20_newsletterschaduw

          

Verantw. uitgever: R. Willaert, Hanswijkstraat 23, 2800 Mechelen      Tel: 015/450.350      E-mail: newsletter@travel-magazine.be

ANALYSES

Analyses van de week

Deze week lees je naast de newsletter ook nog de volgende analyses:

  • ‘Curaçao: meer dan een heetgebakerd luilekkerland’: TM ging met TUI naar Curaçao, lees het verslag van deze studiereis hier.
  • ‘Jaarlijks minder studenten toerisme’. Is er een afnemende interesse voor de opleiding toerisme en het beroep reisagent? TM stelde de vraag en verzamelde enkele reacties. Deze lees je hier in deze analyse.
  • ‘De hotelsector draait weer op volle toeren’. Het hotelrapport over de kunststeden is klaar en voorgesteld. De analyse hiervan lees je hier.

TM TRAVEL AWARDS

TM Travel Awards: M&W of the Year

Travel Magazine organiseert dit jaar de 21ste editie van de TM Travel Awards. Hét gala-event vindt dit jaar opnieuw plaats in het Hilton Antwerp Old Town op vrijdag 16 november 2018, als het nog niet met stip in uw agenda staat, doe het dan vlug! Ook dit jaar wordt opnieuw een award uitgereikt voor de Man & Woman of the Year. De dossiers hiervoor moeten ten laatste op 1 oktober ingediend worden. De award gaat naar een man en een vrouw die in het laatste jaar grote verdiensten realiseerden binnen de reissector.

LUCHTVAART

Brussels Airport blaast 60 kaarsjes uit

Op Brussels Airport is vanmorgen officieel het startschot gegeven voor de festiviteiten rond de zestigste verjaardag van de luchthaven. Een starschot met een reuzentaart, een streepje muziek, popcakes voor de passagiers in de vertrekhal en in pier A en B en ijsjes voor de medewerkers van de luchthaven. De viering van de 60’ste verjaardag werd bijgewoond door o.a. minister van Mobiliteit François Bellot en Arnaud Feist, ceo van Brussels Airport Company. Exact 60 jaar geleden opende België zijn eerste luchthaven in Zaventem, speciaal gebouwd voor de behoeften van de commerciële luchtvaart. Het land beschikt over een moderne luchthaven die een hoogwaardige infrastructuur biedt voor luchtvaartmaatschappijen en passagiers, en die België met de rest van de wereld verbindt. Minister Bellot: “Brussels Airport is in die 60 jaar tijd uitgegroeid tot een van de belangrijkste economische spelers van ons land en is goed voor tienduizenden rechtstreekse en onrechtstreekse jobs. Met zijn passagiersvolumes (vorig jaar bijna 25 miljoen) zorgt Brussels Airport er ongetwijfeld mee voor dat Brussel het centrum van Europa blijft. De ontwikkeling van de luchthaven moet kaderen in een model waarbij bij de economische ontwikkeling, en in alle activiteitssectoren rekening wordt gehouden met milieukwesties.” Arnaud Feist: “Brussels Airport is bovenal een grote familie en wij willen onze verjaardag dan ook in familieverband vieren “Samen met de passagiers, de luchtvaartmaatschappijen, al onze medewerkers en partners, maar ook met heel België, want de meeste Belgen hebben wel een herinnering aan, een link met of een anekdote over hun luchthaven. Met deze verjaardag keren we even terug naar de recente geschiedenis van ons land, maar kijken we ook naar de toekomst om beter te begrijpen wat Brussels Airport België de komende decennia nog kan bieden.”

VAKVERENIGING

ABTO: nieuwe reiswet

Op 1 juli ging de nieuwe reiswet van kracht. Die zet de Europese “Package Travel Directive” om in nationale wetgeving. De bedoeling is ervoor te zorgen dat reizigers overal in Europa dezelfde bescherming en rechten genieten. ABTO, de Association of Belgian Travel Organisers, juicht deze evolutie toe.  “Voor onze leden verandert er niet zo veel”, legt Luc Coussement, voorzitter van ABTO uit. “Al jarenlang bieden zij de Belgische reizigers een uitgebreide bescherming. We zijn verheugd dat de nieuwe wetgeving dit op Europees en nationaal niveau officialiseert.”

Het georganiseerd reizen onder de vorm van een pakketreis is bij de leden van ABTO al jarenlang onderworpen aan strenge regels. Het Garantiefonds Reizen, de Geschillencommissie Reizen en een duidelijke informatieplicht over je rechten als consument, samen met algemene en bijzondere voorwaarden opgelegd door de Geschillencommissie Reizen, zorgden al voor een stevige consumentenbescherming.

“Als sector zien wij deze nieuwe reiswetgeving dus positief tegemoet”, vult Luc Coussement aan.

Bescherming van de consument

De nieuwe wetgeving bevestigt en verzekert de voordelen van het boeken bij onze leden. We zetten ze voor jou als consument nog even op een rijtje:

