20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

TRAVEL MAGAZINE

8.000+ “vind ik leuks”

Beste lezer, we willen u – ja u – graag bedanken voor uw ‘like’ op facebook. Dit zijn er nu al meer dan 8.000! Mocht je ons nog geen duimpje omhoog gegeven hebben op onze pagina bij Mark Zuckerberg’s geesteskind, haast je dan als de bliksem naar de Travel Magazine-facebookpagina en geef ons een like om ook via de sociale netwerksite op de hoogte te blijven van het laatste reisnieuws en foto’s en verslagen van evenementen, congressen en studiereizen. Op naar 9.000! Bedankt!

TOUROPERATING

Faillissement Maretours

Maretours Rillaar © Google Streetview

“De raad van bestuur van Maretours heeft op 24 oktober 2018 moeten beslissen de boeken neer te leggen,” dat staat te lezen op de website van Maretours. Voor de klant betekent dit dat voor geboekte reizen het Garantiefonds Reizen (GfG) in werking treedt. Maretours verwijst deze klanten door naar de website van GfG, www.gfg.be, waar een dossier kan ingediend worden. “Onder ‘contact’ is er een invulformulier beschikbaar om uw gegevens en informatie betreffende uw reizen door te spelen,” gaat het verder op de webpagina van Maretours. “Zij zullen u zo snel mogelijk verdere informatie proberen te verschaffen over uw reizen en de betaalde gelden.”

Lees het volledige artikel hier.

LUCHTVAART

© Alitalia

‘Lufthansa en Delta Air Lines hebben Alitalia op het oog’

Lufthansa en Delta Air Lines praten deze week over het nemen van een belang in Alitalia. Dat schrijft de Italiaanse krant Il Messaggero. De failliete Italiaanse luchtvaartmaatschappij wordt naar verwachting eind deze maand overgenomen door staatsspoorweguitbater Ferrovie dello Stato. Ferrovie wil een deel van Alitalia doorverkopen aan een internationale luchtvaartmaatschappij. Behalve Lufthansa en Delta zou ook easyJet interesse hebben. Ferrovie zou daarnaast een belang van de hand willen doen aan de Italiaanse staatsleenbank Cassa Depositi e Prestiti. Alitalia zit al lang in financiële problemen en werd door de Italiaanse overheid onder curatele gesteld. Oorspronkelijk moest er voor eind april een overnamekandidaat zijn, maar de biedingstermijn werd met een halfjaar verlengd.

DEBAT

Overtoerisme: overvolle aula

Op dinsdag 23 oktober vond het eerste debat van het academiejaar voor de opleiding Toerisme-en Recreatiemanagement in Thomas More Mechelen plaats. De aula zat tjokvol en de belangstelling voor het thema ‘overtoerisme’ was groot. De studenten van Dominique Verbeeck (docente hospitality) leidden alles praktisch in goede banen, TM-hoofdredacteur Robrecht Willaert zorgde ervoor dat het debat zelf gemodereerd werd en de sprekers Wouter Gebruers van TUI, Kevin Van Nieuwenhuyse van Transeurope, prof. Jan van der Borg van KU Leuven, Björn Moriau van MSC Cruises en Jani Van Landschoot van Thomas Cook gaven het beste van zichzelf.

Foto’s vind je hier.
Uitgebreid verslag op de TM Website volgende week.

FOCUS

UNIGLOBE bouwt aan de toekomst

Voor klant én personeel

Hou uw mailbox vandaag, vrijdag 26 oktober, goed in de gaten. U ontvangt straks de focus-mailing van UNIGLOBE Travel Belux. Er beweegt wat binnen de reisorganisatie… Paul Geyssens, sinds eind vorig jaar aangesteld als regional president Uniglobe Belux Travel, kondigt enkele belangrijke nieuwigheden aan. Vooreerst was er met Blue Sky Travel al de oprichting van het nieuwe business travel center op Liege Airport. Vandaag staan er ook enkele belangrijke investeringen en evoluties op til binnen het bestaande kantorennetwerk. Het moet de dienstverlening voor de klant verder optimaliseren en de werkomgeving voor de medewerkers nog aantrekkelijker maken. Meer hierover in de speciale focus e-mail van deze namiddag.

