Airlines vliegt.  Passagiers kunnen voortaan ook LOOPs verdienen op langeafstandsvluchten en deze onmiddellijk uitgeven op hun volgende Brussels Airlines vlucht.

Brussels Airlines ontwikkelde LOOP in 2015 als aanvulling op het bestaande Miles & More programma, om haar klanten nog sneller meer voordelen te bieden. Voor elke euro die wordt uitgegeven aan vluchten van Brussels Airlines (exclusief luchthavenbelastingen) krijgen de leden drie LOOPs die ze nu onmiddellijk en zonder beperkingen kunnen uitgeven aan elke Brussels Airlines vlucht, terwijl er voordien een minimumaantal vluchten nodig was alvorens de verdiende LOOPs konden uitgegeven worden. Daarnaast hebben de leden nu de mogelijkheid om LOOPs te verdienen op alle vluchten van Brussels Airlines, ook buiten Europa.

Tot vijf familieleden die onder één dak wonen, kunnen samen LOOPs verzamelen, zodat ze nog sneller van een gratis vlucht kunnen genieten. Voor meer flexibiliteit kunnen LOOPs altijd gecombineerd worden met een contante betaling voor de aankoop van tickets. In LOOP zijn er geen statusniveaus, noch heeft men een lidkaart nodig – alles gebeurt online op www.loop.be.

Reizigers kunnen tegelijkertijd lid zijn van Miles & More en van LOOP, ze moeten dan zelf kiezen of ze LOOPs of Miles & More mijlen willen verdienen voor een bepaalde vlucht. LOOPs vervallen nooit, zolang de deelnemer eenmaal per jaar met Brussels Airlines vliegt.

FORUM

Forum Thomas More Mechelen: ‘De zin of onzin van reisbeurzen’

Op dinsdag 18 december vindt het tweede forum (van het nieuwe academiejaar) van Thomas More Mechelen in samenwerking met Travel Magazine plaats. Nu de jaarlijkse reisbeurzen opnieuw voor de deur staan, buigen de panelleden zich deze keer over het thema: ‘de zin of onzin van reisbeurzen’. Zo zetelen Frédéric François (deputy general manager FISA, organisator van het vakantiesalon Brussel), Pieter Demuynck (voorzitter Selectair), Bruno De Lathauwer (zaakvoerder Live To Travel / Reizen De Lathauwer) en Jan Van Durme (sales representative, All Ways Cruises) in het panel.

TM-hoofdredacteur Robrecht Willaert is andermaal moderator van dienst. De studenten van Dominique Verbeeck, docente Hospitality, zorgen voor het goede verloop van de avond. Praktische informatie: het forum vindt plaats op de Thomas More Campus De Vest, Aula 2, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen. Aanvang is om 19u00 stipt. Het einde wordt verwacht rond 20u30. Het aantal plaatsen is beperkt (maximaal 220 personen), snel inschrijven is dus de boodschap! Meer info of inschrijven via deze link.

LUCHTVAART

Eindhoven: Moskou

Pobeda Airlines, onderdeel van Aeroflot, verbindt vanaf 21 december Eindhoven met Moskou, Vnukovo Airport. Vanaf 21 december a.s. landt vier keer per week een Boeing 737-800 uit Moskou in Eindhoven. De vertrektijd naar Moskou is gepland om 10:05 uur, iedere maandag, woensdag, vrijdag en zondag. Commercieel directeur Flip Estourgie over de nieuwe verbinding: “De verbinding tussen Moskou en Brainport Eindhoven geeft veel kansen voor zakenreizigers werkzaam in de automotive, hightech en agrifood sector. Uiteraard is de stad Moskou ook een mooie aanvulling voor toeristen als nieuwe bestemming op het routenetwerk. De bestemming Eindhoven en de Provincie Brabant worden nu goed bereikbaar voor de Russische markt, die steeds belangrijker wordt voor de toeristische bestemming Nederland. Met Moskou als start,  hopen wij de relatie met Pobeda Airlines de komende jaren verder uit te breiden.” In 2017 mocht Eindhoven Airport circa 570.000 Belgen verwelkomen, terwijl dit voor 2018 op circa 900.000 zal uitkomen. In 2017 vormden de Belgen 10% van het totaal aantal passagiers (5,7 miljoen), terwijl dit voor 2018 15% zal zijn van 6 dan wel 6,1 miljoen totaal passagiers.

