20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSE

Analyses van de week

Deze week verschijnen samen met de TM Newsletter nummer 1043 de volgende analyses:

TM AWARDS

Nieuwe sponsor! ASC Profit

We hebben het genoegen om een nieuwe sponsor aan te kondigen voor de TM Travel Awards! ASC Profit zal tijdens de 21ste editie van de TM Travel Awards de Award ‘Beste BeLux website’ uitreiken.

Best Leisure Travel Agent: finalisten

In september gingen, zoals ieder jaar, onze mysteryshoppers op pad om zo’n vijftigtal reisbureaus (groot of klein, landelijk en stedelijk, zelfstandig en onderdeel van ketens) te bezoeken en te beoordelen in het kader van de jaarlijkse TM Travel Award ‘Best Leisure Agency 2018’. De uiteindelijke finalisten voor deze categorie werden deze week op de hoogte gebracht, tijd dus om het wereldkundig te maken. De finalisten kunnen zich bewijzen tijdens de finaleproef die op 9 oktober zal doorgaan op de hoofdkantoren van Thomas Cook in Gent. Vorig jaar ging deze finaleproef door in de moderne gebouwen van Antwerp Airport.

De finalisten

De twee Vlaamse superfinalisten en de twee Franstalige superfinalisten worden uitgenodigd op de TM Travel Awards op 16 november 2018 in het Hilton Antwerp Old Town voor de spannende ontknoping. In Vlaanderen zijn de finalisten: Yvonne Castelijns (TUI Waasland, Sint-Niklaas), Katrijn Uten (TCTS Katrijns Reisboetiek, Paal), Tim Van Dun (Selectair Noorderkempen, Merksplas), Liesbet De Kimpe (TUI Zele, Zele), Jeroen Cauwelier (UniQuest Travellers, Poperinge), Giverny Craeynest (Uniglobe Southwest Travel, Roeselare), Alfonsine Vlenaers (Mare Tours TCTS Hechtel-Eksel), Mieke De Pestel (Selectair Excellence Travel, Sint-Martens-Latem). In Wallonië en Brussel zijn dat: Maïthée Barthélemy (TUI La Louvière Cora), Axelle Bourgeois (AS Voyages, Estaimpuis), Antonio Rivituso (TUI Laken) & Anaïs Marissal (Voyages Almatours,  Nimy)

TM CHARTER

Voyages-SNCF Europa: B2B reorganisatie

Om beter in te spelen op de noden van de klanten en om de evolutie op gebied van de rail-markt beter te kunnen volgen, heeft groep VSC (Voyages-SNCF) beslist om zijn B2B-activiteiten in Europa te reorganiseren. Vanaf 1 januari zullen de grote klanten terecht kunnen bij één gecentraliseerd contact. Deze nieuwe organisatiestructuur zorgt ervoor dat de klanten die gebruik maken van de diensten van SNCF en van de ‘Direction Entreprises & Agences (DEA)’ straks nog één tussenpersoon zullen hebben in Europa. Deze key accounts worden vanaf 1 januari 2019 commercieel ondersteund door een lokale key accountmanager die de opvolging van de contracten verzekert.

Het ontslag van 41 personeelsleden uit het kantoor in Brussel is het grootste in jaren voor de Belgische reiswereld. De afhandeling van deze procedure loopt in het kader van de wet Renault voor collectief ontslag. Deze wet uitgevaardigd februari ’98 legde de procedure vast die een bedrijf moet volgen bij het overgaan van een collectief ontslag.

Klik hier om verder te lezen.

TM CHARTER

Charter WTM-Londen: 6/11/2018

Van 5 tot 7 november 2018 opent de vakbeurs WTM zijn deuren. Net zoals de vorige jaren is de venue ‘ExCel Exhibition and Convention Centre’ in Londen.  Net als vorig jaar – dankzij de ondersteuning van NMBS Internationaal en Eurostar – treinen we op dinsdag 6 november, tussen Brussel-Zuid en London St. Pancras. Voor 120€ kan u als reisprofessional inschrijven voor deze charter.

Inbegrepen in deze prijs zijn:

  • Heen- en terugreis Brussel-Zuid – London St. Pancras met Eurostar;
  • We reizen in alle comfort in Standard Premier;
  • Een ‘Elk Belgisch Station’-ticket om vlot naar en uit Brussel te geraken, als extraatje aangeboden door NMBS Internationaal;
  • Tube en DLR van en naar de beurs, d.m.v. London Travelcard;
  • Toegangskaart voor WTM 2018.

Vertrek Brussel-Zuid: 07u56 + aankomst London St. Pancras: 08u47 (lokale tijd)
Vertrek London St. Pancras: 19u34 + aankomst Brussel-Zuid: 22u38 (lokale tijd)
Samenkomst in de Eurostar-terminal, ten laatste om 07u15

Inschrijven via deze link.

TM CHARTER

TM-Charter Top Resa: zonnig & geslaagd!

Het was onder een stralende Parijse zon dat IFTM Top Resa de Travel Magazine charter afgelopen woensdag mocht ontvangen. Een twintigtal reisprofessionals spoorden met de goede zorgen van Thalys in eerste klasse richting Parijs. In amper 1u22 stond de groep op het perron van de Gare du Nord! Op de middag werd de groep hartelijk ontvangen in het Mercure Porte de Versailles voor een smakelijke lunch. Het nuttige aan het aangename koppelen… Typisch Belgisch, nietwaar? Voor de deelnemers werd het hoe dan ook een interessante dag vol ontmoetingen met partners, business en networking, en dat op de meest comfortabele manier dankzij de Travel Magazine charter.

MisterFly: uitbreiding productaanbod

Het was MisterFly die ervoor zorgde dat de Belgische delegatie goed aan de beursdag kon beginnen. Zij werden ontvangen op de Misterfly-stand, waar ze alle nieuwigheden uit de eerste hand konden ontdekken, vergezeld van een glaasje Champagne. Denis Pappi, business development manager Belgium & Luxemburg, en Wouter Strobbe, sales Vlaanderen, deelden er de technologische nieuwtjes van het platform. Vandaag biedt het MisterFly-platform twee afzonderlijke mogelijkheden voor vluchten en hotels. Vanaf november zal het echter ook een gecombineerde optie ‘vlucht + hotel’ aanbieden, waarbij MisterFly de verantwoordelijkheid neemt als reisorganisator.

Daarnaast zal de portfolio tegen het eind van het jaar worden aangevuld met huurauto’s en transfers. Vanaf november zal het ook mogelijk zijn om toegang te krijgen tot een kalender voor het boeken van vluchten (+1 dag / -1 dag) bijvoorbeeld, om zo op zoek te gaan naar het beste aanbod voor een bepaalde periode. Het zal daarnaast ook mogelijk zijn om specifieke stoelen op het vliegtuig te selecteren. De demo op de stand toonde ons een ‘gebruiksvriendelijke’ interface. MisterFly kondigde de lancering aan van een mobiele reisassistent, een app die klanten van reisbureaus vergezelt tijdens hun verblijf. Het bevat informatie over de geboekte diensten, maar ook voorstellen voor diverse excursies op de bestemming. Indien de klant excursies boekt via de app, krijgt de reisagent automatisch een extra commissie. Met andere woorden: de klant blijft te allen tijde de klant van de reisagent. De app komt er op basis van een ‘white label’, helemaal personaliseerbaar naar de ‘look & feel’ van het reiskantoor. MisterFly komt heel binnenkort naar de markt met informatiesessies om reisagenten te begeleiden in de verkoop.