LUCHTVAART

Jean-Jaques Cloquet (BSCA), John Porter (Telenet), Pierre-Yves Jeholet (minister van economie)

Brussels South Charleroi Airport en Telenet: luchthaven 3.0

Brussels South Charleroi Airport nv (hierna ‘BSCA’) en Telenet Group bvba (hierna ‘Telenet’) kondigen vandaag de ondertekening aan van een strategisch
samenwerkingsverband op het vlak van IoT (Internet of Things). Deze samenwerking, die over een periode van vijf jaar zal lopen, moet van de luchthaven van Brussel-Charleroi een heuse ‘digitale
koepel’ maken. De voornaamste doelstelling bestaat erin om de werking van de luchthaven te optimaliseren en de totaalervaring van de passagier – van bij hem thuis tot aan de gate – met behulp
van digitale oplossingen te verbeteren. Zo wordt werk gemaakt van de ontwikkeling van slimme parkeersystemen (smart parking), de optimalisatie van het publieke wifinetwerk en het analyseren
van de locatiegegevens van de bezoekers.

Analyse van de passagiersstromen

Zo gaan BSCA en Telenet een oplossing ontwikkelen om de passagiers- en bezoekersstromen in kaart te brengen en te analyseren. Dit moet BSCA in staat stellen om de bewegingen van het publiek op de
luchthaven beter te begrijpen, te beheren, te vermarkten en te verbeteren.Telenet gaat in eerste instantie het wifinetwerk van de luchthaven verbeteren en fijnmaziger maken, en zal vervolgens de locatiegegevens van de bezoekers ter beschikking stellen van BSCA. De directie van BSCA kan dan de verplaatsingen van de bezoekers bestuderen met het doel de luchthavenorganisatie te optimaliseren, de bezoekers gepersonaliseerde diensten aan te bieden en hen tijdens hun volledige traject te begeleiden. Telenet hoopt in de loop van 2019 de verbetering van het wifi-netwerk af te ronden en de eerste gegevens ter beschikking te stellen van de luchthaven.

Een slim en geconnecteerd parkingsysteem

Uit een tevredenheidsenquête van BSCA blijkt dat het parkeerterrein op dit ogenblik de belangrijkste stressfactor is voor passagiers en bezoekers van de luchthaven. Telenet en BSCA gaan daarom samen een parkeersysteem ontwikkelen dat de gebruikerservaring aanzienlijk moet verbeteren. Zo zal het in de toekomst mogelijk zijn om via de app online een parkeerplaats te reserveren en te betalen. Slimme camera’s zullen vervolgens bij de ingang van het parkeerterrein automatisch de nummerplaat herkennen, terwijl sensoren die via het NB-IoT-netwerk van Telenet geconnecteerd zijn, aangeven waar er nog vrije plaatsen zijn. Een eerste lot van 500 parkeerplaatsen zou vanaf de zomer van 2019 via dit nieuwe systeem moeten worden aangeboden.

Van BSCA een hub maken op het vlak van innovatie

Jean-Jacques Cloquet, CEO van BSCA, verklaart: “We zijn erg opgetogen over deze samenwerking met Telenet. Dit partnerschap, dat tot doel heeft om de passagiers een nog betere dienstverlening aan te
bieden, brengt ons aan de vooravond van een nieuw technologisch tijdperk. We vinden het bijzonder belangrijk om het de reizigers die onze infrastructuur gebruiken, zo makkelijk mogelijk te maken en
dankzij Telenet kunnen we hen voortaan van bij hen thuis tot op het vliegtuig begeleiden. Het was een van onze prioriteiten om een geconnecteerde luchthaven te worden en we hebben vandaag de eerste
steen gelegd van de digitale BSCA-koepel die we willen bouwen om onze reizigers een onovertroffen ervaring te bezorgen.”

John Porter, CEO van Telenet voegt daar aan toe : “We zijn er erg blij mee dat we kunnen meewerken aan de ontwikkeling van een economische pool zoals de luchthaven van Brussel-Charleroi. Telenet is al
een belangrijke telecomoperator in Wallonië en we hopen dat dit strategisch partnerschap het 
uithangbord van onze technologische expertise kan worden en de aanzet geeft voor nog meer samenwerkingen , zowel met privéondernemingen als met lokale overheden.”