  1. Je wordt gewezen op je rechten: je reisorganisator is verplicht jou te informeren over jouw rechten aan de hand van standaard informatieformulieren. Zo ben je veel beter op de hoogte en weet je perfect waar je staat.
  2. Zekerheid en gemak: wanneer je een vakantie boekt, is het gebruikelijk dat je betaalt vóór je vertrekt. Als klant geniet je 100% financiële bescherming indien je organisator of doorverkoper failliet zou gaan. Je reisorganisator is sowieso verplicht verzekerd tegen financieel onvermogen. Daarnaast geniet je nu ook van garanties in geval van natuurrampen, politieke onlusten en stakingen.
  3. Veiligheid en hygiëne: je reisorganisator bewaakt strenge hygiëne- en gezondheidsvoorschriften en onderschrijft verschillende preventieplannen. Zo ben je ook zeker van een tip-top in orde vakantie.
  4. Betrouwbare partners: geen last van spookvilla’s! Je weet bij wie je boekt. Onze leden en hun partners hebben de nodige vergunningen en erkenningen. Je reisorganisator staat garant voor de partners waarmee hij werkt.
  5. Algemene en bijzondere voorwaarden opgelegd door de Geschillencommissie Reizen: die werden uitgewerkt in samenwerking met de consumentenorganisaties, onder toezicht van het Ministerie van Economische Zaken.
  6. Bemiddeling en rechtspraak in eigen land: bij problemen kan je altijd de Geschillencommissie Reizen aanspreken. Die behandelt geschillen tussen consumenten en reisondernemingen en voorziet in een eenvoudige, goedkope en snelle afhandeling van geschillen. Bovendien kan je het geschil altijd naar Belgisch recht en door een Belgisch rechtscollege laten beslechten. Een pak eenvoudiger dan wanneer je je reis zelf in het buitenland zou boeken, dan moet je je richten tot de rechtbank ter plaatse.

Nog meer bescherming

Met deze nieuwe reiswet is er een belangrijke eerste stap gezet naar een algemene bescherming van de consument. “Maar er is nog werk aan de winkel,” stelt Luc Coussement. “De nieuwe wet moet nog verfijnd worden, een heleboel zaken moeten ook verduidelijkt worden. Samen met het kabinet van de bevoegde Minister gaan wij vanuit ABTO onvermoeid verder. We blijven streven naar een volledig level playing field voor alle spelers in de reismarkt. We denken daarbij vooral aan de luchtvaartmaatschappijen en online boekingsplatformen die zich als reisorganisator profileren via hun online winkels. Ook zij zouden aan dezelfde kwaliteitsnormen en garanties moeten onderworpen worden wanneer ze zich op het terrein van reisorganisatie begeven. Bovendien zijn zij een belangrijke partij én partner binnen de reissector.”

ATTRACTIEPARK

De Efteling komt naar Oostende

Met trots kondigde Kursaal Oostende deze week een exclusieve samenwerking aan met Efteling Theaterproducties en Senf Theaterproducties. Tijdens de paasvakantie van 2019 brengt het Kursaal ‘De Efteling aan Zee’. Er zullen van 7 tot 9 april 2019 in totaal vijf voorstellingen zijn van de familiemusical ‘De Sprookjessprokkelaar’. De nieuwe familiemusical is gebaseerd op het succesvolle boek De Sprookjessprokkelaar van Paul van Loon, Prinses Laurentien van Oranje en de Efteling, waar inmiddels ruim 18.000 exemplaren van verkocht zijn. Daarnaast zullen de inkomhal en de foyer van het Kursaal ondergedompeld worden in een magische Efteling sfeer met bezoek van enkele bewoners uit het pretpark, magische decors en vele leuke feeërieke extra’s.

LUCHTVAART

Aegean: nieuwe online training

Aegean Airlines heeft een nieuwe Belux OTT online training. Deze up to date versie is bestemd voor alle reisagenten en de TMC medewerkers in België en in Luxemburg. Indien je deze korte cursus doorloopt, verneem je alles over Aegean Airlines, haar producten en diensten. De verworven kennis zal je helpen om het best mogelijke advies aan je klanten te verschaffen. Deelnemen kan tot en met 31 juli 2018.

Bovendien maakt elke agent, die deze cursus beëindigt, een kans om gratis 2 Aegean Airlines tickets te winnen. Deze tickets gelden voor een heen- en retourreis van BRU of LUX naar ATH. Ze zijn onderworpen aan specifieke reisvoorwaarden en de luchthaventaksen zijn ten laste van de reiziger.

Klik hier om deel te nemen.

HOTELLERIE

RIU: Tequila!

© Riu hotels & resorts

RIU Hotels & Resorts heropent na enkele maanden van renovatie een van de meest emblematische hotels in Mexico, Riu Tequila, oorspronkelijk geopend in Playa del Carmen in 1998. De Mallorcaanse keten presenteert de veranderingen in dit all-inclusive 24-hours hotel. Alle gemeenschappelijke ruimtes, tuinen en kamers zijn compleet gerenoveerd. Het gastronomisch aanbod is uitgebreid met twee nieuwe restaurants en een kiosk met grillspecialiteiten. De renovatie van Riu Tequila omvatte de vernieuwing van 630 kamers. De decoratie is frisser en moderner met als belangrijkste kleur wit met rode accenten. In alle kamers zijn de vloeren vernieuwd en zijn nu voorzien van keramisch parket, waarmee zij aansluiten op de nieuwe stijl die RIU in alle hotels introduceert. De badkamers hebben dezelfde vloeren als die in de kamers en zij zijn nu uitgerust met douches. De gebouwen met kamers die Riu Tequila omringen hebben hun Mexicaans-Caribische karakter behouden. In het tuinencomplex van Riu Tequila waren twee grote organische zwembaden en een zwembad voor kinderen, maar er worden nu vijf vierkante, moderne zwembaden aangeboden, waaronder een zwembad met glijbanen uitsluitend voor kinderen en een zwembad met een swim-up bar.

HOTELLERIE

Radisson Blu: Brugge

© Radisson Blu

Radisson Hotel Group opent eind augustus zijn 15e hotel in België, meer bepaald in Brugge! Het Radisson Blu Hotel Brugge telt 109 stijlvolle kamers en suites, inclusief 19 familiekamers. Het zal tevens beschikken over een restaurant met terras en een gezellige bar/lounge. De faciliteiten voor evenementen en vergaderingen zullen verspreid zijn over 2 verdiepingen en 6 vergaderzalen, waarvan de grootste een 120-tal personen kan verwelkomen. De twaalfde en bovenste verdieping biedt bovendien een prachtig uitzicht over de stad.