EVENT

Travelworld Caribbean Latin Workshop

Op dinsdagavond 25 september 2018 organiseerde niche touroperator Travelworld in het Felixpakhuis in Antwerpen de Caribbean Latin Workshop. Dit event werd een groot succes met 105 deelnemende reisagenten en 20 standhouders. De avond was goed gevuld met speeddate-sessies met de aanwezige suppliers, heerlijk Latijns-Caraïbisch geïnspireerd eten, presentaties en de bekendmaking van de Travelworld Topseller van het jaar. Ook de nieuwe Travelworld brochure werd er voorgesteld. De partners die present tekenden: Curaçao – St. Maarten – Jamaica – Mountain Lodges of Peru – Sandals & Beaches Resorts – Harbour Village Bonaire / Divi Tamarijn Resorts – Dominica – Star Clippers – Global Hotel Group – Hodelpa Hotels – Guadeloupe – Dominicaanse Republiek – Sandos Hotels & Resorts – Bahia Principe – Iberostar Hotels & Resorts – Cruceros Australis – Aeromexico – Copa Airlines Panama / Windstar Cruises – Aruba –  en natuurlijk Travelworld.

Topseller van het jaar: Katrien Druyts-Borrey

De Topseller van het jaar is Katrien Druyts-Borrey van het reiskantoor Amigo Reizen te Hoogstraten. Zij ging naar huis met een trofee en daarbovenop nog een reis voor 2 naar Aruba/Curaçao t.w.v. 4000€, 2 VIP tickets voor de Travel Awards, een gratis Travelworld studiereis naar keuze en een goodiebag vol met geschenkjes.  Er waren in totaal 10 genomineerden, naast Katrien waren dit Tessa (BTS Travel), Martine (Selectair Boone Travel), Sofie (Ticket2Travel), Tine (Selectair Tielt Travel), Pascale (Uniglobe XXXX Travel), Silke (TUI Esperanto Travel), Karen (Uniglobe E-Travel), Yelva (The Travel Company) en Katrien (The Travel Company).

Meer foto’s vind je terug op de Travel Magazine website hier.

FORUM

Nieuwe spreker ‘overtoerisme’ Thomas More Mechelen

De laatste naam van het forum over ‘Overtoerisme’ dat op 23 oktober plaatsvindt in Thomas More Mechelen is bekend, dit is Jan van der Borg. Sinds 2002 doceert Jan van der Borg toeristische economie aan de Ca’Foscari Universiteit van Venetië. Vanaf september 2012 werd hij gastdocent toeristisch management aan de KU Leuven. Zowel in Leuven als Venetië is Jan van der Borg programmadirecteur van de masteropleidingen in het toerisme aan de KU Leuven. Hij coördineerde verder tal van internationale onderzoeksprojecten voor toeristische overheidsinstanties en voor internationale en nationale ondernemingen direct of indirect betrokken bij toeristische ontwikkelingsprocessen. Ook is hij lid van de RaCo van Toerisme Vlaanderen.

Praktische info

De andere reeds bevestigde sprekers zijn: Patrick Vancompernolle (purchasing director Car, City, Bus TUI Benelux), Jani Van Landschoot (Deputy of Category Management Belgium, Thomas Cook), Kevin Van Nieuwenhuyze (Transeurope), Bjorn Moriau (finance & administration manager, MSC Cruises). Het forum vindt plaats op de Thomas More Campus De Vest, Aula 2, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen. Aanvang is om 19u00 stipt. Het einde wordt verwacht rond 20u30. Inschrijven kan nog via deze link.

STUDIEREIS

Latina Experience: maak kennis met…

Sinds vorige week laten we je elke week kennismaken met twee deelnemers aan de Latina Experience naar Colombia. Deze originele studiereis die zich focust op dans, mode en gastronomie, is een organisatie van Sudamerica Tours i.s.m. KLM en Allianz Global Assistance. De Latina Experience belooft alvast een bijzondere studiereis te worden. Het programma blijft namelijk geheim waardoor de deelnemers gedurende de reis, dag per dag, verrast zullen worden door het gevarieerde programma!

Travel Magazine ging alvast eens polsen bij de tien deelnemers (allemaal vrouwen!): wat verwachten ze ervan? Hoe bereiden ze zich voor? En is deelnemen belangrijker dan winnen? Deze week maken we kennis met Elien Verheye (Amazing Destinations – Gent) en Sylviane Allaime (Neosphère, Libramont-Chevigny).

Elien Verheye

Elien Verheye: “Ik heb me voor deze studiereis ingeschreven omdat ik ervan hou om een uitdaging aan te gaan. Het mysterieuze aspect rond de reis spreekt me enorm aan: niet weten hoe het programma er uitziet en wat we zullen doen, maakt het allemaal nog spannender. Toeval of niet, bij Amazing Destinations werkte ik op dat moment rond Colombia. De knoop om me in te schrijven was dan ook snel doorgehakt. Ik verwacht me aan ludieke proeven, een gezellige bende en een korte maar krachtige reis waarbij we een mooi beeld van Colombia krijgen. Het land heeft miljoenensteden, maar aan de andere kant kan je er ook kleine dorpjes tegenkomen die in the middle of nowhere liggen. De ene dag Bogotá verkennen per fiets en de andere dag tussen de koffieplantages lopen. Lijkt mij een absolute wauw-ervaring! Verder zie ik Colombia als een land vol kleurrijke huizen waar je alleen maar vrolijk van kan worden. Het wedstrijdelement lijkt mij een leuke aanvulling. Ik heb me al meerdere malen scènes uit De Mol voor de geest gehaald. Ik probeer me zeker voor te bereiden op de reis zodat ik niet geheel onvoorbereid vertrek!”

Silviane Allaime

Sylviane Allaime: “Sudamerica Tours is een serieuze, betrouwbare partner waar we al jaren nauw mee samenwerken. Ik heb nog nooit een studiereis met hen gedaan, terwijl ik al meer dan 15 jaar in een reiskantoor werk. Het is een voorrecht dat ik geselecteerd werd en mag deelnemen! Ik verwacht me eraan om de reis intens te beleven en de bestemming, de lokale bevolking, gastronomie en alle natuurlijke rijkdommen samen met de andere deelnemers te verkennen. Ik vind het super leuk dat we vertrekken zonder enige informatie en dat alles een verrassing is! In het verleden heb ik Kameroen op dezelfde manier mogen ontdekken. Als avonturier in hart en nieren vertrek ik zonder enige voorbereiding om zo het avontuur ten volle te kunnen beleven!”

WEDSTRIJD

Win een verblijf van 7 nachten in een Interhome-accommodatie

In de nieuwste Travel Magazine, die vandaag in uw bus valt, vindt u op pagina 30 een lezerswedstrijd terug van Interhome, al meer dan 50 jaar specialist in de verhuur van vakantiewoningen. In het artikel wordt er voornamelijk gefocust op de verhoogde vraag naar vakantiehuizen tijdens een wintervakantie. Als touroperator van Zwitserse origine zijn de Alpenlanden immers goed vertegenwoordigd in het aanbod. Maar liefst 7.000 woningen bij Interhome zijn geschikt voor een skivakantie.