HOTELLERIE

NH Hotel Group’s nhow: twee nieuwe hotels

nhow Brussel © NH Hotels

Het toekomstige nhow Brussels, gelegen in het bijzondere pand van het huidige NH Brussels Bloom, dat eigendom van Pandox is (een Europese marktleider in hoteleigendom), opent in de tweede helft van 2019 zijn 305 kamers onder de nieuwe merknaam. Het designconcept ligt tussen een hotel en kunstgalerij in, stimuleert de creativiteit en verlegt de grenzen van de gasten.NH Hotel Group heeft naast wereldstad Brussel ook Rome gekozen als bestemmingen voor de volgende uitbreiding van het lifestyle- en designmerk nhow. De huidige hotels NH Brussels Bloom en NH Collection Vittorio Veneto, ondergaan een grondige renovatie en worden tot het merk nhow omgetoverd. nhow Brussels en nhow Rome zullen met het onconventionele, urban design, hun gasten – bestaande uit zowel zakelijke reizigers als ook toeristen en inwoners – stimuleren, verrassen en inspireren.

nhow Rome © NH Hotels

Voor Maarten Markus, Managing Director Northern-Europe van NH Hotel Group, betekent dit vier nieuwe nhow hotels onder zijn leiding. “Ik ben erg trots op nhow Berlin en nhow Rotterdam. Deze hotels zijn de beste merkambassadeurs voor NH Hotel Group en tegelijkertijd gevestigde hotspots in Berlijn en Rotterdam. Met Brussel en Rome maar ook Amsterdam, Londen en Frankfurt zetten we onze uitbreiding voort en verrijken we deze topbestemmingen met buitengewone hotelervaringen op het gebied van kunst, design en architectuur. Het is een spannende tijd, want de toekomst van het merk nhow begint vandaag, en wel nu!”

BUSINESS TRAVEL

Advito’s Airfare Predictor

Zakenreisadviesbureau Advito introduceert Airfare Predictor, een geavanceerde tool voor het monitoren van vliegtarieven. De tool werd ontworpen in samenwerking met Air Cube, specialist in business intelligence en datamining voor de luchtvaartsector. Advito’s consultants gebruiken de tool, die prijstrends en beschikbare boekingsklassen meet, om nieuwe besparingsmogelijkheden te identificeren voor travelmanagers. Huidige en toekomstige prijzen worden op basis van wereldwijde real-time intelligentie vergeleken om onderhandelingen met luchtvaartmaatschappijen te ondersteunen. Dat helpt bedrijven meer inzicht te krijgen in beschikbare tarieven, waardoor er een gelijkwaardig speelveld ontstaat tussen luchtvaartmaatschappijen en zakelijke inkopers. Voor veel bedrijven is het de eerste keer dat ze deze inzichten ter beschikking hebben.

“Het prijsbeleid van luchtvaartmaatschappijen heeft gevolgen voor onze zakelijke klanten. Daarom willen we daar meer transparantie in brengen”, zegt Olivier Benoit, senior director en global air practice leader. “We kunnen nu inzichten creëren die professionals buiten airline revenu management teams voorheen niet konden verkrijgen.”

RAIL

Antwerpen wil Eurostar

Het Antwerps stadsbestuur wil kost wat kost Antwerpen-Centraal als tussenstop voor de Eurostar. Daar heeft de NMBS oren naar want in de plannen voor de nieuwe beheersovereenkomst gaat de spoorwegmaatschappij nu bekijken of de Eurostar tussen Londen en Amsterdam in de toekomst toch een halte kan krijgen in Antwerpen-Centraal. Het plan lag vijf jaar geleden al eens op tafel, bij de verlenging van de lijn naar Amsterdam. De plannen werden drie jaar later begraven wegens niet rendabel en te duur. De komst van de Eurostar zou immers een grondige herinrichting van het treinstation vragen, met aparte incheckbalies, digitale scanners en eveneens afgescheiden perrons.

Antwerpen-Londen heel belangrijk

Het Antwerps stadsbestuur wil extra aandringen nadat zes weken geleden het doek is gevallen over de Antwerpse luchtvaartmaatschappij VLM. Daardoor is er geen directe verbinding meer vanuit Antwerpen naar Londen centrum. De trein zou volgens N-VA dat verlies het best kunnen opvangen maar de rendabiliteit zou voor zakenreizigers maar pas optimaal zijn als er elk uur een ­verbinding zou zijn. Bij Eurostar kan men momenteel niets zeggen over de berichtgeving.

COACH TOURISM

FBAA: 33e lentereceptie en symposium save the date

Noteer maandag 18 maart alvast in uw agenda want dan organiseert de FBAA hun volgende Lentereceptie. Er wordt eerst een Symposium voorzien van 10u00 tot 14u30, dat zal handelen over autonome voertuigen. De Lentereceptie zelf loopt van 14u30 tot 20u00, en voorziet traditiegetrouw in een panelgesprek, een walking dinner en vooral netwerking. Wie aanwezig wenst te zijn blokkeert dus best 18 maart 2019 in zijn agenda!