REISINDUSTRIE

Hotelbeds koopt HolidayTaxis Group

De hotelbedbank Hotelbeds heeft op 14 november 2018 aangekondigd HolidayTaxis Group over te nemen, aanbieder van transfers en mobiliteitsoplossingen. HolidayTaxis heeft zijn hoofdkwartier in het Verenigd Koninkrijk en werd opgericht in 2002 en opereert in 150 verschillende landen. Dit in het kader van de productlijn ‘Beyond the Bed’. De HolidayTaxis Group zal blijven opereren als een onafhankelijk merk binnen het merk ‘Beyond the Bed’ van Hotelbeds.

CRUISE

MSC Cruises: promoties

Stel je klanten voor het seizoen 2019 een droomcruise voor! Met familie, een verliefd koppeltje, of onder vrienden: MSC Cruises heeft een cruise voor elk van hen! Vanaf nu kan u afvaarten van maart tot december 2019 boeken, en daarbij geldt een bijzondere promotie: zo cruiset de 2e persoon aan -50%! De Middellandse Zee, Noord-Europa, de Antillen, de Caraïben, Cuba of nog de Emiraten: mochten uw klanten dromen van stranden en paradijselijke eilanden, de natuur en uitgestrekte gebieden of steden en architectuur, MSC Cruises heeft altijd een antwoord op hun verlangens. Indien jullie klanten nog een langere ervaring wensen te beleven, kies dan voor de Grand Voyages en laat hen door de Zeeën varen alsook de Oceanen van de wereld. Aanbieding geldig tot 15 december 2018 voor vertrekken van maart tot december 2019. Meer informatie: www.mscbook.com

THEMAPARKEN

Puy du Fou: succesvol seizoen

Puy du Fou ontving afgelopen seizoen 2.301.000 bezoekers – wederom een record. Niet alleen Fransen weten het park te waarderen, ook het aantal Belgische bezoekers neemt toe met maar liefst 23%. Op TripAdvisor werd Puy du Fou verkozen tot nummer 1 park van Frankrijk, nummer 1 park van Europa en nummer 3 park van de wereld. Een bijzondere prestatie tegenover de zwaargewichten uit de Verenigde Staten. Puy du Fou blikt niet alleen terug, maar kijkt ook uit naar 2019. Een nieuwe originele Puy du Fou creatie zal in 2019 het daglicht zien: “Le Premier Royaume”, ofwel het Eerste Koninkrijk. Voor deze show nodigt Puy du Fou zijn bezoekers uit om in 14 droomwerelden te duiken, in een totaal concept met nooit geziene speciale effecten zoals je die hier kan zien.  In 2019 zal Puy du Fou de ingang van het Park compleet vernieuwen. De nieuwe architectuur zal de bezoekers verrassen en de vlottere service moet de beleving nóg sterker maken. Het bedrijf blijft ook investeren in het perfectioneren van zijn shows en service. In 2019 staat een investering gepland van zo’n € 28,5 miljoen.

TOUROPERATING

Live To Travel: gratis naar Zuid-Afrika & Namibië met 3 vrienden?

Live To Travel biedt reisagenten de kans om Zuid-Afrika en Namibië te ontdekken via een incentive. Wie tussen 17/09/18 en 12/04/19 de mooiste groei realiseert op Zuid-Afrika (met vluchten British Airways) en Namibië (met vluchten Air Namibia), neemt maar liefst 3 reisgenoten gratis mee op een 13-daagse rondreis door Zuid-Afrika of Namibië!  Benieuwd naar het programma Zuid-Afrika? Neem dan hier een kijkje. https://bit.ly/2B1c5Pp Wie een voorsmaakje wil van het programma Namibië kan dit hier terugvinden. https://bit.ly/2JVEysr De winnaars worden bekend gemaakt in de week van 15/04/19. De reisperiode valt tussen 01/05/19 en 30/04/20, buiten de schoolvakanties en feestdagen en volgens beschikbaarheid. De reis is inclusief verblijf, huurwagen en internationale vluchten (Air Namibia of British Airways) in economy klasse.