U maakt trouwens kans om een verblijf te winnen en zelf één van deze vakantiehuizen te bezoeken. Dat doet u door zo goed mogelijk te antwoorden op de vragen die u hier kan terugvinden. Veel succes!

LUCHTVAART

Air Transat: TGV AIR vanaf januari

Air Transat biedt haar klanten binnenkort in samenwerking met SNCF een nieuwe service aan die trein en vliegtuig combineert: TGV AIR. Deze nieuwe dienst combineert trans-Atlantische Air Transat-vluchten met vertrek vanuit Parijs (CDG), met een rit per hogesnelheidstrein vanuit België. Zo kunnen reizigers van de luchtvaartmaatschappij gebruik maken van het TGV-netwerk tussen Brussel en Parijs-CDG om hun reis te voltooien.

De dienst wordt aangeboden door Air Transat en SNCF en zal op meerdere manieren eenvoudig en voordelig zijn: slechts één reservatie, één tarief en één ticket. De TGV AIR-overeenkomst gaat van start vanaf januari 2019, reizigers kunnen hun combi-ticket boeken vanaf december 2018.

De TGV AIR-dienst biedt een snelle en efficiënte treinverbinding (ongeveer 90 minuten) tussen het station Brussel-Zuid in België en de luchthaven Parijs-Charles de Gaulle (TGV-station Parijs-CDG 2) in Frankrijk. Bij aankomst in Parijs hebben reizigers een gegarandeerde aansluiting op de rechtstreekse Air Transat-vluchten naar Montreal (dagelijks), Quebec, Toronto en Vancouver.

Zo hebben Air Transat passagiers voortaan, afhankelijk van de afreisdatum, de keuze tussen een rechtstreekse vlucht van Brussel naar Montreal tijdens de zomerperiode of een vlucht uit Parijs met de bijhorende TGV AIR-dienst vanuit België het hele jaar door.

STUDIEREIS

© Footprints

Footprints: inspiratiereis Seychellen

Footprints gaat naar de Seychellen van 24/11 tot 29/11/2018 in samenwerking met British Airways en Seychelles Tourism Board. Zin om inspiratie te komen opdoen op Mahé, Praslin en 2 kleinere eilanden die Footprints nog even als verrassing houdt? Wil je de ‘Beach Collection’ van Footprints voor de Seychellen beter leren kennen? Schrijf je dan snel in, want Footprints houdt de groep bewust klein om de beleving optimaal te houden. Maximaal 8 reisagenten kunnen mee om het hotelaanbod en de bestemming te ontdekken. Ze vliegen met British Airways in Club World naar de Seychellen en keren terug in World Traveller Plus. Aankomst op 30/11/2018. Collega Gert Voss zal deze Inspiratiereis begeleiden. Deelname kost je 499 euro per persoon op basis van gedeelde 2-persoonskamers.

Stel je kandidatuur via hun sales naar maartje@footprints.be

HOTELLERIE

Ecoresort Your Nature: eerste steen gelegd

© Your Nature

De twee Belgische bedrijven Préfabois en Tradeco zijn klaar om het eco-resort Your Nature in Antoing (Henegouwen) uit de grond te stampen. Préfabois is in haar ateliers begonnen met de productie van 34 vakantiewoningen van het type Lodge en 26 verblijven van het type Lake House. De eerste opleveringen zijn gepland voor het eind van dit jaar. Eind september begint Tradeco met de werken aan de eerste twee gemeenschappelijke gebouwen: de receptie en het gebouw voor het personeel. Préfabois gaat voor een korte keten, lokale productie en Waalse knowhow. Het hout dat gebruikt wordt voor de bouw van de huisjes wordt gewonnen in de Gaumestreek (in het zuiden van België) en in de Ardennen en wordt vervolgens verwerkt in de houtzagerij. De vakantiewoningen worden volledig driedimensionaal samengesteld in de ateliers van Préfabois, met alle nodige voorzieningen zoals verlichting, lavabo’s en kranen. Daarna worden ze in drie delen opgedeeld om ze per vrachtwagen te kunnen vervoeren. Om de huisjes op het domein te plaatsen, doet Préfabois een beroep op een bewezen natuurvriendelijke techniek. Palen worden op een diepte van 10 meter vastgezet, zoals gigantische schroeven. Zo kunnen de woningen op 40 cm van de grond geplaatst worden om die niet te beschadigen. “Het is een omkeerbare oplossing, we laten de natuur in haar oorspronkelijke vorm”, legt Patrick Moutschen, een van de bestuurders van Préfabois, uit. Meer info via deze website. 

BUSINESS TRAVEL

Zakenreizen duurder in 2019

Wereldwijd zullen hotelprijzen stijgen met 1% tot 3% en vliegtarieven in de meeste markten met 1% tot 2%. Dat voorspelt zakenreisorganisatie BCD Travel in de 2019 Industry Forecast. De hogere hotelprijzen zijn het gevolg van de groeiende vraag, die net iets hoger ligt dan het aanbod in de meeste markten. De tarieven voor vluchten zullen onveranderd blijven in Afrika, afnemen in Latijns-Amerika en in alle andere regio’s stijgen met 1% tot 2%. Sterke concurrentie houdt de tarieven in bedwang, ondanks een groeiende vraag.

De verwachting is dat regionale en intercontinentale ticketprijzen in 2019 met 1% zullen stijgen voor zowel business als economy class. De gemiddelde ticketprijzen variëren regionaal tussen -2% en +3%. De grootste prijsdalingen in economy class zijn te vinden in Latijns-Amerika en de grootste prijsstijgingen in business class in Zuidwest-Pacific. In Latijns-Amerika zal toenemende concurrentie de prijs drukken. In Zuidwest-Pacific daarentegen zullen de stabiele capaciteit en de toenemende vraag zorgen voor een regionale stijging van de ticketprijzen.

ATTRACTIEPARK

© Efteling

Efteling: ‘De Zes Zwanen’

Het 30e sprookje opent in najaar 2019 bij de Efteling. Het sprookje ‘De Zes Zwanen’ wordt het nieuwe sprookje in het Sprookjesbos van de Efteling. Dit verhaal van de gebroeders Grimm krijgt een plaatsje tussen de grot van Sneeuwwitje en het huis van Assepoester. Bijzonder is dat het klassieke sprookjestafereel in het slot zal worden gecombineer

d met een mini-vaartochtje voor de kleinste bezoekers. Dat gebeurde nog niet eerder. De Zes Zwanen zwemmen hun rondjes vanaf het najaar 2019. Eind oktober wordt gestart met de bouwwerkzaamheden.

MICE

CWT meetings & events: Europese topbestemmingen

CWT Meetings & Events publiceerde haar steden top 10 prognose voor zakelijke bijeenkomsten en evenementen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) in 2019. De ranglijst is gebaseerd op zowel eigen onderzoeksgegevens als branchegegevens opgenomen in de 2019 Meetings & Events Future Trends van CWT.