VAKANTIEPARK

Your Nature: eco-resort

© Your Nature

Your Nature heeft bij BNP Paribas en Belfius een lening afgesloten voor een bedrag van 44,5 miljoen euro. Deze kredietovereenkomst betekent dat de bouw van het eco-resort vanaf midden augustus kan starten. Eind juni huldigde Your Nature al het prototype van de ‘Lodge’-vakantiewoning en de eerste 3 kilometer van de omheining rond het domein in.

Your Nature, het eco-resort in aanbouw in het domein van Bois de Péronnes in Antoing (Henegouwen), zet zijn lancering voort. In juni werd de eerste 3 kilometer van de omheining, die de biodiversiteit respecteert, rond het domein geplaatst. Your Nature tekende daarnaast een contract van zo’n 4 miljoen euro met de firma ‘Carrières et Terrassements’ (C&T) uit Bergen, die gespecialiseerd is in het ontwerpen en verbinden van ondergrondse energienetwerken. Vanaf september zal C&T beginnen met het graven van kanalen voor elektriciteit, water en glasvezel.

Your Nature biedt zes types woningen aan in verschillende stijlen: Leaf, Flower, Cottage, Lake, Treeloft en Lodge. Vandaag is 68% van de vakantiewoningen verkocht onder compromis of gereserveerd.

Lake House © Your Nature

Het prototype van de Lodge werd voorgesteld op 22 en 23 juni, tijdens de opendeurdagen voor de kopers en toekomstige huurders. De Lodge is ingericht door dezelfde Canadese designer die het Flower-type inrichtte. De Lodge-verblijven zijn hotelsuites van 41 m² in de vorm van een zeilboot. Ze zijn per twee aan elkaar verbonden en ze kunnen samen of apart gebruikt worden door tot 2 keer 2 personen. Ze richten zich zowel op een zakelijk (voor seminaries bijvoorbeeld) als op een leisure publiek. Ze bevinden zich in het midden van het domein waar ze opgaan in de omgeving door de houten bekleding en het grote raam met zicht op de natuur. Ze zijn ook voorzien van een hammam-douche.

STUDIEREIS

Travel Rally: Sunny Cars

De Travel Rally vindt dit jaar plaats van 21 – 23 september. Dit jaar strijken we neer in Straatsburg en Val d’Anniviers – Zwitersland. Deze week plaatsen we één van de nieuwe Rally-organisatoren in de kijker: Sunny Cars! Als dé autohuurpartner voor de reisbranche zorgt de specialist ook tijdens de Travel Rally voor de perfecte wagens.

© Sunny Cars

Sunny Cars zorgt voor de wagens tijdens de rally. Heel fijn, want zonder wielen komen de deelnemers niet ver. Na het eerste traject per trein te hebben afgelegd, wordt de route per huurauto vervolgd. Tijdens die roadtrip zien de deelnemers meteen waarom hun klanten meer uit de vakantie halen met een huurauto. Want in alle vrijheid kun je gaan en staan waar en wanneer je wilt. Tijdens de rally kun je overigens beter niet te vaak stoppen. Mocht een van de deelnemers iets te enthousiast zijn en schade rijden, dan hebben we goed nieuws: bij Sunny Cars zijn alle benodigde verzekeringen, een extra BA-dekking van € 7,5 miljoen, glas-banden-bodem en dakschadedekking en terugbetaling eigen risico standaard bij de all-in prijs inbegrepen. Daarmee ga je toch geruster zo´n rally in. En verdwaal je onderweg? Geen probleem, bij Sunny Cars krijg je ongelimiteerde kilometers. Liever meteen de juiste route volgen? In Zwitserland biedt Sunny Cars het GPS-pakket aan, waarbij ook nog een navigatiesysteem is inbegrepen.

Laatste plaatsen!

De Travel Rally is een organisatie van InterhomeSunny CarsAllianz Global AssistanceNMBS Internationaal en de bestemmingspartners Atout France en Toerisme Zwitserland. Daarnaast is ook het Garantiefonds Reizen al enkele jaren vaste partner van dit event.

De inschrijvingen, via www.travelrally.be, lopen als een trein! Maar er zijn nog steeds enkele plaatsen vrij. Twijfel dus niet langer, en schrijf je in! Deelnamekost bedraag 50 euro per persoon. Meer informatie over programma en bestemming via www.travelrally.be

LUCHTVAART

SAS: Noorwegen trekt zich terug

© SAS

De Noorse overheid heeft zijn resterende belang in de Zweedse luchtvaartmaatschappij Scandinavian Airlines System (SAS) voor 63 miljoen euro verkocht. Het land, dat sinds 1946 aandeelhouder was van SAS, is al meerdere jaren bezig zijn belang af te bouwen. De resterende 9,9% is volgens industrieminister Torbjørn Røe Isaksen op het juiste moment verkocht. “SAS heeft zichzelf goed ontwikkeld de afgelopen jaren en de kapitaalmarkt is momenteel erg sterk.” De Deense en Zweedse overheden zijn nu de grootste aandeelhouders met een belang van respectievelijk 14,2% en 14,8%. Ook Zweden is zijn belang aan het afbouwen. Denemarken is dit echter niet van plan, zo meldt de Deense minister van financiën. Institutionele beleggers uit Noorwegen en andere landen hebben het belang overgekocht voor 17,25 SEK (1,67 euro) per aandeel. De transactie heeft in totaal een brutobedrag van 652 miljoen SEK of 63 miljoen euro opgebracht. SAS heeft al langere tijd te maken met fikse concurrentie van lagekostenmaatschappijen als easyJet en Ryanair. De oprichting van een Iers dochterbedrijf vorig jaar – met dezelfde naam – moest hier een einde aan maken. Loonkosten liggen in Scandinavië immers fors hoger dan het Europees gemiddelde.