TOUROPERATING

© Gerrit Op de Beeck

K. De Werker (SQ) maakt promotie

Kardien de Werker, al 35 jaar het boegbeeld van Singapore Airlines in de Benelux en sinds 1 april 2003 sales manager Benelux bij de luchtvaartmaatschappij, maakt per 1 april 2019 nog eens promotie binnen het bedrijf. Hij neemt vanaf die datum de rol op van Regional Offline Manager Europe SQ. Kardien de Werker: “Het aantal landen in het offline team zal oplopen tot 30, waarvan 24 in Europa, 3 in Afrika en 3 in Azië. Ik blijf nog wel verantwoordelijk voor alle marketing en PR activiteiten voor de Benelux.” Vanaf volgende week start het bedrijf de procedure om een nieuwe sales manager Benelux aan te werven.

CONGRES

KUL congres: value of heritage for tourism

De KU Leuven organiseert van 8-12 april 2019 een internationaal congres rond het thema ‘Value of heritage for tourism’. Het is de zesde editie van de UNESCO UNITWIN Conference. Het betreft een leerstoel gevestigd binnen internationale universiteiten in het kader van het UNESCO UNITWIN-programma (University Twinning and Networking), opgericht in 1992. Ze richten zich op het bevorderen van onderzoek, training en programma-ontwikkeling op alle competentiegebieden van UNESCO. Het zijn vooral de instellingen voor hoger onderwijs in ontwikkelingslanden of landen in transitie die bij het programma gebaat zijn. Het draait daarbij rond thema’s zoals de verscheidenheid aan cultuurgerelateerde onderwerpen, de bescherming van tastbaar en immaterieel cultureel erfgoed, duurzaam toerisme, archeologie en risicobeheer voor stedelijk erfgoed. Vandaag omvat het programma meer dan 650 instellingen in 124 landen. Voor de volgende conferentie, georganiseerd door de KU Leuven, staan alvast enkele interessante sprekers gepland. Het gaat o.a. om Prof. Carla Santos (University of Illinois), Peter De Wilde (CEO VisitFlanders) en Prof. Antonio Paolo Russo (Universitat Rovita I Virgili, Tarragona, Spain).

Dominique Vanneste, hoogleraar KU Leuven (afdeling Geografie en Toerisme) en Chair van de conferentie: “Wij hopen hiermee een internationaal publiek te bereiken maar toch ook Vlaanderen en de interessante zaken die er rond onderzoek in toerisme gebeuren, naar buiten te brengen. We mikken op minimaal 150 deelnemers.”

Meer informatie over het programma en inschrijvingen: https://ees.kuleuven.be/unitwin2019/

TOUROPERATING

Club Med: Color Days

Color is the new black bij Club Med! Hoog tijd dus voor je klanten om een kleurrijke wintervakantie te boeken! Van 19 tot 30 november besparen uw klanten tot €500 op een vakantie in het winterseizoen: Verre Bestemmingen (inclusief CM2), Zon Dichtbij of Wintersport of Circuit Decouverte. Meer informatie via clubmedpartners.be of clubmed.be

PEOPLE ON THE MOVE

Thomas Cook Hotels & Resorts: Christophe Lievens

Sinds 1 oktober 2018 is Christophe Lievens (41) de nieuwe Retail Marketing Manager voor Thomas Cook Hotels & Resorts voor België, Nederlands en Frankrijk. Christophe is het aanspreekpunt voor alle reisagenten met vragen omtrent de verschillende merken (SENTIDO, Sunprime, Casa Cook, Cook’s Club, Aldiana, Sunwing, SunConnect en smartline). Christophe Lievens volgde een opleiding hotelschool en werkte de eerste jaren van zijn carrière in Hotel Andromeda (Oostende). Later ging hij aan de slag bij Thomas Cook als reisleider (Kos, Gran Canaria, Corfu, Tunesië). Zijn carrière als reisleider eindigde in 2003, in Zanzibar, waar Christope de bestemming opstartte. Terug in België, werkte Christophe opnieuw enkele jaren in de horeca maar besliste toch na een tijdje terug te keren naar Thomas Cook, waar hij gedurende een periode in het contact center werkte in Zwijnaarde. Hij groeide door binnen het Turbo Team waar hij de werking van de touroperator en de verschillende afdelingen goed leerde kennen. Vanuit die functie solliciteerde hij uiteindelijk voor de vacature van Retail Marketing Manager voor Thomas Cook Hotels & Resorts. “Het is mijn ambitie om gemakkelijk bereikbaar te zijn voor de reisagenten en volledig in functie te staan van hen. Ik wil mijn kennis overbrengen van de verschillende merken.” Christophe is ook erg actief op social media en nodigt iedereen uit om via Facebook bevriend te worden met hem!