TOUROPERATING

Footprints: 7 Weeks-7 Sailings-7 Seas

© Footprints

Regent Seven Seas Cruises en Footprints pakken uit met de actie ‘Seven Weeks-Seven Sailings-Seven Seas’. Gedurende 7 weken stelt Footprints 7 speciale afvaarten voor die uw klant naar de Caraïben, Japan, Polynesië en Zuid-Afrika brengen. Zo stelden ze reeds de 11-daagse cruise voor aan boord van de Seven Seas Voyager met vertrek uit Miami op 23/02/2019 en aanleg in ondermeer San Juan (Puerto Rico), Gustavia (St. Barthélemy), Philipsburg (St. Maarten) en Roseau (Dominica). Cruisen met Regent Seven Seas Cruises betekent culinaire verwennerijen van begin tot einde. Denk maar aan de  prachtige specialiteitenrestaurants, die allemaal inclusief zijn, van steakhouse tot klassiek Frans met een moderne twist, van Aziatisch (Explorer en Splendor) tot de poolgrill die

nu ook toegankelijk is voor een informeel diner op het dek. Voor velen blijft het volledig à la carte restaurant Compass Rose de absolute top en natuurlijk heb je steeds de mogelijkheid om in je suite of op je suitebalkon te dineren, met keuze uit het uitgebreide en dagelijks wisselende Compass Rose-menu, gang per gang geserveerd. Dagelijks zijn er high-teas met wisselende thema’s en zelf koken kan in de Culinary Arts Kitchen.

Met elke ‘7 7 7’ boeking verhoog je trouwens je kansen om een diner-cheque te winnen, goed voor een 3- of 4-gangen menu in één van de 185 deelnemende gerenommeerde restaurants. Alle info bij de collega’s van Footprints in Blue Waters: 03/242.82.80 & 03/242.82.88 & cruises@footprints.be

EVENT

Footprints: Night at the museum

© Footprints

Het Africa Museum in Tervuren gaat op 9 december weer open na een complete renovatie die enkele jaren heeft geduurd. Footprints vond het dan ook een unieke kans om haar Zuid-Afrika Event te laten doorgaan in dit vernieuwde museum.
Op woensdag 12 december verzamelen enkele van de Zuid-Afrika partners voor een TALKDRINK-EAT-DANCE-TASTE avond mét begeleid privébezoek aan het museum!

Programma:

  • 18u30 welkom met Afrikaanse percussie & dans in het gloednieuwe paviljoen naast het museum
  • 19u00 begeleid privébezoek Africa Museum
  • 20u00 Afrikaanse drum & dans
  • 20u10 workshop-networking-South African dinner & drinks
  • 22u00 loting van de prijzenpot
  • 22u30 einde

Het TALK-DRINK-EAT-DANCE-TASTE EVENT loopt in samenwerking met South African Tourism Board, The Plettenberg Hotel, The Marine Hermanus, The Cellars-Hohenort Constantia Hotel, The Ulusaba Safari & Rock Lodges, Mont Rochelle Hotel & Vineyard, Makakatana Bay Lodge St. Lucia, Garonga Safari Camp, Little Garonga, South African Airways en Oceania Cruises. Footprints in Africa stelt er zijn Zuid-Afrika programma’s voor. Je kan door een VR-bril de virtuele wereld van Footprints ontdekken en er is een proefstand met wijnen en gin uit Zuid-Afrika. Kom mee Zuid-Afrika beleven en ervaren en schrijf je in bij de sales collega Maartje Van Ewijk via maartje@footprints.be

TOUROPERATING

TUI Autovakanties: zomer 2019

© TUI

De eerste bestemmingen van TUI Autovakanties voor zomer 2019 zijn nu boekbaar. Deze bestemmingen zijn nu al gelanceerd: Andorra, Duitsland, Frankrijk, Italië, Kroatië, Oostenrijk, Slovenië, Spanje, Tsjechië en Zwitserland.

Snel boeken is de boodschap, want er zijn weer extra voordelen voor snelle beslissers:

  • Tot 75 euro extra Boek-Nu korting voor verblijven van minimum 5 nachten in juli
  • Vroegboekkortingen tot 40%
  • Kinderen GRATIS tijdens het volledige seizoen tot 18 jaar
  • Andorra: gratis tankbon t.w.v. 50 euro per dossier (OP = OP)
  • Vroegboekkortingen op Odalys en Vacances Bleues

TUI heeft ook enkele nieuwe toppers in het autovakantiesaanbod: Ringhotel Goldener Knopf 4* (Zwarte Woud, Duitsland), Frans Ferdinand Mountain Resort 4* (Karinthië, Oostenrijk), Geusia Village Hotel & Spa 4* (Umbrië, Italië), Hotel Sommos Aneto 4* (Spaanse Pyreneeën, Spanje) en Hotel Villa Augusta 4* (Drôme Provençale, Frankrijk).