Steden top 5: prognose voor 2019 (posities in 2018/2017 tussen haakjes):

  1. Londen, Verenigd Koninkrijk (1/1)
  2. Moskou, Rusland (6/-)
  3. Barcelona, Spanje (5/2)
  4. Berlijn, Duitsland (8/3)
  5. Hamburg, Duitsland (-/-)

TECHNOLOGIE

Amadeus: Airport Digital Transformation

In een nieuwe studie van Arthur D. Little genaamd ‘Airport Digital Transformation’ wordt de impact van digitale technologieën op luchthavens onderzocht op lange termijn. Verder komt de nood aan een sterke focus op digitale transformatie aan bod. De globale groei van mensen die vliegen en hun toenemende verwachtingen zorgen voor nieuwe uitdagingen voor luchthavens. De studie toont aan hoe nieuwe technologieën luchthavens een grotere efficiëntie kunnen bieden en kosten kunnen besparen, maar ook hoe het concept digitale transformatie de luchthavens toelaat om de veranderende verwachtingen van reizigers, luchtvaartmaatschappijen en belanghebbenden kunnen inlossen. Er zijn drie belangrijke clusters voor digitale transformatie: core enabling technologieën zoals big data en cloud, automatisering en procesinnovatie zoals the internet of things en tenslotte fringe technologies zoals virtual modelling en blokchain. Het rapport identificeert ook enkele valkuilen voor digitale investeringen zoals een gebrek aan een duidelijke strategische visie en een niet-optimale samenwerking tussen airlines en airports.

CRUISE

MSC digitale brochure

MSC Cruises heeft haar brochure 2019-2020 gelanceerd. De grote nieuwigheden zijn de lancering van de MSC Bellissima in maart en de MSC Grandiosa in november 2019. Beide schepen zullen vanuit Marseille varen. De rederij breidt haar vaargebieden uit met cruises vanuit New York naar Canada, Groenland op enkele Noord-Europese reizen en Indië tijdens een reeks langere cruises vanuit Dubai. In haar brochure 2019-2020 gaat MSC Cruises ook een stap verder op het pad van de virtuele realiteit. Gasten kunnen voortaan in 360 graden bladeren door de publicatie. De nieuwe versie van MSC 360VR (iOS en Android) dompelt de bezoekers onder in het universum van de rederij. Geïnteresseerden kunnen niet alleen de schepen en de bestemmingen bezoeken, maar ook hun reis plannen, kajuiten selecteren en een optie nemen die ze vervolgens bevestigen in het reiskantoor.

LUCHTVAART

© Brussels Airlines

Wachten op terugbetaling bij Brussels Airlines

Nog niet alle passagiers die in mei getroffen werden door de staking bij Brussels Airlines hebben hun geld al terug. “Dat is niet de service die we normaal bieden”, reageerde Brussels Airlines bij het radioprogramma “De inspecteur” bij Radio 2 deze week. De luchtvaartmaatschappij verzekert tegelijk dat iedereen die een terugbetaling heeft gevraagd, zijn geld ook terugkrijgt. Door de staking van de piloten op 14 en 16 mei bleven 557 vluchten aan de grond. Dat had gevolgen voor meer dan 60.000 passagiers. Een deel van hen koos ervoor om hun ticket te laten terugbetalen. Maar niet alle passagiers hebben hun geld al teruggekregen. “Wij willen ons daarvoor verontschuldigen”, zei Maaike Andries van Brussels Airlines op Radio 2. “Dat is absoluut niet de service die we willen bieden. De oorzaak daarvan is dat 80% van die terugbetalingen manueel moeten gebeuren en voor zo’n groot aantal passagiers kruipt daar heel wat tijd in. Onze richttermijn is normaal veel korter maar dit is een uitzonderlijk geval, waardoor we die niet kunnen halen.” Brussels Airlines verzekert dat iedereen die een terugbetaling heeft gevraagd, zijn geld ook terug krijgt.

CRUISE

Oceania renoveert schepen van de R-klasse

© Oceania Cruises

Oceania Cruises investeert de volgende jaren meer dan 80 miljoen euro in de renovatie van de Regatta, Insignia, Sirena en Nautica. De 342 hutten en suites op de schepen van de R-klasse worden totaal heringericht. Restaurants, lounges en bars krijgen een indrukwekkend nieuw decor. Bob Binder, president en CEO van Oceania Cruises: “OceaniaNEXT is de meest uitgebreide productverbetering die we ooit hebben ondernomen. Het re-inspiratieproject wordt dan ook een belangrijke mijlpaal in de 15-jarige geschiedenis van ons bedrijf. We behouden de intieme stijl en persoonlijke aandacht waar onze gasten van houden, maar willen tegelijk een nieuwe norm stellen op het vlak van stijl en elegantie voor kleine cruiseschepen.” Het OceaniaNEXT-programma start op 7 december met de renovatie van de Insignia. In mei en september 2019 volgen respectievelijk de Sirena en Regatta. De Nautica gaat als laatste in juni 2020 naar de werf.

TOUROPERATING

Club Med: countdown zomer 2019

De reservaties bij Club Med voor zomer 2019 gaan van start op 2 oktober 2018. Voor de platinum-klanten gaan de reservaties zelfs open op 1 oktober 2018. De opties worden maximaal 24 uur vastgehouden, behalve voor de cruises met de Club Med 2. De periode waarvoor geboekt kan worden is vanaf eind april 2019. Er wordt daarbovenop gegarandeerd Happy First aangeboden voor boekingen van 2/10/2018 tot 4/10/2018 middernacht, dit wil zeggen 15% vroegboekkorting op een verblijf van 5 nachten en meer en van 3 nachten op een selectie Resorts voor bepaalde data. De maximale korting is afhankelijk van de verblijfsduur. Voorinschrijven is al mogelijk!

EVENT

Cruise-event Gent

17 top cruiserederijen en partners ontmoeten je graag op maandag 8 oktober in Gent tijdens een workshop om alles te vertellen over cruisevakanties. Tijdens de freeflow workshop beantwoorden de cruisespecialisten al je mogelijke vragen! Hoe meer jij en je collega’s weten over cruises, hoe makkelijker het is om je klanten te overtuigen om een cruise te boeken, en hen meteen de best passende formule voor te stellen. Wist je dat er de volgende jaren meer dan 100 nieuwe cruiseschepen in de vaart komen? Het cruisetoerisme is absoluut het sterkst groeiende segment in de reissector.

Maandag 8 oktober, van 17u tot 21u, in Gent

Oude Vismijn: opgelet ingang via de brug aan de Jan Breydelstraat tussen nummer 8 en nummer 10. (opgelet: de Oude Vismijn zelf ligt in verkeersvrij gebied!)

Schrijf je nog op de valreep in bij birgit@glenaki.com

HOTELLERIE

© RIU

RIU Palace Oasis opnieuw 5*

Het hotel RIU Palace Oasis 5* op Gran Canaria heeft een nieuwe stijl, nieuwe diensten en een nieuwe categorie kamers met een privézwembad. De decoratie van het hotel is tot in het kleinste detail verzorgd en combineert spectaculaire elementen, zoals de monumentale lamp in de lobby, met zeer eenvoudige elementen om een klassieke stijl te creëren met een knipoog naar de jaren 60. RIU Palace Oasis heeft opnieuw de deuren geopend na een spectaculaire renovatie. RIU kan na vijf maanden inspanning nu een elegant en modern hotel presenteren, met nieuwe restaurants, bars en diensten. Luis Riu, ceo van RIU Hotels & Resorts: “We zijn zeer tevreden met het project dat is uitgevoerd in het RIU Palace Oasis hotel. De verhoging van de kwaliteit van de faciliteiten, het nieuwe aanbod van diensten en de aandacht voor het ontwerp en de decoratie hebben ons in staat gesteld de 5-sterrencategorie te herwinnen die dit uitzonderlijke hotel verdient. De totale investering in het project bedroeg 40 miljoen euro.”