“Elke reisprofessional kan me bereiken via christophe.lievens@thomascook.be, 0032495480551 of via Facebook! Wie op de hoogte wil blijven van al het Thomas Cook Hotels & Resort nieuws, kan zich eveneens inschrijven voor mijn wekelijkse nieuwsbrief ‘Happy Monday’.”

TOUROPERATING

Thomas Cook: kinderen gratis & familiekorting

Wil jouw klant volgende zomer met het hele gezin op vakantie? Dan is nu het moment om te boeken! Niet enkel profiteert je klant van de straffe actie ‘Kinderen gratis’, ook pakt Thomas Cook uit met een mooie familiekorting van € 200 per dossier! Gebruik hiervoor in BTN4U de code ‘200FAN’. Deze familiekorting is geldig op alle vliegvakanties met vertrek in juli en augustus en is geldig bovenop de ‘Kinderen gratis’ actie. Wees er snel bij, want deze korting is enkel geldig voor de eerste 5000 boekingen!

© Thomas Cook

Canarische Eilanden

Wil jouw klant deze winter de zon opzoeken? Raad hem dan een vakantie aan naar de Canarische Eilanden. Deze vulkanische eilanden naast de Afrikaanse kust zijn gezegend met adembenemende landschappen, prachtige stranden én een warm klimaat het hele jaar door. Enkele hoteltips? Het fantastische adults-only hotel Iberostar Sábila op Tenerife en het trendy viersterrenhotel SENTIDO Gran Canaria Princess op Gran Canaria.

© Thomas Cook

Zomercruises én kids gratis

Wie vroeg zijn cruise reserveert, profiteert van extra voordelige prijzen! Zo geniet je klant van kortingen tot € 200 p.p. op een selectie van het zomeraanbod. De kortingen zijn reeds verrekend in de prijs. Bovendien gaan de kinderen gratis mee op cruise op een selectie van afvaarten. Deze scherpe prijzen worden exclusief door Thomas Cook aangeboden. Meer info vind je op de Thomas Cook Agentsite.

Inspiratiereizen

Heeft je klant zin in een unieke, zorgeloze vakantie met Nederlandstalige begeleiding? Raad hem dan een inspiratiereis aan! De nieuwe zomerbrochure Thomas Cook inspiratiereizen is zopas van de pers gerold en wordt vanaf 19 november verdeeld. In het aanbod voor zomer 2019 vind je weer tal van prachtige sportvakanties, wellnessvakanties, rondreizen en begeleide cruises. Ontdek alle inspiratiereizen in de Thomas Cook newsletter van deze week.

TECHNOLOGIE

BCD Travel: blockchain

Het laatste jaar is blockchain een van de meest besproken topics geworden. We hebben intussen dan ook allemaal een idee van hoe het werkt, maar de technologie is en blijft complex. BCD Travel maakte daarom deze video waarin het blockchain op een simpele manier uitlegt. De zakenreisorganisatie maakt daarvoor gebruik van allerhande voorbeelden, waaronder de toepassingsmogelijkheden op smart homes en (zaken)reizen.

BCD Travel beschikt trouwens over heel wat expertise op het vlak van blockchain en andere opkomende technologieën, zoals bots en Virtual Reality, die een grote impact zullen hebben op de zakenreisindustrie.

PS: de zakenreisorganisatie lanceerde ook al een video over Wi-Fi in de lucht, die zeker het bekijken waard is als je wil weten hoe Wi-Fi op vliegtuigen geraakt en waarom Europa nood heeft aan nieuwe technologieën.