GRAND PRIX SUNNY CARS

GP Sunny Cars: 1.786 kansen

© Sunny Cars

De kras & win actie met kans op 28 plekken voor de Grand Prix Sunny Cars studiereis in september is met ruim 410 deelnemers een groot succes geworden. In totaal hebben alle deelnemers samen 1.786 krasloten bij elkaar gespaard. Ellen Herme van Kingstravel in Dendermonde heeft met 25 stuks de meeste krasloten verdiend. 22 juni was de laatste dag van de actieperiode die op 22 mei begon. Bijna vijf weken lang konden krasloten verdiend worden door het maken van boekingen. Daarnaast konden tijdens de actieperiode in totaal 8 extra krasloten verdiend worden door deelnemen aan de inschrijfquiz, twee e-learnings, lidmaatschap van de facebook groep van het Sunny salesteam en het oplossen van vier pittige hersenkrakers.

Kras & win

Hoe meer krasloten, hoe meer kans op een van de studiereisplekken of andere mooie prijzen. Want naast de studiereisplekken kun je ook heel veel korting op autohuur, cadeaukaarten t.w.v. € 25, Sunny trolleys, On a roadtrip reisboeken, Sunnies voor het bonusprogramma, Doppers, hamamdoeken, repen Tony’s Chocolonely en nog veel meer winnen.

Olivier Giacomini, head of sales Belgium bij Sunny Cars, over de incentive: “Ruim 410 deelnemers, geweldig toch! Vooraf hoopten wij op 200 deelnemers en we zouden al heel blij zijn geweest met 300. Dat het er zo veel meer zouden zijn, konden we alleen maar van dromen. Ook is een duidelijke stijging zichtbaar in het aantal boekingen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en heeft de facebook groep van het salesteam honderden nieuwe leden. De deelnemers hebben dus flink hun best gedaan om extra krasloten te verdienen. Dat zagen we ook aan de GPS-opdrachten die we als extra spelelement hebben bedacht als voorproefje op de rally tijdens de studiereis. Maar liefst 26 reisagenten wisten al deze echte hersenkrakers op te lossen. En geloof ons, ze waren niet eenvoudig! Door al dit enthousiasme hebben we halverwege besloten het aantal prijzen flink uit te breiden, zodat al die moeite niet voor niets is geweest. Ons kantoor lijkt de komende twee weken door het versturen van die bijna 1.800 krasloten en vele prijzen meer op een postkantoor, maar dat is het zeker waard. Nu op naar de Grand Prix Sunny Cars studiereis zelf!”

Voor meer informatie: b2b.sunnycars.be

TOERISME OPLEIDING

VIVES-Studenten: cheque 20.000 euro

Vier toerismestudenten van de Vives-hogeschool in Brugge – Charissa Mestdagh, Lieselot Lingier, Els Heyman en Judith Reyné (foto) – ontvingen vorige vrijdag een cheque van 20.000 euro vanwege de Beroepsfederatie voor Autobus- en Autocarondernemers Vlaanderen (BAAV). Het viertal won, zoals eerder al meegedeeld, de wedstrijd die BAAV organiseert onder de vijf Vlaamse hogescholen. De wedstrijd werd dit jaar georganiseerd in samenwerking met de Duitse Nationale Dienst voor Toerisme en het Ruhrgebied. De jury prees het werk omwille van “de diversiteit in het programma (cultuur, sport…), het gebruik van themadagen, de uitvoerbaarheid, het goede marketingplan en het feit dat de studenten specifiek kozen voor een reisBEgeleider die de reizigers alle praktische zaken uit handen neemt in plaats van een reisleider/gids. Dat laatste sluit beter aan bij hun reisbeleving”.

Eline Grymonprez (BAAV) overhandigde de cheque aan de vier studenten en hun docenten Inge Serruys en An Kestier waarmee zij de reis kunnen organiseren voor dertig personen. Omdat zij de reis hadden gebudgetteerd op zo’n 17.000 euro is er wellicht nog ruimte voor een extraatje ter plaatse.

HOTELLERIE

Dukes’ Palace Brugge: vijfsterren Superior

Toerisme Vlaanderen, de instantie die hotels in Vlaanderen beoordeelt op basis van de Europese Hotelclassificatie, overhandigde deze week aan de familie Degroote, eigenaar van Hotel Dukes’ Palace Brugge het ‘Vijfsterren Superior’-certificaat. Wat ooit dienst deed als een paleis voor de Bourgondische Hoogadel is heden ten dage één van de meest exclusieve hotels van Europa. Het kasteel was jaren eigendom van een kloosterorde en na een grondige heropbouw opende het voor het eerst zijn deuren als hotel in april 2008 als onderdeel van de Duitse hotelgroep Kempinski. Vastgoedgroep Degroote, bekend als succesvolle bouwpromotor en eigenaar van The Swan Hotel Collection, kocht de volledige site in 2013 en staat sindsdien in voor de uitbating van dit hotel. Net na de aankoop werd het aantal kamers van het hotel opgetrokken van 93 tot 110 kamers en werd er gestart met de opwaardering van het hotel met een volledig nieuw gastronomisch restaurant, een heraangelegde tuin en de renovatie van kamers en suites.

PEOPLE ON THE MOVE

AmEx GBT: benoeming

© American Express

American Express Global Business Travel (GBT) heeft Julien Kauffmann benoemd tot de nieuwe Vice President en General Manager van Frankrijk, de Benelux en Zuid-Europa. Hij startte deze week in zijn nieuwe rol, die hij vervult vanuit het GBT-kantoor in Parijs. Kauffmann was hiervoor vijftien jaar lang werkzaam bij Disneyland Parijs. Zijn recentste rol was die van vice president, Transformation. Als lid van de directie en rapporterend aan de ceo, lanceerde hij een transformatieproject met een digitale roadmap en een uitgebreide herziening van de organisatie, processen en cultuur. Kauffmanns vorige VP-rollen bij Disneyland Parijs omvatten Revenue Management en Business Optimization.