BEURS

Vakantiesalon Antwerpen: uitbreiding

Conceptum nv, organisator van tal van vrijetijdsbeurzen, heeft Belgian Boat Show overgenomen. Conceptum n.v. investeert ook verder in het Vakantiesalon van Antwerpen dat voor de editie van 2019 uitbreidt met extra beurzen voor nichemarkten: Aventuria, B&B Days en Let’s Camp. Sinds de overname door Conceptum van het Vakantiesalon van Antwerpen is deze beurs uitgegroeid tot de grootste vakantiehappening in Vlaanderen die 80.000 bezoekers aanspreekt. Omdat vakantie zo veelzijdig geworden is, wordt de beurs voor de editie van 2019 opgesplitst in vier aparte beurzen: het Vakantiesalon Antwerpen groepeert klassieke vakantieformules en bestemmingen en wordt in de vernieuwde hal 4 van Antwerp Expo georganiseerd. Alle overige hallen zullen onderdak bieden aan specifieke reisformules die een groeiend succes kennen: B&B Days (met informatie over bed & breakfasts en charmelogies), Let’s Camp (kamperen, caravans, mobile homes) en Aventuria (actieve vakanties, avontuurlijke reizen).

Gezinsvakanties in binnen- en buitenland wordt het overkoepelend thema van de verschillende vakantiebeurzen waarvoor de bezoeker slechts één ticket nodig heeft. Nieuw in het beurzenpakket van Conceptum n.v. is de Belgian Boat Show. Deze beurs is de grootste watersportbeurs in België en wordt jaarlijks door 20.000 consumenten bezocht die zich voor alle facetten van waterrecreatie interesseren. Vakantiesalon Antwerpen, Aventuria, B&B Days en Let’s Camp vinden van donderdag 24 tot en met zondag 27 januari 2019 plaats in de hallen van Antwerp Expo.

Meer informatie over de beurzen op www.vakantiesalon-antwerpen.be en www.belgianboatshow.be

HOTELLERIE

Lindner WTC Hotel Antwerp & WTCA samenwerking

World Trade Center Association (HQ New York) gaat een deel van haar diensten onderbrengen in het Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp aan het Centraal Station. Door die co-branding wordt de Europese Lindner-hotelgroep, via hun hotel in Antwerpen, nauw verbonden met de internationale aanpak van het bekende World Trade Center. Die samenwerking strekt zich ook uit naar de 88 landen en 318 steden waarin deze wereldorganisatie aanwezig is en dat via een sterk uitgebreid zakelijk netwerk. Antwerpen zit overigens in volle hotelontwikkeling. Tegen eind volgend jaar zouden er zo’n duizend nieuwe hotelkamers bijkomen.

TOUROPERATING

Silverjet: twee nieuwe bestemmingen

Frans Polynesië is volledig nieuw in het Silverjet aanbod. Silverjet biedt er zowel kant-en-klare pakketten als onbeperkte à la carte mogelijkheden op deze tot de verbeelding sprekende eilandengroep. Er komt binnenkort ook een aparte online brochure op Frans Polynesië, die je op simpele aanvraag toegestuurd kan krijgen of zelf kan downloaden via de site. Daarnaast is Réunion terug van weggeweest, en zal het bij Silverjet weer prominent aanwezig zijn in de volgende brochure. Ondertussen bieden ze de bestemming à la carte aan, met strandvakanties, fly & drives en combinaties met bv. Mauritius.

Neem gerust contact op met het Silverjet reservatie-team voor al uw vragen.

EVENT

Uitnodiging: Visit Sweden B2B meeting

De ambassadrice van Zweden in België, Annika Hahn-Englund en Visit Sweden met een delegatie van 25 vertegenwoordigers van toeristische bedrijven van de Zweedse regio’s nodigen u met plezier uit op een bussiness meeting en lunchbuffet. Het event heeft vertegenwoordigers van Visit Sweden tot regionale toeristische diensten uit heel Zweden in petto – van Skåne in het zuiden tot Västerbotten-Lapland in het noorden en van hoteleigenaren tot vertegenwoordigers van Zweedse skigebieden. De meeting vindt plaats in het Zweedse huis, avenue Géo Bernier 13, 1050 Brussel en dat op 12 oktober 2018 van 12.00 uur tot 16.00 uur. Onze Travel Magazine hoofdredacteur Robrecht Willaert zal eveneens aanwezig zijn om te spreken over de relatie tussen België en Zweden. Je aanwezigheid bevestigen kan voor 1 oktober via anne.tusveld@visitsweden.com

CRUISE

CLIA: Cruise Travel Agent programma België

Cruise Lines International Association (CLIA) lanceert het succesvolle Cruise Experts nu ook in België, met op België gerichte trade content. Cruiseexperts.org is een speciaal ontwikkeld platform voor reisagenten met e-learning, inspirerende content en evenementen. Voor het eerst hebben nu ook Belgische reisagenten toegang tot het reisagentenplatform Cruise Experts, met online trainingen, informatie en de mogelijkheid voor reisagenten te werken aan een officiële branche accreditatie. In Europa alleen al maken ruim 5.000 reisadviseurs gebruik van het platform. Met de lancering in België wordt het toenemende belang van ons land voor de cruisesector onderstreept.

Het online Cruise Experts platform beschikt over een interactief e-learning programma over de verschillende cruiseproducten, bestemmingen, verkooptechnieken, de cruise-ervaring en de nieuwste cruisetrends. Naast het learning programma beschikt het programma over een breed scala aan content, zoals live en al eerder opgenomen webinars met belangrijke informatie van de CLIA rederijen, digitale en downloadbare brochures, een overzicht van geplande scheepsbezoeken en de ‘Cruise Search & Ship Finder’ waarmee reisagenten eenvoudig het juiste schip en vaarroute voor hun cliënt kunnen vinden.

Patrick Pourbaix, voorzitter CLIA België: “Dankzij CLIA, de enige officiële en wereldwijde vereniging van cruisemaatschappijen, krijgen Belgische reisbureaus een directe link met bijna alle bestaande maatschappijen ter wereld. Het is tevens een perfecte garantie voor de betrouwbaarheid van het B2B-platform Cruiseexperts.org, dat nu 24/24 & 7/7 beschikbaar is.”

Meer info op deze link.

EVENT

Caribbean Tourism Organization Roadshow 2018: 17 oktober

Vergroot je kennis over het Caraïbisch gebied! Proef de swingende en kleurrijke sferen en maak kennis met de bijzondere kleine en grote eilanden. Van ontspannende vakanties aan één van de vele witte stranden tot actieve vakanties vol avontuur: je klant kan het allemaal beleven in de Caraïben! Aviareps organiseert op 17 oktober de Caribbean Tourism Organization Roadshow. Gedurende de avond worden presentaties gegeven door de Caraïbische eilanden en andere partners, achteraf is er een diner in Caraïbische sferen. Na de presentaties zal er ruim de tijd zijn om te netwerken met de aanwezige partners tijdens speeddate sessies. De avond wordt afgesloten met een tombola. De roadshow vindt plaats in het Van Der Valk Hotel Nazareth (Gent).