TOUROPERATING

TUI Vaarvakanties 2019

© TUI

Een vaarvakantie biedt een mooie mix tussen spanning en ontspanning. De eerste keer dat je met de boot door een sluis navigeert, vergeet je nooit. Onderweg kan je zo vaak als gewenst stoppen om het landschap per fiets te ontdekken, te picknicken, te vissen,…

Je verkent nieuwe horizonten met Le Boat, de nummer 1 aanbieder van vaarvakanties in Europa. “Le Boat staat voor een moderne vloot, met boten tot 12 personen, en de grootste keuze qua vaarroutes en regio’s. Voor vaarvakanties met Le Boat heb je GEEN vaarbewijs nodig en is ervaring niet vereist! Voor afvaart krijg je een opleiding,” aldus TUI.

Nieuw in 2019:

  • Nieuwe basis in Canada: Seeley’s Bay
  • Nieuwe Horizon 5 boten in alle regio’s van Frankrijk (m.u.v. Bretagne/Charente), Duitsland, Nederland en Canada

Boek vlug, want bij boeking vóór 01/12/2018 genieten je klanten van:

  • 15% korting op Standaard & Comfort boten
  • 10% korting op Royal Mystique, Mystique & Vision boten
  • 5% korting op Horizon boten
  • Gratis gebruik van 2 fietsen als TUI-klant

HOTELLERIE

RIU: opening Palace Boavista

© RIU

RIU Hotels heeft onlangs haar vijfde hotel in Kaapverdië geopend en dit is het derde op het eiland Boa Vista: Riu Palace Boavista. In dit hotel heeft de keten in totaal 70 miljoen euro geïnvesteerd. Het 5-sterren hotel ligt in Praia das Dunas en biedt de exclusieve RIU All Inclusive 24uurs service met de verfijning van de elegante Riu Palace-lijn. De opening van dit hotel met 505 kamers, drie zwembaden en een breed gastronomisch aanbod vindt plaats tien jaar na de opening van Riu Karamboa, het eerste hotel van de keten op dit eiland. Elk jaar ontvangen de RIU hotels op Kaapverdië meer dan 235.000 gasten en het totaal aan investeringen in de eilanden bedraagt meer dan 340 miljoen euro.

De 505 kamers van Riu Palace Boavista zijn uitgerust met voorzieningen zoals gratis WiFi, een complete minibar en een drankendispenser. Daarnaast biedt het hotel meer dan honderd Swim-up Double rooms, een exclusief kamertype met een privézwembad.

Zoals gebruikelijk in de hotels van de Riu Palace-lijn, is het gastronomisch aanbod zo geselecteerd dat het aan de meest veeleisende smaken en behoeftes kan voldoen. Naast het hoofdrestaurant ‘Africa’, dat een uitgebreid en gevarieerd buffet met live cooking biedt, zijn er het fusionrestaurant ‘Krystal’, de Japanse specialiteiten van het themarestaurant ‘Mitsuki’ en het restaurant ‘Sal Rei’, dat ’s avonds de klassieke gerechten van het Steakhouse serveert.

Wat betreft bars heeft Riu Palace Boavista een zeer gevarieerd aanbod. Van twee swim-up bars, ‘Grogue’ en ‘Pontchi’, naar een ‘Sports Bar’, 24 uur geopend, door naar twee elegante bars: de loungebar ‘Kizomba’ en de lobbybar ‘Muscat’. Dit nieuwe RIU hotel heeft ook een klassieker in de nieuwe en gerenoveerde hotels van de Riu Palace-lijn: koffie- en banketcorner ‘Capuchino’.

Het nieuwe hotel biedt ruimte aan kunst in Riu Art, een club voor de kleintjes om zich te vermaken in RiuLand, maar ook een complete fitnessruimte en een uitgebreid scala aan schoonheids- en wellnessbehandelingen in de nieuwe Renova Spa. De gasten kunnen ook genieten van de nachtclub Pacha bij het naastgelegen Riu Karamboa.

TOUROPERATING

Japan © Imagine Travel

Imagine Travel: ‘Winter in Japan’ promo

Imagine Travel: “Meer en meer toeristen vinden de weg naar Japan tijdens de wintermaanden. De temperaturen vallen best mee, meestal is er mooi licht (geen smog in de grootsteden) en het is minder druk. De aantrekkelijke vluchtprijzen van ANA zijn een extra troef.” Om tegemoet te komen aan deze vraag lanceert Imagine een promo met een 9-daagse rondreis Tokyo & Kyoto met verblijf in een ryokan met onsen. Warmwaterbaden (onsen) zijn zeer populair in Japan. Het badritueel maakt deel uit van de Japanse cultuur en is uiterst helend voor spieren, gewrichten en huid. Daarom heeft Imagine Shibu Onsen opgenomen in het programma met een bezoek aan de Kokuya ryokan. Deze ryokan heeft een geschiedenis van meer dan 400 jaar en biedt 6 verschillende natuurlijke warmwaterbronnen die rijk zijn aan mineralen. Deze promo is boekbaar bij Imagine tot eind november voor een vertrek tussen 7 januari en eind maart.