Julien Kauffmann: “Ik kijk uit naar de uitdagingen en kansen die voor ons liggen, waarbij ik met het team samenwerk aan de lange geschiedenis van service en succes van dit dynamische bedrijf.”

COACH

FBAA: Car & Bus magazine 2.0

De FBAA slaat een nieuwe weg in en brengt een eerste E-zine uit. Digitale media bieden meer mogelijkheden om u de informatie uit de autocarsector vlot en dynamisch te brengen. Vanaf nu beslist u welk digitaal medium u wenst te gebruiken om de autocarsector informatie te ontdekken. Zo zet FBAA een stap vooruit en lanceren ze de nieuwe Car & Bus E-zine: nieuwe layout, nieuw formaat en nieuw interactief materiaal!

Waarom deze stap? De FBAA reageert sneller, geeft beknopte informatie en dat laat u toe om informatie op een meer visuele manier te ontdekken. Maar bovenal wordt via het online magazine iedereen bereikt die een plek heeft in het hart voor hun autocarsector. De 12.000 medewerkers en hun gezinnen, hun fabrikanten, hun leveranciers, de overheid, enz. maken

allemaal deel uit van hetzelfde team. Zo krijgt de autocarsector een brede stem. Een stem die hun vak verdient. Ga vlug hier kijken en ontdek de verschillende onderwerpen. En vooral geef de boodschap en de link door!

EVENT

The Quality Travel Event

Voor het tweede jaar op rij organiseert het Deense B2C-reismagazine Vagabond het ‘Quality Travel Event’. Deze B2C-reisbeurs vindt plaats op zaterdag 17 en zondag 18 november 2018 in de Club van Lotharingen / Cercle de Lorraine in Brussel. Vagabond heeft reeds 14 jaar ervaring door de organisatie van een gelijknamig evenement dat jaarlijks in Kopenhagen gehouden wordt en 14.000 bezoekers op de been brengt. De Brusselse reisbeurs verwacht twee- tot drieduizend bezoekers.

Inspectie ter plaatse

Geïnteresseerde touroperators kunnen donderdag 5 juli om 15u00 of maandag 9 juli om 15u00 een inspectieronde ondernemen in de Cercle de Lorraine om de beste locatie voor hun stand te selecteren. Traditiegetrouw mikt The Quality Travel Event op high-end touroperators of to’s met een bijzonder en exclusief reisaanbod; op maat uitgewerkt naar de veeleisende wensen van de bezoekers. De reisbeurs wordt opgevuld met presentaties. Als standhouder wordt u dus ook een platform geschonken om een bepaalde bestemming of product naar voren te dragen.

Neem bij interesse contact op met Christian Adamsen via adamsen@vagabond.info

CRUISE

Seabourn: twee expeditieschepen

© Seabourn

Seabourn heeft een intentieverklaring ondertekend voor twee nieuwe expeditieschepen. De bouw gebeurt door de Nederlandse groep Damen in samenwerking met de Italiaanse Mariotti-werf die al instond voor de Seabourn Odyssey, Seabourn Sojourn en Seabourn Quest. Die laatste kreeg in 2013 een versterkte romp en vaart sindsdien elke winter in Antarctica. De nieuwe schepen zullen 170 meter lang zijn en over 132 luxueuze balkonsuites beschikken. Seabourn spreekt van een innovatief design dat een nieuwe norm moet zetten voor luxueuze expeditiecruises. De vaartuigen worden gebouwd volgens de Polar Class 6-standaard en zijn uitgerust met 2 onderzeeërs, 24 Zodiacs en een set kajaks. Het eerste schip zal in juni 2021 de werf verlaten en tijdens het zomerseizoen in Arctische wateren varen. Later dit jaar zal Seabourn meer details vrijgeven over de schepen. De vaarschema’s worden begin 2019 gepubliceerd. Op dat moment openen ook de boekingen. In mei 2022 moet Mariotti-Damen het zusterschip opleveren.

CONGRES

ANVR-congres: nog één week vroegboeken

Inschrijven met maar liefst 150 euro vroegboekkorting kan nog tot en met maandag 9 juli! Ruim 100 deelnemers gingen je al voor. Dit jaar wordt het event georganiseerd van donderdag 15 tot en met zondag 18 november in Midden Portugal, een streek die voor velen onbekend is. Maar daar gaat het congres verandering in brengen. Als congresdeelnemer verblijf je in het hotel van jouw keuze; het 4* centraal gelegen Melia Ria in hartje Aveiro of het 5* rustig gelegen Vista Alegre in Ilhavo. Wacht niet langer, registreer je op www.anvrcongres.nl en maak gebruik van de korting!

Op de website www.anvrcongres.nl vind je het uitgebreide programma en het complete sprekersgilde voor het ANVR-Congres met als thema ‘people, purpose, passion!’.

TOUROPERATING

TUI VIP Selection: speciale aanbieding

Het luxueuze hotel Puente Romano Beach Resort & Spa Marbella 5*LUXE (code 01290) straalt klasse uit. De ligging op de prestigieuze Gouden Mijl van Marbella is fantastisch, de internationale keuken voortreffelijk en de service onberispelijk. Puente Romano is gebouwd als een gezellig Andalusisch dorp, de kamers hebben een luxueuze look & feel en tuinzicht. Je vindt er maar liefst 10 tennisterreinen en het gloednieuwe spacentrum verwent al je zintuigen… Laat je klanten nu genieten van deze uitzonderlijke aanbieding. Boek voor 20 juli 2018 een vakantie in dit hotel en krijg een gratis upgrade voor verblijven in juli en augustus!