Volgende partners zullen aanwezig zijn: Bahamas Tourist Office, Barbados tourism Marketing Inc, British Virgin Islands Tourist Board & Film Commission, Condor, Curaçao Tourist Board, Jamaica Tourist Board, Martinique Tourism Authority en St. Maarten Tourist Bureau.

Inschrijven via deze link. Inschrijving is pas definitief bij ontvangst van een bevestigingsmail.

TOUROPERATING

Thomas Cook: 1+1 gratis winterzonvakanties

Wil jouw klant deze winter graag naar de zon met 2 voor de prijs van 1? Overtuig hem dan om als de bliksem te boeken, want het zijn de laatste dagen van de Thomas Cook actie ‘1+1 gratis’! Deze actie loopt af op 30/9. Enkele aanraders? Gran Canaria, Lanzarote en Tenerife. Het is voor de snelle beslissers! Ontdek alle vakanties met deze 1+1 gratis actie op de Thomas Cook website.

First Minute voordelen

Nu zondag 30/9 loopt bij Thomas Cook niet alleen de ‘1+1 gratis’ actie af, maar ook een aantal First Minute voordelen voor winter 2018-2019 en zomer 2019. Concreet gaat het om de € 100 extra korting voor deze winter en de € 200 extra korting voor volgende zomer (beide voor vertrekken vanuit Brussel). Deze extra kortingen blijven slechts geldig t.e.m. 30/9. Als je klant hiervan wil profiteren, doet hij er dus goed aan om zo snel mogelijk te boeken. In de Thomas Cook newsletter van deze week vind je meer info en voorwaarden.

© Thomas Cook

Riviercruises

Wil jouw klant graag vanop het water de mooiste plekjes van Europa verkennen? Raad hem dan een riviercruise bij Thomas Cook aan! Trek naar Portugal en Spanje en ontdek prachtige steden, gezellige dorpjes en romantische wijngaarden langs de vallei van de Douro. Of kies voor een riviercruise op de Donau en bewonder imposante topsteden zoals Wenen en Boedapest. Ook de cruise op de Rijn is trouwens een echte aanrader. Onze Nederlandstalige reisbegeleider zorgt ervoor dat alles perfect verloopt. In de Thomas Cook newsletter van deze week vind je meer info over deze begeleide riviercruises.

Autovakanties: Duitsland en Benelux boekbaar!

Elk jaar kiezen heel wat Belgen voor een autovakantie dicht bij huis. Laat je klant genieten van het ruimste aanbod en de beste prijzen, want het volledige Thomas Cook aanbod van Duitsland en de Benelux is nu al boekbaar in BTN4U. Bovendien bieden heel wat hotels en residenties momenteel straffe vroegboekkortingen aan. Aangezien de accommodaties voor het volledige jaar werden ingekocht, biedt Thomas Cook jouw klant nu al de mogelijkheid om een van de verlengde weekends in april, mei, juni, juli, augustus of een verblijf tijdens de herfstvakantie in 2019 vast te leggen. Meer info vind je in de Thomas Cook newsletter van deze week.

HOTELLERIE

Four Seasons ontdekken in Parijs

Afgelopen dinsdag trokken zestien reisagenten naar Parijs om de troeven van dertien Four Seasons Hotel te ontdekken. Dat gebeurde op uitnodiging van Exclusive Destinations. Met de Thalys werd het traject Brussel-Parijs in minder dan anderhalf uur afgewerkt. De setting voor deze voorstelling gebeurde in het exclusieve hotel Four Seasons George V in hartje Parijs. Ter plekke kon men kennismaken met dit schitterende Palace hotel dat tal van vernieuwingen onderging: drie restaurants goed voor een totaal van vijf Michelin sterren, een totaal vernieuwde Spa op top niveau, ruime kamers, een prachtig terras op de binnenkoer, etc.

Dertien hotels: drie winnaars

Niet minder dan 13 Four Seasons Hotels werden voorgesteld tijdens een aangename lunchmeeting: Four Seasons Resort Maldives at Kuda Huraa (Malediven), Four Seasons Resort Maldives at Landaa Giraavaru (Malediven), Four Seasons Bali at Sayan (Bali), Four Seasons Bali at Jimbaran Bay (Bali), Four Seasons Resort Desroches (Seychellen), Four Seasons Resort Seychelles (Seychellen), Four Seasons Safari Lodge Serengeti (Tanzania), Four Seasons Resort Mauritius at Anahita (Mauritius), Four Seasons Resort Marrakech (Marokko), Four Seasons Resort Dubai at Jumeirah Beach (Dubai), Four Seasons Resort Langkawi (Maleisië), Four Seasons Resort Kuala Lumpur (Maleisië) en tenslotte Four Seasons Moscow. Traditioneel was er ook nog een tombola. Valerie Seeldraijers (Travel Exprets Londerzeel) won twee nachten in Four Seasons in Mahé, Nathalie Wauters (Brasschaat Travel) won een verblijf in Four Seasons Langkawi en de hoofdprijs ging naar Joëlle Vanhamme (Mayamundo) vier nachten halfpension in Four Seasons.

De foto’s van deze uitstap naar de Parijse lichtstad kan je terugvinden op de TM-site.

TOUROPERATING

TUI: skivakantie in Lech (nieuw)

© TUI

Skiën in de voetsporen van het Nederlandse koningspaar Willem-Alexander en Máxima in Lech Am Arlberg! Het mondaine dorp (1.450 m hoog) is het hart van het grootste aaneengesloten skigebied van Oostenrijk: Ski Arlberg. De 305 km skipistes zijn geschikt voor alle niveaus. Uniek: de steile ‘Langer Zug’, de diepsneeuwpiste ‘Madloch’ en de legendarische skitour ‘Die Weisser Ring’. Ook na de skipret is er een goed gevuld menu: lekker tafelen in de restaurants, een schnaps in een stube en een dansje in de discotheek. TUI biedt er vanaf nu Hotel Anthony’s Alpin 4* (code 70022) aan; een uniek boetiekhotel met slechts 11 kamers. Toch krijgen gasten er een topservice, genietend van en mooie wellness en van een perfecte ligging vlak bij de skilift. TIP: door de hoge ligging ook open in de paasvakantie + kinderen tot 12 jaar reizen gratis mee. Snel reserveren is de boodschap!

BESTEMMING

St. Maarten: back on track!

St. Maarten is getting back on track. Dat was de boodschap van de nieuwe minister van Toerisme van St. Maarten, Mr. Stuart Johnson, tijdens het State of the Industry Event op 21 september in het Muziekgebouw aan het IJ, georganiseerd door het Nederlandse en Franse Toeristenbureau van St. Maarten. Ms. May-Ling Chun (Nederlandse Toeristenbureau) en Olivier Louis (Franse Toeristenbureau) benadrukten dat de kracht van het eiland zit in samenwerking. Louis en Chun gaven tijdens een persconferentie een update van de huidige stand van zaken in de verschillende sectoren.

Prinses Juliana International Airport: de geschatte wekelijkse zitplaatscapaciteit bedroeg in de winter van 2016/2017 24.229. Nu is deze reeds op het niveau van 10.792. In totaal zijn 21 van de 26 luchtvaartmaatschappijen die het land pre-Irma bedienden teruggekeerd naar de bestemming, wat neerkomt op 84 procent. Daarnaast zijn er nu vier nieuwe maatschappijen op de route van St. Maarten: Air Century, SkyHigh, SXM Airways en interCaribbean.