Kandy Perahera © Imagine Travel

Perahera festival Sri Lanka

Van 5 tot 15 augustus 2019 vindt het jaarlijkse Perahera Festival of het ‘Festival van de tand’ plaats in de stad Kandy. Dit is het belangrijkste festival van Sri Lanka waarbij alles draait om de meest waardevolle boeddhistische relikwie van het land: de tand van Boeddha. Deze tand wordt bewaard in de Dalada Maligawa tempel (tempel van de tand) in Kandy. Tijdens het festival kan je er elke avond processies bewonderen met muzikanten, acrobaten, prachtig uitgedoste Kandydansers, vuurdansers en meer dan 100 majestueus versierde olifanten. Een van de olifanten, opgedirkt met lichtjes en kleurrijke stoffen, draagt een replica van de heilige tand door de stad.

Wie met Imagine Travel in Sri Lanka rondreist tussen 5 en 15 augustus, kan dit uniek festival uiteraard meepikken. Op tijd boeken is de boodschap, want de beschikbaarheid is beperkt. Imagine Travel biedt naast à-la-carte-programma’s op Sri Lanka ook 3 individuele rondreizen met chauffeur aan op Sri Lanka: Klassiek Ceylon (14 dagen), Complete rondreis (15 dagen) of de Oostkust (11 dagen). Meer info bij Imagine Travel.

CAR BROKER

Sunny Cars: boekingsrecord

Sunny Cars heeft een nieuw boekingsrecord gevestigd. Het aantal boekingen in alle markten is afgelopen boekjaar gestegen naar ruim 835.000. Dat zijn 65.000 boekingen meer dan vorig jaar. Dat succes is volgens de autohuurexpert mede te danken aan de hoge klanttevredenheid, waar Sunny Cars flink in heeft geïnvesteerd. Met als resultaat een score van een 9 uit bijna 19.500 reviews. Vooral in Spanje, Italië, Portugal, de V.S. en Griekenland werd massaal gebruik gemaakt van huurauto’s. Ook de verwachtingen voor 2019 zijn goed. Voor vertrek in de zomer van 2019 staat het huidige boekingsvolume van Sunny Cars 18 procent en voor de winter 13 procent in de plus.

“Onze focus op kwaliteit, service en diensten voor onze autohuurders en de hoge investeringen in dit segment betalen zich uit”, aldus Hans Knottnerus, managing director the Netherlands, Belgium & France van Sunny Cars. Knottnerus is zeer tevreden met de huidige jaarresultaten. “Vorig jaar hebben we niet alleen veel gedaan om medewerkers aan te trekken en te behouden, maar we hebben ook nadruk gelegd op kwaliteitscontrole om de klantervaring op locatie positief vorm te geven. Zo is er een director Rent a Car Quality aangesteld die zich focust op de kwaliteit ter plaatse.”

Statistieken

© Sunny Cars

Enkele cijfers uit de Sunny Cars statistieken voor het boekjaar 2017/18, gemeten over de markten Nederland, België, Duitsland en Zwitserland:

  • Belgen boeken het vaakst een minivan en de cabrio is het meest favoriet onder de Zwitsers. Het merendeel van de autohuurders houdt het echter bij gewone personenauto’s.
  • De meerderheid van de Sunny Cars klanten heeft de huurauto opgehaald op een luchthavenkantoor (ongeveer 80 procent). Maar vooral Nederlanders en Duitsers boekten ook graag bij een stadskantoor.
  • Kinderzitjes en GPS-apparatuur waren de populairste accessoires. Vooral voor Belgen is een navigatiesysteem in een huurauto een must, bij meer dan 40 procent van de reserveringen waarbij een accessoire werd geboekt, maakte het deel uit van de uitrusting van de auto. Nederlanders vinden blijkbaar liever zelf de weg, zij boekten procentueel de helft minder navigatiesystemen bij dan hun zuiderburen.