WINTERSPORT

Zweten in een Finse skilift

Nu de wintersportperiode aanbreekt en Finnair, SAS en Air Baltic richting Finland alle zeilen bijzetten, kan men ook een sauna-arrangement + verblijf op een wel heel bijzondere locatie boeken. Op 170 km afstand van de poolcirkel ligt het grootste skigebied van Finland, waar je op hoge hoogte en in de meest gezonde lucht ter wereld geniet van een sauna in een skilift. De saunagondel brengt je in een gezapig tempo naar de top van de Ylläs berg en de temperatuur in de houten lift kan oplopen tot wel 100 graden. Heerlijk relaxt zie je de witte wildernis onder je blote voeten voorbijschrijden. Om bij te komen van dit hoogtepunt kun je verblijven in het nabij gelegen Hotel Levi Panorama in Sirkka. www.yllas.fi/en

REISINDUSTRIE

Lonely Planet: Best in Travel 2019

Lonely Planet heeft opnieuw z’n ‘Best in Travel’-lijst bekend gemaakt met de niet te missen bestemmingen voor 2019. De reisgids met eveneens een sterk online platform heeft hun nieuwe selectie ‘bucketlistbestemmingen’ gepubliceerd onder de categoriën ‘Top Countries’, ‘Top Cities’, ‘Top Regions’ en ‘Best Value’. Deze lijst wordt veelvuldig gedeeld en gelezen, en kan ook een leuk extra weetje zijn in de verkoop naar je klant toe.

De top vier van te bezoeken landen in 2019:

  1. Sri Lanka
  2. Duitsland
  3. Zimbabwe
  4. Panama
Catskills © ricardocostaphotography – Getty-Images.

De top vier te bezoeken steden in 2019:

  1. Kopenhagen, Denemarken
  2. Shēnzhèn, China
  3. Novi Sad, Servië
  4. Miami, VSA

De top vier regio’s om te ontdekken in 2019:

  1. Piemonte, Italië
  2. The Catskills, VSA
  3. Noord-Peru
  4. The Red Centre, Australië

En last but not least, de ‘best value’ bestemmingen top 4:

  1. De Zuidelijke Nijlvallei, Egypte
  2. Łódź, Polen
  3. Great Smoky Mountains National Park, VSA
  4. De Malediven

Het gaat bij de categorie ‘Best Value’ niet per se om de meest goedkope bestemmingen maar wel om waar voor je geld en een goede prijs-kwaliteit verhouding. Allemaal mogelijke verkoopsargumenten, dus!

Voor verdere info en de volledige lijst: https://www.lonelyplanet.com/best-in-travel/

TOUROPERATING

Thomas Cook: First Minute laatste dagen!

Denkt jouw klant al aan zijn volgende zomervakantie? Laat hem dan bij Thomas Cook profiteren van straffe First Minute voordelen: 200 euro extra korting bij vertrek vanuit Brussel of gratis privéluchthavenvervoer. Wees er snel bij, want het zijn de laatste dagen. De 200 euro extra korting blijft slechts geldig t.e.m. nu zondag 28/10. Meer info en voorwaarden vind je in de Thomas Cook newsletter van deze week.

© Thomas Cook – Paloma Orenda Resort

NIEUW: Paloma Orenda Resort & PALOMA Finesse Side

Trekt jouw klant graag naar de Turkse zon? Goed nieuws, want hotelketen PALOMA pakt volgende zomer uit met 2 gloednieuwe hotels: PALOMA Orenda Resort en PALOMA Finesse Side. Concreet gaat het om een totale renovatie en opdeling van PALOMA Paradise Side Beach. De opening van de 2 nieuwe hotels is voorzien op 1 juni 2019.

  • © Thomas Cook – Paloma Finesse Side

    “PALOMA Orenda Resort is een trendy hotel met moderne kamers. Schuif je voeten onder tafel in het hoofdrestaurant en proef lekkere gerechten van over de hele wereld. Of kies voor een van de uitstekende à-la-carterestaurants! Het hotel bevindt zich direct aan het strand en biedt tal van sportactiviteiten.”