De cruisehaven van St. Maarten was al snel back in business. Begin december kwamen de eerste cruiseschepen de haven van St. Maarten weer binnen. Vanaf januari 2018 liggen er dagelijks weer 2-4 cruise schepen tegelijk in de haven. Van januari 2018 tot 6 september ontving de haven 972.000 cruisepassagiers.

Momenteel zijn er 51 bedrijven die excursies aanbieden weer geopend. Dit is ongeveer 85% van het aantal voor de orkaan. Van de 300 restaurants zijn er inmiddels weer 150 heropend. Het hotelonderzoek van het St. Maarten Tourist Bureau wijst uit dat er momenteel 1,328 kamers beschikbaar zijn op het Nederlandse deel van St. Maarten. “Dit is 34% van de capaciteit van voor de orkaan. Voor het vierde kwartaal worden dat 2.167 kamers (56%) en tijdens het eerste kwartaal van 2019 zal de capaciteit naar verwachting zijn opgetrokken naar 2,726 kamers, goed voor 70% van de capaciteit pre-Irma”, zegt Chun.

Op 1 juni jl. opende Oyster Bay Beach Resort opnieuw de deuren en Divi Little Bay Beach Resort verwelkomt sinds 12 mei weer gasten. De heropening van Sonesta Ocean Point is gepland op 15 november, de heropening van Sonesta Maho Beach Resort en Casino zal plaatsvinden op 1 februari 2019.

Wat de heropening van het hotel in St. Martin in het Franse gedeelte betreft, zei Louis dat La Plantation op 15 oktober weer open gaat. De heropening van L ‘Esplanade Hotel is gepland voor begin november, de Grand Case Beach Club zal half november de deuren weer openen. Het Esmeralda resort gaat weer open op 1 november, het La Playa Hotel op 10 december en ook Belmond La Samanna is weer geopend vanaf 10 december. “Tegen het einde van dit jaar zal de hotelcapaciteit op het Franse Saint-Martin 1.035 kamers bedragen”, vertelt Louis.

PEOPLE ON THE MOVE

Odysseus & Vayamundo Travel: nieuwe sales consultant

Nathalie Coessens, in de reiswereld gekend als ex- Director of Sales Maritim Hotels, start als Sales Consultant voor Vayamundo Travel en Odysseus.Vayamundo Travel en Odysseus bieden met de nieuwe brochures een zeer uitgebreid aanbod met meer actief en meer beleving. “Nathalie werkt al enkele maanden achter de schermen bij ons”, aldus Maarten Janssens. “Ze kent de reissector en de reisagenten heel goed, door haar jarenlange ervaring bij Maritim Hotels. Ze neemt nu voortaan de salestaken over van Bruno Loockx. Een bijkomende troef is dat onze nieuwe sales tweetalig is en dus de twee landsdelen kan bestrijken.” Nathalie kijkt ernaar uit de reisbureaus zowel in Vlaanderen als in het Franstalige landsgedeelte te ondersteunen in het vernieuwde aanbod van Vayamundo Travel en Odysseus.

Eerder dit jaar richtte richtte ze met haar partner het bedrijf The Extra Mile op. Samen zorgen ze voor consultancy in sales binnen de reis- en hotelsector en het promoten van actieve reizen & events. Voor Vayamundo Travel en Odysseus kan je Nathalie contacteren via nathalie@odysseus.be en op 0478493290. Voor de andere activiteiten van The Extra Mile blijft haar contact: nathalie@the-extra-mile.com

TOUROPERATING

© TUI

TUI: Pepper 2E

Een humanoïde robot, genaamd ‘Pepper 2E’, is de nieuwste medewerker die door TUI wordt tewerkgesteld. Pepper zal er werken als een robot-assistent en zal deel uitmaken van het nieuwe team Data Analytics. TUI is het eerste reisbedrijf ter wereld dat robotica op deze manier incorporeert. In België werkt eenzelfde Pepper al een tijdje op de luchthaven van Oostende, waar hij de reizigers in hun taal uitleg geeft over hun boarding pass en de verdere stappen om tot aan de gate te geraken.

Pepper 2E zal voornamelijk gebaseerd zijn in de kantoren van TUI te Stockholm. De humanoïde robot heeft een gedetailleerde taakomschrijving en stelt ‘persoonlijke’ doelen voorop. Daarop zal hij worden beoordeeld, net als elke andere TUI-medewerker. De hoofdverantwoordelijkheid van de robot-assistent is om te inspireren tot innovatie, nieuwsgierigheid en technologisch pionierswerk. Bovendien helpt hij bezoekers, collega’s en externe klanten aan informatie bij vragen en problemen.

Als echte TUI-medewerker zal Pepper 2E de gebruikelijke stappen van een nieuwe medewerker doorlopen. Hij heeft een manager om aan te rapporteren en is lid van een team dat hem zal opnemen in zijn dagelijkse taken. Hij zal de eerste paar maanden overal op de werkvloer verschijnen om het bedrijf en zijn nieuwe menselijke collega’s te leren kennen.

REISINDUSTRIE

Teldar Travel & Miles Attack: Mega Booster

Van 21 september tot 21 oktober zal Teldar Travel in samenwerking met Miles Attack de MILES verdubbelen voor de reisagenten. Teldar Travel en Miles Attack hebben goed begrepen dat met de herfst de wind en regen in het land zijn. Om het barre weer te vergeten heeft Teldar Travel de oplossing: een booster van één maand op alle boekingen die gemaakt worden tussen 21 september en 21 oktober. Een mooie manier om de reisagenten te laten vergeten dat de zomer mooi was maar afgelopen is en dat de herfst al in het land is. Maar wat is er mooier dan de blaadjes van de bomen te zien vallen terwijl de Miles Attack account zich vult met MILES?

REISINDUSTRIE

Océade sluit de deuren

Na dertig jaar sluit Océade dit weekeinde definitief zijn deuren. Zondag 30 september kunnen bezoekers nog een laatste keer in het Brusselse waterpretpark gaan zwemmen. Het was in 1988 dat een Franse groep, die een gelijkaardig park had in Straatsburg, het pretpark bij het Atomium opende. Hoewel Océade een vliegende start kende, vielen de financiële resultaten snel tegen. Eddy Meeùs, de oprichter van Walibi, nam het in 1992 over. Op dat moment had Walibigroep reeds Aqualibi, Bellewaerde en Mini-Europa in handen en breidde ze ook uit in het buitenland. Tien jaar later, in 1998 maakte het bedrijf bekend dat het Amerikaanse Premier Parks, de onderneming achter Six Flags, de Brusselse groep overnam. De Amerikanen verkochten niet veel later Mini-Europa en Océade opnieuw. Daarop besloot zoon Thierry Meeùs de twee parken zelf op te kopen.

7 miljoen bezoekers

Voor onze nationale hoofdstad betekende Océade de afgelopen dertig jaar de derde meest bezochte toeristische attractie. In totaal kwamen 7 miljoen bezoekers verfrissing zoeken in het tropische zwembad en zijn vele glijbanen, golfslagbad met tropische regen, jacuzzi’s en saunacomplex, w.o. 3,2 miljoen Brusselaars. De komst van het nieuwe winkel-, woon- en kantorenproject NEO op de Heizel betekende voor Océade het einde terwijl de toekomst van Mini-Europa nog steeds onzeker is. Dit laatste park mag zijn activiteiten zeker nog tot 2020 voortzetten.