Voor het komende reisjaar 2019 ziet de autohuurspecialist een trend naar vakantielanden aan de Middellandse Zee maar ook naar de andere kant van de Atlantische Oceaan. Hans Knottnerus: “Vooral voor Griekenland is het aantal vroegboekingen sterk toegenomen. Momenteel staan de zomerboekingen bijna 70 procent in de plus en de winter zelfs 77 procent (boekjaar 18/19 tov 17/18). Ook de VS noteert een forse plus van ruim 40 procent meer zomerboekingen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en bijna 25 procent meer winterboekingen. Voor zomer 2019 staat Canada met een stijging van bijna 50 procent aan vroegboekingen zelfs nog hoger.”

CRUISE

Vard start staalsnijden voor Ponant’s ijsbreker

© PONANT

De Vard-werf in Roemenië is gestart met het staalsnijden van Le Commandant Charcot, de eerste ijsbreker voor Ponant. Het schip komt in 2021 in de vaart en wordt de allereerste hybride ijsbreker op vloeibaar aardgas. Le Commandant Charcot zal beschikken over 135 kajuiten en onder meer expeditiecruises aanbieden naar de geografische Noordpool (90 graden noorderbreedte) en de ongerepte gebieden van Antarctica zoals de Rosszee, de Charcot Islands en het Peter I-eiland. De reservaties voor de afvaarten van Le Commandant Charcot starten officieel op 4 april 2019. Sinds 6 september kunnen geïnteresseerden evenwel al een preboeking maken.

LUCHTVAART

Flybe over te nemen

De Britse regionale luchtvaartmaatschappij Flybe, die dagelijks tussen Antwerp Airport en London Southend Airport vliegt, heeft zichzelf te koop gezet. Maar dit heeft geen invloed op de lijndienst Deurne-Londen Southend. Afgelopen maand gaf Flybe aan dit jaar een verlies van 22 miljoen pond (24,99 miljoen euro) te lijden vanwege afnemende reizigersaantallen, een zwakkere Britse pond en hogere brandstofkosten. Eerder meldde de maatschappij al dat het de mogelijkheid bekijkt om het aantal vluchten te verminderen. Voor reizigers die gebruik maken van de lijn Antwerpen – Londen Southend zijn er geen problemen. Die vluchten worden uitgevoerd door Stobart Air onder de merknaam Flybe. Stobart Air is naar verluidt een van de geïnteresseerde partijen om Flybe over te nemen. Flybe heeft een vloot van 85 vliegtuigen, variërend van ATR’s tot Embraers en vliegt naar zo’n 100 verschillende luchthavens in het Verenigd Koninkrijk en Europa.

TOUROPERATING

Exclusive Destinations volgt de trends

In navolging van de Black Friday trend in de fashion wereld 👜, lanceert Exclusive Destinations samen met het Kempinski Hotel Bahía in Estepona BLACK NOVEMBER. Laat uw klanten tijdens de winter genieten van de zachte temperaturen van de Costa del Sol. Dit hotel biedt een prachtige ligging aan het strand, een verzorgde keuken, een recent vernieuwde en aangename Spa met binnenzwembad en, bij zonnig weer, een verwarmd buitenzwembad. Overtuig uw klanten voor 23 november met een 35% kortingsaanbod voor verblijf tot 31/03/19. reservations@exclusivedestinations.be

Gratis toegangskaarten Louvre Abu Dhabi

Etihad Airways en Exclusive Destinations geven gratis toegangstickets weg voor het Louvre Abu Dhabi. Het Louvre Abu Dhabi opende afgelopen jaar de deuren en is op vlak van architectuur en kunstcollecties wereldtop. Exclusive Destinations is ervan overtuigd dat uw klanten een bezoek aan dit museum zeker zullen waarderen. Hoe werkt het? Boek Etihad Airways vluchten via Exclusive Destinations en vraag je gratis tickets aan (reizen voor 31/12/18, 1 ticket per passagier, zo lang de voorraad strekt). Etihad Airways brengt u comfortabel in slechts 7 uur rechtstreeks van Brussel naar het zonzekere Abu Dhabi. Info en reservaties: reservations@exclusivedestinations.be of 09/2340700

EVENT

Cruise Selection: expeditiecruise-event

Expeditiecruises zijn ontworpen met de meest avontuurlijke reizigers in gedachten.