  • “PALOMA Finesse Side is de ideale keuze voor zowel families als koppels. Het is een modern, stijlvol resort met tal van familiesuites en swim-up rooms. Je klant geniet er van een uitstekende service en verblijft er in grote, lichtrijke kamers. De kleinste kamer is maar liefst 42m²!”

Brussels Airlines: extra comfort & voordelen

Op zaterdag 28 oktober 2017 werd het startschot gegeven van de samenwerking met Brussels Airlines en vlogen de Thomas Cook klanten voor de eerste keer met deze nieuwe partner naar hun vakantiebestemming. “Ondertussen is het eerste jaar verstreken en zijn heel wat klanten erg enthousiast over het extra comfort en voordelen zoals de rechtstreekse vluchten, de vaste vertrekuren, het hoge aantal vertrekken in het weekend en de uitstekende service,” aldus Thomas Cook.

PEOPLE ON THE MOVE

Dominique Jansen weg bij Radisson Blu

Na 13 jaar trouwe dienst als sales en marketing directeur bij Radisson Blu Antwerpen (en Park Inn vroeger) verlaat Dominique Jansen per 31 december het pas gerenoveerde hotel aan het Astridplein tegenover het Antwerpse Centraal Station. Dominique heeft er ondertussen 25 jaar salesactiviteiten in de hospitality-industrie opzitten, eerst 3 jaar bij Park Plaza Hotels en dan 12 jaar conference manager in het Hilton Antwerp Old Town. Ondertussen is ze al die jaren (sedert 2009) een vaste waarde geweest als vice-chairman van Antwerp Dinner, al 18 jaar een gastronomisch goededoelenevenement, jaarlijks in Antwerpen, dat zich inzet voor de bestrijding van aids en HIV. Dominique Jansen: “Na 25 jaar in de hotellerie had ik zin om terug te gaan naar mijn ‘roots’ en mijn passie voor talen, en communicatie in al in zijn vormen. Vanaf 2 januari ben ik beschikbaar voor freelance-opdrachten als vertaler (opleiding vertaler Engels – Spaans – Nederlands), copywriter, sales coach, sales trainer, event manager.”

LUCHTVAART

TUI fly & BSCA: 10 jaar

TUIfly en de luchthaven van Brussels South Charleroi Airport werken al 10 jaar samen. 6 miljoen passagiers van TUI maakten de afgelopen jaren gebruik van deze Waalse luchthaven. TUIfly kent een constante groei en vandaag zijn er reeds 4 Boeings 737 in Charleroi gestationeerd. In 2008 werden nieuwe lijnen ingelegd en nieuwe bestemmingen aangeboden aan de Belgische reizigers; in de loop der jaren werden de activiteiten uitgebreid en dit jaar is het aantal passagiers van TUIfly in Brussel-Charleroi met 10% gestegen.

Toen TUI zich in 2008 in Charleroi vestigde, kwamen er 45 nieuwe banen bij. Vandaag werken er meer dan 100 medewerkers in Brussels South Charleroi Airport. Als gevolg van de groei van haar activiteiten op de luchthaven werft TUIfly regelmatig stewardessen, stewards en piloten aan. Om de activiteiten van 2019 in Charleroi te verzekeren, werden onlangs 100 nieuwe collega’s in dienst genomen.

PEOPLE ON THE MOVE

© CP-PV – Pascal Ferracci

P&V-CP Groep: nieuwe ceo

De Pierre & Vacances-Center Parcs Groep heeft Pascal Ferracci benoemd tot ceo en bestuursvoorzitter van Center Parcs Europe. Hij zal rechtstreeks rapporteren aan Martine Balouka-Vallette, ceo Toerisme van de Groep. Pascal Ferracci (49) heeft een Master Degree in Accounting & Finance (Audienca Business School). Hij begon zijn loopbaan in 1991 bij PriceWaterhouseCoopers. In 1996 trad Ferracci toe tot de financiële directie van Coface, een toonaangevende speler in de internationale markt voor kredietverzekeringen. Hier was hij verantwoordelijk voor de beursgang van het bedrijf en gaf hij invulling aan de internationale ambities van Coface. In 2000 trad Ferracci aan als Vice-cfo van de Pierre & Vacances-Center Parcs Groep. Tussen 2007 en 2010 verlegde hij zijn werkterrein naar Nederland, waar hij verantwoordelijk was voor het financiële beleid en de IT-strategie van Center Parcs Europe. Van 2010 tot 2016 vervulde Ferracci de functie van directeur Financiën, Operations en Diensten van de Groep. Sinds januari 2017 is Ferracci werkzaam als plaatsvervangend ceo van Center Parcs Europe.