Meliá Sancti Petri 5*

In een rustige omgeving aan de Costa de la Luz vind je het vijfsterrenhotel Meliá Sancti Petri 5* (code 01495, VIP Selection). Het hotel ligt midden in een duinenlandschap en vlak aan een kilometers lang strand, maar toch op slechts 8 km van het stadje Chiclana en 25 km van Cádiz. Gasten verblijven als het ware in een klassiek Andalusisch paleis en genieten er van een uiterst verzorgde service. Meliá Sancti Petri is een echte topper aan de Costa de la Luz dankzij de uitstekende service, lekkere keuken en luxueuze kamers, en voldoet aan de wensen van de meest veeleisende VIP Selection-klant (klantenbeoordeling van 9,1!). Je vindt er onder andere het nieuwe restaurant van Angel Léon, eigenaar van 2 Michelin-sterren.

Sneeuwvakantie Andorra: incentive

In de Pyreneeën tussen Frankrijk en Spanje vind je in Andorra schitterende natuur en pittoreske dorpjes. Het prachtige berglandschap maakt Andorra uitstekend voor sportievelingen: van wandelaars tot fietsliefhebbers, maar zeker ook voor wintersporters. Sneeuwzeker mét mediterrane invloeden, mooie uitgebreide skigebieden en volop zon. Dat is een skivakantie in Andorra in een notendop. Overtuig nu je klanten om bij TUI hun sneeuwvakantie in Andorra te boeken, want ze maken namelijk kans op een extraatje! De eerste 90 boekingen voor een ski- en snowboardvakantie in Andorra via TUI ontvangen een tankvoucher bij hun reisdocumenten. Deze bon heeft een waarde van € 50.

Stad in de kijker: Parijs

Vanaf 1 juli is de ‘Stad in de kijker’ de stad van de liefde Parijs. Voor de klanten houdt dit in dat ze profiteren van 20 euro korting per dossier op hun citytrip naar Parijs, bij boekingen gemaakt tussen 01/07 en 31/07. Deze korting is geldig op een minimumverblijf van 2 nachten tussen 01/07 en 11/11 aan de hand van de kortingscode PARIS20.

COACH

Flixbus uitbreiding

Zoals eerder aangekondigd breidt Flixbus uit in België: vanaf donderdag 28 juni heeft de mobiliteitsaanbieder haar aanbod tussen België en Frankrijk verdubbeld. Op populaire routes zoals tussen Brussel en Parijs zal er elk uur een bus rijden. In totaal komen er 200 nieuwe
verbindingen bij voor vijftien bestaande haltes in België. Daarnaast is Kortrijk nu ook per FlixBus bereikbaar. In totaal starten er tweehonderd nieuwe verbindingen vanaf vijftien verschillende haltes in België. Jesper Vis, directeur FlixBus Benelux: “We breiden fors uit in België, niet alleen de frequenties op bestaande trajecten worden verdubbeld, ook ontstaan er 200 nieuwe routes die België met tien landen verbinden. Vanaf Brussel zijn er dan bijvoorbeeld meer dan zestig nieuwe bestemmingen bereikbaar.” Nieuwe routes zijn onder meer Antwerpen – Toulouse, Brussel – Orléans, Lyon – Namen, Brussel – Biarritz of Kortrijk – Rijsel.

Meer luchthavenbussen

Met haar zomerdienstregeling breidt FlixBus ook haar luchthavenbussen uit en start het met airport-transfers. Jesper Vis: “De nieuwe airport-transfers maken een belangrijk deel uit van de FlixBus uitbreiding in 2018. Vervoersmiddelen moeten beter op elkaar aansluiten. We zijn daarom ook in gesprek met diverse luchtmaatschappijen om hier nog beter te kunnen samenwerken.” Tot negen keer per dag kunnen reizigers Brussel naar Schiphol reizen, vanaf Brugge is de luchthaven twee keer per dag bereikbaar. Ook diverse Duitse, Franse en Nederlandse steden zijn nu direct aangesloten aan het vliegveld. In totaal zijn meer dan dertig bestemmingen verbonden met Brusses Airport.

TOUROPERATING

Thomas Cook: last minutes & kortingen

Is jouw klant nog op zoek naar een Last Minute? Momenteel pakt Thomas Cook uit met straffe solden met kortingen tot wel 60%! Zo vertrekt jouw klant tegen een zachte prijs naar de zon. Daarbovenop profiteert jouw klant nog zeker t.e.m. vrijdag 6/7 van de WK-deal met € 100 extra korting per dossier op alle Last Minute vliegvakanties en autovakanties met vertrek t.e.m. 15/7. Gebruik hiervoor de kortingscode ‘GOAL1 A’ in BTN4U. Snel zijn is de boodschap, want deze 100 euro extra korting blijft enkel geldig zolang de Belgen strijden voor de wereldbeker! Meer info en voorwaarden vind je in de Thomas Cook newsletter van deze week.

© Thomas Cook

Corfu

Corfu is een van de meest groene eilanden van de Ionische Zee en is de ideale vakantiebestemming voor koppels, gezinnen en natuurliefhebbers. Je vindt er groene landschappen, verscholen zandstranden, azuurblauw zeewater, romantische baaien met kiezelstrandjes, idyllische dorpjes en een bruisend nachtleven. Ook Corfu-stad en het Achilleion paleis zijn zeker een bezoekje waard. Hoteltip? Het driesterrenhotel Panorama Sidari in het noorden van Corfu.

Gran Canaria: incentive

In samenwerking met de Dienst voor Toerisme van Gran Canaria lanceert Thomas Cook een incentive op alle vakanties naar Gran Canaria met afreis winter 2018 en zomer 2019. Hierbij beloont Thomas Cook de 10 reisagenten met het hoogste aantal geboekte klanten met mooie prijzen, waaronder een Thomas Cook vakantiebon van wel € 600! Deze incentive loopt nog t.e.m. 30 september. Meer info en voorwaarden vind je in de Thomas Cook newsletter van deze week.