Cruise Selection nodigt u uit op een exclusieve presentatie op 28 november over expeditiecruises in samenwerking met de rederij Silversea. Speciaal voor deze gelegenheid heeft Cruise Selection een Engelstalige expeditieleider uitgenodigd. Reisagenten en -specialisten zijn meer dan welkom op deze uitzonderlijke presentatie!

14u00: Ontvangst met een glaasje
14u30: Start Engelstalige presentatie van Silversea Expedition Cruises
15u30: Einde presentatie en mogelijkheid tot vragen stellen. Meet & Greet met een drankje om af te sluiten om 16u30

Adres: Kasteel Den Brandt, Beukenlaan 12 te 2020 Antwerpen
Deelname is gratis maar inschrijving is wel noodzakelijk. Geef het aantal personen door bij inschrijving. Plaatsen zijn beperkt, dus wees snel!
Mogen wij u vragen om uw deelname te bevestigen via info@cruiseselection.be, met vermelding van uw naam, het aantal deelnemers, telefoonnummer en e-mailadres, en de naam van uw agentschap.

REISINDUSTRIE

Quick Parking nieuwe partner Miles Attack

Quick Parking wil zijn aanbod voor de reisagent verder uitbreiden in Europa met het getrouwheidsprogramma Miles Attack. De eerste markten waar dit uitgerold wordt zijn België, Frankrijk en Nederland. Met de intelligente en veilige parkeerformule dichtbij de luchthaven, beschikbaar non-stop 24 op 24 en 7 op 7, voor korte of lange duur, biedt Quick Parking de kans aan reisagenten om een aantrekkelijk product aan kun klanten voor te leggen. Een goede parkeerformule maakt het vertrek des te aangenamer.

Om de reisagenten te belonen schenkt Quick Parking 200 miles per dossier, het hele jaar, zonder voorwaarden. Om Miles te verzamelen, volstaat het als reisagent aan te sluiten bij Miles Attack, om elk verkocht dossier bij Quick Parking sinds 7 november aan te geven op de website www.milesattack.com

LUCHTVAART

Travel Counsellors: Internationale Conferentie

Afgelopen weekend namen een 100-tal Nederlandse en Belgische Travel Counsellors deel aan de internationale conferentie te Glasgow. In totaal waren er 2000 deelnemers van over 7 landen om samen geïnspireerd te worden, ervaringen uit te wisselen en een feestje te bouwen.

De Travel Counsellor experience en het stellen van doelen en dromen stonden centraal tijdens deze conferentie. Jim Lawless vertelde over het temmen van hun tijgers, hun angsten in het werken naar hun doelen, Sir Chris Hoy inspireerde tot de grotere dromen en deelde zijn olympische ervaring en dokter Redmond leerde hoe ze zich de verschillende generaties dienen te wenden. Artiesten zoals Craig David en Marty van Wet Wet Wet maakten het weekend compleet!

De internationale conferentie is ook het moment om de best presterende Travel Counsellors in de bloemetjes te zetten. Sandra van den Esschert, Tom Vleugels en Jeroen Adriaenssens, Carine Bellemans en Nicky Tritsmans werden genomineerd voor beste Travel Counsellor België. Sandra ging aan de haal met de prijs!

LUCHTVAART

Brussels Airlines: 98 nieuwe crewleden

Brussels Airlines verwelkomt 98 nieuwe collega’s in haar cabin crew departement. In november begint een eerste groep van 15 nieuwe medewerkers aan hun negen weken durende veiligheids- en commerciële opleiding, om in januari 2019 hun carrière aan boord te beginnen. De 98 nieuwe stewards en stewardessen werden geselecteerd uit meer dan 800 kandidaten.

Brussels Airlines blijft groeien binnen de Eurowings Group en speelt in op de continu toenemende vraag naar vliegreizen. Na een enorm drukke zomer in 2018 anticipeert Brussels Airlines nu al op het zomerseizoen van volgend jaar door 98 nieuwe cabinepersoneelsleden aan te werven. Het bedrijf organiseerde 4 selectiedagen om de juiste kandidaten te vinden, met de juiste servicegerichtheid.