TECHNOLOGIE

Finnair: Amadeus Network Revenue Management

In de laatste jaren is de luchtvaartsector erg veranderd. Dit zorgde er ook voor dat de luchtvaartbedrijven moesten mee-evolueren en innoveren, ook qua revenue management. De luchtvaartmaatschappijen komen tegemoet aan klanten die de prijs meer dan ooit beïnvloeden en constant druk uitoefenen voor prijsverlagingen. Daarom heeft de maatschappij Finnair voor Amadeus gekozen voor om het Network Revenue Management onder handen te nemen en te verbeteren. Deze oplossing staat Finnair toe, die 12 miljoen passagiers per jaar vervoert, om beter te voldoen aan de verwachtingen van de klant, alsook het optimaliseren en efficiënter maken van zijn ‘origin & destionation business’.

Amadeus Network Revenue Management maakt gebruik van big data gegevens en past geavanceerde wetenschappelijke algoritmes toe om het koopgedrag en het uitgavenpatroon van klanten te analyseren. Op basis van die informatie maakt het snelle voorspellingen en formuleert het adviezen die betrouwbaar zijn en de beste tarieven en toeslagen aanbieden.

TECHNOLOGIE

Exclusive Destinations: ijshotel

Het IJshotel of ‘Hôtel de Glace’ in Québec wordt ieder jaar opnieuw gebouwd, telkens volgens een ander thema. Dit hotel is het enige hotel in Noord-Amerika dat volledig uit sneeuw en ijs bestaat. Met temperaturen die schommelen tussen -3°C en -5°C is dit hotel zeker niets voor koukleumen. Hôtel de Glace, ligt op 10 minuten rijden van Québec-stad en is elk jaar open vanaf de eerste week in januari tot eind maart. Naast de standaardkamers kan je ook overnachten in één van de themakamers. Het meubilair is in het ijs uitgehakt. ’s Avonds kan je eerst gebruikmaken van de sauna’s en jacuzzi’s om lekker warm te krijgen alvorens in de speciale poolslaapzakken de nacht door te brengen. Verder zijn er twee kunstgalerijen, een bioscoop, een bar, een overdekte- en een openluchtijsbaan en een trouwkapel. Voor meer informatie of reservatie: kris@exclusivedestinations.be

Sport in de V.S.

“Een sportwedstrijd bijwonen is een bijzondere ervaring. De meest populaire sporten in de V.S. zijn zonder twijfel baseball, basketbal, American football en hockey. Heb je klanten in de V.S. en houden ze van spektakel, dan kunnen ze een wedstrijd bijwonen met een enorme bak popcorn, een hotdog of een grote beker cola,” aldus Exclusive Destinations. Het NBA-basketbalseizoen start op 16 oktober en eindigt op 10 april 2019. De liefhebbers van American football kunnen nog tot 3 februari 2019 tickets boeken voor hun favoriete ploeg. Het ‘Major League Baseball’ seizoen gaat van start op 28 maart en loopt tot 29 september 2019. Exclusive Destinations kan ook tickets krijgen voor alle grote sportmanifestaties, zoals Daytona 500, de Kentucky Derby of de PGA Championship. Meer informatie of reservatie: kris@exclusivedestinations.be

RIVIERCRUISES

Colmar © CroisiEurope

CroisiEurope: kerstmarkten vanop het water

Ook dit jaar maakt CroisiEurope de kerstmarkten net dat tikkeltje magischer aan boord van hun cruiseschepen, die dit jaar ook op de Rijn varen. Men kan de feestelijkheden opsnuiven in het hartje van Parijs, in de Provence, in de Elzas, in de Rhônevallei, langs de Loire, langs de Gironde, in Venetië, in Andalusië, langs de grote steden aan de Donau… De cruises duren tussen drie en zeven dagen en vormen zo de ideale gelegenheid om samen met vrienden of familie te genieten van deze sprookjesachtige en magische periode. Dit jaar brengt CroisiEurope uw klanten ook naar de Rijn: een splinternieuwe vijfdaagse cruise aan boord van de MS L’EUROPE. Alle bezoeken zijn inbegrepen. Als bijzondere gast verwelkomen we Simone Morgenthaler, journaliste en schrijfster die haar eigen regio, de Elzas, en de legendes en tradities van de adventstijd graag extra in de verf zet.