Eind oktober volledige afbraak

Het grootste deel van de inboedel van Océade werd intussen al geveild. Kantoorspullen, tientallen tuinstoelen, zes snoepmachines, tien grote zwembanden, de grote haaimascotte, honderden zwemvesten, geldkluizen, buitensauna’s en verschillende stukken van het piratendecor: alles samen zo’n 200 kavels werden verkocht. De veiling werd afgelopen week afgesloten. Eind oktober wordt het zwembad dan volledig gesloopt. De andere gebouwen (restaurants en cafés) van het voormalige Bruparck werden eind vorig jaar al afgebroken.

REISINDUSTRIE

Live To Travel event 8 & 9/10: last call!

U heeft nog tot en met 4 oktober de tijd om je in te schrijven voor het Live To Travel event op maandag 8 oktober in de Carré in Willebroek! Reeds 180 reisagenten schreven zich in, en kunnen zich verwachten aan een avond vol boeiende gesprekken, interessante presentaties en culinair genot. Meer dan 50 exposanten uit binnen- en buitenland (Afrika, Oceanië en de Indische Oceaan) en het voltallige Live To Travel-team zijn aanwezig. De workshop loopt van 17u30 tot 21u00, gevolgd door een speech met alle nieuwigheden bij Live To Travel en een heuse tombola waarbij mooie prijzen te winnen zijn!

Live To Travel verwent jullie ondertussen met een lekkere walking dinner en de nodige drankjes. De locatie is voor velen van ons wat dance-nostalgie, ‘so put on your dancing shoes’ want ze eindigen deze avond met een leuk dansfeest, zoals dat hoort in Discotheek Carré. Schrijf je nu in voor dit event door je gratis inkomticket te boeken en breng de bevestiging mee op je smartphone of afgedrukt!

Voor de reisagenten uit de noordelijke provincies is het misschien ook interessant om op dinsdag 9 oktober naar het Van der Valk Hotel in Eindhoven Zuid (NL) te gaan waar dezelfde workshop wordt herhaald. Om 16u is hier eerst een opleiding Australië en de workshop loopt van 18u tot 21u, gevolgd door een tombola waar u één van de vele prachtige reizen kan winnen. Vanuit Turnhout is dit trouwens maar 30 minuten rijden tot Eindhoven (Lommel 39 min, Geel 45 min, Genk 55 min, Bree 39 min, Hasselt 55 min en Antwerpen 60 min) en het hotel ligt direct aan de afrit van de snelweg. Indien interesse, gelieve hiervoor apart te mailen naar mimika@livetotravel.be

EVENT

Disneyland Parijs: roadshow 6 december

Disneyland Parijs nodigt reisagenten en partners uit op 6 december 2018 in Quartier Papier te Zaventem voor de jaarlijkse Roadshow. Tijdens die avond zullen nieuwigheden voorgesteld worden van de bestemming, krijgen gasten de kans zich bij te scholen tijdens een presentatie en genieten ze nadien van een netwerkmoment tijdens een walking dinner. Bovendien ontvangen gasten nadien allemaal een leuke goodiebag!

  • Ontvangst vanaf 18u30 met een hapje en een drankje
  • Commerciële presentatie en toelichting van de nieuwigheden in Disneyland Parijs
  • Netwerkmoment tijdens een walking dinner
  • Verrassing

Inschrijven kan door een mail te sturen naar dlp.sales.belux@disney.be met daarin uw volledige naam, geboortedatum, naam reiskantoor en je contactgegevens (gsm & e-mail). Gelieve per reisagent één e-mail te sturen. Plaatsen zijn beperkt! Begin november zullen de inschrijvingen bevestigd worden.

EVENT

Selectair: cruiseworkshop

Reisagentenkoepel Selectair opteerde voor het bioscoopcomplex Kinepolis in Hasselt om het aanbod cruises voor te stellen. Meer dan 300 gasten woonden de presentaties bij. De tweede presentatie nu zondag 30 september in Kinepolis Kortrijk is met 364 inschrijvingen uitverkocht. De koepel Selectair telt meer dan 100 zelfstandige reisbureaus. Na een inleiding door Selectair over de manier waarop je best een cruise kiest volgden de presentaties van vijf maatschappijen: Holland America Line (met focus op Alaska en de Noorse fjorden), Seabourn (kleinschalige cruises), MSC Cruises (gezin), Royal Caribbean (families Caraïben) en Starclippers (zeilcruises). “Dit is ons vierde thema-event en het tweede rond cruises,” zegt Kathy Salden, Marketing Coördinator bij Selectair. “Het eerste event rond cruises vorig jaar was zo’n succes dat we opnieuw voor dat thema hebben gekozen, ook al omdat het aanbod steeds meer uitbreidt met nieuwe bestemmingen, schepen en formules.”

“We hebben bewust voor het bijzondere kader van een filmzaal van Kinepolis gekozen om de gasten de beleving van een cruise te laten ervaren. Dankzij de vertoning van de beelden en de filmpjes op een supergroot scherm reis je als het ware mee op de cruise. In Kortrijk staan dezelfde presentaties op het programma. Reden te meer voor de organisatie van een event met focus op cruises is de ervaring van vorig jaar dat een op de vijf bezoekers van de themapresentatie effectief een cruise boekt. In het brede aanbod kan de reisagent net zijn meerwaarde bewijzen als adviseur om de klant de juiste keuze te helpen maken. Voor cijfers van dit jaar is het nog te vroeg.”

FERRY’S

P&O: GB in de lift

P&O Ferries blikt tevreden terug op de zomer. In juli en augustus vervoerde de ferrymaatschappij 10% meer passagiers en auto’s naar Groot-Brittannië dan in 2017. Ook de minicruises dit najaar lijken die kant uit te gaan. Groot-Brittannië zit in de lift als vakantiebestemming. Toeristen doen er dankzij het goedkope pond al een tijdje koopjes. Schotland werd door Rough Guides vorig jaar nog verkozen tot het mooiste land ter wereld. Daarnaast was er het uitzonderlijke mooie en warme weer. Deze trend zag P&O Ferries ook weerspiegeld in haar passagiersaantallen. 9% meer auto’s (goed voor 10% meer passagiers) dan in 2017 staken deze zomer vanuit België (Zeebrugge-Hull), Frankrijk (Calais-Dover) en Nederland (Rotterdam-Hull) met P&O Ferries de Noordzee over.

© P&O Ferries

HOTELLERIE

Regenboogstadion krijgt boetiekhotel

Het mag dan niet goed gaan met de plaatselijke voetbalploeg, vlak aan het Waregemse Regenboogstadion komt er volgende zomer een nieuw boetiekhotel met zo’n 30 kamers. Waregem heeft geen groot aanbod van hotels en daarom overnachten zakenlui buiten de stad. Het nieuwe hotel komt op wandelafstand van het station en het stadscentrum. Het boetiekhotel krijgt de naam DR Hotel, verwijzend naar de voornamen van de kinderen van zaakvoerders Tine Van Canneyt (28) en Jens Ottevaere (26) uit Aalbeke. Er komt een ondergrondse parking, een grote tuin met veel groen en er wordt gemikt op een mooie mix van business en leisure. Ook het Parkhotel investeert in Waregem, met een viersterrenhotel met 72 kamers aan het Regenboogstadion. Dat opent in de zomer van 2021.