TOUROPERATING

VVR: extra opleidingen PRW

De nieuwe Pakketreizenwet (PRW) is ondertussen in voege gegaan en alle nieuwe reserveringen die vanaf nu gemaakt worden, vallen onder deze nieuwe wet. De VVR verzorgde reeds 4 opleidingssessies waar deze nieuwe wet helemaal uit de doeken werd gedaan en waar op basis van praktijkvoorbeelden werd uitgelegd hoe je hier als reisprofessional mee dient om te gaan. Om te beantwoorden aan de grote vraag voorzien we 4 extra opleidingssessies:

  • 11 september Oost-Vlaanderen (regio Gent)
  • 25 september West-Vlaanderen (regio Brugge)
  • 9 oktober Limburg (regio Hasselt)
  • 23 oktober Antwerpen

Inschrijven voor deze sessies kan via deze link.

Indien je voor jouw bedrijf een in-house opleiding wenst, wil de VVR dit zeker bekijken en inplannen. Dit kan vanaf een minimum van 10 deelnemers. Indien je hiervoor kiest, neem je best contact op met het VVR secretariaat op laure@vvr.be. Ze kunnen je dan de voorwaarden bezorgen en het geheel inplannen en bevestigen.Op de website is er een aparte tab voor de PRW voorzien. Hier vind je alle relevante documenten terug. Je vindt er eveneens de link naar de matrix en een Q&A die we gedurig updaten.

LUCHTVAART

AMS: Manic Monday 23 juli

De grootste vakantiedrukte op de Nederlandse luchthavens wordt dit jaar verwacht rondom het weekend van 21 juli, en dan voornamelijk op maandag 23 juli. Ook in het weekend van 14 juli wordt topdrukte verwacht. De meeste reizigers vertrekken richting Spaanse bestemmingen zoals Barcelona en Malaga. Ten opzichte van vorig jaar is een opvallende stijging te zien in vluchten naar New York (+112%), Valencia (+48%) en Bangkok (+45%). Zo blijkt uit gegevens van CheapTickets.nl.

LUCHTVAART

Air Corsica: uitbreiding ex-CRL

© Air Corsica

Op 3 juli 2018 opende Air Corsica een nieuwe verbinding tussen Brussel-Charleroi en Calvi, goed voor 3.240 zitjes in het zomerseizoen, van 3 juli tot 28 augustus 2018, dankzij een wekelijkse rotatie op dinsdag. Deze nieuwigheid wordt toegevoegd aan een uitbreiding van het aanbod op de twee andere verbindingen Ajaccio-Brussel Charleroi en Bastia-Brussel Charleroi, die vorig jaar geopend werden. Na het succes in de zomer van 2017 (eind maart 2017 tot eind oktober 2017) blijft Air Corsica uitbreiden: deze twee verbindingen worden verlengd tot januari 2019, goed voor bijna drie maanden extra exploitatie en een grotere frequentie. Dit betekent een stijging van 26.960 zitjes in vergelijking met 2017. In totaal worden voor de zomer 2018 en de winter 2019 84.960 zitjes voorzien tussen de drie Corsicaanse luchthavens (Ajaccio, Bastia, Calvi) en Brussel Charleroi. De vluchten gebeuren met de Airbus A320 met 180 passagiers en brengen u in 1 uur en 40 minuten naar Corsica en terug naar België.

BINNENLAND

Antwerpen: internationale shoppinghoofdstad

In het nieuwe kunststedenonderzoek dat Vlaanderen liet uitvoeren, samen met de toeristische organisaties van Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven, Mechelen en Brussel, scoort Antwerpen uitermate sterk op vlak van shopping en beleving. Verblijfstoeristen zijn niet alleen beduidend jonger dan in de andere kunststeden, ze komen meestal om te winkelen en ze koppelen dit bovendien vaker dan gemiddeld aan een gezellig restaurantbezoek, een concert of een evenement.

Dankzij de lancering van de winkelzondagen sedert 2014 en de promotiecampagne Antwerpen is Open vinden meer en meer verblijfstoeristen hun weg naar de Scheldestad. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 67% van de toeristen tijdens hun verblijf in de stad winkelen of een souvenir kopen, tegenover gemiddeld 45% in de andere kunststeden. En het blijft niet bij flaneren en ‘windowshoppen’: verblijfstoeristen in Antwerpen besteden gemiddeld 189 euro tijdens hun bezoek (per overnachting) en 68 euro daarvan geven ze uit aan winkelen. “De verblijfstoeristen geven hun verblijf in Antwerpen een gemiddelde tevredenheidsscore van 8,5 op 10”, aldus schepen voor toerisme Koen Kennis. “Dat is een mooie bekroning op onze vele inspanningen van de voorbije jaren om Antwerpen binnen te loodsen in de top van de Europese toeristische bestemmingen.”

In Travel Magazine 415 dat op 13 juli e.k. verschijnt leest u op p.14-15 een interview met Koen Kennis, eerste schepen van de stad Antwerpen, o.a. bevoegd voor toerisme. Hij geeft daarin zijn visie op de toeristische ontwikkeling en hij praat vrijuit over de talrijke nieuwigheden die de internationale gasten naar zijn stad moeten lokken.

DUURZAAM TOERISME

TUI Care Foundation maand: groot succes

Melvin Mak (Sustainability Manager TUI Benelux) en Elise Allart (Executive Director Programmes & Operations TUI Care Foundation)

De maand juni stond bij TUI Benelux geheel in het teken van TUI Care Foundation. Collega’s in België, Nederland en Curaçao organiseerden verschillende activiteiten waarmee geld werd opgehaald voor de corporate stichting van TUI. Daarnaast werden er via een online veiling diverse bijzondere items en experciences geveild. Afgelopen maandag werd het eindbedrag bekend gemaakt en kon Melvin Mak, Sustainability Manager TUI Benelux een cheque van maar liefst € 31.410 overhandigen aan Elise Allart, Executive Director Programmes & Operations TUI Care Foundation.