STUDIEREIS

NMBS Internationaal: kerstsfeer opsnuiven

Na het grote succes van de studiereis naar Keulen met ICE op 4 december e.k. die volzet is, organiseert NMBS Internationaal 4 studiereizen naar de kerstshoppingparadijzen van Londen, Rotterdam, Parijs en Rijsel. Ontdek Londen met Eurostar op 5 december, Rotterdam met Thalys en Eurostar op 7 december, Parijs met Thalys op 13 december en Rijsel op 18 december met TGV! De inschrijving is gratis en ter plaatse heeft u de ganse dag vrij. Kijk snel op www.nmbs-internationaal.com/agent en schrijf in voor 9 november 2018.

RAIL

Voyages-SNCF.eu: Thalys Sneeuw

Deze winter biedt Thalys uw klant een directe verbinding aan met de skipistes! De Thalys Sneeuw brengt je meteen naar de Franse Alpen. De trein houdt halt in Chambéry, Albertville, Moûtiers, Aime-La-Plagne, Landry en Bourg-St-Maurice, vanuit België of Nederland. Deze Thalys wordt speciaal ingezet voor uw klanten die van skiën en glijden of wandelen in de bergen houden. Aan boord zijn alle rijtuigen voorzien van het nodige comfort zodat reizigers hun skimateriaal veilig kunnen opbergen terwijl ze van de treinrit genieten. De treinen worden op zaterdag ingezet tussen 22 december en 20 april om uw klant ter plaatse te brengen, en tussen 29 december en 27 april om uw klant terug naar huis te laten reizen. Meer info en reservaties via www.voyages-sncf.eu

BINNENLAND

© Skynooz

Antwerpse sauna op 70 meter hoogte

Nagelnieuw is SkyNooz, een penthouse in Antwerps hoogste wolkenkrabber die een wel heel bijzondere wellnesservaring biedt. Hier geniet je van een sauna, haman, jacuzzi in combinatie met je eigen sfeerverlichting en een giga privécinema met 25 geluidsboxen. Nog unieker is het zicht bij dit alles: vanop de 21ste verdieping en 70 meter hoog heb je een exclusief 270°-panorama over de wereld, in dit geval het MAS, de Schelde met haar 1001 lichtjes  en ’t Eilandje. Wens je dit alles verlengen, dan kan dat nog met een duomassage, allerlei verwenarrangementen (lees: privé butler, diner, brunch, extra massages) en een romantische overnachting met royaal ontbijt op hoog niveau (van 2 tot 6 personen).
www.skynooz.be

Samenwerking reisbureaus

Wie als reisagent wil kennismaken met het volledig Nooz-concept (er zijn nog andere vestigingen in Vlaanderen), kan dat doen na een mailtje aan bedenker en zaakvoerder Wim Vanacker: “Mocht er interesse zijn, kunnen we zeker aan de reisindustrie een verblijf voorstellen. Daar hebben we speciale tarieven voor. Op die manier kan de reisagent ons concept persoonlijk ervaren. We hebben nooz.be, middenin een 1,5 ha natuurlandschap, er is ook luxewellnessovernachting.be waarbij je kan noozen in je forestLodge in je eigen privébos. In seanooz.be kan je dan weer noozen in een privé wellness vissershuisje, je kan ook budgetvriendelijk noozen in loftaanhetwater.be, er is nog businooz.be en recent ook onze toplocatie Skynooz.be. Bij boekingen geven we graag 10% commissie aan de reisagenten.”

Meer vrijblijvende informatie via wim.vanacker@nooz.be

BESTEMMING

New York wil ‘ontTrumpen’

Wie New York de voorbije weken bezocht heeft, zal het vast en zeker opgevallen zijn: de stad wil steeds meer ‘ontTrumpen’. Afgelopen week werden de grote goudkleurige letters die TRUMP PLACE spelden, verwijderd van een flatgebouw in de Upper West Side. Drie nabijgelegen flatgebouwen die eveneens Trumps naam droegen, deden eerder al hetzelfde. Nogal wat eigenaars van flatgebouwen, hotels, casino’s, golfterreinen, parfum en steaks lieten Trump betalen voor het gebruik van zijn naam. ‘Branding’ heet dat. Trump Organization heeft ook vier contracten met de stad voor het uitbaten van een golfterrein in de Bronx en twee ijspistes en een draaimolen in Central Park. Ook deze attracties voelen het negatieve ‘Trump effect’. De inkomsten van het golfterrein zijn met een derde gedaald sinds 2015. De Wollman en Lasker-ijspistes kregen vorige winter 5% minder bezoekers. In een poging om de attracties weer volop te doen draaien, gaat men daar ook proberen om de naam Trump te verwijderen.