De TUI Care Foundation ondersteunt samenwerkingen en projecten die betere mogelijkheden bieden voor jongeren en bijdragen aan de ontwikkeling van vakantiebestemmingen. De corporate foundation richt zich op de positieve effecten van het toerisme en bouwt zo aan blijvende vooruitgang, onder meer door vakantiegangers te ‘matchen’ met projecten op vakantiebestemmingen. Door vakantiegangers kennis te laten maken met lokale projecten, geeft TUI Care Foundation het onderwijs, het welzijn van kinderen en jongeren, de bescherming van natuur en milieu een boost. Zo wil het de positieve impact van de toerisme sector voor mensen op bestemmingen wereldwijd vergroten.

TUI Care Foundation werkt internationaal, maar handelt lokaal. Er wordt samengewerkt met lokale en internationale organisaties, zodat er op een zinvolle manier sprake is van een blijvende impact. Vakantiegangers maken hierbij makkelijk een verschil door een bijdrage te leveren aan deze goede doelen op hun vakantiebestemming. Alle donaties die gedaan worden aan de stichting komen 100% ten goede aan de projecten die gesteund worden.

Red de schildpad!

TUI Turtle Aid zal als een van de belangrijkste milieuprogramma’s van de TUI Care Foundation het welzijn van 1 miljoen pasgeboren schildpadden beschermen tegen 2020. Het programma omvat innovatieve onderzoeks- en beschermingsmethoden die de bedreigde wereldwijde populatie van zeeschildpadden helpen beschermen. Om het programma van start te laten gaan, heeft de stichting de krachten gebundeld met lokale organisaties in Kaapverdië, Turkije en Griekenland. In de komende maanden zal het programma worden uitgebreid naar meer regio’s over de hele wereld.

Zes van de zeven soorten zeeschildpadden worden tegenwoordig ernstig bedreigd of kwetsbaar bevonden op de rode lijst van de IUCN (International Union for Conservation of Nature). Bovendien haalt slechts 1 op 1000 babyschildpadden de volwassen leeftijd onder natuurlijke omstandigheden.

De activiteiten in het programma omvatten patrouilles in de vroege ochtend en nacht, verplaatsing van fragiele nesten naar broederijen, revalidatie van zieke of gewonde schildpadden en educatieve milieuprogramma’s op scholen. Lokale gidsen worden geïnformeerd over de beste werkwijze bij excursies naar schildpadden. In de hotels maken vrijwilligers de toeristen bewust van het belang van deze bescherming en geven hen praktisch advies om op een verantwoorde manier van hun vakantie te genieten. De betrokkenheid van hotelpartners is cruciaal om verantwoord strandgebruik, afvalbeheer en duurzame excursies te bevorderen.

Meer info over de projecten van TUI Care Foundation vindt u op www.tuicarefoundation.com/nl.

STUDIEREIS

Sudamerica Tours: Latina Experience

Volg jij de laatste modetrends? Kan je dansen en hou je van koken? Twijfel dan niet langer, schrijf je in en vertrek met Sudamerica Tours naar Colombia van 25 november tot en met 2 december! Sudamerica Tours laat met deze studiereis een andere kant zien van hun veelzijdig aanbod in Latijns-Amerika.

Inschrijven doe je door een mail te sturen naar randy@sudamericatours.be waarin je motiveert waarom jij één van de gelukkige deelnemers moet zijn! Laat je fantasie de vrije loop en gebruik eventueel een foto of video om je kandidatuur kracht bij te zetten. Inschrijven kan tot 16 juli.

De Latina Experience Colombia is een organisatie van Sudamerica Tours i.s.m. KLMAllianz Global Assistance en Travel Magazine.

CRUISE

Cruise Connection: nieuwe site

Cruise Connection lanceerde deze week haar nieuwe website. De site werd helemaal opgefrist met een moderne look en feel. Ze bevat algemene informatie over Cruise Connection en de brands die ze vertegenwoordigen in België en het Groothertogdom Luxemburg.

Op www.cruiseconnection.be vindt u een selectie promoties en een overzicht van de lopende acties. Nieuw zijn blogverhalen die bestemmingen, nieuwigheden of bepaalde aspecten van een cruisevakantie aan boord van hun schepen belichten. Ook de algemene verkoopvoorwaarden van Cruise Connection en de rederijen hebt u voortaan steeds binnen handbereik.

INCENTIVE

Sirius: incentive en klantenevent

Sirius Travel organiseert in samenwerking met Air France en KLM een Sales Incentive. Hoe kan je deelnemen? Verkoop nog tot 31 juli zoveel mogelijk tickets van Air France en KLM en misschien word jij 1 van de winnaars van een all-in familieticket naar de Efteling op zondag 7 oktoberMeer info op www.siriustravel.be.

CRUISE

Hapag-Lloyd: Hanseatic spirit

Hapag-Lloyd Cruises heeft op de Vard-werf in Noorwegen het contract ondertekend voor de bouw van het derde expeditieschip. Het schip krijgt de naam Hanseatic spirit mee en wordt in het tweede kwartaal van 2021 gelanceerd. Het vaartuig volgt op de Hanseatic nature en Hanseatic inspiration die respectievelijk in de lente en herfst van 2019 in de vaart komen. De Hanseatic spirit wordt net als haar zusterschepen 139 meter en zal 230 gasten (199 in Antarctica en Spitsbergen) ontvangen. Het wordt echter het eerste ‘adults-only’ schip van de rederij. ceo Karl Pojer: “Ons expeditiesegment is al een succes en heeft duidelijk groeipotentieel. Dat willen we verzilveren met de bouw van deze drie nieuwe schepen. Met deze vaartuigen lanceren we niet alleen een nieuwe expeditieklasse, maar versterken we ook onze leidende positie in deze markt. Met de investering onderstreept de TUI-groep haar strategie voor dit luxesegment en het belang van ons luxemerk binnen haar portfolio.”